VÁLASZOK
A
A MAGYAR ÁLLAMPOLGÁRSÁGNAK A HATÁRON TÚL ÉLŐ MAGYAROKRA
VALÓ KEDVEZMÉNYES KITERJESZTÉSÉRŐL SZERVEZETT ANKÉTRA
I. Elméleti keretek
1. A "kettős állampolgárság" kérdése
több elméleti keretben megközelíthető. Az állampolgárság
egy adott állam és adott egyén közötti jogviszonyt fejez
ki. Magyarország és a határon túli magyarság közötti
viszony mindezidáig rendezetlen. Ön milyen elméleti
keretben elemezné a "kettős állampolgárság"
körül kialakult vitát?
Számomra az egyének identitása és történelmileg öröklött
joga a kiindulópont. Trianonnal a nagyhatalmak akaratuk
ellenére milliónyi magyar identitású emberre kényszerítettek
idegen állampolgárságot. Születésükkor kapott jogukat
a magyar állampolgárságra megvonták tőlük (amennyiben
az állampolgárságot a valahol éléshez kötötték). A globalizáció
korában egyre gyakoribb, hogy a valahol élés és az állampolgárság
nincsen teljes fedésben. Adható magyar állampolgárság
másutt élő személyeknek is. Ma tehát azoknak kell visszaadni
az állampolgárságukról való döntés jogát, akiktől (akik
elődeitől) ezt valaha megvonták. Ha ezt a Magyar Állam
nem teszi, azzal egyrészt a trianoni döntés aktív részese
lesz, másrészt jogsértést követ el a határon túli magyarokkal
szemben.
A kommunista kor jellemzője, hogy felülről, valamilyen
ideológiai vagy állami szempont alapján próbálta az
embereknek megmondani, hogy nekik mi a jó. Úgy tűnik,
a jelenlegi kormánypártok ugyanezt teszik, amikor nem
akarják az érintettekre - a határon túli magyarokra
- bízni a döntést, hanem ők akarják eldönteni, hogy
a határon túliaknak mi a jó.
2. Ki tekinthető határon túli magyarnak? Ki és
milyen kritériumok alapján jogosult dönteni erről a
kérdésről? Mennyire szabad, és hogyan lehet ezt jogszabályban
szabályozni?
(a) Mindenki magyarnak tekintendő, aki magát valóban
annak tartja, aki magyar identitású.
(b) Tehát erről csak mindenki maga dönthet, ám mégis
szükség van kritériumokra, nehogy a magyar identitás
helyett az - esetleg - előnyösebb magyarországi gazdasági
lehetőségek (azaz alapvetően a gazdasági érdek) alapján
minősítse magát valaki (lényegében hamisan) magyarnak.
Az alábbi két kritérium közül legalább egynek a meglétét
elmaradhatatlannak vélem:
- magyar származás (= valamely felmenője magyar állampolgár
volt) és a magyar nyelv értése és bizonyos használata
a mindennapi életben
- magyar származású személlyel házasságban élés
3. A határon túli magyarok milyen problémáira jelentett
megoldást a státustörvény és mire nem? A megoldatlanul
maradt kérdések közül, melyek kezelhetőek a "kettős
állampolgárság" eszközével?
Attól félek, hogy a státustörvény nagyon kevés dologra
jelentett megoldást. Létrehozása idejében nagy szimbólikus
jelentősége volt (a magyar igazolvány identitáserősítő
szerepe azóta is tagadhatatlan), ami azonban erősen
devalválódott a gyakorlati lebonyolítás során és főleg
amiatt, hogy a Magyar Állam vállalt kötelezetségeit
jelentős késéssel teljesítette.
A kettős állampolgárság legfontosabb értékéinek a következőket
vélem:
- a Magyar Állam általi teljes mértékü elfogadás szimbolizálását,
- az egyén önmagáról (mindenek előtt állampolgárságát
és lakóhelyét érintő) döntési jogának, azaz szabadságának
visszaadását,
- a Magyarországra való belépés engedélyezése körül
magyar részről történő packázás és bürokrácia csökkentését,
- a magyarországi oktatási, egészségügyi, munkaügyi
rendszerben való - mér meghatározandó feltételek szerinti
- részesedést.
4. Mennyiben összeegyeztethető a magyar állampolgárság
kiterjesztése a különböző magyar regionális kisebbségek
közösségépítő törekvéseivel (önálló oktatási, kulturális
intézményrendszer, kulturális, regionális autonómia)?
Elvben semmi ellentmondás nincs a kettő között.
A gyakorlatban Magyarország elszívó erejét a különböző
magyar regionális kisebbségek közösségépítő törekvései
erőteljes támogatásával kell ellensúlyozni, azaz a kettős
állampolgárság kiterjesztése - természetesen - nem csökkenti
a magyar állam felelősségét a határon túli magyarok
továbbbi sokoldalú (és az eddiginél erőteljesebb) támogatása
terén.
5. Milyen új perspektívákat kínál a magyar-magyar
kapcsolatokban az európai integráció, az EU bővítése?
A határon túli magyarok saját országaikban hátrányos
helyzetben vannak. A területi egyenlőtlenségek felszámolására
irányuló EU programok felhasználhatóak a határon túli
magyarok hátrányainak csökkentésére. Ennek kezdeményezése
a szomszéd országoktól kevéssé várható. Ezen a téren
egyértelmű Magyarország felelőssége. Éppoly egyértelmű,
hogy az EU gazdasági lehetőségeket kínál, mindenek előtt
az EU tagországok tekintetében.
II. Demográfia és migráció
6. Miként ítéli meg a népszavazási kezdeményezés
időzítését és a népszavazásra föltett kérdés megfogalmazását?
Félek a népszavazástól. Már a kedvezménytörvény idején
kiderült, hogy a szocialisták szociális demagógiája
jelentős tömegeket képes a határon túli magyarok ügyével
szembefordítani - ezzel megosztva a magyarságot. Ma
a miniszterelnök is - egyebek között - a magyarság megosztása
miatt bírálja a népszavazási indítványt. Ezt a demagógia
csúcsának tekintem, mikor saját megosztó magatartását
a másik félre próbálja hárítani.
7. A demográfiai adatok tanúsága szerint Magyarország
és a magyar kisebbségi közösségek népessége folyamatosan
csökken. Erre a kérdésre a magyar államnak és a magyar
kisebbségek politikai reprezentációjának valamilyen
megoldást kell találnia. Lehet-e a határon túli magyarok
Magyarországra telepedésével ezt a kérdést úgy kezelni,
hogy a Kárpát-medencei magyar anyanyelvű népesség csökkenése
megálljon vagy legalábbis lassuljon?
A kérdés számomra nem egyértelmű.
Mindenképpen úgy gondolom, hogy a magyarság egészében
gondolkodva, az otthonmaradás vagy az áttelepülés nem
jelent létszámbeli változást.
Az áttelepülés azonban a határon túl, legalábbis egyes
területeken, szórványosodáshoz vagy annak erősödéséhez
vezethet, ami aligha kívánatos.
Az áttelepülés ugyanakkor Magyarország kormegoszlásának
kedvezőbbé (és a határon túli kormegoszlás kedvezőtlenebbé)
válásával járhat, hiszen minden bizonnyal inkább a fiatalabbak
azaz aktív és szülőképes korúak települnének át. Ez
Magyarországon gazdasági előnyt (s nem a kormány által
sugallt hátrányt) jelent, de a magyarság egésze szempontjából
ugyancsak ellentmondásos dolog.
8. Hogyan ítéli meg Magyarország jelenlegi migrációs
politikáját? Milyen alapelveket kell figyelembe venni
a magyar kormánynak az aktív migrációs politika kialakításakor?
Jóformán azt nkell kérdezni, hogy van-e ilyen. Tehát
egészében kevéssé átgondoltnak és nem elég szervesnek
gonodolom a a magyar kormány migrációs politikáját.
Nem kérdés, hogy a magyar kormánynak mindent meg kell
tennie azért, hogy helybenmaradás esetén a határon túli
magyarság életesélyeit növelje. Ez mindenféle kedvezmények
sorozatát követeli.
Továbbá: a magyar kormánynak erőteljesen támogatnia
kellene a határon túli mmagyarság közé, azok intézményeinek
támogatására kifelé irányuló - akár csak határozott
időtartamokra szóló - szakember-migrációt. Ez világszerte
jól ismert stratégia, de tudomásom szerint a a magyar
kormánynak eddig alig alkalmazta
9. A magyar kormány hogyan egyeztetheti össze a
klasszikus kisebbségvédelmi politikát az egyéni életpályák
mobilitási-migrációs igényeivel?
Úgy, hogy kiemelten preferálja a határon túlnan élést.
Franciaországnak is vannak határon túli területei. Más
országoknak is voltak. Ma is vannak országok, amelyeknek
a határain élő kisebbségei vannak. Ilyenkor az ott végzett
munkát sokkal magasabban fizetik, mint az otthonit.
Ebbe az irányba - noha nyilvánvalóan csak támogatások
formájában és talán csak bizonyos funkciók és szakmák,
valamint a vállalkozásfejlesztés esetében - a a magyar
kormány is elindulhatna.
10. Lehet-e, kell-e mérlegelni, "mennyibe
kerülnek" Magyarországnak a határon túli magyarok?
Milyen gazdasági következményei lehetnek az etnikai
jellegű migrációnak?
Erre már kitértem korábban. De hát még egyszer:
1. A határon túli magyarok alapvető jogainak - lehetőségeinkhez
képest - maradéktalan visszaadásának nem szabad gazdasági
mérlegelés tárgyává válnia.
2. Ugyanakkor semmilyen kormány és állam nem kerülheti
el, hogy minden jelentős gazdaságbefolyásoló tényezőt
megvizsgáljon. Ennek megfelelően mérlegelni kell, hogy
"mennyibe kerülnek" Magyarországnak a határon
túli magyarok
3. De persze azt is mérlegelni kell, hogy mennyit hoz
a konyhára az ide behozott vagyon s még inkább a szakképzet
munkaerő (amelynek képzési költségeit nem Magyarország
viselte) és egyáltalán az a fiatalabb korosztály, amely
hosszú időn át termelni fog és nem nyúgdíjra vár. A
mérleg tehát minden bizonnyal pozitiv, azaz az áttelepülés
nem terhet, hanem hasznot jelentene Magyarországnak.
11. Az eddigi támogatáspolitika és a kedvezmények
nyújtása mellett milyen új eszközökre lenne még szükség?
A határon innen és túliak körében egyaránt nagyon erőteljesen
ösztönözni kellene a határon túli magyar területeken
indított vállalkozásokat.
III. Politikai stratégiák és
jogi megoldások
12. A "kettős állampolgráság" körülötti
vita mennyiben szól a határokon kívül élő magyarokról,
és mennyiben vált belpolitikai kérdéssé?
Sok minden szól amellett, hogy az utolsó választásokon
a FIDESZ korábbi előnyét az akkori ellenzék a kedvezménytörvénnyel
szembeni agitációval tudta lefaragni. Félős, hogy a
kormány jelenlegi poziciójában ugyancsak a határon túli
magyarok ideköltözésének "veszélyével" és
állítólagos magas költségeivel próbál belpolitikai tőkére
szert tenni.
Abban van valami, hogy a magyar népesség a kérdés gazdasági-politikai
vonatkozásairól és lehetséges következményeiről nem
tud eleget. Ám ez a mindenkori kormány bűne és felelőssége.
13. A "magyar kérdés" nincs végiggondolva
- állítja Kis János a Túl a nemzetállamon című tanulmányában.
Milyen jövőképekben lehet gondolkodni?
A "magyar kérdés" soha sem lesz teljesen
végiggondolva, mindig lesz rajta javítanivaló.
Valóban érdemes végiggondolni, hogy mennyire fontos
nekünk az, hogy "magyar"? Kell-e nekünk olyan
identitás, amely etnikai és történelmi gyökerekből táplálkozik?
Közvéleménykutatásokból úgy tűnik, a válasz nem egyértelmű.
Vagy inkább az a fontos, hogy a (trianoni) Magyarország
területén élő? De hát a nemzetközi trend a határok jelentőségvesztése
irányába mutat!
Vagy csinálja mindenki a saját szerencséjét s váljék
magán döntés tárgyává, hogy kinek jelent valamit a múlt,
a nyelv, az etnikai hovatartozás?
Valóban szükség lenne az alternatívák (s ha mégoly
meghökkentőek is) explikálásra!
14. Milyen nemzetközi visszhanggal, dokumentumokkal
(pl. az 1997-es ET állampolgársági egyezmény) kell számolni
a magyar állampolgárság kiterjesztésekor? Mennyire relevánsak
ezek a jelenlegi "kettős állampolgárságról"
szóló vitában?
A kérdés nem példa nélküli az EU-ban. Lehet, hogy lesznek,
akik a kettős állampolgárság ötletét kifogásolni fogják.
Őket emlékeztetni kell Franciaország, Hollandia, Németország
(s talán stb.) által a határain élő bizonyos egyéneknek
- általában származásuk vagy korábbi állampolgárságuk
szerint a saját nemzethez tartozóknak - adó állampolgárságot
gyakorlataira, amelyet - tudomásom szerint senki sem
bírált
15. Kérjük fejtse ki véleményét a népszavazás várható
eredményéről. Elemezze az alternatívák következményeit.
Azt gondolom, hogy legfeljebb éppen hogy jön majd össze
a részvételi arány és legfeljebb pici többségű támogatást
kap majd az állampolgárság megadásának javaslata. Ez
azt jelenti, hogy a népszavazást követően mindenképpen
hosszú feldolgozási folyamatra lesz szükség - a határon
inneni társadalom érdekében (is).
Félős, hogy az állampolgárság megadása melletti elegendő
többség esetén is a kormány - már csak az adminisztráció
és a gazdasági tervezés nehézkessége miatt is - akadékoskodni
fog és ez rossz szájízt hagy maga után. Az állampolgárság
megadásának megszavazása persze valóban óriási törvénykezési
és adminisztratív feladatokat is maga után von, aminek
zömét ellenben már a 2006-ban megválasztott kormánynak
kell majd viselnie.
Még nagyobb problémákat okozna az állampolgárság megadását
esetleg elutasító szavazati többség, mert ez az országon
belüli megosztottságot súlyosan fokozná, a határon túliakat
pedig hosszú távon is alig jóvátehetően elkeserítené.
16. Milyen jogi megoldás volna az állampolgárság
késésében a leghatékonyabb és a külhoni igényeket leginkább
kielégítő? Elégségesnek tartja-e a jelenlegi állampolgársági
törvény módosítását vagy más jogi megoldások is felmerülhetnek?
Elégségesnek tartom a jelenlegi állampolgársági törvény
módosítását.
17. Ön szerint lehetséges-e a magyar állampolgárságnak
a lakóhely szerinti korlátozott megadása például politikai
jogok nélkül? Lehetséges-e illetve milyen módon lehet
a kettős állampolgárok jogait korlátozni? Egy speciális
külhoni jogállás létrehozása elképzelhető-e a státustörvény
módosításával a "kettős állampolgárság" megadása
nélkül?
Az állampolgári jogok korlátozása elég szerencsétlen
ötletnek látszik. Viszont a jogok gyakorlását lehet
bizonyos feltételekhez kötni. A politikai joogok nem
megadására, vagy feltételekhez kötésére viszont nem
látok okot.
18. Véleménye szerint milyen reakciókat vált ki
a környező országok politikai elitjében a magyar állampolgárság
kedvezményes kiterjesztése?
Bizonyára mind román, mind szlovák részen a kérdés
újabb nacionalista indulatokat gerjeszt. Tehát ott erőteljes
PR-ra van szükség és annak emlékeztetésére, hogy ők
saját vonatkozásukban ezt a lépést már korábban megtették.
A volt Jugoszlávia országaiban - véleményem szerint
- a politikai elitben a dolog kisebb ellenkezést kelt,
de ugyanaz a PR ott is elvégezhető.
Ukrajnában valószínűleg alapvetően más a helyzet mind
az orosz kisebbség, mind az Európával szembeni ambivalens
vélemények miatt. Ott - a kettős állampolgársági későbbi
érvényesíthetősége érdekében - egyrészt a magyar kisebbség
kicsiny voltával, másrészt az ország nyugati s EU-melletti
területén való elhelyezkedés specialis adottságaival
kellene érvelni.
19. Mennyiben jelent szakítást a magyar állampolgárság
kiterjesztése az eddigi magyar kisebbség-, illetve nemzetpolitika
eddigi gyakorlatával, alapelveivel kapcsolatosan, s
mennyiben tekinthető az 1989 óta kialakult gyakorlat
betetőzésének?
Úgy gondolom, az elmúlt 14-15 évről beszélve nem lehet
szó egységes, vagy akár csak kontinuus "eddigi
magyar kisebbség-, illetve nemzetpolitika"-ról.
A kettős állampolgárság gondolata inkább a 15 millió
magyar gondolatának felel míg, mintsem annak, hogy magyar
az, aki a határokon belóül és és a határokon túliak
ügye lényegében a szomszéd országok ügye. Ez a különbség
mind ideológiai, mind pártpolitikai, - megoldása éppen
ezért is nehéz.
Dr. Tomka Miklós egyetemi tanár
Pázmány Péter Katolikus Egyetem BTK
Szociológiai Intézet |