ankét - Bozóki antal

Kedves uraim!

Ha az MTA Etnikai-Nemzeti Kisebbségkutató Intézete és a Teleki László Intézet - Közép Európa Tanulmányok Központja csak most hozta létre a magyar állampolgárság kiterjesztésének kérdésével foglalkozó honlapot - én csak az Önök leveléből szereztem róla tudomást - akkor sajnos ez jókora késéssel történt. A kettős állampolgárság kérdése már több mint egy évvel ezelőtt aktualizálódott.

Azt is mondhatnám, hogy korábban is be lehetett volna kapcsolódni ennek a kérdésnek a tudományos megvilágításába. Ez most post festum történik. De nem is ez a probléma. A kettős állampolgárság kérdése számomra nem is tudományos problémaként merül fel. Kezdettől fogva ugyanis azt az álláspontot képviselem, hogy ezt nem is kellet volna/nem lett volna szabad probléma szintre emelni. Ha a magyar hatóságok egy kicsit elasztikusabban viselkedtek volna a külhoni magyarok kérelmei iránt (pl. a jogszabályok alkalmazásakor), ennek nem kellett volna ország-világ problémává növekedni. Az igazság az, hogy ilyen készséget a magyar hatóságok nem mutattak. Tudomásom van számtalan délvidéki személy sorban állási kálváriájáról a magyar hatóságoknál (a tartózkodási vagy munkavállalási engedély miatt), akik úgy viszonyultak hozzájuk, mint ha legalábbis vietnamiak lettek volna. Ezzel szemben a szlovákok és románok ezt csendben megcsinálták, s ezt nagyon fájlalják és jogosan fel is róják a magyar hatalmi szerveknek a határon túli magyarok.

Ami pedig az ankét 19 kérdését illeti, itt is bizonyos fenntartásaim vannak. Elsősorban a válaszra megszabott idő rövidsége miatt. Megértem, hogy ez Önöknek most sürgős, a kérdések komolyabb megválaszolása viszont hosszabb időt igényelne. Már annál is inkább, mert az egyes kérdések megválaszolása külön tanulmányozást is igényelne, amire most nincs idő, sem lehetőség. De ha figyelembe vesszük az előző bekezdésben leírtakat, akkor szükség sem. A válaszok tehát olyanok, amennyi idő állt rendelkezésemre.

Ha a népszavazás eredménye nem lesz igenlő a kettős állampolgárság megadása szempontjából, annak súlyos következményei lesznek a határon túli magyarság szempontjából.

Újvidék, 2004. november 20.

Tisztelettel,
Bozóki Antal


ANKÉT
A MAGYAR ÁLLAMPOLGÁRSÁGNAK A HATÁRON TÚL ÉLŐ MAGYAROKRA VALÓ KEDVEZMÉNYES KITERJESZTÉSÉRŐL

I. Elméleti keretek

1. A "kettős állampolgárság" kérdése több elméleti keretben megközelíthető. Az állampolgárság egy adott állam és adott egyén közötti jogviszonyt fejez ki. Magyarország és a határon túli magyarság közötti viszony mindezidáig rendezetlen. Ön milyen elméleti keretben elemezné a "kettős állampolgárság" körül kialakult vitát?

A Magyarországgal szomszédos országok jogszabályainak keretében, vagyis, hogy azok lehetővé teszik-e vagy nem a kettős állampolgárságot, valamint az Európai Unió normarendszerének figyelembe vételével. Ebben az esetben a válasz igenlő minden szomszédos ország tekintetében, Ukrajnát kivéve. Ezt már mindenki tudja, csak a magyar kormány nem. Ukrajna esetében más jogi lehetőségeket kellene keresni. A kérdés többi elméleti vonatkozása marginális és csak a kettős állampolgárság ellenző hivatkoznak ezekre.

2. Ki tekinthető határon túli magyarnak? Ki és milyen kritériumok alapján jogosult dönteni erről a kérdésről? Mennyire szabad, és hogyan lehet ezt jogszabályban szabályozni?

Ennek a kérdésnek a megválaszolására már az ún. státustörvény meghozatalakor és a Magyar Igazolvány kiadásakor sor került. Szükségtelen újabb mércéket és kritériumokat kigondolni.

3. A határon túli magyarok milyen problémáira jelentett megoldást a státustörvény és mire nem? A megoldatlanul maradt kérdések közül, melyek kezelhetőek a "kettős állampolgárság" eszközével?

Ennek a kérdésnek a megválaszolására csak egy a határon túli magyarok körében lefolytatott véleménykutatás után lehetne válaszolni. Személyes véleményem, hogy a státustörvény hasznos, de nem oldotta meg az anyaországgal való kapcsolatok lényegét. Ez pedig az európai normákkal összhangban való zavartalan kapcsolattartás biztosítása, amit - a jelenlegi körülmények között - csak a kettős állampolgárság által valósítható meg.

4. Mennyiben összeegyeztethető a magyar állampolgárság kiterjesztése a különböző magyar regionális kisebbségek közösségépítő törekvéseivel (önálló oktatási, kulturális intézményrendszer, kulturális, regionális autonómia)?

A két dolog kiegészíti egymást.

5. Milyen új perspektívákat kínál a magyar-magyar kapcsolatokban az európai integráció, az EU bővítése?

Semmilyen új perspektívát nem kínál, ha csak nem lehet ilyen perspektívának nevezni azt, hogy rövidesen 500 euró felmutatásával és vízummal utazhatunk Magyarországra. Ha egyáltalán akarunk majd utazni.

II. Demográfia és migráció

6. Miként ítéli meg a népszavazási kezdeményezés időzítését és a népszavazásra föltett kérdés megfogalmazását?

Nem látom, hogy mi a probléma az időzítéssel. A dolgot le kell zárni, mert tovább szigorodnak a Magyarországra való utazás feltételei. A kérdéssel az a gond, hogy éppen semmire nem kötelezi az Országgyűlést. főleg arra nem, hogy belátható időn belül törvénnyel rendezze a kettős állampolgárság kérdését.

7. A demográfiai adatok tanúsága szerint Magyarország és a magyar kisebbségi közösségek népessége folyamatosan csökken. Erre a kérdésre a magyar államnak és a magyar kisebbségek politikai reprezentációjának valamilyen megoldást kell találnia. Lehet-e a határon túli magyarok Magyarországra telepedésével ezt a kérdést úgy kezelni, hogy a Kárpát-medencei magyar anyanyelvű népesség csökkenése megálljon vagy legalábbis lassuljon?

A kettős állampolgárság nem jelenti még a "határon túli magyarok Magyarországra telepedését". Világosan ki kell mondani és nem zavart kelteni ezzel a kérdéssel. A kettős állampolgárság megadásra nem "a Magyarországra való település" miatt van szükség, hanem az anyaországgal való kapcsolattartás fenntartása miatt. Aki akart az már úgyis Magyarországra települt. Úgy látszik, hogy a magyarországiaknak ez a dolog nem világos.

8. Hogyan ítéli meg Magyarország jelenlegi migrációs politikáját? Milyen alapelveket kell figyelembe venni a magyar kormánynak az aktív migrációs politika kialakításakor?

Erre feleljenek a migrációs kérdésekkel foglalkozók.

9. A magyar kormány hogyan egyeztetheti össze a klasszikus kisebbségvédelmi politikát az egyéni életpályák mobilitási-migrációs igényeivel?

Úgy, hogy lehetővé teszi annak megvalósulását.

10. Lehet-e, kell-e mérlegelni, "mennyibe kerülnek" Magyarországnak a határon túli magyarok? Milyen gazdasági következményei lehetnek az etnikai jellegű migrációnak?

A határon túliakból Magyarországnak eddig csak haszna származott. Elsősorban a értelmiségiek és a fiatalok Magyarországra költözése miatt, de az ávitt milliárdokra rúgó tőke és egyéb anyagi eszközök miatt is. A határon túliak jelentős lendületet adtak Magyarország gyorsabb fejlődéshez. Csak pozitív következményei lehetnek Magyarország gazdaságára (és a demográfiájára) nézve is.

11. Az eddigi támogatáspolitika és a kedvezmények nyújtása mellett milyen új eszközökre lenne még szükség?

Célirányosabb befektetési és ingatlanvásárlási politikára.

III. Politikai stratégiák és jogi megoldások

12. A "kettős állampolgárság" körülötti vita mennyiben szól a határokon kívül élő magyarokról, és mennyiben vált belpolitikai kérdéssé?

Ezt Önöknek kellene megválaszolniuk.

13. A "magyar kérdés" nincs végiggondolva - állítja Kis János a Túl a nemzetállamon című tanulmányában. Milyen jövőképekben lehet gondolkodni?

Végig kell gondolni és azzal összhangban cselekedni.

14. Milyen nemzetközi visszhanggal, dokumentumokkal (pl. az 1997-es ET állampolgársági egyezmény) kell számolni a magyar állampolgárság kiterjesztésekor? Mennyire relevánsak ezek a jelenlegi "kettős állampolgárságról" szóló vitában?

Nem túl relevánsak, tekintettel arra, hogy az uniós jogszabályok igaz nem szorgalmazzák, de nem is ellenzik a kettős állampolgárságot.

15. Kérjük fejtse ki véleményét a népszavazás várható eredményéről. Elemezze az alternatívák következményeit.

Magyarország vizsgázik. Kíváncsiak vagyunk az eredményre. Elutasítás esetére komoly romlásra lehet számítani a magyar-magyar viszonyokban.

16. Milyen jogi megoldás volna az állampolgárság késésében a leghatékonyabb és a külhoni igényeket leginkább kielégítő? Elégségesnek tartja-e a jelenlegi állampolgársági törvény módosítását vagy más jogi megoldások is felmerülhetnek?

Elégségesnek tartom. Elegendő olyan módosítást elvégezni, amely nem teszi kötelezővé a Magyarországon való letelepedést és alanyi jogon kedvezményes elbírálásban részesíti a határon túli magyarokat, nem gördít adminisztratív akadályokat a kettős állampolgárság megszerzése elé, azok tekintetében akik ezt igénylik.

17. Ön szerint lehetséges-e a magyar állampolgárságnak a lakóhely szerinti korlátozott megadása például politikai jogok nélkül? Lehetséges-e illetve milyen módon lehet a kettős állampolgárok jogait korlátozni? Egy speciális külhoni jogállás létrehozása elképzelhető-e a státustörvény módosításával a "kettős állampolgárság" megadása nélkül?

Lehetséges. A politikai jogokat nem is igénylik a határon túli magyarok. A második kérdésre a válasz: nem.

18. Véleménye szerint milyen reakciókat vált ki a környező országok politikai elitjében a magyar állampolgárság kedvezményes kiterjesztése?

Lényegtelen. Lásd Szlovákia, Románia és Szerbia példáját.

19. Mennyiben jelent szakítást a magyar állampolgárság kiterjesztése az eddigi magyar kisebbség, illetve nemzetpolitika eddigi gyakorlatával, alapelveivel kapcsolatosan, s mennyiben tekinthető az 1989 óta kialakult gyakorlat betetőzésének?

Nem jelent semmilyen szakítást. Ellenkezőleg, a határon túli magyarok helyzetének a rendezésében való előrelépést jelentené.

Bozóki Antal

vissza | fel

főoldal | honlaptérkép | impresszum | kapcsolat