Halász
Iván
A kettős állampolgárság, mint
a magyar nemzetpolitika eszköze?
Az utóbbi napokban a kettős állampolgárság kérdésétől
hangos a magyar közélet. Bár mint az egyik potenciális
nemzetpolitikai megoldás már néhány évvel ezelőtt merült
föl ez az intézmény, igazán aktuálissá csak a 2004.
december 5-i népszavazás kiírása után vált. Valóban
megoldás-e azonban a kettős állampolgárság a határokon
túl élő magyarok problémáira? És milyen problémáira
- kisebbségvédelmi, szociális, lelki vagy netán az utazási
jellegű gondokra? Másfelől közelítve a problémát fel
lehet tenni a következő kérdést is - vannak-e igazán
súlyos ellenérvek az "igen" szavazattal szemben?
E kérdések megválaszolásához először tisztázni kell
néhány fogalmat. Az első és legfontosabb annak a kérdésnek
a megválaszolása, hogy a kettős állampolgárság intézménye
milyen célt szolgál? A második kérdés az, hogy milyen,
a népszavazással elérendőnek vélt célok tekinthetők
igazán legitimnek? Természetesen az utóbbi kérdés meglehetősen
szubjektív, mert sok tekintetben a lelki és politikai
beállítottságtól függ.
Először le kell szögezni, hogy a kettős állampolgárság
nem kisebbség-jogvédelmi intézmény, azaz nem tartozik
a klasszikus jogi kisebbségvédelem eszköztárába. A mindenkori
kisebbségek védelme alapvetően annak az államnak a feladata,
ahol élnek, hiszen ez az állam joghatóságot gyakorol
felettük. Igazából ezen az államon múlik, hogy milyen
jogokat biztosít lakosságának azon részének, amely valamely
kritérium szerint különbözik a többiektől. A többiek
és mindenekelőtt az anyaország ugyan közvetlenül vagy
közvetve (a nemzetközi szervezetek által) nyomást gyakorolhat
a lakóhely szerinti államra, felszólalhat a határon
túli kisebbségei érdekében, sőt különböző kedvezményekben
részesítheti a vele azonos nemzetiségű határon túli
nemzettársait, de ennél többet a nemzetközi jog alapelveinek
súlyos megsértése nélkül nem tud tenni, hiszen - globalizáció
ide, integráció oda, - még mindig tartja magát a nemzeti
szuverenitás eszménye.
Abban az országban, ahol a kisebbségek élnek, a kettős
állampolgárság nem nyújt újabb többletjogokat, azon
a potenciális mozgásszabadságon kívül, amely abból áll,
hogy az érintett kettős állampolgár könnyebben cserélhet
lakhelyet. A tömeges lakhelyváltozással viszont váratlanul
radikálisan meg is oldódhat a kisebbségi kérdés - egyszerűen
megszűnik. Ennek azonban csak egyvalaki örülhet - a
többségi nemzetek nemzetállami homogenizációban érdekelt
nacionalistái. Természetesen az anyaország törekedhet
arra, hogy a nemzetközi szerződésekkel kieszközölje
a nemzettársai számára újabb jogokat, de egyrészt ezt
most is megteheti, másrészt a szülőföld-állam nem köteles
erre reagálni.
De miért nem nyújtja a kettős állampolgárság a jogok
magasabb szintjét a szülőföld szerinti államban? Hiszen
közismert, hogy mindegyik valamire való állam védi a
külföldön lakó állampolgárait. Amiatt nem, mert amennyiben
az adott kettős állampolgár megőrzi szülőföldjének az
állampolgárságát, az ott impériumot gyakorló ország
elvileg teljesen figyelmen kívül hagyhatja azt, hogy
a valamelyik állampolgárának esetleg más ország állampolgársága
is van. Ez teljesen bevett gyakorlat a kettős állampolgárság
területén. Azaz a Romániában élő magyar-román kettős
állampolgár esetében a román állam joggal figyelmén
kívül hagyhatja valamelyik állampolgárának esetleges
külföldi állampolgárságát. Ez nem jelenti az, hogy a
másik állam nem emelhet szót az érintett érdekében,
de ennél sokkal tovább nem mehet, legalább addig, amíg
az érintett rendelkezik a "szülőföldi" állampolgársággal
is.
A kisebbségvédelmi szempontból veszélyes talajra téved
az, aki azt hiszi, hogy ha a határon túliak százezrei
magyar állampolgárok is lesznek, akkor Magyarország
sokkal többet tehet az érdekükben. Az államok ugyanis
a bilaterális kapcsolataikban az egymás területén élő
állampolgáraik viszonylatában rendszerint a reciprocitás
jegyében biztosítanak jogokat az érintett személyeknek.
Azaz az egyik ország állampolgára körülbelül annyi jogot
élvez a másik ország területén, mint az utóbbi állam
állampolgára nála. Ez különösen a munkavállalásra, vállalkozásra
és ingatlanszerzésre vonatkozik, de vonatkozhat más
életviszonyokra is. A nemzetközi kapcsolatokban a reciprocitás
teljesen elfogadott gyakorlat. Más a helyzet az emberi
és ezen belül a kisebbségi jogok területén. Ezek a jogok
nem (csak) azért járnak, mert az érintett országok így
egyeztek meg, vagy azért, mert esetleg az anyaországnak
tekinthető állam nagyvonalúan így cselekszik és ezt
várja el a partnereitől is, hanem azért, mert ezek a
jogok az érintett személyeket és közösségeket az emberi
és kisebbségi mivoltuk miatt illetik meg. A közép-európai
népek történetében egyszer már sor került a reciprocitás
érvényesítésére, mégpedig a második világháború alatt.
Az 1939 és 1945 közötti Szlovák Köztársaság alkotmányának
értelmében ugyanis annyi jogot biztosított a helyi magyar
kisebbségnek, amennyi jogot az akkori Magyarországon
a szlovákoknak adtak. Igaz, ez a megoldás a gyakorlatban
némileg enyhített a két nacionalista és nem demokratikus
rezsim alatt élő kisebbségek helyzetén, de egyben a
zsarolás tárgyává és a helyezet túszává is tette azokat.
Magyarország azért az 1990-es években folytatott kisebbségvédelmi
politikájában mindig (helyesen) elzárkózott ettől a
gyakorlattól, annál is inkább, mert rendszerint nem
azonos nagyságú és típusú közösségek élnek az egyes
Kárpát-medencei országokban.
Egy tekintetben viszont a magyar állampolgárság kiterjesztése
a határon túl élő magyar nemzetiségű személyekre feltétlenül
többletjogokat nyújtana az eddigi állapotokhoz képest,
mégpedig az anyaországban. Itt ugyanis a magyar állampolgárság
megadása valóban növelhetné a határon túli magyarok
komfortérzését és kiküszöbölhetné azt a szomorú helyzetet,
hogy az érintettek egyszerre két országban érezzék magukat
időnként másodrendűnek - a szülőföldjükön, mint kisebbségi
magyarok egy nacionalista kurzus idején, valamint Magyarországon,
mint beutazó vagy bevándorló külföldiek. Kérdés, hogy
itt lehet-e egyáltalán a többletjogokról beszélni, hiszen
formálisan az "újak" nem kapnának több jogot,
mint a "régi" állampolgárok. Az ún. "többletjogokról"
csak a közösbe történő hozzájárulásuk mértékének és
az élvezett jogok kölcsönviszonyának tekintetében lehetne
esetleg beszélni, de azt sem feltétlenül.
A kisebbségvédelem leghatékonyabb jogi eszközének tehát
továbbra is a következetes antidiszkriminációs szabályozás
mellett az autonómia intézménye marad. (Az autonómia
és a kettős állampolgárság természetesen egymás mellett
is létezhetnek és működhetnek.) A nagyobb tömegekben
és az összefüggő területeken élők esetében az autonómia
területi formája, a szétszórt kisebbségek esetében pedig
esetleg a személyi elvű önkormányzatiság. Az autonómia
az, amely a jogi védelem mellett a források egy része
fölötti rendelkezési jogokat biztosít, valamint lehetővé
teszi a kisebbségiek számára, hogy valóban kollektív
módon éljék meg nemzeti identitásukat és gyakorolják
az ahhoz kapcsolódó jogokat.
Mire jó tehát a kettős állampolgárság intézménye,
ha a bevezetését nem tudjuk alátámasztani a határon
túl élő kisebbségekre vonatkozó jogvédelmi érveléssel?
Az egyik megoldás a nemzeti reintegrációs retorika lehetne.
Ha esetleg elfogadnánk is e gondolatmenetnek a jogosságát,
rögtön két probléma vetődik föl. Az első az, hogy a
kettős állampolgárság bevezetése csak személyi és nem
területi reintegrációt jelenti. A kettős állampolgárok
külföldi ingatlan és ingó tulajdontárgyaira továbbra
is a szülőföld-állam jogszabályai vonatkoznak, hiszen
az impérium/joghatóság az érintett terület fölött a
második állampolgárság megadásával lényegében nem változik.
Az adók továbbra is a területileg illetékes állam kasszájába
fognak befolyni. Valószínű, hogy ez nem elégíti majd
ki az igazi "reintegrációs" nacionalistákat.
A második probléma az, hogy igazából mit jelent a nemzeti
reintegráció - az összes állampolgárnak egy területen
való összegyűjtése (például az anyaországba történő
támogatott bevándorlás révén, mint ahogyan azt az izraeli
példa mutatja), netán egy területileg megnagyobbodott
nemzetállamban (mint ahogyan azt rendszerint a különböző
nemzetek irredentái képzelik el) vagy csak egy potenciális
ernyőként működő szimbolikus szellemi és jogi köteléket?
A nemzeti reintegrációban gondolkodó radikálisabb erőknek,
amelyek esetleg a második lehetőséggel kacérkodnának,
viszont tisztában kell lenniük azzal, hogy a kettős
állampolgárság ezt a problémát a fentiek miatt nem oldja
meg. Akik az első vagy a harmadik variációban gondolkodnak,
azoknak valódi válasznak is tűnhet a magyar állampolgárság
megadásának tömeges felkínálása. Önmagában azonban kevés,
mert például a bevándorlás serkentéséhez egy egész támogatási
rendszert kellene kidolgozni, a harmadik alternatíva
pedig elég képlékeny.
Az utóbbi napok vitáiban elhangzott olyan vélemény
is, hogy a kettős állampolgárság bevezetése egyfajta
történelmi igazságtételt jelenti. Valószínűleg nagyon
sok magyar állampolgár így érez és a nemzeti szolidaritás
szemszögéből ez üdvös jelenség. Csakhogy mit jelent
igazán az igazságtétel és főleg kinek kell itt igazságot
szolgáltatni? Talán azoknak, akik ezt a helyzetet elszenvedték?
Hiszen a magyar államnak az első világháború után csak
nagyon korlátozott lehetőségei voltak arra, hogy a többmilliós
határon túli magyar közösségek létrejöttét megakadályozza.
Természetesen nem árt figyelembe venni azt, hogy az
igazságosság nem igazán történelmi kategória, a történelem,
mint maga az élet általában nem e kritérium mentén halad.
Ezen lehet ugyan felháborodni vagy szomorkodni, de nem
érdemes ezt túl sokáig folytatni.
Az igazságtételi kötelezettséget kétféleképpen lehet
értelmezni. Egyrészt, mint annak az államnak a felelősségét,
amely valamely sérelmet okozott és azért most igyekszik
jóvátenni azt (például ahogyan a második világháború
alatti cselekedeteiért a Németország igyekezett kárpótolni
az áldozatait). Magyarország ebben az értelemben igazságtétellel
tartozott a különböző hazai rezsimek üldözötteiért,
deportáltakért, elhurcoltakért stb. De fel lehet fogni
az igazságtételt úgy is, mint egy általános erkölcsi
imperatívuszt az igazságtalanságot elszenvedőkkel szemben,
függetlenül attól ki okozta a bajt. Ebben az értelemben
Magyarország valóban törekedhet a részleges igazságtételre
a határon túl élőkkel szemben, de ez nem kérhető számon
rajta olyan erősen, mintha ő lenne az igazságtalanság
okozója.
Persze, az igazságtételt másfelől is lehet megközelíteni,
a mindenkori magyar állam és vezető elitjei általános
történelmi felelősségének szemszögéből. Végül Trianon
sem volt előzmények nélküli - a felelőtlenül és igazságtalanul
kirobbantott és végül elveszett első világháború, valamint
a korlátozott, soviniszta és igazságtalan dualizmuskori
magyar nemzetiségi politika okozta. Az utóbbit fel lehet
fogni a magyar állam "bűneként" is, ami miatt
esetleg most az igazságtételre törekszik. Igazságtétellel
"tartozhat" esetleg a magyar állam azért,
hogy az 1989 előtti évtizedekben nem tudott túl sokat
tenni a határon túl élő magyarokért. Részben talán igen,
de azért nem árt figyelembe venni az ország korlátozott
szuverenitását és lehetőségeit. Esetleg azt a logikus
félelmet, hogy ne ismétlődjenek meg a két világháború
közötti elitek hibái, amely elitek radikális revizionista
politikája más okokkal együtt még nagyobb tragédiába
sodorta az országot, mint amilyen az első világháború
volt. Azt sem árt megfontolni, hogy a most élő nemzedékek
és azok vezető politikusai mennyire felelősek ezért?
A magyar állam tehát tartozhat igazságtétellel a korábbi
bűneiért vagy mulasztásaiért ezen a területen, de annak
sokféle módja lehetséges, nemcsak egy. Végül az 1989
óta folytatott jogvédő és támogató magyarságpolitikája
sok hiányossága ellenére ilyen igazságtételnek is felfogható.
Következő szempont a kettős állampolgárság bevezetésének
"legitimizálásában" az esélykiegyenlítődés
és a kisebbségi helyzetből eredő hátrányok kiküszöbölésének
a politikája lehetne. A magyar nemzetpolitikában ezt
a célt leginkább a 2001-ben elfogadott és 2003-ban jelentősen
módosított úgynevezett státustörvény biztosítja. A státustörvény
lényege szintén nem a kisebbségi jogvédelemben rejlik,
hiszen a jogszabály egyszer sem említi azt az igényt,
hogy a magyar állam védelemben kívánja részesíteni a
határon túl élő nemzettársi közösségeket. Ez persze
nem jelenti azt, hogy a magyar jogrendben nem létezik
a "védelmi politikát" megalapozó jogalap,
elég csak az alkotmány 6. cikkének 3. bekezdésére gondolni.
Az ún. nemzeti felelősségi klauzula ugyanis azt mondja
ki, hogy a Magyar Köztársaság felelősséget érez a határon
túl élő magyarokért. Ebbe a "felelősségi érzésbe"
teljesen belefér a határon túliak iránti aggodalom és
az érdekükben történő aktív fellépés a nemzetközi és
belső hazai porondon is. Egyébként meg kell említeni,
hogy léteznek a világon olyan státus- és kedvezménytörvény
jellegű jogszabályok, amelyek tartalmaznak a védelemre
vonatkozó utalásokat. Ilyen például a 2001. évi bolgár
törvény, az 1996-os szlovén parlamenti határozat és
mindenekelőtt az 1999-ben elfogadott orosz honfitársi
törvény. Az utóbbi például nem kevesebbet állít, mint
azt, hogy az Oroszországi Föderáció átértékeli kapcsolatait
azokkal az államokkal, amelyek súlyosan megsértik az
ott élő oroszországi honfitársak jogait. Természetesen
ebben a fenyegető rendelkezésekben van valami a hajdani
orosz birodalmi gőgből és a nagyhatalmi pozícióból,
de mégis sokat elárul az adott ország hozzáállásáról
a kérdéshez, illetve a honfitársi törvény jellegéről.
A státustörvény lényege három pontban foglalható össze
- a szomszédos országokban élő magyarok önkéntes nyilvántartásának
(az ún. nemzeti kataszternek) a létrehozásában, az esélyek
kiegyenlítődését szolgáló oktatási és egyéb kulturális
támogatásokban, valamint az újszerű kapcsolattartási
formák bevezetésében. A státustörvény nagy előnye, hogy
rendelkezéseivel elősegítheti a Kárpát-medencei magyar
nyelvű kulturális és kommunikációs tér fenntartását,
esetleg további kiépítését. Ez egyáltalán nem elhanyagolható
szempont, hiszen az integrált Európában és a globalizálódó
világban egyre erősebb lesz a nagy nyelvek nyomása.
Várható az is, hogy megváltozik az egyes kisebb és közepes
nyelvek szociális státusa, mégpedig nem éppen a kedvező
irányban. Az angol nyelv "divatossága", növekvő
társadalmi presztízse, a sikeres rétegek státusszimbólumává
válása egyre nagyobb nyomás alatt fogja tartani a kis
nyelvek pozícióit. Ebben a "küzdelemben" fontos
szerepet játszik majd az egyes nyelveket beszélők létszáma,
hiszen részben ettől függ az adott nyelv iránti tanulási
hajlam, vagy a nyelvfenntartási készség.
Mi újat nyújthat ezen a területen a kettős állampolgárság
a státustörvényhez képest? Azt állítani, hogy semmit,
valószínűleg túl nagy leegyszerűsítés lenne, hiszen
a magyar állampolgárságban az érintettek számára mégis
fontos komparatív előnyök és potenciális lehetőségek
rejlenek - a könnyebb utazás, a nagyobb kereseti lehetőségek
és mozgástér az anyaországban, esetleg bizonyos szociális
juttatásokhoz való hozzáférés. Lehet, hogy ezek közül
néhány a státustörvény módosítása révén is lehetne elérni,
de nem mindegyiket.
Egyébként a kettős állampolgárság tömeges bevezetése
esetén komolyan el kellene gondolkodni a státustörvény
további hivatásán és funkcióin. A népszavazási "igenek"
sikere ugyanis paradigmaváltást jelentheti az eddigi
magyar határon túli kedvezménypolitikában. Hiszen eddig
a külföldön élő magyar állampolgár nem szerezhetett
magyar igazolványt, sőt már a magyarországi letelepedés
is az igazolvány elvesztésével járt együtt. Az egyértelmű
"igen"-es népszavazás után azonban az igazolvány
birtoklása majd előnyt fog jelenteni az állampolgársági
eljárás során. Így van ez Szlovákiában is, ahol a külhoni
szlovák igazolvány birtokosa előnyt élvez a honosítási
eljárás során. Mi lesz viszont azokkal a státusmagyarokkal,
akik egyben állampolgárok is lesznek? Ez a kérdés egyébként
többé-kevésbé kezelhető, mert a 2003. évi kedvezménytörvény
módosítás után az oktatási segélyezés már nem kötött
olyan szigorúan az igazolványhoz. Illetve megfordítva
is, a kettős állampolgárok tömeges megjelenése esetén
tovább fenn fog-e maradni a két kategória - az igazolt
és nem igazolt magyarok kategóriája? Az utóbbi ad absurdum
veszélyes folyamatokat indíthat el a "belső"
magyar társadalomban is. Egy "túlzottan nemzeti
érzelmű" magyar politikus egyszer már javasolta
a magyar igazolványok belföldi osztogatását.
Mi indokolhatja mégis a kettős állampolgárság bevezetését?
Döntően a nemzeti és szociális szolidaritás, főleg azokkal
a nemzettársakkal szemben, akik területi elhelyezkedésük
és kisebbségi sorsuk miatt többféle hátrányban szenvednek.
Ez nagyon fontos szempont, sőt, ez a szempont talán
önmagában is ellensúlyozhatja a fent felsorolt dilemmákat.
Senki sem tagadhatja, hogy az 1990-es években Ukrajnában
bekövetkezett általános gazdasági és szociális összeomlás
által sújtott kárpátaljai magyarok, akiknek belátható
időn belül esélyük sincs az európai integrációra, vagy
a délszláv háborúk által megviselt, meghurcolt és atrocitásoknak
kitett vajdasági magyarok rászorulnak az anyaországiak
segítségére. Hasonlóan segítette Izrael az etiópiai
falasa zsidókat vagy a rendszerváltás idején Szovjetunióból
emigráló zsidó tömegeket. A második világháború után
megalakult Németországi Szövetségi Köztársaság szintén
ennek jegyében segített a keleten rekedt vagy éppen
onnan száműzött németeknek. Ezeknek az akcióknak alapvetően
"humanitárius" jellege volt, bár emellett
egy kis nemzetépítés és egyesítés is folyt.
Az említett két - vajdasági és kárpátaljai (és EU csatlakozás
kudarca vagy halogatása esetén romániai) - közösség
érdekében az anyaország esetleg tovább is mehetne. A
kettős állampolgárság megadását és esetleg a tömegesebb
jellegű anyaországi befogadásukat ilyen "humanitárius"
akciónak is fel lehetne fogni. Más kérdés viszont azon
a határon túli magyar közösségek esete, amelyek már
az anyaországhoz hasonlóan az EU részévé váltak (Ausztria,
Szlovákia, Szlovénia), vagy többé-kevésbé hasonló életszínvonalon
élnek, mint a magyarországiak (Horvátország, megint
Szlovákia), illetve rendelkeznek olyan politikai, gazdasági,
kulturális és nem utolsó sorban demográfiai potenciállal,
amely középtávon kisegítheti őket a mostani nehéz helyzetből
(Románia). A probléma az, hogy a hivatalos magyar politika
sokáig nem reagált megfelelően a fent említett két határon
túli magyar közösség sajátos szociális és politikai
gondjaira, illetve azokra a szorongásokra, amelyeket
az európai integráció folyamata váltotta ki, amire való
reakcióként végül elindult a mostani vita. A Kárpát-medence
magyar közösségeinek azonos vagy hasonló kezelésének
politikája itt némileg kudarcot vallott. De visszatérve
az eredeti kérdésfeltevéshez: az ügy jelenlegi stádiumában
van-e még lehetőség a külön kezelés stratégiáját követni
a két egzisztenciálisan leginkább fenyegetett magyar
közösség esetében? Az állampolgárság tekintetében valószínűleg
már nem, egyéb viszonylatokban még igen.
A kettős állampolgárság migrációs és szociális következményei
nehezen prognosztizálhatók. A tömeges áttelepüléssel
riogatók nem mindig vesznek figyelembe, hogy az áttelepülni
egzisztenciálisan és lelkileg nem mindig olyan könnyű,
illetve azt sem, hogy az áttelepülők egy része nemcsak
az újabb költségeket, hanem esetleg nyereséget is okozhat.
Ugyanakkor az áttelepülésre általában csak akkor határozza
el magát az ember, amikor a megszokott lakóhelyén, szülőföldjén
már valóban nem lát perspektívát, illetve amikor a közeli
rokonai (például gyerekei, testvérei) már áttelepültek.
Olyan országokban, amelyek szélesebb körben alkalmazzák
a kettős vagy külhoni állampolgárság intézményét is
általában akkor került sor az áttelepülésre, amikor
otthon már majdnem reménytelenné vált a helyzet - például
az olasz származású argentínok esetében az utóbbi évek
gazdasági válsága miatt vagy a zimbabwei fehér brit
állampolgárok esetében a Robert Mugabe elnök fehérellenes
politikája miatt. A kettős állampolgárságról való döntés
során erre gondolni kell.
Köztes megoldásként a politikai viták során felmerült
egy sajátos jogviszony kialakításának lehetősége is
- az ún. külhoni állampolgárságét. Bár ezt általában
nem hangsúlyozzák túl, itt a nem teljes értékű állampolgárságról
van szó. Attól eltekintve, hogy a decemberi népszavazás
nem erről szól, ez némileg veszélyes tendencia. A magyar
alkotmány helyesen nem tesz lehetővé különbségtételt
az állampolgárok között. Sok égető problémára megoldás
tehát a külhoni állampolgársági státus, de az esetleges
bevezetésével megteremtett precedens - azaz a két típusú
állampolgári kategória létrehozása - jogilag nem olyan
bíztató jelenség. A magyar nemzet polgárainak - az ún.
nemzetpolgároknak a megjelenése a magyar és ezzel egy
időben az európai jogban elég bizarr elképzelés. A köztes
megoldásoknál tehát sokkal jobb eszköznek tűnik a rendes
állampolgárság bevezetése.
Megállapítható tehát, hogy a magyar állampolgárság
kedvezményes kiterjesztése a határon túl élő magyarokra
és azok hozzátartozóira megoldást jelenthetne azok bizonyos
gondjaira, de nem mindenre. A kisebbségvédelem és esélykiegyenlítődés
területén nem hozna jelentős változást, a demográfiai
és bevándorlási politikában, valamit a nemzetépítésnek
nevezett folyamatban viszont igen. Bár erről kevés szó
esett eddig (e cikkben is), a kiterjesztés feltétlenül
kihatna a magyar politikai közösség összetételére és
arculatára, amire előbb-utóbb a jognak is reagálni kellene.
Mindenesetre számolni kell azzal, hogy az ún. kettős
állampolgárság bevezetése komoly paradigmaváltást fog
jelenteni az egész magyar nemzetpolitikában. A bevezetése
nyomán erősödhet a magyarságpolitika alternativitása,
több pólusossága vagy más szóval pluralitása. A határon
túli magyar közösségek tagjai számára a különböző életpályák
és személyes megoldási modelleket tartalmazó széles
képzeletbeli paletta jelenhetne meg. Mit jelentene ez
gyakorlatban? Aki például szülőföldjén szeretné boldogulni,
a státustörvényre vagy a létrehozandó "Szülőföld-programra"
támaszkodva megtehetné azt. Aki viszont radikálisan
változtatni akarna az életén, az a magyar állampolgárság
könnyített megszerzésével áttelepülhetne Magyarországra,
esetleg tovább valamelyik más EU tagállamba. Akinek
mindez nem fontos, az önerőre és a saját szűk közösségére
támaszkodva tovább élhetné az eddigi életét, anélkül,
hogy igénybe venne bármilyen olyan kedvezményt, amelynek
költségeit esetleg mások viselik. Bizonyos lehetőségeket
kombináltan is vehetné igénybe. Természetesen mindez
alapvetően a jelenlegi magyar állampolgárok és döntéshozók
akaratán és teherbíró képességén múlik.
Legvégül néhány szubjektív megjegyzés. A jelen írás
egy kritikai elemzés arról, hogy a kettős állampolgárság,
mint intézmény hogyan illeszkedik a magyar nemzetpolitikához,
valamint hogyan viszonyul annak eddigi eszközeihez.
A cikkből az derül ki, hogy a magyar állampolgárság
az eddigieknél kedvezményesebb odaítélése nem okoz kardinális
változást a szülőföldön maradók esetében. Más a helyzet
azokkal, akik "ki akarnak mozdulni" a szülőföldjükről.
Az esetükben valóban némi segítséget nyújthat. Lehet,
hogy a kisebbségi léttel járó sok probléma megoldására
a kettős állampolgárság valóban nem alkalmas, illetve
nem alkalmas jobban, mint az eddig is létező eszközök,
de ez önmagában nem jelenti, hogy teljesen haszontalan
kezdeményezésről, illetve intézményről van szó. A fent
felsorolt elvi dilemmák önmagukban nem teszik indokolttá
a "nem-voksot". Az, hogy valamely nemzetpolitikai
eszköz nem képes betölteni a "mindenkit megváltó
és minden gondot megoldó" szerepet, nem jelenti
azt, hogy eleve rossz és elutasítandó eszközről van
szó. Azt sem célszerű figyelmen kívül hagyni, hogy a
magyar állampolgárság új alapokra helyezett kedvezményes
odaítélése alapjában véve nem ütközik sem a nemzetközi
jogba, sem a közösségi jogba. A népszavazásra feltett
kérdés pedig sok lehetőséget hagy nyitva és így viszonylag
komoly mozgásteret biztosít a későbbi jogalkotó számára.
A népszavazáson például nem az állampolgárság automatikus
kiterjesztéséről szavaz a magyar választópolgárok közössége,
hanem csak arról, hogy újabb lehetőségek és kedvezmények
nyílhatnak meg az érintettek előtt. Továbbá nem szabad
megfeledkezni az ügy emocionális és erkölcsi oldaláról
sem. A hátrányos helyzetbe került ember- és ezen belül
a nemzettársakkal való szolidaritás és közösségvállalás,
valamint ennek kinyilvánítása fontosabb szempont is
lehet sok elméleti elemzésnél és technikai hiányosságnál.
A nemzetpolitika eszköztárának bővítése, rugalmassá
tétele és a nagyobb alternativitásának megteremtése
pedig egyértelműen pozitív fejlemény. A migrációs folyamatoktól
sem kell annyira tartani, hiszen az ország nagy valószínűséggel
előbb vagy utóbb úgy is rá fog szorulni több migráns
befogadására. Magyarország helyzete még könnyűnek is
mondható, hiszen hasonló nyelvű és kulturájú potenciális
közösségből meríthet. Ebben a vonatkozásban a magyar
állampolgárság könnyített megszerzése fontos segítőeszköz
is lehetne. Mindezeket a szempontokat tehát együttesen
célszerű mérlegelni a döntéshozatal során.
Budapest, 2004. december 2.
Halász Iván
jogász, történész |