Válaszok
1. Adekvát elméleti kereti sajnos nincs (bár a kérdés
kimondatlanul is több ilyen keret létezésére utal).
Éppen ez a probléma. Még mindig nem tettünk világos
különbséget a két nemzetfogalom: az állampolgári nemzet
és a kulturális nemzet között, nem tisztáztunk ezek
kapcsolatát. Az érvényben lévő politikai elméletek jobbára
a vagy-vagy alternatíváiban gondolkodnak. (Az állampolgári
nemzet korszerű, a kulturális nemzet ásatag, meghaladott
fogalom.) Az is-is csak a legutóbbi időkben kezdett
körvonalazódni (lásd pl. Anthony D. Smith: Nationalism
and Modernism bizonyos fejezeteit). Csak ebben a - kidolgozott
elméletként még nem létező, de körvonalaiban már derengő
- elméleti keretben oldható fel az az evidens, de senki
által meg nem fogalmazott ellentmondás is, hogy miért
nem kapnak magyar állampolgárságot (és mért nem kaphattak
Magyar Igazolványt) a magyar állam egykori román, szerb,
szlovák, ukrán stb. polgárai? Elvégre a jelenleg alkalmazott
argumentáció szerint (mely az egykor létezett magyar
állampolgárságra alapoz) ez őket is megilletné.
Ha különbséget teszünk a két nemzetfogalom között és
a két "nemzetet" egyazon közösségi lét egymást
szervesen kiegészítő oldalainak tekintjük, világossá
válhat, hogy a kérdés két eltérő vonatkozásban kezelendő.
Egyrészt a határon túl élő kisebbségi közösségeknek
országaik politikai közösségébe (állampolgári nemzetébe)
való integrációja, másrészt ugyanezen közösségeknek
a magyar kulturális közösségbe (a kulturális nemzetbe)
való integrációja gyanánt.
Az is tisztázandó, hogy a kulturális nemzet és a nyelvi
közösség korántsem nem azonos. A jelenlegi keretben
ezeket hajlamosak vagyunk folytonosan egybemosni. Az
a kulturális közösség tekinthető kulturális nemzetnek,
melyet autonóm, egységes kulturális hagyományok és ezekhez
kapcsolódó intézményrendszer szervez meg. (Ezért létezhet
kulturális vonatkozásban németországi, ausztriai és
svájci német nemzet; angliai, amerikai, ausztrál angol
nemzet; franciaországi, vallon, quebecki francia nemzet
és így tovább. És ezért létezhettek és létezhetnek állam
előtti nemzetek.) A modern államok kivétel nélkül mind
intézményesen megszervezett kulturális közösségekre,
un. nemzetekre épültek, olymódon, hogy az uralkodó (mert
intézményesen szervezett) kulturális nemzet az egyéb
(intézményesen nem vagy lazábban szervezett) kulturális
közösségek politikai egyesítése nyomán az állam egészét
asszimilálta, az állampolgárok összességét egyetlen
kulturális nemzetté olvasztotta össze, majd a kulturális
nemzetet állampolgári nemzetté keresztelte át. Magyarán
a kulturális hovatartozás (a kulturális másság) kinyilvánítását
betiltotta.
A magyarság esetében a történeti hagyományok a magyar
államhoz kötődnek és a kisebbségi közösségeket megszervező
kulturális intézmények máig szólóan a magyar állam egykori
illetve mai intézményei, mert az utódállamok a magyar
állam egykori intézményrendszerét szétverték, de autonóm
kisebbségi intézményrendszer kialakítására nem teremtettek
lehetőséget, sőt nacionalista, asszimilációs törekvéseikkel
a közös történelmi hagyományok és történelmi tudat kialakulását-kialakítását
is lehetetlenné tették. A határon túli közösségek tehát
kulturális vonatkozásban ma is szinte teljesen a magyarországi
intézményrendszerre szorulnak, ennyiben valóban a magyarországi
kulturális nemzet részei.
Ha a kérdést nem ebben az aspektusban nézzük, nem
adható válasz arra a kérdésre sem, hogy miért éppen
a magyar államban élő magyarok azok, akik az egyetemes
magyar kultúrát (a kulturális nemzetet) képviselik,
miért nem, mondjuk, az erdélyiek, a felvidékiek vagy
vajdaságiak (hiszen ezek együtt talán többet adtak a
magyar kultúrának, mint a mai magyar államterület polgárai)?
Hogy ezeket a kérdéseket a magyar tudományosság föl
sem vette (a kérdéseket megfogalmazó intézetek sem),
az önmagában is sokat elmondhat a 89 utáni helyzetről.
2. Tudom, hogy ezek a kérdések már önmagukban alkalmasak
arra, hogy minden komoly diskurzust zátonyra futtassanak.
Mert vannak nehezen eldönthető helyzetek. Lásd a 19.
század liberálisainak e kérdéskörben folytatott vitáit.
Az esetek túlnyomó többségében azonban a helyzet teljes
bizonyossággal eldönthető, határon túli magyar az, aki
magyarnak vallja magát és akit az önmagukat magyarnak
vallók magyarnak tekintenek. Az utóbbi szempont természetesen
csak a kérdéses esetekben juthat szerephez. Akkor, ha
az illető nem ismeri a magyar nyelvet vagy valamely
korábban elfogadott személy kételyeket fogalmaz meg
a nyilatkozatának jóhiszeműsége kapcsán. Ilyen esetekben
a kérvényező öt (illetve több vagy kevesebb) - általa
megválasztott és nem-kérdéses magyarságú - egyén nyilvános
tanúsága által minden kételyt kizáróan igazolhatja magyarságát,
amit az okmány kiállítója, vagy annak megbízottja bírál
el. A visszaélések ily módon elvileg teljes bizonyossággal
kizárhatóak.
3. Tudatosíthatja bennünk, hogy érdemes magyarnak megmaradni,
mert van egy állam, mely - ha szülőhazánk nem hajlandó
bennünket valóban egyenjogú magyar polgárként kezelni
- továbbra is magyarként tart ránk igényt. Magyarán:
a magyar identitás fenntartásába ölt nem jelentéktelen
többlet-erőfeszítés (két kultúra és nyelv alapos elsajátítása),
semmi körülmények között sem válhat értelmetlenné. Nyugodtan
dolgozhatunk nemzetiségi létünk gazdasági, kulturális,
politikai kereteinek kiépítésén, munkánk kedvezőtlen
feltételek esetén sem mehet veszendőbe. És (miért ne
vallanók be), ha az áttelepülés elől elhárulnak az akadályok
a magyar baloldal egészében rákényszerül arra, hogy
a nemzetközi nyilvánosságban és szomszédainál végre
a jobboldallal összehangolt és határozott lépéseket
tegyen a magyar kisebbségek helyzetének tartós és európai
szellemű rendezése érdekében. Mert hogy csupán ebben
az esetben fogunk szülőhazánkban tényleg megmaradni.
Egyébként nem az asszimilációt, hanem a magyarországi
politikai egyensúly is fenyegető) kivándorlást fogjuk
választani. Ezt az egyensúlyt egyébként hosszabb távon
a kettős állampolgárság nélküli kivándorlás is fenyegeti,
amennyiben a határon túli magyarok - a jól érzékelhető
kétértelműségek miatt - nem bíznak a magyar baloldalban.
Az állampolgárság - a kisebbségi kérdés rendezése
esetén - nem alkalmas a kivándorlás felgyorsítására,
vagy akár befolyásolására sem.
4. Ezek szilárd alapja lehet, amennyiben a kettős állampolgárság
pusztán a magyar kulturális nemzethez való tartozás
kifejezése és semmiféle politikai kapcsolatot nem jelent
az anyaországgal. Segíti annak a kulturális önállóságnak
a kialakulását (a saját - a közösség lélekszámából adódóan
mindig csak töredékes - intézményrendszernek egy nagyobb
egészbe való illeszkedését), mely a közösségépítés alapja
lehet.
5. Az integráció egy egész sereg kérdést, köztük az
állampolgárságét is megoldja. A kulturális nemzetek
spontán módon megszerveződnek, anélkül, hogy a politikai
közösségek önszerveződését kereszteznék.
6. Frusztráltan. Merthogy nem most és nem így kellett
volna rá sor kerüljön.
7. A magyarországi magyarok Magyarországra telepítése
nem old meg semmit. De a népességcsökkenést a Kárpát
medencei magyarság önbizalmának javulása, a jövőbe vetett
bizalom javíthatja. Természetesen nem radikálisan, hiszen
a népességcsökkenés a civilizáltság velejárója, s mint
ilyen világjelenség, de talán érzékelhetően.
8. Úgy vélem a magyar államnak is érdeke, hogy a kulturálisan
közelebb álló bevándorlókat létesítse előnyben. Itt
jegyzem, meg, hogy nekünk nem érdekünk, hogy a kisebbségiek
kivándoroljanak. De az sem, hogy aki a kivándorlás mellett
döntött, azt megalázó procedúrának vessék alá.
9. A szülőföldön való politikai, gazdasági és kulturális
érvényesülés politikai, gazdasági és kulturális jellegű
támogatásával egy következetes és az irredentizmus (pro
és kontra) fantomjától végképp megszabadított kisebbségpolitikával.
10. A migráció egyértelmű nyertese mindig és minden
szempontból Magyarország. A bevándorlók nem csak munkaerejüket
viszik Magyarországra, de a munkaerő újratermelésével
kapcsolatos összes korábbi beruházást is (ami horribilis
összegekre rúg). Ezért a magyar kormánypártok népszavazási
kampánya tudományos terminusokban nem is minősíthető.
Ahogyan a munkaerő-piaci konkurencia elutasítása is
különös mentalitásra vall, különösen a liberálisok részéről.
11. Elsősorban a kérdéskör elméleti tisztázására és
a kisebbségi érdekeknek a nemzetközi, főként európai
intézményekben való következetes képviseletére. A kérdéskör
megnyugtató megoldása ugyanis kizárólag a kisebbségi
önszerveződés a többségi államok politikai adminisztratív
rendszerébe való autonóm integráció, magyarán az autonómiák
rendszere.
12. A vita teljes egészében a magyar államon belüli
dominanciáról szól. Kölcsönös kizárólagosságok küzdelmét
láthatjuk. Ezért lehetetlen a megegyezés.
13. Csakis a közösségi és az individualista szempontok
összhangjára alapozott liberális jövőképben, amennyiben
ez az egyetlen ideológia, mely a konzervatív és a szocialista
megközelítés előnyeit is integrálni képes. Ez a liberalizmus
azonban - sajnos - nem a mai magyar liberalizmus.
14. Ebben nem vagyok tájékozott, de úgy tűnik, ha mi
magunk nem kreálunk problémákat, nem lesznek ilyenek.
15. Úgy vélem az Igen szavazatok lesznek többségben.
A helyzet pedig tovább fokozódik.
16. Mivel abból indultam ki, hogy az a nemzet, amelyhez
mi határon túli magyarok tartozunk kifejezetten kulturális
közösség, a politikai következmények kérdése föl sem
merül. A jogiaké és gazdaságiaké is csak annyiban, amennyiben
kulturális kapcsolódásúak.
17. Természetesen. E jogok korlátozása lehetetlen,
mert nincs mit korlátozni. A magyar állampolgárság egyetlen
jogi következménnyel jár: ha a kisebbségi polgár úgy
érzi, hogy helyzete kilátástalan, megpróbálhat letelepedni
Magyarországon és ez elé a szándék elé a magyar állam
nem gördít akadályokat. Ezt a jogot csak azzal lehet
„korlátozni”, hogy a kisebbségek számára végre emberhez
méltó létfeltételeket teremtünk. A szülőföldjükön. És
nem kizárólag, sőt még csak nem is elsősorban gazdaságilag.
Persze úgy is, de ez már az adott országok gazdasági
felemelkedésének - és az országokon belüli nemzeti pluralizmus,
más szóval a nemzeti egyenjogúság érvényesülésének -
kérdése.
18. Ha nem csinálunk magunk, nem lesznek reakciók.
Ezek az államok ugyanis a maguk részéről már csaknem
mind rendelkeznek a kettős állampolgárság intézményével.
Ha szót emelnének az már egyértelmű diszkrimináció volna.
19. Bizonyos értelemben betetőzést jelent, hiszen már
a Rendszerváltás Programjában is az állt, hogy "minden
magát magyarnak valló személy - és az ő jogán családja
- legyen jogosult magyar állampolgárságra."
Bíró Béla |