Csapó
I. József
Szabadon választott nemzeti
önazonosság,
önként vállalt kettős állampolgárság
Elismerésre méltó Tamás Sándor vitaindítója - szándékában,
tartalmában egyaránt!
A kérdéskör behatárolásakor a "problémafelvetők
és a válaszadók egy részére" hivatkozva, ilyképpen
közvetít: szüksége van-e vagy sem az erdélyi magyarságnak
a kettős állampolgárságra? Persze érdekelne, hogy a
"másik rész" miként "közelíti meg a kérdést",
az elmaradt válasz mégsem okoz hiányérzetet. Az idézett
megközelítés ugyanis magában hordozza a változatot:
szüksége van-e vagy sem az erdélyi magyarnak a magyar
állampolgárságra is?
Ki adhat választ ezen kérdésekre?
Az illetékes az állampolgár, hiszen ő a jogalany.
Csakis neki van joga arra, hogy kérelmével egy másik
államhoz forduljon s kettős vagy többes állampolgárságot
megszerezzen. A másik illetékes az állam, amelyhez kérelmével
fordult, mert minden állam saját joga szerint határozza
meg, hogy kik az ő állampolgárai!
Nyilvánvaló, hogy az erdélyi magyar dönti el, hogy
romániai állampolgárságát megtartja, szüksége van-e
a magyar (tehát a kettős) állampolgárságra, és csakis
ő. Helyette senki másnak nincs joga sem kérnie, sem
lemondania e jogállamra jellemző intézményről.
Miként válaszol az állam a polgár által megfogalmazott
kérésre? A belső jogrendszerhez tartozó, valamint a
nemzetközi állampolgársági jogszabályoknak megfelelően!
Általános alapelv, s egyben a nemzetközi közjog alapelve,
hogy az állampolgársági ügyek minden állam belső joghatósága
alá tartoznak. Az 1930. évi Hágai Egyezmény az Állampolgársági
Jogszabályok Konfliktusáról 3. szakaszában előírja:
"minden állam saját joga szerint határozza meg,
hogy kik az ő állampolgárai". Az 1963. évi Egyezmény,
amelyet az Európa Tanács nyitott meg aláírásra, a többes
állampolgárság csökkentését szorgalmazta; I. fejezete
arra a sok nyugat-európai államban akkoriban elfogadott
gondolatra épült, hogy a többes állampolgárság nem kívánatos.
Az 1963 óta Európában végbemenő változás hatására
az Európa Tanács úgy döntött, hogy újra megfontolja
a többes állampolgárság elkerülése elvének alkalmazását,
figyelembe véve, hogy az évek során több állam kívánatosnak
tartotta, hogy állampolgársága megszerzését oly módon
szabályozza, hogy érintetteknek lehetővé tegye származási
állampolgárságuk megtartását.
Szükségszerűvé vált tehát egy átfogó egyezmény kidolgozása,
amely tartalmazza az állampolgársággal kapcsolatos kérdések
minden európai állam számára megfelelő megoldásait.
1992-ben a többes állampolgársággal foglalkozó Szakértői
Bizottság elkészítette a tervezetet, amelyet átdolgozott
formában Európai Egyezmény Az Állampolgárságról címmel
1995 februárjában közzétettek, majd a Jogi Együttműködési
Európai Bizottság véglegesítette szövegtervezetet 1997
májusában a Miniszterek Bizottsága elfogadta s 1997
novemberében megnyitották aláírásra.
Az állampolgárságról szóló Európai Egyezmény pontosítja
a meghatározásokat:
- "állampolgárság" valamely személy és egy
állam közötti jogi kötelék és nem utal a személy etnikai
származására;
- "többes állampolgárság" ugyanazon személy
által két vagy több állampolgárság egyidejű birtoklása;
- "belső jog" a nemzeti jogrendszer rendelkezéseinek
minden típusára utal, ideértve az Alkotmányt, a törvényeket,
a rendeleteket, a határozatokat, az esetjogot, a szokásjogot
és gyakorlatot, valamint a kötelező érvényű nemzetközi
dokumentumokból származó szabályokat.
Fentiekkel kapcsolatban néhány megjegyzés, amely az
Egyezményhez csatolt Magyarázó Jelentésben megfogalmazódott.
Az állampolgárság egy személy és az állam közötti jogviszony,
amely nem utal a személy etnikai származására - olyan
megállapítás, amely jelzi, hogy a "nationality"
és a "citizenship" szóhasználat az állampolgárság
vonatkozásában szinonimának tekinthető. Ugyanis: az
Egyezmény angol nyelvű címében és szövegében az "állampolgárság"
a "nationality" kifejezéssel jelenik meg,
amely például "nationalitate" fordításban
"nemzetiséget" jelent. Érdekesség, hogy az
Egyezmény francia nyelvű szövegében már nem a "nationalité",
hanem a "ressortissants" kifejezést használják.
Ám a romániai útlevélből eltűnt a "cetatenie =
állampolgár" minősítés, helyette használják a "nationalitate
- nationality - nationalité" fogalmakat, tehát
eltűnt a "nationalitate - nemzetiség" mint
a nemzeti hovatartozás megjelenítője.
Számunkra, romániai magyar nemzetiségűek számára tehát
kiemelt fontosságú az Egyezmény értelmező jelentése:
romániai állampolgárságunk a román állammal való jogi
kötelékünk és nem "etnikai származásunk",
tehát nemzeti hovatartozásunk meghatározója. Ily módon
a többes állampolgárság, amely magában foglalja a kettős
állampolgárságot, két vagy több állam és a polgár közötti
jogi kötelék anélkül, hogy bármi módon befolyásolná
a szabadon választott önazonosságot és a nemzeti hovatartozást.
Az állampolgárságra vonatkozó általános alapelvek
utalnak az állam illetékességére, a személyre, akinek
joga van az állampolgárságra, a hontalanság elkerülésére,
az állampolgárságtól való megfosztás tiltására, a diszkriminációmentességre.
Az állam illetékessége, az Egyezmény 3. szakasza szerint,
kiemelt fontosságú: minden állam saját joga szerint
határozza meg, hogy kik az ő állampolgárai; az erre
vonatkozó törvényt más államok kötelesek elfogadni,
amennyiben összhangban áll a vonatkozó nemzetközi egyezményekkel,
a nemzetközi szokásjoggal és az állampolgárság tekintetében
általánosan elismert jogelvekkel. Igaz ugyan, hogy az
Egyezmény 7. szakasza értelmében az aláíró állam rendelkezhet
belső jogában az állampolgársági törvény erejénél fogva
(ex lege) történő elvesztéséről, ha állampolgára önkéntesen
megszerzi egy másik állam állampolgárságát. Az alapelv
azonban a 4. szakasz c) betűje szerint az, hogy a személyt
önkényesen nem lehet megfosztani állampolgárságától,
s a többes állampolgársággal foglalkozó V. fejezetben
a 16. szakasz ilyképpen rendelkezik: egy aláíró állam
egy másik állampolgárságról való lemondást vagy annak
elvesztését nem tekintheti állampolgársága megszerzése
vagy megtartása feltételének, amennyiben az ilyen lemondás
vagy elvesztés nem lehetséges vagy méltányosan nem követelhető!
A Magyarázó Jelentés szerint az állampolgárság politikai
okokból való megvonását önkényesnek kellene tekinteni,
tehát a 4. szakasz c) betűjében előírtakat lehetne alkalmazni!
A 7. szakaszban feltüntetettek, tehát az állampolgárság
aláíró állam kezdeményezése alapján való elvesztése
is éppen azon alapvető változás szellemében értelmezendő,
amely bekövetkezett az 1963. évi Egyezménytől, amely
szerint aláíró államok kötelesek voltak rendelkezni
az állampolgárság elvesztéséről, ha az illető személy
önkéntesen megszerzett egy másik állampolgárságot, az
1997. évi Egyezményig eltelt időszakban, s amely szerint
aláíró államnak választási lehetősége van! A 15. szakasz
pedig világossá teszi, hogy az államok szabadon engedélyezhetik
a többes állampolgárságot, s a 16. szakasz azt kívánja
biztosítani, hogy senkit ne akadályozzanak meg egy állampolgárság
megszerzésében vagy megtartásában. A méltánytalan, tényszerű
vagy jogi követelmények meglétét mindig azon aláíró
állam illetékes hatóságainak kell vizsgálnia, amelynek
állampolgárságáért a személy folyamodik!
Ami pedig a kettős, illetve a többes állampolgársághoz
fűződő jogokat és kötelességeket illeti, az Egyezmény
17. szakasza értelmében a többes állampolgárságúaknak
azon aláíró állam területén, ahol laknak, azonos eljárásban
kell részesülniük, mint a csak egyetlen állampolgársággal
rendelkezőknek - például a szavazati jog, a tulajdonszerzés
vagy a katonai kötelezettség tekintetében.
Katonai kötelezettség többes állampolgárság esetén?!
A kérdés megoldatlanságára jó néhányan hivatkoznak,
s vészhelyzetet is sugallnak. Az Egyezmény VII. fejezete
rendelkezik e területen. A 21. szakasz értelmében két
vagy több aláíró állam kötelező katonai szolgálatát
köteles teljesíteni, s ezen előírás módozatait az érintett
államok közötti külön megállapodások határozhatják meg!
A katonai kötelezettséget az állampolgár rendszerint
ott teljesíti, amely államban folyamatosan tartózkodik!
De a szabad választás lehetősége - adott!
A kettős, illetve többes állampolgárság tehát ma már
Európai Egyezményben szabályozott, jogállamokban gyakorlattá
vált intézmény.
Az állam illetékességéről szólva, elemezzük a polgár
illetékességét is. Miként lehet állampolgárságot megszerezni?
Az Egyezmény 6. szakasza részletesen foglalkozik a szabályokkal.
Előírja például, hogy minden aláíró állam köteles belső
jogában rendelkezni arról, hogy személyek a törvény
erejénél fogva (ex lege) szerezzenek állampolgárságot:
gyermekek, akiknek szülei a gyermek születésének időpontjában
az aláíró állam állampolgárai; gyermekek, akik az aláíró
állam területén születtek. Rendelkezik a honosításról,
a házastársak és gyermekeik jogállásáról, a hontalanok
és az elismert menekültek sorsáról. Ezen utóbbi esetekben
az állampolgárság elnyerése a személy kérésére történik!
Az Egyezmény 10. szakasza értelmében minden aláíró állam
köteles biztosítani, hogy az állampolgárságának megszerzéséhez,
megtartásához, elveszté-séhez, újramegszerzéséhez vagy
igazolásához kapcsolódó kérelmeket méltányos határidőn
belül dolgozzák fel. A kérelem benyújtása a személy
joga, tehát az állampolgárság elnyerése a személy kérelmére
és az illetékes állam belső joga, valamint az elfogadott
nemzetközi jogszabályok szerint történik!
Sajátos a helyzet az állami jogutódlás és az állampolgárság
összefüggésében. Az 1978. évi Bécsi Egyezmény az "államok
jogutódlását" úgy határozza meg, mint az egyik
állam másik által történő helyettesítését az adott terület
nemzetközi kapcsolataiért viselt felelősség tekintetében.
E rendelkezések célja, hogy egy adott régióban élő személyek
ne kerüljenek kedvezőtlen helyzetbe a területi változások
miatt.
Egyezmény 18. szakaszának értelmében, állami jogutódlás
esetén, aláíró államok az állampolgárság megadásáról
vagy megtagadásáról szóló döntések során kötelesek figyelembe
venni, többek között, az érintett személy akaratát,
területi származását, államhoz fűződő valódi és tényleges
kapcsolatát. E téren tiszteletben kell tartani a jogállamiság
alapelveit - írja az Egyezmény. De miként lehet értelmezni
a jogállamiság fogalmát? A Magyarázó Jelentés szerint,
a jogállamiság alapvető ismérvei közé tartozik: a döntéseket
szilárd jogalapon hozzák meg; a jogszabály védi az állampolgár
jogait és szabadságát (nem csupán az állam érdekeit),
s előremutató, hogy az egyén cselekedetei következményeit
előre láthassa, értelmezése pedig csakis abban a szellemben
szülessen, amelyben azt meghozták. Ami pedig a "területi
származás" kifejezést illeti, az arra a területre
vonatkozik, ahol az illető személy, illetve szülei vagy
nagyszülei születtek.
E rendelkezéseket elemezve érzek késztetést, hogy
hivatkozzam egy 80 évvel ezelőtti egyezményre, 1919.
december 9-én született meg a Párizsi Egyezmény a Kisebbségekről
a Társult Hatalmak és Románia között. Akkor a francia
nyelvű szövegben feltüntetett "ressortissants"
kifejezést "supusi", "alattvalók"
fogalommá tették az Egyezmény román nyelvű szövegében,
s az érintetteknek teljes egyenlőséget, szabad anyanyelvhasználatot,
anyanyelven önálló és önigazoló oktatási, vallási, társadalmi,
művelődési, gazdasági intézményeket, Erdélyben a székely
és szász közösségeknek a vallásra és az oktatásra kiterjedő
területi autonómiát ígértek!
Az erdélyi (romániai) magyar nemzeti közösség őshonos,
ragaszkodik szülőföldjéhez, tudomásul veszi állami hovatartozását,
s ugyanakkor a magyar nemzethez tartozónak is vallja
magát! E közösség tagjai Románia állampolgárai.
A Román Állampolgárság Törvénye (1991/21-es számú)
előírja, hogy az állampolgárságot kérésre is el lehet
nyerni, a feltételek nem tiltják a kettős vagy többes
állampolgárságot, s a román állampolgárság visszaszerzése
akkor is lehetséges, ha valaki másik állam állampolgára
és állandó lakhelye nincs Romániában!
Számtalan olyan személy él az országban, akinek kettős
vagy többes állampolgársága van. Ezek jó része nemzeti
hovatartozás alapján részesült kedvező eljárásban, például
a moldvai állampolgárok, vagy azok a román állampolgárok,
akik horvát származásukért lettek horvát állampolgárokká
is és kapták meg a horvát államtól az útlevelet! Tehát
éppen Romániában élnek olyan személyek, akik a nemzeti
hovatartozás alapján kaptak Romániában vagy más államban
állampolgárságot. De ez alól a Német Szövetségi Köztársaság
sem kivétel, s egyre több állam készül olyképpen módosítani
a belső jogot, hogy bizonyos feltételek teljesítésével
szorosabb köteléket létesítsen az "anyaország"
és a nemzethez tartozást, a sajátos nemzeti önazonosságot
magáénak valló személy között!
A nemzeti hovatartozás alapján elnyerhető kettős állampolgárság
vagy a nemzethez kötődés egyéb formája tehát nem utópia,
hanem valóság - igaz, egyelőre nem számunkra!
A megoldást a magyar nemzeti közösségek tagjai számára
is minél hamarabb meg kellene találni - ha nemzetben
akarunk gondolkodni! Magyarországnak, belső jogrendjét
megfelelőképpen módosítva, a lehető leggyorsabban ki
kellene dolgoznia azt a feltételrendszert és azt a jogi
szabályozást, amely alkalmas a nemzethez kötődés, az
anyaországhoz kötődés megjelenítésére oly módon, hogy
a magyar nemzetiségűt szülőföldjén való megmaradásra
is serkentse!
Aztán döntse el a polgár - és senki más helyette -,
akar-e élni a lehetőséggel, turistaként akar-e Magyarországra
látogatni, vagy nemzetéhez erős kötelékkel kötődve,
otthonának érezheti anyaországát anélkül, hogy feladná
szülőföldhöz való ragaszkodását?!
Forrás: Magyar
Kisebbség, 1999. 2 sz.
|