A
2004. december 5-i magyarországi népszavazás
a Magyarország területén kívül élő magyarok
magyar állampolgárságáról
Összefoglalás:
A népszavazáson a választásra jogosultak 37,35 százaléka
vett részt. A referendum két kérdésről szólt: (1) meg
legyen-e tiltva az egészségügyi intézmények ingó- és
ingatlanvagyonának magánosítása és (2) kaphassanak-e
kérelmükre egyszerűsített eljárással magyar állampolgárságot
a határon túli magyarok. Az alábbiakban csak a második,
az állampolgárságról történt szavazást elemezzük. A
kérdésre igennel válaszolók aránya 52 százalék, a nemmel
válaszolóké 48 százalék volt. A népszavazás ebben a
kérdésben eredménytelen volt, mert az "igenek"
száma nem érte el a választásra jogosultak számának
25%-át.
Elemzés:
Stratégiai kormányzati hiba: A kettős állampolgárságról
szóló népszavazás ügye akkor kezdődött, amikor 2003-ban
az MSZP - SZDSZ kormány elutasította több határon túli
magyar szervezet autonómia-törekvéseit, és - noha 2001-ben
megszavazta - kormányra kerülése után veszni hagyta
az előző kormány által hozott, a szomszédos államokban
élő magyarokról szóló ún. kedvezménytörvény fontos elemeit
is. E folyamatban arra sem volt tekintettel, hogy mind
az autonómia, mind a kedvezménytörvény célja a határon
túli magyarok támogatása és szülőföldjükön marasztalása
volt. Az MSZP - SZDSZ kormány fenti, közömbösségről
és inkompetenciáról tanúskodó politikáját látva kezdeményezték
a határon túli magyarok társadalmi és politikai szervezetei,
köztük a Magyarok Világszövetsége a kettős állampolgárságot.
Taktikai kormányzati hiba: A fenti fejlemény előre
látható volt, ám a szocialista - szabaddemokrata kormány
mégsem számolt vele.
Alábecsülte ugyanis a határon túliak magyarországi
érdekérvényesítő képességét, és azt a mély, bár a hétköznapok
során kevéssé manifesztált szolidaritást, amely a határokon
túli magyarok sorsát Magyarországon kíséri, és ami elég
volt a népszavazás kezdeményezéséhez.
Kommunikációs kormányzati hiba: Az ellenzéki "igen"
elsősorban érzelmi és identitásbeli evidenciaként jelent
meg a szavazópolgárok előtt, a "nem" pedig
mint egy gazdasági és szociális fenyegetés elhárítása.
A szociális ellátórendszer összeomlásával fenyegető,
a "nem" szavazatot illetve a távolmaradást
ajánló kormányzati érvelés - a benne foglalt hamis feltételezések
és túlzó számok miatt - a kampány kétharmadánál "kipukkadni"
látszott.
Az eredendő hiba: A végeredmény értelmezésétől függetlenül
a kettős állampolgárság ügye kapcsán a kormány valóság-ismeretből
rosszul vizsgázott. Ennek mélyebb oka az a hajdan volt
diktatúra mechanizmusaiban gyökerező felfogás, miszerint
a kormány legfőbb feladata a nép hangulatának, szándékainak
és véleményének megismerése, másrészt ugyanezek befolyásolása.
Fontos tanulság tehát, hogy a kormány nem azonos egy
közvélemény-kutató és egy marketing cég együttesével.
A valódi szempont: Háttérbe szorult és a kormánypárti
politikusok számára kényelmetlenséget okozva csak ritkán
hangzott el a valódi ok, amiért a jelenlegi kormánypártok
a racionálisan szinte megmagyarázhatatlan "nem"
mellett érveltek, nevezetesen az a félelem, hogy az
új állampolgárok közül azok, akik szavazásra jogosultak
lennének (mert bejelentett magyarországi lakhellyel
rendelkeznek), elsősorban a Fidesz szavazótáborát gyarapíthatják.
A valódi tanulság: A magyar nemzetpolitika utóbbi
néhány éves sorsa megmutatta, hogy nemzetpolitikát csak
a kormányváltásokon átnyúló folytonosság fenntartásával
lehetne jól csinálni. A nemzetpolitika folytonossághoz
persze az kell, hogy mindkét félnek legyen erről elképzelése.
Márpedig nemzetpolitikai koncepció az MSZP és az SZDSZ
berkeiben mindeddig nem létezett. A mostani, elvi és
gyakorlati készületlenségből fakadó hibák remélhetőleg
elgondolkodtatják a pártok vezetőit.
Demográfia, reálisan: Az áttelepülés lehetőségével
valószínűleg elsősorban a kárpátaljai és a szerbiai
magyarság élt volna, tehát azok, akiknek a gazdasági
vagy etnikai helyzete a legrosszabb és a szülőhazája
belátható időn belül nem kerül be az Európai Unióba.
A Kárpátalja magyarsága 170 ezerre tehető, amiből legfeljebb
40 - 50 ezer mobil, míg a szerbiai magyar kisebbség
lélekszáma 220 ezer, amiből azonban kisebb hányad, tehát
legfeljebb ugyancsak 40 - 50 ezer ember három éven belüli
áttelepülése lett volna várható. Ez 3-4 év alatt összesen
90 ezer fő, ami Magyarország éves népességcsökkenésének
éppen
háromszorosa.
Félig sikeres ellenzék: Az "igen" szavazatok
többsége - a népszavazás eredménytelensége ellenére
- újabb jelentős lépés a kormányzás visszavételéhez
vezető úton. A Fidesz gyorsan magához tért az általa
eredetileg tartózkodással figyelt népszavazási kezdeményezés
realitása okozta kezdeti tanácstalanságból, megalkotta
álláspontját, taktikáját és küzdő csapatát, majd végső
soron a kampányt. Ennek ellenére a Fidesznek le kell
vonnia a tanulságot, mely szerint - akárcsak a 2002-es
parlamenti választások első és második fordulójában
- aktív szavazói megint "nem voltak elegen".
Túlzások: A Fidesz végig a nemzeti reintegeráció mellett
érvelt, ami sokak számára óhatatlanul megidézte a hajdani
"Nagy-Magyarország" emlékét. Maga a Fidesz-kampány
következetesen igyekezett elkerülni a "nosztalgiázást",
de a kampányhoz csatlakozó kisebb szervezetek kórusát
hallgatva sokak érzése lehetett az, hogy "már egy
kicsit túl sok a jóból". Voltak kevéssé sikerült
röplapok, és az "igen" túlhangsúlyozása, a
mellette szóló sokféle érv - ellentétben a kormány egyszerű
retorikájával - a végén már inkább otthon marasztalta,
semmint meggyőzte az ingadozó választót.
Veszélyben a demokrácia: A csekély részvétel másik
oka minden bizonnyal a politika nagy mértékű és általános
hitelvesztése. Már a 2002-es parlamenti választások
előtt történtek (sorra valótlannak bizonyuló szocialista
párti vádak, a szocialista miniszterelnök-jelölt titkosszolgálati
múltjának elhallgatása) felvetették, amit a mostani,
szociális fenyegetettséggel való, valószínűtlen adatokon
alapuló kormánypárti érvelés csak aláhúzott: Magyarországon
bizonyos politikai erők napi gyakorlatává vált a valótlanságok
állítása. Ez súlyos probléma, mert alapjaiban fenyegeti
a demokrácia működését és kiábrándítja a politikából
a szavazók jelentős részét.
Liberálisok önellentmondásban: Viszonylag kis hangsúly
esett arra az érvre, hogy a kettős állampolgárságot
kérelemre megadó törvény a határon túli magyarok egyéni
szabadságát növelné. Ennek tükrében a szabad demokraták
"nem" választása érdekes ellentétben állt
fennen hirdetett liberalizmusukkal.
Hogyan tovább? A határon túli magyarok hathatós támogatásának
ügye a népszavazás eredménytelensége miatt felkerült
a valószínűleg csak a kormányváltás után megoldható
kérdések listájára. Ez a "sikertelenség" azonban
most nem várt, újólagos lehetőséget ad arra, hogy Magyarország
a problémát a kedvezménytörvény eredeti szellemében
és módszereivel oldja meg.
Az "igen" szavazatok többsége - az általuk
remélt elsöprő siker elmaradása ellenére is - bátorítóan
hathat a határon túli magyarokra és körükben vélhetően
tovább növeli a Fidesz népszerűségét.
Összefoglalás: Magyarország alapvetően képviseleti
demokrácia, ahol a népszavazás kivételes intézménynek
számít. A minapi népszavazás is ezt bizonyította. Az
alacsony részvétel arra utal, hogy (1) az emberek a
politikát szakmunkának tekintik, amelyet csak "végső
soron" kívánnak ellenőrizni, (2) ennek a munkának
a presztizse - a fejlett és hagyományos demokráciákban
tapasztalható megítéléstől eltérően - aggasztóan csekély.
Forrás: Budapest Analyses, No.
56, December 09, 2004.
|