ankét - Meszmann T. Tibor

ANKÉT

VÁLASZOK

3. A határon túli magyarok milyen problémáira jelentett megoldást a státustörvény és mire nem? A megoldatlanul maradt kérdések közül, melyek kezelhetőek a "kettős állampolgárság" eszközével?

Először is hadd szögezzem le, hogy a státustörvényt egyáltalán nem tartom szerencsés megoldásnak a határon túli magyarok problémáinak ’kezelésére’. Sőt, inkább az ellenkezőjét állítanám: ez egy szerencsétlen és esetlen megoldás. A státustörvény létrehozására befektetett energiát, illetve az anyagi költségeket figyelembe véve, melyek a magyarigazolvány adminisztrációs költségeivel és az ez alapján meghatározott jogosultságokkal járnak, azt mondom hogy mindezt (mármint az energiát és az anyagiakat) lehetett volna sokkal, minőségileg másképpen csinálni - különösen ha a kedvezményezettek érdekeit tartjuk elsősorban szemünk előtt.

De nézzük, illetve próbáljuk meg mégis jóhiszeműen szemlélni a dolgok állását. Mire megoldás a státustörvény? A státustörvény elsősorban a magyarigazolvány létrehozásával létesített egy szimbolikus, intézményesített kötődést a határon túli magyarok és Magyarország, mint anyaország között. Ilyen szempontból, ezt csak komoly fenntartásokkal (azaz nem számolva a szimbolika más irányú, nem éppen demokratikus értelmezésével, illetve ennek negatív következményeivel) egy lépésnek tekinthetjük talán a kisebbségi magyar kulturális, kollektív identitás megőrzése érdekében. De vajon nem léteznek egyértelműbb, ésszerűbb és megkérdőjelezhetetlen mechanizmusok a kollektív identitás megőrzésének érdekében? A retorikai kérdésre természetesen igenlő a válasz. Egy ilyen mechanizmus, elsősorban az anyaországi és a kisebbségi magyar ún. ’magaskultúra’ támogatásában rejlik. Ez alatt gondolok mind a fiatal kulturális elit támogatására, mind az egyetemes és kortárs magyar magaskultúra népszerűsítésében a kisebbségi magyar közösségen belül, de a szélesebb többségi, román, szlovák, szerb, horvát, ukrán közösségben is. Igenis gondolom, hogy a magyar kultúra tud egyetemes értékeket felmutatni, illetve generálni függetlenül a befogadó közönségtől. A gond evvel a stratégiával csupán az, hogy politikai vállalkozóink akár Magyarországon, akár pl. a Vajdaságban nem tudják felmutatni ezeket oly könnyen, mint aktivitásuk gyümölcsét, azaz ezek nem állíthatóak könnyen politikai háttérbe. Továbbá összeegyeztethetetlen a parlagi nacionalizmussal. És hát ezek után kinek az érdeke?

Most előttünk van a kettős állampolgárság kérdése. Ne feledjük, hogy a státustörvény tulajdonképpen a Fidesz által megpuhított változata a már a kilencvenes évek végén felmerült külhoni államolgárság, vagy kettős állampolgárság kérdésének. Őszintén szólva mindezek után, a státustörvény nemzetközi fiaszkója után különösen, szóval nem tudom komolyan venni a kettős állampolgárság kérdését: teljesen nonszensznek tartom. Nem tudni mi is az a kettős állampolgárság tulajdonképpen (leszámítva a tényt hogy hangzásából ítélve jól cseng, meg a világ társadalomtudósai ismét tódulhatnak Magyarországra újabb csodabogarat tanulmányozni). Pontosabban, nem világos mit jelenthet majd a ’kettős állampolgárság’ intézménye sem a magyarországi adófizetőnek, sem a kisebbségben élő magyaroknak. Az sem világos, hogyan kivitelezhető a kettős állampolgárság a nemzetközi jogi követelményeket figyelembe véve. Azt hiszem, szükségtelen minden ’mélyebb’ kontempláció erről a kérdésről. És remélhetőleg negatív lesz a népszavazás eredménye, ha már idáig jutott a dolog.

Létezik azonban egy nemzetközileg is elismert kisebbségi jog az anyaországgal való kapcsolat ápolására mind egyéni mind szervezeti szinten, elsősorban a kulturális identitás fenntartása illetve erősítése érdekében. Ha ebből a szempontból vizsgáljuk a dolgokat a kettős állampolgárság megoldásnak tűnhet, hiszen lebontja a schengeni határt és szabad kapcsolatápolást biztosít. Ahhoz hogy kisebb tüzet gyújtsunk azonban nem kell erdőket kivágnunk: mindez a nagykövetségek és a konzulátusok intenzívebb munkájával, illetve minőségi innovációkkal megoldható. Erre több példa is létezik, csak egy picit jobban szét kell nézni.

4. Mennyiben összeegyeztethető a magyar állampolgárság kiterjesztése a különböző magyar regionális kisebbségek közösségépítő törekvéseivel (önálló oktatási, kulturális intézményrendszer, kulturális, regionális autonómia)?

Összeegyeztethető vagy nem, ezt több aspektusból lehet megközelíteni, kinek kinek saját ideológiai beállítottsága szerint. Így tehát különböző válaszok fogalmazhatók meg. Egy vezető VMSZ-es politikus (kettős állampolgárként már ma is) például személyes példájából is bizonyíthatná mennyire összeegyeztethető a ’dolog’. Más kérdés milyen szájíz marad az emberben ennek tudtában.

Konzekvens liberális vagy republikánus alapállásból, intézményesített (nem csak tolerált) kettős állampolgárság lehetetlen. Nem lehetünk két politikai közösség tagjai egyszerre, nem szolgálhatjuk a közösség érdekeit egyformán, és nem részesülhetünk a közös jóból mindkét helyen arányosan.

Hadd szögezzem le, hogy a közösségépítő törekvéseknek - különösen gondolok itt a szerintem is fontos kulturális autonómia elérésére, illetve az önállóan működő intézményrendszerre egy demokratikus államon belül, semmi közük sincs a kettős állampolgársághoz. Összeegyeztethetőségről beszélni ezek után esetleg retorikai gyakorlatként lehet csak.

6. Miként ítéli meg a népszavazási kezdeményezés időzítését és a népszavazásra föltett kérdés megfogalmazását?

A népszavazásról csupán csak ennyit: Ez a nép akaratának a csúfolása, mint már, azt hiszem mások is kifejtették. Sőt, ebben az aktusban nem a nép akarata, úgyszólván a pozitív, racionális, felsőbb énje jut majd kifejezésre, hanem a rosszabbik, a veszélyes: elsősorban a félelmei és homályos érzelmei. Ha az indítványt a magyar választópolgárok elutasítják (vagy ignorálják), ez elsősorban a magyar xenofóbia újabb bizonyítéka lesz. (Legalábbis egyes negatív kampányokból ítélve.)

12. A "kettős állampolgárság" körülötti vita mennyiben szól a határokon kívül élő magyarokról, és mennyiben vált belpolitikai kérdéssé?

A "kettős állampolgárság" vitája nem igazi vita. Ez elvi kérdés, melynek komolyságát a szavazatirányultságú pártgépezetek nem foghatják fel. Másodsorban ez belpolitikai mellébeszélések és félrebeszélések sorozata.

Hogy mennyiben szól mindez a határon túli magyarokról? Annyiban, hogy rossz fényben közelíti meg őket, a ’szenvedő szegény szerencsétleneket’.

13. A "magyar kérdés" nincs végiggondolva - állítja Kis János a Túl a nemzetállamon című tanulmányában. Milyen jövőképekben lehet gondolkodni?

A "magyar kérdés" valóban nincs végiggondolva. A baj azonban az, hogy ignorált kisebbségben vannak azok, akik igyekeznek komolyabb vitát kezdeményezni a politikai illetve a kulturális - etnikai identitás kérdéseiről.

Hogy hogyan gondolkodhatunk a "magyar kérdésről"? Rengeteg konstruktív alternatíva létezik és itt nem is próbálkozok ezek listázására. Kezdetnek, Habermas tanulmánya a német kérdésről ebben irányadó lehet motívumként a szélesebb magyar értelmiségi körök számára is, nem csak a kimagasló kivételeknek.

A "magyar kérdés" témájának boncolgatása természetesen igen magas morális alapelveket, sőt belső felelőségérzetet igényel a vitában résztvevőktől saját közösségük iránt. Röviden fogalmazzak talán úgy, hogy véleményem szerint a magyarországi politikai közösségnek még rengeteget kell tanulnia a demokratikus alapelvekről, értékekről, elfogadható és a közösségi életet pozitívan befolyásoló viselkedési formákról. Bár bizonyos pozitív fejlődések valóban történtek az elmúlt másfél évtizedben, a demokratikus alapelvek mégsem vertek megfelelő gyökeret a magyar politikai életben. Elsősorban az értelmiségiek felelőssége ennek a fejlődésnek a serkentése, ismétlem, előre feltételezett morális alapállásból.

18. Véleménye szerint milyen reakciókat vált ki a környező országok politikai elitjében a magyar állampolgárság kedvezményes kiterjesztése?

A "kettős állampolgárság" bevezetése a környező országok szélsőséges politikai elitjének ez valószínűleg remek tápanyagnak szolgálhatna bizonyítékul az örökké lappangó magyar nacionalizmusról, a megbízhatatlan kétszínű magyarokról, azaz politikai tőkéjük csiholásában, szavazóbázisuk megerősítésére (remélem eme, és az alábbiakban megfogalmazott állításomnak tesztelésére nem kerül sor).

Szerbiában, a Vajdaságban a helyzet kifejezetten kritikus. Itt, a demokratikus konszolidáció csúfjában, a szélsőséges jobboldal már most is annyira erős, hogy közvetett úton nagyban befolyásolja a politikai diskurzust. A kettős állampolgársággal például újra felmerülhet a régi vita, hogy a vajdasági magyaroknak elegendő-e egy szendvics a magyar határig vagy szükséges, netán mégis kettőt adni.

Romániában tudomásom szerint a román-magyar feszültségek oldódtak és tovább oldódnak. A "kettős állampolgárság" azonban ezt a folyamatot jelentősen befolyásolhatja, pontosabban megállíthatja vagy akár meg is fordíthatja.

Szerencsére Szlovákiában a kettős állampolgárságnak nincs komolyabb tétje. Azonban mi lesz a kárpátaljai magyarokkal? Őket per definitionem mellőzni óhajtja az intézmény?

19. Mennyiben jelent szakítást a magyar állampolgárság kiterjesztése az eddigi magyar kisebbség-, illetve nemzetpolitika eddigi gyakorlatával, alapelveivel kapcsolatosan, s mennyiben tekinthető az 1989 óta kialakult gyakorlat betetőzésének?

A magyar kormányok határon túli magyar kisebbségvédelmi politikája az elmúlt tizenöt évben, ha jól értem a kérdést, egyszóval ellentmondásos (normatív szemmel szemlélve). Máig nem tisztázódott le konszenzusként a politikai vezetőknél, mit jelent pontosan és meddig terjedhet ki az az Alkotmányban megfogalmazott felelőségérzet a határon túli magyarok iránt.

Magyarország az elmúlt tizenöt év alatt igénybe vette szinte az összes határon túli kisebbségvédelmi jogi mechanizmust- a kettős állampolgárság kivételével. Ebből a szempontból, be kell ismerni, konzekvens politikát folytat, vagy legalábbis jelenleg - latolgat.

Normatív szempontból szemlélve, a magyar határontúli kisebbségpolitika egyes elemeit (a multilaterális indítványokat, a bilaterális szerződéseket), a média (elsősorban a Duna TV), a kisebbségi magyar (elsősorban középiskolai) tanügy megsegítését, a kulturális támogatások egy részét egyértelműen pozitívnak ítélem meg. Amikor Magyarország már úgymond úton volt, hogy nemzetközileg is elismert demokratikus, stabilizáló, demokratikus értékorientált Schutzmacht legyen, jött a státustörvény előzményeivel és utóhatásaival együtt és megfordította a folyamatot. Egészen eddig, ahol ma tartunk, hogy a demokrácia elvi kérdéseiről kell, úgymond véleményt mondanunk.

Meszmann T. Tibor

vissza | fel

főoldal | honlaptérkép | impresszum | kapcsolat