Válaszok
I. Elméleti keretek
1. A "kettős állampolgárság" kérdése
több elméleti keretben megközelíthető. Az állampolgárság
egy adott állam és adott egyén közötti jogviszonyt fejez
ki. Magyarország és a határon túli magyarság közötti
viszony mindezidáig rendezetlen. Ön milyen elméleti
keretben elemezné a "kettős állampolgárság"
körül kialakult vitát?
A nemzetpolitikai imperatívuszok elméleti keretében.
Irányadónak tartva Max Weber fejtegetéseit a tudomány
és a politika összefüggéseiről, miszerint a tudomány
nem alapozhat meg egy adott értékhierarchiát, de hozzásegíthet
többek között ahhoz, hogy egy már megállapított értékhierarchiából
koherens politikai programot olvasszunk ki, úgy vélem,
hogy a "kettős állampolgárság" kérdését nemzetpolitikai
erőtérben kell elemezni, arra keresve a választ, hogy
e jogintézmény mennyiben képes hozzájárulni a Kárpát
medencei magyarság megmaradásához és gyarapodásához,
humán és anyagi erőforrásai felhasználásának optimatizálásához.
2. Ki tekinthető határon túli magyarnak?
A magát magyarnak valló, a trianoni Magyarország területén
kívül élő magyar kultúrájú személy.
Ki és milyen kritériumok alapján jogosult dönteni
erről a kérdésről?
Az, akit a törvény erre felhatalmaz. Ez egy kétségkívül
érzékeny jogtechnikai kérdés, de mindössze ennyi: jogtechnikai
kérdés. Vannak e témakörben egyrészt precedensek, másrészt
természetjogi megfontolások. Úgy vélem, hogy a jogalkotó
arra kell törekedjen, hogy lehetőleg mindenki férjen
bele a jogi kritériumok közé, akinek magyar identitása
van s aki igényli a magyar állampolgárságot, de ugyanakkor
arra is törekedni lehet, hogy az állampolgárság kiterjesztése
indukáljon disszimilációs folyamatokat is. (A magyar
állampolgárság olyan pozitív perspektíva a szórványvidéken,
mely a kettős identitású vagy már nagyrészt a többségbe
beolvadt, magyar származású családok tudatos vagy öntudatlan
mérlegelésében - ami végső soron domináns módon meghatározza
az utódok nemzeti hovatartozását - a magyar érzületi
és/vagy kulturális kötődés megőrzése vagy erősítése
mellett szól.)
Mennyire szabad, és hogyan lehet ezt jogszabályban
szabályozni?
Ha a nemzet érdekei ezt diktálják, akkor jogszabályban
kell ezt szabályozni, mert elsődleges közjogi problémákat
az európai jogrendben több mint kétezer éve jogszabályok
rögzítenek. A konkrét lehetőség tekintetében irányadó
lehet akár a státustörvény megoldása, akár bármelyik
precedens a horváttól a spanyolig.
3. A határon túli magyarok milyen problémáira jelentett
megoldást a státustörvény és mire nem?
A státustörvény legfontosabb funkciója az volt, hogy
jogviszonyt teremtsen a határon túl élő magyar egyén
és a magyar anyaállam között. Ezzel egyrészt kifejezte
jogi nyelven a magyar nemzet egységét, fontos lépés
volt a határokon átívelő magyar reintegráció folyamatában,
másrészt egy tetszőlegesen bővíthető, akár egy pseudo-állampolgársággá
fejleszthető keretet teremtett, amit az arra politikai
szándékkal, akarattal és lehetőséggel rendelkező majdani
kormány kitölthet.
Vagyis a határon túli magyarság számára elsősorban
öntudati támaszt jelentett a Szent Koronával ékesített
hivatalos dokumentum, amit a magyar állam bocsátott
ki. (Ezt jól példázza azoknak az idős embereknek az
esete, akik explicit is megfogalmazták, hogy nem kívánnak
élni az esetleges kedvezményekkel, nem is lesz rá módjuk,
lévén, hogy már utazni nem fognak, nem tudnak, de az
igazolványt felbecsülhetetlen eszmei értéke miatt váltották
ki.)
Fontos funkciója lett volna a státustörvénynek az
egyenjogúsítás, a státusz-adás, de sajnos a törvény
megfogalmazói inkább a kedvezmények irányában tolták
el a jogszabály alapfelfogását. Innen is ered az eredetileg
a baloldal által használt, majd a jobboldal egyes erői
által is átvett "kedvezménytörvény" megnevezés.
Remélni lehetett - ettől félt a környező államok politikai
elitje is, különösen a román és a szlovák politikum
- hogy a státustörvény kedvezményei (elsősorban az oktatási
támogatás, ami a gyermekek magyar iskoláztatásához van
kötve) disszimilációs folyamatokat indítanak be. Ez
a vártnál kisebb mértékű. Annál is inkább, hogy a magyar
igazolványt, nem többen hanem kevesebben igényelték,
mint ahányan jogosultak lettek volna rá. (Ebben közrejátszott
egyébként az is, hogy a kormányváltás után egyik oldal
sem tekintette szívügyének a Magyar Igazolvány népszerűsítését.)
A megoldatlanul maradt kérdések közül, melyek kezelhetőek
a "kettős állampolgárság" eszközével?
Elsősorban a mozgásszabadság, ami főleg az ukrajnai
és a szerbiai magyarság számára lenne vitális. De remélni
lehet a már többször említett disszimiláció beindulását
is: a magyar állampolgárság és a magyar útlevél minden
bizonnyal nagyobb vonzerőt jelent majd, mint a viszonylag
korlátozott kedvezményeket biztosító Magyar Igazolvány.
4. Mennyiben összeegyeztethető a magyar állampolgárság
kiterjesztése a különböző magyar regionális kisebbségek
közösségépítő törekvéseivel (önálló oktatási, kulturális
intézményrendszer, kulturális, regionális autonómia)?
Úgy vélem, bármiféle ellentét az autonóm közösségépítő
törekvések és a magyar állampolgárság között mondvacsinált,
mesterkélt. E két intézmény ugyanazt a célt szolgálja:
a Kárpát medencei magyarság megmaradását és összekapcsolását.
Az autonómia elsődlegesen a megmaradást és a szülőföldön
való megmaradást szolgálja, a magyar állampolgárság
pedig jogi és érzelmi alapzatot ad ennek.
5. Milyen új perspektívákat kínál a magyar-magyar
kapcsolatokban az európai integráció, az EU bővítése?
A határokon átívelő gazdasági, kulturális és politikai
szervesedés tekintetében jelent potenciálisan jelentős
könnyítést. A munkaerő, a tőke, a kereskedelmi áruk
szabad(abb) mozgása jótékony hatással lehet a határokon
átívelő magyar-magyar kapcsolatrendszer továbbépítésére.
II. Demográfia és migráció
6. Miként ítéli meg a népszavazási kezdeményezés
időzítését és a népszavazásra föltett kérdés megfogalmazását?
Az időzítés ideális volt, hiszen megakadályozta, hogy
a legnagyobb magyar nemzetrész képviselője, az RMDSZ
csatlakozzon a magyar kormánypártok "nemre"
való buzdításához, ami akár a népszavazás sikerét is
megtorpedózhatta volna. (A siker persze így sem garantált,
annak ellenére, hogy az "Igen" mellett felsorakozott
jobboldal nagyobb népszerűségnek örvend a felmérések
szerint.)
A kérdés megfogalmazását jónak tartom, a szakmai igényességet
egyébként jelzi az is, hogy az OVB tartózkodás és ellenszavazat
nélkül láttamozta. Kiemelném, hogy a kérdés (Akarja-e,
hogy az Országgyűlés törvényt alkosson arról, hogy kedvezményes
honosítással - kérelmére - magyar állampolgárságot kapjon
az a magát magyar nemzetiségűnek valló, nem Magyarországon
lakó, nem magyar állampolgár, aki magyar nemzetiségét
a 2001. évi LXII. törvény 19. § szerinti >>Magyar
igazolvánnyal<< vagy a megalkotandó törvényben
meghatározott egyéb módon igazolja?) a lényegre szorítkozik,
tétesen arra, hogy törvénybe foglaltan illessen meg
minden magyart a magyar állampolgárság. Egyben ad egy
szabályozási mintát is a jogosultak körének jogi megállapítására
(lásd a státustörvényre való utalást). Zavart kelthet
a honosítás kifejezés (hiszen éppenséggel arról van
szó, hogy a lakóhely megváltoztatása nélkül kaphasson
minden magyar magyar állampolgárságot), ez azonban a
hatályban levő állampolgársági törvény szóhasználatával
magyarázható.
7. A demográfiai adatok tanúsága szerint Magyarország
és a magyar kisebbségi közösségek népessége folyamatosan
csökken. Erre a kérdésre a magyar államnak és a magyar
kisebbségek politikai reprezentációjának valamilyen
megoldást kell találnia. Lehet-e a határon túli magyarok
Magyarországra telepedésével ezt a kérdést úgy kezelni,
hogy a Kárpát-medencei magyar anyanyelvű népesség csökkenése
megálljon vagy legalábbis lassuljon?
Nem elképzelhetetlen, hogy az alacsonyabb életszínvonalnak
és többségi etnokratikus uralomnak az anyaországi léthelyzettel
való felcserélése, bizonyos szociális kedvezményekkel
párosulva növelné az áttelepedettek gyermekvállalási
kedvét. Ugyanakkor úgy vélem, hogy határon túli magyarok
anyaországi betelepedésének tudatos, programszerű elősegítése
legfeljebb ultima ratio lehet. Más szóval: erre akkor
kerülhet csak sor, amikor már úgyszólván ténykérdés,
hogy betelepítés elkerülhetetlen és a probléma csak
az, hogy magyarokat vagy nem-magyarokat telepítünk be.
Addig az anyaország számára is hasznosabb a jelenlegi
magyar szállásterület megőrzése, hiszen plusz erőforrást
jelent. Egyébként mindezt nem a kettős állampolgárság
témakörében indokolt tárgyalni, hiszen ez éppenséggel
a szülőföldön maradást hivatott szolgálni.
8. Hogyan ítéli meg Magyarország jelenlegi migrációs
politikáját? Milyen alapelveket kell figyelembe venni
a magyar kormánynak az aktív migrációs politika kialakításakor?
Ha szabad a kérdező szándékát vélelmeznem, akkor abból
indulok ki, hogy a kérdés a bevándorlás-politikára vonatkozik.
Ami átgondolatlan volt és ma is az. Napjaink nyugati
eseményei világosan példázzák, hogy asszimilációs készséggel
nem rendelkező etnikai vallási csoportok befogadása
időzített társadalmi bombaként hathat. A bevándorlás-politika
nem fő, hanem egyetlen szempontja - amennyiben nemzetpolitikai
alapon állunk, de ezt előrebocsátottam már az első kérdésre
adott válaszomban - az kell legyen, hogy megőrizze a
magyar állam magyar jellegét. Ebből egyenesen következik,
hogy differenciálni kell a betelepedési kérelmek elbírálásánál
etnikum és vallás szerint: az asszimilációs hajlandósággal
rendelkező közösségeket előnyben kell részesíteni, azok
betelepedését pedig, akiknek közösségi értékrendje élesen
elüt a magyarságétól s annak feladása nem valószínűsíthető
az új léthelyzetben, a magyar életviszonyok között,
minden törvényes eszközzel akadályozni kell, akár külpolitikai
konfliktusok árán is.
9. A magyar kormány hogyan egyeztetheti össze a
klasszikus kisebbségvédelmi politikát az egyéni életpályák
mobilitási-migrációs igényeivel?
A "klasszikus kisebbségvédelmi politika"
kategóriája értelmezésre szorul. Amennyiben ez alatt
azt értjük, hogy helyben kell megkötni a határon túli
magyarságot, akkor a válasz viszonylag egyszerű: a magyar
államnak segíteni kell közösségi szinten az elszakított
nemzetrészeket, (ez alkotmányos kötelessége is egyébként,
amit nyíltan egyik kormány sem tagadott meg) ugyanakkor
természetjogi megfontolásokból (ez alatt elsősorban
az absztrakt igazságosságot és méltányosságot értem)
szabad utat kell biztosítani az egyes egyén számára,
ha az magyarként az anyaországban képzeli el boldogulását.
10. Lehet-e, kell-e mérlegelni, "mennyibe
kerülnek" Magyarországnak a határon túli magyarok?
Lehet mérlegelni e szempontokat, felelős kormányzat
meg is teszi azt, de nagy különbség van e szempontok
műhelymunka keretében való mérlegelése és bizonyos összegek
improvizatív, politikai célzatú köztudatba sulykolása
között.
Milyen gazdasági következményei lehetnek az etnikai
jellegű migrációnak?
Úgy vélem, ha netán mégis az elvándorlást serkentené
a magyar állampolgárság kiterjesztése, akkor azok, akik
az anyaországban telepednének le - minden bizonnyal:
zömmel munkaképes és dolgozni akaró emberek - többet
fizetnének be az államkasszába, mint amennyit abból
igényelnének szociális alapon.
11. Az eddigi támogatáspolitika és a kedvezmények
nyújtása mellett milyen új eszközökre lenne még szükség?
A Magyar Állandó Értekezlet súlyának növelésére lenne
szükség, akár egyfajta formális vagy informális felsőház
szintjéig. Az Alkotmány szintjén kellene kodifikálni,
hogy a magyar állam minden magyarnak hazája. Ennek első
lépése lehet a magyar állampolgárság kiterjesztése.
III. Politikai stratégiák és
jogi megoldások
12. A "kettős állampolgráság" körülötti
vita mennyiben szól a határokon kívül élő magyarokról,
és mennyiben vált belpolitikai kérdéssé?
Az állampolgárság kiterjesztéséről szóló vita a határon
túli magyarokról szól. Ez ténykérdés. Emellett bizonyos
mértékig belpolitikai kérdéssé vált. A baloldal vélhetően
attól tart, hogy előbb-utóbb csak feloldja az Országgyűlés
azt az ellentmondást, hogy magyar állampolgárok csak
akkor élhetnek szavazati jogukkal, ha állandó lakhelyük
van Magyarországon. S vélelmezhető, hogy az állampolgárság
kiterjesztése révén szavazójoggal felruházott határon
túli magyarok elsöprő többsége a nemzeti oldalra szavazna.
(E félelmet egyébként több publicista meg is fogalmazta
az elmúlt hetekben különböző liberális orgánumokban.)
A jobboldal kényszerlépésben volt: ha nem áll a népszavazás
mellé, akkor azt aligha tudta volna kimagyarázni választói
előtt. Úgy vélem: a baloldal több okból sem akart ezzel
a problémával foglalkozni részint a nemzeti problémák
iránti érzékenysége sokkal kisebb, részint meg, mint
már arra rámutattam, veszélyforrást láthatott az állampolgárság
kiterjesztésében. A jobboldal ezzel szemben nem mert
belevágni e kérdés jogi kodifikációjába. Tartott a nemzetközi
reakcióktól (a státustörvénytől azt remélte, hogy mind
a szomszéd államok, mind pedig az európai fórumok könnyebben
elfogadják azt, mint az állampolgárság kiterjesztését)
s tartott attól is, hogy nem sikerül megnyerni a törvényhozás
két harmadát az új jogszabály támogatására. (Erre nézve
maga Orbán Viktor is nyilatkozott egy alkalommal, amikor
az RMDSZ a külhoni állampolgárság érdekében gyűjtött
aláírásokat, rámutatva, hogy a státustörvényhez nem
kell minősített többség. Sajátos, hogy végül is a jogszabályt
a parlament több mint négy ötödös többséggel fogadta
el.) Az MVSZ kezdeményezése azért is volt messzemenően
indokolt, mert egy politikai patthelyzetet old fel a
siker esetében. (Ha netán érvénytelen lesz a népszavazás
vagy horribile dictu a nem fog győzni, akkor sem leszünk
sokkal rosszabb helyzetben, mint annak előtte. A potenciális
nemzetpolitikai haszon jó arányban van a kockázattal.)
13. A "magyar kérdés" nincs végiggondolva
- állítja Kis János a Túl a nemzetállamon című tanulmányában.
Milyen jövőképekben lehet gondolkodni?
A jövőkép értékválasztás. "Lehet" a nemzetek
fokozatos térvesztésében gondolkodni a régiók valamint
a szupranacionális szervezetek javára. "Lehet"
szétesett, tömegemberekre támaszkodó mozaiktársadalomban
gondolkodni. "Lehet" defenzív stratégiában
gondolkodni s visszavonni erőinket a jelenlegi határon
belülre. Még hosszan sorolhatnám az elméletileg "lehetséges",
nemzetpolitikailag azonban nemkívánatos jövőképeket.
Ezutóbbi szempontrendszer megítélésem szerint (a határrevízió
jelenlegi irrealitása miatt) egy koncepcionális síkon
már megfogalmazott, de végig nem vitt, csak részben
megvalósított jövőképet diktál: a határon átívelő nemzeti
integráció jövőképét. E jövőkép elérésének irányában
korszakalkotó lépés lenne az állampolgárság kiterjesztése.
14. Milyen nemzetközi visszhanggal, dokumentumokkal
(pl. az 1997-es ET állampolgársági egyezmény) kell számolni
a magyar állampolgárság kiterjesztésekor? Mennyire relevánsak
ezek a jelenlegi "kettős állampolgárságról"
szóló vitában?
Elképzelhető, a spanyol és az olasz precedens dacára
az EU részéről némi ellenállás, mint ahogy a státustörvény
fogadtatása alapján is elképzelhető, hogy az egykori
Kisantant utódállamai sem fogadják majd osztatlan lelkesedéssel
a magyar állampolgárság kiterjesztését. Örömtelinek
tartom, hogy ezek az érvek eddig nem voltak hangsúlyosak
a népszavazással kapcsolatos vitában. Mert ha irrelevánsnak
nem is nevezném őket, de másodlagosaknak igen. Egy nemzet
nem teheti attól függővé saját nemzetstratégiai megfontolásait
s különösképpen a lét vagy nemlét alapkérdésére adott
válaszait, hogy környezete miként reagál, hogy milyen
lesz a "nemzetközi visszhang". (Jelezném:
elkülöníteném a negatív "visszhangtól", a
diplomáciai nemtetszés-kifejezéstől az olyan mértékű
ellenállást, mely súlyos nemzetközi szankciókkal, netán
katonai beavatkozással fenyeget. Ezutóbbi természetesen
nem tekinthető másodlagosnak, de ilyen mértékű ellenállás
nem is várható, annál is inkább, hogy precedensek bőven
vannak, a kettős állampolgárság jogintézménye Európában
kiterjedőfélben van.)
15. Kérjük fejtse ki véleményét a népszavazás
várható eredményéről. Elemezze az alternatívák következményeit.
Nem vállalkozom jóslásra, az előttünk álló hetek kampányán
sok múlik. Napról napra, szinte percről percre érkeznek
hírek, melyek nem kis mértékben befolyásolhatják a szavazópolgárok
végső döntését. Duray Miklós meglehetősen közönségesre
sikeredett megnyilatkozása, miszerint a MÁÉRT-en "elvált
a szar a víztől" nagy valószínűség szerint kontraproduktív
volt, mint ahogy annak is hatása lehet, hogy kitudódott:
az MSZP példátlan cinizmussal Székelyudvarhelyen nyomtatta
Nemre buzdító anyagát.
Legkívánatosabb természetesen az Igen győzelme lenne.
Ennek pozitív üzenete lenne mind az anyaország meg nem
mozdult része, mind az elszakított magyarság, mind pedig
a külföld irányában. Az üzenet lényege az lenne, hogy
a magyarság lelki egysége nem tört szét Trianonban.
Még akkor is ez lenne az üzenet magva, ha erről most
csak az anyaország lakossága szavazott. (A határon túli
magyarság képviselői a MÁÉRT legutóbbi ülésén egyöntetűen
felsorakoztak az Igen mögött.) Az erkölcsi győzelem
mellett nagy eredmény lenne, ha sikerülne nemzeti konszenzust
teremteni a jogi rendezés tekintetében és a népszavazás
végső soron nem szaporítaná az Országgyűlés mulasztásos
alkotmánysértéseit. Az önmagában nagy eredmény, hogy
a baloldali kormány felvetette külhoni magyar útlevél
ötletét, ami nyilvánvalóan a népszavazás nyomásának
köszönhető, viszont kiindulási pont lehet egy majdani
vitában.
Az érvénytelen népszavazás az igenek többsége mellett
hasonló politikai üzenetet hordozna és egy 2006-os jobboldali
győzelem esetén hivatkozási alapként szolgálhatna a
kormány számára a kérdés rendezésében. Vélhetően lennének,
akik úgy állítanák be ezt a fejleményt, mint a magyar
lakosság érdektelenségét a külhoni magyarság iránt,
de ismerve az időközi választásokon való alacsony részvételt,
nem szólva az EU-választásról, ez az érv könnyedén semlegesíthető.
A nemek győzelme nemzeti szempontból rendkívül kedvezőtlen
lenne, de úgy vélem, hogy nem sokat rontana a helyzeten.
A szimbolikus térben a határon túli magyarság kinyilvánított
akarata ellenére megkötött alapszerződések, a december
1-i koccintás, a náci ihletettségű Benes dekrétumok
ügyében a szlovák féllel kialakított baloldali konszenzus,
már eddig is igen sokat romboltak. Inkább az elmaradt
nemzetpolitikai haszon jelentené a "kárt".
16. Milyen jogi megoldás volna az állampolgárság
kérdésében a leghatékonyabb és a külhoni igényeket leginkább
kielégítő? Elégségesnek tartja-e a jelenlegi állampolgársági
törvény módosítását vagy más jogi megoldások is felmerülhetnek?
Az állampolgársági törvény módosítása mellett az Alkotmány
módosítását is szükségesnek látnám, mint azt fentebb
már leírtam. Az állampolgársági törvény esetében megítélésem
szerint elégséges lenne annak jogi lehetővé tétele,
hogy minden Magyarországon kívül élő magyar egyéni kérelmére
záros határidőn belül (3 hónap - fél év) megkapja a
magyar állampolgárságot anélkül, hogy lakóhelyet kelljen
változtasson. A jelenlegi szabályozás a magyarországi
lakóhely és jövedelem bizonyításának igényével arra
kényszeríti az állampolgárságra vágyók nagy többségét,
hogy számolják fel otthoni egzisztenciájukat, tehát
épp e szabályozás hat az elvándorlás irányában.
17. Ön szerint lehetséges-e a magyar állampolgárságnak
a lakóhely szerinti korlátozott megadása például politikai
jogok nélkül?
Jelen törvényi szabályozásunk nem is teszi lehetővé
a politikai jogok talán legjelentősebbikének, a szavazati
jognak a gyakorlását azok számára, akiknek nincs magyarországi
állandó lakhelye.
Elvben egyébként igen sokféle jogi rendezést elképzelhetőnek
tartok, beleértve többszintű állampolgárság megteremtését.
Ezt célozta az MVSZ külhoni állampolgárságra vonatkozó
javaslata is, mely éppenséggel azért fogalmazódott meg,
hogy semlegesítse a baloldal félelmét a tömeges betelepedéstől
és a választási térkép radikális átrajzolódásától. Ugyanakkor
ma már idejétmúlt ez az elképzelés, hiszen a nemzetpolitikai
optimum a teljes körű állampolgárság, amire reális lehetőség
van.
Lehetséges-e illetve milyen módon lehet a kettős
állampolgárok jogait korlátozni?
Mint említettem, a nem Magyarországon lakó polgárok
jogai eleve korlátozva vannak. A külhoni magyar állampolgár
státusza egyébként tetszőlegesen körvonalazható. Végső
soron az Alkotmánybíróságon múlik az adott jogi rendezés
alkotmányosságának megítélése - de nemzeti konszenzus
esetében az alkotmánymódosítás sem elképzelhetetlen
ezügyben.
Végső soron tehát egy nemzetstratégiai kérdésben megnyilvánuló
jogalkotói szándék az elsődleges, a jogdogmatika másodlagos.
Ugyanakkor hangsúlyozom, hogy nem tartom nemzetpolitikailag
indokoltnak, sem pedig kívánatosnak ezeket az esetleges
korlátozásokat. Mindössze - jogpozitivista alapállásból
- lehetségesnek.
Egy speciális külhoni jogállás létrehozása elképzelhető-e
a státustörvény módosításával a "kettős állampolgárság"
megadása nélkül?
Természetesen elképzelhető, ez is lett volna a törvény
eredeti célja. Ez is jobb lenne a jelenlegi szabályozásnál.
Ugyanakkor azzal számolni kell, hogy egyes szomszéd
államok - különösen Románia - ki fogja használni a szabályozás
újszerűségét és ismét területen kívüliségről, román
állampolgárok közötti megkülönböztetésről fog beszélni.
Ugyanezt a magyar állampolgárság kiterjesztése esetén
aligha teheti, annál is inkább, hogy egyrészt nem tiltakozott
a horvát állam hasonló jogi rendezés ellen (mi több,
a horvátok lakóhelyükön - Romániában - szavazhattak
a horvát választásokon!) másrészt pedig maga is tömegesen
ad román állampolgárságot a moldáviaiaknak.
18. Véleménye szerint milyen reakciókat vált ki
a környező országok politikai elitjében a magyar állampolgárság
kedvezményes kiterjesztése?
A valószínűsíthető nemtetszés kinyilvánításáról már
szóltam. Jogilag a jelenlegi nemzetközi környezetben
nem sokat tehetnek a majdani kettős állampolgárok ellen,
tehát előbb-utóbb kénytelenek lesznek beletörődni az
esetleges ezirányú magyar jogi rendezésbe.
19. Mennyiben jelent szakítást a magyar állampolgárság
kiterjesztése az eddigi magyar kisebbség-, illetve nemzetpolitika
eddigi gyakorlatával, alapelveivel kapcsolatosan, s
mennyiben tekinthető az 1989 óta kialakult gyakorlat
betetőzésének?
A kérdés második felében benne van a válasz. Ha nagyon
akarjuk, adhatjuk az utóbbi 15 év politikájának két
olvasatát, egy par excellence kisebbségpolitikait és
egy par excellence nemzetpolitikait. A kettős állampolgárság
bevezetése tulajdonképpen megszüntetné az első olvasatot,
mely egyébként is problematikus mind axiológiai, mind
teleológiai szempontból. (Ha a kisebbségpolitikából
kivonjuk a nemzetpolitikát, milyen értékbázis és milyen
céltartomány marad? A kisebbségpolitikának a nemzetpolitikai
megfontolások adnak értéktani alapzatot és vektorialitást.)
Borbély Zsolt Attila |