Eric
Beckett Weaver
(Bereznay András részvételével):
Érdekes kívülállóként azt látni, hogy mennyire indulatos
a kárpát-medencei magyarok állampolgársága körüli vita.
Még érdekesebb megfigyelni, hogy - mint indulatos viták
esetében általában - mennyire átgondolatlan sok álláspont.
Az alábbiakban néhány, a "nem" szavazatot
támogató, nekem logikátlannak tűnő, érvelés hibásságára
szeretnék rámutatni.
Különösen furcsán cseng az érvelés, mely szerint az
állampolgárság megkapása esetén az erdélyi, ukrajnai,
illetve szerbiai magyarság tönkre fogja tenni Magyarország
szociális rendszerét, vagy attól kell tartani, hogy
"elviszik" a szabad munkahelyeket. Ismerőseim
mind úgy tudják, hogy állami segélyből élni szinte lehetetlen.
Még a romániai nehéz gazdasági helyzet ismeretében is
hihetetlennek tűnik, hogy bárki ilyen meggondolásból
költözne át Magyarországra. De ha ilyen mégis akadna,
fölfoghatatlan, mit "venne el" akárkitől.
Úgy tetszik, hogy ideillő Albert O. Hirschmann, a híres
amerikai közgazdász leírása arról, amit ő "a korlátozott
jó hiedelmének" hívott. Ez az elméleti hozzáállás
egyes paraszt társadalmakat jellemzett és az egykori
szocialista táborban volt fölismerhető. Hirschmann magyarázata
szerint az, aki "a korlátozott jóban" hisz,
azt gondolja, hogy csak egy meghatározott mennyiség
áll rendelkezésre a különböző társadalmi vagy gazdasági
javakból, és így ha másnak több jut valamiből, neki
törvényszerűen kevesebb kell jusson. Vagyis, ha más
háza nagyobb lesz, akkor az enyém emiatt nem lehet nagyobb
(mivel ő már fölhasználta az építőanyagot). Ha másnak
jó kocsija van, akkor ennyivel kevesebb jó kocsi maradt
megvételre, és nekem ezáltal nehezebb lesz a megmaradt
jó kocsik egyikéhez hozzájutnom.
Amikor valaki arrol beszél, hogy "Magyarországra
jönnek, hogy kihasználják a szociális segélyt",
vagy "Magyarországra jönnek tanulni", kihagyja
az érvelésnek azt a fontos és lényeges elemét, hogy
aki Magyarországon él, az ott fizet adót is, és aki
Magyarországon tanul, valószínűleg Magyarországon is
fog maradni, ott fogja hasznosítani megszerzett tudását.
Az országnak kell a munkás is, és az egyetemet végzett
tudós is. Az effajta bevándorlás a magyar gazdaságra
csak jól tud hatni - hosszú távon nagyon jól.
Az igaz ugyan, hogy több száj többet eszik, de az is
igaz, hogy több kéz sokkal többet termel.
Magyarország most olyan helyzetben van, amilyenben
csak nagyhatalmaknak szokott részük lenni: olyan munkaerőtartalékhoz
tud jutni, mely bírja az ország nyelvét, ismeri kulturáját,
így viszonylag zökkenőmentesen tud beilleszkedni a magyar
társadalomba. Mindez éppen olyankor van, amikor a szakértői
elemzések szerint a népesség csökkenése miatt az országnak
rövidesen komoly gazdasági bajokkal kell szembenéznie.
Tudjuk, hogy hacsak valami hamar meg nem változik, egyre
kevesebb lesz a munkaképes fiatal. (Ez, az iskolabezárásokhoz
vezető egyre kisebb számú osztályok révén, máris országszerte
érezhető.)
Ugyanakkor az állampolgárság megadása csapást mérne
a feketegazdaságra is, vagyis több bevétel jutna az
államkasszába. Tudjuk, hogy Budapesten már amúgyis sok
az erdélyi munkás. Ha ők állampolgárok lesznek, nemcsak
a különféle inzultusoktól mentesülnek majd, melyekkel
most szembe kell nézniük, de a hatóságok előli bujkálásuk
is megszünik és adófizetőkké válnak.
Egy másik érv az állampolgárság megadása ellen, hogy
birtokában sokan költöznek majd hirtelen Magyarországra.
Tekintsünk el attól, hogy ezt a magyar-igazolvánnyal
kapcsolatosan már hallottuk, mégsem történt semmiféle
ilyen jellegű katasztrófa! Tételezzük fel, amit még
nem lehet tudni, hogy igen sokan fognak áttelepülni!
Hogy ettől mi várható, nemzetközi tapasztalatokkal
egybevetve érdemes megvizsgálni. Közismert, hogy amikor
az emberek elhagyják a szülőföldjüket (hacsak ez nem
valami nagy tragédia folytán történik), világszerte
leginkább a fiatal, munkaképes emberek költöznek el,
olyanok, akikben van vállalkozó szellem. Minél idősebb
valaki, annál kevésbe hajlandó elhagyni a megszokott
életet, a házát, a munkahelyét.
Tehát éppen az a réteg jönne át Magyarországra, amely
legkevésbé szorul szociális segélyekre, es melynek tagjaitól
leginkább várható, hogy rendes adófizetővé válik.
De tételezzük (mintegy nagy rosszindulattal) föl, hogy
az érintettek családostul jönnek majd át Magyarországra!
Annyi akkor is világos, hogy nem semmivel jönnének át.
Nyilván eladják meglévő ingatlanukat, mindenüket amijük
van, és mivel valahol élniük kell, megtakarított pénzükkel
jönnek majd, hogy Magyarországon lakást vehessenek.
Esetenként nem is fognak föltétlenül csak rossz minőségűt
venni. Szerbiában például még mindig drágább az ingatlan,
mint Magyarországon. Ha az ember ott adja el a házát,
árából hasonló jellegű magyarországi településen még
jobbat is tud venni. Az emberek tehát pénzt hoznak.
Nem földönfutó menekültként érkeznek, nem szorulnak
a gyakorlatilag alig létező állami segítségre.
Ha a magyar gazdaságban semmi más nem is változik meg,
pusztán a munkaerő- bevándorlás nagyon jól hathatna
rá, miközben Románia gazdasága ezt bizonyára megsínylené.
Attól, hogy elmennek az emberek nem lesz Romániában
"több kenyér", vagy "jobb orvosi ellátás",
netán "több hely az egyetemeken". A piacgazdasag,
amiben élünk, irányítás nélkül tölti be a hiányt. Ha
kevés az ember, összeszorul, ha több, kitágul.
Kis János írta nemrég: ... beláthatatlan zűrzavar keletkezik
a magyar-magyar viszonyban, a határok körül élő magyarok
és a többségi nemzetek viszonyában, a magyar állam és
a szomszéd államok viszonyában, továbbá Magyarország
és az Európai Unió viszonyában. (Népszabadság, 2004.
november 20.)
Kis Jánossal nem tudok ezúttal egyetérteni. Szerintem
a vitában keletkezett beláthatatlan zűrzavar és egyes
emberek fejében. Amennyiben a magyar állam lehetővé
teszi a környező államokban élő magyaroknak, hogy meglévő
állampolgárságuk mellé fölvegyék a magyart is, ez ellen
az Európai Unió nem fog, es nem is képes szólni, hiszen
számos unióbeli ország máris hasonló gyakorlattal rendelkezik,
azaz lehetővé teszi az állampolgárságot más államok
polgárainak (van, amelyik etnikai alapon is). A nemzetközi
jogi gyakorlat szerint, tömören: az állampolgár az,
akit az állam elismer polgárának. Az Európai Unió egyébként,
amint ez Pietro Petrucci szóvivő nemrégen kiadott nyilatkozatából
kiderül, eleve kinyilvánította teljes érdektelenségét,
vagyis azt, hogy a maga részéről semmiféle kifogása
sincs az ellen ha Magyarország etnikai alapon állampolgárságot
ad a környező országokban élő magyaroknak. Őket éppen
úgy el fogja ismerni az EU polgárainak is, mint a Dél-Amerikában
élő olasz állampolgársággal rendelkező argentínok vagy
brazilok millióit elismeri.
Ami meg a magyar-magyar viszonyban keletkező zűrzavart
illeti, azt józan ésszel csak éppen attól lehetne várni
aminek érdekében Kis érvel, vagyishogy ha a más államokban
élő magyarok, magától értetődő érdekeik ellenére, Magyarország
polgárainak döntése nyomán nem kapnák meg a magyar állampolgárságot.
Ellenkező esetben nehéz bármiféle zavart a különböző
országokban élő magyarok között föltételezni.
Egyáltalán nem értem azt sem, milyen zavart okozhatna
a kettős állampolgárság Magyarország és más országok
között, hacsak attól nem tart Kis János, hogy esetleg
demagóg nacionalisták a határ mindkét oldalán megpróbálnák
az ehhez az önmagában normális gyakorlathoz kapcsolható
érzelmeket valahogyan kihasználni. De tőle mégsem várnám,
hogy lehetséges zavarkeltésüknek így mintegy elébe menve,
ilyen emberek szempontjaival eleve azonosulna. Talán
arra gondol, hogy jogi nehézség vetődne fel a például
Romániában élő kettős állampolgárokkal kapcsolatosan?
Ha erre gondolt Kis János, akkor nyugodt lehet. Minthogy
kettős állampolgárság már régóta létezik, a megoldást
is már nagyon régen kitalálták. Világszerte, függetlenül
attól, hogy ki melyik államnak a polgára, annak az adott
államnak a törvényei érvényesek reá nézve, melynek a
területén éppen tartózkodik. Ha az ember külföldön van,
az ottani törvények rá is vonatkoznak. A magyar törvények
sem most nem érvényesek a határ másik oldalán, sem nem
lesznek a későbbiekben, ugyanúgy ahogy a román törvények
sem érvényesek Magyarországon. Ugyanakkor a kettős állampolgár
nem válik (például) "nem román állampolgárrá"
attól, hogy magyar állampolgárrá is lett. Ha egy fiatal
kettős állampolgárságú férfi Romániában tartózkodik,
kötelező lesz, például, a román hadseregben szolgálnia,
ugyanúgy ahogyan az eddig is volt. Ha magyar, vagy netán
angol állampolgár bűntényt követ el Romániában, akkor
Romániában, a román törvényeknek megfelelően fogja letölteni
a börtönbüntetését.
Ahogyan már említettem, a kettős állampolgárság nem
ritka dolog. Számos ország teszi nagyon régóta lehetővé.
Közöttük Magyarország is. Ami most újdonság, az csak
annyi, hogy érte etnikai alapon a környező országokban
élő magyarok is folyamodhatnának. Ez sem különleges
gyakorlat. Csak a mostani kérdésben érintett államok
között is több van, amelyik lehetővé teszi a kettős
állampolgárságot - etnikai alapon is. Románia, a vele
szomszédos, a Szovjetunióból kivált, független, nagyrészt
román ajkú Moldva sok állampolgárának adta meg saját
állampolgárságát is. Jól emlékszem, amikor a Magyarországra
látogató horvát elnök, Tudjman közölte, hogy Horvátország
kész megadni a Magyarországon élő horvát kisebbségnek
a horvát állampolgárságot, ahogyan a boszniai horvátoknak
is megadta. (Ez meg is történt, anélkül, hogy miatta
a horvát-magyar kapcsolatok minőségén bámilyen csorba
esett volna.)
Ha az Európai Unióban nézünk körül, szintén az derül
ki, hogy számos további országban sem ismeretlen gyakorlat
az etnikai alapú kettős állampolgárság. Németország
is, Írország is a magyar tervezethez hasonlítható alapokon
teszi lehetővé más államok polgárainak állampolgárságuk
megszerzését. Németország a volt német állampolgárok
bárhol (például Izraelben) élő leszármazottainak és
olyan (németül akár nem is tudó) német nemzetiségűeknek
adja meg nehézség nélkül az állampolgárságot, akiknek
ősei nem is voltak soha német állampolgárok.
Ahhoz, hogy ír állampolgársághoz jusson, az embernek
még Írországba sem kell mennie. Egy történetesen éppen
Budapesten dolgozó amerikai barátom nemrég azon az alapon
kapott ír állampolgárságot, hogy apai nagyszülei valamikor
ír állampolgárok voltak. Az ír állam annak ellenére
adott neki állampolgárságot, hogy életében egyszer járt
csak Írországban, és esze ágában sincs odaköltözni.
Ha Magyarország követi e - illetve számos egyéb - nemzetközi
példákat és közben a szomszédos államok szuverenitását
saját területeiken tiszteletben tartja, akkor sem tőlük
nem fog komoly panaszt hallani, sem az Európai Uniótól.
Az etnikai alapú kettős állampolgárság két - nemcsak
onnan hallható - kritikája érdekes módon a szélsőjobboldal
köréből származik. Az egyik az, hogy "sok román",
vagy "sok ukrán" tetteti majd magát magyarnak,
hogy ezáltal atjöhessen Magyarországra (a "Kánaánba"!).
Ez már akkor is elhangzott, amikor a vita a magyar igazolványról
folyt. Tamás Gáspár Miklós akkor jól leírta, hogy ez
a megközelítés mennyire rasszista. Ahogyan azóta már
pontosan tudjuk, nagyon kevés román nemzetiségű tökélte
el magát magyar igazolvány szerzésére, vagyis arra,
hogy ha külföldre költözne inkább választaná Magyarországot
mint az attól nyugatabbra fekvő országok valamelyikét.
A másik kritika azt tartja, hogy kiürülnének a határontúli
magyar közösségek, az etnikai mérleg elbillenne, és
nem maradnának meg az ősi otthonaikban élő magyarok.
Számomra úgy tűnik, hogy aki így érvel annak célja a
kisebbségi probléma, illetve Trianon fájdalmának (hogy
a jobboldal szókincsét használjam), életben tartása.
Mintha nem is emberekről volna szó, hanem a magyar kisebbség
valamilyen eszköz, hídfő lenne. Eközben az igazság az,
hogy az ú.n. etnikai egyensúly már rég elbillent.
Érdemes szemügyre venni, hogy milyen a jelenlegi gyakorlat,
a status quo, és, hogy mit eredményez. A számok magukért
beszélnek. A Kárpát-medencében mindenhol fogy a magyar,
nemcsak Magyarországon. A legdrámaibban Romániában,
ahol számuk másfél millióra csökkent. A rendszerváltozás
óta nagy tömegben vándorolnak ki a magyarok Romániábol,
miközben Magyarország lakossága továbbra is csökken.
Hogy lehet ez?
A mostani magyar gyakorlat igencsak megnehezíti a határontúli
magyarok bevándorlását. Magyarországon élő amerikai
állampolgárként személyesen is részesülhettem a magyar
bevándorlási hivatalnokok minden külföldivel szembeni,
talán nem mindig, de többnyire megalázó magatartásából.
A probléma csak bizonyos szerveknél áll fönn. Washingtoni
illetve londoni tapasztalataim szerint a magyar külképviseletek
nagyon kedvesen bánnak az emberrel. A felörlő kínzás
akkor kezdődik, amikor az akár magyar, akár más nemzetiségű
külföldi a tartós Magyarországon éléshez nélkülözhetetlen
tartózkodási és letelepedési engedélyekért folyamodik.
Bepillantást nyújthat a módszerekbe egy személyes tapasztalatom,
amikor egy hivatalnok élettársammal azt közölte, hogy
számomra letelepédesi engedély kiállítását a tény, hogy
közös magyar állampolgárságú gyermekünk van, nem befolyásolja.
Amikor felhívtuk figyelmét arra, hogy hatályos magyar
törvény egyúttal a gyermek eltartására is kötelez, aminek
letelepedési engedély híján aligha leszek képes eleget
tenni, a magyar államot képviselő hivatalnok válasza
annyi volt: "Vigye a gyereket Amerikába!"
Ugyanakkor az is föltűnt, hogy a Magyarországon letelepedni
kívánó erdélyi magyarokkal ennél sokkal durvábban bántak.
Csak találgatni tudom, milyen meggondolásból. Amiről
viszont konkrétan tudok, az az, hogy erdélyi és más
külföldi barátaim a legnagyobb természetességgel adják
egymásnak arról az információkat, hogy melyik ügyvédnél
lehet dolgokat "elintézni" illetve közbenjárásával
az üggyel foglalkozó hivatalnokoknak mennyit kell "feladni".
Tetemes összegekről van szó. Az APEH föltehetően igencsak
érdekes dolgokra bukkanhatna, ha egy pár hivatalnok
vagyonát fizetésével összehasonlítaná. (Sajnálatosnak
tartom, hogy akárhányszor hívtam föl a kérdésre magyar
ujságíró ismerőseim figyelmét, csak legyintettek, mondván,
hogy nem érdemes ezzel foglakozni, mert nem érdekes
téma. Vajon mi az?)
De térjünk vissza egy jelképes erdélyire, aki Magyarországra
akar áttelepedni! Nem meglepő, ha miután azt tapasztalja,
hogy Magyarországon nemcsak úgy bánnak vele, mint egy
nagyon nemkívánatos idegennel, de akár úgy is, mint
egy eleve hazug csalóval, e külhoni magyar, aki az első
nagy lépést otthona elhagyásával már megtette, ha teheti,
továbbáll. Nyugatabbra megy. Ha már ő itt is, ott is,
csak külföldi, olyan országba megy, ahol nemcsak jobbak
az anyagi lehetőségek, mint Magyarországon, de még a
hivatalokban is inkább veszik emberszámba. Jobban biztosan
nem alázzák meg, mint Magyarországon. Nem tudom nem
hangsúlyozni: többször voltam személyes fültanúja, amikor
magyar hivatalnokok nem egyszerűen kiabáltak erdélyiekkel,
hanem szinte ugattak rájuk.
Így aztán kis magyarunk nemcsak erdélyi otthonát hagyja
el, de hátat fordít az egész Kárpát-medencének is. A
magyar gyakorlat nem tartja, nem is tarthatja vissza
a külhoni magyarokat ha hazájukból ki akarnak vándorolni,
de visszatartja őket attól, hogy Magyarországon telepedjenek
le. Ha az a ki nem mondott szándék, hogy így próbálják
meg "otthon tartani" az embereket, az eredmény
az ellenkezője. Éppen ettől is van, hogy egyre jobban
"fogy a magyar".
Bármi is legyen a népszavazás eredménye, igazán ideje
átgondolni a bevándorlási törvényt, illetve gyakorlatot,
mert azok most mindenkiben csak idegességet, frusztrációt
keltenek és azzal jarnak, hogy elzavarják a tisztességes
embereket. Papíron, a vonatkozó törvény szép, logikusnak
tűnő olvasmány. A gyakorlatban minden egészen más, nem
kis részben amiatt a paragrafus miatt, mely - függetlenül
attól, hogy a folyamodó megfelelt-e az előírásoknak
- a hivatalnok számára lehetővé teszi, hogy az engedély
kiadását saját belátása szerint - azaz önkényesen -
megtagadja.
A messzibe szaladt magyarok azután szorgalmukkal tehetségükkel
azokat az országokat gyarapítják, gazdagítják, melyekben
letelepednek. A Kárpát-medencét elhagyva olyan helyekre
kerülnek, ahol nemigen van lehetőség a magyar beszédre,
identitásuk megőrzésére. Miközben Magyarország a népessége
csökkenéséből származó problémákkal küzd, a magyar állam
magatartása miatt egy jelentős, az ország nyelvét beszélő,
tökéletesen és gyorsan beilleszkedni tudó néptömeg,
elvándorol, elvész. A helyzet abszurditásán még derülni
is lehetne, ha nem egy ország sorsáról és közben emberekről
– kitaszított emberekről - volna szó.
Nem siratom a magyarok eltűnését – ne értsenek félre!
Nem is hiszem, hogy végleg "elfogy" ez a nemzet.
Felelőtlennek tartom azt, aki ilyen rémképpel él vissza.
Így, vagy úgy, megoldják majd a problémát. De nem mindegy
milyen föltételek között. Most még fönnáll egy nagy
lehetőseg, ami majd el fog veszni. Leginkább azt hangsúlyozom,
hogy emberekről van szó, nem nemzeti jelképekről. Emberek
akik, ha nem nehezítenék ezt meg nekik, magyarok között
maradnának, és akik segíteni tudnának ennek a kis országnak
a helyrehozásában. Ha a magyarországiak rájönénnek,
hogy nincs mitől félniük, hogy nincs okuk a külhoni
magyaroktol idegenkedni, talán kicsit nyitottabb is,
kicsit jobb is lenne az ország.
Igazán ráférne.
Eric Beckett Weaver
|