Harrach
Gábor
Különleges státus és nemzetgyarapodás
Demográfiai tendenciák és anyaországi
szerep
A kettős állampolgárság Magyarok Világszövetsége által
történt tavalyi fölvetése nem hozta meg a kívánt célt,
a széles körű, tárgyilagos diskurzust. Ezért csak üdvözölni
lehet a Magyar Kisebbség kezdeményezését, amely a kárpát-medencei
magyar közélet annyi indulatos megnyilvánulása után
higgadt szakmai vitát kezdeményezett a témáról. A továbbiakban
elsősorban a kettős állampolgárság asszimilációgátló
hatásának szempontjából közelítem meg a kérdést.
Miként a kárpát-medencei magyar kisebbségek létszámára
vonatkozó különböző adatok sem egyeznek,[1]
úgy arról is csak becsült adataink vannak, hogy 1918
óta hány fővel csökkent az elszakított részeken élő
magyarok száma. (Természetesen az 1910-es magyarországi
népszámlálás és az ezt követő népszámlálások adatainak
összevetése nem szolgálhat hiteles mérceként.) A fogyatkozás
okai azonban annál ismertebbek a demográfusok számára.
Leegyszerűsítve a folyamatokat, megállapíthatjuk, hogy
annak három főoka van: a gyenge szaporulat, amely nemcsak
itthon, hanem a Kárpát-medence egyéb vidékein[2] is
érzékelhető jelenség; a kifelé történő, leginkább Magyarországra
irányuló elvándorlás;[3] valamint a
többségi nemzetbe való beolvadás.
Mit tehet az anyaország e negatív folyamatok megakadályozása
vagy legalább fékezése érdekében? A gyenge népszaporulat
esetében Magyarországnak nem állnak rendelkezésére komoly
eszközök a folyamat megfordításához. Noha már akadt
példa a határon túli nagycsalá-dok különböző formákban
történő megsegítésére, főleg civil kezdeményezések révén,
ennek rendszeressé tételére, intézményesítésére, vagyis
ösztönző jellegű támogatás bevezetésére a magyar állam
részéről nincs lehetőség. Az elvándorlás kérdésének
a kezelése még nehezebb ügy, hiszen hazánk magára vállalta
az anyaország szerepét, alkotmányosan és ténylegesen
is felelősséget visel a határainkon túl élő magyarokért,
s ez óhatatlanul is egyfajta szívóhatást eredményez.
(Ennek legnyilvánvalóbb és egyben legszomorúbb példája
az anyaországi intézményekben tanuló diákok Magyarországon
való maradása, illetve az utódállamokban élő értelmiség
elszívása.) Magyarország, azon túl, hogy gazdaságilag
is vonzerőt gyakorol a leszakadt nemzetrészekre, hiánypótló
szerepet tölt be a kisebbségi magyarok életében, s a
kádári időkből ismert közönyt kellene ismét magára erőltetnie
az országnak, hogy valamennyire fékezni tudja a bevándorlást.
Ezt egyetlen felelősen és nemzetben gondolkodó hazai
polgár, különösen pedig kisebbségi magyar sem kívánná,
ráadásul ez a politika a mai nyitott világban nem is
lenne megvalósítható.
Véleményem szerint Magyarország a nemzetrészek fogyatkozását
előidéző jelenségek közül egyedül az asszimiláció mértékének
visszafogásában játszhat szerepet, méghozzá komoly és
semmi más által nem helyettesíthető szerepet. Legelőször
is megemlíteném azt a pszichológiai hatást, amit egy
felelősségteljes, törődő, ráadásul közép-európai mércével
mérve jó pozíciókkal rendelkező anyaország jelenthet
a kisebbségi magyarok számára,[4] s
amelynek jelentőségéhez képest a felvállalt hiánypótló
szerep előbb említett negatív hatásai valóban eltörpülnek.
Noha az anyaország nyújtotta érzelmi támasz, akárcsak
a saját kisebbségi intézményrendszer kiépítése, elengedhetetlenül
fontos az identitás megőrzése szempontjából, valójában
egyik sem garantálja teljes mértékben a magyar kisebbségek
megmaradását, különösen pedig gyarapodását. Ehhez ugyanis
ennél valami több szükséges: motiváció, érdekeltség
a magyarként való megmaradásban. Hódi Sándor[5]
írja: "Nemzeti romantikával, hagyományápolással,
az áldozatvállalás mítoszával nem lehet a magyarságtudatot
a határon túli magyarság körében fenntartani. A megmaradásért
kemény harcot kell folytatni, s ez így lesz mindaddig,
amíg a nemzet, mint közös vállalkozás, az életvitel
szempontjából előnyös, kedvező befektetéssé nem válik."
Az utódállamok mindent megtesznek azért, hogy magyarnak
lenni ne legyen előnyös befektetés, hogy magyarnak lenni
annyit jelentsen, mint belefogni a legelőnytelenebb,
legveszteségesebb vállalkozásba. A többségi felfogás
nem csupán a kormányzati, parlamenti döntések körében,
hanem a bürokrácia és a társadalmi kapcsolatok szintjén
is megnyilvánul, így a magyarságot nemcsak kollektív,
hanem egyéni szempontból is sérti. Egy tavalyelőtt publikált
szociológiai felmérésből[6] például
kiderül, hogy a Kolozs megyei magyarok közel fele részesült
élete során hátrányos megkülönböztetésben nemzetisége
miatt - egyes korosztályoknál viszont ez az arány a
60 százalékot is eléri. (A felmérés szerint Romániában
a nemzetiségek megkülönböztetésének gyakorisága a nyolcvanas
évek közepe óta ugrásszerű növekedésnek indult.) Kérdés,
hogy egy ilyen környezetben beszélhetünk-e az identitásválasztás
szabadságáról. Még teljes jogegyenlőség esetén sem lenne
biztosított a döntés teljes szabadsága, hiszen a társadalom
mikrostruktúráiban - mondjuk a szórványmagyarság esetében
- továbbra is ott lappanganak azok a tudattartalmak
és felülről aligha irányítható egyéni érdekek, amelyek
hosszabb távon a többségi nemzethez való tartozásra
ösztönzik a nemzeti kisebbségeket. Meg kell hát teremteni
az asszimilációt előidéző egyéni érdekek hatástalanítása
céljából az ellenérdekeltséget, hogy a magyar identitás
vállalása "kedvező befektetéssé" váljék. Úgy
is mondhatnánk: a kisebbségi helyzetből fakadó hátrányok
kompenzálásaképpen a nemzeti létből előnyöket kell kovácsolni.
Amennyiben azt szeretnénk, hogy minden egyes kisebbségi
sorban élő magyar - a városlakó értelmiségitől a szórványban
élő földművesig - érdekeltté váljon magyarsága vállalásában,
személyre szóló kedvezményeket kell biztosítani a magyar
kisebbségek számára, olyanokat, amelyek előnyös helyzetbe
hozzák őket a többségi nemzetekhez képest. Így nemcsak
a megmaradást, hanem a gyarapodást is garantálni lehetne,
vagyis az asszimiláció helyébe a disszimiláció lépne.
Ilyen kedvezményeket kizárólag az anyaország tud biztosítani
a magyar kisebbségek számára - az utódállamokhoz viszonyított
gazdasági és politikai helyzetelőnye révén. Amennyiben
a magyar kisebbségeket részesítik azoknak a jogoknak
legalább egy részéből, amelyeket a Magyar Köztársaság
polgárai élveznek, a többségi nemzetek tagjaihoz képest
jelentős előnyökre tehetnek szert - olyan előnyökre,
amelyek önmagukban talán már elég motivációt jelenthetnek
a magyar identitás felvállalásához. Ezeknek a kedvezményeknek
a körét határozná meg a kettős állampolgárság, illetve
a különleges státus intézménye. Természetesen ez nem
helyettesíthet semmilyen saját, a megmaradáshoz nélkülözhetetlen
intézményrendszert, ugyanakkor - meglátásom szerint
- a megmaradásban való közvetlen és egyéni érdekeltség
nélkül bármilyen kisebbségi intézmény csupán lassítani
képes a fogyatkozást.
Tekintettel arra, hogy a legtöbb térségbeli államnak
léteznek határon túli nemzetrészei, a kettős állampolgárság
vagy bármilyen más, a kisebbségek számára különleges
státust biztosító formula elfogadható megoldás kell
hogy legyen a kisebbségi kérdések kezelésének eszköztárában,
amit a horvát és a szlovák példa is bizonyít. Franjo
Tudjman horvát elnök két évvel ezelőtti budapesti látogatása
alkalmával bejelentette, hogy a magyarországi horvátok
megkaphatják a kettős állampolgárságot, ennek semmilyen
akadálya nincs.[7] Az a néhány romániai
horvát falu pedig, amelynek lakosai kezében már ott
a horvát útlevél, kibővült kapcsolatai révén máris fejlődésnek
indult, sőt a kettős állampolgársággal járó előnyöknek
köszönhetően - amint az egy romániai magyar lap riportjából
is kiderült - disszimilációs folyamat indult be: az
elrománosodás útjára lépett horvát származású lakosok
lázas igyekezettel kutatják családfáikat, tanulják őseik
nyelvét. Ez a gyakorlati példa jól szemlélteti a magyar
részről bevezetésre ajánlott hasonló kedvezmények várható
disszimilációs hatását. Ráadásul Magyarország földrajzi
közelsége, a térségben betöltött szerepe és relatív
gazdasági fejlettsége jóval több előnnyel kecsegtetné
a határon túli magyarságot, mint ahogy azt a romániai
horvátok esetében feltételezhetjük anyaországuk irányában.
"Ki a magyar?"
Az eredetileg Németh László által feltett kérdés valójában
az első és legfontosabb jogi problémára világít rá:
ki lehetne jogosult egy ilyen okmány megszerzésére?
Noha Tamás Sándor szerint a nyelvi azonosság, mint a
magyarsághoz való tartozás kritériuma, magában rejti
azt a veszélyt, hogy egyes magyar nemzetiségű állampolgárok
csak egyéni érdekeik miatt fognak magyarul beszélni,
ez a lehetőség a szerző által kívánatosnak tartott szabad
identitásválasztás esetében ugyanúgy, mi több, sokszorosan
fennáll. Hiszen a szabad identitásválasztás elvét követve
a többségi nemzetek bármely tagja - ugyancsak egyéni
érdekeltsége folytán - magyarnak vallhatja magát még
akkor is, ha magyar szót még soha nem hallott - hiszen
a szabad identitásválasztás nem feltételezi a magyarsághoz
való tartozás egyéb - bár jogilag nehezen megfogható,
mégis létező - nyelvi, kulturális és származási kritériumait
sem. Olyan megoldást kell tehát találni, amely tekintettel
van a könnyen bekalkulálható "túljelentkezésre",
ugyanakkor a létszámbeli gyarapodás kívánalmát is figyelembe
véve határozza meg a magyarsághoz tartozók körét. (Itt
merül fel a szerző által említett kárpát-medencei helyszín
problémája. Amennyiben ugyanis az egykori történelmi
Magyarország területén belüli születési helyhez kötjük
a magyarsághoz való tartozás egyik kritériumát, mintegy
tizenhétmillió olyan személyt nyilvánítunk magyarnak,
akik a többségi nemzetekhez tartoznak, ugyanakkor kirekesztjük
a magyar kisebbségek sorából az őshonos csángókat és
azokat, akik egyéni, esetleg rajtuk kívülálló okokból
kifolyólag Bukarestben vagy Belgrádban születtek, noha
szüleik, nagyszüleik még a történelmi Magyarország területén
éltek.)
A felmerülő jogi és adminisztratív problémákra választ
adhat az államnemzeti felfogás helyett a kultúrnemzeti
szempontok szerint gondolkodó országok - például Németország,
Izrael, Horvátország - gyakorlata. (Izrael sikerrel
alkalmazza mai napig a Tamás Sándor által elvetett "eredetvizsgálatot"
anélkül, hogy a "veszélyes történelmi előzmények"
miatt skrupulusa lenne.) Ortodox többségű országokban
vallási alapon is meghatározható lenne, ki tekinthető
magyarnak - bár ez a meghatározás sem lenne tökéletes
-, viszont ez a megközelítési mód jogosan vonná maga
után a vallási alapon történő diszkrimináció vádját.
Elképzelhető olyan megoldás is, amely többféle szempont
alapján, többszörös szűrőként működve határozná meg
a szempontokat. Azonban bármilyen kritériumot alkalmazna
is az anyaország a magyarsághoz való tartozás meghatározásakor,
meg kell adni az esélyt a magyar származású, de már
az asszimiláció peremére sodródott egyének számára,
hogy újra visszatérjenek gyökereikhez. Másképp megfogalmazva,
a magyarság körét inkább bővíteni, mint szűkíteni kell
egy ilyen adminisztrációs és jogi eljárás során. Az
sem mellékes szempont, hogy a határon túli magyarság
pontosan kimutatható, szám szerinti növekedésének milyen
politikai és lélektani következményei lennének a magyar
kisebbségek körében.
Egyéb jogi és politikai dilemmák
"Egyes államok számára a kettős állampolgárság
tolerálása nehéz" - írja vitaindítójában Tamás
Sándor. Az állítás igazát aligha lehet vitatni, ám a
kérdés itt inkább az, hogyan viszonyuljunk ehhez a sajnos
létező, helyenként hisztériába átcsapó ellenérzéshez.
Problémáról szerintem akkor beszélhetünk, ha az anyaországi
vagy a határon túli politikai gondolkodásban ez a jelenség
nem kezelendő és kezelhető problémaként jelenik meg,
hanem érvként és ürügyként szolgál a kettős állampolgárság
gondolatának elutasításához. Az elutasító álláspontot
képviselő politikusok és publicisták a jogi érvekbe
csomagolt demagógia - a katonáskodás, adózás stb. kérdésére
vonatkozó, Tamás Sándor által megcáfolt "aggodalmak"
- mellett leginkább a "mit gondolnak majd a szomszédok",
illetve a jóindulatúnak álcázott "ne ártsunk ezzel
is a határon túli magyaroknak"-féle, avas kádári
szemléletet idéző "érvekkel" élnek szívesen.
(Sajnos az a hevület, amivel például Verestóy Attila
vagy Józsa László támadták nyilvánosan - minden választói
vagy pártbéli felhatalmazás nélkül - a kettős állampolgárság,
illetve a különleges státus ötletét a határon túli magyarságra
hivatkozva,[8] csak alátámasztotta
az érvek nélkül, zsigerből ellenzők álláspontját.)
Tekintettel arra, hogy a magyar közéleti személyiségeknek
- tevékenykedjenek bárhol a Kárpát-medencében - kizárólag
a magyar, nem pedig az utódállamok többségi nemzeteinek
érdekeit kell képviselniük, muszáj kimondanunk: a "többségi
érzékenység" ebben az esetben csak annyira lehet
mérvadó, amennyire az utódállamok kormányai a kettős
állampolgárság intézményét közvetlenül fel tudják használni
a magyar kisebbségek szankcionálására. Jelenleg egyetlen
ilyen közvetlen "büntetést" tudok elképzelni.
Tamás Sándor hivatkozott a román alkotmány állampolgárságra
vonatkozó szakaszára, amely kimondja: "A román
állampolgárság nem vonható vissza attól, aki születéssel
szerezte meg." (A vitaindító utal a köztisztviselők
jogállásáról szóló készülő törvényre is, amely csak
és kizárólag román állampolgársággal rendelkező személyek
számára engedélyezné köztisztviselői állás betöltését.)
Nem tartom azonban kizártnak, hogy Bukarest - amennyiben
nemzetállami érdekei úgy kívánják - egy olyan nagy horderejű
döntés esetén, mint a kettős állampolgárság megadása
a magyar nemzetiségű román állampolgároknak, felülvizsgálja
az állampolgárság elvesztéséről szóló kitételeket a
román alkotmányban, esetleg több mindent köt a kizárólagos
román állampolgársághoz, mint a köztisztviselői állások
betöltését. Ugyanez elmondható azokról a Magyarországgal
szomszédos államokról is, amelyek szintén a nemzetállamot
ért komoly sérelemként, illetve tényleges veszélyforrásként
könyvelnék el a magyar kisebbségek kettős állampolgárságát.
A kettős állampolgárságnak ezek a potenciális hátrányai
véleményem szerint egyetlen módon lennének kivédhetők:
a merevebb jogi keretekkel bíró kettős állampolgárság
helyett a rugalmasan értelmezhető s ezért a kívánalmak
szerint megfogalmazható különleges státus intézményének
kidolgozásával. Ezzel a jogi formulával nem csak újabb
"benesi dekrétumok" világra jövetelét lehetne
megakadályozni, hanem ki lehetne küszöbölni a kettős
állampolgárság olyan negatív hatásait is, mint az esetleges
elvándorlás kérdése, amit a vitaindító szerzője szintén
az egyik lehetséges hátrányként nevez meg. (Például
egy olyan passzus beépítésével, amely szerint a különleges
státust - tekintettel arra, hogy annak szerepe elsősorban
a kisebbségi magyarság szülőföldjén és magyarként való
megmaradásának és gyarapodásának elősegítése - csak
addig birtokolhatná az egyén, ameddig állandó lakhelyét
át nem teszi egy másik országba.) A kettős állampolgárság
kötöttségeinek figyelmen kívül hagyásával Magyarország
szabadon kidolgozhatja azon kedvezmények körét, amelyek
megillethetik a különleges státus birtokosát, meghatározhatja
azt a minimumot, amely már érdekeltté teszi a legkiszolgáltatottabb
helyzetben lévő, az asszimiláció peremére sodródott
kisebbségi magyart is nemzetisége vállalásában, s azt
a maximumot is, ami alatt e kedvezmények biztosítása
még belefér a magyar állam anyagi tűrőképességébe.
Azok a példák, amelyeket Tamás Sándor a kettős állampolgársággal
kapcsolatban "további ötletek" alcímben jelölt
meg - Churchill 1940-es elképzelése a közös brit-francia
állampolgárságról a nácizmus ellenében, a spanyol-latin-amerikai
állampolgári szerződések -, már csak azért sem alkalmazhatóak
a Kárpát-medencében, mert míg az előbbi példák az érintett
országok közös érdekein alapultak, Magyarország és szomszédai
esetében a kettős állampolgárság ügyében érdekellentét
áll fönt. A magyar állampolgárság minden román vagy
más szomszédos országbeli állampolgárra való kiterjesztése
- ha már Churchill elképzelésénél tartunk - elvi és
gyakorlati szempontból egyaránt elfogadhatatlan. A magyar
külügyi államtitkár és az RMDSZ szövetségi elnökének
júniusi találkozóján megfogalmazott ún. nemzeti vízum
ötletét sem tartom célravezetőnek, amennyiben az, ahogy
a megbeszélés utáni sajtótájékoztatón megfogalmazták,
nem csak a magyarokat, hanem minden román állampolgárt
megilletne. Ez ellentmondana nemcsak a nemzet fogalmának,
de azoknak a gyakorlati céloknak is, amelyeket fentebb
megemlítettem, s amelyek - ha más-más hangsúllyal is
- a nemzeti vízum esetében éppúgy fennállnának, mint
a különleges státus vagy éppen a kettős állampolgárság
esetében.
Ami a kérdés politikai vetületét illeti, három területen
lehet aktív ellenállásra számítani. A leghevesebb reakciót
az utódállamoktól lehet várni. Ezekkel most nem kívánok
foglalkozni. Nagyobb gondot jelent, ha egyes nyugati
politikusok a különleges státus biztosításában a térség
stabilitását veszélyeztető lépést vélnek fölfedezni.
Az esetleges aggályok lecsillapítása a magyar diplomácia
határozottságán és ügyességén fog múlni. Kérdés viszont
- és ez már nem csak az anyaország akaratának és érdekérvényesítő
képességének függvénye -, hogy az Európai Unió miképpen
fog reagálni a leendő "schengeni vasfüggöny"
mögött élő mintegy hárommillió embernek a szabad határátjárásra
vonatkozó igényére. Hiszen köztudott, hogy azok a magyar
közéleti személyiségek, akik a kettős állampolgárság,
illetve különleges státus ötletét felvetették, többnyire
a magyar NATO- és EU-csatlakozás folytán az anyaország
és a nemzetrészek eltávolodásának veszélyét látva döntöttek
ezen igényük mellett. Kérdéses, hogy Budapest egymaga
meg tudja-e oldani ezt a problémát a külső határainak
biztonságára rendkívül érzékeny Unió akaratával szemben.
A magam részéről azonban a legnagyobb problémát nem
ebben, hanem egyes anyaországi politikai erőknek, illetve
a sajtó tekintélyes részének a kérdéshez való hozzáállásában
látom, amely hozzáállás a nemzetpolitikához való viszonyulásuk
egészének részét képezi.[9] Mi több,
a különleges státus esetében felmerülő jogi és adminisztratív
problémákkal ellentétben, amelyeket leküzdendő és leküzdhető,
nem pedig áthághatatlan akadálynak tekintek, az ellenséges
anyaországi fogadtatás,[10] amely
már akkor megmutatkozott, amikor a Magyarok Világszövetsége
felvetette a kettős állampolgárság kérdését, az egész
kérdéskör legneuralgikusabb pontját jelenti. Miért gondolom
ezt?
Bármilyen státus biztosítása a magyar kisebbségek számára
- annak fent részletezett előnyei mellett - egyben az
anyaországgal való kapcsolattartásnak, a nemzet lélekben
történő újraegyesülésének szimbolikus megpecsételését
jelenti; ám paradox módon egy ilyen aktus az anyanemzet
egy része és a leszakított nemzetrészek között meglévő
szakadék további mélyülésével is járhat. Elég arra gondolni,
hogy 1990 és 1994 között egyes magyarországi orgánumok,
de még politikusok is milyen, a România Mare vagy a
belgrádi Politika hangnemével vetekedő stílusban támadtak
minden olyan kezdeményezést és megnyilvánulást, amely
a határon túli magyarság érdekeit szolgálta.[11]
Mindez mély nyomot hagyott a kádári érában szándékosan
tudatlanságban tartott, szolidaritásában meggyengült
anyaországi társadalom jó részében.[12]
Noha a Horn-kormány idejében a sajtótámadások kissé
alábbhagytak, ne higgyük, hogy puszta ellenzéki attitűdről
van szó. Azok után, hogy az elmúlt hetekben-hónapokban
volt olyan magyarországi párt, amely az ország érdekeinek
hátat fordítva, a jugoszláviai háború melegénél kívánta
megsütni pecsenyéjét - mértékadó publicisták hathatós
segítségével -, ne csodálkozzunk azon, ha lesznek olyanok,
akik a különleges státus napirendre kerülésében a legjobb
lehetőséget fogják látni népszerűségi mutatóik növelésére.
Valójában ezt tartom a legnagyobb kockázatnak, hiszen
a magyarországi társadalom széles rétegeiben van fogékonyság
a "románmagyar" és egyéb hasonló demagógiára.
Kérdéses, hogy egy jól prognosztizálható anyaországi
ellenszenvhullám esetén megéri-e meghozni ezt a lépést,
amely egyéb célok mellett éppen a nemzetrészek összetartozás-tudatának
erősítését célozná. A magam részéről ezt a reális veszélyt
is inkább leküzdendő problémának, mintsem elháríthatatlan
akadálynak tekintem. A kulcskérdés ebben az esetben
az, hogy képes lesz-e a magyarországi politikai elit
- és vele együtt a média - ebben a kérdésben teljes
konszenzust kialakítani.
1 Jónás Péter: A romániai magyarság
a számok tükrében. = Sokszemközt. Emigráns és otthon
élő erdélyi magyarok dialógusa. Erdélyi könyvegylet,
1995.
2 Vasas Samu: Egykés családmodell Kalotaszegen.
Erdélyi Magyarság 1991. november.
3 A kérdés romániai vonatkozásában lásd
Tamás Sándor: Kivándorlás Erdélyből. Magyar Szemle 1994.
február; illetve Lázár László: Rekviem 2800 erdélyi
orvosért. Erdélyi Magyarság 1995. január-február-március
összevont szám.
4 A magyar kisebbségeknek az anyaországhoz
való érzelmi viszonyulásáról Szakáts Mara nagyváradi
szociológus készített felmérést. Figyelemre méltó a
XXI. Század Alapítvány 1996. szeptember 19. és október
5. között végzett reprezentatív erdélyi közvélemény-kutatása
(Magyar Nemzet 1996. október 16.).
5 Hódi Sándor: A nemzet mint kedvező
befektetés. Tézisek egy új nemzeteszmény megteremtéséhez.
Demokrata 1996/34.
6 Veres Valér: A Kolozs és Kovászna
megyei magyarok identitásának néhány vonása. Régió 1997/3-4.
7 Lehetséges a kettős állampolgárság.
Magyar Nemzet 1997. április 24.
8 Az esetre közvetlenül a Magyarok Világszövetségének
felhívása után került sor a Magyar Televízió Nyitott
száj című vitaműsorában.
9 A rendszerváltás utáni magyar külpolitika
és a parlamenti pártok hivatalosan mindig támogatták
a kisebbségi magyar szervezetek igényeit. A parlamenti
pártok prominens politikusai közül eddig nyíltan elsőként
Bauer Tamás szakított írásában. (Kétséges egység. Népszabadság
május 22.) Az SZDSZ-es képviselő viszont az általa vallott
nézeteket az MSZP és az SZDSZ külpolitikai felfogásával
azonosítja.
10 Itt elsősorban az akkor hivatalban
lévő kormány külügyminiszterének, Kovács Lászlónak mereven
elutasító álláspontjára gondolok, amelynek hangvételét
Duray Miklós a Kapu 1998. májusi számában "szakmailag
elfogadhatatlannak" nevezte. A külügyek akkori
irányítójának határozott elutasítása erős kontrasztot
képez a Horn-kormánynak Franjo Tudjman horvát elnök
látogatását követő állásfoglalásával, amely nem látta
akadályát a magyarországi horvátok kettős állampolgárságának.
11 A kárpát-medencei magyarság iránti
irracionális ellenszenvet jól példázza József Ilona
cikke (Kurír 1995. március 1.).
12 Az anyaországi lakosságnak a magyar
kisebbségekről, a nyugati magyarságról, illetve a magyarországi
nemzeti és etnikai kisebbségekről vallott, 1973 és 1996
között mért felfogásáról lásd Hunyady György: A nemzeti
identitás és a sztereotípiák görbe tükre. Új Pedagógiai
Szemle 1997/10.
Forrás: Magyar
Kisebbség, 1999. 2 sz.
|