Válaszok
I. Elméleti keretek
1. A "kettős állampolgárság" kérdése
több elméleti keretben megközelíthető. Az állampolgárság
egy adott állam és adott egyén közötti jogviszonyt fejez
ki. Magyarország és a határon túli magyarság közötti
viszony mindezidáig rendezetlen. Ön milyen elméleti
keretben elemezné a "kettős állampolgárság"
körül kialakult vitát?
Magától értetődőnek tűnik egyfelől a nemzet és az állam
közti viszony, mint az elemzés kerete. Ugyanakkor a
jelenlegi megközelítésekből hiányzik annak a bevett
kijelentésnek a végiggondolása, miszerint: "A magyar
állam és a magyar nemzet határai nem esnek egybe."
Senki nem foglalkozik azzal, hogy ez a határ az államon
belül is megragadható. A népszámlálás során többen vallották
magukat nem magyarnak (miközben a többes identitás vállalásával
ezt úgy is megtehették volna, hogy egyúttal nemzetiségi
hovatartozásukat is vállalják), mint Ukrajnában magyarnak.
Nemzet és állam egyébként is meglehetősen tisztázatlan
viszonyának van tehát egy a vitában kevéssé figyelembe
vett eleme is. Amikor a problémáról (vagyis a magyar
állampolgárság etnicizálásáról, a nemzet és az állam
szoros összekapcsolásáról, a nemzetállamiság implicit
törvénybefoglalásáról) beszélünk, akkor számot kellene
vetni azzal is, hogy mit jelent ez a magyarországi nem
magyar nemzetiségek számára. Egyáltalán alkotmányos-e,
hiszen ezeket a nemzetiségeket az alkotmány államalkotó
tényezőnek ismeri el? Kijelenthető-e róluk egy jogi
aktussal, hogy mégis magyarok?
A másik gyümölcsözőnek tűnő, az előbb említettel sok
ponton összefüggő elemzési keret véleményem szerint
az identitásé. A leggyakoribb igen párti érvek egyértelműen
arra utalnak, hogy az állampolgárság egyfajta magyarságigazolás,
megszerzése az autentikus nemzeti lét egyik elengedhetetlen
attribútumának megszerzését jelenti. Nem csak azt érdemes
ezzel kapcsolatban viszgálni, hogy az állam illetve
az állampolgárság kérdése milyen szerepet játszik a
nemzettudatban, milyen identitáskonstrukciók léteznek?
Legalább ennyire lényeges lenne annak végiggondolása,
hogy egyáltalán kezelhetőek-e jogi eszközökkel az ilyen
jellegű idnetitásproblémák?
Fontos lenne azzal is foglalkozni, hogy a kisebbségi
magyarság ilyen jellegű idnetitásproblémái mennyiben
gyökereznek a praxisban, az identitásnak megfelelő cselekvés
korlátaiban. Milyen szerepe van kilakulásában annak,
hogy naponta szembesülnek a másik nemzet jelenlétével?
Az ebből eredő problémákat megoldhatja-e a magyar állampolgárság
biztosítása? A másik oldalon pedig érdemes lehet alaposabban
átgondolni a magyarországi magyarok és a kisebbségiek
illetve kisebbségből érkezők közti viszonyt is. Vajon
pusztán az állampolgárság hiánya az oka a gyakori elutasításnak,
félreértésnek? Vajon annak biztosítása után a magyarországiak
nem fogják továbbra is különbözőként kezelni a kisebbségi
magyarokat? És feloldhatja-e ez a megoldás azt az alapvető
különbséget, hogy a magyarországiaknak nem kell naponta
megélniük a különbözőséget, hogy mindennapi életük egy
kulturálisan homogén közegben zajlik, míg a kisebbségieké
nem? És miként fognak reagálni a kisebbségiek arra,
hogy ezt, az identitás megélési lehetőségeinek különbségét
nem lehet a javasolt megoldással kezelni?
2. Ki tekinthető határon túli magyarnak? Ki és
milyen kritériumok alapján jogosult dönteni erről a
kérdésről? Mennyire szabad, és hogyan lehet ezt jogszabályban
szabályozni?
Mindenek előtt problémám van a kérdéssel. Ki tekinthető
határon túli magyarnak? - hangzik, amiből szerintem
a határon túli kitételnek nincs értelme. Ezt nem kell
senkinek meghatároznia, ebben a kérdésben elég egyértelműen
eligazít az adott személy jogállása illetve lakóhelye.
Amennyiben a kérdés lényegét, tehát a magyarságot
tekintjük, akkor szerintem kiindulásként csak az önbevallást
vehetjük alapul. Ugyanakkor az is kétségtelen, hogy
a nemzeti hovatartozás is csak egy társadalmi kapcsolatrendszerben
élhető meg, és amennyiben a környezet az önbevallást
nem fogadja el, akkor ezt különböző módokon éreztetheti
velünk. Ebből következően, ezt a logikát követve, az
önbevallás, mint alapvető feltétel ellenére nyilvánvalóan
elkerülhetetlen bizonyos kritériumok meghatározása és
érvényesítése.
Ezeknek a kritériumok lehetőleg jól meghatározható
és értékelhető tényeknek kellene lenniük. A korábbi,
igazolható magyar önbevallás alkalmas lehet erre éppen
úgy, mint egy általánosan magyarként számon tartott
szervezet tagsága. A nyelvtudás ugyan szerepet játszhat,
de azt is figyelembe kell venni, hogy hiánya nem lehet
kizáró ok. (Különösen akkor, ha igaz, hogy az új állampolgárok
szülőföldjükön kívánnak boldogulni.)
Összességében az az érzésem, hogy már a magyarság igazolásának
felmerülése is arra mutat, hogy a nemzeti és állampolgári
hovatartozás összekapcsolása nehezen kezelhető problémákat
okoz. Egy jogilag gyakorlatilag nem leírható, nem megragadható
tényre kellene jogi aktusokat alapozni, ahhoz kellene
meghatározott mechanizmusok révén egy jogállást hozzárendelni.
A magyarság igazolására a jelenlegi helyzetben valóban
jó megoldást nem látok, legfeljebb olyat, amelyik csak
kevés jogot sért.
Megoldás lehetne persze, ha létrejönne a személyi
elvű autonómiák rendszere, amelyek egyúttal megalapoznák
és végrehajtanák a magyarok regisztrációját. Ebben az
esetben egyúttal az adott személyek valamilyen mértékű
részvétele a kisebbség életében, a ksiebbségi intézmények
igénybevétele jórészt szükségtelenné tenné a kritériumokra
alapozott regisztrációt.
3. A határon túli magyarok milyen problémáira jelentett
megoldást a státustörvény és mire nem? A megoldatlanul
maradt kérdések közül, melyek kezelhetőek a "kettős
állampolgárság" eszközével?
Véleményem szerint még nem telt el annyi idő a törvény
megalkotása óta, hogy minden hatása érvényesülhetet
volna, mindet felmérhessük. Továbbá abban sem vagyok
biztos, hogy egyáltalán a "határon túli magyarok"
összessége adekvát értelmezési keret. Ezzel tuljadonképpen
elfogadnánk a törvény alapjául szolgáló feltételezést,
vagyis azt, hogy a kisebbségi magyarság problémái egységes
keretben kezelhetőek, ami viszont leszűkítené az értékelés
lehetőségeit is.
Ha a törvény alapjául szolgáló feltételezésekből indulunk
ki, akkor is arra juthatunk, hogy leginkább a távlat
hiánya miatt, nem igen tudjuk értékelni azt. A legegyértelműbb
a helyzet talán a magyar nyelvű oktatás esetében, ennek
felértékelődésére számos jel mutat. Ugyanakkor ezek
tartóssága kérdéses, illetve maga az oktatási rendszer
is ellentmondásos. Vannak olyan kutatások, amelyek például
a közép-erdélyi magyar oktatást egy a magyar munkaerőpiacra
termelő rendszernek mutatják, ami semmiképpen sem egyeztehtethető
össze a törvénybe foglalt szülőföldön maradást hangsúlyozó
célkitűzéssel.
Nehéz meghatározni, milyen hatással volt a törvény
a magyar identitás vállalására. Egyedi esetek nyilván
felmutathatóak a pozitív és a negatív hatás mellett
is. A romániai népszámlálási adatok nem tanúskodnak
tömeges identitásvállalásról, amelyben törvénynek szerepe
lehetett volna, igaz azt is figyelembe kell venni, hogy
a romániai népszámlálás nem sokkal a törvény hatálybalépése
után, és egyúttal a törvény körüli heves viták idején
zajlott le.
Az anyaországi kapcsolattartás alapvető feltételein
a jogszabály nem változtatott, a ki- és beutazás megkönnyítésére
az eredeti változat sem tartalmazott valós megoldást.
A közlekedési kedvezmények némi könnyebséget jelenthetnek,
még akkor is, ha csak belföldön vehetőek igénybe, viszont
az igazolvány érvényesíthetősége a kulturális intézményekben
eléggé korlátozott.
Kérdéses a közösségszervezésben és az autonómia kapcsán
játszott szerepe is. A nemzeti kataszter összeállításnak
az igazolvány egyértelműen nem megfelelő módja, más
összefüggése a törvénynek az autonómiával nem igen akad.
A közösségszervezés sem jelenik meg hangsúlyosan, véleményem
szerint az alapvetően egyének és Magyarország közötti
viszony meghatározására szolgáló jogszabály inkább az
egyes közösségek kohézióját gyengíti, az egyes személyeket
az anyaország felé orientálja.
Ezt csak súlyosbította a törvénnyel kapcsolatos illúziókeltő
kampány, amely azt igyekezett elhitetni, hogy a törvényben
foglalt jogosultságok mindenestül újak és jogkiterjesztő
jellegűek. Ezzel szemben az utazás terén egyértelműen
a nemzetközi megállapodásoknak rendelte alá a jogalanyok
elbírálását. (Viszont jól érzékeltetheti az illúziók
erejét az a Transindex internetes oldalon közölt 2001.
végi, 2002. márciusában közölt felmérés, amely alapján
a kolozsvárott tanuló egyetemisták jelentős része szerint
a törvény biztosította a schengeni vízummenteséget.)
Az egészségügyi szolgáltatások terén a járulékfizetéshez
kötött szolgáltatások belefoglalása a törvénybe nyilvánvalóan
nem jelentett jogkiterjesztést, mivel azok legális foglalkoztatás
esetén addig is jártak, a leggyakoribb foglalkoztatási
módot jelentő feketemunka estén a törvény hatályba lépése
után sem. A felsőoktatáshoz való hozzáférést kifejezetten
korlátozta a jogszabály, ez vezette be a kvótarendszert
és terelte a kisebbségi magyarok nagy többségét a költségtérítéses
képzési formába.
Ennek ellenére az álatalam ismert erdélyi sajtótermékek
legnagyobb része ezzel kapcoslatban hamis illúziókat
keltett. Ez nyilván a gondoskodó, problémamegoldó anyaország
képét erősítette, ami egyúttal a saját állammal szembeni
beállítódásokat is módosíthatja. Hipotézisként azt is
megkockáztatnám, hogy az RMDSZ mozgósítóképességének
látványos csökkenésében ez a változás is jelentős szerepet
játszik. Potenciális választóinak egy része az anyaországból
érkező megoldásokkal kapcsolatos illúziók miatt nem
tartja olyan fontosnak a romániai képviseletet és érdekérvényesítést.
Végül amire biztosan nem kínált megoldást a státusztörvény
(bár szándékai szerint szeretett volna) az a kisebbségiek
fentebb már vázolt identitásproblémája. A kettős állampolgárásg
körüli vita ebben a kérdésben éppen a jogszabály csődjét
jelezheti, bár ebben megint szerepet játszott egy intenzív
kampány, illetve a törvény kiürítésének azóta is állandóan
hangoztatott vádja. Különösen annak szimbolikus dimenzióit
tekintve. Az azonban kérdéses, hogy ezekre a problémákra
létezhet-e egyáltalán jogi vagy kizárólag jogi megoldás
4. Mennyiben összeegyeztethető a magyar állampolgárság
kiterjesztése a különböző magyar regionális kisebbségek
közösségépítő törekvéseivel (önálló oktatási, kulturális
intézményrendszer, kulturális, regionális autonómia)?
Számomra meglehetősen egyértelműnek tűnik, hogy ezeknek
a törekvéseknek és a kettős állampolgárságnak a viszonya
egymáshoz jobb esetben semleges, rosszabb esetben kizáró.
A kettős állampolgárság egyik tekintetében sem jelent
olyan többleterőforrást, amely ezeknek a struktúráknak
a szervezetszerű működését segítené. Az persze nem zárható
ki, hogy a magyar állmapolgárságú egyének számára természetesebbnek
tűnhet pl. egy kulturális intézményrendszer kialakítása.
Ugyanakkor sem jogi alapjuk, sem anyagi erőforrásaik
nem lesznek (vagy nem bővülnek) az állampolgárság megszerzésétől.
Az állampolgárság tipikusan egyéni jogviszony, amely
az egyént az államhoz köti. Magyarország esetében egy
"atomisztikus-centralista" államhoz. Ahhoz,
hogy egy köztes elemet, a kisebbségi magyarok valódi
közösségeit beiktassunk, államreformra lenne szükség.
A centralizált Magyarország radikális átalakítására.
Virtuális régiók létrehozására, melyek saját maguk építhetnék
ki intézményrendszerüket. Viszont ez nemzetközi jogilag
jelenleg nagy valószínűséggel egy másik állam területén
való szuverenitásgyakorlásnak minősülne.
Két egyéb tényező pedig szerintem egyértelműen ellentétessé
teszi a kettős állampolgárságot az autonómiatörekvésekkel
is. A regionális autonómiák kapcsán feltételezhető,
hogy a többség kifejezett félelmeket táplálna egy olyan
területi autonómia megteremtésével kapcsolatban, amelynek
lakói, polgárai döntő többségükben magyar állampolgárok.
Ebben az esetben nem elsősorban a félelmek megalapozottsága
a kérdés, elvégre a kettős állampolgárság kapcsán is
elfogadjuk legitimnek a félelmekből, érzelmekből táplálkozó
érveket. A többségi félelmek nem lesznek eloszlathatóak
semmilyen racionális érveléssel, ahogy nálunk sem hatnak
a racionális érvek az érzelmi alapú döntést hozókra.
Ha pedig nem tudjuk félelmeiket eloszlatni, akkor nem
is számíthatunk arra, hogy megegyezéses úton kialakuljon
az autonómia.
A kulturális autonómia illetve a közösségszervezés
szempontjából érdemes még figyelembe venni azt is, hogy
a magyar állampolgárság megszerzése újabb törésvonalat
hoz létre a saját kohéziós problémáira amúgy is kevéssé
reflektáló közösségekben. Az állampolgár-nem állampolgár
törésvonal léte már most is megfigyelhető a Vajdaságban,
ahol ennek komoly szociális dimenziója is van. Más közösségekben
persze ez nem szükségszerűen kapna szociális dimenziót
is - bár ezen változtathat például az állampolgársági
vizsga beemelése a feltételek közé, ami a magasabb műveltségű
csoportokat részesítené előnyben, illetve azok, aki
anyagi okokból ma sem képesek útlevelet kiváltani nagy
valószínűséggel nem tudnák finanszírozni az állampolgársági
eljárást sem - viszont lenne egy nagyon komoly politikai
illetve identitástartalma. Már ma is hallhatóak olyan
hangok, hogy aki nem váltotta ki a magyar igazolványt
(illetve bejelentette, hogy nem igényli majd a kettős
állampolgárásgot), az nem alkalmas a magyarság képviseletére,
nem igazi magyar. A magyarországi jogállás különbsége
tehát a hovatartozás megkérdőjelezésére is alkalmat
adhat, szakítva az önbevallás és a szabad identitásválasztás
elvével, ami semmiképpen sem fogja javítani a közösségek
kohézióját.
5. Milyen új perspektívákat kínál a magyar-magyar
kapcsolatokban az európai integráció, az EU bővítése?
Az EU jelenlegi formájában mindenek előtt az egyéni
kapcsolatok kiteljesítésének keretét kínálja. A mozgásszabadság
megteremtése a nemzeti intergáció szempontjából is értékelhető.
Emellett a regionális és határokon átnyúló együttműködési
formák lehetővé teszik, hogy a nemzetépítés részét képező
gazdasági és humányerőforrás-fejlesztési programokba
a kisebbségi magyar közösségeket is bevonjuk. Nem elhanyagolható
tényező lehet a korábban a határmentiség miatt ellehetetlenült
kistérségek és mikrorégiók revitalizálódásának lehetősége
sem.
Ugyanakkor a magyar-magyar kapcsolatok szempontjából
nem hagyható kívül az EU jövője sem. A végső kérdés,
hogy lehet-e valamilyen intézményes struktúrában integrálni
a magyar nemzetet szorosan összefügg ezzel a problémával
is. Amennyiben a nemzetek Európáját kívánjuk felépíteni,
akkor tudomásul kell vennünk, hogy ezt mindenki más
a nemzetállamok Európájaként érti. Az erős nemzetállamok
közösségében kicsi az esélye, hogy olyan, mindeddig
nemzetállami hatáskörben megmaradt problémákra, mint
a kisebbségi kérdés kezelése hatással legyünk. Vagy
minden nemzetállam erős nemzetállam, vagy egyik sem.
Éppen ezért érdemes lenne végiggondolni az alternatívákat.
Az EU átalakításának mely formája lenne a legkedvezőbb
a kisebbségi magyarság közösségei számára? Melyik modell
tenné lehetővé, hogy a nemzeti intergáció intézményes
formái is megvalósuljanak? (Különös tekintettel arra,
hogy a MÁÉRT mindeddig nem igen győzhette meg a figyelmes
szemlélőt hasznáról és működőképességéről. Ráadásul
a delegációs elv illetve a nagyon különböző minőségű
szervezetek és intézmények (pártok, érdekképviseletek,
kormány stb.) részvétele méginkább összezavarja a felelősségi
viszonyokat és a döntési illetve végrehajtási kompetenciákat.
Úgy tűnik, hogy a MÁÉRT-en egyedül a magyar kormány
lenne kötelezhető valódi cselekvésre, hiszen eszközei
a végrehajtáshoz csak neki vannak. Ugyanakkor jog- és
hatásköreinek területi korlátozottsága miatt tevékenységét
elsősorban Magyarországon fejtheti ki, így valódi közösségszervező
programok megvalósítására a kisebbségi közösségek keretei
közt csak korlátozottan képes.) Amíg a magyar politika
nem rendelkezik adekvát jövőképpel az Európai Unióra
vonatkozóan, addig a „nemzetpolitikai” problémák megoldására
is csak korlátozottan, így végső soron eredménytelenül,
lehet képes.
II. Demográfia és migráció
6. Miként ítéli meg a népszavazási kezdeményezés
időzítését és a népszavazásra föltett kérdés megfogalmazását?
A kérdés időzítése szerintem nem jelent problémát.
Véleményem szerint tévedés azt gondolni, hogy a különböző,
egymással élesen szemben álló álláspontok más körülmények
között nem fogalmazódtak volna meg. Az igen és a nem
alapját nem politikai állásfoglalások, hanem a kisebbségi
magyarsággal kapcsolatos, meglehetősen szilárd attitűdök,
viszonyulások képezik. A heves vita és a kampányban
felmerülő kérdések, problémák, értékelések stb. jellegét,
tárgyát a kezdeményezők is előre láthatták, ennek tudatában
cselekedhettek.
Bár a kérdés megfogalmazása meglehetősen körülményes,
önmagában valóban nehezen érthető és értelmezhető, az
Alkotmánybíróság határozata végül is elméletileg biztosítja
mind az egyértelműséget, mind a jogalkotó autonómiáját
a konkrét törvénybe foglalt megoldások tekintetében.
Ugyanakkor éppen ez utóbbi miatt a jelenlegi kampányban
éppen olyan értelemezésekre alapulnak jelszavak, amelyek
kifejezetten szemben állnak a kérdés egyértelműségével.
Bár nem vagyok alkotmányjogász, de határozott kételyeim
vannak atekintetben, hogy az Országgyűlés komoly alkotmányossági
aggályok felmerülése nélkül, utólag, a szavazást követően,
módosíthatná az állampolgárság tartalmát.
7. A demográfiai adatok tanúsága szerint Magyarország
és a magyar kisebbségi közösségek népessége folyamatosan
csökken. Erre a kérdésre a magyar államnak és a magyar
kisebbségek politikai reprezentációjának valamilyen
megoldást kell találnia. Lehet-e a határon túli magyarok
Magyarországra telepedésével ezt a kérdést úgy kezelni,
hogy a Kárpát-medencei magyar anyanyelvű népesség csökkenése
megálljon vagy legalábbis lassuljon?
Nem tartom valószínűnek, hogy a kisebbségi magyarság
Magyarországra telepedése képes a teljes Kárpát-medencei
magyar népesség demográfiai tendenciáit megfordítani.
Egyfelől a különböző csoportokon belüli népmozgalmi
trendek nagyon hasonlóak, így még az első generációs
áttelepülők esetén is valószínűtlen, hogy népesedési
többletet eredményezzenek születéseik. Ráadásul a jelenlegi
magyarországi gyermekszülési támogatások relatív mértéke
alatta marad a Romániában járóaknak (melyek összege
jelentősen meghaladja az ottani átlagkereset összegét),
kicsi tehát az esélye, hogy önmagában ezek képesek lennének
arra, hogy a kisebbségi közösségben élők gyermekvállaláshoz
való viszonyát megváltoztassák.
Az egyetlen pozitív hatás esetleg a kisebbségi közösségekből
máshova irányuló migráció csökkentése lehet. A csökkenés
mértéke azonban várhatóan nem lennne akkora, hogy ez
jelentős mértékben javítsa a Kárpát-medencei magyarság
lélekszámának változását. A kisebbségiek magyarországi
bevándoroltatása legfeljebb elodázni képes a szembenézést
a demográfiai trendek következményeivel, miközben az
áttelepülés esetleges korlátozása (gyermekvállalás előtt
álló, megfelelő képzettségű, fiatalabb korosztályokra)
az alapvető szolidaritás felrúgását is jelentené.
8. Hogyan ítéli meg Magyarország jelenlegi migrációs
politikáját? Milyen alapelveket kell figyelembe venni
a magyar kormánynak az aktív migrációs politika kialakításakor?
A migrációs politikát láthatóan nem a demográfiai
folyamatok és azok gazdasági következményei befolyásolják,
hanem a magyarországi társadalom idegenellenessége.
A kisebbségi magyarság vonatkozásában pedig a "szállásterülethez"
vagy a "kultúrtájhoz" való, sok esetben érthető
ragaszkodás.
Ha komolyan vesszük a "szülőföldön való megmaradás"
elvét (amelyet személy szerint tiszteletre méltónak
és érthetőnek tartok, különösen azért, mert úgy gondolom,
hogy a hagyományok és a kultúra csak az azokat éltetőkkel
együtt maradhat fenn, és ezeknek a közösségeknek a hagyományai
a mi hagyományaink is), akkor egy nehezen összeegyeztethető
feltételrendszernek kell megfelelnie a migrációs politikának.
Egyfelől biztosítania kell minden magyar számára, hogy
a választása szerint élje le az életét, beleértve ebbe
a Magyarországra település lehetőségét is. Ezzel együtt
úgy vélem, a jelenlegi vonatkozó szabályok jelentős
megváltoztatására nincs szükség, mindenek előtt a bürokráciát
kellene rászorítani azok betartására illetve a humánus
eljárásra.
A második szempont a szükséges bevándorlási többletnek
vagy egy részének olyan forrásokból történő biztosítása,
amelyek viszonylag könnyen integrálható, megfelelően
képzett személyeket bocsáthatnak ki. Tekintettel a magyarországi
társadalom nehezen megváltoztathatónak tűnő idegenellenességére,
vagy legalábbis a bevéndorlókkal szembeni erős fenntartásaira,
a társadalmi nyugalom érdekében minden bizonnyal megfelelő
kvótás bevándorlási rendszerre lenne szükség, amelynek
a segítségével gazdaságilag nehéz helyzetben lévő, politikailag
elmaradott európai országokból érkezhetnének bevándorlók,
akikről feltételezhető az integrálódás igénye.
Mindeközben fenn kell tartania a kisebbségi magyarok
felé a befogadó állam képét, de nem szabad ösztönöznie
az áttelepülésre. Viszont nem elképzelhetetlen az sem,
hogy a másik irányú migrációt is ösztönözze egy bizonyos
mértékig. (Pl. nyugdíjasok esetében.)
9. A magyar kormány hogyan egyeztetheti össze a
klasszikus kisebbségvédelmi politikát az egyéni életpályák
mobilitási-migrációs igényeivel?
Nem érzem úgy, hogy jelentős ellentmondás állna fenn
a két megközelítés között. Sőt. A klasszikus kisebbségvédelmi
politika az egyén szempontjából éppenséggel a valódi
döntés lehetőségét kívánja megteremteni migráció és
maradás dilemmájában. Az egyéni életlehetőségek kiteljesítését
szolgálja a nemzeti hovatartozás, a nemzeti kultúra
szülőföldön való meg- és átélhetőségének lehetősége.
A kisebbségi jogok birtokában kerülhet a kisebbségi
egyén valódi döntési helyzetbe, ez teheti lehetővé számára,
hogy ne a vélt vagy valós hiány helyzete és a vélt vagy
valós teljesség helyzete között válasszon, hanem két,
az önkiteljesítésre egyaránt lehetőséget adó lehetőség
közül.
10. Lehet-e, kell-e mérlegelni, "mennyibe kerülnek"
Magyarországnak a határon túli magyarok? Milyen gazdasági
következményei lehetnek az etnikai jellegű migrációnak?
A migráció gazdasági hatásai, pénzbeli és társadalmi
költségei egyetlen értelmezési keretben sem megkerülhetőek.
Ha természetesnek vesszük is a kisebbségi magyarok magyar
állampolgárságát, akkor is az egész közösség számára
létkérdés, hogy ennek ismeretében dönthessen. Ekkor
is kezdeni kell valamit a költségekkel, pénzügyi vonatkozásokkal,
az esetleges konfliktusokkal stb.
Amennyiben a magyarországi közösség autonómiájából
indulunk ki, akkor szintén legitim a költségek mérlegelése.
Ebben az esetben ennek a közésségnek diszkrecionális
joga, hogy minden számításba jöhető tényező ismeretében
alakítsa ki álláspontját illetve a követendő politikát.
A migráció következményei nagymértékben függnek az
elvándorlók társadalmi összetételétől illetve földrajzi
megoszlásától. A képzett, rugalmas, fiatalabb csoportok
megjelenése minden bizonnyal kisebb feszültésgeket okozna.
Az alacsony iskolázottságú, vagy eltartott népesség
nagyobb arányú megjelenése a társadalombiztosítás terheit
növelheti meg, illetve vagy munkaerőpiaci feszültségeket
okozhat vagy az "underclass" kibővüléséhez
vezethet. Talán az sem kizárható, hogy az eddigi szegregációs
folyamatok újabb dimenziót kapjanak, esetleg otthon
is leszakadó csoportok próbáljanak meg Magyarországon
új életet kezdeni, hogy végül a társadalom peremére
sodródva ugyanoda kerüljenek, ahonnan elindultak. Az
ilyen személyek valószínűleg csak a falvakban illetve
az elmaradott, leszakadó régiókban találnak megfizethető
ingatlant, és így megintcsak az otthonihoz hasonló helyzetbe
kerülnének, esetleg még státuszcsökkenést is elszenvedve.
(Városiból falusi stb.)
Végül érdemes számot vetni az otthon maradókra vonatkozó
gazdasági-társadalmi következményekkel. Valószínűleg
jelentősen megnőne az agrárnépesség aránya, az idősebb
korosztály súlya a népességen belül. Ez egyúttal azoknak
a szolidaritási közösségeknek illetve mechanizmusoknak
a súlyos károsodását is okoznák, amelyek az ottani szociális
rendszer nagymértékű hiányosságainak pótlásában segítenek.
Emellett hátrányosan érintené a közösség versenyképességét
is, a további "skanzenizálódást" erősítené.
11. Az eddigi támogatáspolitika és a kedvezmények
nyújtása mellett milyen új eszközökre lenne még szükség?
Mindenek előtt a jelenlegi támogatáspolitika újragondolására
és átstrukturálására lenne szükség. Az egyes közösségek
keretei között végre el kellene mozdulni azon kezdeményezések
támogatása felé, amelyek képesek az intézményrendszer
finanszírozásában is szerepet vállalni. Továbbá meg
kell teremteni a lehetőségét, hogy ne csupán magyarországi
forrásokhoz férjenek hozzá. Viszont ennek feltétele
kell legyen a valódi versenyképesség, az, hogy az intézmények,
szervezetek teljesítsék azokat a követelményeket, amelyeket
például az EU támaszt a források megszerzéséhez. Nincs
értelme "paralimpiára" benevezni a magyar
kisebbségi közösségek intézményeit, mivel ez úgyis megmutatkozik
hatékonyságukban.
Másfelől minél inkább ki kellene használni a szomszédos
államok támogatási rendszereit, forrásait és a számukra
megszabott uniós kereteket. A jelenlegi politikai törekvések
között sajnos már felmerült, hogy a kisebbségi közösségek
tagjainak az unió felé is Magyarországon keresztül kellene
megjelenniük. Óriási hiba lenne egy 10 milliós államra
szabott támogatási keret 12,5 millió közti felosztása,
úgy, hogy közben a számukra járó támogatásokat egyszerűen
veszni hagyjuk. Éppen ezért ezeknek a forrásoknak a
megszerzését is segíteni kell, akár politikai eszközökkel
is, amennyiben azok elosztásában a másik állam egyértelműen
diszkriminációt érvényesít.
III. Politikai stratégiák és
jogi megoldások
12. A "kettős állampolgárság" körülötti
vita mennyiben szól a határokon kívül élő magyarokról,
és mennyiben vált belpolitikai kérdéssé?
A jelenlegi politikai diskurzus, egyes részelemeitől
eltekintve nehezen értelmezhető a magyar kisebbségekről
szólóként. A tipikus megközelítések közül az érzelmi
alapú igenlés ugyan a kisebbségiek körében megfogalmazódó
igenekhez igazodik, de nem látható, hogy politikai cselekvésként
mit eredményezne, nem illeszthető be egy startégiába.
Az olykor ezt kiegészítő bevándorláspolitikai megközelítés
(eszerint a kettős állampolgárság biztosítása az anyaország
évtizedes távlatban előrelátható demográfiai problémáinak
orvoslására szolgál, legutóbb éppen Kövér László fejtette
ezt ki az Országgyűlés vitanapján), szintén nem a kisebbségi
közösségekről, mint kisebbségi közösségekről beszél.
Az elutasítást alátámasztó érvek többnyire szintén a
magyarországi viszonyokban gyökereznek, és nehezen megkerülhető
elemük az esetleges új szavazók vélt politikai irányultsága
is. Úgy tűnik, hogy minden szereplő a magyarországi
viszonyok felől szemléli a kérdést, azokhoz igazodik
saját viszonyulásának kialakításakor.
Ez azonban egy bizonyos fokig érthető. A kampány rendszerint
nem a korábban szándékosan, hanyagságból, vagy tudatlanságból
mellőzött teoretikus megalapozású viták időszaka.
13. A "magyar kérdés" nincs végiggondolva
- állítja Kis János a Túl a nemzetállamon című tanulmányában.
Milyen jövőképekben lehet gondolkodni?
Véleményem szerint a "magyar kérdés" kulcselemei
közül a legfontosabb, és legkevésbé végiggondolt, sokszor
tabuként kezelt az "egységes nemzet" problémája.
Egyfajta axiómaként kezelik a nemzet egységét, meg sem
próbálva meghatározni annak lehetőségeit és tartalmát.
A probléma könnyen belátható módon szorosan kapcsolódik
a jelenlegi vitához is.
A legszélsőségesebb álláspont szerint ez az egység
politikai, gazdasági, kulturális értelmeben is fennáll
és intézményesítendő. (Lásd pl. Borbély Imre elképzeléseit
a gazdasági szervesülésről stb.) Tulajdonképpen ez az
az elgondolás, amelybe a kettős állampolgárság doktrinája
a leginkább beilleszthető. A leggyakoribb vélemény egyszerűen
nem vesz tudmást a problémáról és az egység hangoztatása
mellett kitér annak tartalmi definiálása elől. Ez történt
például a státusztörvény módosításáról folytatott vitában,
amikor az "egységes nemzethez tartozásának biztosítása
érdekében" fordulat helyett beiktatott, "a
magyar kulturális örökséghez való kötődés, mint a magyar
nemzethez való tartozás kifejezésre juttatása érdekében"
kitételt támadta annak megfogalmazása nélkül, hogy miért
nem megfelelő megragadása a nemzethez való tartozásnak
ez a világosan megfogalmazott kulturális közösség. Úgy
tűnik, mintha ennek a felfogásnak a képviselői nem elégednének
meg a kulturális jellemzőkkel definiált és azok alapján
definíció szerint egységes nemzettel, hanem annál többet,
tulajdonképpen homogén nemzetet akarnának konstruálni.
Ugyanakkor ez a felfogás nem vet számot olyan tényekkel,
amelyek meglehetősen nehézzé teszik ezt a vállakozást.
Az egységes nemzeti történelem Trianon óta legfeljebb
szenvedéstörténetként írható meg, vagy egy tágabb földrajzi
régió egységes történelmeként, amely a nemzeti narratíva
kizárólagosságának biztosítására alkalmatlan. Az utódállamok
hatása az ottani magyar közösségekre szintén nem lebecsülendő,
ráadásul a kisebbségi lét mindennapos tapasztalatai,
a kisebbségi identitás amúgy is elkülönítik őket a magyarországi
nemzetrésztől. Lehet persze mindezt káros szétfejlődésnek
érterlmezni és harcolni ellene, de ez a harc nem pusztán
reménytelen, hanem csupán a homogén nemzet nézőpontjából
igazolható.
Mindezeket (valamint az intézményes intergációs és
állami kereteket is) figyelembe véve megkérdőjelezhető,
hogy egy a fentiek értelmében elképzelt egységes nemzet
felépíthető-e ma? Ebből következően olyan alternatív
nemzetmodell, és annak megteremtését célzó nemzetpolitika
(nemzetépítés) elgondolása látszik szükségesnek, amely
számot vet ezekkel a feltételekkel. A kisebbségi magyarság
közösségeit ebben a modellben saját nemzetépítő programjaikat
véghezvinni képes, egymástól adottságaikban, lehetőségeikben
különböző nemzetrészeknek kellene tételezni, amelyeket
közösségként fűz egybe a nemzeti összetartozás, miközben
tagjaikat természetesen egyénenkét is a nemzeti szolidaitás
jellemez. Ugyanakkor az egyes közösségeknek nem pusztán
a többség uralta állammal szemben van szükségük autonómiára,
hanem Magyarországgal szemben is.
Ehhez járul még a nemzetállam problematikája is. Véleményem
szerint a nemzetállam, mint állam- és nemzetszervezési
modell nem rendelkezik olyan potenciállal, amely képes
lehet a tituláris nemzet és a kisebbségek érdekei közt
feszülő ellentmondások feloldására. Így a "magyar
kérdés" megoldásának sem lehet útja egy "posztmodernnek"
elképzelt, valójában azonban nagyon is a modernitásban
gyökerező nemzetállami modell megvalósítása. A nemzetállam,
mint a nemzeti lét egyedüli autentikus lehetősége szükségszerűvé
teszi a kisebbségi közösségek önfelszámolását, tekintettel
arra, hogy az autenticitás eléréséhez vagy kivándorlásra
vagy asszimilációra van szükségük.
Ráadásul a nemzetállami model primátusa konzerválja
az identitásproblémákat is. Nem kényszeríti a magyarországi
nemzetrész tagjait, hogy a kisebbségi közösségek életformáiban
a nemzeti lét lehetséges, a sajátjukkal egyenértékű
modelljét lássák és így nyitottan, a megismerés és befogadás
szándékával forduljanak feléjük. Továbbra is fenntartja
a kisebbségi lét szenvedéstörténeti értlemezésének lehtőségét,
és ezzel az üdvtörténet, a megváltásigény fennmaradását
segíti. Ez a tudati beállítódás viszont nehezen egyeztethető
össze a kisebbségi közösségek saját nemzetépítő programjaival,
saját közösségépítésével, ami jó eséllyel vezet el a
közösség lassabb vagy gyorsabb lemorzsolódásához.
14. Milyen nemzetközi visszhanggal, dokumentumokkal
(pl. az 1997-es ET állampolgársági egyezmény) kell számolni
a magyar állampolgárság kiterjesztésekor? Mennyire relevánsak
ezek a jelenlegi "kettős állampolgárságról"
szóló vitában?
Nem lévén nemzetközi jogász, viszonylag keveset tudok
a kérdés nemzetközi jogi vonatkozásairól. Az Alkotmánybíróság
a kérdést nem ítélte az ET állampolgársági egyezményébe
ütközőnek, sem diszkriminatívnak, sem pedig a békeszerződéseket
megsértőnek. Ennek ellenére persze elképzelhető, hogy
a majdan megalkotandó törvény mégis alkotmányellens
lesz, vagy nemzetközi szerződésbe ütközik, azonban ezt
csak a normaszöveg ismeretében lehet megítélni. Mindensetre
úgy vélem, hogy az állampolgárság etnicizálása valóban
felvethet alkotmányossági aggályokat is.
A nemzetközi visszhang kérdéses. Az EU tagállamai
közt van olyan, amely ehhez hasonló gyakorlatot folytat,
tehát önmagában a jogszabály megalkotását nehezen kifogásolhatja
az unió. (Bár az sem elképzelhetetlen, hogy a magyar
eljárásra tekintettel megpróbálják a kérdést szabályozni,
és mivel a jelenlegi tagállamok közül azok, akik ezt
lényegesnek tartották már túl vannak ezen a lépésen,
így esetleg ők is felsorakoznának egy korlátozó szabályozás
mellett.) Ugyannakkor az állampolgárság kiterjesztésének
mértéke már felkelthet bizonyos aggodalmakat, amelyeknek
mind a bizottság mind az egyes tagállamok hangot adhatnak.
Nem elképzelhetetlen a munkerőpiaci korlátozások kitolása
a maximális 7 évre, de úgy vélem, hogy ez automatikusan
nem következik be.
Kérdéses a szomszédos államok, mindenek előtt Szlovákia
reakciója. Mivel a kettős állampolgárság megakadályozásáról
szóló egyezmény még hatályban van, ezért Szlovákiával
mindenképpen tárgyalásokba kellene bocsátkozni a szabályozásról.
Az sem elképzelhetetlen, hogy ez a kedvezménytörvény
körüli konfrontációhoz hasonló helyzetet okoz a két
állam között. Mindezzel együtt úgy vélem, hogy ezekre
a lehetőségekre ugyan tekintettel kell lenni, de nem
állítanak áthághatatlan akadályt egyik lehetséges megoldás
elé sem.
15. Kérjük fejtse ki véleményét a népszavazás várható
eredményéről. Elemezze az alternatívák következményeit.
A négy lehetséges végkifejlet valószínűsége sorrendben
szerintem a következő: legvalószínűbb az érvénytelen
népszavazás (az igenek többségével), ezt követi az érvényes
népszavazás az igen sikerével, majd az érvénytelen népszavazás
a nem többségével és végül az érvényes népszavazás a
nem sikerével. Az utóbbi kettő esélye szerintem minimális.
Az érvénytelen népszavazás, az igenek többségével
talán a legjobb eredmény, ha a lehetséges következmények
felől szemléljük a problémát. A politikai pártok megkönnyebbülhetnek,
ugyanakkor egy újabb népszavazás lehetősége mindenképpen
valamiféle megoldás keresésére ösztökélheti őket. Mivel
nem lenne egyértelmű győztes, talán a kompomisszumkészségük
is nagyobb lenne, nem beszélve arról, hogy jogilag semmi
sem kötné a kezüket, így akár radikálisabb megoldásokat
is választhatnának az állam és a nemzet szétválasztása
tekintetében.
Ugyanakkor ez az eredmény járna a legkisebb társadalmi
kárral. Bár a kisebbségek körében nyilván sokaknak okozna
csalódást, inkább érdektelenséget sugallna, mint egyértelmű
elutasítást. Azt sem ártana figyelembe venni, hogy a
felmérések szerint az ügy mindenek előtt a véleményformáló
középosztály ügye, elsősorban számukra jelent élet-halál
kérdést.
Magyarországon egy ilyen eredményt követően az ellenzők
nyugodhatnának meg, bár ez még korántsem lenne elegendő
a társadalmi konszenzus megteremtéséhez. A szolidaritás
érzésének újramegteremtése csak hosszas folyamat eredménye
lehetne, mind a határokon belül, mind kívül.
Az igen győzelme némileg bonyolultabb helyzetet eredményezne.
A törvény meghozatala vélhetően sokáig késlekedne, az
ezzel járó viták hamar elmérgesedhetnének. Amennyiben
az eredmény egy speciális állampolgári státusz megteremtése
lenne, akkor az nagyon hamar csalódottságot okozna az
egy ideig mindenképpen euforikus hangulatba kerülő kisebbségiek
között. A probléma újra eszkalálódna, immár a teljes
jogú állampolgárság iránti igénnyel. Viszont hosszabb
távon még a teljes jogú állampolgárság is hatástalannak
bizonyulna a valódi problémák megoldására, a kisebbségiek
és a többségben élő magyarok élete közti különbség nem
szűnne meg. Hogy milyen társadalomlélektani folyamatok
indulhatnak el ezt a felismerést követően, az ma még
megjósolhatatlan.
Magyarországon valószínűleg állandósulna az öntudatosan
nemmel szavazó jelentős létszámú csoportok és a kisebbségi
magyarok közti ellenséges viszony. Az előbbiek nehezen
fogadnák el a verséget, jogaik semmibe vételét, az utóbbiak
pedig a kampányban szerzett sebeiket illetve az utána
mindenképpen folytatódó megkülönböztetést. Egyidő után
újra tere nyílna a szociális demagógiánnak (a felmérések
szerint a magyarországi közösség legfeljebb egy útlevelet
adna a kisebbségi magyroknak). Eközben a kisebbségből
érkezőkkel szemben tovább folytatódna a megkülönböztetés,
származási országuk szerinti osztályozás, mivel ezek
a jelenségek eddig sem kötődtek kizárólagosan az állampolgársághoz.
Politikai hatásait tekintve az sem elképzelhetetlen,
hoyg a siker után Patrubány Miklósnak és az MVSZ-nek
sikerülhet újjászervezni a MIÉP bomlásával szétesett
radikális és szélsőjobboldali csoportokat és egy a parlamenti
küszöb átlépésére nem teljesen esélytelen politikai
alakulatot létrehozni.
Rövid távú hatásait tekintve mindenképpen a nem győzelme
lenne a legapokaliptikusabb, különösen a kisebbségi
közösségekben. Mivel azonban azoknak az aránya, akik
ennek valóban nagy jelentőséget tulajdonítanak, a Vajdaságot
kivéve, viszonylag alacsony, egy idő után ez a hangulat
csillapodna. Ugyanakkor Magyarországon ez hosszú időre
elmélyítené az érzelmi alapú szembenállást a politikai
erők között. Nem pusztán a szavazótáborukban, hanem
a politikusok körében is. (Már az előző ciklusban is
azt mutatták a felmérések, hogy a mérsékelt jobboldlai
pártok politikusai közelebb érzik magukhoz a MIÉP-et,
mint a baloldali vagy liberális pártokat.)
16. Milyen jogi megoldás volna az állampolgárság
kérdésében a leghatékonyabb és a külhoni igényeket leginkább
kielégítő? Elégségesnek tartja-e a jelenlegi állampolgársági
törvény módosítását vagy más jogi megoldások is felmerülhetnek?
Elég komoly kételyeim vannak azzal kapcsolatban, hogy
létezik-e a külhoni igényeket kielégítő megoldás. Amennyiben
a probléma gyökere valóban a kisebbségi identitásban,
annak megélésében, a többségtől és a magyarországi közösségtől
való, mindannyiszor megtapasztalt különbözőségben fedezhető
fel, akkor leginkább a probléma további eszkalálódása
valószínűsíthető. A kettős állampolgárság megszerzése
éppen úgy csalódások forrása lesz, mint az elutasító
döntés lenne.
Ha azonban feltételezzük, hogy a magyar állampolgárság
megszerzése egyben megoldást is jelent, akkor azt feltételezem,
hogy a kisebbségi közösségek tagjainak igényeit a differenciálatlan
magyar állampolgárság megadása elégítené ki leginkább.
Ugyanakkor az első kérdéssel kapcsolatban kifejtettek
alapján az a véleményem, hogy ez a jogi megoldás nem
megengedhető, az állampolgárság etnicizálása beláthatatlan
kövekezményekkel járna. Erre kínálkozna megoldásként
az, hogy minden, egykori magyar állampolgárságú felmenőkkel
rednelkező személy megszerezhesse a magyar állampolgárságot,
és azok akik egy Magyarországon elimert nemzetiséghez
vagy etnikumhoz tartozónak vallják magukat anyanyelvükön
is tehessenek állampolgárásági vizsgát. Ebben az esetben
azt is szükségesnek tartanám, hogy valamilyen korlátozást
vezessünk be a figyelembe vehető felmenőkre vonatkozóan,
mondjuk három generációra visszamenően.
Éppen ezért szerintem két, kizárólag alkotmánymódosítással
megteremthető lehetőség nyílik, amelyek egyike sem találkozna
a kisebbségiek minden igényével, de a legfontosabbnak,
a közösség kinyilvánításának mindkettő megfelelne. Az
első egy speciális státuszú állampolgárság megteremtése,
amely valóban csak az útlevelet biztosítja, még a letelepedés
automatikus lehetőségét is korlátozza. (Pl. a letelepedéshez
ugyanazt az eljárást kell lefolytatni, mint jelenleg
a bevándorláshoz, stb.) Ezen belül is az én ízlésemnek
jobban megfelelne, ha az állampolgársági törvényben
jelenleg belefoglalt jogalappal, az egykori magyar államolgárságú
felmenők igazolásával tennénk lehetővé a kedvezményes
honosítást.
A másik lehetőség, amely egyúttal átvezet a következő
kérdésre adott válaszhoz is, egy speciális jogállás
megteremtése, amely egyúttal azt a célt is szolgálná,
hogy a nemzetet végre effektív módon különítse el az
államtól.
17. Ön szerint lehetséges-e a magyar állampolgárságnak
a lakóhely szerinti korlátozott megadása például politikai
jogok nélkül? Lehetséges-e illetve milyen módon lehet
a kettős állampolgárok jogait korlátozni? Egy speciális
külhoni jogállás létrehozása elképzelhető-e a státustörvény
módosításával a "kettős állampolgárság" megadása
nélkül?
Úgy vélem, hogy elvileg az alkotmány módosításával
lehetséges a különböző státuszú állampolgárságok létrehozása,
bár, mint azt korábban jeleztem úgy vélem, hogy az esetleges
alkotmányossági aggályok miatt erre csak sikertelen
népszavazás esetén kerülhet sor. Ezen a módon természetesen
a kettős vagy inkább külhoni állampolgárok jogai is
korlátozhatóak. Ugyanakkor nem ismerem eléggé a kérdés
nemzetközi jogi vaonatkozásait és elképzelhetőnek tartom,
hogy a nemzetközi jog valamelyik dokumentuma ezt mégsem
teszi lehetővé.
Amint az az előző kérdésre adott válaszomból is kiderül
leginkább egy speciális jogállás létrehozását tartanám
célrevezetőnek és egyúttal a jogilag talán a legkevésbé
aggályosnak. Ennek az alapja is egy alkotmánymódosítás
lenne, amely valamilyen formában konstituálja a magyar
nemzeti közösséget, amelynek minden magyar tagja lehet.
(Természetesen ez lehetővé tenné, hogy a magyarországi
nem magyar nemzetiségek is létrehozzák saját ilyen jellegű
közösségeiket, amelyek tagsága szintén speciális jogosultságokat
teremthetne) A nemzeti közösség tagsága (nevezhetjük
ezt nemzetpolgárságnak is vagy bármi másnak) speciális
jogállást teremtene, amit jól indokolhatóvá tenne az
egy közösséghez tartozók közti kapcsolattartás, a közös
kultúrjavakhoz való hozzáférés joga. Azt sem tartom
elképzelhetetlennek, hogy a jelenleg állami kézben lévő,
a kulturális autonómiához tartozó hatásköröket ezek
a nemzeti közösségek megkapják, és gyakorolják.
18. Véleménye szerint milyen reakciókat vált ki
a környező országok politikai elitjében a magyar állampolgárság
kedvezményes kitejesztése?
Meg lennék lepve, ha az első reakciók nem a szokásosak
lennének. Azok a félelmek, amelyek még ma is jól opreacionalizálható
részét képezik a környező államok társadalmi tudatának
szinte kondicionálják a felháborodott, a lépésben veszélyt
látó reakciókat. Elképzelhető persze, hogy ezúttal az
uniós csatlakozás előtt álló Románia visszafogottabb
lesz, míg a már uniós tag Szlovákia keményebb, de a
lényegen ez nem változtat. Mivel azonban kevés megalapozott
ellenvetést tehetnek az ügy mindenképpen vagy kétoldalú
kompromisszummal végződhet vagy ismét valamely nemzetközi
fórum értékelné a vonatkozó rendelkezéseket. (Igaz,
az nem teljesen elképzelhetetlen, hogy egy ilyen fórum
a magyar alkotmánybírósággal ellentétes módon ítélné
meg a vonatkozó nemzetközi jogi dokumentumok és a magyar
jogalakotás viszonyát és a nemzetközi joggal ellentétesnek
deklarálná azokat.)
19. Mennyiben jelent szakítást a magyar állampolgárság
kiterjesztése az eddigi magyar kisebbség-, illetve nemzetpolitika
eddigi gyakorlatával, alapelveivel kapcsolatosan, s
mennyiben tekinthető az 1989 óta kialakult gyakorlat
betetőzésének?
A magyar állampolgárság kiterjesztésének és az eddigi
magyar kisebbség- és nemzetpolitikának a viszonya sokféleképpen
értékelhető. Találhatunk érveket arra is, hogy ez tulajdonképpen
a nemzeti integráció megvalósítására irányuló folyamat
logikus betetőzése és az ellenkezőjére is. (Magam úgy
vélem, hogy Magyarország etnicizálása, nemzetállammá
alakítása nagy hiba, távlatilag akár a kisebbségi magyar
közösségek önfelszámolásához is elvezethet, de számos
jel - például a magyar nyelvtörvény, amely az állítólag
államalkotó nemzetiségekhez tartozó személyek anyanyelvének
védelmére nem tartalmaz a magyar nyelv védelmére foganatosítottakkal
összevethető rednelkezésket - mutat arra, hogy a politikai
elit nagy többsége ezzel a problémával egyszerűen nem
néz szembe, fel sem merül benne.) Sokkal tanulságosabbnak
érzem ezzel kapcsolatban azt, hogy ennek a két lehetséges
értelmezésnek a tükrében egyértelműen elkülöníthető
egymástól két olyan álláspont, amely egyúttal nem kis
részben magyarázhatja a nemeztpolitikában megfigyelhető
korábbi konfliktusokat is.
A porbléma kulcsa egy egyszerű megállapításhoz való
kimondott vagy ki nem mondott viszony: a kisebbségpolitika
és a nemzetpolitika (mint egy nemzet kisebbségben élő
csoportjaira irányuló politka) alapelvei, filozófiai
és morális alapjai ugyanazok, azok egy érme két oldalát
jelentik.
Azok, akik a kettős állampolgárságot a korábbi politika
logikus betetőzésének tartják negligálják mindazt, ami
ebből a megállapításból következik. Számukra a magyarországi
kisebbségek jogainak biztosítása mindenek előtt hivatkozási
alapot kínál a magyar kisebbségek helyzetének biztosítására,
nem pedig egy olyan morális kötelességnek való megfelelés,
amely a nemzetállam és a nacionalizmus természetéből
következik. Az ő számukra a nemzetpolitika alapja nem
elsősorban a kisebbségben élők létteljességének biztosítása,
hanem a nemzeti önzés kiteljesítésének eszköze. Csak
ebben a gondolkodási keretben lehet értelmezhető az
a paradoxon, hogy ugyan a román, szerb, horvát, görög
stb. nemzetpolitikát (amelynek szerves része az adott
állam kisebbségeivel szembeni politika éppúgy, mint
az állampolgársági politika) jogfosztónak, a magyarság
(illetve más kisebbségek) asszimilációjára törekvőnek
tartják, most ezt az erkölcsileg megkérdőjelezhető politikát
mégis példaként állítják a magyarországi társadalom
elé. Pedig azok, akik a moldáviaiaknak adott román állampolgárságot
példaként emelegetik, ugyanakkor fel vannak háborodva,
hogy ha román állampolgárságuk logikus következményeként
moldáviai orvosok telepednek Nagykárolyba, vagy moldáviai
informatikusok Szatmárra, esetleg moldáviaiak költöznek
Csíkszeredába. És mem várható tőlük, hogy a jövőben
ne ítéljék ezt el, holott szerves része annak az állampolgársági
politikának, amit teljes mértékben elfogadnak, ha példát
keresnek.
Ők azok, akik példaként emlegetik, hogy bezzeg a románoknál
a nemzeti kérdésekben egységbe tömörülnek a politikai
erők. És ezt szintén példaként állítják a magyarországi
pártok elé. Összességében ez a felfogás nem veti el
a nemzetállamot, sőt azt a nemzeti lét egyedül lehetséges
kiteljesítőjének tartja. Az egyetlen problémát a másik
nemzetállamban látja illetve abbban, hogy a magyarok
nem kötődnek egyetlen nemeztállamhoz.
A másik felfogás a kisebbségpolitika és a nemzetpolitika
egységéből indul ki. A kisebbségeknek nem azért járnak
jogok, hogy utána hivatkozzunk rájuk, hanem azért, mert
emberi méltóságuk, emberi teljességük megéléséhez ez
elengedhetetlen. Ugyanez igaz a magyar kisebbségekre
is. Jogaik nem a történelmi múltból és az elszenvedett
veszteségekből eredeztethetőek. Nem ezért jár nekik
a nemzeti önmegvalósítás lehetősége, mert valamikor
elődeik ezt megtehették, hanem mert ez alapvető joguk.
Ebben a megközelítésmódban a nemzetállam nem csak
a nemzeti lét kiteljesítője, hanem egyúttal korlátozója
is. Az a modell, amely szükségszerűen vezet el a kisebbségek
felszámolásához. Mint ilyen morálisan is megkérdőjelezhető
és ezért nem is szolgálhat példaként semmilyen megoldáshoz.
A kisebbségi jogok közül csak azokat követelhetjük,
amelyeket magunk is érvényesítünk a hatalmunk alatt
álló kisebbségekkel szemben.
A magyar állampolgárság kiterjesztése jelenlegi fromájában
csak az első felfogással egyeztethető össze, így csak
az arra épített nemzet- és kisebbségpolitika szemszögéből
logikus követelmény és következmény. Ugyanakkor a speciális
jogállás megteremtése a második felfogással is kompatibilis
és így annak logikus következményét, a nemzetállam reformját
is jelentheti.
Szentendre, 2004. november 21.
Egry Gábor |