ANKÉT
A MAGYAR ÁLLAMPOLGÁRSÁGNAK A HATÁRON TÚLI MAGYAROKRA
VALÓ KITERJESZTÉSÉRŐL
Válaszok a feltett kérdésekre:
I.
Ad 1) A kettős állampolgárság elméletei keretei
és a határon túli magyarok magyar állampolgárságával
kapcsolatos vita.
A határon túli magyarok magyar állampolgárságának kérdése
jogi, erkölcsi és politikai kérdés,
mindenképpen komplex, de megoldása aktuálpolitikai
vitává fajult és megosztotta az anyaországi
állampolgárokat pro et contra módon. Ezért az "elméleti
kérdések mellett, e megosztás okaira és
következényeire is ki kell térni.
1. A megosztottság jogfelfogási okai.
A megosztás kísérlete és valósága fennáll a határon
túli magyarok felé is, de a megosztottság itt más
jellegű. A határon túliak többsége, úgy tűnik, a kettős
állampolgárság bevezetése mellett van. A kölönböző sokszor
téves információk és az - állampolgárság mellőzése fejében
nyújtandó fopkozott gazdasági és szociális támogatásra
irányúló ígéretek, valamint az arra való célzás, hogyan
fogják a kettős állampolgárságot értelmezni a többségiek,
negatívan fognak-e reagálni, stb., kihat a határon
túli magyar társadalmi szervezetek vezetői ingadozó
kijelentéseire. A valóságos határon túli vezetői
akaratot a téves információk tényhalmaza, indokoltan,
vagy nem, jelentősen befolyásolja.Újababn egyes határon
túli bvezetők, akik tegnap akettős állampolgárság ellenében
voltak, ma már, a népszvazás miatt, valamint az országukban
fennálló, magyar állampolgárságot igénylő szavazók voksáért
való küzdelem érdekében, a folyamatban levő belső választások
miatt, immáron, nyilván helyesen, a választói érdekek
és megváltozott meggyőződés alapján, hirtelenében a
(kettős) magyar állampolgárság igenlői közé sorakozatak
fel.
A megfontoláshoz tartozik az is, hogy a határon
túli differenciált gazdasági támogatások is nem egy
esetben voltak a szomszédos országok hatalmi többsége
ellenzésének célpontjai. Gondoljunk csak arra a
román kormányzati kifogásra, amit annakidején a magyar
státusztörvényben adott a határon túli támogatásokra
vonatkozóan: "nem lehet az, hogy az erdélyi kisebbségi
magyaroknak legyen magyarországi (sic!) támogatása,
az erdélyi románoknak pedig ne legyen."(?!) Nyilván
a magyar válasz arról szólt, szólhatott, hogy Romániának
is van hasonló törvénye és ennek alapján támogatja a
határon túli román nemzettársait és ezek a támogatások
nem vonatkoznak az erdélyi magyarokra.
A kettős állampolgárság elfogadását tagadó álláspontok
ellenében, a mellette szóló ésszerű érvek és nem csak
érzelmek mentén lehetséges és szükséges a válaszadás.
Az esetleges szomszédos országok kormánypárti többségének
kifogása, abszurd lehetne, a kettős állampolgárság tekintetében,
hiszen pl., Románia tömegesen adta meg határon túli
román állampolgárságot etnikai alapon, így járt el Horvátország
is, vagy az EU-s tag Olaszország, 2001.-es évi törvénymódosításával,
de így van ez több más országgal is.
Végül az EU elismeri a kettős állampolgárság gondolatát:
az úniós és „nemzeti“ állampolgárságot. Ugyanakkor az
EU a nemzeti és nem a közösségi hatáskört írja elő
az állampolgársági normák szabályozására, ami azt
jelenti, hogy minden ország saját törvényével szabályozza,
kinek milyen feltételekkel ad államplolgárságot. (Igaz,
vanank bizonyos megszorítások, a kettős állampolgárok
javára,amelyekről az alábbiakban még szó lesz).
A román gazdasági kifogás ellenében a válaszadás annak
idején, a korábbi magyar kormányzat részéről, tudtommal
meg is volt, ami a státusztörvény gazdasági támogatás
alanyait illeti. Reméljük, hogy az új magyar kormányzat
a kettős állampolgárság népszavazáson való elfogadása
esetén, amennyiben Románia kormányzata netán az RMDSZ
nélkül (?) kifogást emelne a magyar kettős állampolgárság,
mint jogosultság irányában, megadja a megfelelő választ,
nevezetesen, azt a responzát adja, hogy Románia, de
más, teljesjogú európai ország is megadta a határon
túli nemzettársainak a kettős, ponotsabban anyaországi
állampolgárságot.
2. A költségterhekere vonatkozó különböző felfogások
és konfúziók. A megosztottság az anyaországi
oldalon abból következik, hogy a "nemet" szorgalmazók
szerint ez rendkívüli költségterheket róna
az anyaországi állampolgárokra. Lévén, hogy a jelenlegi
értelmezés szerint, a határon túliak számára csupán
a teljes jogkörű magyar állampolgárságnak van helye,
beleértve az áttelepedést. (Tudjuk azt, hogy jelenleg
a letgelpedésenk mekkor adminisztratív akadályai vannak).
Tudjuk, hogy a népszavazás áttelepedés nélküli, tehát
alapvetően magyarországi, szavazat nélküli és magayrországi
társadalombiztosítás nélküli, de egyéb állampolgársági
jogosultsággal, többek között, EU-s mozgásszabadságot
biztosító útlevéllel járó magyar állampolgárságról szól,
tehát nem lenne költésges.
E sorok szerzője volt szabad egy újvidéki Magyar Szóban,
korábban közzétett cikkében, továbbá a Vajdasági Magyar
Tudományos Társaság gondozásában megjelentett tanulmánykötetében
(EU - Emberi és kisebbségi jogok - fejezetek a határon
túli magyar kisebbségek helyzetéről, Újvidék, Atlantis,
2004) utalni arra, hogy amennyiben Magyarország nem
volna képes a határon túli magyarok magyar állampolgársági
költségeit fedezni, akkor megfelelő indoklással meg
kellene az EU-t keresni ennek esetleges költségeinek
fedezése céljából.Lehet, hogy innét az ötlet, de félreértelmezve,
a kormányzat részéről, hogy hatalmas cechnek mutatja
be a magyar választók előtt a kettős állampolgárság
állítólagos terheit. Eseteleg, ha nem sikerül az EU-nál
erre külön támogatást kérni, akkor netán a telejs állampolgárság
doktrínájára hivatkozva ráterhekli a választókra a teljes
állampolgárság terheit. Világos, hogy a népszavazás
az átköltözés nélküli és költségmentes (tehát választói
jog nélküli és társadalombiztosítás nélküli) állampolgárságról
szól.
Ugyanis, az otthon maradók a hazai társadalombiztosítást
és egészségügyi biztosítást vennék igénybe. Tehát a
magyar adózfizetőkebek nem lenne terhére a határon túli
magyarság állampolgársága. Igaz, hogy Magyarországnak
minden szomszédos országgal van egészség- és társadalombiztosítási
egyezménye és ezeknek nagyjából hasonló tartalma van:
ha a (jelenlegi) magyar állampolgár román területen
egészségügyi gondok miatt Román területen gyógyekezeléshez
fordul, a gyógykezelést román költségen valósítják meg
és fordítva, amennyiben román állampolgár fordul magyar
egészségügyi intézményhez, akkor az magyar állami költségen
történik. Hasonló reciprocitási alapra heleyezett egyezményt
kötött meg Magyarország volt Jugoszláviával, amit SZCG
és JSZK jogfolytonossági alapon elismernek, azzal a
különbséggel, hogy a kölcsönösséget az arányosság elve
korrigálja. Hasonlóan működnek a nyugdíjbiztosítási
egyezmények.Igaz ezek Románia számára kedvezményezettebbek.
Amennyiben munkakora végén az Erdélyi dolgozó áttelepül
Magyarországra, Romániában elért munkakora szerint magyar
nyugdíjat nyerhet. Ez így működött (és lehet, hogy egyik
oka volt az áttelepedésnek, mivele a magyar nyugdíjak
a Romániaiakhoz képest - reálértékben, jelen pillanatban
jóval magasabbak) és nem baj hogy így működött.
Megjegyzendő, hogy az ellenzők képviselői korábban
azt állították, hogy jó a részleges állampolgárság is,
most pedig a teljes állampolgárságot tartják jónak.
Ugyanúgy, az ellenzők szerint, a határon túli magyarok
régiói országától függően és differenciáltan kell megadni
a magayr állampolgárság megadásának lehetőséget a határon
túli magyaroknak. Mégpedig attól függően, milyen az
ottani helyzete a magyarságnak, megengedik-e a jogszabályok
a kettős állampolgárságot, hogyan reagálnának az illető
országok „többségi oldalról“, elköltöznének-e a magyarok
a magyar állampolgárság birtokában, stb. Érdekes, hogy
pl. Horvátország - tudtunkkal - nem konzultálta, legalábbis
látható módon Szerbiát a szerbiai horvátok állampolgársága
tekintetében. Arról nincs tudomásunk, hogy netán bilaterális
állampolgárságra vonatkozó egyezményt kötött volna a
két ország, amelynek alapján a másik országban élő kisebbség
javára kölcsönoösen elismernék a (kettős) állampolgárságra
való jogot.
3. Differenciált avagy kiegyensúlyozott határon
túli (állampolgársági) politika. Magyarországnak
mindenképpen áplonia kell a jószomszédi kapcsolatokat
és nem tehet olyan lépést, ami a határion túli magyarok
sorsát negatívan befolyásolja. Tehát az állampolgárság
megadása a határon túli magyarok tekintetében, ahol
ez akadályba ütközne, mindenképpen fontos, szomszéddal
megtárgyalandó, egyeztethető kérdés. Amit a szomszéd
megenged magának és határon túl élő kisebbségei javára,
talán, ha tartja magát a római jogi hagyományokra támaszkodva,
a morális elvekhez, nem kifogásolhatja ugyanezt a kebelében
élő magyarok tekintetében. Igaz, egyes további szomszédok
nem konzultáltva velünk magyarokkal, azaz a magyar kormányzattal
és parlamenttel, hozták meg kettős állampolgársági törvényeiket,
megadván a határon túli szerbeknek, románoknak, horvátoknak,
szlovákoknak, stb. a kettős állampolgárság kérelmezésének
lehetőségét, könnyített, kedvezményezett módon, áttelepülés
nélkül.
A magyar ún. "differenciált kisebbségpolitika"
ebben a kérdésben ahhoz vezetett, hogy a határon túli
magyarság érdekeltsége a magyar állampolgárság iránt,
úgy látszott, különböző színtűvé vált: Akiknek az "országa"
késett az európai csatlakozási folyamatban, mint Szerbia
Montenegró, Románia, ott nagyobb volt az érdekeltség.
E két szomszédos államban azonban, különbségek alakultak
ki: Románia társult tagország lett jóformán Magyarországgal
egyidőben. Minden román állampolgár ettől kezdve elveben
szabadon utazhatott Európában. Igaz, az eruópába készülő
román állampolgár az aktuális kormányzat rendelete alapján
újabban 500 Eruót kell felmutasson a határon. Ami az
ottani gazdasági lehetőségek szerint, de bárhol, nem
kis összeg.
Ami a mozgásszabadásgot illeti, hasonló helyzet alakult
ki Szlovákiával kapcsolatosan is, mert a társult tagországi
tagság lehetővé tette a a mozgásszabadság szabad gyokorlását
Európa területén, így a szlovákiai magyarok esetében
is. Legújabban Szlovákia teljes jogú tagságot nyert
el, együtt Szlovéniával. A társult tagországi, vagy
teljesjogú tagországi stástuiszt elneyerő államok állampolgárai
számára ezzel együtt a határon túli keblükben élő magyarság
mozgásszabadsága is, hiszen nem kerültek, legalábbis
úniós beutazás kapcsán a schengeni vízumkényszer-hálóba.
Szerbia és Ukrajna, mint országok és velük együtt a
magyarok állnak kezdettől fogva a legkedvezőtlenebb
helyzetben. Tudjuk, Szerbia tekintetében miért, sajnálatos
és szörnyű háborút folytatott. Tény, hogy a vajdasági/délvidéki
magyarok ellenezték a háborút. Ezért a szerb autista
hatalom annakidjén szörnyű diszkriminációt alkalmaztak
ellenük. Aránytalanul sokat hívtak be a háború első
soraiba. Munkahelyi diszkriminációt alkalmaztak a magyarok
ellenében, stb. Szerbia ellenében több mint tizenkét
évig állott fenn az embargó, ami a vajdasági magyarokat
is súlyosan érintette. Nem említeném a bombázásokat,
ami - nyilván nem a magyarok miatt történt, hanem a
Szerbia autista rezsim ellenében és végül a felemás
rendszerváltáshoz vezett, - a magyarokat is súlyosan
érintette. (Újabban mutatkozik meg Vajdaságszerte az
onkológiai megbetegedések aránytalan növekedése, amit
különböző sztresszhatásoknak tudnak be az egyes szakemberek,
továbbá e sztresszhatások következtében számos nem túl
idős ember halt meg a bombázások idején vagy utána).
A vajdasági magyarokat egyéb embertelen megpróbáltatások
érték. Olyan mint iskolasorvasztások, ismétlődő fizikai
bántalmazások és pszihológiai hadviselés: "kifelé
magyarok", stb. parolákkal, - kisért. A szerb radikális
eszme hordozói - a rendszerváltás utáni hatalomnak több-kevesebb
szemlehunyása mellett - tehették meg azt amit megtettek
a pszichológiai hadviselésben. Okot pedig erre a vajdasági
magyarok nem szolgáltattak. Ne hagyjuk ki a Vajdaság
(Nyugat Délvidék három megyéje) etnikai struktúrájának
szándékos és erőszakos megváltoztatását az elmúlt tizenöt
évben. Nincsenek pontos adatok, csak becsültek, - közel
félmillió szerb menekült telepedett le a Vajdaság (Délvidék)
magyarlakta községeiben és a háborús diszkriminációs
behívások elől több mint ötvenezer magyar hagyta el
a Vajdaságot, akik részben az anyaországban vannak,
részben pedig nyugatra távoztak, de legtöbbjük nem szerezte
meg az adott (nyugati) célország állampolgárságát. Nagyon
sok vajdasági magyar van, akik több éven keresztül életvitelszerűen
éltek Magyarországon, egyéb feltételeik is megvannak,
de nem kapták meg a magyar állampolgárságot, akár hat-hét
év után sem. Ne feldjük az 1993/4 évi gerjesztett inflációt,
amelynek mindenki áldozata volt, de leginkább a munkahelyeikről
tömegesen elbocsátott vajdasági magyarság.Akinek itthon
volt szerény devizaletéte, annak ez elveszett, az állam
rendeleti alapon szekvesztrálta (elkobozta), nem adta
vissza, annak dacára, hogy az alkotmányi rendelkezések
szavatolták a devizaletéteket és az állam eziránti felelősségét.
Ilyen áldatlan körülmények ellenére, zömmel csak azok
a magyarok költöztek át Magyarországra, akik életükben
veszélyeztetve voltak. Amikor megszűnt a háború, 2000
októberében, és miután Milosevity rezsimje megérdemelten
bukott meg, sajnos túl sokáig tartott szörnyű országlása,
- nem volt többé a vajdasági magyarok oldaláról átköltözés,
legalábbis jelentősebb, szignifikáns mértékben. Magyarország
nem vezette be a vízumot azonnal. Időközben a teljesjogú
EU-s csatlakozás előtt Magyarország Szerbia -Montenegro
"ellenében" bevezette a vízumkényszert. A
vízum bevezetése idejéig, három és fél évig, sem utána,
a vajdasági magyarok nem költöztek át, helyben. szülőföldjükön
maradtak. Hozzá fűzhető azonban, hogy a vízumok bevezetése
után növekedtek a vajdasági magyarság ellenében, üzenetértékűen
gyakorolt pszichikai és fizikai pressziók. Ezek lennének
a sajnálatos szomorú tények.
A vajdasági magyarok ellenzékben voltak a milosevityi
rezsim idején, a kormányváltásban részt vettek. Minden
törekvésük arra irányult, hogy Szerbiát jóra bírják
és közelítsék az európai úthoz, pontosabban, oda hatottak
parlamenti és nem parlamenti társadalmi szervezeteik
által, hogy a demokratikus jogállamiságot, a decentralizációt
a kisebbség i jogokat ne csak hírdesse, hanem érvényre
is juttasa. Nem a vajdasági magyarok választói politikai
és civiltársadalmi közösségétől függött, hogy Szerbia
jó útra térjen, bár a vajdasági magyarok és szervezeteik
mindent megtettek ennek érdekében, - rendkívül nehéz,
embertelen körülmények közepette. A vajdasági magyarok
mint derült égből a villámcsapásként élték meg, hogy
rájuk vonatkozóan is bevezeti az Anyaország a vízumkényszert,
mivelhogy ez "nem alkalamaható diferenciáltan:
vagy van mindenkire érvényes hatállyal, vagy nincs."
A vajdasági/délvidéki magayrok méltánytalanul érezték
magukat büntetve. Pedig joggal gondolhatták egyénei
és átvitt értelemben, közössége, hogy nem voltak (ezúttal
sem) bűnösök. Hiába volt az ingyenes vízum ígérete s
annak valóban könnyített adminisztrálása, nagyon-nagyon
sokan lehettek azok aki annyi szenvedés után ezt igazságtalan
büntetésnek vették.
A szomszédos országok közül csak a vajdasági magyarság
és mellette a kárpátaljai, mely az európai országokba
való beutazás tekintetében schengeni vízumkötelezettség
alatt ál, nem úgy mint magyarság, hanem mint mint illető
országok lakói. A vajdasági magyarságot is sújtó schengeni
vízumkötelezettség több mint tizenöt éve fennáll az
európai országokba való beutazás tekintetében.
4. A vajdasági Magyar Pártok közös Szakértői
Bizottsága és Magyar Külügyminisztérium Szakértői Bizottsága
által megvalósított, határon túli magyarok javára történő
kedvezményezett magyar államoplgárságról szóló tárgyalások.
A vajdasági magyar tudománosság és a korábbi vajdasági
madyar demokratikus közösség oldaláról még a kilencvenes
évek elején és közpén felemerült a kettős állampolgárság
gonbdolata és igénye. Tudományos oldalról elemést nyertek
és ezek eredményei közzé is voltak téve, könyv alakban,
vontakozó jogtörténeti, jogösszehasonlítási, nemzetközi
közjogi analógiák, megoldások.
A szerbiai tételes jogi előzményként kiemelnénk, hogy
2001-ben Szerbia- Montenegró bevezeti a kettős állampolgárságot,
kinyilatkoztatván, hogy akinek második állampolgársága
van, az ország területén tartózkodása idején, úgy tekintendő
mint az ország állampolgára.
A 2003 közepén megindított, az év végéig több ízben
megtartott tárgyalás, a Magyar Külügyminisztérium Szakértői
Bizottsága és a vajdasági magyar pártok által megbízott
Szakértői Bizottság között, - melynek témája a könnyített,
külhoni állampolgárság megszerzése volt, sajnos, a vajdasági
magyar Szakértői Bizottság legjobb szakértői igyekezete
és érvelése elelnére, nem járt eredménnyel.
A vajdasági magyar szakértői küldöttség által kidolgozott
törvénymódosítás általános érvényű, annak alapján, hogy
a magyar parlament nem hozhat csupán az egyik szomszédos
államban élő magyarok javára kedvezményes állampolgársági
törvényt. Kivételt képezett volna a bilaterális egyezményi
út, amire abban az időben kilátások voltak Szerbiával.
Tehát a javaslatunk szerinti törvénymódosítás hatálya
bármely szomszádos régióban élő magyarság javára történt
volna, amennyiben ezt az érdekelt személy igényli. (Ha
"fél" kérni, vagy adot ország nem enegedi
meg a kettős állampolgárságot, nem fogja igényelni).-
Habár az állampolgársági kérdés minden oldala: jogi,
filozófiai, és praktuikus - társadalombiztosítási, egészségbiztosírtási,ún.
elvándorási, stb. - megvilágítást nyert, érvek és ellenérvek
szintjén, és nézetünk szerint több érv szólt a magyar
Országgyűlésben való hatályos állampolgársági törvénymódosításra
(rámutatván a bilaterális út egyenlőtelnségi helyzetiere
és szakszosan változó helyzeteire), az igenlő érvek
nem nyertek támogatást. A vajdasági küldöttség érvei,
habár úgy gondoljuk, hogy meggyőzőek voltak, sajnos
nem voltak figyelembe véve. Pontos törvénymódosítási
javaslatot is benyújtottunk. Kértük a magyar külügyi
Szakértői Bizottságot, közvetítsék a magyar parlamenti
pártokhoz kérelmünket, hogy alakítsanak ki konszenzust
a magyar állampolgársági törvény, a magayr jogalkotási
törvény szerinti, módosításához szükséges minősített,
kétharmados többségi szavazat elérése érdekében. Sajnos
kérelmünk eredménytelen volt. A harmadik tárgyalási
szakaszba a Magyar Fél javaslatára, a vajdasági magyar
küldöttség egyetértésével, a többi határon túli magyarok
szakértői is bekapcsolódtak. Mi délvidékiek kértük,
hogy esetleg ne csak olyan szakértők is vegyenek
részt, akik ellene, hanem mellette is fel tudják sorakoztatni
érveiket. Sajnos, egyes régiók szakértői (ha nem
is a nem mellett voksoltak), azt az aggodalmat fejtették
ki, hogy régiójukból a kettős állampolgárság esetén
elköltözik a magyarság. Ebből a magyar fél nézetünk
szerint tévesen azt következtette ki, hogy egyes régiók
igent mondanak, mások pedig nemet. Sajnos kialakult
a különböző érdekelteségi szintekre irányító s összpontosító
tárgyalásmenet, aminek során a nem túl elvszerű vitát
bevezető diskurzus adot támponmtot, melyet az elköltözési
responza, kifogás (Nagy Zsolt, RMDSZ-szakértő) vezetett
be. Az erről szóló vitában különböző nézetek alakultak
ki, a horvátországi, a nyugat európai magyarság és a
vajdasági magyarság szakértői, felméréseik alapján azt
tudták erre csupán mondani, hogy a kettős állampolgárság
nem növeli az elköltözést, ellenkezőleg erősíti az otthonmaradást,
hiszen éppen a jelenleg hatályos törvény igényli az
egytől nyolc évig tartó magyarországi életvitelszerű,
munkaviszonyt, megélhetést, lakhatást feltételező tartózkodást,
s aki érzelmi, jogi, kapcsolattartási, gazdasági alapon
való állampolgárság megszerzését indokló esetben átköltözést,
tehát a szülőföldi régió definitív elhagyását jelenti.
A vajdasági magyar küldöttség rámutatott arra, hogy
az elköltözésnek összetett okai vannak, s ha ezek adott
esetben kulminálódnak, akkor együttesen meghatározókká
válnak az áttelepülési döntléshozatalban, az állampolgárságtól
függetlenül. Ugyanakkor a korlátozások a maguk nemében
igenis jobban hozzá járulnak az elköltözéshez, mint
a jogosultságok, szabadságjogok.
5. A rátio és az "érzelmek" érvei.
Az érzelmek is nagyon fontosak: minthogy a tilalmak,
más pozitív lépés hiányában, növelik a kilátástalanságot,
az elköltözési szándékot. Ugyanúgy a jogosultságok,
erősítik az otthommaradást. Szó sincs arról, hogy a
kérdést az otthonmaradást támogató gazdasági támogatás
szintjén is lehet szemlélni, de nem egyedül és egymagában.
Tény, hogy a stástusztörvény által, alanyi jogon ígért
támogatások csökkentek, vagy egyáltalában nem valósultak
meg. Helyükbe pedig nem léptek más támogatások. Kitűnt,
hogy a státusztörvény morális értéke ugyan megmaradt,
de jogi szemeszögből nem valósította meg a hozzá fűzött
reményeket.
A vajdasági magyarság, mely hosszantartó diszkriminált
helyzetben volt és van, emellet az ország amelyben él,
a magyarság önhibájától függetlenül, több mint egy évtizedes
szankció, nemzetközi embargó alatt volt, - nagy része
rendkívül szkeptikussá vált és az ígéretek helyett joggal
várt jogosultságok mellett tette le voksát... Nem egyszer
hangzik el mostanában a megállapítás, hogy sokan, nagyon
sokan úgy érzik magukat, mintha "mostohagyermekei"
volnának az annyaországnak (Dr. Ribár Béla akadémikus,
az MTA délvidéki rendes tagaja). E közösség egyénei
és kollektivitása bízott abban, hogy a tárgyalások eredménnyel
járnak. Rövid idő alatt több mint ötvenezer aláírás
gyűlt össze a szakértői tárgyalások idején, amelyek
az érzelmi és racionáli igen mellett szavaztak. Lett
volna biztosan több is. Az eredménytelenség után megnövekedett
a kétely, a kiábrándultság érzete és ez növekedett az
újabb és felemás, különösen az Európa felé való mozgásszabadságot
továbbra is korlátozó megoldásokat kilátásba helyező
kormányzati javaslatokat, igéreteket követően is. Az
otthonmaradást segítő gazdasági, szociális, kulturális
támogatások, leginkább nem növekedtek. Ugyanakkor a
magyarigazolvánnyal járó jogosultságokkal kapcsolatos
ígéretek zöme szintén nem valósult meg. A tények arról
szólnak, hogy az ígéretek nem, vagy nagyon későn, késve,
vagy egyáltalában nem valósulnak meg. Egyedül a vajdasági
magyaroknak nincs önálló felsőoktatási intézményük,
nem azért, mert nem igénylik.
A vajdasági magyarok a szakértői tárgyalások idején
kialakított ankét alkalmával, természtesen méltányolva
a környező országokban, eltérő, vagy hasonló mozgás-
és gazdasági szabadsághelyzetre való tekintet, nélkül
nemcsak a maga javára, kívánta e jogot kérelmezni, igényelni,
hanem mások számára is, természtesen nem képviselvén
más régióban élő közösségeinket, csupán azon az alapon
érintve más régiók érdekeltségét, hogy amit a magunk
javára igényeltünk, azt mások számára is értelemszerűen
támogatjuk, ha mások is igénylik. Csupán azon az alapon
tárgyaltunk az első két tárgyaláson, amíg "egyedül"
a vajdaságiak tárgyaltak, "mások javára",
hogy amit magunknak kérünk, nem tagadhatjuk meg más
régiók magyar közösségeitől és egyéneitől, ellenkezőleg.
Ugyanakkor az állampolgárság kérdését a magyar törvény,
lévén általános jogi aktus, nem rendezheti cvsuőpán
a vajdasági magyarság javára. (Még egyszer utalunk arra,
hogy kivételt képezett, volna, ha az államközi bilaterális
egyezmény megkötésének útját választottuk volna, amire
van európai példa és modell). Kifejtettük, hogy amennyiben
más határon túli nemzeti közösségeink képviselői ezt
nem igénylik, az más kérdés. Ebben az esetben számunkra
marad a bilaterális út, de ez bizonytalan. (Meg is mutatkozott
hogy így van, Zsivkovity alelnök kontroverz nyilatkozatai
után. Első nyilatkozata, a tárgyalást megelőzően az
volt, hogy nincs kifogása a vajdasági magayok kettős
állampolgársága ellenében, második, tárgyalás folytatását
befolyásoló nyilatkozta arról szólt, amit abnnakidején
a románok mondtak a magayrigazolvány kapcsán, - lehet
kettős magayr állampolgárság, ha a magyar állampolgárságot
megadják minden szerbnek, aki kéri).
A tárgyalások folyán közzé tett adatok arról szóltak,
hogy a tárgyaláson résztvevő kettős állampolgárságot
elelnző szakértők véleménye nem egyezett azzal a véleménnyel,
ami adott régiók többségében elfogadott volt. Az erdélyi
szakértő nem a tagadta, hogy Erdélyben a többség az
igent kívánja, de az ő szakértői kutatásai arra utalnak,
hogy az erdélyiek már nagyon sokan átköltöztek és a
magyar állampolgárság megadása esetén még többen elköltöznének.
Voltak azonban olyan adatok is amely szerint az erdélyi
magyaroknak csupán az állampolgárság elnyerése okán
egy elhenyagolható része költözne át, ami megegyezik
a vajdasági magyarokra vonatkozó kutatások eredményeivel.
Javaslataink arról szóltak, hogy a határon túli magyarok
otthon boldogulva és nem áttelepülve kérhessék a magyar
állampolgárságot. Annál inkább, mert egyes meg nem jelentetett
szociológiai felmérések és egyéni tapasztalatok arról
szóltak, hogy az anyaországi magyarok, állítólag akkor
sem hagyták jóvá a határon túli magyarok áttelepülését,
amikor ez alapos és indolkolt volt.Áttelepülés hiányában
pedig a hatályos törvény szerint nem lehet magyar állampolgárságért
folyamodni. Azért kellett kérni a törvény módosítását,
hogy ez, az áttelepülés nélküli magyar állampolgárság
megszerzésének lehetősége lehetővé váljon. Javaslatunk
a belső törvénymmódosítást helyezte előnybe, nem zárván
ki a bilaterális egyezmény útját. Amennyiben a határon
túli magyarok szülőhelyükön maradva nyerhetnék el a
magyar állampolgárságot, nem volna választói joguk sem,
mivel erre csupán a letelepdési engedéllyel rendelkezők
jogosultak, mégpedig helyi önkormányzati szinten történő
választások alkalmával.Igaz, rámutattunk ennek hátrányaira
is megfontolásra terjesztettük elő ennek módosítását,
utalván azokra a jogösszehasonlítási példákra, amelyeknél
nem „gond“ a határon túliak választói joga sem.
Ad 2) Ki tekinthető határon túli magyarnak?
- A kedvezményezettek körének problémája
Említett tárgyalásokon hosszasan tárgyaltuk ezt a kérdést
is.Nem egyszerű a válaszadás, de nem is lehetetlen.
Legalább egyes "kötelező", valamint "nem
kötelező" vagylagos vagy együttes elemeiben meghatározható,
körüljárható. A hatályos állampolgársági törvénynek
(1993. évi LV. Törvény a magyar állampolgárságról, módosítások:
2001. évi XXXII. Tv., 2003. évi LVI. tv., - hatályos
2003. november 1.-től) van egy erre vonatkozó tág meghatározása:
az a nem magyar állampolgár, aki annak vallja magát
és magyar nyelven állampolgársági vizsgát, továbbá nyilatkozatot,
esküt tesz. Lehet, hogy az esetleges törvénymódosítás
során nem tanácsos ennél többet jogszabályba iktatni.
Persze, a Magyar Fél kezdeményezésére azt is taglaltuk,
elfogadható-e ez a meghatározás, szükség van-e a pontosításra.
A pontosítás nézetünk szerint akkor volna mellőzhető,
az állampolgárság megadása kizárólag diszkréciós
jogkörben volna és nem volna alanyi jogon (is)
megadható. Amennyiben azonban a meghatározás a
diszkréciós jogkörön túlmenően szükséges volna, ami
mellett vannak érvek, a közlebbi meghatározás flexibilis,
felsorolásszerű lehet. Helyesebb útnak véltük az alanyi
jogon való érvényt, így a "ki a magyar kérdés"
fogalom-meghatározásának előkérdése jogos. (Ne legyen
a kedvezményezettek köre kizárólag a szűkebb értelmben
vett diszkréciós jogkörben eldöntve, legalábbis ezen
az alapon, hogy valaki az-e akinek mondja magát). Pontosabban,
kialakult az kolloquiális álláspont, hogy csupán egy
kizárólagos mérce nem elegendő. A tárgyalás során lehetséges
mércék kerültek szóba.. 1) A mércék közül egy jogi
mérce is szóba került. E szerint ide sorolhatók
volnának azok a személyek, akiknek felmenőjük magyar
állampolgár volt. A közös álláspont az volt, hogy
ez a mérce jelenleg és a jövőben túl tág értelmezést
nyerhetne, hiszen e kritérium alapján a kedvezményezettek
körébe kerülhetnének az összes, több mint száz éve hagyományosan
velünk együtt élő más nemzetiségű személyek leszármozattai
is. Ebben az esetben a jogos és egyetértéssel megfogalmazott
kifogás többek között, abban nyilvánulhatna meg, hogy
más nemzetiségek generációk folytán elvesztették magyar
nyelvülket és kultúrájukat. 2) Szóba került egy másik
mérce is: a származás (ius sanquinis), vagyis
az, hogy a kérelmező szülei, vagy egyik szülője
magyar. Összetett kérdés, de felmerült mint olyan
és egyike a fontos mércéknek, még esetleges részleges
nyelvvesztés esetén is. 3) Elengedhetetlenül szükséges
mérce nyilván az is, hogy a kérelmező ismerje a
magyar nyelvet, ami bizonyítható az állampolgársági
vizsga által, de különösen az által, hogy magyar
tannyelvű iskolába járt, ami természtesen iskolai
oklevelekkel igazolható, vagy igazolandó. Közvetlen
ellenőrzési lehetőség az állampolgársági viysga (mely
egyébként a jóváhagyandó hatályos törvényi rendelkezések
értelmében mellőzhető, kortól függően, magyarországi
megfelelő diploma esetén, stb. 4) Lehetséges fakultatív,
de méltányolnadó és affirmatív tényező, hogy a kérelmező
valamely hagyományos vallási felekezetünkhöz tartozik.
5) Az is számba vehető, mint szubszidiárius elem, hogy
a kérelmező valamely tudományos, kulturális, társadalmi
szervezetünkhöz tartozik. Ám az, a tény, hogy nem
tartozik egyhez sem, nem lehet kizáró mérce. 6) Nyilván
a kérelmezők körébe miért ne lehessen besorolni a nem
magyar házastársat, beleértve azt is, aki tud magyarul
és aki gyermekeinek magyar tannyelvű iskoláztatását
is támogatta, de ettől eltekintve is. Vannak persze
fakultatív elemek, vannak relatív elemek, vannak együttes
elemek, stb. Mindenesetre e kérdés már tárgyalva volt
a magyarigazolványok kiadása során. 7) Femerült azon
nem magyar személyiségeknek beiktatása, akik
igénylik a magyar állampolgárságot és jelentősen
hozzájárultak a magyar kultúrához, irodalomhoz, tudományhoz
valamint a magyar és nem magyar népek nemzetek és kultúrák
kapcsolatának gazdagításához, ápolásához és fejlesztéséhez.
Maradtunk annál, hogy a fennebb említett körülmények
és mások figyelembe veendők, de talán nem tanácsos normákba
foglalni, ám figyelembe veendők az esetleges kérelmezők
köre miatt. 8) Az is megvitatásra került, hogy a kedvezményezettek
köre csupán a határon túli szomszédos államokban
élő magyarokra vonatkozzék-e, vagy bárhol élő magyarokra.
Értelmeszerűen a "határon túli magyar" szintagmája,
jelentéstartalmában mindkettőt magában foglalja.Az egyes
európai országok magyarságának képviselői akik a harmadik
tárgyaláson részt vettek a szó legtágabb jelentéstartalmát
támogatták. A tárgyalások során ugyan egyesek kifejezésre
juttaták nézetüket, hogy a szomszédos országok magyar
nemzeti kisebbségei által lakott régiókon túli magyarság
nagy része, amely az anyaország területén élt, és 1956
után körltözött (sokszor nem egyszerű körülmények miatt),
a rendszerváltás utáni, az állampolgársági törvény módosítás
alapján méltán jutottak kettős állampolgársághoz. Ebben
a tekintetben azonban kívül maradtak azok a határon
túli magyarok, akik sokszor hasonló okok miatt "vándoroltak
ki", akiket azonban a módosítás nem ölelt fel,
így nem szerezhették meg a magyar állampolgárságot,
kivéve, ha életükben a határmódosítások során megszerezték
magyar állampolgárságukat és 1945 után az állampolgársági
jogszabályok miatt a szovjet fennhatóság diktálta magyar
törvény jóvoltából, akaratuk ellenére elvesztették.A
vajdasági szakértői bizottság álláspontja az volt, hogy
el kell fogadni a legtágabb értelmezést. Azonban jelenleg
legnagyobb figyelemmel mégis közvetlenül a határon
túliakra kellene összpontosítani. Elsődleges és
nagyon fontos kérdés tehát, hogy a Magyarországgal szomszédos
országok magyarságának állampolgársági kérdéseit taglaljuk:
hiszen ők (is) voltak időnkét ismétlődően apatrid,
vagy szülőföldjükön alapvető emberi jogaikat tipró helyzetekben.
/Így pl. a valamikori parlamentáris Szerb-Horvát-Szlovén
Királyságban, majd 1929 után abszolutista, parlament
nélküli királyi Jugoszláviában, am magayrok több tíz
évig állampolgársági jogosultságok alapvető emberi és
kisebbségi jogok nélküli, vagy diszkriminációs helyzetekben
voltak. Nem szólván az 1944-45 évi már titói Jugoszláviában,
a katonai közigazgatás idején előállt helyzetekről,
amikor is a magyaroknak egyrészt állampolgársági jogaik
forgtak kockán, mert mint a királyi Jugoszláviában,
ebben is kitelepítésükte tervezték. Nem utolsó sorban
ebben a második (volt) Jugoszláviában a magyaroknak
az emberi és kisebbségi jogaik valamint élethez való
jogaik érvényesítése kérdőjeleződött meg. 1944/45-ben
néhány hónap leforgása alatt több mint negyvenezer magyart
fosztottak meg életüktől mindennemű jogi uton bizonyított
vétkesség nélkül, mintegy megtorlásként. (Ennek történeti
vonatkozásait Matuska Márton dolgozta fel, de megelőzően
Cseres Tibor és mások is). Más hasonló helyzetek voltak
Cseh-Szlovákiában is, ahol a benesi dekrétumok alapján
indítványozott és nagy részt meg is valósított, ún.
lakosságcsere, gyakorlatilag kitelepítés tekintetében.
Az erdélyi magyarság is súlyos diszkriminációs helyzetekben
volt, nem egyszer/.
A határon túliak egy jelentős része (ismét) kimarad
az európai integrációból és ennél fogva, az illető ország
európai úniós csatlakozási folyamatban való késedelme
miatt, hátrányos helyzetben van. Ami a szomszédos régiókon
túlmenő magyarságot illeti, a Magyar Fél oldaláról az
észrevételek arról szóltak, hogy a javaslatok szerint
"túl tág körről" volna szó, hiszen vannak
immáron több generációval korábban, más országokban
integrálódott magyarok.Megjegyezhető, hogy a 2001. évi
olasz állampolgársági törvény módosítása mind a volt
Jugoszlávia, szétesése után létrejővő államok területésn,
azaz korábban az Osztrák-Magyar Monarchia területén
élő olaszok számára, bilaterális egyezménytől eltekintve,
kérelmre megadja az olasz állampolgárságot. A törvény
ezen kívül lehetővé teszi az állampolgárság elnyerését
az európai kontinensen kívül élő olaszok számára is.
Ugyanakkor a horvát állampolgársági törvény is lehetővé
tette a teljes állampolgárságot a határon túli horvátoknak,
beleértve a vajdasági horvátokat. Utóbbi esetben nem
volt tapasztalható az elvándorlás és a horvát állam
költségvetése sem szenvedett nagyobb hiányt, habár nem
kevés szintén európai kontinsen belül és kívül élő kedvezményezettről
van szó. Szlovákia a kedvezménytörvényen túlmenően,
a határon túli, esetleg a vajdasági szlovákoknak, a
kettős állampolgárságot. Románia újabban bevezeti kis
Jugoszlávia - Szerbia Crna Gora "ellenében"
a vízumkényszert, erre reciprok alapon Szerbia-Crna
Gora is Románia "ellenében, habár mindkettő elfogadta
az európai kisebbségvédelmi egyezményt amelynek értelmében
kötelesek az akadálymentes, határon átívelő szabad kisebbségi
kapcsolattartás biztosítására. Nem tudni, vajon Románia
megadta-e a vajdasági román kisebbség számára a kettős
állampolgárságot, aminek esetén a vajdasági románoknak,
nem lesz mozgásszabadság-korlátozása. Adott esetben
paradox módon előfordulhat, hogy a vajdasági horvátok,
szlovákok, sőt románok is szabadon utazhatnak, schengeni
vízum nélkül Európában és a világban, miközben a vajdasági
magyarok még az anyaországba is vízummal utahatnak be,
- a nemzeti vízum után, netán a schengeni vízum bevezetése
esetén pedig, majdan csupán schengeni vízummal. Megjegyzendő,
hogy számos teljes jogú európai ország nem tagja a schengeni
egyezménynek, tudtunkkal Magyarország sem. Ha netán
így volna, akkor Magyaország vízumkorlátozása felénk
(vajdasági magyarok iránt is érvényesülő hatállyal)
nem schengeni kötelezettségből fakad. Mewgértjük az
intézkedést, tudjuk, gondoljuk, hogy adott országra
nézve miért van,de hiányzik a határon túli magyarok,
különösen, ha szociális, jogi helyzetükben elnyomottak,
mint a Vajdaságban, helyzetének ellensúlyozása (mint
a mozgásszabadság biztosítása, ami persze, nem az elköltözésről
szól, hanem a kapcsolatok megvalósításának ellehetetlenüléséről,
vagy korlátozásáról).
Megjegyzendő, hogy a tárgyalások során szó volt arról
is, hogy az európai únió jogi szabályozása szerint az
úniós állampolgárságot nem számítva, az állampolgársági
törvényhozást belső kompetenciának tartja, tehát minden
ország maga szabja meg, kinek és milyen feltételek mellett
adja meg az állampolgárságot. Fontos úniós megkötés
azonban ebben a tekintetben van: arról szól, hogy a
kettős állampolgárságú személyeknél a tényszerűen érintett
országoknak kerülniök kell a kettős kötelezettségek
alkalmazását (pl. a kettős katonai szolgálat). Érvényesül
ebben a tekintetben az ún. konzumált állampolgársági
köztelezettségek doktrínája, ami azt jelenti, pl., hogy
az egyik országban teljesített katonai, vagy civil szolgálat
a második állampolgárság szerinti országban azonos kötelezettségként
elismert, másodszor nem kérhető számon. Magyarország
ebben a tekintetben rendkívül korrekt.
4. Mennyiben egyeztethető össze a magyar állampolgárság
kiterjesztése a különböző magyar regionális és nemzeti
kisebbségek közösségépítő törekvéseivel (önálló
oktatási, kulturális intézményrendszer, kulturális regionális
autonómia, - tegyük hozzá, országos és helyi önkormányzatiság).
A kettő egymást nem zárja ki. Ellenkezőleg, a különböző
autonómiák rendszere (kulturális, köztájékoztatási,
oktatási, országos és helyi kisebbségi autonómiákat
a kettős állampolgárság egymást kiegészítheti, támogathatja.
5. Milyen új perspektívákat kínál a magyar-magyar
kapcsolatokban az európai integráció, az EU bővitése?
A Magyarországgal szomszédos országok európai úniós
felkészültsége, és ennek folytán az únióba való belépésük
esélyének különböző időpontja, objektíve, akarva-nem
akarva, megosztja a határon túli magyarok helyzetét
és alapvető jogok tekintetében (pl. mozgásszabadság)
megkülönböztetésükhöz vezet. Máris van egy kolloquiális,
nemcsak terminus-technicus jelentéstratalmú szintagma:
"Úniós" és "nem úniós magyarok"
. Ami azt jelenti, hogy az Úniós tagországokban élő
magyaroknak Európával és világgal való kapcsolatai és
mozgásszabadsága nagyobb, mint azokban az országokban
élő magyarok, amelyekek országának egésze késik az európai
csatlakozási folyamatban (nyilván nem a magyar kisebbség
"fékező" hatására). A magyar-magyar kapcsolatokban
ezt a tényt mindenképpen figyelembe venni, olyan értelemben,
hogy ezek a körülmények ne gyengítsék az úniós csatlakozást
megkéső országokban élő magyarok ebből lehetőleg ne
sznevedjenek kárt, habár eddig és máris óriási szellemi
és anyagi kárt szenvedtek. A vízumkorlátozások alatt
élő magyarok, beleértve a vajdasági és kárpátaljai magyarokat
is, nehezebben valósíthatják meg korábban fennálló anyaországon
kívüli európai kapcsolataikat, a tudomány, a kultúra,
az oktatás, a vállalkozási, munkavállalási és más területeken.Ezek
idővel, a hosszantartó schengen-hatás miatt elsorvadtak,
pedig fontosak voltak. Amíg ezek a kapcsolatok fennálltak,
a vajdasági magyarok annál fogva, hogy voltak, zömükben
nem költöztek el, visszatértek és tapasztalataikat itthon
átadhatták. Ki kell emelni, hogy a legfontosabbak az
anyaországi kapcsolatok. De nagyon fontos, hogy a magyar-magyar
kapcsolatok fennálltak, fennálljanak az európai magyarsággal
és természtesen az általános kapcsolatok. Ennek elérése
céljából szükséges, hogy a határon túli magyar szervezetek,
mégpedig nemcsak a politikai szervezetek, hanem a tudományos,
kulturális, művelődési, stb. szervezetek is belepcsolódhassanak
a megfelelő európai magyar és nem magyar szervezetek
tevékenységébe, szervezeteibe.Ne az legyen a meghatározó,
hogy a határon túli magyarság tudományos és kulturális
és egyéb szervezetei és egyénbei majd csak akkor kapcsolódhassanak
bele az európai "vérkeringésbe" amikor az
illető ország, melyben élnek, megfelelő tagsági szintet
érnek el. Természetesen, messzmenően előny az, ha az
illető ország előrehaladt az európai integráció útján,
hiszen ez egyúttal jelenti a kisebbségi jogok tiszteletben
tartását és ezáltal a magyar kisebbség helyzetének javítását.
A magyar állampolgárság tolerálása, elfogadása is, adott
szomszédos országban növelné az illető ország európai
úniós esélyeit. Végül is, az új teljesjogú tagországok
magyarsága is, ahogyan a sajtóból, egyéb médiából olvasható,
látható, hallható, - szívesen veszi a magyar állampolgárság
felvételének lehetőségét. Náluk ez érzelmi kérdés, de
a hátrányos heklyzetben levő és jóformány schengeni
vasfüggöny mögötti magyarság számára ez életkérdés,
az érzelemi kérdés mellett.
II. Demográfia és migráció
6. A népszavazási kezdeményezés időzítéséről
és a kezdeményezésben föltett kérdés megfogalmazásáról.
A népszavazási kezdeményezés politikai, a határon túli
magyarság egyik fontos eddig megoldatlan kérdését érinti
és mint ilyen úgy van megfogalmazva, ahogyan van. E
kérdést lehetett volna sokkal korábban, akár a rendszerváltás
után is alaposn megfontolni és rendezni. E kérdés rendezését
sokkal korábban a kérdés népszavazásra juttatása előtt
többször felvetették akár a délvidéki, akár a határon
túli voltak politkai, tudományos és civiltársadalmi
kezdeményezések, de ezek mind "zátonyra futottak"
és felemás, nagyjából meg nem valósított, vagy meghiúsult
megoldásokhoz vezettek.Jobb lett volna, ha a magyar
parlament meghozza a törvény méltányos módosítását esteleg
egy új külhoni állampolgárságra vonatkozó törvényt.
Utóbbinak az a hátránya, amit a vajdasági magyar szakértők
észrevételeztek, hogy kétféle állampolgárságot, nem
egyenrangút honosítana meg, ami eleve megkérdőjelezné
a kívánt mozgásszabadság érvényesítését, mert kérdés,
hogy Európa teljesjogú tagországai elismernének-e egy
"felemás" állampolgárságot, s nehogy ugyanolyan
helyzetbe kerüljünk ezzel is, mint a státusztörvénnyel
Sajnos, nem történt meg az amit vártunk, hogy az oly
hosszú ideig tartó kezdeményezések végül is megoldáshoz
vezessenek, a magyar törvényhozásban kialakult diskurzus
miatt, és nem azért mert nem volna megfelelő jogi megoldás.
Nyilván ezért és ezek után került sor a Magyarok Világszövetségének
népszavazási indítványozására. A népszavazás dec. 5.-ére
való kiírására azután került sor, miután az "ellenzők"
által benyújtott alkotmányellenességi indítványozás
kapcsán az Alkotmánybíróság megvizsgálta a kezdeményezés
alkotmányosságát, és azt nem tartptta az alkotmánnyal
és a törvénnyel ellentétesnek. Lehetett a kérdést pozitívan
eldönteni előbb is, a parlamentben, összhangban az NMDF
által benyújtott törvénymódosítási javaslattal, de ismeretes,
hogy a javaslatot a kormánypártok elutasították.Lehettet
volna úgy is, hogy a kérdés napirendre kerülhetett volna
a vajdasági magyar szakértők által, majd a határon túli
többi közösség szakértői által is támogatott törvénymódosítási
indítvány alapján korábban is, parlamenti döntés alapján,
újratárgyalni a kérdést, figyelembe véve a határon túli
magyar közösségek igényét. De lehet lehet így is, npszavzás
alapján, kissé megkésve, de mégis, reméljük, idejekorán.
Sokan indokoltan teszik fel a káérdést, mi lesz, ha
az anyaországi állampolgárok nem vállalnak minket határion
túli magyarokat, annyi ellenproaganda után, és nem mennek
ki a néopszavazásra, vagy netán nemmel szavaznának.
Ennek a jogi követkeménye az lesz, hogy e kérdés a törvénnyel
megállapított határiődig nem lehet újbóli népszvazás
tárgya. Morális következménye azonban beláthatatlan.
A határon túli magyarok ezt úgy értelmeznék, hogy az
anyaországiak nem vállanak bennünket, mint a nemzet
egyenrangú tagjait és részeit. Még akkor sem, ha ez
nem kerül sok anyagi áldozattal. Az ilye kimenetel valóban
lesújtaná a határon túli magyarokat. A kormányoldalról
benyújtott alternatív javaslat, amely szerint lesz eddigi
magyar igazolványt helyettesítő, a Magyarországra való
szabad beutazást és tartózkodást szavatoló igazolvány,
sajnos csak rudimentárisan megfogalmazott tartalma nem
nyújtja az ígért "egyenjogúságot", hiszen
nem jelent az eddigi ígéretek szerint schengent áthidaló
útlevelet. Nem világos, jelent-e majd választói jogot,
társadalombiztosítást, egészségbiztosítást stb. Az ígért
váálalkozói és nem költségvetési anyagi alapozás iránti
indítványozás csupán most jött létre, de nem tudni,
hogy a rendeltetés mi lesz: új határon túli támogatások
rendszeréről lesz szó, vagy az adott igazolványok adta,
magayrországi tartózkodás idején megvalósítanó jogosultságokl
biztosítására. Azt sem tudni, hogy az esetleges, mondjuk
Határon Túli Közalapítvány tudja e majd fedezni az ígért
jogosultságokat, mi lesz, ha nem lesz leegndő, s úgy
járunk vele mint a magyarigazolványokkal?
Az akadálytalan határon átívelő kapcsolatok, mind az
anyaország felé, mind a régiók között az európai kisebbségvédelmi
egyezmény tárgya. Maasztricht után (1993) a munkaerő,
a tőke, a szolgáltatások szabad áramlása az EU alappillérei
közé tartozik. Ha a határon túli magyarság magyar és
európai orientáltságú, akkor ezt szabadságot is meg
kell neki adni, és nem kell félni, hogy elköltözik szülőhelyéről.
Kivéve, ha otthon diszkriminálják a magyarokat. Ha súlyos
diszkiriminálásukra kerülne sor, mint Szerbiában, Romániában
időnként előfordult, akkor meg amúgy is, a Magyar Alkotmány
6. paragrafusának 3 bekezdése szerint az anyországnak
segítenie kell és be kell fogadni a veszélyeztett magyarokat.
Azért, mert Anyaország. Ha a magyarokat adott szomszédos
országban, akkor az adott országot nem fogják befogadni
az EU-ba. Hiába akarják a magyarok az európai utat,
ha az illető országokban szándékosan, valamilyen beláthatatlan
oknál fogva bizonyos erővonalak ezt késleltik, vagy
akadályozzák. Ilymódon adott magyarság áldozatává válik
a késésnek. Mind a romániai, mind a vajdasági magyarság
gazdasági helyzete rossz, a vajdasági magyarság helyzete
pedig „jogi státusza“ tekintetében is rossz, hiszen
hosszantartóan volt diszkriminálva, a milosevityi autista
és nemzetiszocialista érában, továbbá az ország amelyben
élnek, hosszabb idő alatt szankciók alatt volt. Ez érintette
a vajdasági magyarságot is. A nemzeti vízum olyan időkben
érte a vajdasági magyarságot, amikor már szó sem volt
az elköltözésről. De a magyar vízum bevezetése betetézte
azt a helyzetet, hogy akár németországi vagy svájci
unokatestvérhez, a baráthoz, stb egyszer tizenöt év
alatt nem utazhatott el bonyolult schengeni vízum nélkül.Tehát
gyakorlatilag egyáltalában nem tehette meg. Nem számítva
a családi kapcsolatokon túlmenő kukturális, tudományos,
civilszevezeti más területeken való kapcsolatok tartásának
ellehetetlenülését, vagy elnehezülését. Közben a magyar
állampolgárság igénye ettől függetlenül kezdettől fogva
fenállott, belelértve az ráció adta és az érzelmi érveket
is. Had mondjak egy „érzelmi érvet“: Óriási tétről van
szó: az anayországi magyarok döntenek majd, helyettünk
arról, vajon elfogadják.-e, hogy mi határon túli magayrok
is a nemzet részei vagyunk, vagy sem. Ha nemmel szavazanak,
azt mondják majd, hogy nem tudnak, nem mernek minket
vállalni, mert sokba kerülünk.És mi lesz ennek a nemzetközi
következménye - mennyire fognak minket, határon túli
magyarokat magayaroknak tekinteni. Akkor, ha Európába,
Amerikába megyünk és elmondjuk, amennyiben kérdeznek
minket, hogy valahol kisebbségi jogainkat megsértik?
Majd csodálkozva néznek ránk és azt kérdezik, önök,
mint határon túli magayrok nem léteznek, hiszen az anyaorsági
magayrok önöket nem tekintik magayroknak.
Az időzítéssel kapcsolatos kérdésre nem adható egyéb
válasz, nem kommentálható, mert nem tudományos, hanem
főként érzelmi jellegű.
7. Csökkenő határon túli magyar kisebbség és
áttelepedés, a demográfiai mutatók megállítása - határon
túl.
A kérdés nincs egészen jól feltéve, mert az ankétban
megfogalmazott teljes kérdésfelvetés azt vélelmezi,
tévesen, hogy a kettős állampolgárság megadása esetén
és csupán ennek köszönve a határon túli magyarok tömegesen
és földrengésesen Magyarországra költöznek, majd netán
"kiürítik" a Kárpát-medencét és ez bizony,
ha megtörténne, ténzleg nemzetellenes lenne, de nem
fog megtörténni. Hacsak nem valamilyen más okból nem
fordul elő az eltköltözés, éppen a tilalmak okából,
merft megsértették a határon túli magyarságot, éőppen
aokat akik legnmehezebb jkörülmények között otthon maradtak,
azáltal hogy még rájuk is tesznek "biztonsági"
szelepzárat, vízumot és egyuéb korlátozásokat. A vélelem
nem alapos, megdönthető. Minden attól függ, hogy csupán
a kettős állampolgárságra koncentrálunk-e mint egyedüli
lehetséges áttelepedési vagy elvándolrási okra, vagy
több okra, ami az eddigi elköltözéseket is okozta.
Határon túli demográfia.Az anyaországi demográfiai
helyzet is kedvezőtlen. A anyaországból is sokan külföldre
utazhatnak. Miért ne. Ez természtes. Lehet, hogy kint
maradnak, tartósan, lehet hogy ideiglenesen. Lehet hopgy
lesz egyik is másik is. Miért ne. Erről szól Európa.
De ettől nem lesz földindulás, nem lesz szignifikánsan
tömeges. A kérdés "csupán" a határon túli
magyarok demográfiájával foglalkozik és eer vonatkozóan
fél a definitív áttelepülésről vagy elvándorlásról,
persze, joggal.Ám az áttelepülés, főleg ideiglenes éppen
heleyttesítheti az Eruópába igyekvő anyaországi magyarokat.
A demográfiai állapot a Vajdaságban, a magyarság kárára
azért kedvezőtlen, mert háború volt és mert a fiatalokat
és a középkorúakat ebbe kényszeríteni akarták. A béke,
a jogok megadása, a gazdasági feltételteremtés, a magyarok
kiszorítása a munkahelyekről és egyéb diszkrimináció
megszüntetése, - és amagyar állampolgárság adta biztonság
javíthat a helyzeten.
8. Magyarország migárációs politikája.
Nem lehet átgonsolt migrációs politika azokban az időkben
és helyzetekben, ahol és amikor az ország kénnyszerhelyzet
van. Gondolok itt arra, hogy a délszláv háborúk miatt
nagyon sokan kerestek menedéket, vagy ideiglenes, vagy
tartós megoldást Magyarországra való áttelepedés útján.
Másrészt vannak helyzetek, amelyek arra utalnak, hogy
a határon túli magyaroknak időnként nehezebb, indokolt
esetben is áttelepedni, mint talán más nemzetiségűnek.Ami
enyhén szólva, határon túlról szemlélve téves és érthetetlen
"migrációs" politikára utal.
Mivel hogy "nekünk" az a "feladatunk",
hogy otthon maradjunk és minden áron boldoguljunk, olyan
helyzetben is, amikor a lét is megkérdőjelezett nemhogy
a boldogulás. Gondolok itt a különböző diszkriminációs
helyzetek idejére, ami sajnos nem múlt el.Sőt következményei
most kezdenek igazán megmutatkozni.
Komoly kérdés a határn túli és az anyaországi feltértelrendszer
különbözősége, az anayországiak körülmények javára írva,
- ami természetesen anyagi, de nemcsak anyagi jellegű.
Ez is egy vonzáskör, ami sokszor el nem kerülhető oka
az elvándorlásnak.
A határon túli magyar intézmények mögött nem áll állam,
nem áll adminisztrációs háttér. Ugyanakkor munkájában
alapításában több éven keresztül korlátozott, akadályoztatott
és ma is akadályozott. Az intézményi rendszerünk fenntartása
kizárólag az anyaországi pálzázatokon múlik, sok az
adminisztrálás, kevesebb idő marad a lényeges munka
elvégzésére. Mindez az anyaországi intézményekben megoldott.
A tudományos kutatás, az oktatás fejlettebb az anyországban.
A vállakozási feltételek is szabadabbak. Ezek a körülmények
természtszerűen és érthetően vonzzák a határon túli
magyarokat. Az oktatás anayanyelvű volta és környezete,
magas színvonala, egyértelműen sokak számára fontos
indíték.
Tehát arról van szó, hogy otthon ezeket a feltételeket
egymagunk nagyon nehezen tudjuk megvalósítani, nem aért
mert nem volna sok tehetség, ellenkezőleg. S ha ellenetelenülünk
szülőföldünkön az oktatás, a kutatás, stb. terén, azért
mert saját intézményrendszerünket nem tudjuk fenntartani,
vagy azt akadályozzák, akkor szizifuszi munkát végzünk.
Nem csoda, hogy sokan áttelepültek ilyen feltételek
közepette. Minthogy nem csoda az sem, hogy az anyaországiak
jobb feltételek mellett külföldön vállalnak munkát.
Nem mindenki váalasztja ezt az "utat", csupán
az aki meg kívánja járni. Így van ez a határon túli
magyarokkal is ami őket m,igrációra készteti, vagya
az anyaországba, vagy külföldre. Vanank természtes és
szükséges migrációs mozgások, amelyek alapvetően nem
befolyásolhatók egyszerű migrációs és antimigrációs
intézkedésekkel, vagy amelyeket nem is kell destimulálni,
hiszen szükségesek. Lehet adminisztrálni, de ez balul
üthet ki. Inkább lehet ösztönözni, vagy destimulálni,
mégpedig szabadságjogok és megefelelő otthonmaradási
feltételek biztosítása, ösztönzése útján.
Egy a vajdasági Magyar Szóban napjainkban erről szóló
cikíró mondja: szégyenlek kérni, itthon maradtam rengeteget
dolgozom, hiába. Mindig azt róják fel nekünk az Anyaországban,
legalább az egyik oldalról, hogy kérünk és ez "sokba
kerül." Ha úgy csinálják, hogy sokba kerül, hát
mit tegyünk, nem kérünk. Aztán a cikkíró korrigál és
azt mondja: mégis kérünk, megértést és odafigyelést.
- Hozzá tehető: beleértve azokat a jogosultságokat amik
nem kötelezően anyagiak és megadhatók. Ne legyünk mi
határon túli magyarok ellehetelenült helyzetekben felelősek
azért, amiért nem lehetünk felelősek. Ha itthon ellehetetlenítnek
bennünket, elvonják a munkát azok, akik mihozzánk is
eljöttek, mit kell tennünk, el kell mennünk (ideiglenesen,
vagy tartósan). Az jobb, ha az anyaországba, rosszabb,
ha a máshová.
Más kérdés a szabad kapcsolattartás, az hogy elutazhatunk,
ha tehetjük és tapasztalatokat szerezhetünk. Egyhetes
elutazás ne "kerüljön" nagy adminisztratív
és vízum-beszerzési "munkálatokba." Legyen
tehát kettős állampolgárság, ami megkönnyitené otthonmaradásunkat,
hiszen anayországi és európai szabad kapcsolattartásainkat,
elutazásunkat és visszajövetelünket ez nagyban segítené.
9. A magyar kormány kissebbségpolitikájának
egyeztetése az egyéni életpályák mobilitásigényével.
Több egymás mellett levő, egymást támogató megoldás
van, életpályáktól függően. Ha pl. tudományos kutatóról
van szó, a vajdasági magyar kutató számára nagyon sokat
jelentene a teljeskörű magyar állampolgáság megadása.
Ám nem úgy, hogy a kutató minden munkája mellett évekig
kérve eredménytelenül várja a megoldást, még akkor is
hiába, ha minden törvényi feltételnek eleget tett.Pedig,
mondjuk, otthon maradt, segítette a magyar kulturális,
tudományos intézményesítést, stb. Mégha a háborús behívást
megtagadta, mégha munkahelyvesztési helyzetbe került
és minden ok nélkül rendőrségi „beszélgetéseknek“ volt
kitéve. Mégha több ember munkáját is elvégzi és ezáltal
egészségét is veszélyezteti. Úgy gondolom, hogy a magyar
kormánynak, amennyire ez lehetséges, idejekorán és nem
késve kell biztosítani a mobilitást.Emlékeztetünk kiemeljkedő
erdélyi tudósokra akik életükben nem kapták meg magyar
állampolgárságukat, akkor amikor kelett volna.
Voltak kiemelkedően jól működő intézmények a tudomány
területén, melyet az MTA és az OM koordináltak: DOMUS
program, akadémiai tudományos tanácskozások, oktatói
tanácskozások, kölcsönös vendégprofesszori lehetőségek.vanank
azonban olyan témák, amelyek hosszabb kutatást, tartózkodást
igényelnek.
Más típousú életpályák esetén nyilván a mobilitás másként
fogalmazódik meg. Pl. vállalkozások esetén. A határon
túli vállalkozók, akik kis számban vannak, azonban Magyarországon
viszonylag könnyebben kapták meg az állampolgárságot.
Megítélséem szerint életpályától függetlenül kell biztosítani
a magyar állampolgárságot, mindenki számára aki eleget
tesz a feltételeknek. Számos vajdasági esteről tudok
(pl az ujvidék melelti Pirorsi esetekeről), ahol idősebb
szülők kicsiny nyugdíjból élnek, immáron családos gyermekeik
a háború miatt Szegedre költöztek és ünnepnapokon szeretnáék
gyermekeiket, unokáikat meglátogatni. Ők nem értik,
miért kell nekik vízumért folyamodni, ahhoz, hogy életük
alkonyán két napra felutazzanak szeretett családjukhoz.
10. Lehet-e mérlegelni, "mennyibe kerülnek"
Magyarországnak a határon túli magyarok? Milyen gazdasági
közvetkezményei lehetnek az etnikai jellegű migrációnak?
Lehet mérlegelni a költségeket, kérdés azonban, hogy
mire költünk és miért. Lehet úgy is, hogy bizonyos intézkedések
kevesebb költséggel járjanak és idejekorán megfelelő
és kívánt hatást váltsanak ki. Az állandó politikai
"változás", pontosabban kormányzati ciklusok
szerint módosuló határon túli magyar kisebbségpolitika,
- sokszor "kísérletezések" mentén, ugyancsak
elbinzonytalanítja, elkeseríti a határon túli magyarokat.
Ez őket jobban bántja, mint sokszor az anyagi megélhetés
szűkössége.A vajdasági magyarok általam megkérdezett,
igaz, statisztikailag nem reprezententatív módon konzultált
és statisztikai állagában nem szignifikáns, véletlenszerű
ankét alapján megkérdezett, de mégis mérvadó személyei
(fiatalok, egyetemi hallgatók, középkorúak és idősebbek
egyetemi tanárok és más foglalkozásúak "egyszerű"
munkások, foglalkoztatottak és állásnélküliek, középiskolai
oktatók, nyugdíjasok ,stb.) gyakran arról szólnak, hogy
nagyon kellemetlen a számukra, ha a magyar közszolgálati
sajtóban médiákban, a határon túli magyarok támogatásának
költségei kerülnek szóba, riogatva és ellenünk felhagolva
az anyaországi állampolgárokat. Szinte kivétel nélkül
mindenki, a határon túli magyarokkal folytatott beszélgetések
során, egyértelműen azt gondolja: - annak híresztelése,
hogy mi sokba kerülünk az anyaországi adófizető polgároknak,
méltánytalan. Egyrészt ez nem helytálló, nem felel meg
a tényeknek, másrészt minden ok nélkül ellenérzéseket
szül irántunk az anyaországban.Amikor a belső helyzetben
problémák vannak, nincs rendjén a problémákról a figyelmet
átterelni másra, ezúttal ránk, határon túli magysrokra,
de úgy hogy antipátiának tárgyává legyünk, amiben itthon
minden igeyekezetünk ellenére bőven van részünk, bár
nem szlolgáltunk rá. Azért mert itthon sokkal nagyobb
belső problémák vannak, s a hatalom könnyen a kisebbséget
okolhatja, történetesen azért, amit nem ő tett meg.Ha
ezt tetézzük az anyaországi propaganda által, akkor
ugyan hova fogunk tartozni. Akkor menjünk Európába?
A kérdés második része arról szól, hogy vélelmezi,
hogy nemcsak a közelmúltban, hanem a jövőben is várható
a "gazdasági" migráció.Persze, ilyen mindig
is volt és lesz, hiszen a gadasági és egyéb feltételek
különbözősége, különböző szintje, természetszerű "szívóerő"
a gazdaságilag fejletteb régiók felé, a gazdaságilag
fejeletlenebb régiók kárára. A gadasági fejlettség szintje
azonban nem egyedüli meghatározó tényezője, indítéka
az otthonmaradási vagy elvándorlási elhatározásnak.
A migrációnak persze lehet pozitív és negatív következménye.
Mint ahogyan máris van. Meg kell szüntetni a migráció
okait, a gazdasági és szellemi ellehetetlenüléseket,
az otthoni diszkriminációkat, esélyegyenlőtlenségeket,
stb. Mindenesetre, nem tiltásokkal kell otthon marasztalni
a határon túli magyarokat, hanem szabadságjogokkal,
belértve ebből az anyaország által megadhatókat. Otthon
pedig a gazdasági, kuturális, iskoláztatási, oktatási
és képzési feltételek megtermetésével, az oktatás anyanyelvűsítésével,
nagyon sok elérhető, és akkor az elvándorlások és következményeik
is enyhülni, csökkenni fognak. (és ezért mindent megtteünk
eddig is, igaz nem egyszerű és sokszor igen hátráltató
körülmények közepette.) Az "otthomarasztalás"
módja nem az, hogy parancsra, adminisztratív korlátozásokkal
otthon marasztalunk. Ha megnehezítjük az ideiglenes
külföldi tartózkodást, ez ellenkezést vált ki. Elavultnak
tekintehető az a nézet, mely szerint nem kell a külföldi
tapasztalatszerzés, tudjanak minél kevesebbet magyarjaink,
akkor állítólag "jobban" otthon maradnak.
Az internet világa egyrészt közelebb hozza az ismereteket,
másrészt eltávolítja az embereket, - ennek ellensúlyozása
miatt szükséges a személyes kapcsolatok ápolása.
Az etnikai jellegű migrációnak, ami a Magyarországi
bevándorlást illeti, értelemszerűen lehetnek pozitív
és negatív következményei. Ha a migráció ideiglenes,
akkor nagyon jó, mert a tapasztalatszerzés révén a hazmenő
otthon átadja tudását, ismereteit. Magyarországon is
hasznosak lehetnek a határon túliak. Nem kell riogatni,
otthon Magyarországon az állampolgárokat, hogy a határon
túliak miatt "vesztik el munkájukat", hiszen
ha a határon túliak netán ideiglenes munkavállalásra
áttelepülnek, akkor és oda mennek, amikor és ahol felveszik,
ahová felkérik őket, nem versenyszerűen, nem veszélyeztetvén
az anyaországiak munkahelyeit, ahol igénylik a határon
túliak részvételét és az egész meg egy adminisztráláson
is sokszor túl kell essen: munkavállalási engedélyen,
stb.A határon túliak is hozzájárulhatnak az anyaország
felemelkedéséhez, hiszen ha "áttelepülnek"
azáltal, hogy dolgoznak, termelnek, alkotnak, továbbá
adófizetők is - ugyanúgy mint az anyaországiak. Ha tartós
és tömeges a bevándorlás, - ez valóban hatással lehet
a kárpátmedence egyes régióinak összetételére. Elmondható,
azonban, hogy az átköltözés mértéke nem riasztó, s nem
a zömmel otthonmaradók otthonmaradása nem a korlátozásoknak
tudahtó be. Az átközltözöttek számára mindig lehetséges
a visszaköltözés is. Jellemző, hogy éppen az állampolgárság
nélküliek és magyar állampolgárságot igénylők költöztek
el, települtek át, vagy más országokba vándoroltak.
Vannak mások, akik itthon maradva szeretnék az állampolgárságot,
mint jogi kapcsolatot lehetséges és szükséges jogosultságokkal
és teljesíthető kötelezettségekkel elérni, annak "jutalmául",
hogy a szülőföldön maradtak, ahhoz híven. Sok olyan
(délvidéken született) immáron magyar állampolgárságot
jogszerűen megszerző van, aki hazajött és itthon dolgozik.
Sajnos, előfordul, hogy a hazajövetelt a kedvezőteln
körülmények is befolyásolják, gátolják. Az is előfordul,
hogy jeles intézményeink is "rosszul lépnek".
Mint az ismert újvidéki Bölcsészkar Magyar Tanszéke
tette a szegedi Bölcsészkar Magyar Tanszékén szerzett
oklevelek honosítási ügyében. Amikor is több Szegeden
végzett magyartanárnak Újvidéken nem ismerték el oklevelét.
Pedig ezen Magyarországon oklevelet szerző fiataljaink
haza kívántak volna térni és tudásukat át kivánták volna
adni az új generációknak. /Ennek semmi köze sincs ahhoz,
hogy a "mi" fiataljainknak is, amikor a háború
miatt el kellett hagyniok az országot, esetenként fél
stúdiumot meg kellett ismételniük egyes Magyarországi
egyetemeken, azaz karokon. Sajnos voltak ilyen, megfordított
esetek is. Ez azonban szerencsére, tudomásom szerint,
nem volt jellemző/.
A gazdasági közvetkezmények nagyon fontosak az elköltözés
és viszaköltözés tekintetében, de sok kár keletkezhet,
ha az ideiglenes migrációk "ide" is, "oda"
(oda-vissza) is ellehetelenülnek és a két térség között
a már fennálló gazdasági mellett, netán szellemi és
lelki, néha lelkiismereti vákuum támadna.
Meg lehet kísérelni azt is, hogy a folyamatban levő
(szerbiai) privatizáció mentén anyországi állampolgárok
és testvérek is jöjjenek határon túli régió(n)kba. Jó
lenne, ha ők is, közvetlenül megtapsztalnák nehézségeinekt,
s hazatérvén az anyaországba, talán tárgyilagosabban,
saját tapasztalatuk alapján, tudnák felmérni helyzetünket.
Ha többen akadnának nayaországból hzzánk jövő, szívesen
látot és várt okataók, vállalkozók, stb., mint eddig,
talán könnyebben adnák le voksukat a magyar állampolgárság
megadása mellett, jobban megértvén minket. Megmondhatnák,
hogy zömünkben itthon maradtunk és inflációs időkben
éhbérért is dolgoztunk, közösségünk épülésére és javára.Talán
látnák, közvetlenül tapasztalnák, miféle gazdasági és
nem gazdasági jellegű kedvezőtlen körülmények ellenére
is maradtunk itthon, végezvén munkánkat, azok helyében
is, akik hiányzanak nekünk, nemcsak úgy mint "munkaerő",
hanem mint testvér és jóbarát is.Milyen nehéz, ha itt
nem megy minden rendjén, rendes kerékváégásra rábirni
az autistákat.
11. Az eddigi támogatáspolitika és kedvezmények
nyújtása mellett milyen új eszközökre lenne még szükség?
Nincs teljeskörű betekintésem a támogatáspolitikába,
valamint a kedvezmények körébe. Tudok arról, hogy egyes
támogatások voltak, majd megszűntek. Szerintem szükség
van a többgyermekes családok támogatására, amennyiben
van, ennek növelésére, különösen ott ahol ez szociálisan
indokolt.
III. Politikai stratégiák és
jogi megoldások
12. A kettős állampolgáságról szóló vita mennyiben
szól a határokkon kívüli magyarokról és mennyiben vált
belpolitikai kérdéssé?
A "kettős" állampolgárságot, pontosabban
a magyar állampolgárságot, minél teljesebbet, a határon
túli magyarok kérték, nem mától kezdve, tehát ez a vita
a határokon túli magyarokról szól. (Olymódon, hogy mi
ebbe nem nagyon tudunk beleszólni, ponosabban a vita
kimenetelét befolyásolni, hiszen indítványozásainak
sorra elutasítják). Csupán az a sajnálatos, hogy ez
a vita tulajdonképpen most már nem egészen érdekünkben
van. Sajnos, hosszantartó és megismételt kérelmeinkre
nem született megoldás. Egyes határon túli kommentátorok
nem ok nélkül utalnak arra, hogy félő, hogy azok, akik
riogatják a magyar szavazópolgárokat, azok oldaláról
akik eddig is folyamatosan negatív véleményük volt a
kettős állampolgárságról, akiknek egy jelentős része
még a státusztörvényt sem akarta, majd a parlamentben
többségbe kerülve, kitörölte tartalmának jelentős részét,
most súlyos ellenpropagandát folytat szinte a határon
túli magyarokra mutatván, hogy minden belső bajnak állítólag
ők az okozói. Erre azt mondanám, ha ez valóban így van,
ez nem fair play. A magyar állampolgárság közös ügy,
minél tovább halasszuk, annál tovább válhat késedelmessé,
időt, energiát és életek megrontását okozó, keserű elégtételnyújtás.
Ha meglesz az igen és az igent szabályozó törvény tartalma
megfelel az elvárásoknak, talán enyhít sokak baján.
Ha az „igen“ nem lesz meg, nem szeretnénk, ha ismét
kitűnne, hogy nemzeti kérdésekben nincs meg a konszenzus
és a vita mint már részben láthatóvá vált, a velünk
(is) való manipulálás sajnálatos és groteszk eszközévé
alacsonyodott volna. A vita azért is vált politikai
erővonalak mentén és nem a megoldások mentén megosztó,
mert ahogyan történik, különösen a hatalmi oldalról,
azt eredményezheti, hogy a határon túli magyarság kérdése
ismét hoppon maradt, elsikkadt a belső érdekek mentén,
azáltal is, hogy az ellenzők minden lojális és nemlojális
úton módon kisérelik meg a földindulás képzetét kelteni
és alapjában megtévesztő jellegű, sokszor igen hipotetikus
tényezőkre hivatkozván kívánnak nem állampolgárságot,
nem kedvezményeket, hanem szavazti támogatást nyerni.
A jelnelgi ellenzék egy részének is felróható, hogy
nem talált a kérdésre tartós megoldást, korábban, a
magyarigazolványok idején. Ami csupán félmegoldás, bizonyos
kérdésekre nézve pedig, az "eszmei tartalmat"
tisztelve, semmilyen megoldást nem nyújtott, végül kitűnt,
lényegében véve sem (jogi értelembe vett) "stástuszt",
sem kedvezményt. Az állampolgársági vitákban inkább
dominál a lényeges kérdés elodázása, mint a készség,
hogy méltányos megoldás szülessen. Eddig az volt az
argumentum, várjunk, míg az anyaország teljesjogú tagállammá
válik. Vártunk. Most azzá lett. És született- e megoldás?
Nem. Európa oldaláról biztos vagyok, ha volt volna konszenzus,
volt volna támogatgás is. Így most a kormány, ha lesz
számla, kinek adja be: az adófisztő és szavazó polgároknak?
Ezt nem akarjuk: mi érzelemet és érveket tisztelő határon
túli, nagyon sokszor megsanyargatott magyarok.Ezért
szertnénk, ha tudnánk, hogy most már igazán anyaországunk
népe, a magyar nép, vállal e bennünket, lehetőleg minél
kevesbb költséggel a jogok mentén. Ugyanakkor a jogok
maguktól is szólnak majd arról, hol kell az anyagi segítség.
Mi határon túliak is rengeteget dolgozunk, megkísérelünk
helytállni. Kötelezettségeinket teljesítjük, ha nem
teljesítettünk emberfelettin túl is.
13. A magyar kérdés nincs végig gondolva (Kiss
János, Túl a nemzetállamon). Milyen jövőképben kell
gondolkodni.
A minapi szabadkai okatási autonómiáról szóló, Vajdasági
Magyar Tudományos Társaság és a Szabadkai Líceum által
megtartott közös tudományos konferencián ovódától egyetmi
szinten oktató résztvevők arcán a megfáradtságot láttam,
függetlenül attól ki mit mondott. Persze, mindenki az
autonómia híve volt, egy kivételével, a jelenlevők közül.
De kivételes szavazó arcán is lárható volt a megfáradtság,
talán nem annyira. Vagy, esetleg nem jól láttam. Csupán
nekünk vajdasági magayroknak nincs önnálló egyetemünk,
pedig mindent megkíséreltünk ennek érdekében.
A nemrégen, a VMTT által, Szerbia hivatalos, aktuális
kormánmy által elfogadott alkotmánytervezetének kisebbségi
jogi fejezeteinek és ebből a szempontból fontos államberendezési
eleveinek szentelt Újvidéken megtartott tudományos konferencián
elhangzott: Szetbia ígéri a kisebbségi kollektív és
egyéni jogokat, de ezeket felszámolhatja, ha "Szerbia
érdekei veszélyeztettek". Emllett kifejezi a színleg
kompromisszumnak tűnő megoldást: "Szerbia Köztársaság"
a szerb nemzet és az állampolgárok állama. Egyszóval
jogi értelmezés szerint mégiscsak nemzetállam: tudni
való ki van otthon és ki a "vendég". Ebből
következik nem a szerb nép és állam, hanem kisebbség
alárendelésének, hátrányos helyzetének veszélye. Ugyanis
közlebbi alkotmánjogi definíció hiáanyában akármikor
elővehető "mikor és mitől érzi magát veszélyben"
a szerb állam. A nemzetállamiság meghírdetése, olyan
államban amelyben nagyszámú kisebbség él, mint Szerbiában,
a polgári jogállamisággal szemben, hátrányt jelent a
kisebbség számára.
Hogyan kapcsolódik a magyar kérdéshez? Úgy, sajnos,
hasonló nemzetállami megfogalmazások vannak környező
országokban is, ilyen Szlovákia, Románia, stb alkotmánya.
Ezeknek ellensúlyozása a határon túli magyarok fokozott
országos és helyi önkormányzatisága révén lehetséges.Szükséges
a határon túli magyarok arányos alkalmazása a közszolgálatokban.
Ennek hiánya különösen a Délvidékre érvényes. Ma sem
könnyű magyart felvenni az újvidéki postán, a közigazgatásban,
a bíróságon, magyar asszisztenst felvenni az egyuetemen.
Áttételesen: Budapesten a kínai étterem mellett férjen
meg a bácskai étterem is.
Alighogy létrejöttek, nagy nehezen, sok küzdelemmel
a közszolgálati egyetemek, ezeknek támogatása kormányzatváltás
után lecsökkent, a kormányzati hangsúlyok a határon
túli felsőoktatás terén másra terelődtek. Egy-egy jól
átgondolt megoldás, esetleg konszenzus álatal is támogatva,
ne csak egy kormányzati ciklusban jusson érvényre.
Jelentős kiemelkedő magyarországi személyiségek határon
túli magyarokra vonatkozó nyilatkozatai nagyon fontosak
és ezeknek a megvalósítása úgyszintén, - a közös és
speciális, regionális magyar ügyekben, figyelembe véve
a határon túli magyarok helyzetét és igényeit.Nem elodázva
ezeknek teljesíthető részét.
Nekem is úgy tűnik, hogy a határon túli magyarok kérdése
inkább elodázott kérdés mint fokról fokra, átgondolva
rendezett volna.
Talán lehetne arról is gondolkodni, hogy a határon
túli magyarok képviselői is felszólalhatnak a magyar
parlamentben, amenniben őket érintő törvényekről van
szó. Természetesen az ezt megelőző "Máért"
tárgyalásokat figyelembe véve.
14. A magyar állampolgárság kiterjesztésével
kapcsolatos várható nemzetközi visszhang.
Nem lehet előre tudni, milyen lesz a nemzetközi visszhang.
Lehet, hogy lesz elmarasztaló is és jóváhagyó is. Európa
szerintem nem szól bele. Minthogy nem szólt bele az
olasz, szlovén, horvát, román, stb kettős állampolgárság
kérdésébe. Fennebb már megkíséreletm érvelni, miért
van ez: azért, mert az EU-s szabályok az állampolgársági
törvényhozást nem tartjék közösségi ügynek. Kivéve a
kettős állampolgárok kettős terheitől való mentesítést.
Az 1997 évi EU-s Állampolgársági egyezmény mérföldkő:
bevezeti az EU-s és a nemzeti állampolgárságot. Ha a
magyar állam kiterjeszti állampolgárságát a határon
túli magayrokra ez az EU oldaláról szerintem nem kellene
hogy kifogásokat jelentsen. Ha volnának, van ellenérv:
a határon túli magyarok jobbára elnyomott helyzetben
nyolc államban élnek. Az állampolgárság lehetővé teszi
az anyaországgal és a világgal való kapcsolatukat. Esélyegyenlőségüket
növeli.A határon túli magyarok békésen valósítják meg
jogaikat minden hagyományosan lakott régiójukban. Mint
az anyaországi magyarok, az európai kultúra szerves
részei. Csupán történelmileg feltételezett kisebbségek,
egyébként a magyar nemzet részei. A szomszédos államok
esetleges reagálásai: lehetséges hogy lesznek, lehetséges
hogy nem. Inkább az várható, hogyu itt-ott lesznek.
Amennyiben lennének, ez hátráltató tényező lehetne európai
útjuk során. Amennyiben már Európában volnának, nem
hiszem, hogy releváns ás ügydöntő észrevételeket tennének,
mert ez befolyásolná európai kredibilitásukat.
Európa szerintem nem fog félni attól, hogy az erdélyi,
vagy vajdasági magyarok tömegesen munkavállalási konkurrenciát
jelentenének a német, vagy francia munkaerőpiacon.(Ha
pedig bizonyos számban ilyen lesz, meggyőződhetnek arról,
hogy az erdélyi és délvidéki és más határion túli régiók
magyarjai szorgalmasak, szavahihetőek és tehetségesek).
kitűnt, hogy az anyaországi magyarok sem vállaltak tömegesen
munkát Európa más országaiban. Kitűnt, hogy akik az
anyaországi kiválló iskolákban, egyetemeken végzettek
vállalták a külföldi munkavállalás kihívásait, helytálltak.
A külföldi tanulmányok tekintetében előnyt jelentene
a határon túli magyarok számára a kettős állampolgárság,
hiszen megkönnyíteni a pályázásokat. Lehetővé tenné
a határon túli magyar tudományosság számára a felkarolást
és tudományos kapcsolattartást.Ha Európa kifogást emelne,
volna sok (magyar) ellenérv, amivel lehetne megvédeni
a kiterjesztést. Számítunk a nyugati (európai és amerikai,
stb.) magyarságra.
Ifjú koromban volt szerenecsém, hosszabb-rövidebb ideig
Európai országokban tanulni (Németországban, Ausztriában,
Svájcban). Megtanultam, hogy lehet érvekkel meggyőzni
a másként gondolkodót. Ott nem nagyon szeretik az elvtelen
szolgalelkűséget. Mindenki tiszteli a saját nemzetét
és becsüli a más nemzeteket. Ha esetleges európai "észrevételek"
esetén jól képviseljük a magyar nemzeti érdekeket az
európai parlamentben, parlamenti képviselőink által,
amit remélek, az európai parlamenti többség meg fogja
érteni, miért szavazott a magyar nép a kettős állampolgárságra.
- Remélem, így lesz: a magyar állampolgárok bátran döntenek
az "igen" mellett és e döntésüket magyar és
európai paralamentereink meg fogják tudni magyarázni:
nevezetesen, hogy miért döntött a magyar nép befogadó
módon, a teljesjogú határon túli magyar állampolgárság
megadása mellett.
15. A népszavazás kimeneteléről. Amennyiben
a kérdést a "tudomány" oldaláról közelíteném,
azt mondanám, hogy nehéz és nem hálsá jóslatokba bocsátkozni.A
népszsvazának lehet negatív és pozitív kimenetele, mármint
esetünkben az, hogy a magayar állampolgárok a feltettkérdésre
igent mondanak, vagy nemet - vagy azt, hogy gondolkodván
"jelentéktelennek" tartják a feltett kérdést
és nem mennek ki a népszavazásra. Megérteném a az igenlőket,
heleyeselném a voksukat, nem tudom e szerény igenlő
írásom, mennyire fogja befolyásolni a kételkedőket.
Csupán azt sajnálnám, ha a sorsdöntő, fontos, nemzetegyesítő
kérdésben nem mennéének ki és nem mondanák el igenlő
véleményüket. Közösségi érdekről van szó. Nagy horderejű
kérdésről, amelynek ma, szerintem legkevesebb kockázata
van. Sajnos mi határon túli magayrok, éppen az állampolgárság
hiánya miatt nem szavazhatunk az igen mellett. De kérjük
nemzettársasinakt, akik ezzel a joggal rendelkeznek,
adják meg nekünk is, bnevünkben is az igent. Azt remélem,
hogy ötmillió nemzettársunk fog majd igent mondani.
Hogy igazán mennyi lesz az "igen" és mennyi
a "nem", nem tudhatom, meglátjuk. Ha a választópolgárok
nem mennek ki a népszavazásra, az ilyen "nem"
lenne a legfájóbb.
Újvidék, 2004 nov. 18.-án
Szalma József |