VÁLASZOK
I. Elméleti keretek
1. A "kettős állampolgárság" kérdése
több elméleti keretben megközelíthető. Az állampolgárság
egy adott állam és adott egyén közötti jogviszonyt fejez
ki. Magyarország és a határon túli magyarság közötti
viszony mindezidáig rendezetlen. Ön milyen elméleti
keretben elemezné a "kettős állampolgárság"
körül kialakult vitát?
Hadd szögezzem le, hogy az állampolgárságnak fentebb
említett meghatározása számomra kiindulópontként elfogadható
ugyan, de nem merítheti ki az állampolgárság vonatkozásrendszerét.
Voltaképpen ez a meghatározás a politika legalista hagyományában
gyökerezik, és inkább minimalista jellegű, legalábbis
a nézetem szerint. Az állampolgárság mindig politikai
azonosságot is jelent, amely kapcsolatban áll, legalábbis
röviden szólva, azokkal a materiális és nem-materiális
javakkal, amelyeket az emberek elsajátítani törekszenek.
A polgári jogok és az azonosság relációja nem állandósult,
hanem változó: a politika elitek "támaszkodnak"
a fennálló azonosságokra, de transzformálják is ezeket,
mint ahogy az állampolgárság is kollektív azonosulási
mintákat teremt. Az állampolgárság a klasszikus értelmezés
szerint a teljes körű státust és egyenlőséget tartalmazó
jelentés az önmagát irányító politikai közösségben.
Ugyanakkor az állampolgárság fogalma differenciálódik
a nemzetközi, a multinacionális és a transznacionális
jelentések hibridizációja okán. Egyébként, érdemes rögzíteni,
hogy a kortárs társadalomtudomány élénken firtatja az
állampolgárság klasszifikációjának kérdéseit, és újabb
és újabb árnyalatokkal gazdagítja az állampolgárság
fogalmát. Így szó esik az állampolgárság politikai és
nem-politikai módozatairól (U. Preuss), a kulturális
állampolgárságról, a "modern szociális állampolgárságról"
(Turner), az "Anrechte és az Angebote összességéről,
mint az állampolgárság alapjáról" (Dahrendorf),
itt van a "Citoyenität" (W. Schmidt), a "transznacionális
állampolgárság” (Bauböck) koncepciója stb. Az állampolgárság
klasszikus értelmezése a francia forradalom környezetében
alakult ki, a kortárs szituációban nem nyújt megfelelő
válaszokat. Az elméletben szó esik az időleges, a parciális
állampolgársági formákról is. A nem-területi állampolgárság
vagy a perszonális föderalizmus kérdéskörei mellőzhetetlenek
a magyar-magyar perspektívában, ezen irányulások meggondolkodtató
távlatokat nyújtanak. A migráció, az amorf formák kialakulása
világszerte megingatta az állampolgárságnak azt a fogalmát,
amely a területi demarkációhoz, önbezáruláshoz kapcsolódott.
Az inherens kapocs a hovatartozás fizikai és szimbolikus
vonatkozásai között, a szimbolikus és a fizikai létezésformák
feszültsége újraértelmezést igényel. Mindenesetre, magyar
szempontból megvizsgálandó, hogy az állampolgárság és
az adott államban való fizikai tartózkodás viszonya
mélyenszántó módon változik.
Tételesen említek néhány további szempontot, amelyek
elengedhetetlenek az állampolgárság transzformált jelentései
szempontjából, azaz a kettős állampolgárság perspektívájában,
a) Az etnokulturális igazságosság érvényesítése - elegyítve
az emlékezés stratégiájával (a magyar kisebbségek kényszerközösségek,
ami meghatározott történelmi konstelláció eredménye,
az esélyegyenlőség megteremtése előnyös megkülönböztetést
igényel),
b) a kisebbségek esetében mindig fennáll a jogra vonatkozó
jog problematikuma (Arendt),
c) a kollektív és az egyéni jogok játéka legitimálja
a kettős állampolgárság intézményét, a szimbolikus vonatkozások
és a területiség viszonyának megváltozott értelmét,
d) a többes kötődés formáinak megteremtése a kisebbségek
számára, azaz a plurális nemzeti identitások megszervezését
tartom szem előtt az európai integráció fényében, ami
a kisebbségek europaizálódását ösztönzi,
e) a kisebbségeknek az európai (poszt)modernizációról
való leszakadása dezintegratív tendenciákkal jár a Kárpát-medencében,
ráadásul, növeli a feszültségeket a magyar-magyar viszonylatban,
f) mindig az állampolgárság, a történelem és az azonosság
elegyéről van szó,
g) az adminisztratív- és rendőri funkciókra berendezkedett,
szankciókra, diszkréciós hatalomra összpontosító állam
felfogását módosítani kell (az igazságosságot érvényre
juttató államkoncepció javára),
h) a kettős állampolgárság deprivilegizáló hatást fejthet
ki, hiszen az egyenlősítés effektusait rejti magában
(az állampolgárság megszerzése nem marad politikai vagy
gazdasági privilégium,),
i) a határok (amelyek historizálják az azonosságokat)
demokratizációja, ami ebben az esetben kisebbségi mobilitást
feltételez,
j) a határok demokratizációja alatt nem megszüntetésüket
értem, főleg nem abban az értelemben, hogy a fékevesztett
kapitalizmus expanziója jusson kifejezésre, de fontosnak
érzem a határok átjárhatóságára vonatkozó állandó kommunikációt.
2. Ki tekinthető határon túli magyarnak? Ki és
milyen kritériumok alapján jogosult dönteni erről a
kérdésről? Mennyire szabad, és hogyan lehet ezt jogszabályban
szabályozni?
Inkább konstitutív korlátot említek itt: az identitás
megfogalmazása nem rendelheti alá az identitásválasztás
szabadságát. Az identitás meglehetősen elvont fogalom,
de magában foglalhat konkrét tapasztalatokat, valójában
az idő és a tér reprezentációját feltételezi, ami lehetővé
teszi a szubjektív azonosságok és a fennálló intézményes
gyakorlatok összefonódását. Az identitáshoz ennélfogva
hozzátartozik a megnyilvánulás, a kommunikatív praxis,
az önértelmezés nyilvános aktusa, amelynek kulturális
kontextusa van. Ez alatt azt is értem, hogy nem a származás
felől látom megfogalmazhatónak az identitást, hanem
a kulturális kontextusból sarjadó performatív aktust
tartom szem előtt. Ebben az értelemben a státustörvény
ilyen irányú megfogalmazása meggondolandó ugyan, de
mérvadó kiindulópontnak tekinthető.
3. A határon túli magyarok milyen problémáira
jelentett megoldást a státustörvény és mire nem? A megoldatlanul
maradt kérdések közül, melyek kezelhetőek a "kettős
állampolgárság" eszközével?
A státustörvény elindult az előnyös megkülönböztetés
útján, jogi jelentést kölcsönzött ezen elvnek, amit
méltányolni tudok. Juttatásokat, kedvezményeket biztosított
bizonyos helyzetekben, ami szintúgy figyelemre méltó.
Gesztusértéket is megjelenített. Ugyanakkor, értékelésekor
lehetetlen figyelmen kívül hagyni, hogy a törvényben
demonstrált koncepció megállt a félúton, lényeges kérdéseket
megkerült, a társadalompolitika vonatkozásában nem mutatott
problémaérzékenységet, nem mozdította elő a kisebbségi
társadalom stratégiai kapacitásainak kialakulását, az
európai kontextusban való participáció kérdéseit félretette.
Nem a kialakult szituáció, játéktér gyökeres transzformációjára
vállalkozott, hanem megkísérelte a létrejött kereteket
szélesíteni, de olyan eszközökkel, amelyek immanens
részei a megváltoztatásra váró konstellációnak. Megmaradt
a Budapesttől való függés környezetében, nem késztette
a kisebbségi politikai eliteket arra, hogy felülmúlják
rutinizálódott beállítottságukat. Nem formálta át az
oktatás szerkezetét, nem tudta megállítani a kisebbségi
magaskultúra romlását, nem növelte a kisebbségek versenyképességét.
Konzerválta a kisebbségi járadékvadászatot, a meddő,
deklaratív jelentésekben elmerülő kisebbségi önvonatkozásokat.
Ebben az értelemben a státustörvényt, minden esetleges
erénye ellenére, az állampolgárság kiterjesztéséről
való lemondás távlatában értékelem. Ha fontos számunkra,
hogy a kisebbségi magyarok a szerbiai, vagy a kárpátaljai
mindennapok világában konstitutív szerepre tegyenek
szert, úgy a rugalmas azonosságképleteket kell szorgalmazni,
amelyek nem állandósítják a kisebbségek vesztes-szerepét.
Nem hiszem, hogy kivédhető lenne a státustörvény azzal
a megállapítással, hogy az itt említett célokat nem
is tűzte ki maga elé. Éppen a státustörvény szerény
ambíciói érdemelnek kritikát. Hadd éljek itt egyéb kritikai
szempontokkal is, amelyek azt hivatottak megvilágítani,
hogy milyen konstelláció maradt változatlan. Amennyiben
a kisebbség értelmezése kerül napirendre, úgy a kánon
szellemében a szerepvállalás normái jutnak előtérbe,
a partikuláris kisebbségi értékek védelmezése, az múlandó,
erőszakkal "kihelyezett" nemzeti értékek érvényre
juttatása. E kánon szellemében a kisebbségi szegezze
tekintetét partikuláris viszonylataira, legyen az, ami,
konstruáljon abból a kevésből amije van, és közben ne
nézzen sem jobbra, sem balra, merüljön bele a helyi/etnikai
adatok szorgalmas gyűjtögetésébe, legyen saját eltűnésének
buzgó dokumentálója, egyszóval idomuljon saját létezéséhez,
ne okoskodjon túlságosan sokat, ne gondoljon keretfeszítő,
avagy eretnek (poszt)modern beszédmódokra. Azokat majd
mások lajstromozzák, a kisebbségiek legyenek a Versaille-ban
megrajzolt agonizáló tér szereplői, statiszták saját
drámájukban, egyéb, kívülről kijelölt és főképp instrumentális
feladatok megvalósítói. Olvasd: incidensek hordozói,
pénzosztók és elosztott pénzek haszonélvezői, anyaországi
politikai és kvázi-politikai küzdelmek "nyertesei
és vesztesei", holdudvarok szereplői stb. Röviden:
az állampolgárság kereteinek módosítását ebben a kritikai
perspektívában látom. Nem gordiuszi csomót fog átvágni,
hanem ajtót nyithat, amelyen be lehet lépni.
4. Mennyiben összeegyeztethető a magyar állampolgárság
kiterjesztése a különböző magyar regionális kisebbségek
közösségépítő törekvéseivel (önálló oktatási, kulturális
intézményrendszer, kulturális, regionális autonómia)?
A priori nem feltételezhető feloldhatatlan feszültség
az állampolgárság kiterjesztése és a közösségépítő törekvések
között. Hiszen, a XXI. századi tendenciákat megjelenítő,
de önálló oktatási, kulturális intézményrendszernek,
kulturális autonómiának éppúgy belső dimenziója a magyar
kultúrával való többosztatú kapcsolat, amely nem az
eddigi egyirányú viszonylatokon, hanem a kölcsönösség
kereteiben megfogalmazott stratégiákon alapul. A nem-területi
állampolgárság és a rugalmas identitásképletek nem korlátozó,
hanem nyitottságteremtő jellegűek. Sokkal jelentékenyebb
problémát jelentene a jelenlegi állapot befagyasztása,
a segély-magatartásba belebonyolódott, passzivitásra
berendezkedett, nemzetpolitika megőrzése. Szólni kell
azonban a kisebbségi autonómiaformák minőségéről is,
mert ez a többosztatú kapcsolat csak akkor érlelődhet,
ha autonómia alatt nem a különféle politikai elitek
közötti hatalomelosztást értjük.
5. Milyen új perspektívákat kínál a magyar-magyar
kapcsolatokban az európai integráció, az EU bővítése?
Magyarország EU-csatlakozása az anyaország és a határon
túli magyarok viszonyát új kontextusba helyezte, ennyiben
megragadhatóak azok az új távlatok, amelyek megnyíltak.
Feltételezhető, hogy ezeket a perspektívákat a magyar
politikai elitek még nem tudatosították kellőképpen.
Szembeszökő, hogy a magyar politikai elitekre újfajta
feladatok háramlanak, amelyeket nem lehet megoldani
az eddigi eljárások ismétlésével. Arról, mindenesetre
le kell mondani, hogy az európai csatlakozás automatikusan
megvalósuló megoldásokat bocsátana volna napvilágra,
amelyek megtakaríthatnák az erőfeszítéseket. A vajdasági
magyarság esetében a legoptimisztikusabb hangvitelű
dramaturgia is hosszú átmenettel számol, pontosabban
2012 esik szóba, legalábbis a szerb politikai elit kalkulációja
szerint. A kisebbségek gondjait megoldó csatlakozás
a kivetített időpontban pürrhoszi győzelem lenne. Az
új nemzetpolitikai stratégiának olyan útmutatást kell
tartalmaznia, amely révén e kisebbségek túlélhetik ezt
az időszakot, és ugyanakkor részesei az európai integrációnak
e pillanat beálltáig is. Minthogy a határon túli magyar
kisebbségek heterogén pályákat befutó országok állampolgárai,
szükség mutatkozik arra is, hogy az anyaország rugalmas
nemzetpolitikát gyakoroljon, amely túlmutat a különbségeket
alárendelő egyneműségen. Az európai intézmények által
kijelölt határokon túl rekedt magyar kisebbségek számára
ellentmondó jelentéseket teremtett a csatlakozás, ami
teljességgel érthető, hiszen új határvonalak jelentkeztek,
amelyek megannyi következményt eredményeznek. Nem mellőzhető,
hogy az európai csatlakozás okán hangsúlyozott elvárások
alakultak ki, amelyek szituatíve megjelentek a vajdasági
konstelláció kapcsán, természetesen az erőszakhullámra,
a magyarellenes kampányokra, és a szaporodó atrocitásokra
gondolok. Minden bizonnyal ezek az elvárások befolyásolták
a magyar kormányt abban, hogy a nemzetközi fórumok elé
vigye ezen ügyet. Aligha kell bizonyítanom, hogy milyen
kínos feladat rajzolódott ki, mert az európai politikában
a kisebbségi jogok számonkérését terheli az a praxis,
amely az etnokulturális igazságossággal szemben a biztonságpolitikai
megfontolást részesíti előnyben. Ráadásul az európai
gyakorlat (a XX. századi Európa arcán ott van, például,
a Versaille-ban önmagán ejtett sebhely) igencsak kritika
alá vonható megannyi esetben, az etnikai tisztogatások
baljós következményeinek elfogadása sújtja az európai
lelkiismeretet. A budapesti kormányok mindeddig erős
megfontolásokkal, alkalomadtán tartózkodva figyelték
a vajdasági magyar kisebbség sorsát, az említett konstelláció
azonban másfajta jelentéseket sugall, jelzi, hogy az
európai kontextusban ezt az óvatos, tapintatos fellépést
fel kell, hogy váltsa az offenzívabb, kitartóbb magatartás,
amelynek nem kell magyarázkodásra kényszerülnie, amikor
kisebbségi jogokat véd, és az adott államtól megfelelő
eljárásokat követel. Hiszen e magatartás ezáltal Európát
emlékezteti saját elveire, emlékezteti arra a tényre,
hogy a kisebbségi kérdést nem lehet szőnyeg alá söpörni.
Európa, frazeológiailag szólva, az ellentmondások megtestesülése,
és ez a tény hatványozottan érvényes a kisebbségek esetében.
Amennyiben továbbra is Szerbia példáját tartom szem
előtt, úgy látni kell, hogy ez a fellépés máris újfajta
retorikát eredményezett a szerb állam részéről, olyan
elismerések hangzottak el, amelyek korábban elképzelhetetlenek
voltak, noha még mindig homályba vesz megannyi kérdés,
és ott vannak a tabuk, amelyek dekonstrukcióra várnak.
Ám kitapintható volt, hogy a megfelelő diplomáciai fellépés
befolyást gyakorolhat. Ez a szituáció annyiban mintaszerű,
mert megvilágítja: az európai intézményekkel való kommunikáció
új ösvényeket jelent, és mindenekelőtt a felelősség
kereteinek kiszélesítését igényli a magyar politikai
elitektől.
II. Demográfia és migráció
6. Miként ítéli meg a népszavazási kezdeményezés
időzítését és a népszavazásra föltett kérdés megfogalmazását?
Az időzítés kérdését nem tartom különösképpen relevánsnak,
hiszen szinte mindegyik elképzelt időpontnak vannak
hátrányai és előnyei. Nem véletlen, persze, hogy a kérdés
most vetődik fel, hiszen kapcsolatban áll a kérdéskör
Magyarország Európa-integrációjával, ami megannyi nehézséget
bocsátott a felszínre és a kisebbségek jövőképét tette
próbára. Számomra nagyobb súllyal esik a latba, hogy
a népszavazás milyen kontextusból sarjad. Tudniillik,
arra gondolok, hogy a népszavazást megelőzték a stratégiai
inkoherenciák a magyar-magyar relációt illetően, az
átgondolatlan beállítottságok, az alkalmi taktikai lépések.
A népszavazás, amennyiben értékelnem kell, úgy a tegnapi
tétova magatartási minták, a végig nem gondolt illúziók
világából lép elő, az önmagunkra testált kényszerpályák
jelentéseiből származik, ennyiben magán viseli az elmúlt
15 év karakterjegyeit. Hogyan megmagyarázni, például,
a vajdasági magyarságnak, hogy a kettős állampolgárság
népszavazásra került, amikor előttük egy egész másmilyen
dramaturgia játszódik le, jelesül, Szerbia a kettős
állampolgárságot egyik vagy másik állammal szemben kollektív
kisebbségi jogként alkalmazza? Hasonló távlatban gondolkodom
akkor, amikor a népszavazás kapcsán feltett kérdésről
van szó: az ennyire pontatlan nyelvezettel megfogalmazott
kérdés mögött azt kell látnom, hogy az idők folyamán
megannyi félreértés tapadt rá a problematikumra.
7. A demográfiai adatok tanúsága szerint Magyarország
és a magyar kisebbségi közösségek népessége folyamatosan
csökken. Erre a kérdésre a magyar államnak és a magyar
kisebbségek politikai reprezentációjának valamilyen
megoldást kell találnia. Lehet-e a határon túli magyarok
Magyarországra telepedésével ezt a kérdést úgy kezelni,
hogy a Kárpát-medencei magyar anyanyelvű népesség csökkenése
megálljon vagy legalábbis lassuljon?
Amennyiben a határon túli magyarok Magyarországra való
telepedése bizonyul serkentő eszköznek, úgy a szülőföldön
maradás programja semmissé válna. Ráadásul, akkor minden
olyan nemzetpolitika, amely az egyenlőséget tartja szem
előtt, sérülni fog, hiszen világos, hogy a szociálisan
mobilis rétegek mozdíthatóak el. Nem lehet feledni,
hogy a vajdasági exodus nagy része azokhoz a rétegekhez
fűződött, amelyekbe a közösség komoly eszközöket fektetett
be. Ugyanakkor, mindig maradnak olyan rétegek, amelyek
helyhez kötöttek maradnak, és az elitek eligazító, mintaadó
tevékenysége nélkül maradnak. Magyarország vonzásereje,
kivívott pozíciója, teljesítményei okán, jelentékeny:
a migráció motívumai többirányban bontakoznak ki. Tartok
attól, hogy veszteségtudat nélkül ezt a kérdést még
megközelíteni sem lehet. A migráció kérdése azonban
nem független a nemzetpolitika egészétől. A távlatokban
gondolkodó közpolitika az okokat, és nem a következményeket
orvosolja.
8. Hogyan ítéli meg Magyarország jelenlegi migrációs
politikáját? Milyen alapelveket kell figyelembe venni
a magyar kormánynak az aktív migrációs politika kialakításakor?
Nem azt tapasztalom, hogy létezne taglalt, hosszútávú
magyar migrációs politika, inkább az ingadozást látom,
noha tudom, hogy roppant nehéz ebben a tekintetben konszenzusra
jutni, hiszen egymásnak ellentmondó tendenciák, súlyos
dilemmák merülnek fel. Tarthatatlan azonban, hogy a
nyilvánosságban hangoztatott retorika és a követett
gyakorlat különbözzön. Egyfelől ott látom az otthonmaradás
jelszavát, másfelől a létező rendszer ellentétes tendenciákat
juttat érvényre. Annyi bizonyos, hogy a Budapesttől
való függés egyirányú migrációra ösztökél, és híján
van a rugalmas identitás-koncepció elemeinek. Kialakul
az egydimenziójú kisebbségi polgár, aki horizontját
ehhez a függéshez igazítja, és a támogatáspolitika gravitációs
erejének rendelődik alá. Ha a budapesti kormányok valóban
komolyan gondolják a szülőföldön maradás programját,
akkor az ösztönzés rendszerének is ehhez kell igazodnia.
Nem pusztán az erőforrások mennyiségének növelésére
gondolok, természetesen, hanem a versenyképesség javítására
utalok, és a fennálló tőkeformák (társadalmi tőke stb.)
kiaknázását vetítem ki.
9. A magyar kormány hogyan egyeztetheti össze
a klasszikus kisebbségvédelmi politikát az egyéni életpályák
mobilitási-migrációs igényeivel?
A budapesti kormányoknak többirányú fellépést kell
gyakorolniuk. Nem moralizálhatnak azért, mert egyének
esetében érdekvezérelt cselekvések észlelhetők, vagy,
hogy kisebbségi magyarok érvényesülési esélyeket keresnek
Magyarországon. Legkevésbé oldható meg a kérdés anti-liberális
gátak emelésével, vízumrezsimek szigorításával, mesterséges
sorompók felállításával, amelyek a mozgáskorlátozást,
a határok megerősítését, a diszkrecionális hatalom fokozását
szolgálnák. Rögzíteni kell azokat a tényeket, amelyek
az egyéni életpályák mobilitását mozgásban tartják:
a kedvezőbb magyarországi gazdasági pályákat (a piacon
való mozgáslehetőségeket pl.), a politikai bizonytalanság
messzemenően alacsonyabb fokát, de az ellentmondásos
támogatási rendszert stb. Ezek közül regisztrálni szükséges
azokat a tényezőket, amelyekre a magyar politikai elitek
feltételteremtő tevékenységekkel befolyást gyakorolnak.
Nyilvánvaló, hogy azon tényezők esetében, ahol ez nem
áll fenn, ott csak reaktív politikát lehet gyakorolni.
A jelenlegi állapotban időről-időre felsejlik a tendencia,
méghozzá dilemma gyanánt: vagy asszimiláció, vagy áttelepülés.
Ez negatív határértéket kell, hogy jelentsen a magyar
migrációs politikában.
10. Lehet-e, kell-e mérlegelni, "mennyibe
kerülnek" Magyarországnak a határon túli magyarok?
Milyen gazdasági következményei lehetnek az etnikai
jellegű migrációnak?
Kézenfekvőnek bizonyul számomra, hogy politikai megoldásokat
költségmegfontolások kiérik. Figyelembe véve a szélesebb
gazdasági kontextust, amelyben Magyarország fennáll,
aligha lehet másképpen gondolkodni, ezenkívül politikai
lépéseket mindig egyeztetni kell azokkal, akiknek érdeke
megsérülhet, adott esetben ezek a magyar adófizetők.
(Amennyiben belátást kívánunk nyerni a jelenlegi állapotba,
úgy érthető az adófizető polgárok elégedetlensége, a
támogatási politika kemény kritika alá vonható…) Ugyanakkor,
az eddig megjelent költségkalkulációk megannyi kérdőjelet
közvetítenek számomra, mindenekelőtt homályos az a mód,
amellyel a számítások elkészítői éltek. Úgy tűnik, hogy
a számításokon átsugárzik a szűkítő költség-haszon elemzés,
amely egyfajta redukcionizmust sugall. Például azért,
mert az egyirányú input-output szemléleten alapul. Aztán
az is kérdéses, hogy a számítások milyen idősávot vesznek
alapul, hogy rövid- vagy hosszútartamú távlatokat mérlegelnek-e?
Hiszen az időperspektívák mozgatása különböző költségvonzatokat
hoz létre, ha közgazdasági kritériumokat használunk,
akkor mindig tudnunk kell a statikus és a dinamikus
távlatok közötti mérvadó különbségekről. Aki az etnikai
jellegű migráció gazdasági következményeinek feltérképezésére
vállalkozik, számot kell vetnie azzal a ténnyel, hogy
a nyilvánosságban megjelent számadatok statikus beállítottságot
tükröznek. Márpedig, amennyiben az etnikai migrációt
gazdasági fényben vizsgáljuk nem elégedhetünk meg statikus
álláspontokkal, mert torz arányokat tükröznek, kialakul
az a benyomás, hogy egy mindent nyom nélkül elnyelo
fekete lyukba való pénzdobálásról van szó. Ha így lenne,
akkor a gazdasági migráció teljeséggel elképzelhetetlen
lenne. Voltaképpen, módfelett komplex elemzésre és nem
sebtében összetákolt keretekre lenne szükség, ahhoz,
hogy releváns módon tudjunk erről megszólalni. A napjainkban
uralkodó költségvetési redukcionizmus felől nem világíthatóak
meg a hosszútávú viszonylatok. A gazdaság ugyanis bonyolultabb
organizmus annál, hogy ilyen egyszerusítő megoldással
megvilágítható lenne. Nemcsak az állampolgárság kiterjesztése
kapcsán felmerülő költségeket kell figyelembe venni,
hanem azokat a költségeket is, amelyek a jelenlegi helyzetben
állnak fenn, és a leszűkített választási lehetőségtartományhoz
kapcsolódnak. Ezenkívül, a politika nem ügyintézés,
amely mechanikusan átveszi a kvalitatív jellegzetességektől
megfosztott kvantumokat, hanem értelmezés, amelynek
keretteremtő ereje van. Az akaratlagos állampolgárság
olyan formális elismerést jelent, amely speciális viszonyt
testesít meg az egyén és az állam között. Nem lehetséges
leegyszerűsíteni ezt a képletet a költség-haszon elvre,
hiszen intrinszikus motivációk mellett, érzelmi összetevők
is szerepet játszanak ebben a relációban.
Végül is, tekintettel a magyar gazdaság és demográfia
állapotára, nem látom azt a tényezőt a dinamizált magyar
kisebbségek kapcsán, amelynek káros növekedésgátló hatása
lenne. Sőt, mi több, amennyiben a létrejövő flexibilis
azonosságképletek lehetővé teszik a határok átjárását,
úgy elképzelhetőnek tartom a hosszabb távon kibontakozó
magasabb jövedelemszintet minden fél vonatkozásában.
11. Az eddigi támogatáspolitika és a kedvezmények
nyújtása mellett milyen új eszközökre lenne még szükség?
Az eddigi támogatáspolitika radikális átgondolása
a nemzetpolitika hordozóinak feladata. Amennyiben az
etnokulturális igazságosság és az esélyegyenlőség biztosítása
jelentik az irányadó szempontokat, úgy a támogatáspolitika
formái és tartalma sem maradhatnak érintetlenek. Fontos
átgondolni, hogy a szociális szempontok mennyire következetesen
nyertek megvalósítást, itt helye van a mély szkepszisnek,
mert a létrejött monopóliumok megkérdőjelezik a szociális
érzékenységű beállítottság meglétét. Ezenkívül a támogatáspolitika
nagymértékben reprezentatív azonosságőrző vonatkozásokra
irányult, kevésbé összpontosított a modernizáció kapacitásainak
erősítésére, a magaskultúra identitásstabilizáló vonatkozásaira,
ismételten kiélezve a rövid- és a hosszútávú idősáv
feszültségét. A támogatáspolitika szelektívnek kell
lennie, nem teremtheti azt a benyomást, miszerint a
magyarországi segélyezés helyettesítheti a szerbiai
(stb.) állam támogatási rendszerét, amelynek szintúgy
az előnyös megkülönböztetés elvét kell követnie. (Természetesen
a szerbiai állam beállítottságának módosítása, a kisebbségi
elitek nyomásgyakorló tevékenységét igényli.) Ezért
nem a mennyiségi mércék abszolutizálása a cél, hanem
az identitásőrző készségek fejlesztése a fennálló gazdasági,
kulturális relációk közepette. Mindennek feltétele a
támogatáspolitikával kapcsolatos kommunikáció kiszélesítése,
pontosabban a politika aktoraival (vagy a politikai
szereplőkkel szoros érdekszövetséget fenntartó szereplőkkel)
való kommunikáció érthető ugyan, de az arányok nem helytállóak.
Hogy a magyar elitek felemás, komplexitást nélkülöző
információkkal rendelkeznek, ez egyenesen következik
a kommunikatív struktúra reduktív mivoltából.
III. Politikai stratégiák és
jogi megoldások
12. A "kettős állampolgárság" körülötti
vita mennyiben szól a határokon kívül élő magyarokról,
és mennyiben vált belpolitikai kérdéssé?
Mindenekelőtt azt a tényt szögezem le, hogy Magyarország
önértelmezése szempontjából próbakő a kettős állampolgárság
körüli vita, mert nemzetpolitikai beállítottságának
átgondolására készteti, miközben magán viseli XX. századi
történelmének súlyait. A tét: óriási. Vagyis, a kettős
állampolgárságról szóló vitáknak, természetesen, a határokon
kívül élő magyarokra kell vonatkozniuk, de lényeges
a magyar önvonatkozás újrafogalmazása a megváltozott
körülmények közepette. Nem lenne nehéz negatív diagnosztikát
felállítani a vita állapotáról, az egyes megnyilatkozásokról,
hovatovább, könnyedén kimutatható, hogy a kiútkeresések
magukon viselik a politikai szféra konfrontatív mezőinek
jegyeit. Ugyanakkor nem szeretnék megelégedni azzal,
hogy pusztán pálcát törjek a politikai aktorai felett,
ismerem azokat a görcsöket, amelyek állandósultak a
magyar közéletben, tudom azokat a kölcsönös félelmeket,
amelyek fogva tartják a szereplőket, mindebben ott van
a tragikus színekkel telített magyar történelem, az
önreflexió bizonytalansága, az önmegváltoztatás hiánya.
Ezért nem érzek kedvet ahhoz, hogy a politika aktorainak
motivációját elemezzem, hogy a pro és contra álláspontok
mögötti motivációk mozgását taglaljam. Véletlenül sem
kívánok lemondani a politikai aktorainak bírálatáról,
sőt nagyon is azt gondolom, hogy hibáztathatóak a kialakult
konfúzióért, a mulasztásokért, a készenlét hiányáért.
Ám, nem vártam azt, hogy ilyen relevanciájú kérdés kapcsán
valaki előveheti a varázspálcát, és egyetértést csihol
ki a magyar politikai vagy közéleti szférából. Mindennek
ellenére, elrugaszkodási, kiszögellési pontnak bizonyulhat,
hogy érlelődik a felismerés, a magyar politikai eliteknek
fel kell adniuk a reaktív/defenzív politizálást, hiszen
keretfeszítő irányulás nélkül tapodtat sem lehet előrelépni.
Talán célszerű lesz, ha arra a mellőzhetetlen tényre
hivatkozok, hogy vannak olyan határon túl lévő magyar
kisebbségek, amelyek esetében e kerettágító orientáció
kialakításának legcsekélyebb elodázása is visszafordíthatatlan
asszimilációs következményekkel jár.
13. A "magyar kérdés" nincs végiggondolva
- állítja Kis János a Túl a nemzetállamon című tanulmányában.
Milyen jövőképekben lehet gondolkodni?
a) A magyar jövőkép horizontján ott kell, hogy legyen
a kortárs, ellentmondásokkal tűzdelt, tendenciák rögzítése
(a nemzetállam dinamikájának felismerése, az európai
integrációból adódó többirányú változások értelmezése,
stb…)., a kisebbségi kérdés taglalását bele kell ágyazni
ebbe a kontextusba, b) az európai integrációban való
részesedés a közeljövőben meghatározó tényező lesz,
tehát különböző stratégiát kell kialakítani a felvidéki,
az erdélyi és a vajdasági, illetve a kárpátaljai magyarok
ügyében, c) a magyarországi szívóhatás nem fog csökkeni
a közeljövőben, a kollektív és az individuális jogok
közötti játéktér kiszélesítését úgy kell realizálni,
hogy ezt a tényt nem lehet mellőzni, d) a liberális-demokratikus
szerkezetek megerősödése sem tünteti el a kisebbségi
problematikumot.
14. Milyen nemzetközi visszhanggal, dokumentumokkal
(pl. az 1997-es ET állampolgársági egyezmény) kell számolni
a magyar állampolgárság kiterjesztésekor? Mennyire relevánsak
ezek a jelenlegi "kettős állampolgárságról"
szóló vitában?
A jelenlegi európai jogrendszer képes befogadni az
állampolgárság kiterjesztésének vonatkozásait. Mind
a Maastrichti Alapszerződés, mind az Európai Állampolgársági
Egyezmény nyitottságot tanúsít a kettős állampolgárság
ügyében. Elvi perspektívában nem gördíthető akadály
az állampolgárság nem-területi formáinak megváltoztatása
előtt, tőről metszett európai princípiumról van szó,
amely nélkül a jelenlegi Európa torz maradna. A felmerülő
problémák véleményem szerint kontingens jellegűek lehetnek,
mert az elképzelt ellenvetések olyan kérdéseket érinthetnek,
amelyek, például, az egyes kisebbségek jelenlegi állampolgárságából
következnek. Ugyanakkor, kellő súlyt lehet helyezni
az európai kisebbségvédelmi egyezményre, amely erőteljes
elveket juttat felszínre. Az Európához való csatlakozás
eltérő üteme ugyanis nem taszíthatja páriaszerepbe a
kisebbségeket, erre figyelmeztetni kell az európai reprezentánsokat,
mert, a szerbiai szituáció a példa erre, Európa is,
alkalomadtán, megelégszik felemás eredményekkel, mint
pl. a szerbiai kisebbségi törvény kapcsán. Végül is,
illúzió azt hinni, hogy az állampolgárság kiszélesítése
automatikus elfogadást nyerhetne, hiszen politikai jelentéseket
teremt, ugyanakkor vakságot jelent, ha nem észleljük
azokat az elveket, amelyek az esetleges argumentáció
alapjait képezik a nemzetközi fórumokon.
15. Kérjük fejtse ki véleményét a népszavazás várható
eredményéről. Elemezze az alternatívák következményeit.
Mindenesetre, nem hiszem azt, hogy miután a kettős
állampolgárság kérdése előtérbe került, a magyar politikai
elitek ugyanolyan magatartási sémákat gyakorolhatnak,
mint amelyeket eleddig érvényesítettek. Egyszóval, a
létrejött helyzet visszafordíthatatlan tendenciákat
léptet életbe. Valószínű, hogy ez a korszak intenzív
tanulási folyamatot jelent a magyar politikai elitek
számára. Akármilyen is lesz a népszavazás eredménye,
további lépésekre fog sarkallni, amelyek meghatározóknak
bizonyulnak.
Amennyiben pozitív lesz az eredmény, a kettős állampolgárság
formális elvét meg kell tölteni tartalommal. Ezenkívül,
egy pillanat erejéig sem szabad szem elől téveszteni,
hogy az állampolgárság kiterjesztése nem helyettesítheti
a szerteágazó társadalompolitikát, vagyis az a feladat
lép elébünk, miszerint a kettős kötödés közjogi intézményesítését
elegyíteni kell a megváltozott társadalompolitikával.
Az állampolgárság kiszélesítésének pozitív következménye
ebben az esetben (de ez itt kizárólagos jelzés, azaz,
megfelelő társadalompolitika kialakítása nélkül veszendőbe
mehetnek a kitágított állampolgárságból származó pozitív
hozadékok) a szimbolikus kötelékek megerősítését jelentheti,
amely lehetővé teheti, hogy az etnokulturális igazságosság
jelentéseit hangsúlyozva intenzívebb, és kevésbé reduktív
kommunikáció jöjjön létre magyar-magyar viszonylatban.
Számomra nem lényegtelen, hogy a szembenállások által
szétszabdalt kisebbségi terekben ezúttal erős konvergens
tendenciák jelentkeznek, szinte hiánytalan konszenzus
alakult ki, méghozzá különféle beállítottságú hangadó
személyek között (liberális, poszt-marxista, konzervatív,
populista stb., noha, nota bene, ezek másfajta érveléssel
élnek akkor, amikor a kettős állampolgárság mellett
törnek lándzsát).
Amennyiben negatív eredményt hoz a népszavazás, úgy
aligha lehet olyan magatartást tanúsítani, miszerint
semmi nem történt volna. A fennálló zavarodottság (pontosabban,
a költségérzékenységből eredő félelmek, és az emocionális
kötődés feszültsége), a negatív végeredmény irányában
hat, ezt nem lehet figyelmen kívül hagyni. Nem járunk
el jól, ha lenézzük az értékkonfliktus meglétét, hiszen
tudatában kell lennünk a kérlelhetetlen ténynek, hogy
Magyarországon nem sikerült összhangba hozni az identitáspolitikát
és a hétköznapi életet, a nemzeti érzést és a személyes
érdeket. Ugyanakkor, valószínűsíthető, hogy a negatív
végeredmény esetében a kisebbségek soraiban negatív
érzelmek jutnának túlsúlyba, és, hogy a csalódottság
endogén hatása gyengíthetné esetlegesen az egyes kisebbségi
közösségek önvédelmi mechanizmusait. Feltehető, hogy
a vezető párt ellensúlyozásképpen kompenzatorikus mechanizmusokat
helyez majd kilátásba, ugyakkor felmerül a kérdés, hogy
a kétlakiság intézményesítése nélkül, ezen megoldások
mennyire lehetnek eredményesek hosszú távon? Úgy tűnik,
hogy e mechanizmusokat ugyanazon az ellentmondások sújtják
majd, amelyek terhelték az eddig kibontott nemzetpolitikai
beállítottságokat is. Miközben a magyar nemzetpolitika
időhorizontja szűkül, ennélfogva le nem becsülhető veszély,
hogy a sikertelen népszavazás legalább néhány negatív
irreverzibilis tendenciát hoz létre, afféle mellékhatásként.
A kettős állampolgárság nem végpont, hanem lehetőségkreáció,
mert a kisebbségek esélyegyenlőségének megteremtése
a vezérelv, ám az állampolgárság keretei módosításának
elutasítása kétségessé teszi, hogy transzcendálható-e
a jelenlegi állapot?
16. Milyen jogi megoldás volna az állampolgárság
késésében a leghatékonyabb és a külhoni igényeket leginkább
kielégítő? Elégségesnek tartja-e a jelenlegi állampolgársági
törvény módosítását vagy más jogi megoldások is felmerülhetnek?
Nos, a jelenlegi magyar állampolgársági törvény restriktív
jellegűnek bizonyul, és nem járul hozzá azoknak a nemzetpolitikai
elveknek a kiteljesítéséhez, amelyeket szem előtt tartok.
A rideg feltételek érvényesítése (különösképpen a Magyarorországon
való tartózkodás, mint meghatározó feltétel az állampolgárság
vonatkozásában foglal magában problematikus aspektusokat),
ahogy az eleddig kibomló praxis bizonyítja, kontraproduktív,
mert az elvándorlást ösztönzi. Úgy gondolom, hogy az
új jogi megoldás szükséges, amely, a) kevésbé restriktíven
szabályozza az állampolgárság megszerzését, b) lehetővé
tenné a nem-területi állampolgárságot. c) megvilágítaná
a szociális-egészségügyi, társadalom és nyugdíjbiztosítási
feltételek kontextusát, amely elsősorban a szülőhely
szerinti országban valósulhatna meg.
17. Ön szerint lehetséges-e a magyar állampolgárságnak
a lakóhely szerinti korlátozott megadása például politikai
jogok nélkül? Lehetséges-e illetve milyen módon lehet
a kettős állampolgárok jogait korlátozni? Egy speciális
külhoni jogállás létrehozása elképzelhető-e a státustörvény
módosításával a "kettős állampolgárság" megadása
nélkül?
A státustörvény távlata nem elegendő a többes kötődés
rögzítéséhez, a kettős állampolgárság elengedhetetlen
az újfajta nemzetpolitikához, félő, hogy a felemás megoldások
ismét csak elodázzák a releváns problematikummal való
szembenézést. Alapvető elvként említem, hogy a közjogi
jogosultságok érvényesítése, mint a választási jog,
a szülőhelyen realizálódik. Nem hiszem, hogy jogkorlátozásról
lenne szó, hiszen elfogadott elv, hogy az a személy,
aki már gyakorolja választói jogát szülőhelyén, nem
igényelheti e jog kiterjesztését. Ennélfogva, az állampolgárság
lakóhely szerinti megadásából nem következik szükségszerűen
a politikai jogok gyakorlása. Minthogy nem tartom elképzelhetetlennek
az állampolgárság differenciálását, erőteljesen figyelem
azokat a meglátásokat a kortárs társadalomelméleti irodalomban,
amelyek belátást nyújtanak a kérdéskörbe. Mert, értelmezést
nyernek olyan megoldások, miszerint a parciális állampolgársággal
rendelkezők lokális szinten szavazhatnak, ami csak egy
példa a sok közül. (ilyen, lényegében a Maastrichti
szerződésből származtatható, megoldást dolgozott ki
a liberális szellemű, híres közgazdász, Bruno Frey,
aki észjárását éppen a költségek dinamikájára építette)
18. Véleménye szerint milyen reakciókat vált ki
a környező országok politikai elitjében a magyar állampolgárság
kedvezményes kitejesztése?
Nem látok okot arra, hogy a magyar állampolgárság kedvezményes
kiterjesztése a környező országok politikai elitjében
heves reakciókat váltson ki. A kölcsönösség elve fontos
jelentésekkel rendelkezik a nemzetközi környezetben,
ez hivatkozási alapul szolgálhat a politikai retorikában,
és a nemzetközi fórumokon. Számomra megkerülhetetlen,
hogy Szerbia példájára hivatkozzam, ahol a kettős állampolgárság
régóta működő intézmény, ráadásul, folyamatban van az
erre vonatkozó törvénytervezet elkészítése. Ilyen kontextusban
a határon túl élő magyar kisebbségek állapotának befagyasztása
diszkriminációk rögzítését jelentené. Ez tarthatatlan.
Természetesen nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy
a magyar diaszpórikus állapot sajátosságokat jelent
(a magyar ajkú polgárok száma nem lényegtelen tényező),és
a szétrajzás bármilyen korrekciója felidézheti a történelem
dinamikáját. Az állampolgárság kitágításának semmiképpen
sem konfliktushelyzet előidézése a célja. Politikai
bölcsességre szükség van és azt a konstellációt feltétlenül
tudatosítani kell, hogy a kisebbségi magyarok nem oldódnak
el szülőföldjüktől, továbbra is részt vesznek a többséggel
együtt a politikai közösség kereteinek kialakításában,
és nem mondanak le az előnyös megkülönböztetés formáiról,
amelyeket minden államnak nyújtania kell, amennyiben
az európai rend részének tartja magát. Ezért, meggondolandónak
tartom annak a kérdésnek a megfontolását, hogy milyen
politikai kommunikáció segítségével lehet közvetíteni
a környező országok lakossága felé a magyar állásfoglalásokat.
Így, Szerbiában nem keltett hullámgyűrűket a státustörvény,
de alkalmat adott néhány félreértésre, amelyek elkerülhetőek
lettek volna másfajta kommunikációval. Mindez, persze,
felvet egy szélesebb vonatkozású kérdéskört is, nevezetesen
azt, amely Magyarországnak a környező országok nyilvánosságában
megjelenő képére utal. Ezt javítani kell, erőteljesebb
aktivitással, módosított hozzáállással, komplexebb jelenléttel.
Meggondolásra vár az a kérdés, hogy lehetőség nyílik
a kétoldalú kettős állampolgárság érvényre juttatására,
amelynek vonatkozásai a kölcsönösség logikája alapján
határozódnának meg. Ennek jelentékeny stabilitásteremtő
jelentései lehetnek és világossá tennék, hogy nem egyoldalú
lépések megnyilvánításáról van szó.
19. Mennyiben jelent szakítást a magyar állampolgárság
kiterjesztése az eddigi magyar kisebbség-, illetve nemzetpolitika
eddigi gyakorlatával, alapelveivel kapcsolatosan, s
mennyiben tekinthető az 1989 óta kialakult gyakorlat
betetőzésének?
A magyar állampolgárság kiterjesztését nem tekintem
egy előzőleg létező folytonosság kicsúcsosodásának.
Ellenkezőleg, amennyiben e lépés üdvös vonatkozásokat
foglal magában, úgy töréspontnak, sőt, mi több, az előző
konstelláció gyökeres megváltoztatásának fogom látni.
Azért sem érhetem tetten a folytonosságot, mert több
kritikai meglátásom van az 1989 óta szárba szökkent
praxissal kapcsolatban, és amennyiben a töretlen folytonosságot
vetíteném bele az esetlegesen felszínre kerülő megoldásba,
úgy ezek a kritikai szempontok elmosódnának. Nem véletlen,
hogy a politikai elitek korábban megkerülték a kettős
állampolgárság intézményének kérdéseit, és maguk előtt
görgették a korábbi nemzetpolitika problematikumának
töredékeit. A kérdés az, hogy lehetséges-e olyan nemzetpolitika
kiforrasztása, amely összhangban van az európai normákkal,
de nagyfokú érzékenységet tanúsít a kisebbségek iránt?
Az eleddig létező megoldások erre a kérdésre nem adtak
a választ, számtalan ellentmondást nem tudtak kiküszöbölni,
az állampolgárság móduszának megváltoztatása ajtót nyithat
a válaszra. ellentmondások körvonalai bontakoznak ki
akkor is, amikor európai kontextus merül fel, és a magyar
politikai retorika folyton-folyvást az ellentmondások
pólusaihoz súrlódik. A fölpörgetett magyar modernizáció
és a túlfeszített európaizálódás közepette még mindig
ott kísért a tény, hogy hiányzanak az újfajta kisebbségpolitika
stabil oszlopai, amelyek megszilárdítanák az identitáspolitika
és a modernizáció matériáit összefogó építményt. A kisebbségek
plurális identitásának jogi érvényrejuttatása, jegyzem
meg, még előttünk van: ennek híján a jóhiszeműségre
hivatkozó retorikát az ellentmondásba való bonyolódás
veszélyezteti. (A kettős állampolgárságra utaló viták
egyik legfontosabb tétje éppen az identitás pluralizálódásának
és a fennálló területiséget átszelő vonatkozások közjogi
megalapozása.) A "szülőföldön való maradás"
rozsdásodó jelszó, taglalt háttér nélkül meg egyenesen
üresen kong. Ez az irányulás magában kell, hogy foglalja,
legalábbis, az adott állam munkaerőpiacán való mozgás
lehetőségét. Csakhogy a támogatáspolitikából kialakuló
rendszer ellenstimulál, folytonosan fölülírja a szándéknyilatkozatokat.
Az ösztöndíj-politika, az újsütetű oktatási intézmények,
vagy a plurális dimenziókat nélkülöző kisebbségi egyetemek
létesítése ennek az ellentmondásnak a jegyében valósulnak
meg. A rövidtávból sarjadó elvárások maguk alá gyűrik
a hosszútávhoz kapcsolódó érdekeket. Részsikereket lehet
említeni ugyan, de, például, a kisebbségi oktatási rendszer
támogatáspolitikáját beárnyékolják a kudarc-mozzanatok.
A tét: a (poszt)modern kisebbségpolitikai stratégia
kiérlelése. Aki ezt említi, valószínűleg máris kritikai
álláspontot foglal el a jelennel szemben. Mert, azt
senki sem állíthatja, hogy a budapesti kormányok, mutatis
mutandis, mellőzték volna a határon túli magyarok létét,
ám nem sikerült egységes rendszerbe illeszteni a külhoni
magyarok ügyét. Másfél évtizeddel a rendszerváltás után
sem formálódott ki koherens magyar politika a kisebbségek
kapcsán, és a budapesti kormányok valójában nem tudnak
mit kezdeni e kisebbségekkel. Szembeszökő állandója
a „budapesti kormányok” politikájának a plurális szerkezetektől
való idegenkedés, a kisebbségek köreiben felszínre kerülő
plurális politikai tendenciák szűkítő értelmezése, alkalomadtán
ezek alárendelése. Pedig a kisebbségi kontextusban felmerülő
pluralizmus méltányos érzékelése a központtalanítás
gyakorlását jelenthetné.
Losoncz Alpár
|