Duray
Miklós
Állampolgárság és nemzetpolgárság
(a kettős vagy a többes állampolgárságról)
Magyarországon, amely 1989. október 23. óta Magyar
Köztársaság, 2004. december 5-én arról lesz népszavazás
a Magyarok Világszövetségének kezdeményezésére, hogy
honosíthatók-e kedvezményesen a trianoni államhatáron
kívül rekedt magyarok. Azaz: megadható-e előnyösebb
feltételekkel a maradék Magyarország állampolgársága
az 1920-ban más állampolgárságra kényszerített magyaroknak,
mint a letelepedési jogot (csúszó)pénzért megvásárló
indokínaiaknak?
A jelenlegi Magyarország állampolgárságának megszerezhetőségét
a világ magyarsága számára törvény szabályozza - az
1993. évi LV. törvény, és annak módosítása, amely a
2001. évi XXXII. törvény szerint hatályos. Ez a törvény
azonban a végrehajtási bonyodalmak miatt a "szegény
magyarok" számára több hátrányt és megpróbáltatást
jelent, még a családegyesítési ügyekben is, mint például
a kokinkínaiaknak. Félreértés ne essék, genetikailag
is kedvelek minden ázsiait (akár kisázsiai, akár távol
keleti), de magyarországi és szülőföldi vonatkozásban
azokat a magyarokat helyezem jogilag előnybe másokkal
szemben, akik minden viszontagság ellenére vállalták
és vállalják a magyarságukat akár sortűz, akasztás,
börtön, gulag, vagyonvesztés, hontalanság, munkahely
elvesztése, utcai pofonok, anyagi hátrány, tehát minden
Trianonhoz kötődő megpróbáltatás árán is.
A Magyarok Világszövetségének népszavazási kezdeményezését
elfogadta az Országos Választási Bizottság és jóváhagyta
a Magyar Köztársaság Országgyűlése az ülésteremben jelenlévő
képviselők egyhangú igenlésével. Körülbelül annyian
maradtak távol a szavazáskor, ahányan 2001-ben is ellenezték
a státustörvényt, és akkor sem vettek részt a törvényjavaslat
zárószavazásán. A parlament tehát 2004. szeptember 13-án
zöldet mutatott. Ennek ellenére - egyéni indítványra
- az alkotmánybíróság elé került az ügy, noha az aláírásgyűjtési
ívekre felírandó kérdéssel egyszer már egyetértett a
taláros testület. Ezért nem meglepő, hogy a bírák 2004.
október 26-án ismét igent mondtak a népszavazásra.
Miről van szó?
A sajtó és a közbeszéd - egyszerűség kedvéért, és hibásan
- kettős állampolgárságként emlegeti a minden magyar
által kedvezményesen megszerezhető magyarországi állampolgári
jogállást. De mit jelent a kettős (vagy többes) állampolgárság?
Ez egy következmény. Annak a következménye, hogy valaki
a létező (alanyi jogon megkapott) állampolgársága mellett
megszerez egy másik (vagy további), kérvényezhető vagy
szintén alanyi jogon elnyerhető állampolgárságot. Kettős
(vagy többes) állampolgárságról tehát csak akkor beszélhetünk,
ha az első után elnyerünk egy másik vagy további állampolgárságot.
Ezt megelőzően csupán arról illenék beszélni, hogy egy
állam belső joga szerint hogyan nyerhetünk el, vagy
akarunk elnyerni állampolgári jogot.
Az állam szempontjából megítélve, egy ilyen helyzet
két módon jöhet (illetve nem jöhet) létre: a belső jog
alapján, vagy két- és sokoldalú szerződés szerint. Az
előbbi esetben ez annyit jelent, hogy az állam tiltja,
esetleg akadályozza, vagy nem tiltja állampolgárai számára
egy másik állampolgárság megszerezhetőségét, illetve
milyen feltételek mellett adja meg az idegeneknek az
állampolgárságot. A másik esetben - azaz két állam viszonylatában
- az állampolgárság megszerezhetőségét illetően az a
lényeges kérdés: kölcsönösen tiltják-e, vagy a kettő
közül az egyik tiltja, esetleg csak akadályozza a másik
állampolgárságának felvételét saját állampolgárai számára,
és létrejön-e az akadály megszüntetésére kétoldalú megegyezés.
Ehhez kapcsolódó minden további kérdés csak járulékos
és másodlagos. De a legfontosabb kérdés, hogy egy állam
milyen feltételekkel adja meg az állampolgárságot egy
másik állam polgárának - ez ugyanis politikailag eldöntendő
kérdés.
* * *
Ez az iskolás rövid eszmefuttatás azért volt szükséges,
mert a magyar közvéleményben már évek óta, de leginkább
1996 óta folyamatosan jelen van a "kettős állampolgárság"
ügye anélkül, hogy azt bárki is elvégezte volna kritikai
elemzését, ugyanakkor politikai hátaslóként nagyon sokan
igénybe vették, mind a szorgalmazók, mind az ellenzők
oldaláról.
A magyarok állampolgársága körüli
bonyodalmak gyökere
Mint sok minden, ami keseríti a magyarság életét, így
az állampolgárság kérdése is tömegméretekben Trianonhoz
kapcsolódik.
Az 1920. június 4-én aláírt trianoni békeszerződés -
az állampolgársággal kapcsolatban is - sokmillió magyar
életében teremtett sorsdöntő helyzetet. Kimondta ugyanis,
hogy az elcsatolt területek lakossága automatikusan
elveszti korábbi állampolgárságát. A Cseh-Szlovák és
a Szerb-Horvát-Szlovén Állam esetében azoknak a személyeknek,
akik ezen új államok területén 1910. január elseje után
szereztek illetőséget, külön kellet kérvényezniük új
állampolgárságuk megszerzésének engedélyezését. Amennyiben
nem kaptak ilyen engedélyt, magyar (vagy osztrák) állampolgárok
maradtak. Mindazok, akik automatikusan az új állam polgárává
váltak egy éven belül kérvényezhették korábbi állampolgárságuk
visszaadását - ezt nevezték optálásnak. Amennyiben kérvényüknek
eleget tett a hatóság, egy éven belül kötelesek voltak
elhagyni szülőföldjüket és a maradék Magyarországra
vagy egy harmadik országba költözni.
A trianoni békeszerződést a Magyar Törvénytár az 1921.
évi XXXIII. törvénycikkeként jelentette meg, ezzel az
állampolgárságra vonatkozó rendelkezései úgy emelkedtek
törvényerőre, hogy közvetlenül nem módosult az 1879.
évi L. törvénycikk, amely a magyar állampolgárság megszerzéséről
és elvesztéséről szólt. Tény viszont az is: a békeszerződés
nem rótt kötelességet Magyarország állampolgársági törvényének
megváltoztatására. Ráhagyta a megcsonkított országra,
hogyan viszonyuljon jogilag a volt állampolgáraihoz,
miután azok az új államok polgáraivá váltak
A Trianon előtti magyar állampolgárság
A létező állampolgárság meghatározása rabulisztikus.
A jelenleg hatályos magyarországi állampolgársági törvény
is azt tekinti eleve magyar állampolgárnak, aki a törvény
hatályba lépésekor magyar állampolgár. Hasonló volt
az első, az 1879-ben elfogadott törvény is. Leszármazás,
törvényesítés, házasság és honosítás által lehetett
megszerezni a magyar állampolgárságot, amelyek közül
az első mód volt a legelterjedtebb: "leszármazás
útján megszerzik a magyar állampolgárságot a magyar
állampolgár törvényes és magyar állampolgárnő törvénytelen
gyermekei". Ez a törvénycikk is eleve magyar állampolgárnak
tekintett mindenkit, akiket a korábbi törvények az ország
lakóinak, honfiainak, magyarnak tekintettek. Albert
(Habsburg) király 1439. évi dekrétumában is országlakókról
tesz említést. Tehát mindenki, aki valamilyen törvényes
felelősséggel bír, az ország területén él, ott született,
ott lakó és ott született szülőktől származik, az ország
lakója, mai értelemben az állam polgára. E tekintetben
tehát az "állampolgárság" fő meghatározója
az ország, az állam felségterülete és a szülő.
Érdemes tudatosítani, hogy az első magyar állampolgársági
törvényt 1879-ben alkották meg. Ezért a mával kapcsolatos
okoskodásainkat is ehhez a törvényhez, illetve az utána
született jogi normákhoz kell viszonyítanunk.
A XXI. évszázadban megszerezhető magyar állampolgárság
szempontjából érdemes tekintetbe venni, hogyan fogalmazták
meg a korábbi törvények az állampolgárság megszűnésének
és visszaszerezhetőségének körülményeit.
Az 1879-ben elfogadott törvény szerint megszűnt annak
a személynek a magyar állampolgársága, akit - például
- saját kérésére hatóságilag elbocsátottak az állampolgári
kötelékből, aki idegen állam szolgálatába lépett és
abból nem lépett ki a magyar hatóság felszólítására
sem, vagy aki engedély nélkül tíz évig távol élt a hazájától.
Ilyen körülmények azonban - a törvény kimondatlan feltételezése
szerint - önkéntes alapon jöhettek létre, mert a törvény
szó szerint nem számolt a kényszerűséggel. E törvénynek
az 1886. évi módosítása, - a IV. törvénycikk által -
azonban már sejteti, hogy a magyar állampolgárságot,
azaz a magyarországi honosságukat sokan kényszerítő
körülmények miatt vesztették el. Erre utal a tömeges
(vissza)honosítás megkönnyítésének törvénybe iktatása
azok számára, akik maguk vagy elődeik magyar honpolgárok
voltak, tekintet nélkül arra, hogy mikor vándoroltak
ki. Ebben az esetben a bukovinai székelyek visszatelepülésének
a megkönnyítését célozta meg a törvény.
Az első magyar állampolgársági törvény még nem tesz
említést a kettős állampolgárságról, de a honosítással
kapcsolatban a törvény 19. paragrafusa meghatározza,
hogy a magyar korona országainak területén születettek
vagy találtattak mindaddig magyar állampolgárnak tekintendők,
míg idegen honosságuk be nem bizonyíttatik. Ez értelemszerűen
azt jelenti, hogy a kettős állampolgárságot nem tette
automatikussá. Az uralkodó pátensével honosított idegenek
esetében azonban létre jöhetett a kettős "honosság"
illetve állampolgárság.
Tudatosítanunk kell, hogy a honosság meghatározása a
magyar jogalkotásban Trianonig abból az alaptételből
indult ki, hogy honfi az, aki a Magyar Szent Korona
területén él, és visszahonosítható az, aki onnan eltávozott.
Trianont követően annyiban elbizonytalanodik a magyar
államjog, hogy nem tud mit kezdeni a Magyar Törvénytárba
becikkelyezett trianoni békeszerződésnek az állampolgárságra
vonatkozó részével, hiszen a sokmillió magyar, aki a
trianoni államhatáron kívülre került, nem távozott el
a Magyar Szent Korona országainak területéről, nem mondott
le önként a magyar állampolgárságról, ugyanakkor túlnyomó
többségük nem élt a békeszerződés adta lehetőséggel
sem, hogy optáljon. Tehát saját kezdeményezés híján
is más állampolgárrá vált. Azt viszont tényként kell
kezelni, hogy a törvénytárba foglalt békeszerződésnek
az állampolgárságra vonatkozó része miatt a Magyar Országgyűlés
nem hozott olyan törvényt illetve törvénymódosítást,
amely kimondta volna az eredeti honosság jogfolytonosságának
megszűnését. Ugyanakkor az 1938 és 1940 között visszacsatolt
(visszatért) területekre vonatkozóan elfogadott törvényt
- lásd az 1938. évi XXXIV. tc., az 1939. évi VI. tc.
és az 1940. évi XX. tc. A visszahonosításhoz ugyanebben
az időszakban azonban politikailag viszonyult. Nem honosította
vissza azt az utódállam területére került hontalan magyart,
akit az utódállam kiutasított saját felségterületéről,
és a trianoni Magyarország számára is politikailag elfogadhatatlan
személlyé vált - ilyen sors sújtotta Balogh Edgárt,
akit kényelmetlen volta miatt kiutasítottak Csehszlovákiából,
és nem telepedhetett le Magyarországon sem, mert szülőhelye
szerint 1920-tól romániai illetőségűvé vált. A magyar
törvényhozásnak ez a bizonytalankodása csupán 1945 után
szűnt meg, sajnos a magyar joghagyomány és jogfolytonosság
kárára.
A megkülönböztető, az egyenrangúsító
és a többletjog megjelenése
Eltekintve a magyar jogrend rendi vonatkozású megkülönböztetéseitől,
a korai magyar középkortól ismeretes a "pozitív
és a negatív diszkrimináció".
A legjelentősebb "pozitív diszkrimináció"
a II. András (II. Endre) király által 1224-ben kiadott
bulla (Andreanum) volt, a Magyarországra betelepült
szászok jogairól, amellyel megkülönböztette őket az
ország többi lakójától - ez volt Európa első autonómia
törvénye. De megszülettek a jászok és kunok autonómiáját
létrehozó királyi törvények, ki lettek adva a hospesek
sajátos - például nyelvhasználati - jogát biztosító
királyi rendeletek és a modern európai települési önkormányzatok
jogát megalapító szabad királyi városokról szóló adománylevelek,
majd a települések számára átruházott jogok végrehajtásáról
szóló törvények.
A magyar jogrendben az első, egyértelműen megszorító
törvényként a Bereg-erdei (beregi) szerződést lehet
tekinteni, amelyet 1233-ban, szintén II. András rendelt
el - a római katolikus egyház nyomásának engedve, -
amely szerint az állami fensőbbség megkülönbözteti egymástól
az izraelitákat, izmaelitákat és a többieket. A király
kötelezi magát, hogy a megkülönböztetetteket jellel
fogja megbélyegezni, és nem engedi, hogy "hivatalt"
tölthessenek be.
Nem értelmetlen visszamenni a korai magyar középkorig
az ezzel összefüggő jogalkotás vizsgálatában, de, ha
természetszerűleg, a legújabb kor viszontagságai izgatnak
bennünket, érdemes ezeket az elveket évszázadokon átívelve
szemlélnünk. Ugyanakkor az sem értelmetlen visszatekintés,
hogy a középkori, sőt az újkori Európában a cigányok
törvényes megkülönböztetése elfogadott volt - Franciaországban
vadászni lehetett a cigányokra, - ugyanakkor Magyarországon,
a nácizmus néhány hónapig farsangoló korszakán kívül,
ismeretlen volt az ilyen megkülönböztetés. Nincs kizárva,
hogy ennek köszönhető a cigányok magatartása a románok
által 1990-ben Marosvásárhelyen rendezett magyarellenes
pogrom idején, akik "ne féljetek magyarok, jönnek
a cigányok" kiáltással szétverték a hivatalos romániai
hatalom által vérittassá heccelt román nincstelenek
botos bandáit - lehet, hogy ennek köszönhető az irodalmi
Nobel-díjra jelölt Sütő András megmaradt félszemevilága
is.
* * *
A liberális jogállam eszméje Magyarországon, - a csaknem
negyedszázadig tartó magyar reformkornak köszönhetően,
- 1848-ban ugyanazon gyökereken felnőve diadalmaskodott,
amelyeken sarjadt a francia Code Civil vagy az Észak-amerikai
Egyesült Államok Alkotmánya. A hagyományoknak, de az
újkor szellemének megfelelően 1848. április 11.-én V.
Ferdinánd Magyar Király és Osztrák Császár szentesítette
a magyar forradalom által kikényszerített törvényeket,
amelyeket, az adott évben a III.-tól a XXIII.-ig terjedő
törvénycikkekben tett közzé a Magyar Törvénytár. Ezzel
törvénybe lett iktatva a kornak megfelelő állampolgári
egyenlőség, amely a kormány és a törvényhozás felelősségéről,
a vagyoni felelősséggel rendelkezők választójogáról,
az ország korábban megbontott egységéről, a közteherviselésről,
a feudális szolgáltatások megszűnéséről, hitelintézet
felállításáról, a civil védelem megszervezéséről, a
sajtószabadságról és a települési önkormányzatokról
szólt.
Mindezen túlment a magyar törvényhozás 1849. július
28-án, amikor elismerte a Magyar Szent Korona területén
lakó nemzetek szabad fejlődési jogát, szabad nyelvhasználatukat,
nemcsak a művelődés területén, hanem a településeik
és az általuk lakott területek közigazgatásában, azok
bíróságain és a törvényhatóságban is. Ugyanekkor született
törvény a magyarországi zsidók egyenrangúsításáról is.
E két utóbbi törvény hatályba lépése és végrehajthatósága
azonban nem a magyar államalkotói akaraton múlt, hanem
azon a jogalkotói hagyományon, hogy az Országgyűlés
által elfogadott törvény csak a király (császár) által
szentesítve válik kihirdethetővé - erre azonban nem
kerülhetett sor, mivel ekkor a Habsburg-házat Magyarországon
trónfosztottá nyilvánították, valamint az országban
hadi állapot uralkodott.
A forradalmi törvényekben megtestesülő szándék a magyar
közjog szerint azonban csak az 1868. évi XXX. tc.-ben
(magyar-horvát kiegyezés) és a XLIV. tc.-ben (a nemzetiségi
egyenjogúsítás tárgyában) válhatott valóra.
Az 1848-49-es forradalom és szabadságharc leverését
követően 1867-ig Magyarországon szünetelt, illetve csonkán
működött a jogállam. Ezt követően azonban visszaállt
a magyar államalkotási hagyományoknak megfelelő közjogi
rend. A dualista rendszerben - a mégoly viharos magyar
törvényhozás ellenére - sem következtek be a magyar
államszervezés eredeti eszméjét megtipró törvényes intézkedések.
A magyar törvényhozásnak a korszellemhez igazodó és
a hagyományokhoz hű szellemét először 1920. június 4.,
a trianoni döntés törte meg.
Politikai, azaz az állampolgárok egyes közösségeit érintő
kérdésekben egyértelmű korlátozások csak ezután születtek.
Ilyen volt az 1920. évi XXV. törvénycikk, amely a népfajok
és a nemzetiségek arányszámát határozta meg az egyetemekre
és a jogakadémiákra felvehető hallgatókra vonatkoztatva
(numerus clausus), főleg a zsidó hallgatók számának
korlátozása érdekében, de a többi magyarországi nemzetiség
szempontjából ezt akár "pozitív diszkriminációnak"
is nevezhettük volna, ugyanis az ő arányszámuk a felsőoktatásban
addig elmaradt népességi arányuktól. Ezt követték nem
egész két évtized múlva az un. zsidótörvények, de ezek
már nem a magyar joghagyományokból következtek, hanem
a nácizmus termékei voltak.
A megkülönböztetés elvének politikai célú alkalmazásában
tehát az 1939-től elfogadott törvények jeleskedtek leginkább.
Például az 1939. évi IV. tc, amely megtiltotta a zsidók
honosítását vagy a XIII. tc., amely az állampolgárság
elvesztése mellett először fogalmazta meg az állampolgárságtól
való megfosztás feltételeit is. Ennek alapján akár megfoszthatták
volna magyar állampolgárságától mindazon elszakított
magyart a visszacsatolás után, aki a trianoni utódállamokban
politikai szerepet vállalt - ilyen lépésre azonban nem
került sor.
Trianon után érezhetően megváltozott a magyar törvényhozás
szelleme - a hagyományos türelmességet a politika által
kiváltott türelmetlenség hatotta át.
A kommunista jogalkotás kezdete
Az állampolgárság korábbi jogi értelmezéséhez képest
az 1947. évi X. tc. jelentette az első nagy változást,
mivel nem csak újra törvényesítette a nyolc évvel korábban
náci hatásra született törvényt az állampolgárságtól
való megfosztás intézményének bevezetésére, hanem alkalmazta
is azt.
Az 1948. évi LX. törvénycikk pedig teljes terjedelmében
hatálytalanította az 1879-ben elfogadott és sokszor
módosított, de alapelveiben változatlan állampolgársági
törvényt. Ebben már nem jelenik meg a visszahonosítással
kapcsolatos korábbi engedékenység mindazok iránt, akiknek
felmenői magyarhoniak voltak és - esetleg - kényszer
miatt váltak más állam polgárává. Visszahonosítani csak
azt lehetett, aki elvesztette magyar állampolgárságát
és a belügyminiszter megítélése szerint visszahonosítását
különös méltánylást érdemlő körülmények teszik indokolttá.
A honosítással kapcsolatban államérdekre hivatkozik,
ami egyértelműen politikai érdeket jelent. Politikailag
értelmezhető engedményeket és korlátozásokat fogalmaz
meg az országot elhagyottak számára.
Az állampolgársággal kapcsolatos magyar jogalkotásban,
1948-ban válik egyértelművé, hogy ettől kezdve a magyar
állampolgárság nem a felmenők által a történelmi állam
területén való honosság révén valamikor megszerzett
magyar állampolgárságból, honosságból eredeztethető,
hanem az 1920-tól illetve 1947-től érvényes államhatárok
által körbezárt területen bizonyítható illetőségből.
Az első kommunista állampolgársági törvény hatálybalépése
után letartóztatta a rendőrség vagy a határőrség a Magyarországra
a határon túlról tanulni érkezett magyar fiatalokat
és átadta őket a szomszédos állam belbiztonsági szerveinek.
Ezt követően sokukat közülük gyorsított eljárásban elítéltek
és bebörtönöztek.
A több mint ezeréves magyar jogalkotásban ekkor következett
be a legjelentősebb törés.
1957-ben ismét új állampolgársági törvényt fogadtak
el Magyarországon (az 1957. évi V. tc.). Ez a törvény
továbbra is ismeri a visszahonosítás fogalmát mindazokra
vonatkozóan, akiknek felmenője magyar állampolgár volt
és Magyarországon lakik, vagy ott kíván letelepedni.
A kérelem elbírálásánál kedvezményt jelentett, ha a
kérelmező külföldi állampolgársága megszűnt vagy lemondott
róla illetőleg elbocsátását kérte az addigi állampolgári
kötelékből. Ugyanakkor tudatosítani kell, hogy a felmenő
magyar állampolgárságát ekkor már az 1948. évi LX. tc.
szerint értelmezték, azaz a trianoni határokon kívüliekre
nem vonatkozott. Ez a törvény mondta ki azt is, hogy
akit megfosztottak állampolgárságától elkobozhatják
vagyonát is.
A kettős állampolgárság felszámolása
a kommunista országok között
A kettős állampolgársággal szembeni fellépés - függetlenül
az államban uralkodó ideológiától - a totalitarizmusról
tanúskodik. Aki tehát elutasítja a kettős állampolgárságot
annak totalitáriánus hajlamai vannak. Még ha az állam,
mint "hatalmi és erőszak intézmény" szempontjából
a kettős állampolgárok kettős kötelezettségei miatt
némileg érthető is a kettős állampolgárságtól való óvakodás,
de a polgári jogállam szempontjából nem fogadható el.
A kommunista államok - noha egymással szövetségi viszonyban
álltak - a kettős állampolgársággal és egymással szembeni
iszonyukat kétoldalú szerződések keretében jelenítették
meg. A Magyar Népköztársaság és a vele szomszédos kommunista
államok kormányszerződéseket kötöttek a kettős állampolgárság
kiküszöbölésére.
Magyarország a Szovjetunióval 1958-ban és 1963-ban,
Csehszlovákiával 1960-ban, Romániával 1980-ban kötött
ilyen szerződést. Ez volt tulajdonképpen a trianoni
békeszerződés állampolgárságra vonatkozó rendelkezésének
a kétoldalú, önkéntességen alapuló végrehajtása.
Ennek alapján kölcsönösen megszüntették a fennálló kettős
állampolgárságot és kiküszöbölték az újabb kettős állampolgárság
létrejöttét. Vállalták, hogy a honosítási kérelmeket
csak az eredeti állampolgárság szerinti állam kötelékéből
való elbocsátás után bírálnak el. A szerződés szellemének
értelmében azok a személyek, akik nem tettek eleget
az állampolgárság-választás kötelezettségének kizárathattak
az egyik állam kötelékéből. Ezt tiltotta be "A
polgári és politikai jogok nemzetközi egyezségokmánya".
Ennek ellenére a kommunista országokból - nem ezeknek
a kétoldalú szerződéseknek következtében - tiltottak
ki politikai okokból olyan személyeket, akik alanyi
jogon szerezték állampolgárságukat.
Magyarország - ezeket a kétoldalú szerződéseket - 1993.
január 1.-i hatállyal, kormányhatározattal egyoldalúan
felmondta, ami csupán azt jelenti, hogy önmagára nézve
nem tartja kötelezőnek a megállapításait. Ettől kezdve
a Szlovákiából, Ukrajnából és Romániából érkezett honosítandóktól
a magyarországi közigazgatási hivatalok nem kérnek igazolást
arról, hogy el lettek bocsátva az állampolgári kötelékből.
Állampolgárság a politikai
rendszer megváltozása után
A magyarországi jogalkotás a rendszerváltozással az
állampolgárságról alkotott felfogást illetően is kezd
némileg visszatérni a magyar joghagyományhoz. Első lépésként
- íratlanul is hivatkozva az 1939 előtti nyugati magyar
emigráció tekintélyére és az 1956 utáni nyugati magyar
emigráció rendszerváltoztató érdemeire - megszűnik az
állampolgárságtól megfosztó összes korábbi intézkedés
hatálya és érvényessége (az 1990. évi XXVII. tc. és
a XXXII. tc.), majd 1993-ban a Magyar Országgyűlés új
állampolgársági törvényt fogad el (az 1993. évi LV.
tc.).
Az új törvény 2. paragrafusának 2. bek. korlátozás nélkül
elismeri a kettős állampolgárságot. Ebben szinte előrevetül
az 1997. májusában megszületett, az állampolgárságról
szóló új európai egyezmény, amely a kettős vagy a többes
állampolgárság ex lege keletkezésének engedélyezését
kötelezővé teszi, a más címen keletkező állampolgárság
elismerését pedig a belső jog függvényévé teszi. A törvény
4. par. 3. bek. rendelkezik a nem magyar állampolgárságú,
magukat magyarnak valló azon személyek kedvezményes
honosításáról, akiknek felmenője magyar állampolgár
volt. Ez utóbbiak kedvezményes honosítása legalább egy
éves magyarországi lakóhelyhez és biztosított megélhetéshez
kötött - ez lehetett eltartási kötelezvény is. A nem
kedvezményesen honosítandók esetében ez az időhatár
legalább nyolc évet tett ki, nem magyar nemzetiségű
személyek családegyesítése esetében három évet. A törvény
visszahonosításról szóló rendelkezése szűkszavú. Az
a meghatározása, hogy visszahonosíthatók azok az alapfeltételt
teljesítő személyek, akiknek magyar állampolgársága
megszűnt, széleskörűen értelmezhető. Mind az előbbi
mind ezen utóbbi meghatározás időbeli korlátját csupán
a szerint lehet megvonni, hogy a hatályos jog vagy az
alkalmazandó jog szerint értelmezzük a törvényt. Köznyelven
mondva az érvényben lévő törvény alapján létrejött vagy
a bármikori magyar állampolgárságot értjük-e ezen, vagy
csak a trianoni vagy a párizsi békeszerződés, vagy a
visszacsatolások révén létrejött állampolgárságot tekintjük
jogalapnak.
A rendszerváltozás után hozott említett három törvény
tette lehetővé a Magyarországról emigrált személyek
állampolgárságának egyszerű nyilatkozat alapján való
visszaadását.
Ez az új állampolgársági törvény ugyan megszüntette
az 1957-ben a kommunisták által elfogadott második állampolgársági
törvényt, de semmi jel nem mutat arra, hogy a magyar
állampolgárság eszméjét is visszaszármaztatta volna
az egységes magyar nemzet eszméjéből fakadó jogalapra,
illetve visszatért volna az 1948 előtti jogfelfogáshoz
a jogfolytonosságot illetően.
Említettük, hogy az állampolgársággal kapcsolatosan
megváltozott felfogás összefügg a nyugati magyar emigráció
szerepével is, ami nem jogi, hanem politikai kérdés
- ebből is látható, hogy az alapjogok közül leginkább
az állampolgárság kérdése van kiszolgáltatva a politikumnak.
Éppen ezért azt gondolhatnánk, hogy az állampolgárság
ügye egységes megítélést nyert a kommunista rendszert
megváltóztató időszakban Magyarországon. De mégsem.
Ugyanis hasonló jogi helyzet következett be 1990 után
Magyarországon, mint 1879-ben, amikor harminc év múltán
fosztották meg magyar állampolgárságától Kossuth Lajost,
akinek már akkor szobrot emeltek az Amerikai Egyesült
Államokban és számtalan társadalmi kezdeményezésre otthon
is.
Azok a magyar emigránsok, akik együtt élték politikai
emigránsként életüket Nyugaton, az előbb említett jogenyhítő
rendelkezések következtében kettészakadtak. Akik a trianoni
békeszerződés utáni, illetve az 1938 novembere és az
1945 közötti (itt nem lehet pontosan meghatározni az
időpontot) Magyarországról emigráltak más elbírálásban
részesültek a rendszerváltoztató magyarországi jog szerint
mint azok a magyar emigránsok, akik az adott időben
létező magyar államalakulaton kívülről emigráltak, még
ha erre több okuk is volt - például magyar mivoltuk
miatt - mint amazoknak. Csak azoknak a nem magyarországi
magyar emigránsoknak nyílt esélyük megszerezni a magyarországi
állampolgárságot, akik az emigrációban Magyarországról
emigrált személyt vettek házastársul, illetve ezek gyermekei
részesülhettek ebben a lehetőségben
A 2001. évi XXXII. tc. - amely az 1993-ban elfogadott
törvény módosítása - tovább pontosította a kedvezményes
honosítás feltételeit, főleg a gyermekekre, Magyarország
területén születettekre és azokra vonatkozóan, akiknek
kiskorúságuk idején is volt már lakóhelye Magyarországon.
Ezeket a kedvezményeket elsősorban a Magyarországra
került határon túli magyarok tudják használni. Ennek
ellenére a törvény végrehajtása során a nem magyar állampolgárságú
magyarok gyakran leküzdhetetlen akadályokba ütköznek
az ügyintézés során, még a családegyesítés során is,
és sokszor megaláztatásban van részük az állami hivatalok
részéről az állampolgársági kérvényük intézésekor.
A rendszerváltozás utáni állampolgársági törvény ismét
megteremtette az államfő külön jogát, hogy a honosítását
kérelmező személyt kivételben részesítse.
Viták a megoldásról
Nem sokkal az 1990-es rendszerváltozást követően elindult
a nyílt vita és a műhelymunkák sora arról, hogyan lehetne
megszüntetni azt a felháborító és a több mint negyven
évig tartó kommunista hatalom számlájára írható (lásd
az 1948-ban hatályba lépett állampolgársági törvényt)
szégyenletes helyzetet, hogy az államhatárokkal elszakított
magyarok idegennek tekinthetők Magyarországon. A nézetek
1996 tájékán tisztázódtak annyira, hogy azóta két, egymást
kiegészítő, tehát egymást nem kizáró megoldási lehetőségről
beszélhetünk.
Az egyik elképzelés a státustörvényben öltött testet.
A másik elképzelés az un. kettős állampolgárság intézményében,
azaz a minden magyarnak magyar állampolgárságot elvében
körvonalazódott. A két elképzelés között azonban kialakult
egy meddő és felesleges vetélkedés arról, hogy melyik
a jobb megoldás. A nézetkülönbségnek azonban volt néhány
sarkalatos pontja, amelyet nem ártott tisztázni. A legfontosabb
kérdés arról szólt: elérhető-e minden határon túli magyar
számára a magyar állampolgárság. Erre az egyértelmű
NEM volt a válasz. Ukrajna ugyanis jelenleg sem ismeri
el a kettős állampolgárságot. Románia alkotmánya folyamatosan
korlátozta a kettős állampolgárok alkotmányos jogait
(például: nem tölthettek be közhivatalt és köztisztséget).
Ez a helyzet csupán 2004-ben változott meg, az új alkotmány
hatálybalépésével. Szlovákia pedig, még az Európai Unió
tagjaként is érvényesnek tekinti az 1960-ban, a Magyar
Népköztársaság és a Csehszlovák Szocialista Köztársaság
között megkötött egyezményt a kettős állampolgárság
megakadályozásáról.
A vitát tehát az döntötte el, hogy olyan megoldást kell
találni, ami révén minden határon túli magyar - tehát
az utódállamokból emigrált magyar is, és a korábbi államkonstrukciók
szétesése következtében egy további állam joghatósága
alá került magyar is - a korábbitól eltérő, de egyformán
kedvezőbb helyzetbe kerülhessen Magyarországon a többi
külföldihez képest. Így született meg a státustörvény,
azaz a 2001. évi LXII. tc., amely azáltal, hogy hatásában
kiterjed mind az átmenetileg Magyarországon tartózkodó,
mind a határon túli szülőföldön élő magyarra, a határon
átívelő nemzetegyesítés első fontos törvénybe iktatott
elemének tekintendő.
Csakhogy a státustörvény sem teremtette meg az eredeti
elképzelés törvényes feltételeit. Még ha nagy előrelépésnek
is tekinthető az új magyar jogrendben, hogy a 2001-ben
elfogadott törvény, az eredeti megfogalmazása szerint
kimondta az egységes magyar nemzet legitim igényét.
A törvény ugyanis nem terjed ki azokra a magyarokra,
akiknek lakóhelye szerinti állama a rendszerváltoztató
folyamat - azaz a Trianonban létrehozott művi konstrukció
szétesése - következtében már nem Magyarország szomszédos
állama. A törvényalkotás során éppen ez a kérdés (mi
legyen a boszniai, csehországi, észtországi, kazahsztáni,
oroszországi, grúziai, macedóniai, stb., de az ausztriai
magyarokkal is) váltott ki nagy vitát. És azokra a magyarokra
sem terjedt ki, akik az utódállamokból emigráltak egy
harmadik országba. A vitát a moszkovita szellemű államapparátus
és a köldökzsinórjukon felnőtt, rövidre nyírt karrier
politikusok és hivatalnokok csoportja döntötte el -
ők mondták ki a NEMet. Ne felejtsük: a kommunista hatalmi
rendszer 1989 végén megbukott, de a zsigerekben még
tizenöt év múltán is tovább él és éltetik. Az állam
központi hivatalnokainak ez a megújuló serege döntött
úgy, hogy a magyar jogalkotásban továbbra is érvényes
a kommunista hatalomátvétel utáni alapelv, miszerint
nemet kell mondani minden olyan igényre, ami a pillanatnyi
állam igényein túllép - tehát nemet kell mondani a nemzet
igényeinek.
A státustörvény megszületése és a Magyar Igazolvány,
mint a magyar összetartozás új jelképe emiatt is nyitva
hagyta - sőt növelte - annak a lehetőségét, hogy az
állampolgársági törvény révén folytatódhasson a nemzet
határon átívelő egyesítésének folyamata.
A kettős állampolgárságot egyedüli megoldásként hirdető
csoport a státustörvény kimunkálásának időszakában tett
még egy kísérletet az un. külhoni állampolgárság kialakítására.
Ennek azonban a magyar jogalkotásban nincs hagyománya,
mert a magyar állampolgárok között az állampolgárság
keletkezésének, illetve megszerzésének jogcíme alapján
különbséget tenni nem lehet. Vagy, ahogy az 1879-ben
elfogadott törvény fogalmaz: a magyar korona összes
országaiban az állampolgárság egy és ugyanaz. Sőt, a
külhon is a 19. századból örökölt kifejezés, ami napjainkban
a szépirodalomban stílusgazdagító elemként ugyan megjelenhet,
de a jogban és a Trianon utáni magyar politológiában
értelmezhetetlen. Mert a hon a hazához fűződő kifejezés,
az állampolgárság pedig az államhoz kapcsolódik. A kettő
a szabadelvű, de a mai konzervatív államelmélet szerint
sem ugyanaz, noha a hazaárulás büntetőjogi kategóriaként
ismeretes, nemcsak a magyar jogban. A magyarok számára
a haza és az állam 1920 óta, a történelmi állam és ország
megszűnésével, nem is jelentheti ugyanazt mint korábban,
amikor a hazáért átszellemülten áldozták életüket a
honfik, de ugyanezt az államért, a bürokraták gyülevész
hadáért értelmetlen lenne.
Mindez természetesen azt sem jelenti, hogy az 1920 óta
szétdaraboltságban élő magyar nemzet esetében nem lehetne,
vagy nem kellene kimunkálni egy eddigitől eltérő, többrétű
állampolgársági szerkezetet, mint ahogy létezik ilyen
a volt gyarmattartó európai országok esetében, de erre
magyar vonatkozásban alig mutatkozik esély. Egy ilyen
munkának a meddő volta vagy végtelenségig húzódó folyamata
tovább gyorsíthatná a nemzet amúgy is veszélyes szétfejlődését.
Az állampolgársági törvény módosítása,
de hogyan?
A magyar állampolgárság kedvezményes megszerezhetősége
minden elszakított magyar számára nemzetpolitikai szempontból
jogos igény. Hiszen, mi sem természetesebb, hogy minden
magyar - ha igényli - állampolgára ("honfija",
"magyarja" vagy "lakója") legyen
a mindenkori Magyarországnak, még ha nem is tartózkodik
az állam felségterületén. Ettől ősibb igénye a mindenkori
szent korona alattvalójának aligha létezik, hacsak nem
utasítja el ezt a történelmi örökséget.
A magyarok szempontjából nézve a minden magyarok országa
a honfoglalók műve, az állam Szent István alkotása,
a haza pedig a kettő együttes megjelenése mind középkori,
mind újkori valóságában. Ez tehát sokkal régebbi igény,
mint az állampolgárság 1879-ben elfogadott első magyar
változatához való ragaszkodás, noha az újkori jogi összetartozásnak
ez az alapja. Ezért talán elegendő lenne az állampolgárság,
a honosítás és a visszahonosítás ügyében visszatérni
ehhez a törvényhez.
De mi történik most, a XXI. század kezdetén?
Megtorpant a státustörvényt elvi és gyakorlati síkon
megvalósító folyamat. A törvény elfogadása és a végrehajtási
mechanizmusok háziasítása után követnie kellet volna
az elszakított magyarságot a szülőföldjén megtartó és
a szülőföldön való boldogulását elősegítő lépéseknek
- például a határon túli Széchenyi Terv kidolgozásának
és megvalósításának. Erre azonban nem kerülhetett sor,
mert a 2002. évi kormányváltás után fordított irányt
vettek az események, és nem csupán a nemzetpolitikában:
a visszalépések kora köszöntött ránk, mint 1918-ban,
1919-ben, 1920-ban, 1947-ben, 1957-ben, 1970-ben, 1994-ben,
2002-ben és 2004-ben.
A magyarországi 2002-es kormányváltás után az ellentétek
és a viták nem csupán a magyarországi nemzeti politikai
erők és a kormánypártok között túroztak, hanem a trianoni
államhatárokkal elszakított, illetve elválasztott magyar
érdekképviseletek között is. Lehet, hogy egyesek azt
gondolják: ez a demokrácia velejárója, de tévednek,
ez csupán káosz. A demokrácia ugyanis nem a határtalan
cselekvés lehetősége, hanem a szabad eszmecsere, és
az egyezményes cselekvés elvi tere, amelyben ugyan bármikor
le lehet váltani a kormányfőt vagy az államfőt, de el
kell jutni a társadalmi megállapodásnak abba az állapotába,
amelyben elérhető a többség egyetértése. Ilyen állapot
nem következett be, ezért nem lehet csodálkozni, hogy
a "kettős állampolgárság" kizárólagos elkötelezettjei
úgy gondolták: itt az idő!
Ez önmagában nem baj, sőt természetes..
A tragédia jelei akkor ismerhetők fel, ha pl. a „farok
kezdi csóválni a kutyát”. Egy nemzetstratégiai ügyben,
ha nem konszenzus alapján születik döntés, hanem a jószándékú
műkedvelők szándéka szerint, akkor baj van. Bajok fedezhetők
fel a társadalmi párbeszédben és a politikai közéletben.
A bajok forrása azonban mindig a hivatalban lévő hatalom
tájékán keresendő, mert a közigazgatást kézben tartó
erő tudja a leghatékonyabban befolyásolni a folyamatokat.
E nyilvánvaló okok, illetve hiányosságok miatt állhatott
a kezdeményezés élére a Magyarok Világszövetsége, amely
az alábbi kérdést tette fel a magyarországi társadalomnak:
"Akarja-e, hogy az Országgyűlés törvényt
alkosson arról, hogy kedvezményes honosítással - kérelmére
- magyar állampolgárságot kapjon az a magát magyar nemzetiségűnek
valló, nem Magyarországon lakó, nem magyar állampolgár,
aki magyar nemzetiségét a 2001. évi LXII.. tv. 19. par.
szerinti "Magyar Igazolvánnyal" vagy a megalkotandó
törvényben meghatározott egyéb módón igazolja?"
A magyar Alkotmánybíróság 2003. szeptember 18.-án
hitelesítette a kérdést és megkezdődhetett a népszavazási
kezdeményezés. Az Alkotmánybíróság döntése azonban nem
csupán a népszavazás ügyében perdöntő. Véleménye - a
kérdés hitelesítése következtében - arra is vonatkozik,
hogy a magyar jogalkotási folytonosság szempontjából
a státustörvény és ennek részeként a Magyar Igazolvány,
valamint a mindenkori magyar állampolgárság jogilag
összhangban állnak.
A Magyar Köztársaság Országgyűlése ezúttal is későn
ébredt. Legéberebb ugyan a legkisebb ellenzéki párt
volt, a Magyar Demokrata Fórum, amely javasolta az állampolgársági
törvény módosítását, de 2003. november 3.-án a magyarországi
parlament elutasította a javaslat napirendre tűzését.
Közben összegyűlt a több mint negyedmillió aláírás a
népszavazás kiírásáért, és 2004. szeptember 13-án a
Magyar Országgyűlés egyhangú szavazással elrendelte
az ügydöntő népszavazást arról, hogy kedvezményes honosítással
juthassanak magyarországi állampolgársághoz a határon
túli magyarok.
Időközben, 2004. július 9.-én az MDF ismét benyújtotta
törvénymódosító javaslatát, amely arról szólt, hogy
az érvényben lévő állampolgársági törvény 4. par. 3.
bek., - mely a kedvezményes honosítással kapcsolatos
- úgy módosuljon, hogy
azok a nem magyar állampolgárok, akik, a magyar jog
szerint büntetlen előéletűek és nincs folyamatban ellenük
a Magyar Köztársaságban büntetőjogi eljárás, honosításuk
nem sérti a Magyar Köztársaság érdekeit, és a törvény
alapján nem kötelesek tenni magyar nyelvű vizsgát az
alkotmányos alapismeretekből, kérelmükre legyenek kedvezményesen
honosíthatók, ha magukat magyar nemzetiségűnek vallják
és felmenőjük magyar állampolgár volt.
A Magyar Országgyűlés két bizottságának (emberi jogi,
valamint a rendészeti bizottságnak) utalta ki megtárgyalásra
a Ház elnöke ezt a javaslatot. Az egyik nem vette tárgysorába,
a másik nem tartotta általános vitára alkalmasnak a
javaslatot. Ez, 2004 őszén történt, amikor várható volt,
hogy az alkotmánybíróság ismét egyetért a népszavazási
indítványba foglalt kérdéssel.
Ezt követően ebben az ügyben az a megfontolandó kérdés:
ha az alkotmányos testületek nem akarják felügyelni
a nemzetstratégiai szempontból fontos törvényalkotást,
illetve az ezzel összefüggő törvények előkészítését,
akkor ki a felelős a nemzetstratégiáért?
Kétségek
Az MDF képviselői indítványa egyszerű, de felvet egy
alapvetően fontos jogértelmezési kérdést. Ha a magyar
állampolgárságot a hatályos törvény szerint értelmezzük,
akkor a jelenlegi határon túli magyarok közül szinte
senki sem élhetne a kedvezményes honosítás lehetőségével.
Hiszen az 1948. évi. LX. tc. szelleme szerint - mivel
az megszüntette az 1879-től érvényben lévő állampolgársági
törvényt, - de az azóta érvényben lévő joggyakorlat
szerint is, - a magyar állampolgárság az államnak ahhoz
a területéhez kapcsolódik, amelyet az 1947 februárjában
aláírt párizsi békeszerződés ismert el Magyarországként.
Ezt a felfogást nem cáfolja a hatályos magyarországi
állampolgársági törvény, ugyanakkor nem vonja kétségbe
az állampolgárság folyamatosságát sem. Csakhogy a több
évtizedes joggyakorlat szintén nem igazolja az állampolgárság
folyamatosságát - sem 1920-tól, sem 1938-tól, 1939-től,
sem 1940-től. Az MDF javaslata akkor zárná ki ezeket
a kétségeket, ha tisztázná, hogy a felmenőnek hány generációra
visszamenve, vagy melyik állampolgársági törvény értelmében
kellett volna még magyar állampolgárnak lenni - az "alkalmazandó"
jog elve ebben az esetben aligha alkalmazható.
Ha a javasolt kedvezményes honosítás szempontjából a
felmenő magyar állampolgárságát a múltra nézve végtelennek,
azaz a kezdetektől létezőnek tekintjük, akkor az MDF
indítványa vonatkoztatható lenne a több száz évvel ezelőtt
eltelepült csángókra is.
Az is kérdés, hogy honosításról vagy visszahonosításról
kell-e beszélni. Ha a felmenő valóban magyar állampolgár
volt, akkor a visszahonosítás fogalmát kellene alkalmazni.
Honosítani az idegeneket kell, viszont "a magát
magyar nemzetiségűnek valló nem magyar állampolgár"
nem tekinthető idegennek, csak más állam polgárának
- ebben az esetben csak a jogi idegenség állapítható
meg. Ez utóbbit a státustörvény már mérsékelte. Akik
ugyanis rendelkeznek Magyar Igazolvánnyal, Magyarországon
kevésbé tekinthetők jogilag idegennek, mint a többi
külföldi. Ugyanígy 2004. május elsejétől az Európai
Unió tagállamainak állampolgárai is jogilag kevésbé
idegenek Magyarországon, mint a nem tagállamok állampolgárai.
Kérdéses az is, hogy a megszerezhető állampolgárság
kedvezményezettjei csak azok legyenek, akik magyar nemzetiségűek
- noha sem elvileg, sem a nemzetpolitika szempontjából
ezt nem lehet kifogásolni. Senki sem vonhatja kétségbe,
hogy az a személy, aki magyarnak vallja magát, magyar.
De ha a politikai bevallást támasztjuk honosítási alapfeltételként,
ez származási és politikai feszültségeket eredményezhet.
Sokkal elfogadhatóbb, célszerűbb és a magyar szabadelvű
(ma már inkább konzervatív) hagyományoknak is megfelelőbb
lenne, a magyar nyelv ismeretéhez, tudásához kötni a
honosítást. A magyar nyelvtudás a magyar kultúrkört
erősíti. A nemzetiséghez tartozás viszont az elmúlt
nyolcvan évben a politikai közösséghez való tartozást
jelentette, tehát politikai színvallásra kényszerítette
az embereket, ami kockázattal járt. A népességi nyilvántartások
azonban arról tanúskodnak, hogy a Kárpát-medencében
több a magyar anyanyelvű, a magyar kultúrához kötődő
egyén, mint a magát politikailag magyarnak valló személy.
Ez az elmúlt nyolcvanöt év, vagy az elmúlt fél évezred
következménye. A mindenkori magyar állam állampolgárságának
megadása szempontjából tehát annak kellene kivételt
adni, aki nem tud magyarul, de magát származásilag vagy
bevallása alapján magyarnak tartja. Különlegesen előnyös
elbírálásban pedig annak kellene részesülnie, aki bizonyítani
tudja, hogy magyar iskolába járt, vagy magyarul is tanult,
vagy hétvégi esetleg vasárnapi magyar iskolát látogatott.
A nemzetpolitikai kérdéseken túl felvetődnek más fenntartások
is, amelyek a magyarországi belső joggal és azoknak
az embereknek a rövid távú jövőjével kapcsolatosak,
akik a bérelszámoló vagy a postás kezéből kapják megélhetésük
alapját. Erről azonban könnyű véleményt mondani. Aki
állampolgári jogot kap Magyarországon, útlevélen és
letelepedésen (ingatlanvásárláson) kívül semmi egyébre
sem jogosult. Az alanyi jogok zöme a lakóhelyhez, azaz
az illetőséghez kötődik - úgy, mint régen.
A népszavazásra előterjesztett kérdés azonban más kétségeket
is ébreszthet bennünk. Elsősorban azt, hogy sikeres
lesz-e a népszavazás? A népszavazás esetleges kudarca
politikailag hosszú időre megoldhatatlanná tenné ezt
a megoldásra váró ügyet.
A további kételyek és felvetések az ügy megoldhatóságával
kapcsolatosak. Mikor lesz alkalmas a Magyar Országgyűlés
az állampolgársági törvény olyan módosításának elfogadására,
amely rendezheti az elszakított magyarok magyarországi
állampolgárságát? Ezzel kapcsolatos bármilyen indítvány
elfogadásához az érvényben lévő magyarországi alkotmány
szerint az összes parlamenti képviselő kétharmadának
IGEN szavazata szükséges. Nem szabad elfelejteni, hogy
már egy évtizede mulasztásos alkotmánysértésben vétkes
a Magyar Országgyűlés, mert képtelen megoldani a kisebbségek
parlamenti képviseletének törvényes szabályozását. Elképzelhető,
hogy a magyarok állampolgárságát rendező ügy is ilyen
sorsra juthat, amennyiben a nemzeti politikát képviselő
politikai erők, vagy személyek nem jutnak alkotmányos
túlsúlyba a magyar parlamentben.
Látható és vélt veszélyek
Annak ellenére, hogy a magyarok állampolgárságának
az ügye, az un. kettős állampolgárság kérdése lassan
egy évtizede hever a közélet asztalán, mai napig nem
készült szakavatott és szavahihető felmérés arról, hogy
megoldása milyen hatásokat váltana ki. Utolsó átfogó
felmérést a határon túli magyarokról 2001-ben végezte
a Balázs Ferenc Intézet. Az időszerű felmérés hiánya
főleg az állampolgársági ügyekre vonatkoztatva a magyarországi
kormányzat mulasztásának köszönhető.
Nem tudjuk, hogy a több mint nyolcvan éve megoldatlan
állampolgársági ügynek a "hirtelen" ránk köszöntő
kielégítő rendezése nem váltana-e ki egy "lélektani
keszonbetegséget"? Hogyan tudnánk lélektanilag
feldolgozni a ránk nehezedő társadalmi és politikai
nyomás hirtelen megszűnését?
Nem tudjuk, hogy a magyarországi állampolgárság egyszerű
hozzáférhetősége milyen népesség elszívó hatással lenne
a trianoni határon túl élő magyarokra. Nem tudjuk, hogyan
befolyásolná a különböző társadalmi, műveltségi, korosztályi
csoportok viselkedését. Nem tudjuk, hogy a lehetséges
következményei milyen hatással lennének a szülőföld
népesség megtartó erejére, mennyire befolyásolnák fejlődési
feltételeit, biológiai reprodukciós képességét stb.
Nem tudjuk, hogy a jelenlegi magyarországiak hogyan
viszonyulnak az ügy rendezéséhez. Ha vannak félelmeik,
azok milyen eredetűek. A népszavazási kampány során
a támogatók és az ellenzők csoportjai hogyan fogják
befolyásolni a közfelfogást? Egyet azonban tudunk, hogy
ez is egy újabb alkalom lesz a politikai polarizálódásra,
a magyarországi ellenzéki és kormánypártok újabb és
még újabb összecsapásaira, mivelhogy a posztkommunista
szocialisták és a szabad demokraták bejelentették, hogy
a választóikat arra fogják buzdítani: mondjanak "nemet"
az állampolgárság kedvezményes odaítélésére. A nemzeti
oldal pedig az "igenre" buzdítja választóit.
A határon túli magyarok zöme ugyancsak "igen"
párti.
Nincs elképzelésünk arról, miképpen oldjuk meg azoknak
a határon túli magyaroknak a helyzetét, akik nem lehetnek
kettős állampolgárok - ez a volt Szovjetunióból létrejött
államokban élő magyarok sorsa. A "kárpátaljai"
magyarok a jelenlegi ukrajnai törvények szerint ugyanis
nem lehetnek kettős állampolgárok.
A kettős állampolgárság kiküszöbölésére kötött magyar-csehszlovák
kormányközi szerződés megszüntetése Szlovákiával még
mindig nincs rendezve. Ezért nem tekinthető véletlennek,
hogy Szlovákia belügyminisztériumában még 2004 elején
is egy olyan új állampolgársági törvény javaslatán dolgoztak,
ami tiltotta volna Magyarország és Szlovákia között
a kettős állampolgárság létrejöttét.
Túl sok tehát az olyan kérdőjel, amelyeket önszorgalomból
már eltávolíthattunk volna, vagy csökkenthettük volna
számát, de nem tettük.
Mit kell tennünk?
Emlékeztetnünk kell arra, hogy 1996 óta néhány nemzetpolitikai
kérdésben létezik egyetértés a magyarországi és a határon
túli magyar politikai erők között. Ez az egyetértés
azon az első magyar-magyar csúcsértekezleten született,
amely a Magyarországgal szomszédos államok kormányai
részéről - elsősorban a Horn-kormány felkészületlensége
miatt - felháborodást váltott ki. Ennek kapcsán leginkább
két fontos kérdést kell felidéznünk az emlékezetünkből:
- a határon túli magyarok szülőföldön boldogulásának
támogatását és
- a szülőföldön megmaradás feltételeinek a megteremtését
illetve javítását.
E két kitűzött cél irányában - az Antall-kormány, majd
az Orbán-kormány érdemeként - ma is működik több támogatási
program. Ilyen programok elsősorban a legkorábbi, az
Illyés Közalapítvány által nyújtott támogatások jóvoltából
léteznek, amelyek a Medgyessy-kormány idején válságba
jutottak. De a legkésőbbi, a státustörvényből eredő
oktatatási-nevelési támogatás hatalmas, de nem elégséges
rendszere is ezt szolgálja. Ebbe illeszkedik az erdélyi,
partiumi, beregszászi és a komáromi önálló magyar felsőoktatási
intézmény, valamint a Magyarországról oda kihelyezett
oktatás támogatása. A teljesség igénye nélkül megemlítendő
néhány további hasonló célú alapítvány, mint például
a határon túli magyar oktatást támogatni hivatott Apáczai
Csere János Alapítvány, amely a Medgyessy-kormány idején
szintúgy válságos helyzetbe került. A határon túli magyarok
egészségügyi ellátásának támogatására immár másfél évtizede
alakult, főleg magán adományokból működtetett Segítő
Jobb Alapítvány. A gazdasági életet hivatott támogatni
a Horn-kormány idején átalakult (Új) Kézfogás vállalkozási
kamattámogatási alap és a Corvínus befektetési alap.
A Felvidék szlovákiai részében a Rákóczi Szövetség által
segített Város és vidéke társulások, a szülőföldön magyarul
program ugyancsak ezeket a célokat követik. És sorolhatnánk
még néhány magánalapítványt, illetve eredetileg közpénzekből
vagy állami vállalatok adományaiból létrehozott kisebb
alapítványt vagy az oktatásügyi, informatikai, kulturális
örökség minisztériuma által működtetett alapot. Ez,
a több mint tízmilliárd, de lehet, hogy tizenöt milliárd
forintnyi összeg és a további milliós töredékek a könyvek,
folyóiratok, napilapok, kutatási és informatikai programok
támogatására azonban kilencven százalékban a szellemi
felépítményt, vagy az azon élősködőket hivatott támogatni.
A szülőföld gazdasági megtartó erejének a növelésében
mindez csak egy-két évtized múlva jelenik majd meg.
Az említett programok hatását azonban egy-két évtized
múlva is csak akkor lehet majd lemérni, ha addig is
tervszerűen foglalkozunk a szülőföld népesség megtartó
erejének növelésével. Ahol ez az erő gyenge, ott el
lehet érni akár látványos eredményt is. De létezik-e
megvalósítható elképzelés?
Az első magyar-magyar csúcsértekezleten 1996-ban arra
a közös megállapításra jutottunk, hogy a szülőföld egyik
megtartó ereje az autonómia. Létrehozása azonban politikai
kérdés, amely nem egy összmagyar egyetértéstől függ
- támogatását és az odavezető helyzetteremtést viszont
áldásosan befolyásolhatja a nemzeti összefogás. Más
szóval az autonómia kikényszeríthető, ha megfelelő erő
és összefogás áll mögötte. Ugyanakkor a szülőföld gazdasági
megtartó erejének a növelésében - egyoldalú hatással
is - már rövid távon el lehet érni eredményeket. Ezért
kellett volna létrejönnie 2003-ban a határon túli Széchenyi-tervnek.
Csakhogy Magyarországon a szavazók oly módon váltottak
kormányt, hogy veszélybe került a magyar nemzetstratégia.
A határon átívelő gazdasági integráció azonban, két
oknál fogva ismét napirendre került. Ennek egyik oka,
hogy Magyarország és két szomszédos állama 2004. május
elsejével az Európai Unió tagja lett, illetve két további
szomszédos államnak is van erre esélye a közeljövőben.
A másik, talán sürgetőbb okot az adja, hogy rövidesen
népszavazás lesz a magyarországi állampolgárság könnyített
megszerezhetőségéről az idegen állampolgárságú magyarok
számára, és kimenetelétől függetlenül a parlament elé
kerülhet a törvényesítése is. Ez a körülmény az eddigiektől
eltérő nemzetstratégiai kérdéseket vethet fel.
Miért?
Említettük, hogy hiányosak az ismereteink a határon
túli magyarok magyarországi kedvezményes honosításának
lehetséges hatásáról. Annyit azonban felmérések nélkül,
tapasztalatból is tudunk, hogy ott, ahol a trianoni
Magyarország határain túli magyarlakta területen gyenge
a gazdasági erő, nagy a munkanélküliség, onnan sokkal
nagyobb a népesség eláramlása, mint a gazdaságilag jobb
helyzetben lévő területekről. Ugyanakkor ezekre a magyarlakta
területekre a helyi versenyképes kereslet csökkenése
miatt fokozott - ingatlanokat felvásárló - tőkebeáramlás
tapasztalható, ami nemcsak az eredeti etnikai viszonyokat
változtathatja meg, hanem a piaci viszonyokat is az
eredeti lakosság kárára. Ebben a tekintetben teljesen
mindegy, hogy ez a moldvai csángók vagy a bácskai magyarok,
felvidékiek vagy az erdélyiek körében tapasztalható.
A jobb megélhetés vonzása, vagy a kedvezőbb piaci körülmények
megjelenése nagy erő. A magyarokra gyakorolt passzív
vonzás azonban akkor nagy erő, ha központja Magyarországon
található.
Az állampolgári honosítás megkönnyítésével ez a vonzóerő
csak erősödhet - főleg a családalapítás előtt álló fiatalokra
gyakorolhat nagy hatást. Azt ugyanis évtizedek óta tudjuk,
hogy az elszakított területek magyarságának asszimilációját
is a civilizációs nyomás (elszívás) - az érvényesülés,
a gazdasági felemelkedés, a társadalmi státus javulásának
reménye - gyorsítja. Főleg ott, ahol nincs vagy kevés
az önerő ezeknek a fontos hétköznapi emberi céloknak
az elérésére. Az önerő hiánya azonban minden elszakított
területen az ottani, Trianon utáni új állampolitikák
következménye, tehát tudatosan tervezett hiány.
Az itt felvetett kérdések azonban nem csupán az előttünk
álló, kedvezményes honosításról szóló népszavazás miatt
időszerűek, noha ez is elegendő okot adna emlegetésükre.
A Magyar Állandó Értekezlet tagszervezeteinek különböző
találkozóin az elmúlt egy-másfél évben többször felvetődött,
hogy komolyan gondoljuk-e az 1996-ban elfogadott paradigmák
érvényét. A felszólalások ugyan nem vonták kétségbe
ezeket, de egyértelművé tették, hogy csak akkor tarthatók
fenn az alapelvek, ha felsorakozik mögéjük a hivatalban
lévő magyarországi kormány is. Mivel ez a kormányzati
szándék 2002-től csak verbális, érthető, hogy napirendre
került ez a kérdés.
Viszont az un. magyar kettős állampolgárság lehetséges
intézményesülése miatt sajátos értelmet nyer az 1996-ban
elfogadott két alapvető szempont. A trianoni (párizsi)
határokon túli területek korlátozott gazdasági és társadalmi
lehetőségei, korlátozott életpálya kilátásai miatt a
kedvezményes honosítás nagymérvű népesség elszívó hatást
gyakorolhat a történelmi magyar területek magyar lakosságára.
Ezért okszerű a felvetés: tartjuk-e még magunkat az
1996-ban megteremtett egyetértés tételeihez, vagy sem?
Ezt a kérdést azonban nem a "határon túli"
magyar politikusoknak kell címezni, hanem a Magyar Országgyűlésben
helyet foglaló pártok képviselőinek, illetve pártjainak.
Ha egy új paradigma lehetősége merülne fel, amely a
szülőföld kiürítését vetítené előre, akkor erre is fel
kell készülni. Azért, hogy megakadályozzuk a megvalósulását,
vagy azért, hogy nemzetünk minél kevesebb sérülést szenvedjen.
De ha - reményünk szerint - megtartjuk a korábbi egyetértés
alapelveit, akkor a magyarok kedvezményes magyarországi
honosításának törvénybe iktatását megelőzően működésbe
kell hozni az összes lehetséges, szülőföldön megtartó
tervet.
Ez nem könnyű feladat! Ezt, egy erre a célra felállított
kárpát-medencei tervezőiroda és befektetési központ
is nehezen tudná ellátni, de elláthatja a helyi erőforrások,
a központi költségvetési és az európai erőforrások célszerű
összefogásával. Nem az a feladat tehát, hogyan akadályozzuk
meg a magyarországi állampolgárság elérhetőségét, hanem
az, hogyan tudjuk ezt felhajtó erővé változtatni.
A magyar állampolgárságnak az eddigitől sokkal szélesebb
körű hozzáférhetősége, a jogfolytonosság és az egységes
magyar nemzet megőrzése, a nemzet szétfejlődése veszélyének
csökkentése, és a nemzetet megosztó törekvések szempontjából
is nagy jelentőséggel bír. A nemzetet szétforgácsoló
veszélyre kell különösen felhívni a figyelmet. Az európai
(feltehetően marxista hagyományú) baloldal részéről
ugyanis erre már történt kísérlet az Európa Tanácsban,
ami a Trianonban kodifikált állampolgári megosztottságunkból
származó veszélyeket tovább súlyosbította. Az Európa
Tanács Parlamenti Közgyűlése 2003-ban ugyanis egy olyan
jelentést fogadott el Eric Jürgens holland baloldali
képviselő javaslatára, amely először különbözteti meg
terminológiailag is a magyarországi magyarokat az elszakított
magyaroktól. Az egyik csoport eszerint (angolul) Hungarians,
a másik csoport Magyars. E megosztási kíséreltek miatt
is fontos lenne, hogy a státustörvény után szakavatottan
és felelősen kerüljön napirendre az egységes magyar
állampolgárság megteremtése, amelyet kissé költőien
akár nemzetpolgárságnak is nevezhetnénk.
Mire kell odafigyelnünk?
Néhány eddig elmondott véleményt és nézőpontot kell
összegeznünk.
A napnál is világosabb, hogy a státustörvény a nemzetközi
bizalmat élvező magyarországi posztkommunista bürokrácia
és a globalista szellemű euro-bürokrácia akadékoskodása
miatt nem kaphatott olyan tartalmat, amelyet a nemzet
állapota igényelt volna. Ezért a magyarországi állampolgárság
elnyerése (könnyített hozzáférhetősége) minden magyar
számára nagyobb jelentőséggel bír, mint korábban, a
státustörvény elfogadása előtt. A kérdés súlyát növeli
a státustörvény kommunista szellemű módosítása, amelyre
2003-ban került sor.
Tudatosítanunk kell, hogy az Európai Unióban tagsággal
rendelkező Magyarország nemzetközi szerepe súlyosabb,
mint az 1920-ban vagy 1947-ben a békeszerződések idején
rákényszerített szerep. Ugyanez a megítélés vonatkozik
az egész magyar nemzetre is, még ha másoknak ettől eltérő
is a véleménye. Ettől függetlenül minden nemzetnek és
államnak annyival kevesebb az önsúlya amennyivel kevesebbnek
érzi önmagát a másiknál. Ennek következtében a történelmi
Magyarország és a magyar nemzet szétdarabolásának káros
következményeit ma nem egy vesztes nemzet és vesztes
ország szempontjából kell megítélni, hanem az európai
egyenrangú nemzetek (nem államok) nézőpontjából. A magyar
nemzet 1920 óta nem Magyarország. A jelenlegi Magyarország
azonban a mindenkori Magyarországot jelenti, aminek
kötelessége felelősséggel viseltetnie az egész nemzet
iránt Fokföldtől Kamcsatkáig, Grönlandtól Tasmániáig.
Magyarország nem a területén kívül élő magyarság anyaországa,
hanem a nemzet felelős országa. Ez nem alkotmányos felelősség,
hanem történelmi küldetés, mint a Királyi Magyarországé
volt a Hódoltság idején. Magyarország tehát nem "kinstate"
(angolul: rokon állam), hanem a mindenkori magyar állam.
Anyaország akkor lehetne, ha egy nőben kialakulhatna
az anyasági érzés lábának levágásával. Magyarországnak
tehát nem anyáskodnia kell az elszakított részek fölött
(ez ugyanis semmivel sem lenne jobb, mint a kommunista
paternalizmus), hanem összhangban kell tartania az egész
nemzet életét. Ennek következtében azt is el kell tűrnie
a mindenkori Magyarország kormányának, hogy a nemzet
közvéleményével szemben kisebbségben marad. Ez ugyan
nem kérdőjelezi meg az állam belső joga szerinti legitimitását,
amelyből ered "nemzetközileg" hatalmának jogforrása,
de lehet, hogy ugyanezt a szerepet nem töltheti be össznemzeti
viszonylatban. Eszerint egy magyarországi kormánynak
és kormánypolitikának nincs spirituális joga arra sem,
hogy pártpolitikává változtassa a nemzetpolitikát. Ezért
a nemzet együttműködésére új kereteket kell teremteni
és törvényesíteni. Ennek egyik alapfeltétele, hogy a
nemzet megjelenhessen a mindenkori Magyarország állampolgári
kötelékében.
Ezzel kapcsolatban tudatosítani kell, hogy a nemzetközi
jog csupán államközi jog, azaz hatalmi jog. A nemzet
ugyanis nem állam és az állam nem nemzet. Ez ma Európa
egyik legsebezhetőbb pontja. A politológusok már rájöttek,
hogy Európa fejlődése a nemzetállamok utáni korszakban
lendülhet fel - azaz akkor, ha az állam létét nem a
feudális alattvalóból vélt nemzetté, de nem etnikummá
vált lakossághoz kötik, hanem a polgárhoz, És a fejlődés
vonzásköreinek kialakítását rá kellene bízni a természetes
gócpontokra, azaz a nemzetre (etnikumra), illetve a
természetes társadalmi vonzáskörökre, amelyek keresztezhetnek
akár etnikumokat is. Lehet, hogy érdemes lenne fellapoznunk
László Gyula régész professzor véleményét arról, hogy
az újkorban a hagyományos nemzet hogyan válik néppé,
és nem úgy történik mindez, ahogy elképzelték a marxisták
vagy ivadékaik.
Tudatosítanunk kell, hogy a magyar állam évezredes fejlődése
eltért az európai államfejlődéstől - ezt minősítő jelzőktől
és a jelenkor érzelmeitől mentesen kell értelmezni.
Az ország lakosságának sok évszázadon át kialakuló érzelmi
kötődése az államhoz - éppen a középkori, de a kora
újkori magyar irodalom tanúsága alapján is mélyen lelki
indíttatású volt. Ez ma, a XXI. évszázad kezdetén is
igaz a történelmi magyar állam viszonylatában. Az ország,
az állam és a haza egy érzelmi kört, egy valóságot jelentettek,
a parasztlázadások, a vallási viszályok és a rendi felkelések
ellenére is. Mindez érzelmileg azt jelenti, hogy ma
is ugyanígy viszonyul a magyarság a történelmi országához,
államához, hazájához - annak ellenére, hogy a történelmi
alakulat jogi egysége 1920-ban felbomlott.
Mindennek vetületében kell tekintenünk az állampolgárságról
megtartandó népszavazásra is. Bármennyire felelőtlen
is volt ez a kezdeményezés, az érvényes jog szerint
megtörténik a népszavazás. Kimenetele háromesélyes,
melyek közül csak az egyiknek szabadna valóra válni:
nyisson utat minden magyar számára a mindenkori Magyarország
állampolgárságának megszerezhetőségére. Ez ugyanis nem
pragmatikus kérdés, hanem a ránk nehezedő több mint
nyolcvanéves magyarellenes diktatúrának az elutasítása.
Egy olyan jogfolytonosság újrateremtésének az esélye,
amely nem kérdőjelezi meg az európai stabilitást és
békét, csupán a hivatalnokoknak ad több munkát.
|