VÁLASZ
Az állampolgárságról szóló népszavazás
és az 1992-es német állampolgársági reform: különbségek
és hasonlóságok
A szovjet blokk felbomlása óta Európában egyetlen
olyan állampolgárság-kiterjesztési folyamat zajlott
le, amely több vonatkozásban emlékeztet az országhatáron
túl élő magyarok, illetve a köztük és Magyarország közötti
viszony problémájára. A lengyelországi németekre gondolok,
akiknek számára 1992-től lehetővé vált, hogy Németországba
költözés nélkül elnyerjék a német állampolgárságot és
egyben az Európai Unió állampolgáraivá váljanak. Ellentétben
a többi esettel, amelyre a sajtóban oly sokat hivatkoznak
(Moldova-Románia, Horvátország, Szerbia), a lengyelországi
németek egy EU tagállam állampolgárságát kaphatták meg,
miközben lakhely szerinti hazájuk többi állampolgára
nem részesült ebben a jogban. Ily módon a lengyel állampolgárok
egy része már az EU csatlakozás előtt 12 évvel az EU
állampolgárává válhatott, míg a többség 2004-ben nyerte
el ezt a státuszt.
Az 1992-es német állampolgársági reform, a
külföldön elnyerhető német állampolgárság létrejötte
Németországba 1987 és 1991 között évi 300 000 - 500
000 német etnikumú bevándorló érkezett és folyamodott
állampolgárságért[1]. A német állampolgárság
elnyerése a Kelet-Európából érkező, német etnikumhoz
tartozó egyének számára automatikus volt.[2]
Ezt a helyzetet azonban 1992-ben a Kriegsfolgenbereinigungsgesetz-nek
nevezett törvény megváltoztatta.[3]
A törvény eltörölte Németországon kívül élő etnikailag
német egyének automatikus jogosultságát a német állampolgárságra.
Egyúttal azonban az 1992-es törvény lehetővé tette,
hogy Németország német állampolgárságot és útlevelet
adjon azoknak az 1993 előtt született, Lengyelországban
élő német etnikumú egyéneknek, akik 1945. május 8-án
német állampolgárok voltak, ám 1992 után nem tartottak
igényt a Németországba való bevándorlásra. (A Lengyelországban
élő német közösség számát félmillióra becsülik.) 1993-tól
a lengyel kormány hallgatólagos beleegyezésével meg
is indult a német állampolgárság kiterjesztésének folyamata
a Lengyelországban élő németekre, akik német útlevelet
kaptak és ezáltal uniós állampolgárságra is szert tettek.
Az okmányokat a wroclawi és opolei német konzulátus
állította ki. 1999-re mintegy 275 000 lengyelországi
német kapta meg a német állampolgárságot anélkül, hogy
Németországba vándorolt volna be. A betelepülés nélkül
megszerzett német állampolgárság természetesen a későbbiekre
nézve nem zárta ki a Németországba történő betelepülés
jogát, azonban betelepülés nélkül úgy lehetett német
állampolgársághoz jutni, hogy nem kellett végigjárni
a betelepüléssel kapcsolatos hosszadalmas, több évig
is elhúzódó eljárást, s ezen kérelmezők folyamodványának
elbírálását nem befolyásolták a betelepülés mértékét
korlátozó kvóták sem.
A külföldön elnyert német állampolgárság önmagában
nem jogosít fel sem szociális juttatásokra, sem pedig
a választójog gyakorlására, mert választójoggal csak
azok a német állampolgárok bírnak, akiknek állandó lakhelye
Németországban van. A Lengyelországban élő német (kettős)
állampolgárok viszont a német állampolgárság elnyerésével
együtt EU állampolgárrá is váltak.
Lengyelország csatlakozásáig a Lengyelországban élő
kettős (lengyel és német) állampolgárok tehát különleges
státuszt élveztek. Kezdetben státuszuk legproblematikusabb
eleme a hadkötelezettség volt. Azok a fiatal lengyel
férfiak, akik - a lengyel hadseregbe való besorozás
elől -Németországba költöztek, azonban ott beálltak
a Bundeswehr kötelékébe, a lengyel törvények szerint
hazaárulást követtek el. Lengyelország NATO csatlakozása
óta ez a kérdés kevésbé vetődik fel élesen. Az Európai
Unió szempontjából azonban a lengyelországi németek
különleges státusza a lengyel állampolgárokat a mai
napig két kategóriára osztja fel. A munkaerő szabad
áramlására alkalmazott uniós megszorítások ugyanis a
lengyelországi német (kettős) állampolgárokra nem vonatkoznak,
miközben a többi lengyel állampolgár lehetőségeit korlátozzák.
A sziléziai lapokban rendszeresen jelennek meg olyan
álláshirdetések, amelyekre csak német állampolgársággal
(is) bíró lengyelek jelentkezhetnek.
A Németországba betelepülni szándékozók számára
az 1992-es reform által bevezetett megszorítások
A népszavazás kapcsán nálunk kirobbant vita szempontjából
e folyamat talán legtanulságosabb eleme az, hogy a külföldön
elnyerhető német állampolgárság bevezetésével egyidejűleg
a német állam súlyos megszorításokat vezetett be arra
az esetre, ha a külföldi német állampolgár Németországban
kívánna letelepedni.
Először is, a régi gyakorlattal ellentétben az állampolgársági
kérelmet nem Németországban, hanem a lakhely szerinti
ország német konzulátusán kell beadni, s elbírálása
három, vagy több évig is eltarthat.[4]
A régebbi gyakorlattal ellentétben, amikor a kérelmező
előbb beléphetett Németországba, majd ott folyamodott
állampolgárságért, 1990 júliusa óta a lakhely szerinti
német konzulátuson kell folyamodni annak elismeréséért,
hogy a folyamodó etnikai németnek számít, s csak ezután
lehet megindítani állampolgársági kérelmet, amelyet
szintén külföldön, a lakhely szerinti német konzulátuson
kell benyújtani.
Másodszor, a turistaként Németországba érkezők a belépés
aktusával eleve lemondanak arról, hogy állampolgársági
kérelmet adhassanak be. Harmadszor, a német állam évente
maximálja a beengedhető, betelepülést kérelmezők számát:
a kvóta 1999-ig évi 200 000 volt, 1999 óta évi 100 000
főre csökkent. Negyedszer, a szociális ellátások (munkanélküli
segély, nyelvtanfolyam, egészségügyi ellátás, nyugdíj)
egyenletes biztosítása érdekében a német szövetségi
kormány előre megállapított kvóták szerint, a bevándorlásért
folyamodók megkérdezése nélkül kijelöli, hogy melyik
tartományban kell letelepedniük. A kijelölt helyet a
betelepülő csak rövid időre, kizárólag álláskeresés
céljából hagyhatja el.[5] Amennyiben
a betelepülő mégis elköltözne a kijelölt lakhelyről,
minden jóléti juttatástól elesik.
E megszorításokkal Németországban 1992-től tulajdonképpen
megszűnt az egységes állampolgárság intézménye, mert
az állampolgárok egy részének (a bevándorlással újonnan
állampolgárságot nyert polgárok) mozgásszabadsága korlátozva
lett.[6] 1996-tól a német állampolgárság
megadását újabb megszorításhoz kötötték: bevezették
a nyelvvizsgát, amelyen napjainkig a folyamodók mintegy
fele el is bukott. Az elbukott jelentkező a vizsgát
nem ismételheti meg. A vizsga bevezetésének időpontja
óta mintegy felére csökkent a német állampolgárságért
folyamodók száma.
Miben hasonlít és miben tér el a fent ismertetett eset
a határon túl élő magyarok esetétől? Először az eltérésekről.
Első különbség: a német reform az állampolgárság
és az etnikum automatikus összefüggésének felszámolására
törekszik.
A legfontosabb eltérés a német és a magyar törekvések
között abban van, hogy míg a népszavazásra bocsátott
magyarországi kezdeményezés feltehetően automatikus
összefüggést teremtene etnikum és állampolgárság között,
Németország 1989 óta kifejezetten szabadulni próbál
attól e hagyománytól, s minden németországi reform e
törekvés jegyében zajlik. Tegyük hozzá, hogy a közhiedelemmel
ellentétben korábban sem a német etnikum volt a betelepüléskor
megszerezhető német állampolgárság alapja, hanem az
az elv, hogy Németországnak kötelessége kiterjeszteni
az állampolgárság védelmét minden olyan német etnikumú
egyénre, akit hazájában etnikai hovatartozása miatt
üldözhetnek (Vertreibungsdruck). Mivel 1945 után nagy
tömegben csak Kelet-Európából üldöztek el németeket,
ezt az elvet Németország csak a kelet-európai országokkal
kapcsolatosan érvényesítette (a brazíliai németeknek
például nem járt automatikusan német állampolgárság).
1989 után ez a helyzet megváltozott. Németország az
etnikai alapú üldözést már keleten sem tartotta reális
veszélynek és ezért elindította azokat a reformokat,
amelyek révén fokozatosan, 2010-re felszámolja a német
állampolgársághoz való automatikus jogosultságot a Kelet-Európában
élő német etnikumú egyének esetében is.
Második különbség: a német reform átmeneti
intézkedés a méltányosság jegyében
A külföldön, bevándorlás nélkül elnyerhető német állampolgárság
intézményét 1989 után Németország e folyamat részeként
- mintegy a két korszak közötti átmeneti megoldásként
- tette lehetővé az 1992 előtt született egyének számára,
részint azért, hogy méltányos elbírálásban részesüljenek
a német etnikumú egyéneknek azon csoportjai, akikkel
szemben hosszú távon a régi jogosultságokat a német
állam nem kívánja fenntartani, részint pedig azzal a
céllal, hogy csökkentse a ténylegesen bevándorló német
folyamodók számát. A német etnikumhoz való tartozás
ténye 2010-től, amikor az 1992 után született egyének
elérik a nagykorúságot, többé nem lesz jogalap a német
állampolgárság elnyeréséhez.
A határon túli magyarokkal kapcsolatos elgondolások
más elvi alapon nyugszanak. A Vajdaságtól eltekintve
eddig sem kisebbségi, sem magyarországi oldalról nemigen
merült fel az a gondolat, hogy a magyar állampolgárságra
a határon túli magyarokat elvben az jogosítaná fel,
hogy etnikai hovatartozásuk miatt kifejezetten az üldözés
veszélyének lennének kitéve. A többi esetben tehát a
jogosultság elvi alapja kizárólag az etnikai hovatartozás
lenne (a családi ágon meglévő korábbi magyar állampolgárság
ugyanis óriási nem magyar etnikumú tömeget jogosítana
fel magyar állampolgárságra, ez az ismérv tehát nem
lehet kielégítő).
Harmadik különbség: nagyhatalmi helyzet és
demográfia
1987 és 2004 között Németországban 3 millió - magát
német etnikumúnak valló - egyén telepedett be, ez Németország
lakosságának körülbelül 5 százaléka. A lengyelországi
német kettős állampolgárok száma Németország lakosságának
egy százalékát sem éri el. Ha valamennyien úgy döntenének,
hogy a Németországba települést választják, a Németországban
élő, 1987 óta betelepedett német etnikumú új állampolgárok
aránya akkor sem érné el az összlakosság 6 százalékát.
Magyarország méreteire átszámítva ugyanez az arány kb.
60 000 egyén állampolgársághoz jutása kapcsán állna
elő, ám ennél a potenciálisan magyar állampolgárságért
folyamodók száma a legóvatosabb becslés szerint is jóval
nagyobbra becsülhető. (A kedvezményes feltételekkel
megadható magyar állampolgárság a már Magyarországon
tartózkodó, vagy letelepedett folyamodók esetében önmagában
több mint százezer főt érintene.)
Természetesen Németország és Magyarország politikai,
gazdasági lehetőségei és nemzetközi helyzete nehezen
hasonlítható össze, mint ahogy nehezen hasonlíthatóak
össze az etnikai hovatartozás alapján a két esetben
állampolgárságért folyamodók társadalmi jellemzői is.
(Aligha valószínű például, hogy a magyar folyamodók
fele megbukna a magyar nyelvvizsgán.)
Németországban az 1987 óta állampolgárságot nyert
és betelepült német etnikumú milliók a nagypolitika
szintjén nemigen jelentek meg, passzív választójogukkal,
vagyis azzal, hogy köztisztségekre választhatók, nemigen
élnek sem országos szinten, sem az Európai Parlamentben
(miközben a német képviselők között két török származású
politikus is található).
Ugyanakkor, mind Lengyelország, mind Németország roppant
elővigyázatosan kezelte a helyzetet. Lengyelország részéről
több ok lett volna a feszültségre, hiszen az 1992-es
német állampolgársági reform a lengyel állampolgárokat
két kategóriára osztotta, azokra, akik a német (és uniós)
állampolgárság előnyeiből részesülhettek, s azokra,
akik nem. Ráadásul a reform bevezetésével egyidejűleg
felerősödtek a sziléziai autonómiatörekvések is, ám
ezek lengyel oldalon nem okoztak különösebb felzúdulást.
Aligha tévedünk, ha azt gondoljuk, hogy a lengyelek
magatartását nagyban befolyásolta az a törekvés, hogy
országuk mielőbb az unió tagországa lehessen.
Negyedik különbség: az Európai Unió
Az uniós vonatkozásában a lengyelországi németek esetére
csupán a romániai magyarok esete emlékeztet. Ők ugyanis
várhatóan román állampolgárságuk alapján is belátható
időn belül megkapják az unió állampolgárságát. Azonban
a kettős állampolgárságban potenciálisan érintett népesség
méretei miatt akár Romániával kapcsolatosan is felvethető,
hogy a magyar állampolgárok számának hirtelen megemelkedése
miatt vajon újra kellene-e tárgyalni Magyarország EU
parlamentbeli képviselőinek számát, valamint azt, hogy
a munkaerő szabad áramlásának korlátozásával kapcsolatos
átmeneti korlátozások közül a romániai magyarokra a
most, Magyarországra megállapított határidők lennének-e
érvényesek, vagy azok, amelyeket Románia csatlakozása
után Romániára nézve fognak minden bizonnyal megállapítani.
A hasonlóság: a német reform formai precedens
Az Európai Unió kapcsán végül a magyar és a német helyzet
egy fontos hasonlóságára is felhívnám a figyelmet. A
sziléziai németek esete kétségkívül precedens arra,
hogy egy uniós ország terjesztette ki a saját állama
által megadható állampolgárságot egy, az unió határain
kívül élő, bizonyos objektív kritériumok alapján körülírt
egyének nagy tömegére. A kiterjesztés által olyan állam
(Lengyelország) bizonyos polgárai nyertek uniós állampolgári
jogosultságot, amely az intézkedéstől számítva több
mint egy évtizedig nem volt még az unió tagja. Úgy tűnik,
hogy ez a helyzet azért nem vezetett politikai feszültséghez,
mert Lengyelország hallgatólagosan tudomásul vette a
dolgot és kifejezetten elkerülte az összeütközést Németországgal.[7]
De abban, hogy ez így történt, komoly szerepe volt annak
is, hogy a német reform átmeneti intézkedés volt, amelynek
filozófiája és célja nem az volt, hogy megerősítse a
német etnikum és a német állampolgárság között fennálló
automatikus összefüggést, hanem épp ellenkezőleg, az
hogy ezen összefüggést fokozatosan felszámolja.
Akárhogy is alakul a határon kívüli magyarok állampolgárságának
jövőbeli ügye, a német reformmal kapcsolatos tanulságok
arra utalnak, hogy az ilyen helyzetben előálló súlyos
konfliktusokat csak a reformban érintett országok kölcsönösen
óvatos és tapintatos hozzáállása, valamint a reform
hosszú távú céljainak végiggondolása és világos artikulálása
révén lehet elkerülni.
1. 1989 és 2004 között összesen három
millió német etnikumu egyén kérelmezett német állampolgárságot.
2. 1992-ig a német etnikumúnak számított
az, aki "hazájában németnek vallotta magát",
továbbá megfelelt bizonyos, a nyelvismerettel kapcsolatos
kritériumoknak.
3. 1989-ben 380 000, 1990-ben 400 000
fő, 1987 óta összesen 3 millió fő.
4. Kizáró ok lehet, ha a folyamodó a
lakhely szerinti hazájában a nácizmust támogatta, vagy
magas tisztséget viselt a kommunizmus alatt, vagy három
évnél tovább közös háztartásban élt olyan egyénnel,
akikre mindez érvényes.
5. 1996-ig csupán két évig volt kötelező
a kijelölt lakhelyen lakni, 1996-tól folyamatosan, időhatár
nélkül áll fenn a kötelezettség. Aki mégis elköltözik,
az minden juttatástól elesik.
6. Korábban ilyen korlátozás csak a
katonákra volt kiszabható.
7. A katonai sorozás elől Németországba
távozott lengyel kettős állampolgárokat például - visszatérésük
esetén - sohasem vonták felelősségre.
Kovács M. Mária
|