Kántor
Zoltán
Románia és a határain kívül
élő románok
- részletek -
[...]
1989 után
Romániának 1989 után egyszerre kellett szembesülnie
azzal, hogy az országon belül van egy magyar kisebbség,
amely követeléseket fogalmaz meg a román állammal szemben,
és vannak határon túli románok, akik közül a Moldovai
Köztársaságban élők kiemelten fontosak Románia számára,
ugyanakkor pedig Románia arra törekszik, hogy integrálódjon
az euro-atlanti struktúrákba. Ezek külön-külön sem egyszerű
problémák, elméletileg koherens keretben pedig nem lehet
kezelni őket. Amennyiben a román állam jogokat követel
a moldovai románoknak, akkor ugyanezt - amennyiben elvi
szinten következetes kíván maradni - nem tagadhatná
azt meg a romániai magyaroktól. Vagy, amennyiben Románia
jogszerűnek tartja, hogy támogassa a határon túl élő
románokat, semmilyen oka nem lehetne megkérdőjelezni
Magyarország hasonló politikáját.
Románia alkotmányának 7. szakasza kimondja a román
állam felelősségét a határon kívül élő románokkal szemben:
"Az állam támogatja a kapcsolatok erősítését az
ország határain kívül élő románokkal és az állampolgárságuk
szerinti állam törvényhozását betartva cselekvően, fellép
etnikai, kulturális, nyelvi és vallási identitásuk megtartásáért,
fejlesztéséért és kifejezéséért."
Románia egyrészt politikailag támogatta, támogatja
a határokon kívül élő románok, másrészt különböző kulturális
téren segíti a határokon kívül élő románok nemzeti identitásának
megőrzését. Ez a szervezetek, egyesületek támogatását,
illetve külhoni románoknak az anyaország területén biztosított
kedvezményeket
A határokon kívül élő románok
Számos román él ma is az ország határain kívül. Egyes
becslések szerint számuk tíz millióra tehető. Ez a becslés
azonban nem megalapozott. A határokon kívül élő románok
voltaképpen két csoportba sorolhatók: egyrészt a térségben
élő románok, akik régóta az adott területen élnek, másrészt
a Romániából kivándorolt románok és azok leszármazottai
(akik elsősorban a hagyományosan románok lakta térségen
kívül telepedtek le). A térségben élő románok között
is különbséget kell tennünk, elsősorban aszerint, hogy
éltek-e valaha a román állam területén, hatott-e rájuk
a román nemzetépítés. Ez utóbbiak főleg a Balkánon élnek,
és ők azok, akik éreznek kötődnek ugyan valamilyen szinten
a román nemzethez, de magukat esetleg vlachoknak vagy
arománoknak határozzák meg.
A határokon kívül élő románok számának meghatározás
további nehézségekbe ütközik, mivel hozzávetőleges pontosságú
adatok sem állnak rendelkezésünkre a nyugati világba
vándoroltakról és azok leszármazottairól (akikről nem
tudni, vajon mennyire kötődnek a román nemzeti identitáshoz)
és a térség országainak népszámlálásai sem biztos, hogy
iránymutatóak lehetnek. Mindazonáltal a többé-kevésbé
megbízhatónak tűnő források alapján Albániában a "vlachok"
vagy "arománok" száma 35-50 000 közé tehető,
ők ortodox vallásúak és a román nyelvhez hasonló nyelvjárást
beszélnek. 1991 után megalakították az Albániai arománok
Egyesületét, amely az aromán kultúra támogatását kéri
az albán kormánytól. Bulgáriában mintegy 5000-en vannak
a vlachok, Macedóniában pedig körülbelül 8000-en. A
Vlach Liga megalakításával kulturális célokat tűztek
ki. Szerbiában és Montenegróban a legutóbbi népszámlálás
szerint 42 331 román (többségük, 38 832-en a Vajdaságban)
és 1921 óta létszámuk a felére csökkent. Ukrajnában
135 000 román és 325 000 moldovai él a népszámlálás
szerint. Magyarországon a népszámlálás mintegy 10 000
románt mutatott ki, a román szervezetek azonban 25 000-re
teszik a magyarországi románok számát.
Kétoldalú kapcsolatok
A kétoldalú kapcsolatok egyrészt diplomáciai csatornákon
keresztül bonyolódnak, ezeken keresztül Románia az illető
államoknál fellép a román kisebbségek érdekében, politikai
támogatást nyújtva nekik, másrészt pedig alapszerződésekben
vagy egyezményekben materializálódnak.
Kedvezmények, támogatások nyújthatók a kétoldalú szerződések
alapján is a határokon kívül élő románoknak. Románia
Szlovákiával, Horvátországgal, Albániával, a Cseh Köztársasággal,
Jugoszláviával, Magyarországgal, Ukrajnával és Macedóniával
kötött kétoldalú szerződést. Más kétoldalú szerződések,
nyilatkozatok is kitérnek a határon túli románok jogaira.
Ezek elsősorban a kölcsönös szándékot fejezik ki a kisebbségek
jogainak biztosítására.
A román-ukrán alapszerződés 13. cikke szerint "az
ukrajnai román kisebbség az általuk lakott régiótól
függetlenül azokat az ukrán állampolgárokat foglalja
magába, akik saját szabad döntésük alapján etnikai származásuk,
nyelvük, kultúrájuk és vallásuk értelmében ehhez a kisebbséghez
tartoznak". A felek megállapodtak abban, hogy biztosítják
az államuk területén élő románok, illetve ukránok etnikai,
kulturális, nyelvi és vallási identitásának megőrzését,
valamint, hogy támogatják - kölcsönösségi alapon az
anyanyelvi oktatást.
A Románia és Macedónia között létrejött alapszerződés
alapján a két fél a nemzetközi egyezményekben foglaltaknak
megfelelően biztosítja az alapvető kisebbségi jogokat.
2001. november 5-én Ion Iliescu, Románia államfője Szkopjéban
találkozott a Macedóniában élő arománokkal, mely alkalomból
megígérte, hogy támogatni fogja az anyanyelvű oktatásukat,
valamint egy román ortodox püspökség létrehozását Macedóniában.
1997. május 3-án Bukarestben Victor Ciorbea miniszterelnök
fogadta a bulgáriai, ukrajnai és jugoszláviai vlachok
küldöttségét, ígéretet tett, hogy felveti a vlachok
jogainak kérdését az Európa Tanácsban. Majd 1997. november
3-án Slobodan Milosević jugoszláv elnökhöz fordult a
jugoszláviai vlachok anyanyelvű oktatásának kérdésében.
2002. november 4-én aláírták a két ország közötti kisebbségvédelmi
megállapodást, azzal a céllal, hogy javuljon a Romániában
élő szerb, illetve a szerbiai Bánátban és a Timoc völgyében
élő románok és vlachok helyzete.
2001 novemberében Vasile Dîncu miniszter felveti egy
Cernoviciban egy multikulturális egyetem létrehozásának
szükségességét, kiemelve, hogy csak így tudják az ukrajnai
románok megőrizni nemzeti identitásukat. Ugyanakkor
kijelenti, hogy Románia gazdasági befektetéseket fog
eszközölni a románok által lakott vidékeken.
Részletesebben kitérek a román-magyar viszony határon
túl élő nemzeti kisebbségeket érintő vetületeire. Az
1996-os román-magyar alapszerződés kitér a két országban
élő kisebbségre:
"A Szerződő Felek tiszteletben tartják a romániai
magyar és a magyarországi román kisebbséghez tartozó
személyek azon jogát, hogy anyanyelvüket szabadon használhassák
a magánéletben és a nyilvánosság előtt, szóban és írásban
egyaránt. Megteszik a szükséges intézkedéseket, hogy
ezek a személyek anyanyelvüket megtanulhassák, és megfelelő
lehetőségük nyíljon ezen a nyelven képzésben részesülni
az állami oktatás keretei között minden szinten és formában,
a szükségleteiknek megfelelően. A Szerződő Felek biztosítani
fogják azokat a feltételeket, amelyek lehetővé teszik
az anyanyelv használatát is a helyi közigazgatási és
bírói hatóságokkal való kapcsolataikban, összhangban
a belső jogszabályokkal és a két Fél által aláírt nemzetközi
kötelezettségekkel. E személyeknek joguk van arra, hogy
vezeték- és keresztnevüket anyanyelvükön használhassák,
és ezt hivatalosan el fogják ismerni. Azon területeken,
ahol jelentős számban élnek az illető kisebbségekhez
tartozó személyek, mindkét Fél lehetővé teszi, hogy
a kisebbségek nyelvén is kifüggesztésre kerüljenek a
hagyományos helyi elnevezések, utcanevek és más, a nyilvánosságnak
szánt földrajzi feliratok."
Az alapszerződés alapján további kétoldalú együttműködési
szerződéseket írt alá a két állam, amelyekben a kisebbségek
védelme központi fontosságú.
A két ország Kisebbségi Együttműködési Szakbizottsága
különböző ajánlásokat fogalmazott meg a két ország kormányainak.
Ezek az ajánlások a román nyelvű oktatásra, az iskolák
finanszírozására, az ortodox román templomok felújításának
anyagi támogatásra, a Gozsdu Alapítvány javainak visszaszolgáltatására,
és a magyarországi román kisebbség parlamenti képviseletének
biztosítására vonatkoznak.
A Magyar Köztársaság és Románia Aktív Együttműködési
és Partnerségi Kormányközi Vegyes Bizottsága Kisebbségügyi
Együttműködési Szakbizottsága II. ülésének jegyzőkönyve
megállapítja: "A két Fél meggyőződése, hogy a nemzeti
kisebbségek kulturális identitásának kiteljesedéséhez
elengedhetetlen az anyaország szakmai és anyagi segítségnyújtása.
A Magyar Fél üdvözli a román kormánynak a magyarországi
román kisebbség számára nyújtott támogatását."
A magyarországi román kisebbségre vonatkozóan a magyar
fél leszögezte: "1. Költségvetési többlettámogatás
révén rendeződtek a kis létszámú nemzetiségi iskolák
finanszírozási gondjai. A kisebbségi iskolát fenntartó
önkormányzatok számára a költségvetés garantálja a nemzetiségi
oktatási intézmény működési költségeinek legalább 80
százalékát. 2. Kormányzati beruházásban jelenleg épül
a Gyulai Román Általános Iskola és Gimnázium új kollégiuma.
A nagyszabású munkálatokra jelenleg 400 millió forintos
költségvetési hozzájárulás áll rendelkezésre. Méhkerék
település román általános iskolájában teljes körű iskola-felújítás
folyik, 38 millió forintos költségvetési támogatással.
3. Az államosított egyházi ingatlanok tulajdonjogát
szabályozó törvény alapján rendeződött valamennyi hazai
román ortodox egyházi ingatlan kérdése. A Magyarországi
Román Ortodox Egyház kártalanításként 61 185 millió
forintot kapott, továbbá Budapesten 957 m2 ingatlan
került az egyház tulajdonába. Templom-felújítási munkák
jelenleg 6 településen folynak. Szeged város önkormányzata
az idei évben 219 m2-es ingatlan örökös használati jogát
biztosította a helyi román ortodox közösség számára.
4. A Román Fél nagyra értékeli, hogy Gyulán átadásra
került a Magyarországi Románok Országos Önkormányzatának
új székháza."
A Nyilatkozat a magyar-román stratégiai partnerségi
kapcsolatokról és együttműködésről Európáért a XXI.
században kimondta, hogy a felek: "Támogatást nyújtanak
az egymás országaiban élő nemzeti kisebbségek etnikai,
nyelvi, vallási és kulturális identitásának megőrzéséhez,
az adott kisebbségi közösségek szülőföldön való boldogulásához
és anyagi gyarapodásához, beleértve a szórvány településeket,
illetve az ilyen célt szolgáló európai regionális programok
sikeres megvalósítását. [...] Fejlesztik és bővítik
a kulturális intézményi hálózatot, támogatják a kulturális
és oktatási csereprogramokat; ösztönzik a civil szervezetek
kezdeményezéseit."
Az előbbiekkel csupán illusztrálni próbáltam a kétoldalú
egyezmények eredményességét, viszont nem hagyható figyelmen
kívül, hogy Magyarország nem csupán kisebbségbarát politikája
vagy a jósszomszédság jegyében viszonyul ennyire pozitívan
a Magyarországon élő román kisebbséghez, hanem cserébe
Romániától elvárja a romániai magyarok jogainak tiszteletben
tartását.
Egyoldalú intézkedések
Az egyoldalú intézkedések közül kiemelt fontosságú
az állampolgársági törvény, az oktatási támogatása határokon
kívül élő románok számára, a román állam különböző kormányzati
szerveinek támogatásai, valamint a román "státustörvény".
Az állam határain kívül élő nemzettársakat az állampolgársági
törvénnyel is lehet támogatni. A román állampolgársági
törvények kirekesztők voltak 1989-ig. Az 1991-es viszont
már lehetővé tette mind a román emigráció, mind a határon
kívül élő románok számára a visszahonosítást, valamint
a román állampolgárság kedvezményes feltételek közötti
megszerzését: "A törvényt mindazonáltal alapvető
nacionalista indíték is vezérelte: különösen Bukovina
és Besszarábia lakosainak akarta lehetővé tenni román
állampolgárságuk vis¬szanyerését. [...] Az 1991-es,
állampolgárságról szóló törvény ki nem mondott célja
az volt, hogy a kettős állampolgárság az államokat elválasztó
határokat átlépve, egy politikai közösségbe egyesítse
az ös¬szes románt, és mint ilyen, lépést tegyen Románia
és Moldávia jövőbeli lehetséges újraegyesítése felé."
Az állampolgársággal kapcsolatban Constantin Iordachi
megállapítja: "A romániai jogalkotás a nemzetállamnak
a 19. század második felében történt megteremtése óta
a francia "államnemzeti" jogfelfogást követte,
amely az állampolgárság fogalmát illetően a jus sanguinis
elvén nyugodott, míg szelektív jus soli politikát követett
a honosítás terén. A román állam emellett aktív nemzeti
politikát követett azzal, hogy a szomszédos országokban
élő románok számára az állampolgárság privilegizált
megszerzését tette lehetővé a honosítási stádium kihagyásával."
A törvény megalkotói lehetővé akarták tenni a volt román
állampolgárok és leszármazottaik számára, hogy visszaszerezzék
elvesztett állampolgárságukat.
Az 1989 utáni helyzetről ugyancsak Iordachi a következőket
írja: "Nem hivatalos becslések szerint 1991 után
a román kormány 300 ezer, különböző etnikai csoportokhoz
tartozó moldovai állampolgárnak adta meg a román állampolgárságot.
Ezek a személyek Romániában automatikusan megkapták
a szociális és politikai jogok teljességét, kivéve azokat
a jogokat és kötelezettségeket, amelyek gyakorlása,
illetve teljesítése ideiglenesen szünetel a tartósan
külföldön élő állampolgárok esetében." A kormány
rendelete szerint 2000 márciusától a határ menti megyék
rendőrkapitányságain is be lehetett adni az állampolgársági
kérelmeket. Ez a könnyítés 2001 végéig volt érvényben.
Csupán 2002. januárjában döntött úgy a román kormány
- az Európai Unió nyomására - hogy megszigorítja a külföldön
élő korábbi állampolgárok kedvezményes honosítási eljárásának
gyakorlatát. Nemrégiben a Moldovai Köztársaság parlamentje
elkezdte az állampolgársági törvény módosításának vitáját.
Az elképzelések szerint a Moldovai Köztársaság megengedhetővé
teszi a kettős állampolgárságot.
Az alkotmány-módosítási folyamatban a Bánság, a Vaskapu,
valamint a világ bármely részén élő románok - "Astra
Română" Egyesülete [Asociaţia "Astra Română"
pentru Banat - Porţile de Fier şi Românii de Pretutindeni]
kéri, hogy az új alkotmányba nagyobb hangsúllyal kerüljön
be a határokon kívül élő románok támogatása. Az egyesület
javaslata szerint a határokon kívül élő románokat ugyanazoknak
a jogoknak kell megilletniük, mint a Romániában élő
kisebbségeket.
A román állampolgársági törvényt módosító 2003/43-as
sürgősség kormányrendelet a határon túli románok állampolgársági
igényének próbálta megfeleltetni a törvényt.
Az román állampolgársági törvény módosításának indoklásában
az szerepelt, hogy a román kormány az otthonmaradást
támogatja. Ezért az állampolgárság megadása nem függ
az egyén tényleges tartózkodási helyétől. Így a román
állampolgárságot megszerezni kívánók nem kénytelenek
Romániába telepedni azért, hogy megkaphassák az állampolgárságot.
Az állampolgársági törvény 10. cikkelye leszögezi: "Azok
a volt román állampolgárok, és a másodfokig terjedő
leszármazottjaik, akik 1989 december 22. előtt nekik
nem felróható okokból veszítették el a román állampolgárságukat
vagy akaratukon kívül vonták azt meg tőlük, kérésre
visszakaphatják a román állampolgárságot. Emellett megőrizhetik
az idegen állampolgárságot, és megőrizhetik külföldi
állandó lakhelyüket, vagy áthelyezhetik azt Romániába."
Az állampolgársági törvény egyik fontos módosítása,
hogy az állampolgárságot igénylők számára a román nyelv
ismerete kötelező. Erről a kérvényt iktató hivatalnoknak
kell meggyőződnie, de nincs egy egységes mérce a nyelvtudás
megállapításához.
A romániai kettős állampolgárság kérdésével behatóan
foglalkozó újságíró, Gazda Árpád utánajárt a román állampolgárság
igénylésének adatai után. 2003 nyaráig - a román Belügyminisztérium
hivatalos adatai szerint - közel százezer moldovai állampolgár
szerzett román állampolgárságot, és közülük több mint
27 ezren román útlevelet is. Valamennyi román állampolgár
szavazati joggal is rendelkezik. 1991 óta 93 902 moldovai
állampolgár folyamodott román állampolgárságért, akik
közül 93 342-en ezt meg is kapták. Az útlevelet szerzettek
közül 11 507-en állandó romániai lakhellyel szerezték
meg az úti okmányt, 15 746 moldovai polgár pedig megőrizte
a moldovai állandó lakcímét.
A moldovai állampolgárok által benyújtott kérelmek
számát minden bizonnyal befolyásolta az is, hogy 2003
júniusáig a Moldovai Köztársaság nem fogadta el a kettős
állampolgárság intézményét. Ezen okból kifolyólag a
román állam sem közölte a moldovai állampolgárom román
állampolgársági kérelmekre vonatkozó adatokat.
Oktatási támogatások
A 84/1995-ös oktatási törvényt módosító 151/1999 sürgősségi
kormányrendelet értelmében a Romániában ösztöndíjjal
tanuló határon kívüli diákokat kedvezmények illetik
meg a kulturális intézmények látogatása és a kulturális
rendezvényeken való részvétel alkalmával.
Az oktatás terén Románia a kilencvenes évek elejétől
támogatja a határon kívüliek romániai képzését. 1993
óta a román kormány a határon túli román fiatalokat
két kategóriába sorolja: 1. a Moldovai Köztársaságban
élő, román állampolgársággal nem rendelkező, román nemzetiségű
fiatalok. 2. Románia határain kívül élő, román állampolgársággal
rendelkező, román nemzetiségű fiatalok. A román állam
öt kategóriában nyújt ösztöndíjat a határon túli románok
számára: egyetem előtti oktatás, felsőfokú oktatás,
doktori képzés, szakképzés, posztgraduális tanulmányok.
A Moldovai Köztársaságból érkező diákok számára mintegy
2500, a többi Románia határain kívül élő fiatal számára
mintegy 1 500 ösztöndíjat biztosít.
A Romániában tanuló moldovai diákoknak közel fele nem
tér vissza hazájába. Mindez abból a tanulmányból derül
ki, amelyiket a tanügyminisztérium megbízásából a Bukaresti
Tudományegyetem és a CURS közvéleménykutató intézet
készített. A felmérés eredményei szerint a Romániában
tanuló moldovai diákok 38 százaléka itt, vagy Nyugat-Európában
próbál elhelyezkedni tanulmányai befejezése után.
A tanulmány egyik következtetése, hogy a román állam
Moldovába kihelyezett egyetemi tagozatok működtetése
által őrizheti meg az etnodemográfiai egyensúlyt.
Ez idő alatt mintegy 30 ezer egyetemi hallgató és 10
ezer középiskolás diák részesült romániai oktatásban.
A határon túli románokkal foglalkozó állami
intézmények hatásköre
1992-től valamennyi romániai kormányprogramban szerepel
a határon kívül élő románok támogatása. Az 581/1995-ös
kormányhatározat alapján megalakult a Világ bármely
részén élő románok Tanácsa. A tanács célja Románia és
a határokon kívül élő románok közötti kapcsolatok erősítése.
A 42/1998 kormányhatározat az Információs Minisztérium
hatáskörébe utalja a határokon kívül élő románokkal
való kapcsolattartást, identitásuk megőrzésének támogatását.
A Románián Kívül Élő Románok Hivatala az Információs
Minisztériumhoz alárendeltségében működött. A Hivatal
szerint Románia határain kívül mintegy 10 millió román
él, s mintegy 600 román kulturális szervezet létezik
világszerte, 100 folyóirat jelenik meg román nyelven,
26 országban 46 román nyelven is oktató tanszék működik.
A körülbelül 1000 határon túli román vallási közösségből
700 ortodox, 50 katolikus és 250 neoprotestáns. Az ortodox
parókiák közül 350 körüli a Román Ortodox Egyház Patriárchiátusának
van alárendelve.
2001 júniusában I. Mihály király, Teoctist, ortodox
pátriárka és Ion Iliescu köztársasági elnök közös felhívásban
hangsúlyozták a román állam és a határokon kívül élő
románok közötti viszony fontosságát.
A Külügyminisztérium kezdeményezésére kidolgozták a
határon túli románokra vonatkozó stratégiát, amelynek
gyakorlati megvalósítója a Határon Kívül Élő Románok
Minisztériumközi Tanácsa . Minden román diplomáciai
kirendeltséghez kineveztek egy felelős diplomatát. A
cél az etnikai, kulturális és vallási identitás megőrzése.
A jelenlegi román kormány is prioritásnak tekinti a
jó kapcsolatokat a Moldovai Köztársasággal, de a területi
újjáegyesítést már nem szorgalmazza.
Továbbá Románia elnökének is a feladatai közé tartozik
a kapcsolattartás a határokon kívül élő románokkal,
emiatt az elnöki hivatalban egy külön osztály foglalkozik
a kérdéssel.
A román "státustörvény"
A román státustörvény elfogadását hosszú, ám a média
által alig kísért folyamat előzte meg. A törvénytervezetről
1997 őszén kezdődtek az egyeztetések.
A törvény előkészítése során vita bontakozott ki a
törvény megnevezését illetően. A sajátosságokra való
tekintettel felmerült, hogy a törvény nevezze meg mindhárom
kategóráju határon túliakat: Besszarábia és Bukovina,
a határon túli román közösségeket valamint a román diaszpórát
vagy egyetlen törvény vonatkozzon minden határon kívül
élő románra. A törvény eredeti változatában a tulajdonképpeni
források feletti rendelkezési jog a miniszterelnök kezében
volt.
A 150/1998-as, A világ bármely részén élő románoknak
biztosított támogatásról szóló törvény egy külön alapot
hoz létre, amely révén a román állam - a miniszterelnök
felügyelete alatt - támogatja a határain kívül élő román
közösségeket. Ennek az alapnak a mértékét az éves költségvetés
állapítja meg.
A törvény alapján a román állam kulturális és oktatási
támogatásokat nyújthat. Különleges esetekben egészségügyi
támogatásban is részesülhetnek a határon kívül élő románok.
A támogatásokat egy végrehajtó A nagyvilág román közösségeinek
támogatását célzó minisztériumközi tanács.
A törvény alapján hozták létre az Eudoxiu Hurmuzachi
Központot, amelynek feladatai közé tartozik a határokon
túl élő románok kollégiumi helyekkel való ellátása abban
az időszakban, ameddig felkészülnek a romániai egyetemi
felvételire, azaz elsajátítják a román szakmai terminológiát
és elérjék az egyetemi tanulmányok elvégzéséhez megkívánt
román nyelvismereti szintet. A Központ működtetője az
Oktatási Minisztérium és a Román Akadémia.
A román parlament az alkotmány 7-es paragrafusára hivatkozva
hozta meg saját státustörvényét. A törvény a világ bármely
részén élő románokról szól, és nem tesz különbséget
a szomszédos országokban élő románok és a máshol élő
románok között. A törvény semmilyen közjogi (vagy bármilyen
jogi) kapcsolatot nem létesít a román állam és a Románia
határain kívül élő románok között. A törvény nem határozza
meg a személyi hatályt. Halász Iván és Majtényi Balázs
kiemelik: "A román jogszabály általában a külföldön
élő románokról, illetve azok közösségeiről beszél. A
román törvény szövegéből így az következik, hogy a határon
túli román közösségeket a törvény által a részükre biztosított
kollektív jogok alanyaiként kezeli." A román törvényben
nincs szó semmilyen köztes ("ajánlószervezet")
szervezetről vagy intézményről, amely a román állam
és a határon túli román egyének közötti viszonyt határozná
meg. A törvényt - valamelyest elfogultan - elemző szerző
kihangsúlyozza, hogy a Román állam nem létesített semmilyen
kapcsolatot a határon túli kisebbségeivel (azoknak vezetőivel),
hanem a kétoldalú egyezmények keretében támogatja a
román kisebbséghez tartozókat. Hasonlóképpen, a román
törvény nem rendelkezik - a magyar vagy a szlovák törvényhez
hasonlóan - jogosultságot, vagy nemzetiséget igazoló
igazolvány kiállításáról.
A román törvény nem tartalmaz egyértelmű utalást a
személyi hatályra vonatkozóan. A törvény hatálya alá
eső személynek külföldön - bárhol a világon - kell tartózkodnia.
A nyelvtudás nem szerepel a kritériumok között, és kulturális
öntudatot sem vár el a román törvény.
A román törvény legfeljebb kerettörvényként értelmezhető.
A célok megvalósítását a törvény más szervezetek hatása
alá tette. A törvény nem rendelkezik utazási, munkavállalási,
társadalombiztosítási vagy egészségügyi kedvezményekről.
A törvény csupán a Romániában tanulmányokat folytató
hallgatók számára biztosít ingyenes szálást diákszállókban.
A törvény nem rendelkezik a más államok területén nyújtható
kedvezményekről.
2003. augusztusában Adrian Năstase bejelentette, hogy
a magyar státustörvényhez hasonló jogszabály kidolgozásába
kezd a kormány. 2004. január 19-én a Világ Bármely Részén
Élő Románok Hivatala szóvivője bejelentette, hogy a
Külügyminisztériummal közösen készített tervezett elkészült,
ám részelteket nem ismertetet, csupán hangsúlyozta,
hogy a Velencei Bizottság javaslatainak megfelel a tervezet.
A tervezet végül nem került a parlament elé, viszont
az ellenzék módosítani kívánta a 150/1998-as törvényt.
A módosítás elsősorban arra vonatkozott, hogy a MÁÉRT-hoz
hasonló testület jöjjön létre, a Határon Túli Románok
Képviselőinek Tanácsa. Végül a kormány és az ellenzék
nem tudott megegyezni a módosításban, így ezt 2004.
április 14-én elutasították. A tulajdonképpeni vita
kérdését Bakk Miklós értelmezi: "Az igazi román
dilemma tulajdonképpen az, hogy e határon túlra tekintés
tulajdonképpen egy százötven éves nemzeti homogenizációs
szemlélet feladását jelenti. Az egyre normatívabb szemléletű
nemzetközi életben ugyanis a román állam mind kevésbé
társíthatja a belpolitikai becsben tartott államnemzeti
homogenizációt és a külpolitikában emberjogi érvelésre
támaszkodó, a szomszéd országok társadalma többkultúrájúságának
elismerésére alapozó politikát. Pontosabban: lehet még
e kettőt egyszerre képviselni, de csak a bizantinizmus
egyre kétesebb eleganciájával, és nem a mind normatívabb
szemléletű nemzetközi élet szabályaira alapozva. Ami
tehát a tegnapi vitában felsejlett, az annak felismerése,
hogy a román nemzetpolitika határpontra jutott."
Románia és a Moldovai Köztársaság
A román etnikai/nemzeti többségű Moldovai Köztársaság
az első világháborút lezáró békeszerződések után Romániához
(Nagy-Romániához) tartozott, a második világháborúban
azonban Románia a területet elvesztette és a Szovjetunió
keretében megalakult Moldvai Szovjet Szocialista Köztársaság.
A szovjet nemzetkoncepció támogatta/megengedte a nemzeti
alapon való szerveződést a tituláris köztársaságban,
ami a nemzeti elv központba kerülését eredményezte.
A Szovjetunió felbomlásával a köztársaság a Moldovai
Népfront vezetésével egyre jobban közeledett Romániához.
Több politikus és értelmiségi nyíltan hirdette a Moldovai
Köztársasággal való egyesülést. Ennek a jogalapjának
azt tekintették, hogy a románok és a Moldovai Köztársaságban
élő románok egy nemzet tagjai.
1991 júniusában Románia parlamentje semmisnek nyilvánította
a Molotov-Ribbentrop paktumot, amely a románság szemében
egyben Nagy-Románia újjászületésének lehetőségét is
jelentette. Ennek fényében nem meglepő, hogy Románia
1991 augusztusában elsőként ismerte el a Moldovai Köztársaság
függetlenségét. Később viszont, amikor a Moldovai Köztársaság
kifejezte szándékát, hogy csatlakozzon a Független Államok
Közösségéhez, a román alsóház 1994. április 14-én nyilatkozatban
ítélte el ezt a szándékot. A Moldovai Köztársaság ugyancsak
nyilatkozatban válaszolt 1994. augusztus 9-én, amelyben
Romániát azzal vádolta, hogy beleavatkozik a belügyeibe,
valamint kifejezte, hogy nem tekinti Romániát a "nagyobb
testvérnek".
A román politikai elit a gyakorlatban nem támogatta
a Moldovai Köztársasággal való egyesülést, talán elsősorban
azért nem, mert itt a kisebbségek (elsősorban az oroszok
és az ukránok) aránya eléri a 35%-ot. Ugyanakkor a Dnyeszteren
túli területek lakossága elszakadási igényeket fogalmazott
meg. Románia nem akarta ezeket a problémákat felvállalni,
külpolitikailag pedig igen kényes kérdés lett volna
bármilyen lépést tenni az egyesülés irányába. Romániában
csak a nacionalista Nagy-Románia Párt támogatja többé-kevésbé
nyíltan a Moldovai Köztársasággal való egyesülést. A
jelenlegi román kormány is prioritásnak tekinti a jó
kapcsolatokat a szomszédos országgal, de a területi
újraegyesítést nem szorgalmazza.
[...]
A tanulmány 2004. áprilisában íródott
Forrás: Halász Iván-Majtényi
Balázs-Szarka László (szerk.): Ami összeköt?
Státustörvények közel és távol. Budapest: Gondolat,
2004. |