ANKÉT
A MAGYAR ÁLLAMPOLGÁRSÁGNAK A HATÁRON TÚL ÉLŐ MAGYAROKRA
VALÓ KEDVEZMÉNYES KITERJESZTÉSÉRŐL
VÁLASZOK
I. Elméleti keretek
1. A "kettős állampolgárság" kérdése
több elméleti keretben megközelíthető. Az állampolgárság
egy adott állam és adott egyén közötti jogviszonyt fejez
ki. Magyarország és a határon túli magyarság közötti
viszony mindezidáig rendezetlen. Ön milyen elméleti
keretben elemezné a "kettős állampolgárság"
körül kialakult vitát?
A magyar állampolgárság áttelepülés nélküli odaítélése
minden azt (egyénileg) igénylő magyarnak kihatásaiban
messze túlmutat a politikai és számbeli kisebbségben
élő nemzetrészek problémáin. A társadalomlélektani hatás,
a gazdasági és politikai lehetőségek kitágulása az egész
nemzetre nézve visszafordíthatatlan, mélyreható és az
egész jövőt meghatározó. Ezért a vizsgálódás legkézenfekvőbb
elméleti kerete a nemzetpolitikai.
2. Ki tekinthető határon túli magyarnak? Ki és
milyen kritériumok alapján jogosult dönteni erről a
kérdésről? Mennyire szabad, és hogyan lehet ezt jogszabályban
szabályozni?
A népszavazáson feltett kérdés a magyarsághoz tartozás
kérdését nyitva hagyja, mindössze ajánlásokat tesz.
A magyarsághoz tartozás az egyén szintjén opció kérdése
- az identitás megválasztásának szabadsága okán. Az
egyén önmeghatározásának jogi elfogadása a magyar állam
részéről, a megalkotandó törvény keretében meghatározott
kritériumok alapján történik. A kérdés fölött tehát
a törvényhozó hivatott dönteni.
Izrael, Olaszország és Németország különbözőképpen
határozza meg a nemzeti közösséghez tartozást. A 2001-ig
érvényen levő német állampolgársági rendezés a népi
németeket az eredet, az öntudat, a vállalás és a kultúra
együttesével határozta meg. A népi németek az állampolgárság
intézményének létrejötte előtti időkben hagyták el a
későbbi birodalom területét. A jogelőzmények tekintetéből
hasonló helyzetben vannak a moldvai csángó-magyarok.
A magyar törvényhozó számára a szóban forgó meghatározás
kidolgozásában könnyítést jelenthet, hogy a ma élő minden
magyar, illetve valamely felmenője magyar állampolgár
volt - az említett csángókon kívül. Ez esetben a Tisztelt
Ház az előzetes (történelmi) jogosultság-fosztás helyreállításából
indulhatna ki (amelyhez esetleg a magyar nyelv ismeretének
kritériuma kapcsolódhatna). Ez mind az indokolás, mind
pedig a későbbi gyakorlatba ültetés szempontjából előnyösnek
tűnik. Ez esetben a népi németek honosításához hasonlóan
külön törvényben lehetne a csángók honosítását rendezni.
3. A határon túli magyarok milyen problémáira jelentett
megoldást a státustörvény és mire nem? A megoldatlanul
maradt kérdések közül, melyek kezelhetőek a "kettős
állampolgárság" eszközével?
a) A "státustörvény" az elszakított nemzetrészek
elnyomatottságából fakadó problémái orvoslásának egyik
eszköze kellett volna legyen.
b) A magyar állampolgárság alanyi jogosultságának kiterjesztése
az egész nemzetre meghaladja az elcsatolt területeken
élő magyar közösségek problémakörét. (lásd 1. válasz).
Az áttelepülés nélküli honosítás az egész nemzetet
közös jogalapra emeli - ez a nemzet centripetális erőterét
oly mértékben növeli, hogy annak kihatásai az egész
nemzet életét befolyásolják. A kisebbségbe kényszerített
nemzetrészek számára a magyarországi munkapiac korlátlan
és legális elérése a fekete-munkapiacon eddig megélt
kvázi-rabszolgasors helyett, emberhez méltó bánásmódot
és kereseti lehetőséget kínál. Megfordítva, a magyar
tőke számára jogtechnikai előnyt jelenthet a Kárpát-medence
Magyarországon kívüli területein történő beruházásai
esetében a munkaerő-toborzásban. Az állampolgárrá vált
külhoni magyar fiatalok nem kényszerülnének olyan tandíjat
fizetni, amely eleddig számtalan esetben a szülők otthoni
létalapját felemésztette - és végső soron azok lépéskényszerű
áttelepedéséhez vezetett. Politikai síkon a közös jogalap
megnyitja a politikai akarat össznemzeti artikulációjának
lehetőségét.
Mind több elemző felfedezni véli a trianoni diktátum
óta különböző államokban élő nemzetrészeink szétfejlődésének
jeleit. Lengyel László - szinte diadalittasan - be is
jelentette az elszakított nemzetrészek bekövetkezett
amputációját. Megállapítását itt és most részletesen
nem cáfolnám, arra utalnék mindössze, hogy az identitások,
mentalitások és kollektív akaratok terén ritkán beszélhetünk
"bevégeztetett" állapotokról (Karthágó), hanem
sokkal inkább folyamatokról, amelyek a legcsodálatosabb
újjászületések lehetőségét hordozzák (Izrael). A magyarság
mai állapotánál sokkal heterogénebb kultúrákba sodort
népek is képesek voltak a józan politikai akarat és
kellőképpen kitartó ráhatás eredményeként erős nemzetekké
kovácsolódni. A lengyelek például több évszázadon keresztül
"fejlődtek szét" az evangélikus Porosz Királyság,
az ortodox Oroszország és a katolikus Habsburg Birodalom
részeként. A szétfejlődés hatásait Pilsudsky bölcs,
elhivatott és határozott politikája egy évtizednél rövidebb
idő alatt semlegesítette.
Az állampolgárság kiterjesztése a nemzet egészére
a "szétfejlődés" folyamatának megállítását
is célozza és a határokon átívelő nemzeti (vissza?)szervesedés
szükséges és hatékony folyamatát erősíti.
4. Mennyiben összeegyeztethető a magyar állampolgárság
kiterjesztése a különböző magyar regionális kisebbségek
közösségépítő törekvéseivel (önálló oktatási, kulturális
intézményrendszer, kulturális, regionális autonómia)?
Az érintettek (a kérdésben zárójelben felsorolt) önállósági
igénye önvédelmi reflexként a többségi kultúr-hegemonizmussal
és kultúr-politikai homogenizációs szándékkal szemben
észszerű és azzal szemben is nyilvánul meg. Nem Magyarországgal
szemben, az összeegyeztethetőség tehát adott. Sőt, a
két nemzetpolitikai imperatívusz (a minél nagyobb önállóság,
autonómia elérése az adott trianoni utódállamban valamint
a magyar állampolgárság kiterjesztése) egymást erősítheti,
hiszen ugyanabba az irányba mutatnak, ugyanazt célozzák:
megkötni a magyar közösségeket szülőföldjükön, védelmet
biztosítani a hozzájuk tartozó egyének számára és erősíteni
nemzeti identitásukat.
5. Milyen új perspektívákat kínál a magyar-magyar
kapcsolatokban az európai integráció, az EU bővítése?
A kérdés ebben a kontextusban nem szerencsés, mert
félrevezető, manipulatív hatású.
A magyar-magyar kapcsolatok szempontjából természetesen
megoldást jelentene, ha minden nemzetrész EU tagállamok
polgárává válna. A magyar állampolgárság áttelepülés
nélküli elérhetővé tétele viszont nem szűkíthető le
a "kapcsolat-tartás" szintjére, hanem sokkal
több annál (lásd.1. és 3. válasz)
Az EU integráció nem kínál alternatívát a magyar nemzet
közös jogalapra helyezéséhez.
II. Demográfia és migráció
6. Miként ítéli meg a népszavazási kezdeményezés
időzítését és a népszavazásra föltett kérdés megfogalmazását?
Az állampolgárság jogosultágának kiterjesztése a politikai
vezető réteg kompetenciája és felelőssége. Ez nem csak
elméleti kijelentés, hanem Izrael, Németország, Olaszország,
Portugália, Spanyolország, Horvátország, Románia és
újabban Szerbia-Montenegró esetében empirikus megállapítás
is.
Ebből következik, hogy ez a népszavazás egy egészséges
nemzet (zavartalan tudatállapotú nép és a néppel szervesült
politikai elit) esetében szükségtelen. A magyar politikai
vezető réteg (az elit szót kettős jelentése miatt ez
esetben kerülöm) 15 éves mulasztása kényszerítette ki
a népi kezdeményezést. Az állampolgárság kiterjesztésének
gondolata a feltételezett felelős és kompetens magyar
politikai elit részéről már a rendszerváltó kerekasztal
tárgyalások idején felmerülhetett volna.
E helyet 1996-ban vált nyilvános vita tárgya civil
kezdeményezésre a Magyarok IV. Világkongresszusán. A
Magyarok Világszövetsége levonva a 1997-1998-ban e tárgykörben
kirobbant vita tanulságait és kompromisszumos megoldásként
kidolgozta egy gyengített külhoni magyar állampolgárságnak
a koncepcióját, majd törvénytervezetét (2000-ben). A
státustörvény megjelenése háttérbe szorította az MVSZ-en
belül az állampolgárság rögtöni sürgetésének szándékát,
mert a törvény eredeti formájában első lépésnek tűnt
a helyes irányba. A népszavazás gondolata az után született
és vált elnökségi döntéssé, hogy a státustörvény preambulumából
törölték az utalást az egységes magyar nemzetre - 2003-ban.
A kérdés megfogalmazását három feltétel együttes kielégítése
határozta meg: az OVB elfogadhatóság, és a szándék jogi
egyértelművé tétele és kellő játéktér biztosítása a
törvényhozó számára. Ezért a közérthetőség csorbát szenvedett.
7. A demográfiai adatok tanúsága szerint Magyarország
és a magyar kisebbségi közösségek népessége folyamatosan
csökken. Erre a kérdésre a magyar államnak és a magyar
kisebbségek politikai reprezentációjának valamilyen
megoldást kell találnia. Lehet-e a határon túli magyarok
Magyarországra telepedésével ezt a kérdést úgy kezelni,
hogy a Kárpát-medencei magyar anyanyelvű népesség csökkenése
megálljon vagy legalábbis lassuljon?
A magyarság fogyása az egész történelmi szállásterületre,
(a Kárpát-medencére) vonatkoztatva három módon történik:
a születési arány elégtelensége, az Nyugatra való elvándorlás
és a kisebbségbe szorított nemzetrészek tagjainak asszimilációja
által. A magyar állampolgárság kiterjesztése csökkentheti
a nyugatra vándorlók számát (a Magyarországra történő
könnyebb telepedés által) ez a hatás addig releváns,
ameddig az illető „első” állampolgársága nem jelent
EU állampolgárságot. Például szlovák állampolgárok szabadon
telepedhetnek bármely EU tagállamba - Magyarországot
beleértve. Románia EU-taggá válása után ez igaz lesz
a közmondásos 23 millió román állampolgárra is.
A magyar állampolgárság az asszimilációra hajló magyar
szórvány esetében az asszimilációs készség csökkenéséhez
vezethet: mert a szülők gyermekükre nem csak "kedvezőbb
többségi" jövőképet vetíthetne ("beszéljen
csak románul... jobb lesz az neki úgy!"), hanem
kedvező magyar jövőképet is.
A magyar állampolgárság elérhetővé tétele disszimilációs,
visszamagyarosodási folyamatokat is indukálhat.
8. Hogyan ítéli meg Magyarország jelenlegi migrációs
politikáját? Milyen alapelveket kell figyelembe venni
a magyar kormánynak az aktív migrációs politika kialakításakor?
Lásd 7-es válasz.
9. A magyar kormány hogyan egyeztetheti össze a
klasszikus kisebbségvédelmi politikát az egyéni életpályák
mobilitási-migrációs igényeivel?
A állampolgárság áttelepedés nélküli odaítélése gyakorlati
síkon is megkönnyíti a magyar tőke és külhoni magyar
munkaerő külhoni egymásra-találását.
10. Lehet-e, kell-e mérlegelni, "mennyibe
kerülnek" Magyarországnak a határon túli magyarok?
Milyen gazdasági következményei lehetnek az etnikai
jellegű migrációnak?
Lehet is kell is.
A Magyarországon dolgozók nem plussz-költségeket okoznak,
hanem hasznot hoznak, többletet termelnek. Ami abból
is levezethető, hogy Magyarország öneltartó, nem más
államok - gyarmatok - munkájából él, hanem az itt dolgozók
tartják el az államot, annak szociális, egészségügyi
és tanügyi kiadásait beleértve. (A mai demográfiai helyzetből
kiindulva, a mai trendek változatlanságát feltételezve
ez a megállapítás a KSH szerint 2017-ig érvényes) Tehát,
amennyiben az áttelepülést a járulékos költségvonzatok
szempontjából pusztán józan észre és az egyszerű logikára
támaszkodva gondoljuk végig, egyértelművé kell hogy
váljon: a Magyarországi közterhek annál könnyebben hordhatók,
mennél nagyobb az itt dolgozók száma.
Az MVSZ felkérésére Prof. Dr. iur. Habil. Prugberger
Tamás, egyetemi tanár, a magyar és európai munka-, és
szociális jog professzora vezetésével Alakszainé Dr.
Oláh Annmária, közgazdász adószakértő, Dr. Horváth Szabolcs,
az orvostudományok kandidátusa és Dr. Gaudi-Nagy Tamás
, Európa-jogi szakértő egy-két keresőből, két eltartott
gyermekből és két nyugdíjas nagyszülőből álló áttelepülő
magyar átlagcsalád modelljéből kiindulva költség-hatás
tanulmányt végzett. A számításokat a központi költségvetés
2004 évi adataiból, illetve a KSH legfrissebb közzétett
jelentése és gyorsjelentések alapján készültek. A bevételi
oldal a fogyasztás és (141 756 HUF átlagbér esetén)
a jövedelemhez kapcsolt adókból áll össze. A kiadási
oldalon az egészségügyi támogatás, a családtámogatás,
a szociális juttatás, az oktatási támogatás, a (50 428
HUF) átlagnyugdíj és a fogyasztói kiegészítés szerepeltek.
Az "átlagcsaládok" áttelepülése esetén a családonként
többlet évi 630 988 tesz ki.
A szelekciós hatások miatta valóságban a magyar állam
haszna modellnél még kedvezőbben alakulna. A környező
országokból az áttelepedés fő motívuma a munka. A munkanélküliség
könnyebben viselhető el ott, ahol az illetőnek van lakhelye
(pl. Erdélyben, Délvidéken) mint "idegenben"
Magyarországon hajléktalanként. Ezért feltételezhetően
kevesen "jönnek majd át" munkanélkülinek.
Ugyancsak joggal feltételezhető, hogy sok nyugdíjas
nem hajlandó elhagyni meghitt környezetét. Más szóval
az áttelepülés az anyaországi munkalehetőségek mértékének
megfelelően megy, vagy nem megy végbe, elsődlegesen
a fiatal munkaerőt vonzva - ami a modellnél nagyobb
állami plusz-bevételt eredményez.
A rendelkezésünkre álló kimutatások és a józan mérlegelés
azt mondatja, hogy a magyar állampolgárság kiterjedése
nem indukál majd drámai áttelepedést. Erre utal az a
tény is, hogy Kelet-Szlovákia irányából (ahol Erdélynél
alacsonyabb az életszínvonal) 2004 májust követően nem
tapasztalható Magyarország irányába megnövekedett áttelepülés
- holott ennek Szlovákia EU tagsága révén jogi akadályi
megszűntek.
A KSH prognózisok szerint Magyarország korfája olyan
kedvezőtlen, hogy 2017-ben érkezik el az a pont, amikor
a munkavállalók nem képesek többé fenntartani a szociális
terheket. Attól kezdve Magyarország munkaerő-importra
szorul. Jelenleg az ország itt született lakossága évente
25-40 000 lélekkel fogy. Eljöhet tehát az idő, amikor
a magyar politikum el kell, hogy döntse: idegenek betelepítésével
oldja majd meg az állam fenntarthatóságát, vagy a határon
kívüli magyar munkaerő bevonásával.
11. Az eddigi támogatáspolitika és a kedvezmények
nyújtása mellett milyen új eszközökre lenne még szükség?
Magyar állampolgárságra.
III. Politikai stratégiák és
jogi megoldások
12. A "kettős állampolgárság" körülötti
vita mennyiben szól a határokon kívül élő magyarokról,
és mennyiben vált belpolitikai kérdéssé?
Vita azért van, mert a nemzeti gondolat iránt közömbös,
illetve a magyar nemzeti eszmében veszélyt látó, és
ezért ellenző politikai erők, tételesen az MSZP és a
SZDSZ a határon túli, döntő többségében egészséges nemzet-tudattal
rendelkező potenciális szavazókban politikai veszélyt
látnak. Ha ez nem így lenne, akkor népszavazásra sem
lett volna szükség, mert a magyar állampolgárság alanyi
jogon már régen minden magyart megilletne.
13. A "magyar kérdés" nincs végiggondolva
- állítja Kis János a Túl a nemzetállamon című tanulmányában.
Milyen jövőképekben lehet gondolkodni?
Kis János ezen megállapításával egyet lehet érteni.
A jelenlegi európai paradigma kereteiben létrehozható
lenne a Kárpát-medencében egy határokon átívelő magyar
szubszidiáris nemzetstruktúra (esetleg konfederáció,
pl. területi alapon létrehozott össz-magyar felsőházzal).
14. Milyen nemzetközi visszhanggal, dokumentumokkal
(pl. az 1997-es ET állampolgársági egyezmény) kell számolni
a magyar állampolgárság kiterjesztésekor? Mennyire relevánsak
ezek a jelenlegi "kettős állampolgárságról"
szóló vitában?
Az ET vonatkozó egyezményének van lényegi jelentősége.
A népszavazás-vitában relevanciája nincs, mert azzal
nem lehet hatékonyan riogatni.
15. Kérjük fejtse ki véleményét a népszavazás várható
eredményéről. Elemezze az alternatívák következményeit.
A kormány féktelen intenzitású, az eszközök megválogatásában
gátlástalan ellenkampánya az eredményt megjósolhatatlanná
teszi. A sorozatos durva félretájékoztatás eredményesnek
mutatkozhat, ám ez a későbbiekben a könnyű cáfolhatóság
miatt politikai bumerángként a "NEM" győzelmének
utóhatását is beláthatatlanná teszi.
16. Milyen jogi megoldás volna az állampolgárság
késésében a leghatékonyabb és a külhoni igényeket leginkább
kielégítő? Elégségesnek tartja-e a jelenlegi állampolgársági
törvény módosítását vagy más jogi megoldások is felmerülhetnek?
Elégséges a jelenleg állampolgársági törvény megtartása
mellett a külhoni magyarokat már ma is pozitívan diszkrimináló
egy és fél év tartózkodási időt pl.24 órára csökkenteni,
a magyarországi lakhatás és - jövedelem igazolásának
kötelezettségét törölni.
17. Ön szerint lehetséges-e a magyar állampolgárságnak
a lakóhely szerinti korlátozott megadása például politikai
jogok nélkül? Lehetséges-e illetve milyen módon lehet
a kettős állampolgárok jogait korlátozni? Egy speciális
külhoni jogállás létrehozása elképzelhető-e a státustörvény
módosításával a "kettős állampolgárság" megadása
nélkül?
Az MVSZ által 2000. augusztus 18. előterjesztett vonatkozó
törvénytervezet szerint a külhoni magyar állampolgárság
minden joggal járt volna kivéve a letelepedés automatizmusát
és a választójogot. Jogi precedensként a brit többszintű
állampolgárság szolgált. A külhoni állampolgár is kettős
állampolgárrá vált volna a magyar elnyerése pillanatában.
18. Véleménye szerint milyen reakciókat vált ki
a környező országok politikai elitjében a magyar állampolgárság
kedvezményes kitejesztése?
Semmi reakciót, illetve egyesek részéről - egyébként
nemzetközi jogi szempontból irreleváns (lásd az ET vonatkozó
Egyezménye) - "hagyományos, kötelező" dohogást.
19. Mennyiben jelent szakítást a magyar állampolgárság
kiterjesztése az eddigi magyar kisebbség-, illetve nemzetpolitika
eddigi gyakorlatával, alapelveivel kapcsolatosan, s
mennyiben tekinthető az 1989 óta kialakult gyakorlat
betetőzésének?
A nemzetpolitika eddig a nemzet fragmentációját változtathatatlan
adottságként kezelő kisebbség-politikákra szorítkozott.
Az egész nemzet közös jogalapra kerülése kilépést jelent
az eddigi diplomáciai és állami segélyt folyósító mókuskerékből.
Az autonómia-program a kisebbségi érdekképviseletek
kormányzati szerepvállalása miatt eddig kivétel nélkül
írott malaszt maradt minden érintett nemzeti közösség
esetében. Az autonómia nem is bizonyult kellőképen mobilizáló
jövőképnek. Ennek magyarázata az, hogy autonómia semmibe
vezető út, amennyiben azt nem kíséri a nemzet egységesülésének
valamilyen perspektívája.
Borbély Imre
|