Ankét
a magyar állampolgárságnak a határon túl élő magyarokra
való kedvezményes kiterjesztéséről
VÁLASZOK
Előre kell bocsátanom: nem válaszolok minden feltett
kérdésre, mert több esetben nem érzem kompetensnek magamat,
nem vagyok megfelelően (magam igényeinek megfelelően
sem) tájékozott. Igen röviden válaszolok azokra a kérdésekre,
amelyekről valóban van véleményem - a honlapra felkerült
anyag szemlézése után talán más is arra a következtetésre
juthat, hogy nem kellene áttekinthetetlenül terjedelmessé
duzzasztani a témával kapcsolatos anyagot.
I. Elméleti keretek
1. A "kettős állampolgárság" kérdése
több elméleti keretben megközelíthető. Az állampolgárság
egy adott állam és adott egyén közötti jogviszonyt fejez
ki. Magyarország és a határon túli magyarság közötti
viszony mindezidáig rendezetlen. Ön milyen elméleti
keretben elemezné a "kettős állampolgárság"
körül kialakult vitát?
Véleményem szerint parlamenten kívüli politikai erők
által (újra)indított politikai küzdelemről, és ennek
nyomán a témának ("ki (ki legyen ) a magyar")
politikai mezőben való újratematizálásáról beszélhetünk.
A vita a lehetséges megoldásokról kevésbé szól, inkább
az ellenségkép pontosítását végzi, tehát az elemzésnek
is ennek mechanizmusaira kell koncentrálnia.
Az ellenféllel szemben a győztes stratégia kialakítása
a követendő szempont - az ellenséggel szemben annak
természetének megismerése, leleplezése, hiszen alapvető
probléma az, hogy olyan, amilyen, de mindenképpen fenyegető.
Jelen vita is erről szól: Trianon után, most már az
EU-ban mi az, ami belülről fenyeget. A helyzet kialakítói
szerint végre, most már ( 2004 december 5-én) számszerűsíthető,
tehát eldönthető, hogy ki hol áll, ki kicsoda - és a
jelenség maga, hogy nincs egységes nemzet (és nincs
a kezdeményezők körül egységes magatartás, fellépés)
mennyire fenyegető. Ezután már csak rá kell mutatni
az egyes esetekre (politikai csoportokra, emberekre),
hogy azok "megoldásával" (politikai mezőből
való kiszorításával) bekövetkezzen majd a jó fordulat.
2. Ki tekinthető határon túli magyarnak? Ki és
milyen kritériumok alapján jogosult dönteni erről a
kérdésről? Mennyire szabad, és hogyan lehet ezt jogszabályban
szabályozni?
Két kategóriáját különböztetem meg a határon túli magyarnak:
aki a határon túl él, valamint aki Magyarországon él,
és erdélyinek, vajdaságinak, stb. tartja magát, ott
élnek szülei, rokonai, és ha teheti, hazajár. Ez utóbbi
Magyarországon született gyerekének, aki értetlenkedve
kérdi tőle, mikor látja, hogy feszültségekkel tele hazautazni
készül, hogy mi a honvágy, azt válaszolja: "ne
tudd meg".
Az uralmat gyakorló aktuális politikai hatalom végzi
a szabályozást - önmagát jogosultnak, kompetensnek tartva.
Az uralom kiterjesztésének szándéka és lehetősége (pl.
terület, gazdasági befolyás, munkaerő-potenciál megszerzése)
követeli az újraszabályozást.
4. Mennyiben összeegyeztethető a magyar állampolgárság
kiterjesztése a különböző magyar regionális kisebbségek
közösségépítő törekvéseivel (önálló oktatási, kulturális
intézményrendszer, kulturális, regionális autonómia)?
Annyiban, amennyire képesek a különböző regionális
kisebbségek identitásuk karbantartását végző közösségépítő
tevékenységeiket a hangsúlyosabban megjelenő magyar
államépítési-nemzetépítési törekvésekkel összeegyeztetni
(vagy ezeknek alárendelni). Megjósolható, hogy ez egy
konfliktusos folyamat, a regionális kisebbségek elitjei
nem adják olcsón magukat. Vagy mégis?
II. Demográfia és migráció
6. Miként ítéli meg a népszavazási kezdeményezés
időzítését és a népszavazásra föltett kérdés megfogalmazását?
Erdélyből nézve egyértelmű: az időzítés rossz. A romániai
elnökválasztási kampány második fordulója előtt egy
héttel történik, a népszavazás eredményeire építő román
kampány-taktikák eldönthetik a következő 4 év romániai
hatalmi viszonyait.
10. Lehet-e, kell-e mérlegelni, "mennyibe kerülnek"
Magyarországnak a határon túli magyarok? Milyen gazdasági
következményei lehetnek az etnikai jellegű migrációnak?
Mint minden folyamatot, amelynek nyilvánvalóan gazdasági
vonzatai is vannak: lehet mérlegelni. Kell mérlegelni.
De ettől el kell választani az eredmények nyilvános
vitáját.
Az etnikai jellegű migráció gazdasági következményei
a migráló és a befogadó számára egyaránt pozitívek.
Sokkal kevesebb költséggel, ráfordítással jár (nem kell
nyelvet, kultúrát, mesterséget tanulni, tanítani).
11. Az eddigi támogatáspolitika és a kedvezmények
nyújtása mellett milyen új eszközökre lenne még szükség?
Nem értettem, ma sem értem: miért nem támogatják kedvezményekkel
azokat a határon kívüli magyar munkavállalókat, akik
- 1990 eleje óta tömegesen, szervezetten vagy más formában
- megjelennek a magyarországi munkaerő-piacon? Szociális-elhelyezkedési
kedvezményekre gondolok, és kis hatókörű, helyi megoldásokra:
önkormányzati szinten ezek nyilvántartása, utaztatási
segélye, helyiekkel való kapcsolatkialakítás menedzselése,
munkaerő-közvetítés, családosokról való gondoskodás.
Vagyis: az egyes esetekben (csángók, székiek) létező
informális hálózatok intézményesítésére, elismerésére,
fejlesztésére. Ez lehetővé tenné többek között a pontosabb
nyilvántartásukat, mozgásuk követését - valamint döntéseik
befolyásolását. Például azt, hogy ne telepedjenek le,
csak időlegesen, periodikusan jelenjenek meg a számukra
kereset-kiegészítést kínáló magyarországi munkaerőpiacon.
Nem értettem, ma sem értem, hogy a spontánul alakuló
"népi" megoldások életképességére miért nem
építenek szerkezeteket.
III. Politikai stratégiák és
jogi megoldások
12. A "kettős állampolgárság" körülötti
vita mennyiben szól a határokon kívül élő magyarokról,
és mennyiben vált belpolitikai kérdéssé?
Első pillanattól inkább belpolitikai kérdés, a pártharcok
színtere. A pártharcok színtere azonban már kiterjedt
a határokon túlra, és a határokon túli ügyek 1990 márciusától
magyar belpolitikai csatározásokat döntenek el, tehát
nem elválaszthatók ezek a kérdések.
15. Kérjük fejtse ki véleményét a népszavazás várható
eredményéről. Elemezze az alternatívák következményeit.
Erdélyben a népszavazásra való figyelés valójában november
28-án dől el. Amennyiben az RMDSZ nem jut be a parlamentbe,
és a magyarság parlamenti képviselet nélkül marad, az
önmagában, a népszavazás nélkül is a figyelmet a "magyarországi
alternatívára", azaz a munkavállalásra, átköltözésre
tereli. A tét lesz más, ha november 28-án negatív fordulat
következik be. Például, hogy csak a csúcsjelenségeket
említsem, bizonyára lesznek olyan romániai magyar politikusok,
akik a magyarországi politikai mezőnyben keresnek helyet
maguknak - elképzelhetőnek tartom azt is, hogy akár
magyarországi pártokhoz csatlakoznak, és parlamenti
állásokért versenyeznek.
Az elmúlt esztendőkben az RMDSZ fiatalokat tudott struktúráiba
bevonni, munkába állítani - ezek egy része is munkahelyet
kell majd változtasson. A Communitas Alapítvány pénzosztó
szerepe is csökken, ez a magyar intézményrendszert érinti.
November 28-a után vagy csökken Erdélyben a népszavazás
iránti figyelem, hiszen a koalíciós kormányzás politikai
gondjai kerülnek előtérbe - vagy felerősödik, esetleg
hisztérikussá válik.
18. Véleménye szerint milyen reakciókat vált ki
a környező országok politikai elitjében a magyar állampolgárság
kedvezményes kiterjesztése?
Én mérsékelt reagálásokra várok. Több elemzésre, mint
ami évtizeddel, évekkel ezelőtt még lehetséges volt.
Több, a gazdasági lehetőségeket mérlegelő reakcióra.
Az EU-s vízum megadása után az Európába szétrajzott
román munkavállalóknak a gazdaságra, a lakosság megélhetésére
való hatását például nem a "széthull a nemzet,
megbénul az ország" paradigmában elemezték. Ehhez
hasonlóra számítok inkább.
19. Mennyiben jelent szakítást a magyar állampolgárság
kiterjesztése az eddigi magyar kisebbség-, illetve nemzetpolitika
eddigi gyakorlatával, alapelveivel kapcsolatosan, s
mennyiben tekinthető az 1989 óta kialakult gyakorlat
betetőzésének?
Ezzel kapcsolatban a népszavazás maga nem nyújt támpontokat.
Meg kell várni, hogy a népszavazás következtében valóban
következik-e, és milyen formában következik a magyar
állampolgárság kiterjesztése.
Gagyi József
|