ankét - Molnár Attila Károly

ANKÉT
A MAGYAR ÁLLAMPOLGÁRSÁGNAK A HATÁRON TÚL ÉLŐ MAGYAROKRA VALÓ KEDVEZMÉNYES KITERJESZTÉSÉRŐL

VÁLASZOK

I. Elméleti keretek

1. A "kettős állampolgárság" kérdése több elméleti keretben megközelíthető. Az állampolgárság egy adott állam és adott egyén közötti jogviszonyt fejez ki. Magyarország és a határon túli magyarság közötti viszony mindezidáig rendezetlen. Ön milyen elméleti keretben elemezné a "kettős állampolgárság" körül kialakult vitát?

Rossz, nagyon rossz kérdés - bár ezt a kettős állampolgárságra vonatkozó népszavazásra mondják némelyek. Csak unatkozó értelmiségiek hiszik, hogy a cselekedeteink valamilyen elméletből erednének vagy elméletből kellene eredniük. Ez a racionalista (platonista) előfeltevés az egyetemi képzést és az értelmiséget uralkodó előítéletek egyik legnevezetesebbje. E téma nem hosszabb kifejtést kívánna, ezért erre e keretek közt nem térek ki bővebben. De gondoljanak arra a tisztelt kérdezők, hogy értelmes lett volna-e azt a kérdést feltenni a német egységet megalkotó Kohlnak vagy az Egyesült Királyságot megvédő Churchillnek? Cselekvéseink nem elméletekből erednek. Esetleg nagy számú ember cselekvéseit utólagosan magyarázhatjuk modellekkel, mintákkal, de az egyes döntések (miért Igen vagy Nem egy adott dilemmában) semmiképpen nem vezethetőek le elméletekből. Ugyanis akkor nem igényelnének döntéseket, "csak" deduktív logikát.

2. Ki tekinthető határon túli magyarnak? Ki és milyen kritériumok alapján jogosult dönteni erről a kérdésről? Mennyire szabad, és hogyan lehet ezt jogszabályban szabályozni?

Határon túli magyar az, aki nem magyar állampolgár. Így a külföldön tanuló diák nem az. Magyar pedig az, aki magát tartja és akit a környezete annak tart. Ennek eldöntésére legalkalmasabb - miképpen a magyar igazolvány esetében - a határokon túli magyarok szervezetei: politikai szervezetek, kulturálisak és némely egyházak.

Valószínűleg nehéz a "ki a magyar" problémájának eldöntésére szigorú kritériumokat találni. Inkább irányelveket, szempontokat érdemes rögzíteni: pl. a magyar nyelv ismerete, magyar ősök, stb.

3. A határon túli magyarok milyen problémáira jelentett megoldást a státustörvény és mire nem? A megoldatlanul maradt kérdések közül, melyek kezelhetőek a "kettős állampolgárság" eszközével?

A státustörvény kiherélt formájában valószínűleg semmire sem adott megoldást, legfeljebb a Magyarországi kormányzó pártok és figyelő közönségük lelkét és a költségvetést nyugtatta meg. A határokon túli magyarok számára nyilvánvalóan többletet jelentene a magyar állampolgárság, ugyanis ha nem így lenne, akkor nem kérnék. Ebben a kérdésben a magyarországi baloldal sokkal inkább aufklärista, mint demokrata, amikor azt állítja, hogy jobban tudja mi a jó a kisebbségi magyarok számára, mint maguk az érintettek.

A magyar állampolgárság megadása a kisebbségi magyarok számára segítené az utazásukat Magyarországra és Európába, segítené a munkavállalásukat és tanulásokat. De e gyakorlati kérdéseknél fontosabb, hogy hivatalosan ugyanolyan magyarnak ismerné el őket, mint a Magyarországon élők.

4. Mennyiben összeegyeztethető a magyar állampolgárság kiterjesztése a különböző magyar regionális kisebbségek közösségépítő törekvéseivel (önálló oktatási, kulturális intézményrendszer, kulturális, regionális autonómia)?

Nem értem a kérdést. Miért nem lehetne összeegyeztetni a magyar állampolgárság a helyi autonómiával, önálló oktatási és egyéb intézményekkel? Bármely Magyarországon - vagy Európában - élő kisebbségnél végtelen példája van a kettős állampolgárságnak és az ilyen-olyan autonóm intézményeknek. Az Egyesült Királyságban élő indiaiak, pakisztániaiak vagy köztársasági írek ne tarthatnának fenn kulturális intézményeket, iskolákat? Vagy a Magyarországon élő kínaiak, stb?

5. Milyen új perspektívákat kínál a magyar-magyar kapcsolatokban az európai integráció, az EU bővítése?

Ha eltekintünk a lip service-től, és komolyan vesszük magunkat, akkor be kell látnunk, hogy semmilyent. Mit változott a felvidéki magyarok helyzete az elmúlt hat hónapban? Ha egyszer Románia az EU tagja lesz, mit fog változni kolozsvári magyarok helyzete? Ha pedig a kisebbségi sors a Közép- és Kelet-Európában, amit ismerünk, és az EU status quo (béke és nyugalom) párti, akkor vagy a magyar állam igyekszik megvédeni a kisebbségeit, vagy senki.

II. Demográfia és migráció

6. Miként ítéli meg a népszavazási kezdeményezés időzítését és a népszavazásra föltett kérdés megfogalmazását?

Nem világos számomra, hogy az időpontnak mi a jelentősége. Az szerencsés, ha több kérdésben egyszerre van szavazás.

A föltett kérdés szemantikai és szintaktikai elemzését nevetségesnek tartom. Ez az "ipar" akkor fog felvirágozni, ha esetleg győz az Igen, és az ezt ellenző kormányzat megpróbálja majd vagy negligálni az eredményt, vagy ilyen nyelvi elemzésekkel szétverni és értelmetlenségét bizonyítani. Mivel minden állítás vagy kérdés jelentése teljesen lerombolható az elemzés segítségével, ezért a megfogalmazás ez esetben kevéssé érdekes. A jelentést kereső elemzéssel bármely állítást vagy kérdést értelmetlenné lehet tenni, hiszen minden esetben könnyen eljutunk olyan előfeltevésekhez, amelyek a kérdést vagy állítást megfogalmazó számára evidensek és nem szorulnak bizonyításra, míg mások számára nem azok. Ez alól - fájdalom - a tudomány sem kivétel. De esetünkben politikai kérdésről és döntésről van szó, ezért az elemzés - szeretjük vagy sem - a politikai mezőben politikai szerepet fog ellátni és politikai jelentést ölt magára. (Mint ez a kérdéssor és a válaszaim is.)

A szavazók többsége sem ismeri a kérdést pontosan. Sokkal fontosabb, hogy a kérdés jelentéshorizontja valami olyasmit tartalmaz: ugyanolyan magyarok-e a kisebbségben élők, mint a magyarországiak? Van-e köze a magyar államnak a kisebbségbe szorult magyarokhoz?

7. A demográfiai adatok tanúsága szerint Magyarország és a magyar kisebbségi közösségek népessége folyamatosan csökken. Erre a kérdésre a magyar államnak és a magyar kisebbségek politikai reprezentációjának valamilyen megoldást kell találnia. Lehet-e a határon túli magyarok Magyarországra telepedésével ezt a kérdést úgy kezelni, hogy a Kárpát-medencei magyar anyanyelvű népesség csökkenése megálljon vagy legalábbis lassuljon?

Ebben igen pesszimista vagyok. Ennek a népnek már reszeltek. A demográfiai helyzet csak a mentális és erkölcsi korrumpálódásának számszerűsített megjelenése.

8. Hogyan ítéli meg Magyarország jelenlegi migrációs politikáját? Milyen alapelveket kell figyelembe venni a magyar kormánynak az aktív migrációs politika kialakításakor?

Nem ismerem sajnos a magyar állam jelenlegi migrációs politikáját. De ha felületes ismereteim nem csalnak, akkor cél a kisebbségi magyarok letelepedésének megnehezítése és így - úgymond - az otthontartásuk. Ez badarság. A mobilok zöme feltételezem így is elhagyja a szülőföldjét, legfeljebb nem Magyarországra költözik.

9. A magyar kormány hogyan egyeztetheti össze a klasszikus kisebbségvédelmi politikát az egyéni életpályák mobilitási-migrációs igényeivel?

Nem világos számomra, hogy az egyéni mobilitási törekvésekkel kapcsolatban bármilyen feladata is lenne bármely kormánynak. Én például szeretnénk Kaliforniába költözni és sikeres filmproducer lenni - van e téren bármi feladata bármely kormánynak?

10. Lehet-e, kell-e mérlegelni, "mennyibe kerülnek" Magyarországnak a határon túli magyarok? Milyen gazdasági következményei lehetnek az etnikai jellegű migrációnak?

Mivel általában a fiatalok és jobban képzettek a mobilak, ezért ha lenne is komolyabb etnikai migráció, akkor Magyarországra vélhetően olyanok jönnének, akiknek a képzésére nem kell költeni, és akik még nem szorulnak rá az egészségügyi vagy nyugdíjrendszer használatára. És vélhetően olyanok jönnének, akiket valamilyen munkahely vonz. Ez esetben nem tartom valószínűnek, hogy a magyar bevándorlás, ha nőne is a jelenlegihez képest, számottevő terhet jelentene a költségvetés számára, hiszen inkább járulékbefizetők és adófizetők lennének.

A "Mennyibe kerülnek?" kérdés feszegetése - noha természetes a tömegdemokráciákban - igen veszélyes. Pontosan azok, akik a szolidaritásra szorulnak vagy arra szoktak hivatkozni - zömükben talán baloldaliak - ébreszthetik fel e kérdéssel a középosztály önzését. És akkor lesz itt nagy sírás-rívás.

11. Az eddigi támogatáspolitika és a kedvezmények nyújtása mellett milyen új eszközökre lenne még szükség?

Az útlevélen túl minden további támogatás a kisebbségi magyarok igényein és a magyar állam lehetőségein múlik. Ezek nyilván változnak idővel. Rögzítésük hosszú távra értelmetlen lenne.

III. Politikai stratégiák és jogi megoldások

12. A "kettős állampolgárság" körülötti vita mennyiben szól a határokon kívül élő magyarokról, és mennyiben vált belpolitikai kérdéssé?

A vita rólunk szól. És szerintem a "rólunk" része a határokon túli magyarság is. Amikor róluk szól a vita, akkor magunkról is vitázunk. Ezért természetesen a vita belpolitikai kérdés is. Fontos-e a magyar nemzet, az valami jó-e? (Gondolok itt a "Hogyan gondozd magyarodat" és más magyarfób magyar nyelvű megnyilatkozásokra. Tudjuk, nem tartja mindenki a magyar nemzet tagjának magát, aki magyarul beszél. Lehet valamely kisebbség tagja, de lehet olyan világpolgár is, aki azért internacionalista, mert a világ bármely pontján rosszul érzi magát. Csak más nyelvet képtelen volt tisztességesen megtanulni, ezért itt maradt.) Ha jó és fontos, akkor van-e feladata ezzel kapcsolatban a magyar államnak?

Ez pedig klasszikusan politikai kérdés. Az állam feladataira vonatkozó bármely vita politikai vita. (Ezért ez a kérdéssor hamis.)

13. A "magyar kérdés" nincs végiggondolva - állítja Kis János a Túl a nemzetállamon című tanulmányában. Milyen jövőképekben lehet gondolkodni?

Nem ismerem az idézett tanulmányt. De miért kellene? Kis úr a magyar kérdésben talán szaktekintély?

A magyar kérdést - amit Önök idézőjelbe raktak - végig gondolhatják olyanok, akik magukat magyaroknak gondolják, és olyanok is, akik nem. Ez utóbbiak közt lehetnek olyanok, akik szimpatizálnak a magyarokkal, és olyanok, akik nem. Tisztázzuk először ezeket a nézőpontokat: ki milyen nézőpontról szemléli a problémát és mik a céljaik. Ha világbéke, a nemzetköziség és hasonlóak valaki célja, akkor miért érdekelné a nemzet és főleg a magyar nemzet.

A következő kérdéseket ajánlom végig gondolni: Van-e nemzet? És ha van, akkor van-e magyar nemzet? És ha van, akkor a kisebbségiek a tagjai-e? És ha van magyar nemzet, akkor ez ró-e feladatokat a magyar államra? Ha a Kis-féle semleges állam híve valaki, akkor hiheti a magyar nemzet létét és fontosságát, de ettől még tagadhatja, hogy a magyar államnak ez ügyben több tennivalója volna, mint a hutuk ügyében.

Azok szerint, akik azt állítják: nincs nemzet és nincs magyar nemzet sem, vagy a magyar állam csak nevében az, és nincsenek kötelességei a magyar nemzettel szemben, akkor azt kellene megindokolniuk, hogy ezek után miért is legyen bárki lojális ehhez az államhoz, intézményeihez és törvényeihez.

Ami a jövőképet illeti, a közeljövőben a következő óráim megtartása, aztán a Mikulás és a Karácsony, még távolabb pedig Jézus földi királysága eljövetelét tudnám említeni. Nekünk most vannak problémáink, most kell megoldanunk őket. A jövőt pedig bízzuk a Gondviselésre.

14. Milyen nemzetközi visszhanggal, dokumentumokkal (pl. az 1997-es ET állampolgársági egyezmény) kell számolni a magyar állampolgárság kiterjesztésekor? Mennyire relevánsak ezek a jelenlegi "kettős állampolgárságról" szóló vitában?

Nem vagyok nemzetközi jogász, de mivel a kettős állampolgárság intézmény elterjedt gyakorlat, nem valószínű, hogy a világ meghökkenne.

A szomszéd, trianoni országok esetében valószínű lesznek negatív reakciók BÁRMI is legyen a népszavazás eredménye. De ez olyan, mintha vegetáriusoknak akarnánk valami nagyon finom vadpörköltet eladni: nem lehet elég ízletes, hogy ne találjanak benne hibát.

15. Kérjük fejtse ki véleményét a népszavazás várható eredményéről. Elemezze az alternatívák következményeit.

Nézetem szerint kétféle végeredmény lehetséges: 1, nem megy el elég ember, és nem lesz érvényes a népszavazás. 2, elmennek, és meglesz a kellő számú igen szavazat.

Előbbi esetben megerősödik a kormányzat és pártjai, esélyük nyílik a következő választás megnyerésére. Ezt ők is így láthatják, részben ezért is kampányolnak a nem mellett illetve az egész kérdés felvetése ellen, és a népszavazás helyett más megoldásokat ígérve. A jelen kérdések egy részét is e retorikai kampány részének tekintem.

Második esetben az ellenzék erősödik meg, esélyük nyílik a következő választás megnyerésére. Ezt ők is így láthatják, részben ezért is kampányolnak az igen mellett. A válaszaim részben ennek a részének tekinthetőek.

A határokon túli magyarok esetében más a helyzet. Az első esetben növekedni fog az asszimilációjuk illetve az elvándorlásuk harmadik országba. Ezt akarják az utódállamok 1920 óta és a velük együttműködők 1948 óta. Győznek.

A második esetben országonként más lehet a helyzet. Szlovákiában, Horvátországban, Ausztriában, Szlovéniában nem hiszem, hogy lényeges változások történnének. A kérdésesebb Románia, Ukrajna és Szerbia. A következmények beláthatatlanok, akár javulhat is és rosszabbodhat is a magyarok és a többség kapcsolata.

16. Milyen jogi megoldás volna az állampolgárság késésében a leghatékonyabb és a külhoni igényeket leginkább kielégítő? Elégségesnek tartja-e a jelenlegi állampolgársági törvény módosítását vagy más jogi megoldások is felmerülhetnek?

Sem kodifikátor, de még csak jogász sem lévén, e kérdésre nem tudok válaszolni.

17. Ön szerint lehetséges-e a magyar állampolgárságnak a lakóhely szerinti korlátozott megadása például politikai jogok nélkül? Lehetséges-e illetve milyen módon lehet a kettős állampolgárok jogait korlátozni? Egy speciális külhoni jogállás létrehozása elképzelhető-e a státustörvény módosításával a "kettős állampolgárság" megadása nélkül?

Ezek köztes megoldások, vagy a kérdés megkerülését célozzák. A népszavazáson pedig egy egyszerű választ lehet csak adni. A kérdés már fel van téve, az Önök kérdései akkor lettek volna érdekesek, ha fél évvel ezelött hangzanak el.

18. Véleménye szerint milyen reakciókat vált ki a környező országok politikai elitjében a magyar állampolgárság kedvezményes kitejesztése?

Nem hiszem, hogy a jól fejlett magyarfóbia növekedhetne még. Ha igaz az az állítás, hogy az antiszemitizmus létének nem feltétele zsidók jelenléte, hanem az valamilyen szociálpszichológiai, társadalmi folyamatok terméke, akkor hasonlóképpen a magyarfóbia is létezhet, akkor is ha kisebbségi magyarok már alig vannak, illetve létezhet akkor is, ha a magyar állam semmilyen módon nem vállal közösséget a kisebbségi magyarokkal. Van, aki azt gondolja, hogy a Kádár-korban jobb volt magyarnak lenni Romániában vagy a Szovjetúnióban? Pedig akkor a magyar állam - vagy az, amit akkoriban így neveztek - rettegett a szomszéd népek érzékenységének bármilyen csekély megsértésétől is. A legkevésbé sem kell törnünk a fejünk a magyarfóbok érvelésén, mivel nem remélhetjük a meggyőzésüket. Sokkal inkább a szövetségesek szerzése a fontos.

19. Mennyiben jelent szakítást a magyar állampolgárság kiterjesztése az eddigi magyar kisebbség-, illetve nemzetpolitika eddigi gyakorlatával, alapelveivel kapcsolatosan, s mennyiben tekinthető az 1989 óta kialakult gyakorlat betetőzésének?

Azt hiszem a betetőzés valóban csak az ár(adás) esetében értelmes kifejezés. Egy gyakorlatot nem látom be miként lehetne "betetőzni". Utána nem lesz történelem, nem lesznek problémáink és dilemmáink, amelyek döntést igényelnek?

Bár nem vagyok a kisebbségpolitika szakértője, úgy látom kívülről, hogy legalább két kisebbségpolitika volt határokon túli magyarokkal kapcsolatosan: az egyik a jobboldali, a másik a baloldali kormányoké volt. Az előbbi támogató volt, az utóbbi a támogatásokat leépítő. Az előbbi gondolkodásának fontos eleme volt, az utóbbi számára nyűg és probléma. Ezért a mai álláspontokban nincs semmi meglepő vagy újszerű.

Molnár Attila Károly

vissza | fel

főoldal | honlaptérkép | impresszum | kapcsolat