Válaszok
I. Elméleti keretek
1. A "kettős állampolgárság" kérdése
több elméleti keretben megközelíthető. Az állampolgárság
egy adott állam és adott egyén közötti jogviszonyt fejez
ki. Magyarország és a határon túli magyarság közötti
viszony mindezidáig rendezetlen. Ön milyen elméleti
keretben elemezné a "kettős állampolgárság"
körül kialakult vitát?
Véleményem az, hogy a feltett kérdés értelme szerint
a viszony rendezett. Mivel az állampolgárság az adott
állam (a Magyar Köztársaság) és polgárai viszonyára
vonatkozik, és mivel a határon túli magyarság kifejezés
nem a magyar állam polgáraira vonatkozik, így ebben
a tekintetben nem szorul rendezésre. A "kettős
állampolgárság" körül kialakult jelenlegi vitát
politikai vitának tekintem, amely politikai és nem elméleti
szempontokat vet fel.
Amúgy véleményem szerint nincs alkotmányozó vita,
pusztán a szimbolikus politizálás terén való háború.
Mint ahogy a Magyar Narancsban egy interjúban jeleztem,
a kettős állampolgárság kérdése a magyar politikai közösség
mikéntjét érinti, hogy vajon a közösség kiterjeszti-e
a tagságot, nevezetesen a mostani népszavazási kezdeményezésben
etnikai alapon. Ez szerintem egy egyoldalú kiterjesztés,
amelynek semmiféle jogi alapja nincs. Más lenne a helyzet,
ha általában, a bevándorás és állampolgárság megszerzésének
kérdését kívánná rendezni a magyar társadalom. Erről
azonban nincs szó.
2. Ki tekinthető határon túli magyarnak? Ki és
milyen kritériumok alapján jogosult dönteni erről a
kérdésről? Mennyire szabad, és hogyan lehet ezt jogszabályban
szabályozni?
A határon túli magyar fogalma nem politikai vagy jogi
kategória, ilyen értelemben nem döntés kérdése, hogy
ki tekinthető annak. Természetesen a határon túli magyar
etnikai csoport tagjai önmagukat kategorizálhatják így,
sőt a magyar társadalom is magáévá teheti ezt a kifejezést,
de ez nem döntésen, hanem szubjektív választáson alapul.
Ha egy ilyen önazonosításon alapuló csoport kialakul
vagy létezik, számos tekintetben érdemes megvitatni
a politikai közösség és a nyelvében, származásában,
szokásaiban a politikai közösséghez tartozókhoz kapcsolódó
másik csoport viszonyát. Jogszabályokban is lehet rögzíteni
e kapcsolat számos elemét, például a támogatások elvét
és módját, a kisebbségi társadalom megszervezésének
legkülönfélébb aspektusaiban a politikai közösség hozzájárulásainak
mikéntjét.
3. A határon túli magyarok milyen problémáira
jelentett megoldást a státustörvény és mire nem? A megoldatlanul
maradt kérdések közül, melyek kezelhetőek a "kettős
állampolgárság" eszközével?
Mivel a státustörvény nem jelentett ezekre megoldást,
a kérdés így nem értelmes. A státustörvénynek voltak
pozitív következményei (bizonyos támogatások bővülése
a kisebbségi identitás megőrzéséhez, lelki megerősítés),
de még több negatív (különösen a kisebbségi magyar közösségek
politikai megosztásában).
4. Mennyiben összeegyeztethető a magyar állampolgárság
kiterjesztése a különböző magyar regionális kisebbségek
közösségépítő törekvéseivel (önálló oktatási, kulturális
intézményrendszer, kulturális, regionális autonómia)?
Nincs hozzá köze.
5. Milyen új perspektívákat kínál a magyar-magyar
kapcsolatokban az európai integráció, az EU bővítése?
Hosszú távon a közös tagsággal a kérdés megoldódik.
Addig a politikán múlik, hogy mennyiben aknázza ki a
csatlakozás adta lehetőségeket. Ez ma még bizonytalan.
A jelenlegi népszavazás viszont ennek ellenébe hat (nem
szolgálja a kisebbségi közösségek társadalmi integrációját,
a kisebbségi jogok bővülését, a többségi és kisebbségi
csoportok közötti feszültségek csökkentését, az államok
együttműködését a kisebbségek helyzetének javításában.)
II. Demográfia és migráció
6. Miként ítéli meg a népszavazási kezdeményezés időzítését
és a népszavazásra föltett kérdés megfogalmazását?
Ezt nem tartom értelmesen megválaszolható kérdésnek.
7. A demográfiai adatok tanúsága szerint Magyarország
és a magyar kisebbségi közösségek népessége folyamatosan
csökken. Erre a kérdésre a magyar államnak és a magyar
kisebbségek politikai reprezentációjának valamilyen
megoldást kell találnia. Lehet-e a határon túli magyarok
Magyarországra telepedésével ezt a kérdést úgy kezelni,
hogy a Kárpát-medencei magyar anyanyelvű népesség csökkenése
megálljon vagy legalábbis lassuljon?
Semmiképpen.
8. Hogyan ítéli meg Magyarország jelenlegi migrációs
politikáját? Milyen alapelveket kell figyelembe venni
a magyar kormánynak az aktív migrációs politika kialakításakor?
Véleményem szerint nincs átgondolt koncepció. A politika
tűzoltás jellegű, illetve ki van szolgáltatva a magyarországi
belpolitikai csatározásoknak. Az eljárások súlyosan
sértik a bevándorolni szándékozók emberi méltóságát
és jogait.
9. A magyar kormány hogyan egyeztetheti össze
a klasszikus kisebbségvédelmi politikát az egyéni életpályák
mobilitási-migrációs igényeivel?
Ilyen mélységet ne várjunk el a kormányzati adminisztrációtól.
10. Lehet-e, kell-e mérlegelni, "mennyibe
kerülnek" Magyarországnak a határon túli magyarok?
Milyen gazdasági következményei lehetnek az etnikai
jellegű migrációnak?
Lehet és kell mérlegelni, de nincs mi alapján mérlegelni,
mert nem paraméterezhetők a következmények.
11. Az eddigi támogatáspolitika és a kedvezmények
nyújtása mellett milyen új eszközökre lenne még szükség?
III. Politikai stratégiák és
jogi megoldások
12. A "kettős állampolgráság" körülötti
vita mennyiben szól a határokon kívül élő magyarokról,
és mennyiben vált belpolitikai kérdéssé?
Csupán belpolitikai kérdés
13. A "magyar kérdés" nincs végiggondolva
- állítja Kis János a Túl a nemzetállamon című tanulmányában.
Milyen jövőképekben lehet gondolkodni?
Ez komolyabb elmélyülést és részletesebb választ igényelne.
14. Milyen nemzetközi visszhanggal, dokumentumokkal
(pl. az 1997-es ET állampolgársági egyezmény) kell számolni
a magyar állampolgárság kiterjesztésekor? Mennyire relevánsak
ezek a jelenlegi "kettős állampolgárságról"
szóló vitában?
Ki tudja.
15. Kérjük fejtse ki véleményét a népszavazás
várható eredményéről. Elemezze az alternatívák következményeit.
Nem látok a jövőbe.
16. Milyen jogi megoldás volna az állampolgárság
késésében a leghatékonyabb és a külhoni igényeket leginkább
kielégítő? Elégségesnek tartja-e a jelenlegi állampolgársági
törvény módosítását vagy más jogi megoldások is felmerülhetnek?
Semmiféle állampolgári jogi változást nem tartok szükségesnek.
17. Ön szerint lehetséges-e a magyar állampolgárságnak
a lakóhely szerinti korlátozott megadása például politikai
jogok nélkül? Lehetséges-e illetve milyen módon lehet
a kettős állampolgárok jogait korlátozni? Egy speciális
külhoni jogállás létrehozása elképzelhető-e a státustörvény
módosításával a "kettős állampolgárság" megadása
nélkül?
Elfogadhatatlannak és alkotmányellenesnek tartok bárminemű
megkülönböztetést állampolgár és állampolgár között.
18. Véleménye szerint milyen reakciókat vált ki
a környező országok politikai elitjében a magyar állampolgárság
kedvezményes kiterjesztése?
Nem látok a jövőbe. Csak azt tudom, hogy én hogyan
reagálnék a helyükben, és az nem túl biztató.
19. Mennyiben jelent szakítást a magyar állampolgárság
kiterjesztése az eddigi magyar kisebbség-, illetve nemzetpolitika
eddigi gyakorlatával, alapelveivel kapcsolatosan, s
mennyiben tekinthető az 1989 óta kialakult gyakorlat
betetőzésének?
Szerintem drámai fordulat, és súlyosabb tévedésnek
tartom mint a trianoni döntést. Ez ugyanis a mi akaratunkat
fogja megjeleníteni.
Örkény Antal
|