Válaszok
I. Elméleti keretek
1. A "kettős állampolgárság" kérdése
több elméleti keretben megközelíthető. Az állampolgárság
egy adott állam és adott egyén közötti jogviszonyt fejez
ki. Magyarország és a határon túli magyarság közötti
viszony mindezidáig rendezetlen. Ön milyen elméleti
keretben elemezné a "kettős állampolgárság"
körül kialakult vitát?
A kettős állampolgárság megadásának kérdését - legalábbis
a folyamat jelenlegi fázisában - már mindenekelőtt jogi
problémának tartom, így elsősorban jogi kontextusban
vizsgálnám. (A politikai tényező ennek ellenére nem
hagyható figyelmen kívül.)
2. Ki tekinthető határon túli magyarnak? Ki és
milyen kritériumok alapján jogosult dönteni erről a
kérdésről? Mennyire szabad, és hogyan lehet ezt jogszabályban
szabályozni?
Az a természetes személy, aki a tartós jelleggel a
Magyar Köztársaság határain kívül él, nem rendelkezik
magyar állampolgársággal, és magyarnak vallja magát.
A döntésre az egyén jogosult. Az állam nem foszthatja
meg az egyént az identitás szabad megválasztásának jogától,
illetve nem zárhatja ki egy közösségből azáltal, hogy
egyoldalúan „oktrojálja” a „határon túli magyar” definícióját.
A jogszabályi meghatározás ily módon roppant szerencsétlen
- bár elismerem, adott esetben szükséges - megoldás.
3. A határon túli magyarok milyen problémáira
jelentett megoldást a státustörvény és mire nem? A megoldatlanul
maradt kérdések közül, melyek kezelhetőek a "kettős
állampolgárság" eszközével?
A "megoldatlanul maradt kérdések" közül alighanem
a vízummentes, szabad beutazás problémája kezelhető
a kettős állampolgárság megadásával, feltéve, hogy az
nem zárja ki az országnak a schengeni övezethez való
csatlakozását.
4. Mennyiben összeegyeztethető a magyar állampolgárság
kiterjesztése a különböző magyar regionális kisebbségek
közösségépítő törekvéseivel (önálló oktatási, kulturális
intézményrendszer, kulturális, regionális autonómia)?
Paradox módon két, részben egymást kioltó, részben
egymás erősítő törekvésről van szó.
5. Milyen új perspektívákat kínál a magyar-magyar
kapcsolatokban az európai integráció, az EU bővítése?
A romániai magyarság viszonylatában az egyetlen tartós
és mindkét állam - illetve az Európai Unió - számára
elfogadható megoldást az Unió bővítése ígéri. (A szlovák-magyar
kétoldalú kapcsolatok e szegmensének tapasztalatai Románia
EU-csatlakozását követően nagy segítséget nyújthatnak.)
Szerbia és Montenegró, valamint Ukrajna tekintetében
az EU bővítése - legalábbis belátható időn belül - sokkal
inkább megoldandó feladatok elé állítja, állította a
feleket, mintsem új perspektívákat nyitna.
II. Demográfia és migráció
6. Miként ítéli meg a népszavazási kezdeményezés
időzítését és a népszavazásra föltett kérdés megfogalmazását?
Ami az időzítést illeti, a kezdeményezés egyfelől
eltereli a figyelmet a végre minden állam számára elfogadhatóvá
tett státusztörvényről. Másfelől, a kezdeményezés sikeres
előterjesztésére kizárólag a jelenlegi belpolitikai
helyzet visszásságainak kihasználásával volt esély.
A kérdés megfogalmazása egyébiránt adekvát, a hatályos
állampolgársági törvény szellemiségét tükrözi.
7. A demográfiai adatok tanúsága szerint Magyarország
és a magyar kisebbségi közösségek népessége folyamatosan
csökken. Erre a kérdésre a magyar államnak és a magyar
kisebbségek politikai reprezentációjának valamilyen
megoldást kell találnia. Lehet-e a határon túli magyarok
Magyarországra telepedésével ezt a kérdést úgy kezelni,
hogy a Kárpát-medencei magyar anyanyelvű népesség csökkenése
megálljon vagy legalábbis lassuljon?
Nem.
10. Lehet-e, kell-e mérlegelni, "mennyibe
kerülnek" Magyarországnak a határon túli magyarok?
Milyen gazdasági következményei lehetnek az etnikai
jellegű migrációnak?
Magyarország jelenlegi gazdasági helyzetében nemcsak
lehet, hanem kell is mérlegelni a kettős állampolgárság
kiterjesztésének gazdasági és pénzügyi vonzatait. E
paraméterek legalább olyan fontosak, legalább olyan
súllyal esnek a latba, mint a morális megfontolások.
11. Az eddigi támogatáspolitika és a kedvezmények
nyújtása mellett milyen új eszközökre lenne még szükség?
Talán a beutazás további könnyítésére.
III. Politikai stratégiák és
jogi megoldások
12. A "kettős állampolgárság" körülötti
vita mennyiben szól a határokon kívül élő magyarokról,
és mennyiben vált belpolitikai kérdéssé?
A státusztörvény sokkal inkább szólt a határon túli
magyarok valós problémáiról, mint a kettős állampolgárság
körüli vita. Egy demokráciában természetes, hogy egy
olyan súlyú kérdés, mint a kettős állampolgárság megadása
fontos belpolitikai kérdéssé válik. A pro és contra
elhangzott érvek jellege és minősége mindazonáltal sok
kívánnivalót hagy maga után.
13. A "magyar kérdés" nincs végiggondolva
- állítja Kis János a Túl a nemzetállamon című tanulmányában.
Milyen jövőképekben lehet gondolkodni?
Kis Jánosnak alighanem igaza van. A jövőkép azonban
nem lehet egységes, továbbá kérdés, milyen időtávlatban
gondolkodunk. A már EU-tag (Szlovákia) és az EU-hoz
a közeli jövőben csatlakozó államok (Románia) esetében
a jövőt az EU-n belül kell elképzelni. A többi állam
(Ukrajna, Szerbia és Montenegró) esetében olyan megoldást
kell találni, ami mind a négy (!) fél - a magyar állam,
a másik állam, a határon túli magyarok és az EU - számára
maradéktalanul elfogadható.
14. Milyen nemzetközi visszhanggal, dokumentumokkal
(pl. az 1997-es ET állampolgársági egyezmény) kell számolni
a magyar állampolgárság kiterjesztésekor? Mennyire relevánsak
ezek a jelenlegi "kettős állampolgárságról"
szóló vitában?
Jelentős nemzetközi visszhang várható, amelynek döntő
fontosságú tényezőnek kellene lennie a vitában. A magyar
állam - valamennyi lakosával egyetemben - nem hagyhatja
figyelmen kívül a többi állam, illetve azon nemzetközi
szervezetek véleményét, amelyeknek a tagja.
15. Kérjük fejtse ki véleményét a népszavazás
várható eredményéről. Elemezze az alternatívák következményeit.
A következményeket - helyhiány miatt - csak néhány
szóval írnám le. Érvényes és az "igen" válaszok
többségét hozó népszavazás esetén: jogi és politikai
bizonytalanság, továbbá egyéb beláthatatlan hosszú távú
következmények. Érvényes és a "nem" válaszok
többségét hozó népszavazás esetén: relatíve rövid ideig
tartó nyílt vádaskodás és sokáig dédelgetett sérelmek.
16. Milyen jogi megoldás volna az állampolgárság
kérdésében a leghatékonyabb és a külhoni igényeket leginkább
kielégítő? Elégségesnek tartja-e a jelenlegi állampolgársági
törvény módosítását vagy más jogi megoldások is felmerülhetnek?
A jelenlegi állampolgársági törvény módosítása lenne
a megfelelő megoldás. Az érintett államok véleményét
azonban feltétlenül ki kellene kérni.
17. Ön szerint lehetséges-e a magyar állampolgárságnak
a lakóhely szerinti korlátozott megadása például politikai
jogok nélkül? Lehetséges-e illetve milyen módon lehet
a kettős állampolgárok jogait korlátozni? Egy speciális
külhoni jogállás létrehozása elképzelhető-e a státustörvény
módosításával a "kettős állampolgárság" megadása
nélkül?
Csak egyféle állampolgárság van, differenciálásra
egyáltalán nincs mód! A speciális külhoni jogállás megadása
kiutat kínálhat a jogi útvesztőből - kérdés, hogy e
nyilvánvaló látszatintézkedésnek mennyi gyakorlati haszna
lenne.
18. Véleménye szerint milyen reakciókat vált ki
a környező országok politikai elitjében a magyar állampolgárság
kedvezményes kiterjesztése?
Változó, de várhatóan többségében negatív reakciókat
váltana ki.
19. Mennyiben jelent szakítást a magyar állampolgárság
kiterjesztése az eddigi magyar kisebbség-, illetve nemzetpolitika
eddigi gyakorlatával, alapelveivel kapcsolatosan, s
mennyiben tekinthető az 1989 óta kialakult gyakorlat
betetőzésének?
A státusztörvény hátterében álló elgondolás ismeretében,
a magyar állampolgárság kiterjesztése mindenképpen szakításnak
tűnik a korábbi gyakorlattal. Részben ebből kifolyólag,
az állampolgárság ilyetén kiterjesztése semmiképpen
nem tekinthető az 1989 óta kialakult gyakorlat betetőzésének.
Sulyok Gábor
|