ankét - Varga Domokos György

Varga Domokos György

Válaszom az "ankét" kérdéseire

I. Elméleti keretek

1. A "kettős állampolgárság" kérdése több elméleti keretben megközelíthető. Az állampolgárság egy adott állam és adott egyén közötti jogviszonyt fejez ki. Magyarország és a határon túli magyarság közötti viszony mindezidáig rendezetlen. Ön milyen elméleti keretben elemezné a "kettős állampolgárság" körül kialakult vitát?

Nem tudom csak elméleti keretben vizsgálni: értékelvek és gyakorlati lehetőségek okos ütköztetése terel a megoldás felé; ezt egyébként a nagypolitika is kezdi észrevenni.
Egyfelől: semmiképp nem mondhatom magyar nemzettársaimnak, hogy bármit megadok nektek, csak a magyar állampolgárságot nem - mert ez felér egy családból való kitagadással.

Másfelől: semmiképp nem hozhatom a mostaninál lényegesen nehezebb helyzetbe a magyar állampolgárokat, mert az meg felér a újak elleni uszítással.

Úgy kell tehát állampolgárságot adnom - történelmi igazságot szolgáltatnom és egyúttal befogadnom -, hogy ez minél kevesebb terhet rakjon az itteni magyarokra, illetve minél több közös előnnyel kecsegtessen a egész magyarság számára.

2. Ki tekinthető határon túli magyarnak? Ki és milyen kritériumok alapján jogosult dönteni erről a kérdésről? Mennyire szabad, és hogyan lehet ezt jogszabályban szabályozni?

Elkerülhetetlen a jogi szabályozás: ilyen súlyos kérdés eldöntése, hogy ki a magyar, kinek jár magyar állampolgárság, nem bízható bürokratikus szervezetek saját belátására. Valószínűleg szükséges lenne a magyar származás (felmenők) igazolása és a magyar nyelvismeret bizonyítása.

3. A határon túli magyarok milyen problémáira jelentett megoldást a státustörvény és mire nem? A megoldatlanul maradt kérdések közül, melyek kezelhetőek a "kettős állampolgárság" eszközével?

A státustörvény a Magyarországhoz (az itteni magyarokkal) való szimbolikus kötődést demonstrálta, és némi anyagi juttatásokhoz való hozzájutást tett lehetővé. De nem szüntette meg a fölé- és alárendeltségi viszonyt, azt az érzés (vagy akár: tényt), hogy az itteni magyarok mintegy kegyet osztottak azoknak, akik pedig semmivel nem érzik magukat kevésbé magyarnak, a nemzet teljes jogú tagjának. A "kettős állampolgárság" a nemzet teljes jogú tagjává emeli a hátáron túl kisebbségben élő magyarokat, akik csak ezáltal szűnnek meg igazán másodosztályúak lenni (pontosabban: ezáltal szűnnek meg másodosztályúnak érezni magukat).

4. Mennyiben összeegyeztethető a magyar állampolgárság kiterjesztése a különböző magyar regionális kisebbségek közösségépítő törekvéseivel (önálló oktatási, kulturális intézményrendszer, kulturális, regionális autonómia)?

A "kettős állampolgárság" visszahatása e tekintetben még jól is jöhet a magyarországi közösségnek: a kinti közösségek nyilván nem fogják ellenállás nélkül elfogadni az innen induló (kulturális) központosítási törekvéseket; s akkor talán a hazai közösségek is többet merítenek a kinti közösségek kultúrájából, oktatási, nevelési felfogásából.

5. Milyen új perspektívákat kínál a magyar-magyar kapcsolatokban az európai integráció, az EU bővítése?

Az integráció egyik visszahatása - szinte önvédelemként - a nemzeti, illetve regionális kötődések erősödése. Nincs egyenes vonalú fejlődés - ha volna, egy idő után a térségbeli versengések elveszítenék nacionalista beütésüket, s nemzetek feletti (regionális) versengéssé alakulnának. A várható hullámvölgyek, súlyos nehézségek miatt azonban időről időre fel fog lángolni a nemzetek, illetve etnikumok közötti acsarkodás. A végeredmény ma még beláthatatlan, de nincs okunk nem hinni abban, hogy az igazi vetélkedés a térségben gazdasági jellegű vetélkedés lesz, és nem nemzetek, illetve etnikumok közötti.

II. Demográfia és migráció

6. Miként ítéli meg a népszavazási kezdeményezés időzítését és a népszavazásra föltett kérdés megfogalmazását?

Az időzítést mindenképp indokolta, hogy miközben mi az EU tagja lettünk, a határon túli magyarok nem lettek azok. Szinte bizonyos, hogy ha nincs ez a kezdeményezés, az egyébként egymással foglalkozó politikai pártok továbbra sem veszik elég komolyan a témát, továbbra is húzták-halasztották volna a tényleges és végleges megoldás keresését. Több mint szerencse, hogy immár kényszerhelyzetben vannak.

A feltett kérdés megfogalmazását is kimondottak szerencsésnek ítélem: meghagyta a lehetőséget, hogy a belpolitika legfontosabb erőcsoportosulásai (pártjai) alkuk, kompromisszumok útján izzadják ki a lehető legtöbbek számára elfogadható változatot.

7. A demográfiai adatok tanúsága szerint Magyarország és a magyar kisebbségi közösségek népessége folyamatosan csökken. Erre a kérdésre a magyar államnak és a magyar kisebbségek politikai reprezentációjának valamilyen megoldást kell találnia. Lehet-e a határon túli magyarok Magyarországra telepedésével ezt a kérdést úgy kezelni, hogy a Kárpát-medencei magyar anyanyelvű népesség csökkenése megálljon vagy legalábbis lassuljon?

Lehet, mégpedig a következő összefüggések miatt: egy olyan országban, amelyben az anyagi szempontok túlságosan előtérbe kerülnek, valószínűleg csökken a családalapítási, gyerekszülési kedv. Ha most az IGEN legyőzné a NEM-et, az e tekintetben egészséges korszakváltást hozna: demonstrálódnak, hogy fontos a lélek, az együttérzés, a szolidaritás. Egy ilyen országban inkább várható általános gazdagodás - és nem csak a kiváltságosaké -; egy ilyen ország gazdagodása a határon túl maradottaknak is több anyagi és lelki támogatást tud nyújtani, ami csökkentheti az elvándorlást is, és az asszimilációt is.

8. Hogyan ítéli meg Magyarország jelenlegi migrációs politikáját? Milyen alapelveket kell figyelembe venni a magyar kormánynak az aktív migrációs politika kialakításakor?

Kétszínű, képmutató. Elfogadja, hogy több ezer erdélyi orvos települjön ide, megmentve a magyar egészségügyet, ugyanakkor megállás nélkül a szülőföldön maradásról beszél. A mai politikai elit a bürokrácián keresztül iszonyatosan megalázó és riasztó tortúrának teszi ki a magyar állampolgárságra áhítozókat, ugyanakkor saját egyedi szempontjai és előnyei alapján, hatalmával élve és visszaélve annak ad állampolgárságot, akinek éppen tetszik.

9. A magyar kormány hogyan egyeztetheti össze a klasszikus kisebbségvédelmi politikát az egyéni életpályák mobilitási-migrációs igényeivel?

Mindenekelőtt úgy, hogy valóban vállalja a közösséget a határon túl élő magyar kisebbségekkel, vagyis bármikor kész magyar állampolgárságot adni nekik (illetve tagjaiknak). Egy ilyen kormánynak lesz elég tekintélye ahhoz is, hogy az eddiginél sokkal hatásosabban, eredményesebben lépjen fel e kisebbségeket ért támadások és hátrányok ellen.

10. Lehet-e, kell-e mérlegelni, "mennyibe kerülnek" Magyarországnak a határon túli magyarok? Milyen gazdasági következményei lehetnek az etnikai jellegű migrációnak?

Lehet és kell mérlegelni, csak nem úgy, hogy a hátrányokat (költségeket) eltúlzom, az előnyöket (hozamokat) jobb esetben alábecsülöm, rosszabb esetben figyelembe sem veszem.

11. Az eddigi támogatáspolitika és a kedvezmények nyújtása mellett milyen új eszközökre lenne még szükség?

Kérésre - a magyar állampolgárság megadására.

III. Politikai stratégiák és jogi megoldások

12. A "kettős állampolgárság" körülötti vita mennyiben szól a határokon kívül élő magyarokról, és mennyiben vált belpolitikai kérdéssé?

Teljes mértékig belpolitikaivá is vált. A magyar baloldali elit, amely az emlékezetes négy igenes akcióval sikeresen szorította ki magából, ill. szorította háttérbe Pozsgay Imrét és vele a nemzeti baloldalt, most mindent elkövet, hogy ezt az "antinacionalista" irányultságot és dominanciát fenntartsa, ugyanakkor ne veszítse el kormányzati (és egyéb, ezzel járó) hatalmát. A jobboldal ezzel szemben mindent elkövet, hogy az eddig tabunak hitt vagy tabuként kezelt témában történelmi igazságot tegyen a maga örömére és javára, s erre most igen nagy is az esélye. Ha akarjuk, ha nem, a két igen győzelme a jobboldalt fogja erősíteni, a két nem győzelme pedig - ha egyáltalán bekövetkezne - némileg erősítené a baloldalt, bár a határozott nemekkel olyan jégre lépett, ahonnan épen - esések, sérülések nélkül - már aligha fog visszajönni.

13. A "magyar kérdés" nincs végiggondolva - állítja Kis János a Túl a nemzetállamon című tanulmányában. Milyen jövőképekben lehet gondolkodni?

Valóban nincs végiggondolva, ezért is jött nagyon jól ez a mostani népszavazási vita.

Nincs értelme - mert nincs különösebb oka, indoka - sötét képekben gondolkodni. Ideát nem áll annyira jól a magyar gazdaság, odaát meg nem tapasztalhatók olyasféle háborús fenyegetések, hogy ezek miatt tömeges áttelepülésektől kellene tartani. Nyilvánvalóan bőséges adok-kapokkal, ütközésekkel tarkítva, ám végeredményben mégis kedvező változás indulhat el: az összetartozás erősítése lelki, kulturális, gazdasági élénkülést indíthat be, s mihelyt kézzel fogható jelei lesznek ennek, a folyamat önmagát fogja erősíteni.

14. Milyen nemzetközi visszhanggal, dokumentumokkal (pl. az 1997-es ET állampolgársági egyezmény) kell számolni a magyar állampolgárság kiterjesztésekor? Mennyire relevánsak ezek a jelenlegi "kettős állampolgárságról" szóló vitában?

Tudomásom szerint jogi szempontból nem relevánsak. Mivel a "nemzetegyesítés" bizonyos fokig ellentétes irányú törekvés, mint a globalizációé és az európai integrációé, ezért politikai nyomásgyakorlás kívülről elképzelhető; ennek azonban erőteljesen gátat vet az a tény, hogy a nemzeti érdekek védelme egész Európában egyre nagyobb hangsúlyt kap, az ezt hangoztató erők pedig egyre jelentős szerephez jutnak.

15. Kérjük fejtse ki véleményét a népszavazás várható eredményéről. Elemezze az alternatívák következményeit.

Csupán már abból a tényből, hogy a Magyar Televízió Híradója november 20-án először számolt be - noha még mindig nagyon röviden, de már - képekben a Magyarok Világszövetségének rendezvényéről, arra következtetek, hogy a baloldal merev NEM-je erős korrodálódásba fogott. A népszavazás eredményes voltáról és az IGEN többségéről vagyok meggyőződve.

16. Milyen jogi megoldás volna az állampolgárság kérésében a leghatékonyabb és a külhoni igényeket leginkább kielégítő? Elégségesnek tartja-e a jelenlegi állampolgársági törvény módosítását vagy más jogi megoldások is felmerülhetnek?

A lényeg: a magyar állampolgárság megadásának ne legyen jogi feltétele az itteni letelepedés. Mivel ez utóbbi meg a választási jogosultságnak feltétele, nem kell külön jogszabályt alkotni határon túli és itteni állampolgárságra, nem lesz tehát teljes értékű és csökkentett értékű magyar.

17. Ön szerint lehetséges-e a magyar állampolgárságnak a lakóhely szerinti korlátozott megadása például politikai jogok nélkül? Lehetséges-e illetve milyen módon lehet a kettős állampolgárok jogait korlátozni? Egy speciális külhoni jogállás létrehozása elképzelhető-e a státustörvény módosításával a "kettős állampolgárság" megadása nélkül?

Azt tartom lehetségesnek, hogy teljes értékű magyar állampolgárságot adunk, ám nem jogi eszközökkel - a határon túli magyarokkal érdekközösségben - fékezzük az áttelepülések mértékét; a politikai jogosultságok közül a választásit pedig éppen az áttelepüléshez, a helybenlakáshoz kötném.

18. Véleménye szerint milyen reakciókat vált ki a környező országok politikai elitjében a magyar állampolgárság kedvezményes kiterjesztése?

Mivel eme országok többsége szintén lehetővé tette, hogy a külhoniak állampolgársághoz jussanak, az elitjeik esetleges ellenérveinek hatása is csak korlátozott lehet. Másfelől odaát is sokan hihetik azt, hogy a kettős állampolgárság felgyorsítja a szülőföld elhagyását, ami az ottani nacionalistáknak egyenesen jól jön, tehát túl harsányan biztosan nem fognak ellene szónokolni (mint ahogy, ugyebár, eddig sem tették).

19. Mennyiben jelent szakítást a magyar állampolgárság kiterjesztése az eddigi magyar kisebbség-, illetve nemzetpolitika eddigi gyakorlatával, alapelveivel kapcsolatosan, s mennyiben tekinthető az 1989 óta kialakult gyakorlat betetőzésének?

A határon túli magyarok magyar állampolgársághoz juttatása számukra többé nem kegy lesz, hanem természetes járandóság. Ez tehát nem az eddigiek betetőzése lesz, hanem egy minőségileg új helyzet.

Varga Domokos György

vissza | fel

főoldal | honlaptérkép | impresszum | kapcsolat