Válaszok
I. Elméleti keretek
1. A "kettős állampolgárság" kérdése
több elméleti keretben megközelíthető. Az állampolgárság
egy adott állam és adott egyén közötti jogviszonyt fejez
ki. Magyarország és a határon túli magyarság közötti
viszony mindezidáig rendezetlen. Ön milyen elméleti
keretben elemezné a "kettős állampolgárság"
körül kialakult vitát?
Válaszom nem annyira a vita lehetséges elméleti kereteire
vonatkozik, mint azokra a keretekre, amelyekben az utóbbi
hetekben zajló politikai vita értelmezhető. A kettős
állampolgárságról való népszavazásra kérdésére két "nagy"
diskurzus telepedett rá Magyarországon: az egyik egy
szélsőjobboldalinak indult majd az egész jobboldal által
átvett nacionalista diskurzus, amelyet ideologikus tartalmán
túl a moralizálás, a historizmus, és az érzelmi túlfűtöttség
jellemez. A másik egy az előző diskurzussal szemben
megfogalmazódó, saját nyelvezetét és érveit sokáig kereső
diskurzus, amely végül az emocionalitással a racionalitást,
a józan ítélőképességet és a költségkalkulációkat állította
szembe. Az eredetileg a felvilágosodás és az egyetemesség
érveivel érkező diskurzusba azonban alattomos célzások
keveredtek az országot veszélyeztető bevándorlókra,
arra, hogy mennyien lesznek (nagyon sokan, a találgatások
néhány tízezertől néhány százezerig terjednek), mennyibe
fognak kerülni (elviselhetetlenül sokba különösen a
rendszerváltás után elszegényedett rétegnek). Mindeközben
azt sejtetik, hogy akik elözönlik az országot, nem fognak
dolgozni - hiszen nem befizetői, hanem használói lesznek
a szociális rendszernek - vagy ha netalán mégis, akkor
csak alacsony képesítésű vagy szakképesítetlen munkát
képesek végezni - hiszen maximum minimálbérrel lehet
számolni az ő vonatkozásukban. (És különben mi jót lehetne
feltételezni olyan emberekről, akik az első anyagi csábításnak
engedve tömegesen hagyják el otthonukat?)
Sík Endre a Magyar Narancsban vele és Örkénnyel készült
interjúban erre a jelenségre a jóléti sovinizmus fogalmat
használja. Én szigorúbb volnék, megítélésem szerint
a nacionalista diskurzussal szemben a kormánypártoknak,
különösen a nagyobbik kormánypártnak sikerült egy idegengyűlölő,
xenofób kampányt megfogalmaznia. Nem kellett sajnos
ezt a diskurzust már kitalálni, csupán azt, hogy népszavazási
"nem" népszerűsítését az utcai xenofób diskurzusok
felkarolására lehet rábízni.
A xenofóbiát pedig nemcsak hogy összeférhetetlennek
tartom mindenféle liberális vagy szociáldemokrata érveléssel,
és ezeknek a kisebbségekhez, bevándorlókhoz való viszonyának
európai tradicióival (gondoljunk bele, hogy mit szólna
egy hasonló kampányhoz egy németországi török), de nagyon
veszélyesnek is. Legalább annyira veszélyesnek mint
a felelőtlen ígérgetések szóvirágos jobboldali diskurzusát.
Legalább öt szempontból: (1) bántó, sőt sértő a határon
túli magyarokra nézve, mert ellenséges érzületek tárgyává
teszik őket (2) ugyanígy bántó a Magyarországon élő
külföldiekre, bevándorlókra, menekültekre, stb. nézve
- akik, mint ahogy Melegh Attila emlékeztet minket Népszabadság
beli hozzászólásában, már itt vannak, nem lesznek vagy
lehetnek, (3) bántó a környező országok többségeire
(különösen a románokra) nézve is, mert megerősíti a
velük szembeni sztereotip gondolkodást is (4) káros
az eredeti kérdésfelvetésre nézve, amely az állam és
a nemzet, az állampolgárság és a nemzettagság viszonyát
lett volna hivatott (újra)tárgyalni, és (5) nem utolsó
sorban káros a magyar demokráciára nézve, amelyben a
szélsőségek nem tudnak leválni a mérsékelt politikai
gondolkodásról és vitákról.
Vagyis abban a borzasztóan kellemetlen helyzetben látom
magunkat, hogy ezen a népszavazáson nincsen jó lelkiismerettel
felvállalható válasz, mert amíg az egyik alternatíva
a szélsőjobboldali revizionizmussal kacsint össze, annak
egy (többé-kevésbé) civilizált formáját képviseli, a
másik egy korszerű, máshol honos politikai eszme népszerűsítésére
a jóléti vagy középosztályi sovinizmust és az idegenellenesség
populáris formáit találta meg, amelynek retorikájában
a honos (magyar állampolgársággal rendelkező) csórót
a határontúli (magyar állampolgárság után sóvárgó) csóróval
állítják szemben.
2. Ki tekinthető határon túli magyarnak? Ki és
milyen kritériumok alapján jogosult dönteni erről a
kérdésről? Mennyire szabad, és hogyan lehet ezt jogszabályban
szabályozni?
Sokan elmondták már énelőttem e kérdés vitájában -
abban a komolyabb részében, amit már alig hallani a
harsány szélsőségektől - hogy egyfelől nehéz, kockázatos,
másfelől fölösleges - a 21. század elején az állampolgárság
intézményét etnikai hovatartozáshoz kötni. Többek között
azért, mert kinek volna joga eldönteni másról, hogy
magyar-e vagy sem, hogy elég magyar-e ahhoz, hogy a
magyar állampolgárság kegyében részesüljön. Számolni
kell azzal, hogy a régióban, azokon a területeken amelyeken
sokan csak "tiszta magyar" közösségeket látnak,
egyre jelentősebb a vegyesség mértéke, számaránya. (Számos
olyan példáról hallottunk, hogy erdélyi státusirodákba
románul beszélő személyek mentek be, magukat magyarnak
vallották, de az űrlapot csak egy hivatalnok segítségével
tudták kitölteni. Intézményi ajánlásuk is volt. A példákban
különböző megoldások vannak erre a helyzetre. Vannak
olyanok, amelyekben a kérelmezőt szóban elutasították,
és olyan is, amelyben az érintett hivatalnok megbotránkozása
ellenére segített, továbbította a kérelmet.)
Vagyis arra a kérdésre, hogy a magyar állam etnikai
alapon kiválaszthatja-e az újfajta állampolgárság alanyait,
az a válaszom, hogy nem. Ha azt gondolja valaki, hogy
Trianon miatt a magyar állam igazságtétellel tartozik
azokkal szemben, akiket akkor akaratukon kívül megfosztottak
a magyar állampolgárságuktól, rendben (vagy akár rendben
is lehetne) de akkor ezt mindenkivel szemben gyakorolni
kell, akit, illetve akiknek a felmenőit ez az igazságtalanság
érte. Vagyis az elcsatolt területeken lakó minden valamikori
magyar állampolgár leszármazottjának, - ha kéri - vissza
kell adni a magyar állampolgárságot. Ezzel egy történeti
restitúció történik ugyan - amivel nem feltétlenül értek
egyet - de a magyar állam legalább nem etnikai alapon
tesz különbséget azok között, akik jogosultak erre,
és akik nem. Emellett szólna az az érv is, hogy nem,
vagy kevésbé verne éket a környező országok multietnikus
településeinek lakói közé, vagyis kevésbé válna az ottani
társadalmi integráció akadályává. Kérdés azonban, hogy
kell-e nekünk az a multietnikus ország, ami a magyar
állampolgárság történelmi, de nem etnikai alapon való
kiterjesztésével esetleg előállna. Nem volna a környező
országokkal még nagyobb a konfliktus veszélye?
3. A határon túli magyarok milyen problémáira
jelentett megoldást a státustörvény és mire nem? A megoldatlanul
maradt kérdések közül, melyek kezelhetőek a "kettős
állampolgárság" eszközével?
Empirikus társadalomkutatóként két dolgot tartok érdemesnek
vizsgálni: egyfelől azt, hogyan valósul(t) meg a határontúli
magyarok magyar állampolgárságáról szóló vita, milyen
konkrét jelentésekkel ruházták fel az ügyet. Ezt igyekeztem
felvázolni az első kérdésre adott válaszomban. Másfelől
azt, hogy milyen problémák, kérdések hívták egyáltalán
életre ezt a helyzetet, hogy miért volt erre a kérdéseltevésre
egyáltalán szükség, milyen problémát kívántak a kezdeményezők,
és híveik megoldani általa. Ennek megértése talán alternatív
javaslatok megfogalmazását is könnyebben lehetővé teszi.
A választ itt négy vázlatpontban foglalnám össze. Vegyük
sorba, milyen okai lehetnek valakinek arra, hogy a környező
országokban élő magyar identitású embereknek magyar
állampolgárságot akarjon adni (úgy, hogy az illető nem
költözik közben Magyarországra).
(1) etnikai konfliktusok veszélye, amelyek magyar érintettjeivel,
áldozataival szemben felelősséggel tartozik a magyar
állam - a magyar állampolgárság ebben az esettben egyfajta
védettséget jelent a túlerőben, fölényben levő etnikai
többséggel szemben
(2) az elcsatolt területekről Magyarországra való utazás,
a kapcsolattartás, és ott egyenjogú emberként való létezés
nehézségei - a magyar állampolgárság ebben az esetben
az utazás szabadságát és a korlátlan és teljes jogú
Magyarországon való tartózkodást tenné lehetővé
(3) a kisebbségben élők etnikai alapú nemzeti identitásának
el nem ismeretsége - a magyar állampolgárság a Magyarországon
élő és a határon túl élő magyarok azonos nemzethez való
tartozásának közjogi elismerése és bizonyítéka volna
(4) az „egy ország egy nemzet” eszme kísértete, amit
azóta, mióta meghiúsult, próbálják különböző módokon
helyreállítani - erre való újabb kísérlet az állampolgárság
kiterjesztése az elcsatolt területek magyar lakóira.
A státustörvény a fentieket lefordította a kedvezmények
és támogatások nyelvére, kedvezményekben részesítve
azokat, akik kapcsolatban vannak az anyaországgal, és
támogatva azokat (és azok intézményeit) akik kisebbségben
is a magyar identitást választják. Mindezt egy igazolványban
materializálódó kapcsolaton keresztül, amely létrejön
az egyes egyén, magát magyarnak valló nem magyar állampolgár
és a magyar állam között. A státustörvény különösen
az igazolvány által már feszegette a nemzetállam, a
szuverenitás eszme stb. határait, de hosszú egyezkedések
után sikerült egy olyan kompromisszumos megoldást találni,
ami szerint az igazolvány valójában a kedvezményekre
való jogosultság bizonyítéka és azon kívül egy szimbolikus
aktus. Vagyis a négy fentebb felsorolt probléma közül
a harmadikra adott egyfajta választ.
De térjünk vissza a megoldatlan problémákra.
(1) A konfliktusokkal való érvelés azért nem stimmel,
mert - amiként számtalan az utóbbi tíz évben végzett
kutatás mutatja - a környező országok magyarok által
(is) lakott területein nincsen ilyen veszély. Ha meg
van, akkor a menekültek azonnali befogadása és ügyük
külpolitikai képviselete jelent igazi segítséget.
(2) Szabadkáról Szegedre vagy Beregszászból Debrecenbe
utazni bonyolult volt eddig is, de Magyarország Európai
Uniós csatlakozása után már sokkal bonyolultabb. Ez
megnehezíti az ott élők életét, vagyis olyan probléma,
ami sürgősen megoldásra vár. Kérdés, hogy a magyar útlevél
vagy egy 10 éves vízum (esetleg egyéb határátlépésre
jogosító okmány) volna a jobb és gyorsabb megoldás.
A környező országokból érkező magyarországi munkavállalók
kérdése talán még nehezebb. A probléma azonban nem az,
hogy mennyien lesznek még, hanem az, hogy akik már itt
vannak, azok előtt a munkavállalás és tartózkodás hivatalos
útját miként lehet megnyitni, hogy egyfelől őket megszabadítsuk
a megalázó, kínos helyzetektől, másfelől, hogy az államnak
munkájuk után adóforintjai, a szociális rendszernek
jövedelme származzon. El kell dönteni, hogy ez egy állampolgárság-politikai
vagy egy migrációs politikai kérdés. Én azt gondolom,
hogy az utóbbi eredményesebb lehet ebben az ügyben.
(3) Eddig is sejteni lehetett, ami a mostani cirkusz
hátterében kikristályosodni látszik: Magyarországon
a kétféle, a politikai és az etnikai alapú nemzetkoncepció
hívei nagyjából megoszlanak a baloldali és jobboldali
elit között, amiként - Örkényék kutatása szerint - a
társadalomban is nagyjából ez a helyzet. A határon túli
magyar elit viszont szinte egyöntetűen egy etnikai kulturális
értelemben egységet alkotó magyar nemzetet lát, vagy
legalábbis ennek a szemléletnek van ott nyilvánossága
és populáris támogatottsága. Az erdélyi magyar vezetők,
amiként a magyar nemzetiségű román állampolgárok sem
látnak ellentmondást aközött, hogy valaki romániai/
román állampolgár és ugyanakkor a magyar nemzethez tartozik.
Gondoljunk a román államelnökségért kampányoló és ugyanakkor
a MÁÉRT találkozóján a magyar állampolgárság kiterjesztésért
síkra szálló Markó Bélára. Vagy arra az igen széles
körben elterjedt diskurzusra, ami szerint az erdélyi
magyarok magukat „magyarabbaknak”, autentikusabb magyaroknak
látják, mint Magyarországon élőket. Ezt a politikai
következményei tekintetében mindezidáig átgondolatlan
érzelmi és kulturális kötöttséget, vonzalmat fordították
le most e vita közepette a magyar állampolgárság akarására.
A határontúli magyarok - legalábbis az a részük, akik
egyáltalán foglalkoznak ezzel a kérdéssel - meglátásom
szerint azt akarják, hogy magyarságuk el legyen ismerve
Magyarországon. Kérdés, hogy ezt milyen módokon lehet
megtenni, és milyen módon lehet kommunikálni. Az egyik
eszköz, pont a magyar igazolvány volna, hiszen - ha
nem tévedek - pont erre lett kitalálva. További, ennél
nehezebb kérdés, hogy miként lehet őket bevonni, elhelyezni
abban a vitában, ami Magyarországon a politikai nemzetfogalom
és az etnikai alapú nemzetkoncepció megméretéséről szól.
(4) A nemzetállamokból álló világrend hozta létre az
"egy ország-egy nemzet" ideálját, ami a nacionalizmusok
logikájának alappillére lett. Minden igazi nemzet-féltő
(nacionalista) szeretné egyben látni (egy országban
látni), ami együvé tartozik (nemzete minden tagját).
Ha ez valamilyen oknál fogva nem megy, akkor azt egyfelől
nehezen viseli, másfelől kitalál, kísérletezik olyan
módszerekkel, amivel az mégiscsak megvalósítható. A
magyar nacionalizmusra az utóbbi 10-15 évben a határon
túli szimbolikus térfoglalás volt leginkább jellemző
(Arad, Csiksomlyó, "ezer éves határ"). A kettős
állampolgárság a revízió egy újabb formája. A klasszikus,
és leggyakoribb változat a területi revizionizmus. Ezt
most senki sem mondja, a terület úgy tűnik, hogy tabu.
Ez a formája a területeket nem, de az embereket revindikálja,
méghozzá szelektív módon. Az egykori magyar állampolgárok
gyermekei közül azokat, akik 80 év után is magyar identitásúak
maradtak.
Trianon emlegetése, a revizió bármely formája olyan
kérdés, amitől a magyarországi elit egyik része zsigerileg
és azonnal elhatárolódik. Hasonlóképpen van ezzel -
minden bizonnyal - az a német, francia, osztrák stb.
közvélemény is, amelyik a maga Trianonjait már megharcolta,
leküzdötte. Ezért is volna érdemes elgondolkodni azon,
hogy nem lehet-e elismerést, szolidaritást stb. kivívni
más módokon, mint úgy, hogy annak legitimitásáért újfent
a múltba térünk vissza.
II. Demográfia és migráció
6. Miként ítéli meg a népszavazási kezdeményezés
időzítését és a népszavazásra föltett kérdés megfogalmazását?
Én nagyon nem szeretem ezt a helyzetet, rosszkor, rosszul
feltett kérdésekkel szembesít. De a legeslegrosszabb
az, hogy a nyilvánosságban nem a téma igazi kérdéseinek
vitája történik meg, hanem átgondolatlan diskurzust
használó belpolitikai szócsata. A népszavazás a romániai
választások miatt is nagyon rosszul volt időzítve.
7. A demográfiai adatok tanúsága szerint Magyarország
és a magyar kisebbségi közösségek népessége folyamatosan
csökken. Erre a kérdésre a magyar államnak és a magyar
kisebbségek politikai reprezentációjának valamilyen
megoldást kell találnia. Lehet-e a határon túli magyarok
Magyarországra telepedésével ezt a kérdést úgy kezelni,
hogy a Kárpát-medencei magyar anyanyelvű népesség csökkenése
megálljon vagy legalábbis lassuljon?
Nem. Ez egy megállíthatatlan folyamat. Minden európai
nemzet lélekszáma csökken, a kisebbségben levőké valószínűleg
még inkább. Ezért, ha az cél, hogy a világon, vagy a
Kárpát-medencében élő magyarok száma kisebb mértékben
csökkenjen, akkor a nemzetállam minden bizonnyal nagyobb
védettséget jelent. Vagyis meg kell nyitni a határokat
az etnikai bevándorlás előtt, sőt kezdeményezni kell
azt. De én egyáltalán nem vagyok biztos benne, hogy
ez fontosabb cél, mint az emberek életminősége.
8. Hogyan ítéli meg Magyarország jelenlegi migrációs
politikáját? Milyen alapelveket kell figyelembe venni
a magyar kormánynak az aktív migrációs politika kialakításakor?
Magyarországnak nincsen átgondolt migrációs politikája.
Valamilyen - általam nem ismert oknál fogva - a migráció
és migrációpolitika hazai szakembereit mintha távol
tartanák a politikai tervezéstől. Közismert okoknál
fogva Magyarországnak tb-befizető, aktiv korú, lehetőség
szerint jól képzett bevándorlókra volna szüksége. Ezeknek
egyrésze fekete munkavállaóként már itt is van az országban.
Jórészük a környező országból származó magyarul beszélő,
a nemzet iránt lojális ember, akiket nem volna nehéz
integrálni. Ehhez képest velük az idegenrendészet packázik,
a fejük fölött pedig arról beszélnek, hogy inkább őseink
Kárpát-medencei földjét kellene őrizniük.
9. A magyar kormány hogyan egyeztetheti össze
a klasszikus kisebbségvédelmi politikát az egyéni életpályák
mobilitási-migrációs igényeivel?
Nagyon-nagyon nehezen. De a feladat nehézsége nem szabad,
hogy azt jelentse, hogy inkább bele se fogjanak. Szerintem
azt az üzenetet kell elég árnyaltan megfogalmazni és
képviselni, hogy kollektív szinten a megmaradást támogatják,
azt, hogy ha valaki magyarként nő fel a környező országok
valamelyikében, a lehető legteljesebb életet legyen
lehetősége élni. Egyéni szinten azonban a magyar állam
legyen befogadó a magyar identitású bevándorlókkal,
ideiglenes munkavállalókkal szemben.
10. Lehet-e, kell-e mérlegelni, "mennyibe
kerülnek" Magyarországnak a határon túli magyarok?
Milyen gazdasági következményei lehetnek az etnikai
jellegű migrációnak?
Természetesen lehet. De nem számolni az aktív korúak
befizetésével, vagyis közvetve azzal, hogy tehetséges,
vállalkozó kedvű és jól képzett emberek (is) érkeznének
a környező országokból, több mint hiba, szándékos ferdítés,
ami megteremti a xenofóbia tárgyát, a gyűlölni való
idegent.
11. Az eddigi támogatáspolitika és a kedvezmények
nyújtása mellett milyen új eszközökre lenne még szükség?
Nem a támogatások újabb formái, hanem az eddigiek kezelésének
átláthatóvá tétele és következetessége jelentene némi
előrelépést, illetve egy újfajta, a "szülőföld-megmaradás-helytállás"
retorikától különböző beszédmód.
III. Politikai stratégiák és
jogi megoldások
Nem vagyok jogász. Nagyon fontosnak tartom, hogy ezeket
a kérdéseket szakemberek dolgozzák ki és vitassák meg.
15. Kérjük fejtse ki véleményét a népszavazás várható
eredményéről. Elemezze az alternatívák következményeit.
Az eddigi vita már megmutatta, hogy a parlament aktuális
összetétele mellett nem elképzelhető - elegendő "igen"
válasz esetén sem - hogy a határon túli magyarok magyar
állampolgárságot kapjanak. A legvalószínűbbnek azt tartom,
hogy nem lesz elég "igen" szavazat ahhoz,
hogy az országgyűlés kénytelen legyen a kérdésről törvényt
hozni. Ezzel a dolog, mivel bonyolult és nem sürgető,
le fog kerülni a napirendről. Ha elegendő "igen"
szavazat volna, annak az volna a haszna, hogy a társadalmi
vita a kérdésről tovább tartana, és reményeim szerint
nagyobb elmélyüléshez vezetne.
Feischmidt Margit |