ankét - kiss tamás

ANKÉT
A MAGYAR ÁLLAMPOLGÁRSÁGNAK A HATÁRON TÚL ÉLŐ MAGYAROKRA VALÓ KEDVEZMÉNYES KITERJESZTÉSÉRŐL

I. Elméleti keretek

1. A "kettős állampolgárság" kérdése több elméleti keretben megközelíthető. Az állampolgárság egy adott állam és adott egyén közötti jogviszonyt fejez ki. Magyarország és a határon túli magyarság közötti viszony mindezidáig rendezetlen. Ön milyen elméleti keretben elemezné a "kettős állampolgárság" körül kialakult vitát?

- A magam részéről a kettős állampolgárság kérdését két szinten tartom érdekesnek:

1. A magyarországi népesedéspolitika (migrációpolitika) szintjén. Ezen a szinten a dolog szakpolitikai kérdésként kezelhető. Elvben megfogalmazhatók bizonyos népesedéspolitikai célok és ha ezt magyar kormány megtette, akkor megvizsgálható, hogy a kettős állampolgárság (pontos annak valamely konkrét jogszabályi formája) mennyire megfelelő eszköz ennek az elérésére. Egy weberiánus gondolatmenetben ahhoz, hogy társadalomtudósként a kettős állampolgársághoz hozzá tudjunk szólni a lényeg, hogy (népesedéspolitikai) eszközként tekintsünk rá, amihez az szükséges, hogy törvényalkotó céljait világosan ismerjük. Ha ez megvan, akkor elképzelhető valamiféle hatáselemzés.

2. Másrészt a kettős állampolgársággal kapcsolatos diskurzusok politikai kommunikációs keretben való értelmezése sem haszontalan. Ebben a keretben a beszélők a politikai mező szereplői és a kettős állampolgárságról való beszéddel (mint bármilyen más politikai kommunikációs aktussal) saját mezőn belüli pozícióikat kívánják erősíteni. Ezzel a fajta elemzéssel a kérdés tartalmilag (szakpolitikailag) nem vizsgálható, de azt viszont világosan megérthetjük, hogy a szereplőket mi mozgatja, illetve, hogy milyen elvek szervezik a kettős állampolgárságról szóló szövegmezőt.

2. Ki tekinthető határon túli magyarnak? Ki és milyen kritériumok alapján jogosult dönteni erről a kérdésről? Mennyire szabad, és hogyan lehet ezt jogszabályban szabályozni?

Ezek olyan kérdések, amelyekre nem a társadalomtudományok kell választ adjanak, hanem a politika. A szociológus tisztességtelen, ha ezekre a kérdésekre a "tudomány" nevében ad választ. Azt gusztustalannak tartom, ha az ezzel kapcsolatos ideológiailag meghatározott állásfoglalások tudományos köntösben jelennek meg.

A magánvéleményem az, hogy szerencsésebb lenne, ha nem lenne jogilag meghatározott az, hogy ki magyar és ki nem. A jogi meghatározottsághoz azonban már a státustörvénnyel elérkeztünk. Ennek kapcsán kialakult egy konkrét szabályozási rendszere annak, hogy "ki számít magyarnak". Ez jelenleg magyar nyelvű egyházban való tagsághoz, magyar nyelvű oktatásban való részvételhez, RMDSZ-ben vagy valamilyen magyar civil szervezetben való tagsághoz kötött. Ez működő intézmény. Az alapelv azonban az, hogy a magyar állam maga döntheti el, hogy kinek ad állampolgárságot, ha pedig ennek a kritériuma a magyar etnikum, akkor azt, hogy kit tekint magyar etnikumúnak. Ez pedig politikai kérdés.

3. A határon túli magyarok milyen problémáira jelentett megoldást a státustörvény és mire nem? A megoldatlanul maradt kérdések közül, melyek kezelhetőek a "kettős állampolgárság" eszközével?

Nem lehet azt mondani, hogy a státustörvény a határon túli magyarok bármilyen problémájára megoldást jelentett volna. Demográfiai, migrációs stb. hatása legalábbis Erdélyben nulla (Kárpátaljai demográfiai vizsgálatokban olvastam, hogy ott ukrán-magyar vegyes identitású falvakban volt valamiféle disszimilációs hatása). Olyan szempontból volt jelentős, hogy a határon túli magyar jogi kategóriáját megteremtett. Az, hogy ez jó vagy nem azt ki-ki ítélje meg maga. E mellett tényleges hatása az volt, hogy az RMDSZ-t jelentős infrastruktúrához, álláskerethez és többletbevételhez juttatta. "Szórvány"-megyékben az RMDSZ-nek gyakorlatilag ez az legjelentősebb bevételi forrása. Ez azonban a talán nem annyira a törvény, mint a végrehajtás mikéntjéből adódik.

4. Mennyiben összeegyeztethető a magyar állampolgárság kiterjesztése a különböző magyar regionális kisebbségek közösségépítő törekvéseivel (önálló oktatási, kulturális intézményrendszer, kulturális, regionális autonómia)?

Nem látok a két dolog között feltételen összefüggést. A kérdés, hogy milyen típusú állampolgársági kérdés pontosan milyen jellegű "kisebbségi közösségépítő törekvéssel". Dühítőek ezek a homályos kategóriák.

5. Milyen új perspektívákat kínál a magyar-magyar kapcsolatokban az európai integráció, az EU bővítése?

Passz.

II. Demográfia és migráció

6. Miként ítéli meg a népszavazási kezdeményezés időzítését és a népszavazásra föltett kérdés megfogalmazását?

Az időpont: Romániában két választási forduló között van. Megítélésem szerint - bár ezzel kapcsolatban nem voltak konkrét mérése - az RMDSZ számára jól jött, mert volt alkalma választási kampány finisében hiteles módon a "jobbra tolódnia". Erre szüksége volt, mert - és erre már vannak konkrét (fókuszcsoportos) mérések - a jobboldali (autonómiás) kampányszlogenek elég idétlenül hangzottak a szájából. A kettős állampolgárság kérdésében az erdélyi magyar választók hihetetlenül egységesek és az RMDSZ-nek nagy szerencséje, hogy ebben a kérdésben az élükre állhat. Ez remélhetőleg átlendíti vasárnap az öt százalékos küszöbön.

7. A demográfiai adatok tanúsága szerint Magyarország és a magyar kisebbségi közösségek népessége folyamatosan csökken. Erre a kérdésre a magyar államnak és a magyar kisebbségek politikai reprezentációjának valamilyen megoldást kell találnia. Lehet-e a határon túli magyarok Magyarországra telepedésével ezt a kérdést úgy kezelni, hogy a Kárpát-medencei magyar anyanyelvű népesség csökkenése megálljon vagy legalábbis lassuljon?

Ez egy tényszerűen megválaszolható kérdés. Természetesen nem. Logikailag ez akkor lenne így, ha a népességcsökkenés ez jelentős részét az asszimilációs veszteség okozná. Asszimilációs veszteség természetesen van, azonban azokat a rétegeket, akiket ez érint a kettős állampolgárság nem mozgatná meg. Ezek nem Magyarország fele tekintő, hanem a többségi társadalomba jól integrált csoportok. Erdélyi vonatkozásban az is elmondható róluk, hogy számukra Magyarország migrációs célpontként is egyre kevésbé vonzó. Ez azzal is összefüggésbe hozható, hogy ezek a rétegek a románok által beüzemelt és használt Nyugat-Európa irányába mutató migrációs hálózatokat használják. Ezekben pedig a magyarnyelvűség vagy a hozzá kapcsolódó szimbolikus tőkék (amilyen a magyar állampolgárság is) nem konvertálhatók. Más szóval, aki asszimilálódik, az migrációs stratégiáit tekintve is asszimilálódik.

Annak idején a németek gyakorlatilag kollektív módon vándoroltak el, azonban Magyarország mint migrációs célpont koránt sem annyira vonzó, mint az egykori NSZK. Csak azok számára vonzó, akik Erdélyben is magyar hálózatokban élnek.

8. Hogyan ítéli meg Magyarország jelenlegi migrációs politikáját? Milyen alapelveket kell figyelembe venni a magyar kormánynak az aktív migrációs politika kialakításakor?

Ezt a kormánynak kell eldöntenie. Demográfusként, szociológusként jó esetben arra tudok válaszolni neki, hogy ha elhatározta, hogy mit akar, akkor teszem azt a kettős állampolgársággal milyen mértékben érhet célt, és, hogy milyen nem várt hatásai (perverz effektusai) vannak a nevezett eszköznek.

9. A magyar kormány hogyan egyeztetheti össze a klasszikus kisebbségvédelmi politikát az egyéni életpályák mobilitási-migrációs igényeivel?

Ezt a kérdést Bárdi Nándi találta ki, ugye? Ez a "területfogó" meg az "emberfogó" védekezés? Szóval nem tudom.

10. Lehet-e, kell-e mérlegelni, "mennyibe kerülnek" Magyarországnak a határon túli magyarok? Milyen gazdasági következményei lehetnek az etnikai jellegű migrációnak?

Természetesen lehet és kell. Nagy baj van, ha a politikai cselekvők kizárólag etikai, ideológiai elvek alapján cselekszenek és tetteik várható következményeivel nem kalkulálnak. A tényleges kalkulációt azonban külön kell választani a politikai marketingtől. Ismét azt lehet elmondani, hogy a kettős állampolgárság mint konkrét jogi forma érdekes.

Migráció. A migrációs-potenciál felvételek szerint a migrációt nem tervezők 7 százaléka mondta azt, hogy ha kettős állampolgárságot kapna, akkor átköltözne Magyarországra. A magam részéről azonban a migrációs potenciál-felvételek prediktív erejében nem hiszek (talán azért mert már túl sok ilyen felmérést csináltam - itt nem arra gondolok, hogy nem jó a felmérés, a minta, csalnak a kérdezőbiztosok, vagy a szociológusok politikai alapon megváltoztatják az eredményt. A dolog arról szól, hogy nem az történik, amit az emberek mondanak). Azt kellene megnézni, hogy milyen és mekkora olyan csoportok vannak, akik számára a kettős állampolgárság olyan legalizációs stratégiákat tesz lehetővé, amelyek a kivándorlás irányában hatnak. Ezek a csoportok szerintem a következők:
- azok egy része, akik jelenleg is életvitelszerűen Magyarországon élnek. Szerintem ők 50.-80.000-en vannak,
- olyan nyugdíjasok, akiknek gyerekeik élnek Magyarországon, így lehetőségük van ott állandó lakhelyet szerezni és bekapcsolódni magyar nyugdíjrendszerbe. Nem tudom, hogy hányan vannak, de meg lehet mérni,
- vannak még olyanok, akik állampolgárság birtokában integrálódni tudnak a magyar munkaerőpiacra és ez meg is éri nekik. Ezek bevételi forrásként jelenek meg, nem kiadásként. Arra vonatkozóan vannak kimutatások, hogy a munkaerőpiac mely szektoraiban van munkaerőhiány és mely szektoraiban többlet. Az, hogy a határon túli magyar munkaerő minden esetben honi magyarokat szorít ki marhaság (mert a munkanélküli magyarok többsége alulkvalifikált), az viszont igaz, hogy bizonyos szektorokban nőhet a verseny.
- az oktatási migráció. Ha a HTM diákok a magyar oktatási intézményekben egyenlő feltételekkel tanulhatnak, akkor az oktatási migráció mindenképpen jelentősen megnő. A kolozsvári egyetemnek így a budapesti egyetemekkel kell versenyeznie a hallgatókért. De a kolozsvári egyetemnek Románia EU integrációja kapcsán elkerülhetetlenül ez lesz a sorsa. Magyarországnak az oktatási migráció a legelőnyösebb migrációs forma még akkor is, ha az egyetemisták (egy ideig) pénzbe kerülnek.

A migráns csoportok közül a nyugdíjasok azok, akik egyértelműen nem kifizetődők. De a kérdést szisztematikusabban át kellene gondolni.

11. Az eddigi támogatáspolitika és a kedvezmények nyújtása mellett milyen új eszközökre lenne még szükség?

Nem tudom. Ami nagyon lényeges lenne, hogy a meglévő erőforrások ésszerűen kerüljenek felhasználásra, teljesítményelv alapján kerüljenek "szétosztásra".

III. Politikai stratégiák és jogi megoldások

12. A "kettős állampolgárság" körülötti vita mennyiben szól a határokon kívül élő magyarokról, és mennyiben vált belpolitikai kérdéssé?

1. A politikai kommunikáció szintjén a dolog kétszintű. A politikusok kénytelenek több irányba beszélni. Természetesen leginkább a saját választóik fele. De nem látom túl értelmesnek elválasztani, hogy most belpolitikai vagy a htm-okről szól. A htm-okről szóló belpolitikai szempontból is releváns kérdés. A htm-ok ügye, ha ez politikailag tematizálódott, akkor belpolitikailag is relevanciára tett szert, de szerintem minden politikailag tematizálódó kérdésnek ez a természete. Ezzel mi a baj? Talán annyi, hogy az emberek most állást kell foglaljanak.

13. A "magyar kérdés" nincs végiggondolva - állítja Kis János a Túl a nemzetállamon című tanulmányában. Milyen jövőképekben lehet gondolkodni?

Nem tudom.

14. Milyen nemzetközi visszhanggal, dokumentumokkal (pl. az 1997-es ET állampolgársági egyezmény) kell számolni a magyar állampolgárság kiterjesztésekor? Mennyire relevánsak ezek a jelenlegi "kettős állampolgárságról" szóló vitában?

Nem tudom.

15. Kérjük fejtse ki véleményét a népszavazás várható eredményéről. Elemezze az alternatívák következményeit.

Teljesen nyitottnak tartom. A kérdés, hogy mennyire sikerül a kormánynak átvinni azt, hogy a dolog a magyar adófizetőknek mennyi pénzbe kerül. Az ugyanis világosan látszik a nyilvánosságra hozott mérésekből, hogy a honi magyarok addig támogatják, amíg nem kerül túl sok pénzbe. A Fidesz közvetett civil szervezeteken, polgári körökön, egyházakon keresztüli mozgósítása is hatékony lehet. Személyes megérzésem az, hogy érvényes lesz és a nemek győznek, de lehet, hogy ez csak a szorongásaimról szól.

- az igen következményei attól függnek, hogy mi lesz a konkrét tartalom. Ebben az esetben a gond az, hogy a magyar kormány, parlament stb. lépéskényszerbe kerül. Nyomás alatt pedig nehezebb racionálisan dönteni.

- A nem következményeit katasztrofálisnak tartom, annak ellenére, hogy nem hiszem, hogy a kettős állampolgárság "megoldaná" a htm-ok "problémáit". A magyarországi népesedési helyzetet javítani egy ideig.

16. Milyen jogi megoldás volna az állampolgárság késésében a leghatékonyabb és a külhoni igényeket leginkább kielégítő? Elégségesnek tartja-e a jelenlegi állampolgársági törvény módosítását vagy más jogi megoldások is felmerülhetnek?

Nem tudom

17. Ön szerint lehetséges-e a magyar állampolgárságnak a lakóhely szerinti korlátozott megadása például politikai jogok nélkül? Lehetséges-e illetve milyen módon lehet a kettős állampolgárok jogait korlátozni? Egy speciális külhoni jogállás létrehozása elképzelhető-e a státustörvény módosításával a "kettős állampolgárság" megadása nélkül?

Nem vagyok jogász, de úgy tudom, hogy a politikai jogok magyar állandó lakhelyhez kötöttek.

18. Véleménye szerint milyen reakciókat vált ki a környező országok politikai elitjében a magyar állampolgárság kedvezményes kiterjesztése?

Ez is politikai kommunikációs keretrendszerben értelmezhető. Románia esetében több szinten: saját választók, EU. A választások első fordulójában román részről nem tematizálódott. Lehet, hogy az elnökválasztás második fordulójában fog.

19. Mennyiben jelent szakítást a magyar állampolgárság kiterjesztése az eddigi magyar kisebbség-, illetve nemzetpolitika eddigi gyakorlatával, alapelveivel kapcsolatosan, s mennyiben tekinthető az 1989 óta kialakult gyakorlat betetőzésének?

Passz.

Kiss Tamás

vissza | fel

főoldal | honlaptérkép | impresszum | kapcsolat