Válaszok
I. Elméleti keretek
1. A "kettős állampolgárság" kérdése
több elméleti keretben megközelíthető. Az állampolgárság
egy adott állam és adott egyén közötti jogviszonyt fejez
ki. Magyarország és a határon túli magyarság közötti
viszony mindezidáig rendezetlen. Ön milyen elméleti
keretben elemezné a "kettős állampolgárság"
körül kialakult vitát?
Az 1920-ban megkötött és a sorsunkat végzetesen érintő
trianoni békeszerződés a sok évszázada kialakult nemzeti
közösségeket megbontó, természetellenes helyzetet teremtett.
Minden egészséges nemzeti közösség a saját túlélése
és boldogulása érdekében megoldásokat keres arra, ha
az állam és nemzet határai nem esnek egybe. Ma a Kárpát-medencében
az igazságtalan békediktátum miatt a jelenlegi magyar
állam határain kívül közel hárommillió magyar él ősi
szülőföldjén kisebbségi sorban. A magyar állampolgárság
könnyített - áttelepedés nélküli - megszerzésének jogintézménye
része annak a nemzetstratégiai válaszoknak, amelyeket
Trianon máig ható következményei hívtak életre.
A szülőföldjén magyar nemzeti önazonossággal megmaradni
óhajtót erős érzelmi és tudati szálak kötik a magyar
nemzethez. Ezen együvé tartozás szilárdabbá tételének
és jogi kötelékkel szentesítésének ma már alapvető és
szükséges feltétele a magyar állampolgárság nemzeti
hovatartozás alapján való elnyerése.
A nemzeti hovatartozás alapján elnyerhető kettős állampolgárság
tehát nem utópia, hanem a nemzethez tartozás köteléke
és a szülőföldön való megmaradás egyik fontos biztosítéka
minden egészséges gondolkodású nemzet számára.
Magyarországnak, - ha egységes nemzetben gondolkodik
-, belső jogrendjét megfelelőképpen módosítva, halaszthatatlanul
meg kellene jelenítenie azt a feltételrendszert és jogi
szabályozást, amely alkalmas a nemzethez kötődés, az
anyaországhoz kötődés szavatolására, oly módon, hogy
a magyar nemzetiségűt szülőföldjén való megmaradásra
késztesse. Aztán döntse el a polgár - és senki más helyette
-, akar-e élni a lehetőséggel, hogy nemzetéhez kötődve
otthonának érezze anyaországát, anélkül, hogy feladná
szülőföldhöz való ragaszkodását!
2. Ki tekinthető határon túli magyarnak?
Az határon túli magyarokért való kormányzati felelősséget
megállapító alkotmányos rendelkezés /Alkotmány 6. §
(3) bekezdése/ nem definiálja, tehát ezt a fogalmat
a történelem során kikristályosodott vállalási elv ("magát
magyarnak valló") és kulturális kötődés (nyelv,
vallás) ismérveivel értelmezhetjük. Legújabb keletű
megfogalmazás szerint: akinek fáj Trianon.
Ki és milyen kritériumok alapján jogosult dönteni
erről a kérdésről?
A megalkotott joszabályok alapján az arra kijelölt
jogalkalmazó szerv, jelenleg a közársasági elnök.
Mennyire szabad, és hogyan lehet ezt jogszabályban
szabályozni?
Szükséges a szabályozás, tehát jogalkotói feladat,
mégpedig olyan módon, amely a fent megfogalmazott elvi
keretek között a lehető legoptimálisabb módon próbálja
tipizálni a követelményeket. A rendelkezésre álló eddigi
hazai és nemzetközi gyakorlat bőséges példákkal szolgál
erre. A státustörvény tipizálási törekvései jó irányt
jelentenek, de természtesen minden jogi norma cizellálható,
tökéletesíthető. A cél, hogy senkit ne zárjunk ki, aki
a magyarsághoz kötődik, de ne nyissuk túl tágra sem
a zsilipet.
3. A határon túli magyarok milyen problémáira jelentett
megoldást a státustörvény és mire nem?
A státustörvény ismét a figyelem középpontjába helyezte
az elszakított területek fogyatkozó magyarsága és az
anyaország viszonyát, inkább lélektani előnyökkel járt,
de a kiváltott igazolványok száma (jelenleg kb. 800.000)
mutatja, hogy azt az áttörést nem érte el, amelyet vártak
tőle. A kedvezőtlen román és szlovák rekaciók, majd
a 2002-es kormányváltás nyomán dinamizáló, mobilizáló
erejét elvesztette a 2003-as, elveket és gyakorlatot
is hátrányosan érintő módosítással, a pénzügyi támogatások
akadoznak, az oktatási-nevelési támogatás folyósításával
az állam felelőtlen módon késlekedik. A jogviszony teremtési
cél nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket, mert az
uniós csatlakozás miatt létrejövő korlátok leküzdésére
nem alkalmas. A népszavazási kérdés tudatosan emelte
be a magyar nemzetiség igazolásának egyik lehetséges
kritériuma közé, mert a magyar igazolványt kiváltók
már nyomatáskosan kifejezték a nemzethez való kötődésüket
és őket nem szabad kitenni egy újabb csalódásnak.
A megoldatlanul maradt kérdések közül, melyek kezelhetőek
a "kettős állampolgárság" eszközével?
A nemzet egyenjogú tagjává válik ismét minden szülőföldjén
élő magyar, ez a legfontosabb elvi alap, a gyakorlatban
a Kárpát-medencén és Európán belüli mozgási lehetőséget
biztosít az útlevél által, továbbá biztosítja az évszázadok
óta kialakult, Trianonnal ellehetetlenített gazdasági,
kulturális hálózatok szabad újraszövését és a szabad
munkaerő-áramlást.
Ezek a lelki tényezőkön túlmutató előnyök hatékonyan
segítséget adnának a megmaradásukhoz, de a gazdasági
és szociális lépéselőnybe juttathatják őket a többségi
társadalom tagjaihoz képest, akik amúgy kedvezményezettebb
helyzetben élnek.
Éppen a jelenlegi állampolgársági szabályok ösztönöznek
arra, hogy aki erősen kívánja a magyar állampolgárságot
akármilyen okból, az kénytelen annak megszerzése érdekében
Magyarországra települni, munkát végezni, léynegében
az itteni társadalomba beépülni, tehát a mostani szabályozás
gerjeszti az elvándorlást.
Ellenben a magyar állampolgárságot áttelepülés nélkül
megszerzők számára egy olyan lelki komfortérzetet jelentene
ez a közjogi kapocs, amely a tevékeny, önmegvalósító
helyben maradásra buzdítana. Sőt még azt is eredményezné,
hogy az áttelepültek lelkileg és gazdaságilag megerősödve
visszatérjenek szülőföldjükre és ott befektetőként,
vállalkozóként és gazdálkodóként jelenjenek meg, ezáltal
is erősítve az otthon maradókat. A romániai horvátok
vagy az isztriai olaszok köreiben az anyanemzet állampolgárságának
megszerzése után megállt az addig gyors asszimiláció,
helyben maradtak és soha nem látott fejlődésnek indultak
szülőföldjükön.
"A kettészakadt Németország nyugati fele mindig
egységes német nemzetben gondolkodott. A német alkotmány
csak egységes német állampolgárságot ismert, amelyet
mindkét német államra nézve érvényesnek tartott. A német
alkotmány kimondta, hogy a német nép egészét tekintve
szabadon rendelkezik önmagával, és továbbra is kitart
Németország egységének és szabadságának megvalósítása
mellett, ezzel kinyilvánították a német nemzet természetes
jogát az átmenetileg felbomlott egységhez."
Stéphane Pierré Caps: Soknemzetiségű világunk
1996.
4. Mennyiben összeegyeztethető a magyar állampolgárság
kiterjesztése a különböző magyar regionális kisebbségek
közösségépítő törekvéseivel (önálló oktatási, kulturális
intézményrendszer, kulturális, regionális autonómia)?
A határon túli magyar szervezetek egyhangúlag támogatják
és szükségesnek tartják a magyar állampolgárság kedvezményes,
szülőföld elhagyása nélküli megadását, a létében leginkább
fenyegetett délvidéki magyarság szervezetei is, ezt
a legutóbbi MÁÉRT ülésen kinyilvánították. Ennek fényében
nemleges a válasz arra, hogy a közösségi törekvéseket
hátrányosan érinti-e, ellenkezőleg előmozdítja azokat.
A magyar állampolgárság és abból fakadó előnyök nem
helyettesítik azonban az autonómia szükséges intézményét.
5. Milyen új perspektívákat kínál a magyar-magyar
kapcsolatokban az európai integráció, az EU bővítése?
A nemzeti létezés színterein (kultúra, gazdaság, közélet
stb.) tekintetében az uniós négy szabadsága mozgásteret
növelő hatású, azonban a problémát az okozza, hogy az
anyaország európai integrációja, illetve a nemzet határokon
átívelű újraegyesítése térben és időben aszimmetrikusan
zajlik. Ez mára más eszközzel feloldhatatlan problémákat
okoz az integrációból kimaradt vagy várhatóan hosszú
távon kimaradó államokban élő magyarság számára.
II. Demográfia és migráció
6. Miként ítéli meg a népszavazási kezdeményezés
időzítését és a népszavazásra föltett kérdés megfogalmazását?
A népszavazás közvetlen kiváltó oka az volt, hogy az
anyaország uniós csatlakozása után az elszakított nemzetrészeken
élő magyarok ne szenvedjenek hátrányt az anyaországgal
való kapcsolattartásban, ennek keretében mérséklésre,
ha lehetséges kiküszöbölésre kerüljön mindazon hátrány,
amelyek az igazságtalan jogfosztás és hazánk Európai
Unióhoz történő csatlakozása, illetve ezen keresztül
a schengeni határkövetelmények teljesítése miatt mai
napig fennállnak és keletkeznek. A másik közvetlen ok
a státustörvény módosítással történő kilúgozása. Nem
lett volna szükség a népszavazásra, ha 1990 óta a pártok
meghozták volna a szükséges törvénymódosítást, de erre
nem került sor...
A kérdés egyértelmű és pontos, minden jogi fórumon
sikerrel mérettetett meg. Sajnálatos, hogy a 2003. szeptemberben
benyújtott kezdeményezés a hatályos népszavazási szabályok
fogyatékosságai miatt csak 15 hónap után kerülhet a
választópolgárok elé, bár ez eltelt hosszú idő egyúttal
teret adott a társadalmi vitának.
7. A demográfiai adatok tanúsága szerint Magyarország
és a magyar kisebbségi közösségek népessége folyamatosan
csökken. Erre a kérdésre a magyar államnak és a magyar
kisebbségek politikai reprezentációjának valamilyen
megoldást kell találnia. Lehet-e a határon túli magyarok
Magyarországra telepedésével ezt a kérdést úgy kezelni,
hogy a Kárpát-medencei magyar anyanyelvű népesség csökkenése
megálljon vagy legalábbis lassuljon?
Az anyaországi és elszakított területeken élő magyarság
fogyásának megállítása, mint két cél teljesítése nem
zárja ki egymást. A várhatóan nem nagy számban mégis
áttelepülést választók itteni gyarapodásuk eredményeit
részben haza is juttatnák, ezzel az ottani életesélyeket
(családalapítás stb.) is növelik. Ugyanakkor az anyaországból
induló befektetések, vállalkozások számára vonzóbb és
több esélyt ad a magyarság nagyszámú jelenléte a szülőföldjén,
ez pedig a hazai bővülésre és így közvetve a népesség
gyarapodásra is jótékony hatással lehet.
Kétségkívül emberi erőforrás tartalékot jelent a határon
túli magyarság, de népesedési statisztika javító célzatú
betelepítésük nem lehet cél, csak abszolút végszükség
helyzetben (mindenképpen kell betelepítés) képzelhető
el az részben vagy egészben.
Kétségkívül a hazai társadalombiztosítási és nyugdíjrendszer
működőképessége határán van az aktív munkaképes lakosság
egyre aggasztóbban csökkenő száma miatt. Néhány éven
belül elkerülhetetlenné válik jelentős számú külföldi
munkaerő beáramlása hazánkba, és egyáltalán nem mindegy,
hogy ezek maygarok vagy idegen kultúrkörből érkező személyek
lesznek, akik kezelhetetlen együttélési problémákat
okozhatnak.
8. Hogyan ítéli meg Magyarország jelenlegi migrációs
politikáját? Milyen alapelveket kell figyelembe venni
a magyar kormánynak az aktív migrációs politika kialakításakor?
Bár ezt nem érzem tárgykörbe tartozónak, röviden annyi,
hogy sajnos nincs hazai tudatos, aktív migrációs politika,
ez pedig hosszú távon komoly problmákat okozhat. A fő
szempont kellene legyen a magyar nemzeti érdekek előbbre
mozdítása a Kárpát-medencében.
9. A magyar kormány hogyan egyeztetheti össze a
klasszikus kisebbségvédelmi politikát az egyéni életpályák
mobilitási-migrációs igényeivel?
Az állami eszközrendszer csak diktatúrákban parancsolhatja
meg valakinek, hogy menejn vagy maradjon, illetve, hogy
hova menjen. Aki mindenáron el akarja hagyni szülőföldjét
azt semmilyen jogi szabályozás ebben nem akadályozza
meg, ezt mutatja az a sajnálatos tény, hogy a helyben
érvényesülés és magyarként való megmaradás nehézségei
miatt magyarok tízezrei vándoroltak ki szülőföldjükről
az utóbbi 15 évben. Egyébiránt senki nem írhatja elő
kötelező parancsként azt, hogy senki nem hagyhatja el
szülőföldjét, erre főleg azoknak nincs erkölcsi alapja,
akik nem kisebbségi sorban élnek és így nem kénytelenek
megtapasztalni nap mint nap a kisebbségi lét gyötrelmeit.
Más kérdés, hogy a Kárpát-medencén belüli helyváltoztatás
tágabb értelemben nem is minősül szülőföld elhagyásának,
mivel ez az egész terület a magyar nemzet természetes
lakhelye. Korábban sem okozott senkinek problémát az,
ha valaki Nagyváradról Debrecenbe költözött, vagy éppen
Budapestről Kassára.
Egyébként minden mértékadó kutatás azt mutatja, hogy
teljes életszerűtlen feltételezés az, hogy a határon
élő magyarok állampolgárságuk megszerzését követően
ezekért az európai mércével mérve sajnálatosan alacsony
szintű, megélhetést egyáltalán nem biztosító és döntő
többségében nem alanyi jogon, hanem rászorultsági alapon
vagy járulékfizetés fejében járó ellátások vagy európai
átlagbérek töredékét kitevő bérek érdekében tömegesen
hagynák ott egzisztenciájukat, vagyonukat és szülőföldjüket.
Hiába magasabbak relatíve az itteni bérek, a megélhetés,
otthonteremtés és fenntartás költségei is arányosan
magasabbak, tehát nincs miért ide özönleni.
10. Lehet-e, kell-e mérlegelni, "mennyibe
kerülnek" Magyarországnak a határon túli magyarok?
Lehet mérlegelni e szempontokat, de az ügy alapvetően
nem rövid távú pénzügyi szmponmtok alapján eldöntetndő
kérdés. Aki százezres nagyságrendű áttelepülővel számol,
annak egyáltalán nincs képe az elszakított magyarok
lélektanáról, vágyairól, szokásairól, szociológia jellemzőiről.
A népességmozgási adatok azt mutatják, hogy az utóbbi
időben kifejezetten lassul az elvándorlás, hiszen javulnak
az életfeltételek az elszakított területeken is. Ehhez
adna nagy segítséget a kettős állampolgárság. A kettős
állampolgárság lépéselőnyt jelentene számukra a többségi
nemzetekkel szemben. Lehetőséget a több évtizede halmozódó
hátrány csekély lefaragásához. A nemzetstratégiai folyamatok
kezelése, irányítása hosszú távú szemléletet igényel.
Egy-egy döntés csak évek, esetleg évtizedek múlva hozza
meg a gyümölcsét. Aki azt hangoztatja, hogy a kettős
állampolgárság évente mennyi pénzbe kerül, az figyelmen
kívül hagyja ezt. Ha csak így gondolkodnánk, akkor nem
költenénk az erdőkre, a gyermekekre és az autópályákra
sem. Nem mindig csak és kizárólag a rövid távú pénzügyi
szempontok játszanak szerepet egy nemzet életével kapcsolatos
döntésekben, hiszen ezek hosszú távon mindig előnyökkel
járnak.
Milyen gazdasági következményei lehetnek az etnikai
jellegű migrációnak?
Az utóbbi 15 év adatai azt mutatják, hogy az áttelepülés
az aktív munkaképes, iskolázottabb rétegeket érintette,
akik viszont nem minősültek szociálisan rászorultnak,
ellenben a tapasztalat azt mutatja, hogy a közteherviselésben
tisztességes módon résztvevő adófizetőkké váltak, ráadásul
az ország megtakarította képzésük, oktatásuk egy főre
jutó több millió forintos költségét is (ez egy orvos
esetén kb. 20 millió forint). Eddig a határon túlról
kb. 4500 magyar orvos jött át, ezzel már 10 milliárd
forintot spóroltak az államnak. Ha tehát van esetlegesen
áttelepülés akkor az az egészségbiztosítási ellátó rendszer
javára átlagosan fejenként havonta kb. 8000,- Ft többletbevételt
hoz, mivel a munkaképes személyek kisebb mértékben veszik
igénybe a magyar szociális és egészségügyi ellátás.
Aki nálunk lakhelyet létesít, annak el kell tartania
magát és családját munkával, az itt fog adózni jövedelme
után, itt fog fogyasztani adózott jövedelméből, mindez
pedig növeli a nemzeti jövedelmet, tehát az egyenleg
egyértelműen pozitív. A helyes számokon és számítási
módokon alapuló számítás szerint minden egyes áttelepülő
család évi min. 600 ezer forint többletet hozna.
11. Az eddigi támogatáspolitika és a kedvezmények
nyújtása mellett milyen új eszközökre lenne még szükség?
A magyar külpolitikának végre el kellene jutnia oda,
hogy a prioritás a nemzeti érdekek következetes képviselete,
ha úgy tetszik a magyar és ne az európai integráció
legyen. Egy ilyen szellemű, védhatalmi jellegű fellépés
a dél-tiroli vagy Áland szigeteki autonómia modellek
érdekében megkerülhetetlen állami feladat, és pontosan
Dél-Tirol esete mutatja, hogy magától egy ilyen eredmény
nem hullik az ölbe, azért szívósan kell dolgozni és
fellépni minden lehetséges fórumon, ha kell évtizedeken
át.
A magyar integráció és ezt ezt szolgáló nemzetstratégia
szempontjait sokkal mélyebben kellene minél szélesebb
körű kellő forrással ellátott intézményesítéssel beágyazni
a magyar törvényhozás, államigazgatás és társadalom
szöveteibe.
A Magyarok Világszövetsége politikai és pénzügyi számkivetettségét
a politikai szereplőknek meg kell szüntetniük, vissza
kell az MVSZ-t emelniük legalább arra a szintre, ahol
2000 május előtt volt, mert ezzel a népszavazási kezdeményezéssel
is bebizonyította az MVSZ, hogy erre a szervezetre a
fenti célok érdekében szükség van.
A támogatáspolitikában is radikális változásokra van
szükség, forrás bővítésre és a az eredményesség növelésre
kell koncentrálni.
III. Politikai stratégiák és
jogi megoldások
12. A "kettős állampolgráság" körülötti
vita mennyiben szól a határokon kívül élő magyarokról,
és mennyiben vált belpolitikai kérdéssé?
Ez egy összmagyar ügy, tehát minden magyarról kellene
szóljon, de természetesen különös hangsúllyal a határon
kívül rekesztettekről. Az, hogy belpolitikai kérdéssé
- is - vált, annak a versengő többpártrendszerből fakadó
szükségszerűség az oka.
13. A "magyar kérdés" nincs végiggondolva
- állítja Kis János a Túl a nemzetállamon című tanulmányában.
Milyen jövőképekben lehet gondolkodni?
A már kifejtettek szerint a határon átívelő nemzeti
integráció jövőképében.
14. Milyen nemzetközi visszhanggal, dokumentumokkal
(pl. az 1997-es ET állampolgársági egyezmény) kell számolni
a magyar állampolgárság kiterjesztésekor? Mennyire relevánsak
ezek a jelenlegi "kettős állampolgárságról"
szóló vitában?
A magyar állampolgárság - áttelepülés nélküli - kedvezményes
honosítás útján történő megadása nem ellentétes a Magyarországra
is kötelező nemzetközi egyezményekkel, így például az
Európa Tanács keretében, 1997. november 6-án kelt, az
állampolgárságról szóló Európai Egyezménnyel, amely
szerint minden állam területi felségjogánál fogva önmaga
határozza meg, hogy az állampolgársága milyen feltételekkel
szerezhető és tartható meg, illetve veszíthető el. Bár
az állampolgársági jog megalkotása az állami szuverenitás
egyik legmarkánsabb kifejeződése, az államok belső jogalkotásuk
mellett a nemzetközi szerződések rendelkezéseit (ajánlásait)
is figyelembe veszik. Ilyen nemzetközi szerződés az
Európa Tanács keretében, 1997. november 6-án kelt, az
állampolgárságról szóló Európai Egyezmény is.
Az Európai Unió 25 tagállama közül több mint 15 ismeri
és alkalmazza a kettős állampolgárságot. Portugália,
amely tagja az Európai Uniónak és aláírta állampolgárságról
szóló egyezményt, állampolgársági törvényében kifejezetten
biztosítja a bizonyítottan portugál származásúak részére
a kedvezményes honosítást, azaz nem kívánja meg az ilyen
kérelmezőktől a helyben lakást. Hasonló szellemiségű
jogszabályt fogadott el Spanyolország és Olaszország
is.
Észtország és Lettország nemzetközileg elismert nemzeti
önvédelmi törekvéseik keretében a területükön élő nagyszámú
orosz számára rendkívül szigorú, kifejezetten saját
nemzeti, etnikai szempontjaikon alapuló állampolgársági
törvénnyel léphettek be az Unióba. Az Európa Tanács
erre úgy reagált, hogy "a balti államoknak alapos
indokuk van visszaszerezni és megőrizni nemzeti identitásukat,
ezért az észt és lett nemzet ilyen eszközökkel való
védelme és összetartása méltánylandó".
Az Európai Unió tagállamai széles körben biztosítanak
kedvezményeket a honosítási eljárásokban, ezt pedig
számos esetben nem kötik bevándorláshoz, tehát az adott
állam területén lakáshoz vagy tartózkodáshoz. Vannak
etnikai alapú kedvezmények, tehát a nemzetiségi hovatartozás,
nemzetiségi származás alapján, ez kifejezetten jellemző
Németország, Spanyolország, Görögország és Finnország
szabályozásában. Földrajzi és nyelvi alapú kedvezmények,
melyek az adott állam kulturális és nyelvi entitásához
tartozókat, de főként a volt gyarmati, protektorátusi
területeken élőkét érintik megfigyelhetők Franciaország
szabályozásában. Tisztán kulturális kötödésen alapuló
szabályozás Belgiumban van.
A magyar állampolgárság kedvezményes honosítás útján
történő megadása tehát nem ellentétes sem a hazai jogszabályokkal,
sem az Európai Unió szabályaival és elveivel, sem pedig
a nemzetközi jog egyéb előírásaival.
15. Kérjük fejtse ki véleményét a népszavazás várható
eredményéről. Elemezze az alternatívák következményeit.
Az eredményes népszavazás során szerintem egyértelmű
többséget kap az igen, legalább 1 millióval nagyobb
számban a nemnél. A népszavazási eredmény jogerős megállapítását
követően a Kormány köteles lesz az állampolgársági törvény
megfelelő módosítására négypárti egyeztetés után rövid
időn belül, még az idén törvényjavaslatot előterjeszteni,
amelye az Orszggyűlés akár még az idén el is fogadhat,
a módosítás pedig 2005. január 1-én hatályba léphet,
a hatálya ki kellene terjedjen a folyamatban levő ügyekre
is. Ezzel párhuzamosan a tágabb horizontú jogszabálymódosításokat
is el kell kezdeni előkészíteni.
A népszavazás nem várt kedvezőtlen kimenetele esetén
akár már másnap a kérdés az Országgyűlés napirendjére
tűzhető vagy újra népszavazásra bocsátható, ha nem igen
válasz születik, akkor semmi nem dől el végérvényesen,
komoly vesztség nincs, inkább egy átmeneti érzelmi-lelki
csalódást okozhat, azonban mivel az elmúlt 100 évben
már annyi mindent túlélt nemzetünk, hogy ez sem fogja
megrendíteni, meg fogja találni akibontakozás új útjait.
A népszavazással kapcsolatos társadalmi vita arra mindenképpen
hasznos volt, a határon túlra szakított magyarság sorsát
a korábbiakhoz képest sokkal mélyebben megismerte a
hazai lakosság széles köre, ezzel jobban lehet képes
felismerni és megtapasztalni a nemzeti összetartozás
érzését és erejét, kifejezésre juttatni szolidaritását
az önhibáján kívül magyarként élni kívánó nemzettársaival
szemben. A politikai erők is elkezdtek rálicitálni a
népszavazásra, ezért ha az ígéretekből bármi is megvalósul
az is eredmény, a korábbi stagnáláshoz vagy támogatás
csökkenéshez képest.
16. Milyen jogi megoldás volna az állampolgárság
kérdésében a leghatékonyabb és a külhoni igényeket leginkább
kielégítő? Elégségesnek tartja-e a jelenlegi állampolgársági
törvény módosítását vagy más jogi megoldások is felmerülhetnek?
Az állampolgársági tövény mellett át kell tekinteni
az egész magyar jogrendszert és harmonizálni kell a
magyar-magyar integráció követelményeu szerint. Az állampolgársági
tövényben egy külön fejezetben kellene szabályozni ezt
a speciális honosítási formát, egyszerűsített és rövidített
eljárási szabályokkal kell alkalmazhatóvá tenni.
Az egyébként megalapozatlan aggodalmak eloszlatását,
továbbá az amúgy is csekély áttelepülési szándékok tompítását
jól szolgálná és egyúttal lakcímbejelentésekkel kapcsolatos
bármilyen visszaélést kizárhatná, ha a külföldön élő
magyar állampolgárok - mai is létező, jelenleg önkéntes
- nyilvántartásába való felvételt kötelezővé tennénk,
és a státustörvény kedvezményeit a nyilvántartásban
szereplő magyar igazolvány tulajdonosok számára az állampolgárság
megszerzése ellenére biztosítaná. Ha viszont a külföldön
élő, magyar igazolvánnyal rendelkező, magyar állampolgár
magyarországi lakcím bejelentést tenne, akkor a külföldön
élő magyar állampolgárok nyilvántartásából törölnék
és ezzel elveszítené a kedvezményeket, emiatt pedig
nem fog „fiktív” lakcímbejelentést tenni senki. Másrészről
semmi akadálya nincs annak, hogy a lakcím bejelentésre
vonatkozó jogszabályokat úgy módosítsák, hogy az életvitelszerű
magyarországi tartózkodás feltételének igazolását még
szigorúbb kritériumokhoz kötik. De az is megoldás lehet,
hogy ha a határon túli magyar állampolgár itteni lakcímet
szeretne bejelenteni, ahhoz neki igazolnia kell azt,
hogy a saját államában a lakcímét megszüntette.
17. Ön szerint lehetséges-e a magyar állampolgárságnak
a lakóhely szerinti korlátozott megadása például politikai
jogok nélkül? Lehetséges-e illetve milyen módon lehet
a kettős állampolgárok jogait korlátozni?
Jogi értelemben ugyan csak egyfajta állampolgárság
van, de a hozzáfűzött jogosítványok körét illetően a
ma hatályos jogrendben is számos olyan rendelkezés van,
ami különbséget tesz a Magyarországon élő és a magyarországi
lakhellyel nem rendelkező magyar állampolgárok között.
A választójog, a szociális, családügyi ellátások mind
magyarországi lakhelyhez kötöttek, az egészségügyi ellátások
szintén, ezen kívül a szociális ellátások esetében a
rászorultságot is igazolni kell, illetve az egészségügyi
ellátások pedig döntően járulékfizetés-kötelesek. A
nyugdíjhoz hosszú szolgálati idő és sok évi járulékfizetés
szükséges. Egyébként pedig az állampolgársághoz fűződő
jogok köre a lakhellyel rendelkező és nem rendelkező
állampolgárok között az indokolt különbségtétel keretei
között jogszabályi eszközökkel megfelelően változtatható
azon elv szerint, hogy lehetőleg a közteherviselésben
való részvétel legyen a pénzbeli juttatások alapja.
Végül pedig fontos rögzíteni, hogy számos alkotmányos
alapjog és ellátás megillet számos Magyarország területén
tartózkodó nem magyar állampolgárt, pl. nálunk dolgozó
EU polgárok és családtagjaik jogosultak a családtámogatási
ellátásokra (családi pótlék, gyermekgondozási támogatás,
gyermekgondozási segély, gyermeknevelési támogatás;
anyasági támogatás), illetve egyes szociális ellátásokra
(átmeneti segély, időskorúak járadéka).
Egy speciális külhoni jogállás létrehozása elképzelhető-e
a státustörvény módosításával a "kettős állampolgárság"
megadása nélkül?
Ez ma már meghaladott elképzelés.
18. Véleménye szerint milyen reakciókat vált ki
a környező országok politikai elitjében a magyar állampolgárság
kedvezményes kiterjesztése?
Eddig még negatív vélemény nem volt, ha lenne is támadás
az az intézkedés nemzetközi jogi szempontból támadhatatlan
jellege miatt lepattanna. El kell fogadják a helyzetet
az utódállamok, s ha elég bölcsek akkor inkább az együttműködés
irányait keresik.
19. Mennyiben jelent szakítást a magyar állampolgárság
kiterjesztése az eddigi magyar kisebbség-, illetve nemzetpolitika
eddigi gyakorlatával, alapelveivel kapcsolatosan, s
mennyiben tekinthető az 1989 óta kialakult gyakorlat
betetőzésének?
Kétségkívül szakít, de a magyar állampolgárságnak az
elszakított nemzetrészekben élő magyarok számára történő
visszaállítása nem valamiféle nemzeti atavizmus kifejeződése,
hanem egy létében fenyegetett nemzet védekezési technikája.
Nemcsak jogunk, de kötelezettségünk ilyen módon is megőrizni
nemzeti identitásunkat.
Bp. 2004. november 22.
Dr. Gaudi-Nagy Tamás |