ankét - Ablonczy Balázs

Ablonczy Balázs

Tisztelt Szerkesztők!

Előrebocsátom, hogy az ankéton - tekintettel arra, hogy kutatási területem a XX. század első fele - pusztán outsiderként veszek részt, aki tájékozott és nyitott munkahelyi közössége és folyóirat (Pro Minoritate) révén rendelkezik bizonyos - vázlatos - információkkal a témában.

2. Határon túli magyar az, aki magyarnak vallja magát és a Magyar Köztársaság jelenlegi államhatárain kívül él. A kérdésben (melyek a kritériumok) - ez volna a legjobb - az adott személy döntsön. Ha igényel magyarigazolványt akkor úgy, ha (esetleg) magyar állampolgárságot, akkor úgy. Esetleg totálisan idegennyelvű közegben a Füles Magazin 1982 és 1986 közötti évfolyamait lapozgatja: akkor úgy. Ez utóbbi könnyebbsége az, hogy nem igényel jogszabályi kezelést. Szükségesnek tartom ugyanakkor leszögezni, hogy a Füles lapozgatását sem tartom alacsonyabbrendű tevékenységnek, pusztán az identitás egy másik megnyilvánulási formájának. Ha az előbbi két lehetőségről beszélünk: azt sajnos jogszabályban kell rendezni. Nem tudom erre vonatkozik-e a kérdés, de a jelenlegi magyarországi közigazgatást alkalmatlannak tartom arra, hogy nem jogszabályba foglalt belső utasítások, irányelvek, sugalmazások révén esetleg humánusabban/megengedőbben/toleránsabban kezelje a határokon túli magyarokat, és ezzel meg lehessen spórolni egy törvény meghozását és számtalan másik törvény módosítását. És még akkor sem lesz egyszerű.

3. A státustörvény a sokszor elítélt szimbolikus politizálás egyik megjelenési formája volt, a maga helyén és idejében hasznos, fontos és mára teljesen jelentőségét vesztett (mert kiürített) törvény. Egy kísérlet a budapesti kormányzó elit részéről arra, hogy a határokon túli magyarokat valamiféle szimbolikus kártérítésben részesítse azért, mert a magyar állam elveszített két világháborút és egykori állampolgárainak egy része ezért méltatlan és előnytelen helyzetbe jutott. A revízió (sem az etnikai, sem az integer) nem működött 1947 után, az internacionalizmus sem oldott meg semmit, a kilencvenes években kiderült, hogy nem lesz autonómia, (sem két-, sem háromszintű, hiába a magyar kisebbségi törvény szándékolt példamutatása), az alapszerződések nem sokat érnek, a magyar pártok bevonása a környező országok kormányzásába is gyakorta sziszifuszi és kilátástalan harc, valami posztmodernebbel kellett kísérletezni. (Amit aztán meg lehet majd tölteni mindenféle tartalmakkal: a 20 ezer forintos oktatási támogatás ilyen lett volna. Ez sem sikerült. A kettős állampolgárság maradt - egy radikális és önmagát túlélt szervezet kezdeményezésére.

A kettős állampolgárság (most az egyszerűség miatt hívjuk így, tudva, hogy tartalma részben nem ez, és nem is így fogják hívni valószínűleg.) megoldást kínálhat az utazás és a munkavállalás megkönnyítésére, és hangozzék bármilyen rettentő patetikusan, öntudatformáló hatása is lehet, nem is elsősorban Romániában, Ukrajnában vagy Jugoszláviában, hanem itt, Magyarországon. Aki tudja, milyen az, amikor lerománoznak, -cigányoznak valakit, vagy egyszerűen csak közölte vele, a MÁV-kalauz, hogy magyar beszédével megtévesztette a pénztárost, neki ilyen jegy nem is jár, mert nem is magyar, nos az érti mire gondolok. Szentimentális érv, de talán jobb, mint a "ne az én pénzemből fizessék neki az orvost" - típusú. És utolsó esélyként talán az sem elhanyagolható, hogy ha ezen emberek élete lakóhelyükön ellehetetlenül, tudják, hogy van hova menniük. Kormánypárti és ellenzéki politikusokkal ellentétben nem hiszem, hogy különösebb jogunk volna azt mondani, hogy valaki "tartson ki" egy szutykos, ellenséges, leharcolt városban, olyan absztrakt elvekért, mint "a szülőföldön való boldogulás" meg a "magyar kultúra fenntartása", amikor naponta két óráig van melegvíz és a havi fizetésért egy pár vacak cipőt lehet venni. Ha tudja, hogy eljöhet, számíthasson arra, hogy van egy állam (ha nem is az amelynek éppen polgára), gondot visel a boldogulására, és esetleg előnyben részesíti őt egy másajkú betelepedővel szemben. És kevéssé érdekel, hogy ezt a megközelítést ki tartja etnobolsevizmusnak. Szembe kell nézni azzal, hogy a magyar nemzet (mert igenis van ilyen) történelmi szerepe, küldetése satöbbije bizonyos területeken véget ért. Lehet, hogy nincs keresnivalónk a Mezőségen, Rahón, vagy Hertelendifalván - vagy akár másutt. Attól, hogy Szepes vármegyében vagy Sárosban már nem (nagyon) élnek magyarok, az nem jelenti azt, hogy az ott keletkezett/épült/megőrzött kulturális értékek ne a magyar kulturális örökség részei lennének. Úgyhogy Wass, Sütő, Makkai a magyar kulturális örökség részei lesznek akkor is, ha már nem lesz magyar a Mezőségen, efelől tehát nem éri meg aggódni. A magyar államnak mindent biztosítania kell, hogy ott maradhassanak, és meg kell adnia a lehetőséget arra, hogy eljöjjenek onnan.

4. Amennyire tudom, ezek összeegyeztethető törekvések. Az egyiket a magyar állam adja (kettős állampolgárság), a másikat az adott szomszédos állam (autonómia). Ugyanakkor feleslegesnek tartom az azon való aggódást, hogy ha van kettős állampolgárság, nem lesz autonómia: autonómia eddig se volt. Nem feltétlenül kell azon gondolkodni állandóan, hogy a szomszédos országok politikai elitjeinek mi tetszik, mit adnának, ha Budapest nem tenne semmit. A lényeg úgyis a helyi magyar közösségek önszerveződése, civil kezdeményezéseinek erőssége és nemzetépítési hajlandósága, nem az, hogy Pozsony vagy Bukarest mit ad. Egyébként keveset.

5. Ha annyit, mint az elmúlt fél évben a magyar-szlovákiai magyar viszonyban, akkor nem sokat.

6. Az időzítés rossz, a megfogalmazás homályos. De az AB és az OVB elfogadta, úgyhogy erről kell szavazni, nincs más.

A kettős állampolgárság ügye már évek óta a levegőben lóg, is 2004 tavasza óta a pártok látták is, hogy politikai mozgalom indult az ügyben, mégis igyekeztek úgy tenni, mintha semmi nem történt volna. Majd elmúlik. Pedig ez klasszikusan az az ügy, amelyben terepe lehetett volna egy kormányzati vagy egyéb megrendelésre készült, alapos tudományos háttérmunkának. Semmi ilyen nem zajlott. Ezért szomorú a "semmibe nem fog kerülni" vs. "koldusbotra fogunk jutni"-vita, amelyben a számokat 2-3 nap alatt összedobott selejtes minisztériumi anyagok szolgáltatják. Alig tudunk valamit és ez a politikai elit felelőssége.

7. A magyarság mindenütt fogy, a magyar állam nyilván nem tudja befolyásolni a határokon túli magyarok gyerekvállalási kedvét (vagy ha igen, az macerás), a magyarországi demográfiai helyzet pedig nézetem szerint nem függ össze szorosan a határon túliak áttelepedésével. (Nem fognak több gyereket vállalni, ha áttelepülnek.)

10. Mérlegelni természetesen lehet, de erre építeni a kampányt, ez enyhén szólva veszélyes és kontraproduktív. A társadalmi szolidaritás alappilléreit bombázza szét az, ha egyes ellátásokat számszerűsítve, egyénekre, családokra lebontva azt közöljük, hogy ezt "idegeneknek" kéne adni. Ez a diskurzus oda vezet, hogy pusztán rokonszenv, hajlandóság vagy hangulat függvényévé tesszük egy sor közfeladat finanszírozását (pl. árvízi újjáépítés, parlagfűírtás vagy politikai pártok, nota bene: parlament).

11. Bárdi Nándor kollégám a magyar értelmiség által teljességgel negligált könyvében (Tény és való. Pozsony, 2004, Kalligram) egy sor jó kezdeményezést felvetett, annál jobb összefoglalást nem olvastam.

12. Szól róluk is (ezt jelzi a MÁÉRT zárónyilatkozata), és egyúttal totálisan belpolitikai kérdéssé lett, ami kár.

15. Még mindig jó okkal vélelmezhető - az elmúlt napok pezsgése dacára -, hogy kevesebb mint kétmillió ember szavaz igennel a feltett kérdésre. Ennek belpolitikai következménye annyi lesz, hogy a kormányzati kommunikációnak nehézségei lesznek saját "nemzeti" irányultságának hangsúlyozásával, az ellenzéknek pedig könnyebb lesz ugyanez. A csalódottság és a kiábrándultság határon túl lesz óriási, a következményei beláthatatlanok. Sokszor elhangzik határon túli tollforgatók tollából (ebben elsősorban a marosvásárhelyi A Hét gárdája jeleskedik), hogy a magyarországi közvélemény skanzenként tekint például Erdélyre, az ottani magyarokra pedig mint kedves, archaikus lényekre. Aminek kétségkívül van valóságmagva. Arról már kevesebb szó esik, hogy él mitikus kép a határon túl a magyarországi magyarról is. Erősen megkopott, de még kivehető kép ez. Híveinek irtózatosan kemény pofon lesz az érvénytelenség, úgy, hogy haszna (pedagógiai jelleg) a pofonnak nem sok lesz. Pusztán cserbenhagyásnak és otrombaságnak fogják fel, amiben, meglehet, igazuk lesz. Félő, hogy az érvényesség és eredményesség sem jelent majd sokat, ebben a kormányzati ciklusban nem történik majd semmi, lehet Brüsszelre mutogatni, az AB pedig néha megállapítja a mulasztásos törvénysértést.

18. A kérdésnek ebben a szakaszában, nem hiszem, hogy ezzel foglalkozni kell. Ha és amennyiben érvényes és eredményes lesz a népszavazás, és elindulnak a törvényelőkészítési munkák, lehet egyeztetni a partnerekkel és Brüsszellel, de nem minden áron és körülmények között. A reakciók nyilván nem lesznek kedvezőek, de miért lennének?

19. A 3. pontban részben érintettem a kérdést: egy folyamat végének látom a népszavazást. Egy elkeseredett és elkapkodott lépésnek, olyan közegben, amikor minden más eszköz (majdnem) csődöt mondott.

Budapest, 2004. november 22.

Ablonczy Balázs
történész
Teleki László Intézet, Közép-Európai Tanulmányok Központja

vissza | fel

főoldal | honlaptérkép | impresszum | kapcsolat