Jakab
Albert Zsolt - Peti Lehel
Átszerveződő identitások a kettős
állampolgárság kudarca folytán
A rendszerváltozást követő érzelmi egyensúlyhiány
kiegyenlítésére vonatkozó törekvések nagymértékben az
identitással kapcsolatosak. A lokális világok új belső
tagolódása, identitásátszervezése, szimbolikus önreprezentációs
gyakorlata figyelhető meg. A gyors és gyakran radikális
átalakulások egyének és közösségek számára egyaránt
súlyos problémákat okozhattak és okoztak, ami a kisebb
közösségekben bezárkózáshoz vagy "túlélő stratégiák"
kialakulásához, esetleg az "egymás mellett élés"
újabb lehetőségének megtalálásához vezethetett.1 Ilyen
körülmények között Erdély rurális közösségeiben is beindultak
a mentális és gazdasági biztonságkeresésnek, az identitásbeli
megerősítésnek a kulturális mechanizmusai. Ennek egyik
formája a testvérfalu/testvérváros/ testvérmegye-kapcsolatok
kialakítására való törekvésekben érhető tetten, amely
a közelmúlt jelenbe nyúló rurális történéseinek egyik
jellemző gyakorlata. A kapcsolatok gazdasági vonatkozásain
túl ezek révén a kapcsolatok révén egyének, egész közösségek
élhették meg a nemzeti identitásukkal kapcsolatos emocionális
igényeiket.
A december 5-ével csúcsosodó nemzetstratégiai problémának
antropológiai síkon való megragadása leginkább a határkezelés,
-értelmezés szempontjaiból válik hozzáférhetővé. Elemzésünkben
a (kettős) állampolgárság ügyét úgy tekintjük, mint
a történelmi-reális és szimbolikus határok felszámolására,
átrendezésére adott reakciókat, kísérleteket. A határokon
átívelő nemzet koncepciója, melynek egységesítését és
valóságosabb leképzését jelentette ez a szándék, leginkább
az andersoni "elképzelt politikai közösség"2
fogalmával írható le.
A nemzetegyesítés gondolata nem előzmények nélküli.
Leszámítva az összmagyarság Antall József-i eszméjét,
társadalmi-politikai téren nem fogalmazódott meg konkrétan,
cselekvés formájában az összetartozó nemzet gondolata.
A közgondolkodásban azonban jelen volt. Különféle fesztiválokon
voltak láthatóak, főleg a Székelyföldön az elmúlt négy-öt
évben olyan pólók, amelyeknek a hátán következő feliratok
díszelegtek: "Magyar vagyok, nem turista",
vagy "Magyar vagyok, nem piskóta". A bálványosi
diáktáborban, 2000-ben Orbán Viktor miniszterelnök beszédében
éppen ezekre a szövegekre utalt, amikor a státustörvény
megalkotásának szükségességét vázolta, amely az összmagyarság
helyzetkérdésére adott nemzetpolitikai válasz volt.
2004-ben (exminiszterelnökként) szimbolikusan demonstrálta
is a nemzethatár felszámolását: Tőkés László meghívására
Romániába érkezve, Orbán Viktor csak a határnál vette
észre, hogy elfelejtette magával hozni az útlevelét,
ezért különféle diplomáciai intézkedések eredményeként
útlevél nélkül lépte át a határt.
Az esetnek megkülönböztetett politikai nyilvánossága
lett, amelynek a romániai magyarság számára is jelentősége
van. Orbán Viktor ugyanis nyilvánosan megköszönte a
román belügyminisztériumnak, valamint a magyar külügyminisztériumnak
a közreműködését a határátlépésében. Emellett azt nyilatkozta,
hogy Románia és Magyarország között nem lesznek mindig
határok és a romániai magyarság békésen fog egyesülni.3
Az útlevél nélküli határátlépés ennek az üzenetnek a
szimbolikus színre vitelét is jelentheti, azaz a határok
nélküli, egységes magyarság képzetét.
A kettős állampolgárság gondolata olyan kategóriaként
és koncepcióként látszott tételeződni, mely biztosítani
képes a cselekvési egységét az erdélyi (és más "határon
túli") társadalomnak. Ez az elemzésünk szempontjából
azt jelenti, hogy az "elszakított részek magyarsága",
amely nem kívánt nemzeti (csak legfeljebb kényszeres-állampolgári)
közösséget vállalni az utódállamok más ajkú állampolgáraival,
eszményi lehetőséget látott abban, hogy egy hivatalos
dokumentummal is legitimizálja (nemzetiségi alapon)
az anyaországhoz való tartozását. Másrészt pedig a szimbolikus
elégtételének a megvalósulását is remélte - ugyancsak
ennek az igazolványnak a segítségével -, hogy a többségi
nemzettől magyar nemzetiségi/állampolgári alapon elhatárolódhat.
Ezáltal hangsúlyosabban jelezheti, hogy nem egy asszimilációra
"köteles" vagy arra ítéltetett népcsoportnak
a tagja -"jöttmentnek", "bozgornak"
(=hazátlannak). Visszatérve az alapproblémához: a magyar
állampolgárság mint intézményesített identitás egy országhatár
(valós) lebontását jelentette volna az anyaország felé
és egy nemzethatár (szimbolikus) felépítését a többségi
nemzetek felé.
A kettős állampolgárság elutasítása a magyar állam
részéről egyértelműen megterhelte a határon túli és
az anyaország magyar közösségei közötti kapcsolatokat,
emellett egy új fejezetet indított el az erdélyi magyarság
identitásbeli önmeghatározásának gyakorlatában: "A
magyarországi testvérmegyei kapcsolatok felülvizsgálását
tervezi Hargita Megye Tanácsának vezetősége. A Hargita
Megyei Tanács vezetősége december 7-én nyílt levelet
fogalmazott meg, amelyet Kányádi Sándor, Hargita megye
első díszpolgárának szavaival kezdenek "nem kellünk
mi testvér / sem itten sem ottan / a nemkellésekbe /
beleszomorodtam".4 "Mi, határon túli magyarok,
elveszítettünk egy illúziót, azt, hogy saját magunkon
kívül valakire is számíthatnánk. (...) Az elkövetkező
hetek, hónapok alkalmasak lesznek arra is, hogy újraértékeljük
kapcsolatainkat testvérmegyéinkkel, kiváltképpen azokkal,
ahol a NEM szavazatok voltak többségben. És bár tiszteletben
tartjuk mindenki véleményét, azok, akik nyilvánosan
biztattak a NEM-re, akik velünk riogatták a közösséget,
akiknek szavai nyomán nincstelen, hazátlan, jöttment
ingyenélőknek tűnhettünk, nem számíthatnak arra, hogy
alkalomadtán testvérként, szívesen látott vendégként
kezeljük őket.5"
Ugyanezzel a sematikus kategorizáció-val operált a
publicisztika is. A választási eredményeket kommentálva,
egy újságíró azzal zárja cikkét, hogy "Káin üdvözli
Ábelt Budapestről". Nem nehéz észrevennünk ezen
kijelentés retorikája mögött a rossz testvér-jó testvér
leegyszerűsítő dicho-tómiáját. Káin a magyarországi
magyarság, aki nem tud számot adni testvéréről, Ábelről,
az elszakított részek romlatlan magyarságáról. E mögött
az újraéledő erdélyi mítosz húzódik meg: több helyütt
emlegetik a "tiszta tekintetű székely", "becsületes
magyar ember" "a magyarságában megalázott
fiatal"6 eszményi képét.
Mindezek azt jelzik, hogy egy eddig kevéssé jellemző
identikus elem épült be egyes erdélyi magyarok önreprezentációs
mechanizmusába: az anyaországtól való szimbolikus elkülönülés.
Az elkülönülés egyházi és politikai tömegrítusok révén
nyert szimbolikus megjelenítődést. Ezek a tömegrítusok
a gyászrítusok szimbolikus eszköztárát sorakoztatták
fel. A felsorakoztatás során az eseményekről hírt adó
publicisztikai szövegek jellemzően az erdélyi kultúra
identitásjelölő szerepét hangsúlyozták, amely voltaképpen
egy olyan politikai gyakorlat volt, amely rendszerint
az "etnikus"-ként jellemzett folyamatokban
nyilvánul meg.7 Ezek a rítusok a szimbolikus reprezentáció
egyik formájaként magyarázhatók. Nem egyéni kezdeményezések,
közösségben szerveződtek, így a rituális cselekvések
sora "közvetíti a közös értékeket a csoporton belül,
és csökkenti a belső véleménykülönbségeket".8 Ezeknek
a rítusoknak a során a nemzeti szimbólumok mind ez idáig
nem létező jelentésekkel töltődtek fel. Úgy tűnik, az
egységesnek látszó magyar nemzeti szimbólumok, csupán
a magyarországi jelképiségre korlátozódnak: "Gyergyószentmiklóson
a város búcsús szentmiséjén a környékbeli falvakból
érkező több mint négyezres körmenetben az eddigi gyakorlattól
eltérően nem vitték a piros-fehér-zöld zászlót. A római
katolikus plébánián a hívek kérésére bevették a magyar
lobogót, és csak a román zászló maradt kinn. A tömeg
tizenöt éve először nem énekelte el a Himnuszt (kiemelés
tőlünk - J.A.ZS.-P.L.).9 "Tegnap délben a csíkszeredai
Szent Kereszt Plébánia kezdeményezésére, a szentmisét
követően a Millenniumi templom előtti térre vonultak
a hívek gyászlobogóval, valamint a magyar zászlóra gyászszalagot
kötve, ugyanakkor egy fekete táblából, amely Nagy-Magyarországot
ábrázolta, kivágták a jelenlegi Magyarország területét.
A táblán ez volt olvasható: kétszer megtagadtak és becsaptak,
Isten segítségével magyarnak maradunk. A jelenlévők
együtt elénekelték a Székely himnuszt, majd a hívek
egy része a templomban folytatta az imádkozást."10
Ezek az események jól tükrözik a kettős állampolgárság
kudarca után jelentkező gyászmunka közösségi megnyilvánulásait.
Az egyházi rítusok politikai demonstratív rítusokká
válása közösségi jelentésteremtő mechanizmusok része.
A kisebbségi helyzet tragikumának megjelenítése a szimbólumok
nyelvén a helyzeten való felülemelkedés ideológiai feltételeit
teremti meg. A trauma megjelenítése emocionális igényeket
elégít ki, a közösségi identitások újjászerveződését
segíti elő. A helyzettel szembeni tiltakozás gesztusnyelve
az imádság és a jellemzően kisebbségi magyarságszimbólumok
demonstratív hangsúlyozása (például a Székely himnusz11
éneklése a Himnusz helyett).
Korábban, a választási plakátok retorikájában is hangsúlyos
szerepet kapott a térkép mint a nemzet vizuális megjelenítése.
Az össznemzetben való gondolkodás számára az új állampolgárság
a Nagy-Magyarország szimbolikus rekonstrukcióját is
jelentette. Elég, ha az IGEN-re szólító választási plakátok
Újra együtt! szlogenjére gondolunk, a Rákóczi Ferenc
vagy Bethlen Gábor nevével fémjelzett nagynemzet-képekre.
A NEM-re biztató plakátokon nem a nemzettest egésze,
csupán a mai Magyarország volt feltüntetve, és a A felelős
döntés! szlogenjével szavazásra buzdító szöveg mellett
az "egyszerű" (magyarországi) család képe
töltötte ki a teret, a választást kisközösségi síkra
tolva el, szociális kérdéssé változtatva, ahol a gyermekek
a döntésre váró jövőt reprezentálták. Ezek az eljárások
azt hangsúlyozzák, hogy a nemzeti kultúra konkrét helyekhez
kötődik, konkrét földrajzi területekhez,12 még akkor
is, ha a nemzettárs és hazafiság fogalmait ütköztették
is ezek az álláspontok.
A fenti (gyergyószentmiklósi) rítusban a Nagy-Magyarország
megcsonkítása, a jelenlegi Magyarország kivágása a "megszemélyesített
nemzettest teré-"ből13 a haza a magasban elvének14
feladását/tagadását jelenti, illetve a nemzeti identitás
régiókra való beszűkítésével egyénértékű. Ugyanakkor
kompenzációs stratégia, válaszreakció a NEM-re buzdító
választási plakátokon fellelhető hazakép retorikájára.15
Az anyaországtól való szimbolikus elhatárolódás más
etnikus szimbólumoktól való megválás esetén is megfigyelhető:
székelyföldi megyékben tömegesen mondtak le a magyar
identitást az anyaország részéről hivatalosan legitimáló
magyarigazolvány-kérelmükről, egyesek visszaszolgáltatták
igazolványukat a magyar államot képviselő státusirodáknak.
"A csíkszeredai státusirodában tegnap az első magyar
igazolványt is leadta egy csíkszeredai lakos, mivel
úgy értékelte, hogy a vasárnapi népszavazás után erre
már nincs szüksége. Arra kérte az iroda munkatársait,
juttassák vissza az igazolványt Budapestre." Mindezek
a gyakorlatok azt jelzik, hogy a kettős állampolgárság
kudarca az erdélyi magyarság számára traumatizáló hatással
van. Ezekben a rítusokban az erdélyiség az etnicitás,
a cselekvés és a reprezentáció egyik módjává vált.16
Milyen identitás alakul, mentődik át ebből a helyzetből?
Nem állíthatjuk, hogy az erdélyi magyar identitás szempontjából
az anyanemzethez, anyaországhoz való kötődés megszűnik,
hogy végletes identitásváltást eredményezne a kettős
állampolgárság kudarca. Ezt a döntést sérelemként értelmezi,
a nemzetiségének szimbolikus megtagadásaként, legalábbis
megkérdőjelezéseként. A határokon átívelő nemzet koncepciójának
rovására megerősödhet a regionális identitástudat, a
nemzeti határok mögé zárkózás élménye helyett az erdélyi
identitás megélése nyer fokozott felértékelődést.
Jegyzetek
1. Bakó Boglárka: "Itthon vagyunk megszokva"
- egy barcasági magyar közösség együttélési viszonyainak
elemzése. Regio, XII. évf. 2001. 3. 89.
2. Anderson, Benedict: Képzelt közösségek: megjegyzések
a nacionalizmus eredetéről és terjedelméről. Janus.
VI. évf. 1989. 1. 3-12. 4.
3. România liberă, 2004. szept. 21.
4. Romániai Magyar Szó, 2004. dec. 9.
5. A Hargita megyei önkormányzat nyílt levele (jegyzi:
Bunta Levente elnök, Borboly Csaba alelnök, Petres Sándor
alelnök). Forrás: Hargita Népe, 2004. dec. 9.
6. Magyar Nemzet. 2004. dec. 6.
7. Anthony P. Cohen: A kultúra mint identitás egy antropológus
szemével. In: Feischmidt Margit (szerk.): Multikulturalizmus.
Osiris Kiadó. Bp., 1997. 101.
8. Paul Connerton: Megemlékezési szertartások. In: Zentai
Violetta (szerk.): Politikai antropológia. Osiris Kiadó-Láthatatlan
Kollégium. Bp., 1997. 67.
9. Szabadság, 2004. dec. 9.
10. Romániai Magyar Szó, 2004. dec. 9.
11. A nemzeti érzelmeket mindig erősen mozgósító Himnusz
(és Szózat) mellett a Székely himnusz számít az igazi
nemzeti elkötelezettség fokmérőjének. Lásd Kapitány
Ágnes-Kapitány Gábor: Nemzeti és politikai szimbólumok
változásai a 20. században. In: Balázs Géza-Voigt Vilmos
(szerk.): A magyar jelrendszerek évszázadai. (Magyar
szemiotikai tanulmányok, 1.) Magyar Szemiotikai Társaság.
Bp., 1998. 129.
12. Niedermüller Péter: Etnicitás és politika a késő
modern nagyvárosokban. Replika 38. 1999. 107.
13. Miroslav Hroch: A nemzeti mozgalomtól a nemzet teljes
kifejlődéséig: a nemzetépítés folyamata Európában. Regio.
XI. évf. 2000. 3. 18.
14. A haza mint enyhhely, a meghitt hazakép a 19. században
keletkezett és mint az idegen(ség) ellentétfogalma konstituálódott.
A haza fogalmának elemzéséhez lásd: Hermann Bausinger:
A haza fogalma egy nyitott társadalomban. Regio. II.
évf., 1991. 4.
15. Látható, hogy a (nemzeti) "identitás kontrasztív
és elsősorban más identitásokkal való összevetés során
alakul ki". Orvar Löfgren: Gondolatok a nemzeti
érzés kulturális szerveződéséről. In: Hofer Tamás -
Niedermüller Péter (szerk.): Nemzeti kultúrák antropológiai
nézetben. Tanulmánygyűjtemény. (Kultúraelmélet és nemzeti
kultúrák, 2.) Bp., 1988. 173.
16. Anthony P. Cohen szerint az etnicitás arra a döntésre
utal, melyet az emberek azért hoznak, hogy magukat vagy
a többieket szimbolikusan egy bizonyos kulturális identitás
hordozóiként jelenítsék meg. Cohen: i. m. 102.
Forrás: Korunk, 2005. január
|