ankét - gazda árpád

ANKÉT
A MAGYAR ÁLLAMPOLGÁRSÁGNAK A HATÁRON TÚL ÉLŐ MAGYAROKRA VALÓ KEDVEZMÉNYES KITERJESZTÉSÉRŐL

VÁLASZOK

I. Elméleti keretek

2. Ki tekinthető határon túli magyarnak? Ki és milyen kritériumok alapján jogosult dönteni erről a kérdésről? Mennyire szabad, és hogyan lehet ezt jogszabályban szabályozni?

A román törvény azok számára teszi lehetővé, hogy visszahonosítás útján szülőföldjükön maradva szerezzék meg a román állampolgárságot, akik egykor román állampolgárok voltak, állampolgárságukat önhibájukon kívül veszítették el és beszélik a román nyelvet. A szabályozás vonatkozik az első és másodfokú leszármazottakra is. Ez megfelelő szabályozásnak tűnik.

3. A határon túli magyarok milyen problémáira jelentett megoldást a státustörvény és mire nem? A megoldatlanul maradt kérdések közül, melyek kezelhetőek a "kettős állampolgárság" eszközével?

A magyar állampolgárság elsősorban köteléket kell hogy jelentsen a magyar állam és a határon túli magyarok között. Ennek a köteléknek egy okmány (személyi igazolvány, útlevél) lehet a kifejezője. A magyar igazolvány is ilyennek indult, de a törvény módosítása által csak a kedvezményekre való jogosultságot tanúsító könyvecske lett belőle. Utóbb még ezt a szerepét is elvesztette, amikor az oktatási nevelési támogatást azok számára is igényelhetővé tették, akik nem rendelkeznek magyar igazolvánnyal.

II. Demográfia és migráció

6. Miként ítéli meg a népszavazási kezdeményezés időzítését és a népszavazásra föltett kérdés megfogalmazását?

Megítélésem szerint puszta magyarázkodásnak számít, hogy a magyarországi jobboldalon is megfogalmazzák olykor: a népszavazáson rossz időben rosszul feltett kérdésre kell válaszolni. Ezzel próbálja a Fidesz azt megmagyarázni, hogy míg kormányon volt, ő sem támogatta a kettős állampolgárság intézményét. A baloldalon megfogalmazott erre vonatkozó kijelentések pedig csak elemei a teljes elutasításnak. Megítélésem szerint a kérdés jól van feltéve, és alkalmas arra, hogy népszavazáson döntsenek róla. Növeli a népszavazás sikerének az esélyét, hogy a kórházprivatizációról szóló népszavazással egy időben tartják. Nem biztos, hogy megfontolt időzítésnek a következménye, de a népszavazás adott esélyt a november 28-i parlamenti választásokra készülő RMDSZ-nek, hogy bekerüljön a törvényhozásba. Az RMDSZ vezetői, akik korábban inkább ellenezték, mint támogatták a kettős állampolgárságot most erkölcsileg vitatható módon, de szakmai szempontból kétségkívül jól lovagolták meg a népszerű téma adta lehetőségeket. Az ilyenszerű szlogenekkel, mint „számunkra november 28-án van a kettős állampolgárságról szóló népszavazás” abban a közegben is növelték a támogatottságukat, melyben néhány héttel korábban még az RMDSZ-ből való kiábrándultság volt a meghatározó életérzés.

7. A demográfiai adatok tanúsága szerint Magyarország és a magyar kisebbségi közösségek népessége folyamatosan csökken. Erre a kérdésre a magyar államnak és a magyar kisebbségek politikai reprezentációjának valamilyen megoldást kell találnia. Lehet-e a határon túli magyarok Magyarországra telepedésével ezt a kérdést úgy kezelni, hogy a Kárpát-medencei magyar anyanyelvű népesség csökkenése megálljon vagy legalábbis lassuljon?

Ha a Kárpát-medence egészét vizsgáljuk, az Erdélyből Magyarországra való áttelepedés nem jelent fogyást. A magyar állampolgárság megadása pedig többletlehetőségeket, nagyobb biztonságérzetet adna a határon túli magyaroknak, ami hosszabb távon talán a népesedési statisztikákban is megmutatkozna. Ha a határon túli magyarok jobban éreznék magukat, ez feltehetően a gyermekvállalási kedvet is növelné a családokban. Az sem valószínű, hogy a magyarországi gyermekvállalási kedvet vagy egészségügyi ellátást ez rontaná. Feltételezhető hát, hogy a magyar állampolgárság jót tenne a Kárpát-medencei magyarságnak. Legfeljebb az eloszlásban hozhatna változást. Meggyőződésem szerint azonban a törvény ésszerű megalkotásával minimalizálni lehet az állampolgárság elszívó hatását.

8. Hogyan ítéli meg Magyarország jelenlegi migrációs politikáját? Milyen alapelveket kell figyelembe venni a magyar kormánynak az aktív migrációs politika kialakításakor?

Magyarországnak érdekében áll hogy olyanokkal pótolja a jelentkező munkaerőhiányt, akik magyar kulturális közegből származnak. A határon túli magyarok elszívása viszont ellent mond annak az elvnek, hogy leszakított részek magyarjai otthon boldoguljanak magyarként. Talán azt kellene felmérni, hogy kik azok, akik az asszimiláció határára értek, és ha otthon maradnak, nem tudják a magyarságot gyarapítani, a magyar kultúrát hordozni. Ha Magyarország ezt a közeget tudná megszólítani, átcsábítani, az nem okozna többletveszteséget a határon túli közösségeknek, viszont nyereséget jelentene az anyaországnak.

10. Lehet-e, kell-e mérlegelni, "mennyibe kerülnek" Magyarországnak a határon túli magyarok? Milyen gazdasági következményei lehetnek az etnikai jellegű migrációnak?

Minden felelős döntés előtt meg kell próbálni felmérni a hatásokat. De nem abból a célból, hogy a felpumpált számadatok az eleve eldöntött elutasítás alátámasztását szolgálják. Feltételezhetően Nyugat-Németország kormánya is végzett számításokat, mielőtt a német újraegyesítéshez hozzáfogott volna. A kérdést azonban körültekintően kell megfogalmazni, mert érzékenységeket sérthet. Az olyan jellegű kérdésfelvetés, hogy "mennyibe kerülnek Magyarországnak a határon túli magyarok?" egy kicsit azzal rokon, hogy mennyibe kerül nekem a lábam vagy a kezem. Nem veszi számba a gyarapodásból származó hasznot.

III. Politikai stratégiák és jogi megoldások

12. A "kettős állampolgárság" körülötti vita mennyiben szól a határokon kívül élő magyarokról, és mennyiben vált belpolitikai kérdéssé?

Nagy mértékben vált belpolitikai kérdéssé Magyarországon a kettős állampolgárságról való népszavazás ügye. Úgy vélem azonban, hogy a baloldal és a jobboldal adok-kapokja nem tolta ki teljesen a látómezőből a határon túli magyarokat. Példa erre az, hogy a kormány és a vezető kormánypárt is szükségét érzi annak, hogy ha már a "nem"-re bíztatja a választókat, próbáljon valami mást ajánlani a határon túliaknak.

14. Milyen nemzetközi visszhanggal, dokumentumokkal (pl. az 1997-es ET állampolgársági egyezmény) kell számolni a magyar állampolgárság kiterjesztésekor? Mennyire relevánsak ezek a jelenlegi "kettős állampolgárságról" szóló vitában?

Nagy hangsúlyt kellene a román-moldovai és román-ukrán kettős állampolgárság példájára fektetni a vitában. Románia tudniillik a legnagyobb magyar közösséggel rendelkező Kárpát-medencei ország, és az álláspontja meghatározhatja a többi szomszédos ország álláspontját is. Románia biztosan ellenezné a magyar állampolgárság romániai kiterjesztését, de ezt rendkívül nehezen fejezhetné ki, ha a magyar törvény ugyanazok a feltételek alapján adna állampolgárságot az erdélyi magyaroknak, amelyek alapján Románia is lehetővé tette a tőle elcsatolt területeken élők visszahonosítását. Fontos eleme a román példának, hogy Bukarestet egyáltalán nem zavarta az a tény, hogy az ukrán alkotmány jelenleg is, a moldovai alkotmány pedig 2003-ig tiltotta a kettős állampolgárságot. Bukarest e tilalom ellenére nyitotta meg a kaput az 1991-es állampolgársági törvénnyel a szülőföld elhagyása nélküli visszahonosítások előtt.

15. Kérjük, fejtse ki véleményét a népszavazás várható eredményéről. Elemezze az alternatívák következményeit.

Megítélésem szerint bármi is lesz a népszavazás eredménye, az kedvező hatással lesz a határon túli magyarok ügyére. Megtörténhet ugyanis, hogy a népszavazási "igen" győzelme által értékelődik fel a határon túli magyarok ügye, de az is lehetséges, hogy a sikertelen népszavazás, vagy a "nem" győzelmének a traumáját kell olyan intézkedésekkel gyógyítgatni, amelyek mindenképpen kizökkentik az ügyet a jelenlegi megrekedt helyzetéből.

17. Ön szerint lehetséges-e a magyar állampolgárságnak a lakóhely szerinti korlátozott megadása például politikai jogok nélkül? Lehetséges-e illetve milyen módon lehet a kettős állampolgárok jogait korlátozni? Egy speciális külhoni jogállás létrehozása elképzelhető-e a státustörvény módosításával a "kettős állampolgárság" megadása nélkül?

Lehetségesnek tartom, hogy Magyarország az állampolgárság több szintjét iktassa törvénybe. Kockázatosnak érzem azonban, hogy a sajátos jogállást nem az állampolgárság intézményén keresztül biztosítsák. A különleges jogállások kiharcolása a szomszédokkal és az Európai Unióval való hosszas alkudozást tesz szükségessé. Ez amellett, hogy a bizonytalan jövőbe tolja a kérdést, és fölösleges feszültségeket gerjeszt, még a kimenetele is kétes. Az viszont minden ország belügye, hogy miként szabályozza az állampolgárság intézményét. Bármennyire kevés jogot biztosítana is a határon túliaknak felajánlott állampolgársági forma, célszerű lenne azt állampolgárságnak nevezni, mert ezzel kerülhetők el a fölösleges bonyodalmak.

18. Véleménye szerint milyen reakciókat vált ki a környező országok politikai elitjében a magyar állampolgárság kedvezményes kiterjesztése?

A Magyarországgal szomszédos országokban várhatóan ingerült reakciót vált majd ki a magyar állampolgárság kiterjesztése, de éppen azért, mert az állampolgárság valamennyi ország belügye, nem tudnának szalonképesen érvelni ellene. Az állampolgárság intézményét lényegesen könnyebb lenne megvédeni a nemzetközi színtéren, mint a státustörvényt.

Gazda Árpád

vissza | fel

főoldal | honlaptérkép | impresszum | kapcsolat