Varga
Attila
Néhány észrevétel a kettős
állampolgárság vitájához
A Magyar Kisebbség hasábjain Tamás Sándor Pro és contra
a kettős állampolgárságról című tanulmányával kapcsolatosan
néhány barátian és jóhiszeműen vitatkozó észrevételt,
nézetet szeretnék megfogalmazni, természetesen korántsem
azzal az igénnyel vagy szándékkal, hogy álláspontom,
gondolataim a tévedhetetlenség jegyében jelennének meg.
Meggyőződésem, ha egy kérdéshez megfelelő szakmai hozzáértéssel,
racionalitással és egy közösség iránt érzett felelősség
alázatával közelítünk, a leghevesebb vita, az ellentétes
érvrendszerek ütköztetése is hasznos lehet a tisztánlátás
és a megoldás megtalálása érdekében.
Úgy vélem, a szerzőt is ezek a paraméterek vezették,
és ezért tartom fontosnak és hasznosnak a vitát.
1. Bármely politikai kérdéskör esetében, amely túl
a politikai dimenzión egy részletesen szabályozott jogintézmény
is, elsőrendű fontossággal bír az értelmezési keret
meghatározása.
Vitáznék azon megállapításokkal vagy kérdésekkel (amelyek
nem feltétlenül a szerző saját kérdései), amelyek így
fogalmazódnak meg a tanulmányban: "Az erdélyi magyarságnak
az utóbbi egy évben gyakran visszatérő problémája a
kettős … állampolgárság kérdése", "szüksége
van-e vagy sem az erdélyi magyarságnak kettős állampolgárságra?"
Véleményem szerint egyrészt a kettős állampolgárság
kérdése nem általános problémája a romániai, erdélyi
magyarságnak, ugyanis meggyőződésem, hogy az óhajok,
a vágyálmok nem ragadhatnak el egy egész közösséget,
másrészt a kettős állampolgárság, mint jogi lehetőség,
pontosabban a második állampolgárság megszerzése megint
csak nem elsősorban az erdélyi magyar közösség problémája.
Az előbbi esetben beszélhetünk a közösség szintjén
általános létbizonytalansági, megélhetési gondokról
és az egyének szintjén jelentkező megoldási elképzelésekről
(kettős állampolgárság), utóbbi esetben pedig egy másik
állam (jelen esetben Magyarország) jogalkotásának a
problémájáról az állampolgárság jogintézményével kapcsolatosan.
Másrészt a feltett kérdés pedig jogilag nem tételezhető,
ugyanis jogi szempontból nem értelmezhető az olyan megfogalmazás,
hogy szüksége van az erdélyi magyarságnak a kettős állampolgárságra.
(Hogy miért, azt a továbbiakban próbálom majd kifejteni.)
Legtöbb, ami tehető, egyfajta szociológiai, társadalom-lélektani
elemzése egy adott gazdasági, szociális, demográfiai
helyzetnek.
2. A következőkben a jogi értelmezés lehetséges kereteit
vázolnám.
Abból az alapvető jogelméleti tételből indulnék ki,
mely szerint az állam léte három elemhez kötődik, nevezetesen
terület, népesség, szuverenitás. E három alkotóelem
együttes jelenléte nélkül nem beszélhetünk államról,
és ez még akkor is igaz, ha különösen a szuverenitás
vonatkozásában módosulások, jelentős átértékelések történnek,
amelyekre azonban csak a témát közvetlenül érintő mértékben
térnék ki.
Az állam és a népesség (értve utóbbin az állam polgárait
és nem a lakosságot) között rendkívül összetett viszonyrendszer
létezik, de ezen belül jogilag, alkotmányjogilag a legalapvetőbb
az állampolgárság által meghatározott jogviszonyrendszer.
A jogi szakirodalomban több meghatározás is létezik,
de valamennyiből leszűrhető az, mely szerint az állam
és az egyén viszonyáról van szó, melynek keretében a
polgár rendelkezik azon képességgel, hogy jogai és kötelezettségei
legyenek egy adott főhatalom által meghatározott jogrendszer
keretében.
3. Az állampolgárság jogintézménye legkevesebb három
alapvető szabály által meghatározott:
a) Az állampolgárság megszerzése és elvesztése az állam
kizárólagos jogkörébe tartozó feladat. Ugyanakkor nem
kevésbé igaz, hogy a jelenlegi európai alkotmányjogi,
illetve nemzetközi jogi fejlődés az állampolgárság és
különösen a kettős állampolgárság vonatkozásaiban a
hangsúlyt az emberi jogok, az emberi szabadság érvényesítésére
helyezi.
b) Az állampolgársághoz való jog alapvető emberi jog,
mint már említettem, az állam és egyén "bensőséges"
viszonyát fejezi ki és mint ilyen, kizárólag egyéni
jogként létezik. Közösségi állampolgárság nem létezik,
nem létezhet, mégpedig éppen az egyén védelmében. Jogilag
nehezen fogadható el olyan törvényhozási alkotás, mely
egy más ország közösségének közösségi jogként állampolgárságot
biztosít, miközben a "másik ország" állampolgárai
az illető közösség tagjai. Ez a szuverenitás olyan mértékű
kiterjesztését jelentené adott esetben egy másik állam
polgáraira, amelyet sem az alkotmányjog, sem a nemzetközi
jog nem fogad el. (Természetesen bizonyos katonai konfliktusos
helyzet után kialakult politikai jogi rendszerként "utódállamok"-ban
lehetnek sajátos megoldások, mint például a volt Jugoszlávia
utódállamai esetében, de amelyek nem meghatározóak a
jelenlegi nemzetközi tendenciákra.)
Másrészt azonban az az állítás is nehezen fogadható
el, mely szerint esetleges fent említett intézkedésekre
a válaszintézkedés az lenne, hogy az az ország, amelynek
állampolgárai ilyen módon szerezték meg a második állampolgárságot,
megfosztja őket hasonló törvényhozási aktussal eredeti
állampolgárságuktól. Ez szintén a szuverenitással való
súlyos visszaélést jelentene amellett, hogy erre például
Romániában nincsen sem alkotmányos, sem törvényes keret.
(Románia az állampolgárságról szóló törvényben a jus
sanguinis elvet fogadta el, és elvesztését korlátozott,
tételesen megfogalmazott és szigorúan értelmezett esetekben
teszi lehetővé.)
c) Egyetlen államnak sincsen joga annak megítélésére,
elbírálására, hogy egy másik állam miként gyakorolja
az állampolgársággal kapcsolatos főhatalmi jogosítványait.
A kettős állampolgárság léte nem szorul elismerésre
a másik állam részéről, mivel mindkét állampolgárság
individuálisan, külön és önállóan létezik és két különböző
ország jogi fennhatósága alatt áll. Természetesen az
államok egymás közötti kapcsolataikban igyekeznek az
egyén számára hátrányos helyzeteket kétoldalú egyezmények
révén elkerülni.
A kettős állampolgárság létrejöhet egy jogi tény következményeként
(például egy gyermek születésekor, kinek szülei állampolgársága
a jus sanguinis elve alapján létezik, de az ország,
ahol a gyermek született, a jus soli elvét gyakorolja,
ilyen módon mindkét ország állampolgára lesz).
Kettős állampolgárság létrejöhet az egyén kérésére
bizonyos egyéb, főként családjogi tények következményeként.
Tény azonban, hogy az állam és egyén között akarati
egyezségnek kell létrejönnie. Ilyen módon csak a már
létező kettős állampolgárság fogható fel jogi tényként,
amihez nem szükséges az állam elismerése. A kettős állampolgárság
létrejötte azonban részben jogi tényhez, részben egyéni
kérelemhez és egyedi elbíráláshoz köthető.
Az állam esetenként bírálja el az egyén kérelmét és
dönt az egyéni akaratszabadság és a hatályos jogrend
előírásainak figyelembevételével. Az egyén, a kérelmező
egyén érdeke az, hogy helyzete egyedi elbírálásban részesüljön
és ne egy közösség egészét érintő intézkedés "részalanyaként"
jelenjen meg (vagy ne jelenjen meg) sajátos helyzetével
és nem érvényesülő akaratszabadságával.
Az egyenlőség elve (megkülönböztetés tilalma), az akaratszabadság
és a család egységének elve, a személyes adatok védelme,
a leszármazás elve (esetünkben a jus sanguinis elve)
mind a jelenlegi hatályban lévő magyarországi, a magyar
állampolgárságról szóló LV/1993-as törvény alapelvei,
melyek kizárják azon lehetőséget, hogy az állampolgárságot
egy egész közösségnek adják meg a törvény hatályánál
fogva.
4. A kettős állampolgársággal kapcsolatosan az egyes
országok nemzeti jogában háromfajta megközelítés létezhet.
Az egyik ilyen megközelítés, mely szerint a kettős
állampolgárság létrejöttét el kell lehetőség szerint
kerülni. A másik megközelítés értelmében a jogrend tolerálja
a kettős állampolgárság létét. Végül a harmadik megközelítés,
mely a passzív toleráláson túl elősegíti éppen az emberi
jogok védelme érdekében.
Az elsőre példa a volt szocialista országok között
létezett kétoldalú egyezmények, melyek igyekeztek teljes
mértékben kizárni a kettős állampolgárság létét. Ezek
teljesen elavultak, hiszen a rendszer hatalmi arroganciájából
adódó megnyilvánulások voltak, melyek ilyen módon is
korlátozni kívánták az egyén szabadságát. Jelenleg rendkívül
szigorú intézkedések Svédországban, Finnországban vannak,
ahol a kérelmező le kell mondjon korábbi állampolgárságáról,
és csak akkor kaphatja meg a svéd vagy finn állampolgárságot.
A második megközelítés a román jogszabályrendszerben
lelhető fel, bár itt árnyaltabban kell a kérdést elemezni.
Az igaz ugyan, hogy a román állampolgárságról szóló
21/1991-es törvény nem zárja ki a kettős állampolgárság
létrejöttét, tehát mondhatnánk tolerálja, ugyanakkor
a politikai gyakorlat a politikai diskurzus szintjén
a kettős állampolgárság létrejötte lehetőségének kizárását
támogatja.
Végül említem Magyarország vonatkozó jogszabályi megoldásait,
melyek a toleráláson túl "támogatják", "elősegítik"
a kettős állampolgárság létrejöttét, mégpedig olyan
módon, hogy bizonyos esetekben könnyítő feltételeket
írnak elő, kedvezményesebb és gyorsabb eljárást biztosítanak.
Ez természetesen Magyarországon sem jelenti azt, hogy
kívánatosnak tartanák százezres vagy milliós nagyságrendben
kettős állampolgárok jelenlétét.
5. A nemzetköz jog, a nemzetközi kapcsolatok szintjén
jelentős előrelépés tapasztalható a kettős állampolgárság
megítélésében.
Nevezetesen az ’50-’70-es években (tágabb értelemben
a hidegháborús időszakban) általánosan elfogadott volt
a nézet, mely szerint a kettős állampolgárság minden
lehetséges jogi eszközzel kerülendő helyzet.
Ez a felfogás lényegesen módosult azáltal, hogy egyúttal
a kettős állampolgárságot elsősorban az emberi jogok
szemszögéből kell megítélni. "Az egymással szemben
fellépő nemzetállamok és politikai blokkok világának
bibliai elvével szemben (egyszerre nem lehet két urat
szolgálni) megjelent az új nemzetközi gondolat, hogy
az államoknak nem a szuverenitás mindenható elvéből
levezetve kell nemzetközi kapcsolataikat alakítaniuk,
hanem az emberi jogok által meghatározott minimális
standard alapján."
Ilyen értelemben született 1997-ben az ET keretében
az Európai Egyezmény Az Állampolgárságról, mely a természetes
személyek állampolgárságára vonatkozó elveket és szabályokat,
valamint a többes állampolgárságú személyek katonai
szolgálatára vonatkozó szabályokat határozza meg.
Az egyezmény megerősíti, hogy állampolgárságon a személy
és az állam közötti jogi köteléket érti, azaz alapvető
emberi és egyéni jognak tartja (2 cikk A/a). Aláhúzza,
hogy minden állam a saját joga szerint szabja meg azt
(3 cikk/1), hogy kik az állampolgárai, illetve tételesen
felsorolja azon eseteket, melyekben az állampolgárság
megadásának könnyítése indokolt (6 cikk/4).
A kettős vagy többes állampolgársággal kapcsolatosan
megállapítja, hogy a részes állam azon állampolgárai,
akik másik állampolgársággal is rendelkeznek, a lakhelyük
szerinti részes államban ugyanolyan jogokkal és kötelességekkel
bírnak, mint azon részes állam egyéb állampolgárai (17
cikk/1).
Részletesen szabályozza az Egyezmény a honvédelmi kötelezettségek
többes állampolgárság esetén felmerülő kérdéseit, azzal
a nyilvánvaló szándékkal, hogy a kettős állampolgársággal
rendelkezők ne teljesítsenek katonai szolgálatot mind
a két országban (21. cikk). Megjegyzendő, hogy az egyezmény
erre a kérdéskörre vonatkozó előírását nem tartja kötelezőnek
és a csatlakozó államok jelezhetik, hogy elfogadják
ezt a fejezetet avagy sem (25. cikk/1).
Mindezekből jól érzékelhető az említett szemléletváltás,
ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy kívánatos állapotnak
tartanák, illetve szorgalmazni kellene az ilyen helyzetek
elterjedését.
Valójában a nemzetközi felfogás abba az irányba mozdult
el jelentős mértékben, hogy a különböző okokra visszavezethető
helyzetekben, amikor kettős állampolgárság jöhet létre,
az egyén érdekei legyenek figyelembe véve és nem az
állam belső vagy külső szuverenitásához kötődő jogi
"kényelmetlenségek".
A fentiekben csupán néhány reflexiót, jogi természetű
észrevételt és véleményt fogalmaztam meg a vitaindító
tanulmány kapcsán azzal a reménnyel, hogy a Magyar Kisebbségben
megjelent és megjelenő írások hozzájárulhatnak a kérdés
korrekt, tisztességes megközelítéséhez, tárgyalásához
és segíthetnek egy szakmailag védhető politikai álláspont,
illetve megoldás kialakításához.
Forrás: Magyar
Kisebbség, 1999. 2 sz.
|