ankét - Bauer Tamás

VÁLASZ
AZ MTA ETNIKAI-NEMZETI KISEBBSÉGKUTATÓ INTÉZETE
ÉS A TELEKI LÁSZLÓ INTÉZET ÁLTAL
A MAGYAR ÁLLAMPOLGÁRSÁGNAK A HATÁRON TÚL ÉLŐ MAGYAROKRA VALÓ KEDVEZMÉNYES KITERJESZTÉSÉRŐL
MEGFOGALMAZOTT KÉRDÉSEKRE

I. Elméleti keretek

1. A "kettős állampolgárság" kérdése több elméleti keretben megközelíthető. Az állampolgárság egy adott állam és adott egyén közötti jogviszonyt fejez ki. Magyarország és a határon túli magyarság közötti viszony mindezidáig rendezetlen. Ön milyen elméleti keretben elemezné a "kettős állampolgárság" körül kialakult vitát?

A vitát egyfelől jogi, másfelől kisebbség- és szomszédságpolitikai összefüggésben indokolt tárgyalni.

2. Ki tekinthető határon túli magyarnak? Ki és milyen kritériumok alapján jogosult dönteni erről a kérdésről? Mennyire szabad, és hogyan lehet ezt jogszabályban szabályozni?

Határon túli magyar minden magát magyar nemzetiségűnek tekintő személy, aki nem magyar állampolgár, és nem él életvitelszerűen Magyarországon.

3. A határon túli magyarok milyen problémáira jelentett megoldást a státustörvény és mire nem? A megoldatlanul maradt kérdések közül, melyek kezelhetőek a "kettős állampolgárság" eszközével?

A státustörvény formalizálta a szomszéd országokban kisebbségben élő magyarok magyar azonoságtudatát. Emellett olcsóbbá tette számukra a magyarországi utazást. A magyar állampolgárság megszerzése megkönnyítené a magyarországi letelepedést és munkavállalást, valamint - a kárpát-aljai és szerbia-montenegrói magyarok számára - az Európai Unió többi országába irányuló vízummentes utazást és az ottani munkavállalást és letelepedést.

4. Mennyiben összeegyeztethető a magyar állampolgárság kiterjesztése a különböző magyar regionális kisebbségek közösségépítő törekvéseivel (önálló oktatási, kulturális intézményrendszer, kulturális, regionális autonómia)?

Formailag nincs köztük ellentét, gyakorlatilag azonban van, amire nyomatékosan célzott például Markó Béla az Élet és Irodalomban és a Heti Válaszban párhuzamosan megjelent cikkében. Ha a kisebbségben élő magyarok tömegesen szereznének magyar állampolgárságot, az a többségi lakosság szemében kérdésessé tenné lojalitásukat ahhoz az államhoz, amelyben élnek, és nehezítené a kisebbségi pártok fellépését az adott állam politikai életében, s a kisebbségi politikusok szerepvállalását köztisztségekben. A magyar állampolgárság felajánlása - akárcsak a státustörvény - döntés elé állítja a kisebbségben élő magyarokat: igénylik azt vagy sem. Magyar igazolványt a szomszéd országokban élő magyarok egyharmada igényelt, tehát kétharmada nem. Hasonló helyzet állhatna elő a magyar állampolgárság felajánlása esetén, ami megosztja a határon túli magyar közösségeket azokra, akik ekképpen kifejezésre juttatják kötődésüket a magyar államhoz, és azokra, akik erre nem készek illetve ettől elzárkóznak.

5. Milyen új perspektívákat kínál a magyar-magyar kapcsolatokban az európai integráció, az EU bővítése?

Az EU bővítése javítja mind a szlovákiai, szlovéniai, majd később horvátországi és romániai magyar közösségek és a magyarországi magyarok közötti kapcsolatokat, továbbá mérsékelhetné a többség és a magyarországi magyarok közötti bizalmatlanságot, ami a magyar-magyar kapcsolattartás esélyeit is javíthatja.

II. Demográfia és migráció

6. Miként ítéli meg a népszavazási kezdeményezés időzítését és a népszavazásra föltett kérdés megfogalmazását?

A kérdés célja a magyar nacionalisták ama törekvésének elfogadtatása a magyar állammal, hogy a kisebbségi magyarság felemelkedését őket ama állam felemelkedésétől függetlenül, a magyar államhoz fűződő jogi és külön gazdasági kapcsolataik révén lehet és kell elérni. Ezt a célt a kérdés megfogalmazása jól szolgálja. Időzítésében csak annyi a figyelemre méltó, hogy nem akkor történt, amikor jobboldali kormány van Magyarországon, amely szintén nem értett egyet a törekvéssel.

7. A demográfiai adatok tanúsága szerint Magyarország és a magyar kisebbségi közösségek népessége folyamatosan csökken. Erre a kérdésre a magyar államnak és a magyar kisebbségek politikai reprezentációjának valamilyen megoldást kell találnia. Lehet-e a határon túli magyarok Magyarországra telepedésével ezt a kérdést úgy kezelni, hogy a Kárpát-medencei magyar anyanyelvű népesség csökkenése megálljon vagy legalábbis lassuljon?

A kisebbségi magyarok gyorsított áttelepülése Magyarországra valószínűleg csökkentené a Kárpát-medencei magyar anyanyelvű népesség létszámát, mivel a szomszéd országokban levő szülőhelyét elhagyó kisebbségi magyarok egy része vagy azonnal, vagy némi idő után tovább vándorolna Nyugat-Európába és a tengerentúlra. Ez hosszú ideje folyik, de a feltételek változása esetén felgyorsulhatna.

8. Hogyan ítéli meg Magyarország jelenlegi migrációs politikáját? Milyen alapelveket kell figyelembe venni a magyar kormánynak az aktív migrációs politika kialakításakor?

A magyar bevándorlási politikát túlzottan korlátozónak tekintem.

9. A magyar kormány hogyan egyeztetheti össze a klasszikus kisebbségvédelmi politikát az egyéni életpályák mobilitási-migrációs igényeivel?

A magyar államnak segíteni kell mind a magyarországi kisebbségek identitásának megőrzését, mind a szomszéd országokban élő kisebbségi magyarok magyar nyelvhasználatának, a magyar oktatásban való részvételüknek, a magyar kultúrához való hozzájutásuknak bővítését. Tudomásul kell ugyanakkor venni mind a természetes törekvést a gazdasági és egyéb előremenetelre, aminek asszimilációs következményei lehetnek, illetve azt is, hogy sokan áttelepülnek Magyarországra vagy más gazdagabb országokba. Nemcsak azok magyar kulturális lehetőségeit kell védeni, akik tudatosan őrzik magyar identitásukat, hanem azokét is, akik elindultak az asszimiláció felé. Nemcsak azokat kell például támogatni, akik magyar iskolába járatják gyereküket, hanem azon gyerekek magyar nyelvű kultúrához való hozzájutását is, akiket szüleik többségi nyelvű iskolába járatnak.

10. Lehet-e, kell-e mérlegelni, "mennyibe kerülnek" Magyarországnak a határon túli magyarok? Milyen gazdasági következményei lehetnek az etnikai jellegű migrációnak?

Felelős kormánynak minden ügyben mérlegelnie kell a költségeket, így a határon túli magyarok áttelepülése esetében is. Ugyanakkor azoknak, akik erre vállalkoznak, a magyar államnak nagyvonalú anyagi és jogi segítséget kell adnia az áttelepüléshez. A széleskörű áttelepülésnek rövid távon költségei vannak, hosszabb távon viszont a magyar gazdaság számára ez kifejezetten előnyös, a szomszéd országban maradó kisebbségi magyarok közössége számára viszont fölöttébb hátrányos: csonka közösségek jönnek létre..

11. Az eddigi támogatáspolitika és a kedvezmények nyújtása mellett milyen új eszközökre lenne még szükség?

Elsősorban a szomszéd országokban folyó magyar közoktatás és kulturális ellátó hálózat fejlesztését tartom fontosnak: legyen minden oktatási és kulturális szolgáltatás magyarul is hozzáférhető.

III. Politikai stratégiák és jogi megoldások

12. A "kettős állampolgárság" körülötti vita mennyiben szól a határokon kívül élő magyarokról, és mennyiben vált belpolitikai kérdéssé?

Alapjában magyar belpolitikai kérdésről van szó. A Fidesz fő célja, hogy politikai vereséget mérjen a kormánypártokra; ezért karolt fel egy olyan törekvést, amelyet kormánypártként még határozottan ellenzett, és a hozzáértő fideszes politikusok valójában ma sem helyeselnék, csak politikai megfontolásból veszik tudomásul.

13. A "magyar kérdés" nincs végiggondolva - állítja Kis János a Túl a nemzetállamon című tanulmányában. Milyen jövőképekben lehet gondolkodni?

Úgy látom, hogy a magyar nacionalistáknak végiggondolt képe van. Arra törekednek, hogy Magyarország külön jogokat adjon a szomszéd országokban élő magyaroknak, és ezzel részlegesen kiterjessze rájuk a magyar állam fennhatóságát. Erre irányult a státustörvény, és erre irányul a kettős állampolgárság. Azt sugallják, hogy ezzel a magyar kisebbségek gazdasági helyzete az őket körülvevő többségi népesség gazdasági helyzetétől elszakítva javítható. Ez a törekvés feltételezi, hogy e magyar törekvést a szomszédos államok és az európai intézmények - noha eltér az általuk elfogadott normáktól - tudomásul veszik. A státustörvény története cáfolta ezt. A magyar szocialisták és liberálisok valóban nem gondolták végig a maguk elképzelését Magyarország és a kisebbségi magyarság viszonyáról.

14. Milyen nemzetközi visszhanggal, dokumentumokkal (pl. az 1997-es ET állampolgársági egyezmény) kell számolni a magyar állampolgárság kiterjesztésekor? Mennyire relevánsak ezek a jelenlegi "kettős állampolgárságról" szóló vitában?

A magyar állampolgárság ama kiterjesztése, amely a népszavazási kérdésre adott igenlő válaszból következne, kedvezőtlen nemzetközi visszhangra számíthatna. Az EU régi tagállamaiban nincs példa arra, hogy valamely nagy létszámú kisebbség tagjai tömegesen váljanak ama szomszédos ország állampolgáraivá, amelyben a velük azonos etnikum alkotja a többséget. Erre emlékeztető megoldást csak Románia és Szerbia vezetett be. Az EU és a szomszéd országok a státustörvénnyel szemben is csak annak megszületése után foglaltak állást, akkor azonban ez az állásfoglalás igen határozottan elutasító volt. Az akkori kifogások nagy része a kettős állampolgárság egyoldalú bevezetése esetén is óhatatlanul felmerül. Érdemes felfigyelni arra, hogy Oroszország az ukrajnai oroszok esetleges kettős állampolgárságáról államközi tárgyalásokat tart szükségesnek Ukrajnával.

15. Kérjük fejtse ki véleményét a népszavazás várható eredményéről. Elemezze az alternatívák következményeit.

A várható eredményt ma nem tudom megítélni. A népszavazás minden elképzelhető eredménye ártalmasnak ígérkezik. Ha a népszavazás érvényes és az igen kap többséget, az árt a magyarországi és a kisebbségi magyarság viszonyának, destabilizálhatja Magyarország és szomszédai kapcsolatait. Ha a nem kap többséget vagy a népszavazás érvénytelen lesz, az súlyos csalódást okozna a szomszéd országokban élő magyaroknak. A népszavazás bármilyen kimenetele fokozná a belpolitikai feszültséget Magyarországon.

16. Milyen jogi megoldás volna az állampolgárság késésében a leghatékonyabb és a külhoni igényeket leginkább kielégítő? Elégségesnek tartja-e a jelenlegi állampolgársági törvény módosítását vagy más jogi megoldások is felmerülhetnek?

A kisebbségben élő magyarok helyzetének javítását nem az állampolgárság útján lehet megoldani. Állampolgárságot továbbra is csak azoknak helyes adni, akik Magyarországon telepednek le. A Magyarországon letelepedőknek könnyebben és gyorsabban indokolt megadni az állampolgárságot.

17. Ön szerint lehetséges-e a magyar állampolgárságnak a lakóhely szerinti korlátozott megadása például politikai jogok nélkül? Lehetséges-e illetve milyen módon lehet a kettős állampolgárok jogait korlátozni? Egy speciális külhoni jogállás létrehozása elképzelhető-e a státustörvény módosításával a "kettős állampolgárság" megadása nélkül?

A "másodosztályú állampolgárság" formailag lehetséges, de én nem helyeslem. "Speciális külhoni jogállást" sem tartok helyesnek, mint ahogy a státustörvényt sem helyeslem. Mint több írásomban leszögeztem, a kisebbségben élő magyarok helyzetén az segíthet, ha gazdasági és szociális tekintetben integrálódnak annak az országnak a társadalmába, ahol élnek. Jól látható, hogy mind az RMDSZ, mind az MKP a gyakorlatban erre törekszik, nem is eredménytelenül. Minden, a magyar államhoz fűződő jogi kapcsolat nehezítheti ezt.

18. Véleménye szerint milyen reakciókat vált ki a környező országok politikai elitjében a magyar állampolgárság kedvezményes kitejesztése?

Határozottan kedvezőtlen reakciókat váltana ki.

19. Mennyiben jelent szakítást a magyar állampolgárság kiterjesztése az eddigi magyar kisebbség-, illetve nemzetpolitika eddigi gyakorlatával, alapelveivel kapcsolatosan, s mennyiben tekinthető az 1989 óta kialakult gyakorlat betetőzésének?

A kettős állampolgárság ellentétes azzal a politikával, amely az alapszerződésekben és az autonómiáért nemzetközi fórumokon vívott harcban jelent meg, és sokat használt a kisebbségi magyarságnak, és folytatása annak a politikának, amely a státustörvényben öltött testet, és gyakorlatilag eredménytelennek bizonyult.

Bauer Tamás

vissza | fel

főoldal | honlaptérkép | impresszum | kapcsolat