Kisteleki
Károly
A magyar állampolgárság fejlődéstörténete
a kezdetektől a rendszerváltozásig
Az állam területén lévő népességet az adott államhoz
tartozás jogi ténye osztja fel honpolgárokra és idegenekre.
Az államhoz való tartozás kapcsán szűkebb értelemben
azok tekinthetők állampolgároknak, akik az államhatalom
gyakorlásában részt vesznek, vagyis akik politikai jogokkal
bírnak. Ebben az értelemben Magyarországon - az állampolgárság
fejlődéstörténetének 1848 előtti idejét tekintve - a
Szent Korona tagsága jelentette az "állam testéhez"
tartozást. A Szent Korona tagjai a nemesek (főnemesek,
főpapok, köznemesek), a testületi nemességgel bíró szabad
királyi városok polgárai (melyek kiegészültek még a
Jász-Kun kerületekkel és a hajdúvárosokkal) voltak.
A honosság illetve az alattvalói kötelék tágabb értelmezésében
az előzőeken túl beleértették a honfiúkat (indigenákat)[1],
akiket szintén a magyar Szent Koronához tartozónak tekintettek.
Különös jogaik és kötelezettségeik megkülönböztették
őket az idegenektől,[2] vagyis:
a) nemességet csak honfiú kaphatott (1630. évi XXX.
tc.);
b) állami hivatalt - olyat is, amelyet nem nemesek töltöttek
be - csak honfiú viselhetett (1439. évi V, XII., XV.,
XXV, XXVI., t.cikkek, 1608. évi X., 1647. évi XCIV,
1659. évi XXXVIII., 1681. évi XXVII., 1715. évi XXII.,
1741. évi XV., t.cikkek);
c) egyházi méltóságba is csak honfiú kerülhetett (1439.
évi V, 1492. évi XXX., XXXI., XXXII., 1550. évi XVIII.,
1659. évi XXXVIII., 1681. évi XXVII., 1741. évi XV.
t.cikkek).
A magyar állampolgárság 1879-es első önálló törvényi
szabályozásáig a magyar honosság születéssel, honosítási
eljárással és ún. hallgatagos módon volt megszerezhető.
A születéshez, leszármazáshoz kötött szerzési módról
megállapíthatjuk, hogy Magyarország azon államok közé
tartozott, amelyek a ius sanguinis elvét követték.
A honosítás először 1542. évi L. törvénycikkel jelenik
meg a magyar jogalkotásban. Eszerint Musika alias Laskai
Márton esztergomi várnagyot I. Ferdinánd király és a
magyar országgyűlés - a maga és nagybátyja érdemeire
való tekintettel- "felvétette" a magyar nemesi
rend soraiba[3]. Ezzel az esettel kapcsolatban
Ekmayer Ágost arra hívja fel a figyelmet, hogy az esztergomi
várnagy társadalmi állását tekintve közember volt, s
a honfiúsítás által nyert magyar nemességet, tehát -
következtetése szerint - a magyar Szent Korona tagságának
elnyeréséhez eredetileg nem volt alapfeltételül szabva
a folyamodó külföldi nemesember mivolta. Azonban a későbbi
gyakorlat, valamint a honfiúsított idegenek névjegyzéke
(syllabus indigenarum) arról tanúskodik, hogy az indigenátusért
folyamodó idegen eredeti hazájában már nemes volt, és
ezt a tényt igazolta is a honfiúsítási eljárásban.
Magát a honosítási eljárást az 1550. évi LXXVII. tc.
szabályozta. E szerint a honosítás az országgyűlés együttlétekor
a király és a diéta által közösen történt végzemény
formájában, ha pedig nem volt országgyűlés, a király
volt feljogosítva - magyar tanácsosainak tudtával és
meghallgatásával - indigenátus, s ezáltal magyar nemesség
adományozására. Ekkor azonban a honosítottnak utólag
kellett becikkelyezéshez folyamodnia az országgyűléshez.
Ezt követte a honfiúsított esküje, melyben ünnepélyesen
kijelentette, hogy mindenben alárendeli magát az ország
törvényeinek, az ország szabadságát tehetsége szerint
megvédi, azok ellenére semmit nem tesz, az ország valamely
várát, vagy bármely részét nem fogja elidegeníteni,
hanem azon lesz, hogy az elidegenítetteket is visszaszerezze.
Ezt az esküt az országgyűlés színe előtt, vagy annak
nemlétekor a kancellár előtt kellett letenni s az eskü
szövege, helye az eskütevő nevével együtt bekerült a
jegyzőkönyvekbe.
Mindezek után a honfiúsítandó idegennek törvényben
megszabott honfiúsítási díjat kellett befizetnie az
országos pénztárba. Ennek mértéke világi személyeknél
1000 arany (1688. évi XXVI., tc.), később 2000 arany
(1741. évi XLI., 1790-91. évi LXIX. tc.), egyháziaknál-
ha nagyobb egyházi javadalmat nyertek - 1000 arany (1741.
évi XVII. tc.), ha pedig kisebbet- 200 arany (1790.
évi LXX. tc.,) volt.[4] Mindezek után
válthatta ki a honfiúsított a magyar királyi kancelláriától
a királyi kiváltságlevelet (diploma indigenatus).
Az eddig felsorolt eljárási kellékeken túl két olyan
előírást kell még megemlíteni, melyek korlátozó jellegüknél
fogva szűkítették az indigenátust elnyerhetők körét.
Az 1791. évi XXVI. és XXVII. tc. valamint az 1792. évi
X. tc. előírása szerint a honfiúságért folyamodó személynek
az országban törvényesen bevett keresztény vallások
egyikéhez (római ill. görög katolikus, "ágostai
vagy helvét" protestáns, görög ortodox) kell tartoznia.
A vallási jellegű korláton túl az 1486. évi XXXII. tc.
a velenceieket és a lengyeleket egyenesen kizárta a
magyar indigenátus megszerzéséből, sőt, hűtlenség büntetését
helyezte kilátásba arra az esetre, ha "fekvő jószágot"
nekik elzálogosítottak, elajándékoztak vagy bármely
módon lekötöttek. E szabály alól csak törvényi úton
adtak kivételt egy-két esetben (pl. 1575. évi XVIII.
tc., 1802. évi XXXIV. tc., 1805. évi VI. tc.) Ezt a
megszorítást ugyan az 1647. évi VIC. tc.-ben még megújították,
de az 1827. évi XX. tc. végképp eltörölte.
Ha értékeljük a felsorolt eljárási kellékeket, megállapíthatjuk,
hogy a honosítás érvényességi feltételének a becikkelyezést,
az eskütételt és az előírt díj lefizetését tekintették,
a királyi kiváltságlevél az indigenátusnak csak bizonyítási
eszköze volt. Az elnyert "országtagság" hatálya
azt jelentette, hogy ettől kezdve az illető személyt
a magyar nemességgel járó összes jogok megillették,
s amennyiben előző hazájában főrangúnak számított, Magyarországon
is automatikusan tagja lett a főrendi táblának.[5]
Magyarország újkori történetének külön fejezete az
önálló Erdélyi Fejedelemség históriája. A különállásból
következően az indigenátus szabályozásának is megvolt
a maga "Erdélyországi" megfelelője. A honfiak
helyzetére és e státusz elnyerésének módjára vonatkozó
előírásokat az Approbatae Constitutiones-ben találhatjuk
meg. A magyarországi helyzethez hasonlóan itt is megkülönböztették
a honfiakat az idegenektől:
a) közhivatalt csak honfiak viselhettek (Appr. Const.
III. R. 41. c. 1. §, 1791. évi XV. tc.),
b) birtokjogosultságuk csak nekik volt (Appr. Const.
III. R. 41. c. 1. §),
c) nemesi címet - vagyis az egyesült három nemzet közé
való felvételt - is csak ők nyerhettek (1791. évi XIX.
tc.).
Az indigenátus megszerzése során a folyamodótól megkívánták,
hogy előző hazájában is a nemesi rendhez tartozzon,
magát a honfiúsítást az erdélyi országgyűléstől kérje,
ahol honfiúsítási esküt is kellett tennie, amit aztán
törvénybe iktattak. Ezek után még be kellett fizetnie
1000 aranyat az "országos pénztárba" - ez
alól csak az országgyűlés adhatott kivételes esetben
felmentést- majd ezt követően kapta meg a fejedelemtől
az új honfiú a honosítási okmányt.[6]
Ha összevetjük a két - magyarországi és erdélyi - szabályozást,
szinte ugyanazokat a törvényi feltételeket láthatjuk.
Az eljárások következményeként létrejött indigenátus
azonban két nemességet ill. honfiúságot eredményezett:
erdélyit és magyarországit. Ezek alanyai a két ország
szuverén uralkodóinak alattvalói lettek, ezért logikusnak
tűnik, hogy az "országtagságok" nem voltak
a két állam által kölcsönösen elismerve. Az ország területi
- és egy uralkodó alatti - egyesítése után elég sokára
történt csak meg a helyzet rendezése (1791. évi XVI.
erd. tc.). Ekkor kimondták, hogy miután az Erdélyi Fejedelemség
és Magyarország "egy és ugyanazon királyi hatalmának
van alávetve" s "ugyanazon sarkalatos törvényekkel
él", ezért "a nemesek és honfiak állapotára
és szabadságára" nézve viszonosság lép életbe a
két állam között.
A honfiúsítási eljárást összefoglalva megállapíthatjuk,
hogy a Szent Korona tagjai közé való felvétel egyrészt
megtörténhetett az országgyűlés közreműködésével, másrészt
az országgyűlésen kívül, a király által - meghallgatva
a magyar tanácsosok véleményét. Ezen kívül a királynak
joga[7] volt arra, hogy nemesi ranggal
nem rendelkező külföldieknek tetszése szerint adományozhatott
magyar nemességet vagy királyi adomány (donatio regia),
vagy Címeres levél (armales) formájában. Ezek a módok
együttesen csupán a honfiúsítás azon fajtáit szabályozták,
amikor a folyamodó az indigenátussal együtt a magyar
"országrendiséget" is megszerzi (indigenatus
momentus).
A honpolgárság megszerzésének másik esetében az idegen
csupán honfiú lesz, de nem kap nemességet (indigenatus
successivus). Ezt nevezzük ún. hallgatag szerzésnek,
amely megvalósulhatott:
a) magyarországi állandó letelepedéssel,
b) hosszabb ideig tartó belföldi tartózkodással (konkrét
időtartam megjelölése nélkül),
c) valamely város vagy szabadalmazott község lakóinak
mint adózóknak a sorába való felvétellel,
d) valamely közhivatal viselésével.[8]
Egy kicsit közelebbről megvizsgálva a városi polgárjog
megszerzését azt láthatjuk, hogy ezt a területet a korabeli
magyar törvények általánosságban nem szabályozták, erről
csak a városi statútumok szóltak. Utóbbiak megkívánták
a folyamodótól, hogy igazolja törvényes születését,
előéletét, "jó erkölcsét"; ezen kívül egyes
helyeken még szükség volt házasságkötésre (pl. Kassa,
Kolozsvár, 1537), máshol céhbeli tagságra, illetve ingatlan
birtoklására (pl. Kolozsvár, Fiume, Kassa 1607)[9].
A polgárok közé a városi tanács vehetett fel idegeneket,
akik a fentiek igazolása után kötelesek voltak ún. polgárpénzt
fizetni és polgáresküt tenni.[10]
A jobbágy állapotú külföldi személyek "magyarrá
tétele" nem volt még elbíráláshoz sem kötve. Ha
az illető terület földesura szóban vagy írásban megengedte
a jobbágyközségbe való betelepedést ez már elegendő
volt a magyar honosság hallgatag megszerzéséhez, melyhez
- természetesen - csupán a jobbágysorhoz tartozó jogosítványok
társultak.[11]
Az állampolgárság jogi szabályozásának igénye a reformkorban
kerül elő.[12] Ez a korszak a nemzetek
öntudatra ébredésének kora, s ehhez alapvetően hozzátartozott
az állampolgárság meghatározása is. Franciaországban
a Code Civil, a Habsburg Birodalom tartományaiban az
Osztrák Polgári Törvénykönyv (OPTK) rendelkezett a honpolgárság
megszerzésének és elvesztésének feltételeiről. Az előbbi
szabályozásokból látszik, hogy ezekben az államokban
a civiljog körébe sorolták az állampolgárságot. Magyarországon
azonban különböző tervezetek a közjog keretei között
foglalkoztak a kérdéssel, mely a magyar rendezésnek
a későbbiekben - a már megvalósult, önálló törvényi
megjelenésekben is - alapvető jellegzetessége maradt.
Két országgyűlésen - az 1843-44, évin illetve az 1847-48.
évin - készítettek törvényjavaslatot a kérdésről, de
ezek nem kerültek elfogadásra. A szabadságharc után
1853-ban az OPTK nálunk is életbelépett, s Magyarországon
is e törvénykönyv személy jogi részének állampolgársági
szakaszai jelentették a hatályos rendelkezéseket. Meg
kell még említenünk a Horváth Boldizsár igazságügy miniszter
által 1868-ban előterjesztett törvényjavaslatot, de
ez - a reformkoriakkal ellentétben - még tárgyalásra
sem került.
A törvényjavaslatokon túl szólnunk kell a konkrét törvényi
szabályozások[13] szerint kialakult
új honosítási gyakorlatról, melyek alapján a belügyminiszter
állított ki - a hűségeskü letétele után - honosítási
levelet a kérelmezőnek, ha a folyamodó személy igazolta,
hogy nem más állam alattvalója, öt év óta az országban
lakik, folyamatosan fizet adót, s nem esik erkölcsi,
vagyoni és politikai tekintetben kifogás alá.
Végül a magyar törvényhozás 1879-ben látta elérkezettnek
az időt az állampolgárság végleges rendezésére. Nem
volt véletlen az időpont megválasztása, hiszen a megelőző
években "söpört végig" Európán az államhoz
való tartozás jogi rendezésének törvényi hulláma (pl.
Németország 1870. évi törvény; Svájc 1876. évi törvény;
Olaszország 1865. évi PTK; Nagy-Britannia 1870. évi
törvény). Ehhez a nemzetközi folyamathoz csatlakozott
Magyarország, amikor 1879. október 8-án Tisza Kálmán
miniszterelnök a T. Ház elé terjesztette "a magyar
állampolgárság megszerzéséről és elvesztéséről"
szóló törvényjavaslatot. A jogszabálytervezet indoklása
fő szempontként a zavaros jogi helyzet megszüntetését
jelölte meg, a másik fő szempont pedig a magyar állam
érdekeinek megóvása volt.[14] A törvénnyel
alapvető hiányt is igyekeztek pótolni, hiszen az állampolgárság
elvesztéséről- magyar nő idegenhez való férjhezmenetelén
kívül - nem szóltak az addigi hazai szabályozások.
A törvényjavaslat alsóházi vitája mindössze egy hónap
alatt lezajlott, majd a főrendi ház elé terjesztett
és elfogadott szöveget Ferenc József szentesítette 1879.
december 20-án. Magyarország első állampolgársági novellája
- 1879. évi L. törvény elnevezéssel becikkelyezve -
1880.jan. 5-én lépett hatályba.
Röviden összefoglalnánk a törvény lényegi rendelkezéseit.
Az állampolgárság megszerzésének öt módját ismeri a
jogszabály: leszármazás, törvényesítés és házasság útján,
honosítással és országban lakással.
Leszármazás útján szerezhetett állampolgárságot minden
törvényes születésű személy, kinek apja magyar állampolgár
volt, ezen kívül magyar állampolgárnő törvénytelen gyermeke
is - függetlenül attól, hogy a születés Magyarországon
vagy külföldön történt.
Törvényesítés volt a szerzési jogcím akkor, ha a gyermek
törvénytelen születésű, anyja nem, de atyja magyar állampolgár.
Az a külföldi nő, aki magyar állampolgárhoz ment férjhez,
a házassági kötelékkel a magyar állam kötelékébe is
belépett.
A honosításnak két fajtáját különböztették meg: a rendes
és a rendkívüli honosítást.
A rendes honosítás kizárólag kérelemre indult, melynek
tárgyában a Belügyminiszter, illetve a horvát bán volt
az illetékes. Feltételei közé tartozott, hogy az arra
jogosított kérje, a kérelmezőnek valamely belföldi község
kötelékébe való felvétele kilátásba legyen helyezve[15],
5 évig megszakítás nélkül lakjon belföldön és ugyanennyi
idő óta szerepeljen az adózók lajstromában, családját
és magát el tudja tartani és kifogástalan magaviselettel
bírjon. Az illetékes szervek azonban még mindezek együttes
megléte esetén is megtagadhatták a honosítást. Ha mégis
hozzájárultak, akkor honosítási határozatot hoztak,
a kérelmező esküt tett és ezek után kapta kézhez az
állampolgárságot bizonyító honosítási okiratot. Az így
honosított személy politikai jogait azonban korlátozták
azzal, hogy a Képviselőházba csak 10 év múltán volt
válaszható, főrendiházi tagságot csak a törvényhozás
útján nyerhetett, s nem lehetett koronaőr.
A rendkívüli érdemek jutalmaként királyi oklevéllel
honosított ezzel ellentétben azonnal válaszható volt
a Képviselőházba.
Az országban lakás akkor eredményezte az állampolgárság
elismerését, ha az illető 1880. január 8-a előtt már
minimum 5 évig Magyarországon lakott és be volt vezetve
egy hazai községben az adózók lajstromába.
Az állampolgárság megszűnésének ill. elvesztésének
módjai a következők voltak: törvényesítés által, házassággal,
távollét esetén, elbocsátással és hatósági határozattal.
Törvényesítéssel szűnt meg az állampolgársága azon
törvénytelen születésű (akinek csak az anyja volt magyar
állampolgár) személynek, akit külföldi atyja hazájának
jogszabályai alapján törvényesítettek s ezt követően
már nem lakik Magyarország területén.
Idegen állam polgárához való férjhezmenetellel vesztette
el állampolgárságát a külföldivel házasságra lépő magyar
nő.
A hírhedt távollét-klauzula[16] alapján
vesztette el magyar állampolgárságát az, aki a magyar
kormány vagy az osztrák-magyar közös miniszterek megbízása
nélkül 10 évig megszakítás nélkül a magyar állam területének
határain kívül tartózkodott. A jogvesztés kiterjedt
a távollévő férfi nejére és kiskorú gyermekeire is.
Az állam kötelékéből csak kérelemre indult eljárás
eredményeként lehetett a folyamodót elbocsátani, amennyiben
az már eleget tett hadkötelezettségének. Ha még nem
- de már 17 évét betöltötte -, akkor törvényhatósági
bizonyítvánnyal igazolnia kellett, hogy nem a katonaság
elől kíván elmenekülni az állampolgárság elvesztésével.
Ha a folyamodó katonai szolgálatát töltötte, a honvédelmi
miniszter elbocsátó levelét csatolnia kellett kérelméhez.
Béke idején a fenti feltételeken túl még igazolni volt
köteles, hogy önálló rendelkezési képességgel bír, vagy
hogy apja, illetve gyámja vagy gondnoka gyámhatóságilag
jóváhagyott bele- egyezésével az elbocsátáshoz hozzájárult,
állami és községi adóhátralék nem terheli, illetve nem
volt ellene Magyarországon folyamatban büntető eljárás,
vagy nem állt büntető ítélet hatálya alatt. Mindezek
együttes meglétekor az elbocsátási okirat kiállítására
feljogosított Belügyminiszter ("Horvát-Szlavónországok"
területén a horvát-szlavón bán, háború idején kizárólag
"őfelsége") nem tagadhatta meg a kérelem teljesítését,
s az így elbocsátott személy elvesztette magyar állampolgárságát.
A jogvesztés hatályosult az elbocsátott férfi neje és
kiskorú gyermekei vonatkozásában is.
Ha valamely magyar állampolgár az illetékes hatóság
(Belügyminiszter, horvát-szlavón bán, határőrvidéki
országos hatóság) engedélye nélkül más állam szolgálatába
állt, és e hatóság felszólítására meghatározott időn
belül ebből a szolgálatból ki nem lépett, az illetékes
hatóság határozata alapján elvesztette állampolgárságát.
A megszerzés és az elvesztés jogkövetkezményein felül
a törvény még deklarálja a kettős (vagy többes) állampolgárság
elismerését. Végül - de nem utolsósorban - jogtechnikai
előírásokról rendelkezett a jogalkotó az állampolgársággal
kapcsolatos eljárások lefolytatása vonatkozásában.
Az ismertetett törvényi szabályozás időtállónak bizonyult,
hisz a jogszabály lényegi rendelkezései 1948-ig, azaz
majd hét évtizeden keresztül hatályban maradtak. Amiben
a XX. század módosításai lényegesen változtattak első
állampolgársági novellánkon, azok politikai célzatosságot
magában foglaló szempontokat takarnak. Az egyik ilyen
szándék az állampolgárság regulái közé az aktuális politikai
rendszerrel szembenállók elleni diszkrimináció paragrafusait
építi be, a másik pedig - részben ennek ellenhatásaként
- a jóvátétel igényével szabályozza a jogintézményt.
A következőkben e két szemponthoz való kötődés alapján
mutatjuk be az állampolgársági jog XX. századi fejlődését
egészen a politikai rendszerváltozásig bezáróan.
A diszkriminatív jellegű szabályozások az állampolgárság
elvesztéséhez kapcsolódnak. Az elvesztési jogcímek közül
pedig a megfosztást kell kiemelnünk, amely egyértelműen
politikai rezsimspecifikus találmány.
Elsőként az 1939. évi IV. tv-t kell említenünk, ami
a zsidók gazdasági térfoglalásának korlátozásáról címet
viseli. Ennek 3. §-a egyrészt előírja, hogy honosítás,
házasságkötés vagy törvényesítés által zsidó magyar
állampolgárságot nem szerezhet, másrészt a zsidó személyek
meglévő állampolgárságának hatálytalanítása tárgyában
intézkedik. Ennek keretében a jogszabály felhatalmazza
a belügyminisztert, hogy hatálytalanítsa az 1914. július
l-je után magyar állampolgárságot kapott zsidók honosítását,
illetve visszahonosítását, amennyiben nevezetteket életviszonyaik
nem utalják arra, hogy az ország területén maradjanak,
ha a honosításnak illetve visszahonosításnak a törvényben
meghatározott előfeltételei nem állottak fenn, illetve
ha a magyar állampolgárság megszerzése érdekében a nevezett
személyek bűncselekményt vagy fegyelmi vétséget követtek
el vagy a hatóságot megtévesztették. A jogfosztást ez
esetben is kiterjesztették az inkriminált személy feleségére
és kiskorú gyermekeire.
Az 1879. évi L. tv. jelentős módosításai közé tartozik
az 1939. XIII. tv., amely kizárólag az állampolgárság
elvesztésével kapcsolatos szabálypontokat tartalmaz.
A törvény 1. §-a alapján megszűnik a magyar állampolgársága
annak, aki honosítás útján külföldi állampolgárságot
szerzett s ez azokra is kiterjed, akik ezt a törvény
hatálybalépésének napja előtt (tehát 1939. szeptember
1. előtt) szerezték meg. E személy feleségére és kiskorú
gyermekeire is kiterjeszti a törvényalkotó a jogvesztést,
ha a honosító állam szabályai szerint a honosítás rájuk
is kiterjedt. A törvény a továbbiakban szigorítja az
1879. évi L. tv. ún. távollét-klauzuláját, amennyiben
a távollét időpontjául nem azt a napot veszi, amelyen
a távollévőnek lejárt az útlevele (ahogy ezt az eredeti
szabályozás előírta), hanem nevezett időpontot ahhoz
a naphoz kötötte, amelyen az illető eltávozott az országból.
Az ily módon eltávozott személy elvesztette állampolgárságát,
s ezt a joghátrányt a jogszabály kiterjesztette a távollévő
férfinak vele élő feleségére és vele élő gyermekére
is.
A másik szigorítás a távollét megszakításához kötődik.
A módosítás szerint nem lehet a tízévi távollét megszakításának
tekinteni a Magyarország területére való visszatérést,
ha az esetenként nem haladja meg a három hónapi időtartamot.
(Az eredeti szabályozás az egynapi hazatérést is megszakításként
értékelte.) Amennyiben valaki fenn kívánta tartani állampolgárságát,
de távollétét nem akarta hazatéréssel megszakítani,
úgy annak ez irányú szándékát be kellett jelentenie
a magyar belügyminiszternek, illetve a tartózkodási
helye szerint illetékes magyar külképviseleti hatóságnak.
A törvény azonban ennek a bejelentésnek csak abban az
esetben ad jogi hatályt, ha az állampolgárság fenntartásához
a belügyminiszter kifejezetten vagy hallgatólag hozzájárult.
Ez viszont a kormányzati tényező politikai szempontú
mérlegelésének az útját nyitotta meg, ami a további
diszkrimináció lehetőségét építette be a jogszabályba.
Az 1939. évi XIII. tv. már formailag is használja
a megfosztás kifejezést. A 8. § előírásai a politikai
értékítélet jogszabályalakító erejét teljes egyértelműséggel
demonstrálják, mikor is a hatalmon lévő politikai rezsim
elsősorban a legfőbb ellenségének kikiáltott kommunista,
illetve munkásmozgalmi személyeket állított a megfosztási
szabályok célkeresztjébe.
Két személyi csoportja terjeszti ki törvény a hátrányos
jogkövetkezményeket Az egyik csoport azon külföldön
tartózkodó személyek köre, akikkel szemben a bíróság
az állami és társadalmi rend hatályosabb védelméről
szóló 1921. évi III. tv-ben meghatározott bűntett vagy
vétség miatt bűnösségét megállapítható ítéletet hozott,
illetve akikre nézve a bíróság megállapította, hogy
háború idején az ellenséghez pártoltak s azt segítették
(kémkedéssel, fegyveres szolgálattal, másnemű szolgáltatással)
vagy e célból ellenséges csapathoz csatlakoztak vagy
önként ellenséges területre távoztak.
A másik személyi csoport azon belföldieket foglalja
magába, akik a magyar kormány engedély nélkül idegen
állam kormányától, bármely más szervétől vagy külföldi
politikai szervezettől bármilyen politikai tisztséget
vagy megbízatást elvállalnak, vagy valamely külföldi
politikai szervezet tagjává válnak illetve tevékenységében
rész vesznek.
Külön említenénk azt a bekezdést, amely azt a személyt
fosztja meg az állampolgárságtól, aki az ország területének
elhagyására vonatkozó jogszabályok megszegésével vagy
kijátszásával külföldre távozik. Ez a szabálypont alapítja
meg a hírhedt disszidálás törvényi tényál1ását, mely
a „legéletképesebbnek" bizonyult a megfosztási
jogcímek közül. Ennek bizonyítékául a későbbiekben bemutatandó
ún. népi demokratikus törvények szolgálnak, ahol ezt
a tételt előszeretettel szerepeltették s így megmutatták,
hogy az aktuális előjelű politikai rendszerek jogtechnikai
megoldásai között nincs áthidalhatatlan különbség, ha
az hasznos a mindenkori politikai kormányzat számára.[17]
A második világháború után megsokasodtak az állampolgárság
jogintézményét alakító jogszabályok s ezek - a három
új novellán túl - kizárólag- diszkriminatív vagy jóvátételi
jellegűek.
A diszkriminatív körből elsőként az ideiglenes kormánynak
az 1945. október 15-én hatályba lépett 9.550/1945. M.E.
számú rendeletét idéznénk, amely a német ál1ampolgárok
honosításának és visszahonosításának hatálytalanítása
tárgyában intézkedik. Eszerint a honosítás vagy visszahonosítás
útján az 1939. augusztus 31-e után magyar állampolgárságot
szerzett német állampolgárok honosítása illetve visszahonosítása
1945. december 31-ével hatályát veszti s ez kiterjed
az illető férfi honosított feleségére és gyermekeire
is. A jogfosztás nem vonatkozott arra, aki a belügyminiszterhez
intézett beadványban kérte a honosítás illetve visszahonosítás
fenntartását. Ennek érdekében a honosítottnak igazolnia
kellett, hogy a nácikkal fegyveresen szembeszállt, a
visszahonosítottnak pedig azt, hogy 1939. augusztus
31-e után tanúsított magatartása a magyarsághoz való
hűség szempontjából kifogás alá nem esik, és egyébként
visszahonosítását különös méltánylást érdemlő körülmények
indokolják.
A honosítottak és visszahonosítottak csoportja két
eltérő típusú állampolgársági magatartást takar. A honosítottak
olyan német nemzetiségű személyek közül kerültek ki,
akik 1939. augusztus 3l-e után előny- és haszonszerzés
szándékával folyamodtak a magyar állampolgárságért.
A visszahonosítottak körébe azok tartoztak, akik eredetileg
magyar állampolgárok voltak, de német nemzetiségüket
felhasználva, magukat németnek vallva német birodalmi
állampolgárságot nyertek és így lemondtak magyar állampolgárságukról,
majd később mégis visszahonosították magukat.[18]
A megfosztás alóli mentesítés körülményeit vizsgálva
aggályos pontokat lelhetünk. A honosítás és visszahonosítás
hatályának kérdésében a belügyminiszter határoz, de
ha ezt 1945. december 31-ig ezt nem teszi meg, akkor
a kérelmet elutasítottnak kell tekinteni. További kétségeket
támaszt az a tény, hogy a fenntartási kérelem beadására
mindössze egy hónap (!) állt az érintettek rendelkezésére,
s ez jogvesztő határidő volt. A hatályfenntartás az
érintett férfi feleségére és kiskorú gyermekére csak
akkor terjedt ki, ha ezt a belügyminiszter határozatában
kimondja. Végül a hatá1yfenntartás indokául felhozott
"különös méltánylást érdemlő körülményekre"
való hivatkozás tovább fokozhatja azt az érzésünket,
hogy a jogalkotó igyekezett minél teljesebb mértékben
szankcionálni a "bűnös népnek" tartott németeket.
Ehhez a vonulathoz sorolható a következő jogszabály:
a nemzeti kormány 12.330/1945. M.E. számú rendelete
a magyarországi német lakosságnak Németországba való
áttelepítéséről. Ennek hátterében nem csak a magyar
kormány szándékát kereshetjük, hanem a kérdés tágabb
politikai összefüggésekbe ágyazódik. Ugyanis 1945. november
20-án kötött egyezményt Magyarország kormánya és a Szövetséges
Ellenőrző Tanács a magyarországi német lakosság Németországba
való áttelepítéséről s a nevezett rendelet ennek a határozatnak
az l945. évi XI. tv. 15. §-ban kapott felhatalmazás
alapján történő végrehajtása. A politikai döntés tehát
a szövetséges hatalmak aktív kezdeményezésére, ráhatására
született meg.
A rendelet szerint az a magyar állampolgár köteles
Németországba áttelepülni, aki a legutolsó népszámlálás
(1941. - K. K.) alkalmával német nemzetiségűnek vagy
német anyanyelvűnek vallotta magát, vagy aki magyarosított
nevét német hangzásúra változtatta vissza. Ezen felül
ugyanez a retorzió sújtotta a Volksbund vagy valamely
fegyveres alakulat (pl.: SS) tagjait.
A kitelepített német nemzetiségűek állampolgárságának
kérdése azonban még nyitott kérdés volt egészen 1946.
július 16-ig, mikor napvilágot látott 7.970/1946. M.E.
számú rendelet. A jogszabály alapján a Németországba
áttelepített magyar állampolgárok Magyarország területének
elhagyása napján elvesztették magyar állampolgárságukat.
Mindez vonatkozott azon személyekre is, akiket a rendelet
hatálybalépésének napja előtt telepítettek át Németországba.[19]
A negatív diszkrimináció további súlyosbodásának dokumentuma
az egy évvel későbbi 10.515/1947. Korm. számú rendelet,
amely az állampolgárság elvesztésének szankcióját kiterjesztette
azokra a személyekre, akik az áttelepülés kötelezettsége
alól kivonták magukat, illetve azokra, akiket az áttelepülésre
kötelezettek névjegyzékébe felvettek[20],
s ezután lakóhelyüket rendőrségi engedély nélkül elhagyták.
Előbbiek azon a napon vesztették el állampolgárságukat,
mikor az ország területét el kellett volna hagyniuk,
utóbbiak pedig lakóhelyük engedély nélkül való elhagyásának
napján. A rendelet további szankciója, a magyar állampolgárság
elvesztése az érintett személy Németországba való áttelepítésének
nem akadálya.
A politikai diszkrimináció erősödéséről tanúskodik
e tárgyban a külföldön tartózkodó egyes személyeknek
magyar állampolgárságuktól való megfosztása tárgyában
kiadott 1947. évi X. tv. Előírásai szerint a kormány
megfoszthatja magyar állampolgárságától azt a külföldön
tartózkodó személyt, aki ellen a demokratikus államrend
és köztársaság büntetőjogi védelméről szóló 1946. évi
VII. tv-ben meghatározott valamely bűntett miatt nyomozás
van folyamatban, ha a kormány felhívására ennek közlését
követő harminc, Európán kívüli tartózkodás esetén hatvan
nap alatt Magyarország területére nem tér vissza és
itt a magyar hatóságnál nem jelentkezik.Ugyanígy kell
eljárni azzal szemben, aki az előzőekben meghatározott
bűntett gyanúja miatt a törvény hatálybalépése előtt
(!) a visszatérésre fel lett hívva és a törvény hatályba1épéséig
Magyarország területére nem tért vissza.[21]
A törvény az aktuális politikai kurzussal szemben állókkal
lép fel s a korszak közéletét egyre inkább uraló ellenségkeresési
és az azzal való leszámolási hangulat a jogszabályt
erősen támadható megoldások alkalmazásához vezette.
Nem befejezett bírósági tárgyalást lezáró ítélet alapján
kezdeményezhető a megfosztás - mint ahogy azt az 1939.
évi XIII. tv. azt az 1921. évi III. tv. alapján elítélt
személyek vonatkozásában előírta -, hanem feltételezett
bűntett gyanúja miatti nyomozás teremtette meg az eljáráshoz
az alapot. További aggályos pontja a szabályozásnak,
hogy a hazatérésre felszólítottnak nem csupán a hazatérés,
hanem a jelentkezés is a kötelezettsége. Nem valószínű,
hogy túlságosan megnyugtatta volna az érintetteket a
jogszabály miniszteri indoklásában olvasható érvelés,
mely szerint a törvény sem az állampolgárságot, sem
a demokratikus szabadságjogokat nem kívánja érinteni,
hiszen ha a hazahívott személy az ország területére
visszatér és jelentkezik, akkor nem lehet a magyar állampolgárságtól
megfosztani.
Az Országos Törvénytár 1948. évi május 14-én kiadott
19. számában jelent meg az 1948. évi XXVI. tv., amely
az előző szabályozást tovább szigorította. A törvény
szerint ugyanis a kormány megfoszthat minden olyan személyt
a magyar állampolgárságától, aki a kormány felhívására,
a felhívásnak a Magyar Közlönyben történt utolsó közzétételét
követő harminc nap alatt, ha pedig Európán kívül tartózkodik,
hatvan nap alatt Magyarország területére nem tér vissza
és itt magyar hatóságnál nem jelentkezik. A törvényalkotó
itt már mellőz valamely magatartás tényálladékára való
mindenfajta utalást, s ezzel a hatósági mérlegelés keretei
teljesen megszűnnek. Az állampolgárságtól való megfosztás
a bármilyen tartalmú felhívás ellenére történő vissza
nem téréssel hatályosult.[22]
Ilyen előzmények után került sor az állampolgársági
jog újrakodifikálására, melyben a megváltozott társadalmi
és politikai viszonyok leképezési igénye figyelhető
meg. Az 1948. évi LX. tv. átfogó novellaként szabályozta
a kérdéskört.
A törvény szerint az állampolgárságot házasságkötéssel,
törvényesítéssel, atyai elismeréssel vagy atyaság bírói
megállapításával, elbocsátással, illetve megfosztással
lehetett elveszteni. Végképp megszűnt a távollét és
a külföldi honosság okán beálló jogvesztés intézménye.
A megfosztási indokoknál több módosítást találunk.
Még az 1879. évi L. tv. 30. §-a hozta be a jogcímek
közé az engedély nélkül más állam szolgálatába lépést.
Ez annyiban módosult, hogy a szolgálatnál a közszolgálatot
nevesítették a jogfosztás alapjául, de elhagyták az
eredeti kiegészítést: ha felszólításra az illető nem
lép ki ebből a szolgálatból, csak akkor veszíti el állampolgárságát.
A változtatás miniszteri indoklása úgy szól, hogy aki
a kormány engedélye nélkül idegen állam közszolgálatába
lép, az annyira vét az állampolgári hűség ellen, hogy
felesleges a kilépésre felszólítani (!) az illető személyt,
a jogviszonyba lépés önmagában elég a megfosztás beálltához.
Az 1939. évi XIII. tv. előírásai közül csak a disszidálás,
illetve a külföldi politikai megbízatás elvállalása
vagy külföldi politikai szervezet tagsága., vagy munkájában
való részvétel maradt érvényben, a többit hatályon kívül
helyezték. A jogszabály megerősítette érvényében az
1948. évi XXVI. tv. vagyonelkobzásra vonatkozó rendelkezéseit.
Összességében megállapítható, hogy az 1948. évi LX.
tv., a második állampolgársági novella stabilizálta
a diszkriminatív szabályozást.
Nem bizonyult azonban utóbbi törvény olyan időtállónak,
mint első állampolgársági nove1lánk. Kilenc év múlva
adták ki az 1957. évi V. tv-t, harmadik egységes állampolgársági
törvényünket. Itt a diszkriminatív szabályozás területe
az előzőekhez képest csökkent. A magyar állampolgárság
mindössze két jogcímen, kérelemre történő elbocsátással,
illetve megfosztással volt elveszíthető. Az új szabályozás
szerint a megfosztás azzal a személlyel szemben állt
be, aki külföldön tartózkodik, és súlyosan vét az állampolgári
hűség ellen vagy akit súlyos bűncselekmény miatt magyar
vagy külföldi bíróság jogerősen elítélt. A megfosztás
hatálya már nem terjed ki automatikusan a házastársra
és a gyermekekre, csak ha ők is külföldön tartózkodtak
és a jogfosztó határozat erről külön rendelkezett. A
megfosztás kérdésében a kormány helyett a Népköztársaság
Elnöki Tanácsa (továbbiakban: NET) döntött, de a vagyonelkobzást
már nem írta elő kötelező erővel a törvény, hanem azt
a NET mérlegeléséhez kötötte.
Az első látásra humánusabb általános szabályozás sokkal
konkrétabb megfogalmazást nyert az 1957. évi 55. tvr-ben,
amely az előzőekben tárgyalt törvény végrehajtási utasítása.
Az ördög a részletekben rejlik - ahogy ezt a régi mondás
tartja, s erről a tvr-t átvizsgálva újfent meggyőződhetünk.
A törvény 15. §-nak a.) pontjában előírt megfosztási
jogcím, a súlyos vétség az állampolgári hűség ellen
csak a tvr-ben lett tartalmilag értelmezve s itt új
megfogalmazásokon túl a régebbi szabálypontokat is újólag
ismerősként köszönthetjük. Ugyanis súlyosan vétőnek
minősül az a személy, aki a Magyar Népköztársaság érdekeit
sértő vagy veszélyeztető politikai tevékenységet folytat,
a magyar államra vagy annak szerveire becsmérlő, rágalmazó
nyilatkozatot tesz, engedély nélkül idegen állam közszolgálatába
szegődik, illetve az ország területére szóló visszahívással
szembeszegül. Mindezen felsorolás azonban nem taxációs
jellegű, mivel a NET a bármely más cselekményt is értékelhet
megfosztási okként. Ennek tudatában nem beszélhetünk
a diszkrimináció jelentős visszaszorulásáról, a humanitás
teljes térnyeréséről, hiszen a részletesebb vizsgálat
bemutatta a szabályozás igazi arcát. A megfosztás diszkriminatív
tételei ígyhát egészen a politikai rendszerváltásig
bennmaradtak állampolgársági jogunkban, amelyek megszüntetése
már másik vizsgált területünkre, a jóvátételre vezetik
át elemzésünket.
A jóvátételi jellegű szabályozások élén áll az 1921.
évi XXXIII. tv., amely a trianoni békeszerződést cikkelyezte
be hazai jogunkba. A 61. § talapján mindazok a személyek,
akiknek községi illetősége olyan területen van, amely
azelőtt az Osztrák-Magyar Monarchia területeihez tartozott,
a magyar állampolgárság kizárásával annak az államnak
az állampolgárságát szerzik meg, amely az említett területen
az állami főhatalmat gyakorolja. A jogvesztés mellett
azonban a jóvátétel is megjelent a 63. §-ban, az opció
intézményének bevezetésével. Eszerint azok a 18 évesnél
idősebb személyek, akik magyar állampolgárságukat a
61. § alapján elvesztették és új állampolgárságot nyertek,
a szerződés életbelépésétől számított egy évi időtartamon
belül (tehát 1921. július 26-tól 1922. július 26-ig
- K. K.) joguk van magyar állampolgárságot igényelni
(opció), ha illetőségük előzően Magyarország területén
volt. Ennek alapján minden magyar állampolgárnak, aki
a trianoni szerződéssel vesztette el magyar állampolgárságát,
lehetősége nyílt Magyarország javára optálni. A férj
a felesége, a kiskorú gyermekek nevében apjuk volt teljes
körűen felruházva az optálási jog gyakorlására, de a
12 évet betöltött kiskorút az opció kérdésében már meg
kellett hallgatni. Ha valaki azonban elmulasztotta a
megjelölt egy éven belül az opciót, akkor az - a határidő
jogvesztő mivolta miatt - csak visszahonosítás útján,
aki más címen vesztette el állampolgárságát, az csak
honosítás útján szerezhette meg 1922. július 26. után
a magyar állampolgárságot.
Emellett természetesen a törvény minden olyan személynek
elismerte a magyar állampolgárságát, akinek a trianoni
szerződés életbelépésének napján magyar területen volt
az illetősége és nem volt más állam polgára. Ezen túl
- kényszerű kisegítő szabályként alkalmazva - a területi
elv, mint jogcím-keletkeztető megoldás is megjelenik
a törvényben: aki magyar területen született, az a születés
tényénél fogva megszerezte a magyar állampolgárságot,
ha születése miatt nem illeti meg más állampolgárság.
A trianoni békeszerződés becikkelyezését előíró törvényben
a megváltozott állampolgárságú személyeknek biztosított
opciós jog, amelynek alapján magyar állampolgárságuk
fenntartására vonatkozó elhatározásuk bejelentésére
mód nyílt nem volt képes önmagában végleg rendezni a
kérdést. Az országlakosok addigi életviszonyait teljesen
felforgató határmódosítások rendkívüli problémahalmazt
eredményeztek, a megkisebbedett területű Magyarország
területét elözönlötték a magyar nemzetiségű menekültek,
akiknek jogi helyzete normalizálásánál az első lépcsőfokot
az állampolgárság rendezése jelentette. Azonban hamar
bebizonyosodott, hogy az optálásra előírt egy éves időtartam
túl rövid a nagy mennyiségű ügy kezelésére, s az 1879.
évi L. tv-ben szabályozott visszahonosítás procedúrája
méltánytalan, ráadásul elhúzódó eljárást eredményez.
Mindezek arra vezették a magyar törvényhozást, hogy
jóvátételt gyakorolva kiadja az 1922. évi XVII. tv-t,
amelynek 24. §-a lehetővé tette a trianoni békeszerződés
folyományaként megszűnt magyar honosság kedvezményes
eljárás útján való visszaszerezhetőségét. A törvény
felhatalmazása szerint az a személy, aki a világháború
kitörése (1914. július 26. - K. K.) után elbocsátás
vagy hatósági határozat nélkül vesztette el magyar állampolgárságát
és Magyarország területén lakik vagy itt kíván letelepedni,
azt kérelmére a belügyminiszter kivételesen az 1879.
évi L. tv. 38. §-a (a visszahonsításról - K. K.) értelmében
megkívánt kellékek hiányában is visszahonosíthatja,
ha a visszahonosítást kérő 18. életévét betöltötte,
nem cselekvőképtelen és visszahonosítását különös méltánylást
érdemlő körülmények indokolják.[23]
A jóvátételi szabályozásnak volt azonban egy Achilles-sarka:
a községi illetőség. Az említett jogintézmény - eredetét
tekintve - nem az állampolgársághoz, hanem a községi
önkormányzat kialakulásához kapcsolódott. Utóbbiak létrejöttével
párhuzamosan jelent meg az ún. községi polgárjog, amely
a község ügyeinek intézésében résztvevő személyeket
illette meg. Ebből fejlődött aztán ki a községi illetőség,
amely egy 1859. április 24-én kibocsátott császári pátens
rendelkezése következtében lett bevezetve a Habsburg
császárság országaiban - így a Magyar Királyságban is.
Hazánkban azonban a Kiegyezésig nem tudott meggyökeresedni
az intézmény. A magyar törvényhozás aztán négy évvel
az Osztrák Magyar Monarchia megalakítása után emelte
be - immáron végérvényesen - hazai jogunkba a községi
illetőséget az 1871. évi XIII. tv-vel.[24]
A jogszabály miniszteri indoklásából kiolvasható szándék
szerint a jogalkotó a községi illetőségnek a polgári
és politikai jogok gyakorlása szempontjából nem kívánt
jelentőséget adni, azt a szegényellátási és közápolási
költségek viselésének rendezéséhez szükséges eszköznek
tekintette. Ezen költségek megtérítése a községet terhelte,
ezért fontos volt a község és az egyén közti személyi
kötelék meglétének bizonyítása, azaz az. illetőség fennállása.
A szociális támogatások és a községi illetőség közti
kapcsolatot aztán - az illetőség megállapításának bonyolultsága
miatt - egy 1931-es kormányrendelet[25]
szüntette meg és a támogatás kötelezettségével az utolsó
lakóhely községét terhelte.[26] Az
1871-es törvény azonban az említett törvényalkotói szándékon
túl közjogi kapcsolatot is teremtett az egyén és a község
között. A jogszabály 6. §-a előírta ugyanis, hogy minden
honpolgárnak valamely község kötelékébe kell tartoznia.
Ehhez a rendelkezéshez kapcsolódott aztán első állampolgársági
novellánk, az 1879. évi L. tv-nek a honosítással kapcsolatos
azon előírása, amely szerint a honosítandó valamely
belföldi község kötelékébe fel legyen véve, illetve
felvételét valamelyik község kilátásba helyezze. Az
állampolgárság- és a községi illetőség közti kapocs
tehát kettős: csak magyar állampolgár szerezhet községi
illetőséget, illetve minden magyar álllampolgárnak valamely
község kötelékébe kell tartoznia.
A gyakorlat során azonban számos esetben patt helyzet
alakult ki. Ugyanis sok község kizárólag a magyar állampolgárok
illetőségét ismerte el, és csak nekik adták ki az illetőségi
bizonyítványt. Azonban a honosításért folyamodó így
nem kérhette honosítását, mivel nem volt módjában igazolni
községi illetőségét, de ezért meg amiatt nem folyamodhatott,
mert nem volt magyar állampolgár.[27]
A trianoni békeszerződés után előállott megváltozott
helyzet a községi illetőség kérdésében is állásfoglalást
kíván. A belügyminiszter lett az egyedüli joghatóság,
aki a községi illetőség kérdésében végérvényesen, a
további jogorvoslat lehetőségét kizárva döntött.[28]
Ez a rendelkezés sem tudta véglegesen feloldani a községi
illetőséggel kapcsolatos problémákat. Rengeteg állampolgársági
ügy évekig elhúzódott, a nem tiszta jogi helyzet miatt,
megkeserítve ezzel sok áttelepülni kívánó ember életét.
A jogirodalomban is egyre inkább erősödött a vélemény,
hogy a községi illetőség helyébe inkább az állandó lakhelyet,
vagy tartózkodási helyet kéne léptetni, s így átvághatóak
lennének a gordiuszi-csomó bonyolultságú ügyek.[29]
A magyar törvényhozás tett is lépéseket ez irányba
a bécsi döntésekkel visszacsatolt területeken lévő személyek
állampolgárságának rendezésekor.[30]
Az 1939 évi VI. tv. a felvidéki és kárpátaljai területvisszacsatolásokkal
kapcsolatban úgy intézkedik, hogy akik 1921. július
26-án az akkor érvényes magyar jogszabályok értelmében
kétségtelenül magyar állampolgárok voltak és a trianoni
szerződés alapján csehszlovák állampolgárokká váltak,
azok 1939. március 15-től kezdődő jogi hatállyal hatósági
intézkedés nélkül visszaszerzik magyar állampolgárságukat,
ha állandó lakhelyük 1939. március 15-e óta a visszacsatolt
kárpátaljai illetve felvidéki területen van.[31]
Az állampolgárság visszaszerzésének jogi alapja tehát
már nem a sok zavart okozó községi illetőség, hanem
az állandó lakhely. Az említett jogszabály azonban még
tíz évi időtartamot szab az állandó lakhely fennállásának
elismeréséhez, de ez a korlátozás már nem szerepel a
második bécsi döntés (1940. augusztus 30.) keretében
visszacsatolt keleti és erdélyi országrészeknek Magyarországgal
való egyesítéséről szóló 1940. évi XXVI. tv-ben. Eszerint
azok a román állampolgárok, akík 1940. augusztus 30-án
az említett területeken állandó lakóhellyel bírtak,
hatósági intézkedés nélkül megszerzik a magyar állampolgárságot.
Azok a magyar nemzetiségű román állampolgárok, akiknek
ezután is Romániánál maradt területeken van az állandó
lakhelyük, jogukban áll a magyar állampolgárság javára
optálni.[32] Hasonlóképpen rendelkezik
a Jugoszláv Királyságtól megszerzett területek visszacsatolását
becikkelyező 1941. évi XX. tv. is.
A második világháborúban való szerepvállalásunk következtében
a visszacsatolt területek elvesztek. Az Ideiglenes Nemzeti
Kormány 526/1945. M.E. számú rendeletében a Moszkvában
1945. január 20-án létrejött fegyverszüneti egyezmény
2. pontjának végrehajtásaként az ország területi változásaira
vonatkozó, előzőekben hivatkozott törvénycikkeket hatályon
kívül helyezte. Ennek következtében a törvényekben jóvátétel
útján megszerzett magyar állampolgárság elenyészett,
s így nagyszámú személy jogi helyzete vált kérdésessé.
A probléma kezelésére adták ki öt hónappal később, 1945.
június 18-án, az 5.070/1945. M.E. számú rendeletet a
magyar állampolgárság ideiglenes igazolása tárgyában.
Eszerint azok a személyek, akik az 526/1945. M.E. számú
rendelettel hatályon kívül helyezett jogszabályok alapján
szerezték meg annak idején a magyar állampolgárságot
és állandó lakhelyük Magyarországnak 1937. december
31-én fennállott határain belül van, a magyar hatóságok
(bíróságok) előtti eljárás során állampolgárságuk szempontjából
további rendelkezésig a magyar állampolgárokkal egy
tekintet alá esnek. Az igazolványt kérelemre adták ki
az illető állandó lakóhelye szerinti önkormányzatok.[33]
A nevezett személyi kör állampolgárságára vonatkozó
rendelkezéseket írt elő a már tárgyalt 1946. évi XV.
tv. a magyar-csehszlovák lakosságcseréről és az 1949.
évi XIV. tv. a magyar-román egyezmény becikkelyezéséről.[34]
A trianoni békeszerződésből eredő állampolgársági problémákat
átfogó jelleggel viszont csak a második állampolgársági
novella, az 1948. évi LX. tv. szabályozta. A törvény
elsőként azoknak a személyeknek, feleségüknek, leszármazottaiknak
illetve férfi leszármazottaik feleségeinek a magyar
állampolgárságát ismeri el, akik a trianoni békeszerződés
hatálybalépésekor (1921. július 26-án) magyar állampolgárok
maradtak, illetve a szerződésben előírt módon gyakorolták
az opció jogintézményét.
Akik a területvisszacsatolások következtében szereztek
állampolgárságot és azt az 526/1945. M.E. számú rendelet
következtében elvesztették, azok 1945. január 20-tól
kezdődő hatállyal magyar állampolgárnak ismertetnek
el, ha állandó lakhelyük mind 1948. január elsején,
mind a törvény hatálybalépésének napján (1949. február
1.) Magyarország területén volt. Utóbbi rendelkezés
hatálya kiterjedt állampolgárságukat elvesztett és hadifogságba
hurcolt, elhurcolt (deportált) avagy szocialista (kommunista,
szociáldemokrata), fasisztaellenes vagy demokratikus
magatartásuk következtében Magyarország területéről
távozni kényszerült olyan volt magyar állampolgárokra
is, akik 1948. január 1. után, de a kényszerű távollét
okának megszűnésétől számított hat hónapon belül telepedtek
le Magyarországon.
Az 1948. január 1-jén fennálló állandó lakhely az állampolgárságszerzés
jogcíme azoknál is, akiknek külföldi állampolgársága
igazolva nincs és mind ő, mind szülei Magyarországnak
az 1921. július 26-a előtt fennállott határain belül
- az ún. történelmi Magyarországon - született. Ugyanezt
kell alkalmazni azokra is, akik 1939. szeptember 1-je
előtt gazdasági válság vagy munkanélküliség miatt munkavállalás
céljából külföldre távozni kényszerültek, és 1948. január
l-ig Magyarországra nem tértek vissza, ha az 1949. február
1-jétől számított egy év alatt a belügyminisztertől
kérték magyar állampolgárságuk elismerését.
A jogszabály honosítást szabályozó része is tartalmaz
trianoni jóvátételi előírást. A belügyminiszter ugyanis
az általános rendelkezésben elírt kellék (a honosítást
kérőnek a kérelem előterjesztését közvetlenül megelőző
három év alatt megszakítás nélküli állandó lakhellyel
kellett rendelkeznie) hiányában is honosíthatja azt
a nem magyar állampolgárt, aki Magyarországon lakik,
vagy itt kíván letelepedni, ha felmenője magyar állampolgár
volt és honosítását különös méltánylást érdemlő körülmények
teszik indokolttá. Ennek alapján szerezhettek állampolgárságot
a trianoni békeszerződés alapján magyar állampolgárságú
személyeknek olyan ivadékai, akik 1921. július 26-a
után születtek s az 1922. évi XVII. tv. alapján nem
voltak visszahonosíthatóak, mivel ezek már külföldi
állampolgárokként születtek, így nem veszthettek el
magyar állampolgárságot. A nevezett személyi kört így
csak honosítás útján lehetett magyar állampolgárrá tenni,
viszont velük kapcsolatban mindenképpen méltányos jóvátételi
intézkedés volt a háromévi állandó lakhely igazolásától
való eltekintés.
A törvény ezen felül még lehetőséget nyújtott a kedvezményes
honosításra is. Ezt a belügyminisztertől kérelmezhette
az, aki a történelmi Magyarország határain belül született,
állandó lakhelye 1947. szeptember 15-én (a párizsi békeszerződés
életbeléptekor - K. K.) Magyarországon volt, a honosítási
kérelem előterjesztésekor is itt tartózkodik és honosítását
különös méltánylást érdemlő körülmények teszik indokolttá.
Ezek közé azok a személyek tartoztak, akik nem tudták
volna igazolni a honosítási szabályok alapján, hogy
hol született az a felmenőjük, akihez állampolgárságuk
a 1eszármazás jogcímén igazodik. Ez könnyen e1őfordulhatott,
hiszen 1907. január 1. óta a magyar állami születési
anyakönyv nem tünteti fel a szülők születési helyét,
ezért mindenképpen indokolt volt a honosítási kedvezmény
megalkotása.
A helyzet végleges tisztázásaként a törvény záró rendelkezései
közt e1őírja, hogy a magyar állampolgárokat állampolgárságuk
nyilvántartásba vétele végett össze kell írni egy állampolgársági
jegyzékbe. Akit ide felvettek, azt ellenkező bizonyításig
magyar állampolgárnak kell tekinteni.
Az állampolgársági novellával egyidejűleg szerepelt
a magyar törvényhozás napirendjén a községi illetőség
megszüntetéséről szóló javaslat. A községi illetőség
mint állampolgárság-keletkeztető jogcím a trianoni szerződés
életbe1épte óta állandó viták és gyakorlati nehézségek
forrása volt, mint azt már előzőleg bemutattuk. A jóvátételi
jogszabályalkotásban a terület-visszacsatoló törvények
óta az állandó lakhellyel kívánták felváltani a jogintézményt,
de a községi illetőséget nem helyezték hatályon kívül.
Az új állampolgársági törvény idézett tételei aztán
kellő jóvátételt gyakorolva rendet vágtak a Trianon
okozta állampolgársági jogi problémák dzsungelében,
így a községi illetőség megléte végképp anakronisztikussá
vált Az így megszületett 1948. évi LXI. tv. törölte
el. végérvényesen a jogintézményt s rendelkezése szerint,
ahol valamely jogszabály községi illetőségre utal, ott
helyette belföldi személynél a lakóhelyet, külföldön
lakó személynél pedig az utolsó belföldi lakóhelyet
kell érteni.
A jóvátételi szabályozás másik csoportját alkotják
azok a jogszabályok, amelyek a megfosztás hátrányos
jogkövetkezményeit szüntetik meg. A politikai indokú
jóvátétel elsőként a Horthy-rendszerrel szembenállókat
diszkrimináló intézkedések megszüntetését hozta. Az
Ideiglenes Nemzeti Kormány már 1948. február 15-én kiadott
egy rövid rendeletet (285/1945. M.E. számú rendelet)
a baloldali politikai meggyőződés és tevékenység miatt
elítéltek, illetve hátránnyal sújtottak rehabilitálásáról,
de pontosabban és bővebben a nyolc hónap múlva megjelent
9.590/1945. M.E. számú rendelettel orvosolták a joghátrányokat.[35]
A hátrányos jogkövetkezmények miatt önként vagy hatósági
intézkedés folytán külföldre menekült ilyen személyeket,
ha már visszatértek, vagy a békekötés után egy éven
belül visszatérnek Magyarország területére, magyar állampolgároknak
kell tekinteni akkor is, ha egyébként az állampolgárságról
szóló jogszabályok értelmében állampolgárságukat elvesztették.
Az intézkedés kiterjedt az ugyancsak eltávozott, de
visszatérő személy feleségére és gyermekeire is.
Ugyanerre a személyi körre vonatkozóan emelte törvényerőre
az 1948. évi LX. tv. az említett szabályozást azzal
az időbeli megkötéssel, hogy az állampolgárság joghatályának
visszaállítása az 1948. szeptember 15-ig Magyarországra
visszatérteket illeti meg.
Az 1945. február 6-án kiadott 200/1945. M.E. számú
rendelet hatályon kívül helyezte a zsidótörvényeket
és rendeleteket - így az állampolgárságot érintő 1939.
évi IV. tv-t is, amelynek 3.§-a szerint zsidó házasságkötés
és törvényesítés által magyar állampolgárságot nem szerezhet.
A hatálytalanítást kimondó rendelettel ez a szabálypont
is megsemmisült, de a szabályozás nyitva hagyta a kérdést,
hogy az érintett személyeket úgy kell-e tekinteni, mint
akik a magyar állampolgárságot házasságkötés, illetve
törvényesítés által megszerezték. Ezt a hiányt pótolja
az 1948. évi LX. tv. 31. §-amely szerint aki az idézett
jogfosztó szabálypont alapján az állampolgárságot házasságkötéssel
illetve atyja jogán nem szerezhette meg, a jelen törvény
erejénél fogva olyannak kell tekinteni, mint aki a magyar
állampolgárságot házasságkötéssel, illetőleg törvényesítéssel
megszerezte.
A jóvátételi szándék nyilvánul meg a NET 1955. évi
11. számú tvr-ben is, amely az országhatárokon kívül
tartózkodó magyar állampolgárok tekintetében gyakorol
kegyelmet. A rendelkezés az 1956. április 4-ig Magyarországra
visszatért személyekre vonatkozik. Ezekkel szemben a
jogszabály három esetben tiltja meg a büntetőeljárás
megindítását. Nem lehet a háborús vagy népellenes bűntett
elkövetése az eljárás alapja a háborús események következtében
nyugatra távozott magyar állampolgárok ellen, kivéve
a fasiszta rendszer irányítót illetve a főbenjáró háborús
vagy népellenes bűntettek elkövetőit, akikre nem terjedt
ki a kegyelem hatálya. Ugyancsak nem indítható büntető
eljárás az 1954. január 1.előtt elkövetett tiltott útlevélhasználat
és tiltott határátlépés, valamint az ezzel összefüggésben
elkövetett más bűncselekmény jogcímén, illetve az ellen
a törvényesen külföldre távozott magyal állampolgár
ellen, akinek útokmányai 1954. január 1-ig lejártak.
A kegyelem alapján hazatelepült személyek állampolgárságnak
rendezése során számos kérdés merült fel, amelyet orvosolni
kellett. Ugyanígy megérett a helyzet, hogy egy hivatalos
állásfoglalással elősegítsék az állampolgársági összeírást
és jegyzékbevételt előíró - már az előzőekben hivatkozott
- rendelkezés egyöntetű alkalmazását. A hivatkozott
célok elérése érdekében született a NET 1956. évi 11.
.számú határozata, mely előírja, hogy a magyar állampolgárság
elvesztésének ténye az 1939. évi XIII. tv. folytán hozott
határozatok alapján nem állapítható meg, illetve e törvény
8. §-a alapján beálló megfosztás jogkövetkezményei semmisek.
A NET szabályozás nyugvó időt vezet be a távolléttel
való állampolgárság-vesztésnél, melynek időtartamába
az 1939. szeptember 1. és 1947. szeptember 15. között
eltelt időt nem lehet beleszámítani.
Az 1989-90-es politikai rendszerváltozásig kellett
aztán várni, hogy a jóvátétel igényével az 1945. utáni
politikai rezsim alatt állampolgárságuktól megfosztott
személyek is rehabilitációban részesüljenek. Az 1990.
április 5-én hatályba lépő 1990. évi XXVII. tv. hatályon
kívül helyez minden olyan egyedi megfosztó határozatot,
amelyet az 1947. év X. tv., az 1948. évi LX. tv., 1948.
évi XXVI. tv. és az 1957. évi V. tv. alapján hoztak,
A nevezett személyek a Magyar Köztársaság elnökéhez
címzett nyilatkozattal, a nyilatkozattétel időpontjától
nyerik vissza magyar állampolgárságukat. Nagyon hamar
kiderült azonban, hogy ez a törvény csak az akkor élő
személyekre terjedt ki, a már nem élőkkel kapcsolatos
joghátrányt nem érintette. Ezért 1990. május 22-én kihirdették
1990. évi XXXII. tv-t, amely az előző jogszabály rendelkezéseit
egészítette ki azzal, hogy az időközben elhunyt személyeket
úgy kell tekinteni, hogy a jogfosztó intézkedések következtében
magyar állampolgárságukat nem vesztették el.[36]
Hasonlóan intézkedik negyedik állampolgársági törvényünk
az 1993. évi LV. tv., amely zárórendelkezései közt szerepeltetve
az egyedi határozatok hatálytalanítását a megfosztáson
túl azt az 1947. szeptember 15. és 1990. május 2. közötti
elbocsátottakra is kiterjeszti, illetve az alapelvek
közt kimondja, hogy senkit sem lehet állampolgárságától,
valamint állampolgársága megváltoztatásának jogától
önkényesen megfosztani.
A magyar állampolgársági jog XX. századi viharos története
a politikai rendszerváltást követő az új szabályozással
lezárulni látszik. A magyar állampolgárság jövőbeni
fejlődésének irányát már az Európai Uniós polgárság
jelenti. A 2001. évi XXXII. törvény - amely a negyedik
állampolgársági kódexet módosította -, valamint a 2002.
évi III. törvény már ennek a folyamatnak az állomásait
jelzi.
Jegyzetek:
1. Az elnevezésre vonatkozólag álljon
itt magyarázatul Ekmayer Ágost felosztása (EKMAYER Á.:
A honfiúság (indigenatus) Magyarországban. Jogtudományi
Közlöny, 1867, 29.p) : "azok, kik a honpolgárságot
születés vagy befogadás által vagy más módokon megnyerték,
honpolgároknak, membra regni vel civitatis (osztrák
polgári törvénykönyv 28. §) neveztetnek. Hazánk törvényei
őket veri hungari s. indigenaknak (benszülötteknek)
is nevezik, ellentétben ti. az országon kívül születettekkel,
kik forenses s. alienigenaknak is hivatnak. Az indigenák
még belföldieknek - intranei - országlakosoknak - regnicolae
- is neveztetnek (1439:5.26.-1608: kor. e. 1.-1647:26.)"
- valamint uo. 2. lbj. "A puszta indigena név honunkban
hol a született, hol. a befogadott magyarokat jelenti.
1618:5.18.-1729:24.1."
2. Az Aranybulla (ll. cikk) megengedte,
hogy az ország tanácsa a vendégeknek (idegenek) - amennyiben
tisztességesek - méltóságokat adományozhasson. A későbbiekben
az idegenek - szabályt erősítő kivételként - egyes konkrétan
meghatározott tisztségeket is betölthettek, így a sóhivatalok
(1552. évi XXXI. tc.) és a bányahivatalok (1792. évi
VIII. tc.) tisztviselői lehettek, emellett általános
gyakorlat volt katonai posztokra való kinevezésük.
3. CSIZMADIA Andor: A magyar állampolgársági
jog fejlődése. Állam és Igazgatás, 1969. 12. sz. 1075
p., Ekmayer Á. i.m. 38.p.
4. A honfiúsítási díjat az 1827. évi
XXXVII. tc. szerint mindig aranyban kellett lefizetni,
s az 1830. évi XVII. tc. előírása alapján a megfizetés
e16tt a honfiúsítandót nem lehetett becikkelyezni. Ld.
EKMAYER: i. m. 39.
5. Utóbbi jogosítványt az 1840. évi
XLIX., L., LI., t.cikkek annyiban szűkítették, hogy
a honfiusításhoz főrenditáblai tagság csak akkor járt,
ha az országgyűlés az illetőt ülésezési és szavazati
joggal külön felruházta.
6. Szabályozva: Appr. Const. III. r.
41. c. 1. §.
7. A magyar királyt erre tételesen az
1606. évi XIV. tc. és az 1630. évi XXX. tc., valamint
nem hatályosan Werbőczi Tripartituma (1. r. 3. c. 7.
§, J. r. 32. c.) jogosítja fel.
8. Ezeken kívül még további két külön
jogcímet sorol fel Ekmayer: Polgári telek megszerzése
és birtoka, ill. valamely kereskedés, műipari foglalkozás,
vagy mesterség maradandó űzése. EKMAYER: i. m. 40.
9. CSIZMADIA: i. m. 1078.
10. Csizmadia erre a következőképpen
szolgáltat bizonyítékot: ,...A városok a polgárokkal
való felvételt is indeginátus szerzésnek tartották.
Ez tűnik ki 1738-ban Bazin város védekezéséből. A kancellária
ugyanis a városi tanácsot kérdőre vonta, hogyan merte
Reindelsveder János György péket, mint külföldi acatholicust
az 1733. évi királyi rendelet ellenére a polgárok közé
felvenni. A tanács védekezésében rámutat arra, hogy
Reindelsveder a polgárok közé felvétellel és ingatlanrésszel
indigenatust szerzett, ezenfelül bazini polgárleányt
vett feleségül, tőle a polgárjogot megtagadni nem lehet".
CSIZMADIA: i. m. 1077-1078.
11. Mindez a török háborúk utáni elnéptelenedett
területek benépesítésekor öltött tömeges méreteket egyrészrő1
a spontán bevándorlással, másrészről a tudatos kormányzati
betelepítéssel.
12. Nem számítva Hajnóczy Józsefnek
az 1790-91-es országgyűlésre szánt - s a diéta által
elvetett - egyik alkotmánytervezetét, melyben a magyar
nemzethez tartozás kritériumait igyekezett meghatározni.
13. Ezek a törvények: a köztörvényhozásokról
szóló 1870. évi XLII. tc. 23. §-a és a Budapest fővárosról
szóló 1872. évi XXXVI. tc. 24. §-a.
14. Ennek a főszempontnak kapcsán az
indoklásban kitérnek a kivándorlás kérdésére is. "A
kivándorlás megakadályozása oly érdek, a mely az állampolgárság
megszerzéséről és elvesztéséről szóló törvény által
meg nem vonható, mert ez ellen ily törvényben csak azon
egyedüli óvintézkedés foglalhatna helyet, hogy az engedély
nélkül kivándorlók jogvesztéssel sújtsanak... Tehát
nem helyén kívüli úgynevezett szabadelvű felfogás az,
a mely a kormányt arra indította, hogy a törvényjavaslatba
olyan intézkedést vegyen fel, a mely az engedély nélkül
kivándorlókat jogvesztéssel sújtsa, hanem azon meggyőződés,
hogy a kivándorlás ily rendszabályok által meg nem akadályozható."
15. Ennek a kitételnek a szerepeltetésére
már hatályos törvény kötelezte a jogalkotókat: az 1871.
évi XVIII. tc., az első községi törvény, amelynek 6.
§-a megállapítja, hogy "minden honpolgárnak valamely
község kötelékébe kell tartoznia".
16. A legtöbb indulatot és szenvedélyes
véleményt ez a rendelkezés (32. §) hozta, amely az állampolgárság
10 év távollét után való elvesztését kívánta hazai jogunkban
meghonosítani. Az ellenzék a politikai emigránsok -
főként és a vitában nevesített Kossuth Lajos -elleni
nyílt kormányzati támadásnak minősítette az előterjesztést,
mellyel meg is szabta a kibontakozó vita irányát. A
jogi érvek súlya eltörpült a politikai tartalmú beszédek,
nemzetféltő felszólalások mellett. A kormányzati oldal
azzal próbálta az ellenzéket (és saját lelkiismeretét)
lecsitítani, hogy az állampolgárság fenntartása csupán
egy egyszerű nyilatkozathoz kötődik, mely csekélységénél
fogva egy emigránsnak sem ütközhet az elveibe. Az ellenzék
viszont - személyeskedésektől sem mentes - éles vitában
támadta az előterjesztést, s módosító indítványt tett.
A név szerinti szavazáson azonban a kormányoldal 141:52
arányban elvetette az ellenzék módosítási javaslatát.
Képviselőházi Napló, VII. kötet, 365-377. p.
17. A megfosztás jogcímét használja
az 1939. évi XIV. tv. is, azonban itt nem politikai
indok a jogfosztás alapja, hanem a gazdasági jellegű
bűncse1ekmény. A törvény 9. §-a szerint azt a személyt,
akivel szemben a bíróság a fizetési eszközökkel elkövetett
visszaélésekrő1 szóló 1922. évi. XXVI. tv-ben, illetve
a kivitt vagyontárgyak ellenértékének beszolgáltatását
biztosító kötbérrő1 szóló 1931. évi XXXII. tv.-ben vagy
a fizetési eszközökkel, külföldi követelésekkel és a
vagyontárgyak kivitelével elkövetett visszaélések hatályosabb
megtorlásáról szóló 1939. évi XIV. tv-ben meghatározott
bűntett vagy vétség miatt bűnösséget megállapító ítéletet
hozott, a minisztérium megfoszthatja magyar állampolgárságától.
18. A magyar állampolgárság (Megszerzése
és elvesztése a gyakorlatban). Szerk.: Besnyő K., Közgazdasági
és Jogi Könyvkiadó. Budapest, 1982. 37-38.
19. A rendelet hatálya alól kivont
kedvezményezettek köre egyrészről kiterjedt a nem német
nemzetiségű (anyanyelvű) személy házastársára, kiskorú
gyermekeire, vele közös háztartásban élő felmenőire,
ha utóbbiak 65. életévüket 1945. december 15-e előtt
betöltötték. A családi kötelék tényén túl a további
kedvezmények értékelésénél már politikai kategóriákat
találunk: aki német anyanyelvűnek, de magyar nemzetiségűnek
vallotta magát s emiatt üldöztetésnek volt kitéve; aki
aktív tagja volt valamely demokratikus pártnak vagy
legalább 1940 óta tagja volt a Szakszervezeti Tanács
kötelékébe tartozó valamely szakszervezetnek. A kedvezményezettség
elbírálására a belügyminiszter által kiküldött bizottság
lett feljogosítva, aki minden további jogorvoslat kizárásával
(!) végérvényes határozatot hozott.
20. A 7.970/1946 M.E. számú rendelet
hatálybalépése napjától kezdve az áttelepülésre kötelezett
személyek minden ingó és ingatlan vagyonát zár alá vették
s a kötelezetteket névjegyzékbe írták. További két külön
névjegyzéket állítottak össze az összeíráskor lakóhelyükön
nem tartózkodókról és az áttelepülési kötelezettség
kedvezményezettjeiről. A névjegyzékbe vett személyek
innentől kezdve lakóhelyüket csak rendőrségi engedéllyel
hagyhatták el, s ha valaki ennek ellenére cselekedett
vagy magát az áttelepülési kötelezettség alól kivonta,
azt - ingó és ingatlan vagyonának elkobzása mellett
- internálták.
21. A törvény az 1939. évi XIII. tv.
előírásai közül továbbra is fenntartotta azt, hogy a
jogfosztás az állampolgárságától megfosztott személy
feleségére és kiskorú gyermekeire csak akkor terjed
ki, ha ezt a határozat kimondja, valamint hogy a Magyar
Közlönyben a megfosztó határozatot is közzé kell tenni
és a határozat e közzététel napján vá1ik hatályossá,
illetve hogy a jogfosztott személyt csak a kormány hozzájárulásával
lehet visszahonosítani. Az 1939. évi XIII. tv. megfosztási
jogcímei továbbra is hatályban maradtak, kivéve az 1921.
évi III. tv. alapján elítélt személyek állampolgárságtól
való megfosztásának bekezdésének, melyet a már hivatkozott
1946. évi VII. tv. 12. §-nak (2) bekezdése hatályon
kívül helyezett.
22. A negatív diszkrimináció további
szélesítéséről tanúskodik a jogszabály vagyonelkobzásról
szóló része. Akit a magyar állampolgárságától 1944.
december 22-e után az 1939. évi XII. tv. 8. §~a, vagy
az 1939. évi XIV. tv. 9. §~a, vagy az 1947. évi X. tv.,
illetve a hivatkozott törvény alapján fosztottak meg,
annak vagyonát el kell kobozni. Ha a megfosztás hatálya
kiterjed az illető feleségére és gyermekeire, akkor
ezeknek a vagyonát is el kell kobozni.
23. A visszahonosításhoz eredetileg
megkívánt kellékek a következők voltak: cselekvőképesség,
valamely belföldi község kötelékébe tartozás, megszakítás
nélkül 5 év belföldi tartózkodás, az életviszonyoknak
megfelelő lakás és megélhetés bizonyítása, öt év folyamatos
adózás, kifogástalan magaviselet. Ezek a feltételek
nyilvánvalóan nem voltak teljesíthetőek a magyar honosságot
elvesztő személy számára a megváltozott körülmények
között, ezért adott mentesítést az 1922. évi XVII. tv.
ezek alól a pontok alól. Az így visszahonosítást kérőnek
- a cselekvőképesség, a 18. életév betöltése és a különös
méltánylást érdemlő körülményeken túl - „mindössze”
azt kellett igazolnia, hogy 1918. november 1-jétől a
visszahonosítási kérvényének benyújtásáig hol (mely
községben vagy városban) lakott és mi volt a foglalkozása.
Ha 192l. március 1. előtt nem lakott az új határok közé
szorított Magyarország területén, akkor mikor és honnan
költözött a magyar Királyságba. Ha az elcsatolt területekről
érkezett, ezen felül igazolnia kellett még azt is, hogy
kért, illetve kapott-e beköltözési engedélyt. Az említett
1921. március l-jei dátum tehát két csoportra osztotta
a visszahonosítást kérőket: akik a nevezett dátum előtt
már az új területű Magyarországon laktak, illetve azokra,
akik azután költöztek be. Utóbbiak életét nehezítették
meg a beköltözési engedély felmutatásával. FERENCZY
F.: Magyar állampolgársági jog. Gyoma, Kner Izidor könyvnyomtató
kiadása, 1928. 103-104.p.
24. A jogszabály alapján minden magyar
állampolgárnak valamely község kötelékébe kell tartoznia,
és az illetőség megszerzéséhez igazolnia kell a kétévi
egyhelyben lakást, a büntetlen előéletet és az adófizetést.
Minden magyar állampolgár azonban csak egy község kötelékéhez
tartozhatott. A jogszabály két utóbbi módosítása (1876.
évi V. tv. és az l886. évi XXII. évi tv.) ezen felül
még előírta a négyévi folyamatos adózást, a magyar államhoz
való tartozást, és politikai jogaik gyakorlását.
25. A 6000/1931. M.E. rendelet.
26. Ld. CSIZMADIA A.: A magyar állampolgásági
jog fejlődése. Állam- és Igazgatás, 1969/12. 1084-1085.
27. Ld. CSIZMADIA: i. m. 33-34.
28. Az 1922. évi XVII. tv. első és
egyúttal utolsó fokon a belügyminisztert jogosította
fel annak megállapítására, hogy egyrészt az elcsatolt
területen volt-e a békeszerződés életbelépésének napján
valamely személy községi illetősége és az mely időponttól
számít érvényesnek, másrészt a békeszerződés értelmében
az illető elvesztette-e a magyar állampolgárságát vagy
nem. Ha pedig valamely személy, aki a békeszerződés
alapján állampolgárság fenntartására, illetőleg visszaszerzésére,
vagy pedig a magyar állampolgárság megszerzésére nyilatkozatot
tett (optált) és az előzőekben hivatkozott törvény életbeléptetésének
napjáig valamely belföldi községben illetőséget még
nem szerzett, számára a belföldi illetőséget - első
és utolsó fokon - a belügyminiszter állapítja meg. Az
illetőségi ,jogcímek alkalmazásánál a törvény az 1886.
évi XXII. tv. előírásait tekinti irányadónak, ha pedig
ezekben nincs támpont, akkor a közszempontokat és az
illető személyi viszonyait veszi alapul.
29. Ld. KUTHI S.: Magyar állampolgárság.
Jogtudományi Közlöny, 1929/24. 239-240.; RÁCZ K.: Az
állampolgárság kérdéséhez. . Jogtudományi Közlöny, 1930/14.
131-132.
30. Az első bécsi döntés (1938. november
2.) következtében Magyarország visszakapta egykori felvidéki
területeinek egy részét. A szerződést az 1938. évi XXXIV.
tv. cikkelyezte be a magyar jogszabályok közé. A törvény
az állampolgárság és az optálás kérdést egy magyar-csehszlovák
vegyesbizottság hatáskörébe utalta, amelynek munkája
alapján 1939. márciusában - a német bevonulással - a
megszűnt Csehszlovákia területéből Magyarország Kárpátalját
megszerezte. Az 1939. június 23-án hatályba lépett 1939.
évi VI. tv-ben szabályozták aztán a két területre vonatkozó
állampolgári kérdéseket, immáron együttesen.
31. A magyar állampolgárság visszaszerzése
kiterjedt az illető férfi feleségére és a huszonnégy
év alatti gyermekekre. A házasságon kívül született
gyermekeke anyjuk, a teljesen árvák illetve apa nélküli
félárvák a törvény értelmében apjuk állampolgárságát
szerzik meg.
32. A bécsi döntés alapján a visszacsatolt
területeken magyar állampolgárságot szerzett személyek
közül azok, akik román állampolgárok kívánnak lenni,
azt hat hónapi határidőn belül optálással megszerezhetik.
A magyar állam területét további egy éven belül elhagyni
tartoznak és Románia kötelezi magát befogadásukra.
33. A kormány az 1.710/1945. M.E. számú
rendeletével állította fel a Népgondozó Hivatalt, amely
többek között a visszacsatolt területekről a trianoni
határokon belülre menekült személyek elhelyezésének,
letelepítésnek, segélyezésnek feladatát látta el.
34. Ennek alapján azok a román állampolgárok,
akiknek állandó lakhelye 1940. augusztus 30-án és az
egyezmény aláírásának napján (1949. február 10.) is
Magyarország területén, az egyezmény hatálybalépésétől
(1949. július 19.) számított kilenc hónapon belül jogukban
áll a magyar állampolgárság javára optálni.
35. A rendelet azokat a volt magyar
állampolgárokat érintette, akik szocialista (kommunista,
szociáldemokrata), antifasiszta vagy demokratikus politikai
meggyőződésük, magatartásuk vagy tevékenységük miatt
- ideértve az 1918-1919. évi forradalmak érdekében kifejtett
tevékenységet is - hátrányt szenvedtek, illetve nemzetiségük
vagy vallásuk miatt üldözött azon személyeket, akik
az üldözés miatti cselekedeteik kapcsán szenvedtek joghátrányt,
illetőleg azokat, akik ezen üldözöttek érdekében kifejtett
tevékenységük miatt lettek diszkriminálva.
36. Az 1990. évi XXVII. tv. általános
indoklásában szerplő adatok szerint 1947. és 1953. közöt
1500; 1957. és 1981. közt pedig 203 főt fosztottak meg
a magyar állampolgárságtól.
|