Válaszok
I. Elméleti keretek
1. A "kettős állampolgárság" kérdése
több elméleti keretben megközelíthető. Az állampolgárság
egy adott állam és adott egyén közötti jogviszonyt fejez
ki. Magyarország és a határon túli magyarság közötti
viszony mindezidáig rendezetlen. Ön milyen elméleti
keretben elemezné a "kettős állampolgárság"
körül kialakult vitát?
Az állampolgárság az állam és az egyén közötti jogviszonyt
jelent. E jogviszony tárgya, a vonatkozó jogok és kötelességek
rendszere a belső jog szabályozási körébe tartoznak,
azaz nem tekinthető nemzetközi jogi problémának. A Nemzetközi
Bíróság még 1955-ben rögzítette a Nottebohm ügyben,
hogy minden állam szuverén joggal rendelkezik annak
eldöntésében, hogy az állampolgárságot miként lehet
megszerezni, elveszteni. Természetesen ez csak az állampolgárság
megszerzésének tradicionális eseteire vonatkozhat, azaz
az egyéni kérelmezés eseteire. Az állampolgárság kollektív
megszerzésének és egyoldalú, egyéni kérelem nélküli
kiterjesztésének esetei, mint ahogyan a jelenlegi hazai
elképzelésekről van szó, már felvethetnek nemzetközi
jogi kérdéseket is, mivel az ilyen egyoldalú állami
döntés hatása külföldön is jelentkezik, egy külföldi
állam lakosságának a jogi viszonyát, helyzetét változtatja
meg. Mint ismeretes a lakosság az állam egyik alapvető
ismérve, felmerül a kérdés, atekintetben, ha egy állam
megkísérli egyoldalúan megfosztani egy másik államot
a lakosságától, nem minősül-e barátságtalan intézkedésnek
vagy valami másnak ezen utóbbi állammal szemben? Azaz
az állampolgárság megszerzésének ilyen eseteiben az
érintett államok kötelesek tárgyalások révén rendezni
a problémát, ellenkező esetben, különösen ha az érintett
állam kifogásolja az ilyen egyoldalú döntést, annak
komoly, előre meg nem jósolható következményei lehetnek.
Így például, bármely érintett állam, amely állam polgáraira
megtörténik azt állampolgárság kollektív kiterjesztése,
igen érzékeny válaszintézkedéseket hozhat belső jogalkotási
aktusok által: jogszabályban mondhatja ki, hogy a külföldi
állampolgársággal rendelkező személyek elveszítik a
hazai (pl. román, szlovák) állampolgárságukat és az
ezen utóbbihoz kapcsolódó kedvezményeket. S ezzel is
megkönnyítheti az érintett személyek távozásra bírását
az országból
2. Ki tekinthető határon túli magyarnak? Ki és
milyen kritériumok alapján jogosult dönteni erről a
kérdésről? Mennyire szabad, és hogyan lehet ezt jogszabályban
szabályozni?
Ez egy igen bonyolult kérdés, amelyre megfelelő választ
csak az érintett személy adhat. Sem az anyaország, sem
az érintett személyek kollektív szervezetei (romániai,
ukrán, szlovák magyarságot képviselő szervezetek) objektív
és kielégítő döntést nem hozhatnak Központilag, az egyén
részvétele nélkül meghatározott kritériumok sok esetben
igazságtalan és alaptalan megkülönböztetés forrásává
válhatnak.
3. A határon túli magyarok milyen problémáira jelentett
megoldást a státustörvény és mire nem? A megoldatlanul
maradt kérdések közül, melyek kezelhetőek a "kettős
állampolgárság" eszközével?
A státustörvény az alapvető problémára, nevezetesen:
a határon túli magyar kisebbségeknek az anyaországgal
való akadálymentes kapcsolattartása a schengeni egyezmények
életbeléptetését követően , nem ad megoldást. Tulajdonképpen
ez váltotta ki az un. kettős állampolgárság szindrómát.
E kapcsolattartás akadálymentes biztosításáról nem a
bizonytalan és kiszámíthatatlan következményekkel járó
kettős állampolgárság intézményesítése, hanem az EU-hoz
való csatlakozásunk feltételeinek pontosabb egyeztetése
révén kellett volna gondoskodni. A kettős állampolgárságnak
(a külföldön élő magyaroknak magyar útlevéllel történő
ellátása)-amennyiben ezt az útlevelet nem a magyarországi
letelepedéshez, hanem az egyéb EU-os országokba való
bevándorlás céljából veszik igénybe, éspedig tömegesen-
esetleg olyan következménye is előállhat, hogy a magyarokkal
szemben(minden magyar vonatkozásában) vizumkényszert
lesznek kénytelenek bevezetni az EU egyéb államai.
4. Mennyiben összeegyeztethető a magyar állampolgárság
kiterjesztése a különböző magyar regionális kisebbségek
közösségépítő törekvéseivel (önálló oktatási, kulturális
intézményrendszer, kulturális, regionális autonómia)?
Szerintem az állampolgárság kiterjesztése nincs közvetlen
összefüggésben a magyar kisebbségek közösségépítő törekvéseivel.
Nem akadályozza és nem mozdítja elő azokat.
5. Milyen új perspektívákat kínál a magyar-magyar
kapcsolatokban az európai integráció, az EU bővítése?
Különösebb előnyökre nem igen lehet számítani, eltekintve
azoktól az esetektől, amikor mind Magyarország, mind
a magyar kisebbségekkel rendelkező szomszédos országok
az EU tagjává válnak.
II. Demográfia és migráció
6. Miként ítéli meg a népszavazási kezdeményezés
időzítését és a népszavazásra föltett kérdés megfogalmazását?
Nem csak a népszavazás időzítése, de kiírása is, azaz
kezdeményezése elhibázott lépésnek tűnik. Nem lenne
szabad népszavazást tartani egy olyan kérdésről, amelynek
eldöntéséhez nincsenek megfelelő, megbízható információk.
Nem világosak a következményei sem az igen, sem a nem
szavazásnak. Bármilyen eredménye is lesz a népszavazásnak,
az csak tovább fogja növelni a zavart és bizonytalanságot.
7. A demográfiai adatok tanúsága szerint Magyarország
és a magyar kisebbségi közösségek népessége folyamatosan
csökken. Erre a kérdésre a magyar államnak és a magyar
kisebbségek politikai reprezentációjának valamilyen
megoldást kell találnia. Lehet-e a határon túli magyarok
Magyarországra telepedésével ezt a kérdést úgy kezelni,
hogy a Kárpát-medencei magyar anyanyelvű népesség csökkenése
megálljon vagy legalábbis lassuljon?
Igen, a magyar kisebbségek bevándorlásának ösztönzése
megoldást jelenthet a hazai demográfiai probléma kezelésére.
Éspedig a legjobb megoldást jelenti, mivel a hazai lakossággal
azonos kultúrájú lakosság integrálásáról van szó, ami
révén el lehet kerülni az un. multikulturális társadalmak
által megtapasztalt problémákat. Bár egy ilyen politikának
lehetnek káros következményei is, jelentősen meggyengítheti
a magyar kisebbségeket a szomszédos országokban
8. Hogyan ítéli meg Magyarország jelenlegi migrációs
politikáját? Milyen alapelveket kell figyelembe venni
a magyar kormánynak az aktív migrációs politika kialakításakor?
Jelenleg nem világos, hogy ebben a migrációs politikában
milyen szerepet szánnak a magyar kisebbségeknek (ez
stratégiai kérdés), s az sem világos, hogy készültek-e
reprezentatív felmérések arról, hogy a magyar kisebbségek
anyaországbeli letelepedésének ösztönzése révén meg
lehet-e oldani a hazai demográfiai problémát? Ha nem,
akkor milyen egyéb népességekre vonatkozó migrációt
célszerű ösztönözni?
9. A magyar kormány hogyan egyeztetheti össze
a klasszikus kisebbségvédelmi politikát az egyéni életpályák
mobilitási-migrációs igényeivel?
Nem világos, mivel a migrációs politika statégiai kérdései
nem eldöntöttek.
10. Lehet-e, kell-e mérlegelni, "mennyibe
kerülnek" Magyarországnak a határon túli magyarok?
Milyen gazdasági következményei lehetnek az etnikai
jellegű migrációnak?
Célszerű lenne, de a jelenlegi nyilvántartások alapján
lehetetlen pontos választ adni.
11. Az eddigi támogatáspolitika és a kedvezmények
nyújtása mellett milyen új eszközökre lenne még szükség?
A GAZDASÁGI KAPCSOLATOK RADIKÁLIS FEJLESZTÉSÉRE.
III. Politikai stratégiák és
jogi megoldások
12. A "kettős állampolgráság" körülötti
vita mennyiben szól a határokon kívül élő magyarokról,
és mennyiben vált belpolitikai kérdéssé?
A KISEBBSÉGI KÉRDÉS MODERN FEJLŐDÉSI SZAKASZBAN A KEZDETEKTŐL
FOGVA MINDIG IS BELPOLITIKAI KÉRDÉS VOLT, S A KETTŐS
ÁLLAMPOLGÁRSÁGRÓL SZÓLÓ JELENLEGI VITA IS AZZÁ VÁLT.
13. A "magyar kérdés" nincs végiggondolva
- állítja Kis János a Túl a nemzetállamon című tanulmányában.
Milyen jövőképekben lehet gondolkodni?
A TANULMÁNY KÖVETKEZTETÉSEIVEL EGYET LEHET ÉRTENI
15. Kérjük fejtse ki véleményét a népszavazás várható
eredményéről. Elemezze az alternatívák következményeit.
Érvénytelen lesz és a nem szavazatok fognak dominálni.
A következményekről ld. a 6. pontban adott választ.
16. Milyen jogi megoldás volna az állampolgárság
késésében a leghatékonyabb és a külhoni igényeket leginkább
kielégítő? Elégségesnek tartja-e a jelenlegi állampolgársági
törvény módosítását vagy más jogi megoldások is felmerülhetnek?
Igen, a jelenlegi állampolgársági törvény módosítása
elégségesnek tűnik. Továbbá fel kell vetni a magyar
igényeket a schengeni egyezményhez való csatlakozás
során
17. Ön szerint lehetséges-e a magyar állampolgárságnak
a lakóhely szerinti korlátozott megadása például politikai
jogok nélkül? Lehetséges-e illetve milyen módon lehet
a kettős állampolgárok jogait korlátozni? Egy speciális
külhoni jogállás létrehozása elképzelhető-e a státustörvény
módosításával a "kettős állampolgárság" megadása
nélkül?
Amennyire lehetséges el kell kerülni az állampolgárok
közötti különbségtételt, nem lehetnek első és másod
rendű állampolgárok. Érvényesíteni kell a diszkrimináció
tilalma elvét.
18. Véleménye szerint milyen reakciókat vált ki
a környező országok politikai elitjében a magyar állampolgárság
kedvezményes kitejesztése?
Nem lehet előre megjósolni.
19. Mennyiben jelent szakítást a magyar állampolgárság
kiterjesztése az eddigi magyar kisebbség-, illetve nemzetpolitika
eddigi gyakorlatával, alapelveivel kapcsolatosan, s
mennyiben tekinthető az 1989 óta kialakult gyakorlat
betetőzésének?
Egy lényeges újításról van szó, és valóban az 1989-ben
elkezdődött folyamat következményéről beszélhetünk,
betetőzéséről nem, mivel nem világos, az autonómia kérdése
milyen irányba fog fejlődni.
Masenkó-Mavi Viktor |