ANKÉT
VÁLASZOK
1. A "kettős állampolgárság" kérdése egyrészt
a nemzetpolitika eszközeiről folytatott vitaként, másrészt
komoly belpolitikai vitaként fogható fel. Ez teljesen
érthető egy ilyen horderejű ügy esetében. Fel kell viszont
hívni a figyelmet egy harmadik vitakeretre is, amellyel
főleg az "igen"-tábor győzelmének esetén kell
majd foglalkozni. Ebben az esetben ugyanis komolyan
el kell gondolkodni a modern magyar és magyarországi
politikai közösség fogalmáról, annak határairól, az
abba való beletartozás kritériumairól. Egyébként lehet,
hogy ezt a vitát a "nemek" győzelme esetén
is le kell folytatni, hiszen az egyfajta magyar nemzeti
alapú politikai intézményesülés már most is zajlik -
elég a MÁÉRT-re és más hasonló kezdeményezésekre gondolni.
Bár szemérmesen viszonylag kevés szó esik róla, a
MVSZ kezdeményezésének egyik legproblematikusabb pontja
éppen az állampolgárság kiterjesztésének a magyarországi
és magyar politikai közösség arculatára való potenciális
kihatása. Bármit mondanak most erről a szereplők, előbb
vagy utóbb fel fog merülni a választójog újrafogalmazásának
a kérdése. Annál is inkább, mert több nyugat-európai
és kelet-közép-európai országban (Horvátország, Szlovákia)
az országos parlamentbe szóló választójog (eltérően
például a kommunális vagy regionális választásoktól)
egyáltalán nincs kötve az állandó vagy akár ideiglenes
lakhelyhez. Léteznek olyan országok is, ahol a parlament
az összes állampolgár képviseleti szerveként funkcionál
és nemcsak az országban élő állampolgárok képviselőinek
testületeként. Valamikor tehát tisztázni kell azt a
kérdést, hogy a választójog gyakorlása kit illeti meg,
illetve mihez köthető - a lakóhelyhez, csupán az állampolgári
kötelékhez, a közterhek viselésében való közvetlen vagy
közvetett részvételhez stb.
2. A "ki a magyar?" kérdés a magyar nemzetpolitikai
diskurzusban egyre gyakrabban hangzik el. Általában
nem célszerű ilyen kérdést törvényben szabályozni, sőt
néha veszélyes is lehet. Csak nagyon súlyok érvek indokolhatják
ezt.
A jog szintjén ezt a kérdést átfogóan először a szomszédos
államokban élő magyarokról szóló 2001-ben elfogadott,
majd 2003-ban jelentősen módosított törvény szabályozta.
Igaz, ahogy a névből kiderül, ez a jogszabály csak a
szomszédos országok magyarjaira vonatkozik (kivéve Ausztriát),
tehát nem mondható teljesnek, de ennek ellenére mégis
jellemző és markáns megoldást kínál.
Az ún. státustörvény a szomszédos országok hasonló
jogszabályitól eltérően először "decentralizáltan"
próbálta (helyesen) kezelni a kérdést, azaz döntően
az érintett közösségekre akarta bízni annak eldöntését,
hogy a "ki a (helyi) magyar?". Azért jöttek
létre a helyszíni sajátosságokat jól ismerő ajánló szervezetek
és azok irodái. Ezzel az ún. "decentralizált önkörmányzati"
modellel szemben áll az ún. "központi bürokratikus"
modell, amely egyértelműen az anyaország közigazgatási
(rendszerint külügyi vagy belügyi) szervekre bízta a
nemzeti hovatartozás kérdésének az eldöntését. Ez a
modell egyébként gyakoribb. Természetesen a magyar megoldásnak
is lehetnek hátrányai (bizonyos voluntarizmus, visszaélések
vagy a helyi klikkek kiszorítósdi játékaival szembeni
tehetetlenség), ennek ellenére érdekes és inkább pozitívan
értékelendő kísérletnek fogható fel ez a próbálkozás,
amelynek végül a nemzetközi szervezetek közvetett nyomása
vetett végett, amikor a "hagyományos" anyaországi
államigazgatási keretbe terelte a kísérletező magyar
"decentralistákat".
Ezt a modellt Magyarország azért is preferálta, mert
láthatóan félt az ún. "objektív kritériumok"
egyértelmű bevezetésétől. Ez nem jelenti, hogy az objektivitásra
való törekvés már az elejétől kezdve nem kísérte volna
el a jogalkotót, hiszen a végrehajtó rendeletek szintjén
már 2001-ben megjelent egy "objektívebb" körülírási
kísérlet, amelyet aztán 2003. évi törvénymódosítás során
beemelték a státustörvénybe. Jelenleg tehát létezik
egy többé-kevésbé pontos definíció, hogy kit lehet magyarnak
tekinteni.
A magyar törvény a fent említett "decentralizáltságtól"
függetlenül a többi térségbeli jogszabályhoz hasonlóan
alapvetően az etnokulturális alapokon áll, hiszen a
lehetséges kritériumok között főleg a nyelvet preferálja.
A státustörvény úgy van megfogalmazva, hogy gyakorlatilag
a magyarul beszélő és (esetleg az egyéb mellett) a magyar
önazonosságú személyek is kérhetik (a kérelemmel járó
nyilatkozat segítségével) a magyar státusigazolványt.
Bár ez a probléma nincs igazán tisztázva, ebben a formában
a jogszabály a többes identitású emberekre is vonatkozhat,
hiszen senkitől nem lehet megtagadni a többes identitás
megvallását, főleg ha ismeri a magyar nyelvet, kultúrát,
valamint a magyar szervezetekben aktívan tevékenykedik.
A magyar státustörvény szerinti nemzetmeghatározás
egyik sarkalatos pontja tehát a nyilatkozat, amely tulajdonképpen
a szabad identitásválasztás megvalósításának egyik legfontosabb
eszköze. Így a jogszabályban két megközelítés, illetve
kritérium keveredik: a törvény szerinti magyar igazolványra
az jogosult, aki amellett, hogy kinyilvánította a magyar
nemzeti közösséghez való tartozását (szubjektív kritérium),
tud magyarul (objektív kritérium). Az utóbbi feltétel
ugyan vagylagos, mert ki lehet "váltani" a
magyar egyesületi közéletben való részvétellel vagy
az állami, illetve közelebbről meg nem nevezett (egyébként
nagyon helyesen) egyházi nyilvántartásban magyarként
való szerepeltetésével, de mégis ez a meghatározó szempont.
Ez valószínűleg összefügg a XIX. századi magyar nemzeti
modernizációs folyamattal, amely során a vezető elit
a magyar nyelv és kultúra nemzetiségek által (sajnos
néha nagyon erőltetett) elfogadtatásával próbálta megteremteni
nagyobb lélekszámú és a saját államában nemcsak politikailag,
hanem számszerűleg is domináns magyar nemzetet.
Az utóbbi az államnemzet és a kultúrnemzet sajátos
keveréke kellett volna hogy legyen. Egyébként a mai
napig ez a kettős szempontú nemzet-meghatározás jellemzi
a magyar közbeszéd és közgondolkodás meghatározó áramlatait.
E kettőség problémája a hatályos magyar alkotmányban
is jelen van. Ez azzal az alapvető kérdéssel függ össze,
hogy tulajdonképpen mi is indokolja a 6. cikk 3. bekezdésébe
(azaz az ún. felelősségi klauzulába) foglalt Magyar
Köztársaság külön törődését a határon kívül élő személyek
egy viszonylag tágan (magyarok) meghatározott csoportjával?
Egyáltalán miért csupán a magyarok sorsával kíván foglalkozni
az alkotmány, amikor Magyarországnak más nyelvű és kultúrájú
állampolgárai is vannak, akiket az alkotmányozó hatalom
szintén államalkotó tényezőként ismert el? A magyar
alkotmány 68. § (1) bekezdése értelmében ugyanis a "Magyar
Köztársaságban élő nemzeti és etnikai kisebbségek részesei
a nép hatalmának: államalkotó tényezők." Sőt, jegyezzük
meg, az alkotmányban ez az egyetlen utalás az "államalkotó
tényezőkre" - sehol másutt hasonló megjelölést
nem találunk. Így az alkotmányozók expressis verbis
elmulasztották deklarálni, hogy Magyarországon a magyarok
is államalkotó tényezők. A 2. § (2) bekezdése is csupán
a jelző nélküli népet említi a hatalom forrásaként.
A többségi népesség így közvetlenül nincs néven nevezve
az alaptörvényben, hacsak nem az ország nevének említéséből
indulunk ki. Az alkotmány két formában is említi az
ország elnevezését: az 1. §-ban Magyarországról beszél,
másutt pedig a Magyar Köztársaságról. Miután a magyarok
névadó, azaz "tituláris" nemzetnek számítanak
az országban, emiatt logikailag feltételezhető, hogy
mivel ők alkotják az államalkotó nép többségét, így
az államalkotóként elismert nemzeti és etnikai kisebbségek
mellett "hallgatólagosan" (de vitathatatlanul)
a magyar nemzeti többség is államalkotó tényező. Az
pedig, hogy a Magyar Köztársaság a határain kívül élő
magyarokkal kíván foglalkozni, és nem másokkal (azaz
például nem a "magyarországiaknak" a külföldre
elszármazott, etnikailag semleges "honfitársaival"),
tulajdonképpen nem alapulhat máson, mint ezen a többségi
és névadó jellegen. Ugyanakkor, ha komolyan vesszük,
hogy a magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségek
államalkotó tényezők, akkor dogmatikailag védhetőbb
lenne egy olyan klauzula, mely minden magyarországi
honfitársai iránti felelősséget is kinyilvánítaná.
Végül néhány szót az egész "magyar meghatározás"
legitimitásáról. Általában az etnikai, nemzeti, vallási
vagy más származás nyilvántartása nem szerencsés dolog
a modern demokratikus államban. Ha viszont már valaki
hozzálátott, két szempontot kell figyelembe venni: a
nyilvántartás az önbevallás alapján történjen, az érintett
kifejezett beleegyezésével, valamint valamilyen pozitív
és az érintett részéről értékelendő célja legyen. A
státustörvény egyik legfontosabb célja az esélykiegyenlítődés
volt a határon túl élő szomszédos országokbeli magyarok
számára. Ez egy méltányolandó cél, ugyan úgy mint esetleg
méltányolandó cél lehetne a magyarországi kisebbségvédelmi
berendezkedésben a hazai kisebbségi választók önkéntes
névjegyzékének létrehozása. Miután azonban nagyon érzékeny
kérdésről van szó, óvatosan kell eljárni és célszerűbb
inkább csak a keretjelleggel szabályozni az adott kérdést,
meghagyva a rendszerben létező "jogszerű"
kiskapukat. Ugyanakkor érdemes kiküszöbölni olyan bizarr
fogalmak meghonosítását, mint a "nemzetpolgárság",
a "magyar nemzeti polgárság" vagy a "Kárpát-medence
magyar polgársága", hiszen ezekkel egyrészt nem
tud majd mit tenni a nemzetközi jog, illetve esetleg
később a természetes fejlődés révén "átterjeszkedhetnek"
a Magyar Köztársaság területére is. Sőt, bizonyos erők
szorgalmazhatnak azok "belföldi" alkalmazását
is. Például a nemzetpolgárság bevezetése esetén milyen
alapon lehetne később kiküszöbölni azt, hogy az csak
a határon túl élőkre vonatkozzon? Ennél már sokkal jobb
a rendes állampolgárság platformján maradni.
3. Tisztázni kell néhány dolgot: sem az ún. "kettős
állampolgárság", sem a státustörvény nem a kisebbségi
jogvédelmi intézmény. A mindenkori kisebbségek védelme
alapvetően annak az államnak a feladata, ahol élnek,
hiszen ez az állam joghatóságot gyakorol felettük. Igazából
ezen az államon múlik, hogy milyen jogokat biztosít
lakosságának azon részének, amely valamely kritérium
szerint különbözik a többiektől. A többiek és mindenekelőtt
az anyaország ugyan közvetlenül vagy közvetve (a nemzetközi
szervezetek által) nyomást gyakorolhat a lakóhely szerinti
államra, felszólalhat a kisebbségei érdekében, sőt különböző
kedvezményekben részesítheti a vele azonos nemzetiségű
határon túli nemzettársait, de ennél többet a nemzetközi
jog alapelveinek súlyos megsértése nélkül nem tud tenni,
hiszen - globalizáció ide, integráció oda, - még mindig
erősen tartja magát a nemzeti szuverenitás eszménye.
Abban az országban, ahol a kisebbségek élnek, a kettős
állampolgárság nem nyújt újabb többletjogokat, azon
a potenciális mozgásszabadságon kívül, amely abból áll,
hogy az érintett kettős állampolgár könnyebben cserélhet
lakhelyet. A tömeges lakhelyváltozással viszont váratlanul
radikálisan meg is oldódhat a kisebbségi kérdés - egyszerűen
megszűnik. Ennek azonban csak egyvalaki örülhet - a
többségi nemzetek nemzetállami homogenizációban érdekelt
nacionalistái. Természetesen az anyaország törekedhet
arra, hogy a nemzetközi szerződésekkel kieszközölje
a nemzettársai számára nagyobb jogokat, de egyrészt
ezt most is megteheti, másrészt a szülőföld-állam nem
köteles erre reagálni.
De miért nem nyújtja a kettős állampolgárság a jogok
magasabb szintjét a szülőföld államban? Hiszen közismert,
hogy mindegyik valamire való állam védi a külföldön
lakó állampolgárait. A magyar alkotmány is tesz ilyen
"védelmi ígéretet" az állampolgárainak. Azért
nem, mert amennyiben az adott kettős állampolgár megőrzi
szülőföldjének az állampolgárságát, az ott impériumot
gyakorló ország elvileg teljesen figyelmen kívül hagyhatja
azt, hogy a valamelyik állampolgárának esetleg más ország
állampolgársága is van. Ez teljesen bevett gyakorlat
a kettős állampolgárság területén. Azaz a Romániában
élő magyar-román kettős állampolgár esetében a román
állam joggal figyelmén kívül hagyhatja valamelyik állampolgárának
esetleges külföldi állampolgárságát. Ez nem jelenti
az, hogy a másik állam nem emelhet szót az érintett
érdekében, de ennél sokkal tovább nem mehet, legalább
addig, amíg az érintett rendelkezik a "szülőföldi"
állampolgársággal is.
Sőt, ezen a helyen le kell szögezni, hogy a kisebbségvédelmi
szempontból veszélyes talajra téved az, aki azt hiszi,
hogy ha a határon túliak százezrei magyar állampolgárok
lesznek, akkor Magyarország sokkal többet tehet az érdekükben.
Államok ugyanis a bilaterális kapcsolatokban az egymás
területén élő állampolgáraik viszonylatában rendszerint
a reciprocitás jegyében biztosítanak jogokat az érintett
személyeknek. Azaz az egyik ország állampolgára körülbelül
annyi jogot élvez a másik ország területén, mint az
utóbbi állam állampolgára nála. Ez különösen a munkavállalásra,
vállalkozásokra és az ingatlanszerzésekre vonatkozik,
de vonatkozhat más életviszonyokra is. A nemzetközi
kapcsolatokban a reciprocitás teljesen elfogadott gyakorlat.
Más a helyzet az emberi és ezen belül a kisebbségi jogok
területén. Ezek a jogok nem (csak) azért járnak, mert
az érintett országok így egyeztek meg, vagy azért, mert
esetleg az anyaországnak tekinthető állam nagyvonalúan
így cselekszik és ezt várja el a partnereitől is, hanem
azért, mert ezek a jogok az érintett személyeket és
közösségeket az emberi és kisebbségi mivoltuk miatt
illetik meg. A közép-európai népek történetében egyszer
már sor került a reciprocitás érvényesítésére, mégpedig
a második világháború alatt. Az 1939 és 1945 közötti
Szlovák Köztársaság az alkotmányának értelmében ugyanis
annyi jogot biztosított a helyi magyar kisebbségnek,
amennyi jogot adtak az akkori Magyarországon a szlovákoknak.
Igaz, ez a megoldás gyakorlatban némileg enyhített a
két nacionalista és nem demokratikus rezsim alatt élő
kisebbségek helyzetén, de egyben a zsarolás tárgyává
és a helyezet túszává is tette azokat. Magyarország
azért az 1990-es években folytatott kisebbségvédelmi
politikájában mindig (helyesen) elzárkózott ettől a
gyakorlattól, annál is inkább, mert rendszerint nem
azonos nagyságú és típusú nemzeti kisebbségi közösségek
élnek a Kárpát-medencében.
Egy tekintetben a magyar állampolgárság kiterjesztése
a határon túl élő magyar nemzetiségű személyekre mégis
többletjogokat nyújtana az eddigi állapotokhoz képest,
mégpedig az anyaországban. Itt ugyanis a magyar állampolgárság
megadása valóban növelhetné a határon túli magyarok
komfortérzését és kiküszöbölhetné azt a szomorú helyzetet,
hogy az érintettek egyszerre két országban érezzék magukat
időnként másodrendűnek - a szülőföldjükön, mint kisebbségi
magyarok egy nacionalista kurzus idején, valamint Magyarországon,
mint beutazó vagy bevándorló külföldiek. Kérdés, hogy
itt lehet e egyáltalán a többletjogokról beszélni, hiszen
formálisan az "újak" nem kapnának több jogot,
mint a "régi" állampolgárok. Az ún. "többletjogokról"
csak a közösbe történő hozzájárulásuk mértékének és
az élvezett jogok kölcsönviszonyának tekintetében lehetne
esetleg beszélni, de azt sem feltétlenül.
A kisebbségi jogvédelem leghatékonyabb jogi eszközének
tehát továbbra is a következetes antidiszkriminációs
szabályozás mellett az autonómia intézménye marad. A
nagyobb tömegekben és az összefüggő területeken élők
esetében annak területi formája, a szétszórt kisebbségek
esetében pedig esetleg a személyi elvű önkormányzatiság.
Az egyik fontos szempont a kettős állampolgárság bevezetésének
"legitimizálásában" az esélykiegyenlítődés
és a kisebbségi helyzetből eredő hátrányok kiküszöbölésének
a politikája lehetne. A magyar nemzetpolitikában ezt
a célt leginkább a 2001-ben elfogadott és 2003-ban jelentősen
módosított úgynevezett státustörvény biztosítja. A státustörvény
lényege szintén nem a kisebbségvédelemben rejlik, hiszen
a jogszabály egyszer sem említi azt az igényt, hogy
a magyar állam védelemben kívánja részesíteni a határon
túl élő nemzettársi közösségeket. Ez persze nem jelenti
azt, hogy a magyar jogrendben nem létezik a "védelmi
politikát" megalapozó jogalap, elég csak az alkotmány
6. cikkének 3. bekezdésére gondolni. Az ún. nemzeti
felelősségi klauzula ugyanis azt mondja ki, hogy a Magyar
Köztársaság felelősséget érez a határon túl élő magyarokért.
Ebbe a "felelősségi érzésbe" teljesen belefér
a határon túliak iránti aggodalom és az érdekükben történő
aktív fellépés a nemzetközi és belső hazai porondon
is. Egyébként meg kell említeni, hogy léteznek a világon
olyan státus- és kedvezménytörvény jellegű jogszabályok,
amelyek tartalmaznak a védelemre vonatkozó utalásokat.
Ilyen például a 2001. évi bolgár törvény, az 1996-os
szlovén parlamenti határozat és mindenekelőtt az 1999-ben
elfogadott orosz honfitársi törvény. Az utóbbi például
nem kevesebbet állít mint azt, hogy az Oroszországi
Föderáció átértékeli kapcsolatait azokkal az államokkal,
amelyek súlyosan megsértik az ott élő oroszországi honfitársak
jogait. Természetesen ebben a fenyegető rendelkezésekben
van valami a hajdani orosz birodalmi gőgből és a nagyhatalmi
pozícióból, de mégis sokat elárul az adott ország hozzáállásáról
a kérdéshez, illetve a honfitársi törvény jellegéről.
A státustörvény lényege három pontban foglalható össze
- a szomszédos országokban élő magyarok önkéntes nyilvántartásának
(az ún. nemzeti kataszternek) a létrehozásában, az esélyek
kiegyenlítődését szolgáló oktatási és egyéb kulturális
támogatásokban, valamint az újszerű kapcsolattartási
formák bevezetésében. A státustörvény nagy előnye, hogy
rendelkezéseivel elősegítheti a Kárpát-medencei magyar
nyelvű kulturális és kommunikációs tér fenntartását,
esetleg további kiépítését. Ez egyáltalán nem elhanyagolható
szempont, hiszen az integrált Európában és a globalizálódó
világban egyre erősebb lesz a nagy nyelvek nyomása.
Várható az is, hogy megváltozik az egyes kisebb és közepes
nyelvek szociális státusa, mégpedig nem éppen a kedvező
irányban. Az angol nyelv "divatossága", növekvő
társadalmi presztízse, a sikeres rétegek státusszimbólumává
válása egyre nagyobb nyomás alatt fogja tartani a kis
nyelvek pozícióit. Ebben a "küzdelemben" fontos
szerepet játszik majd az egyes nyelveket beszélők létszáma,
hiszen részben ettől függ az adott nyelv iránti tanulási
hajlam, vagy a nyelvfenntartási készség.
Mi újat nyújthat ezen a területen a kettős állampolgárság
a státustörvényhez képest? Azt állítani, hogy semmit,
valószínűleg túl nagy leegyszerűsítés lenne, hiszen
a magyar állampolgárságban az érintettek számára mégis
fontos komparatív előnyök és potenciális lehetőségek
rejlenek - a könnyebb utazás, a nagyobb kereseti lehetőségek
és mozgástér az anyaországban, esetleg bizonyos szociális
juttatásokhoz való hozzáférés. A kérdés csak az, hogy
ezek közül a megfelelő jóakarat és szándék fennállása
esetén mi nem lenne megvalósítható az ilyen irányban
tovább módosított státustörvény keretein belül?
Egyébként a kettős állampolgárság tömeges bevezetése
esetén komolyan el kellene gondolkodni a státustörvény
további hivatásán és funkcióin. A népszavazás sikere
ugyanis paradigmaváltást fog jelenteni az eddigi kedvezménypolitikában.
Hiszen eddig a külföldön élő magyar állampolgár nem
szerezhetett magyar igazolványt, sőt már a magyarországi
letelepedés is az igazolvány elvesztésével járt együtt.
A sikeres népszavazás után azonban az igazolvány birtoklása
majd előnyt fog jelenteni az állampolgársági eljárás
során. Így van ez Szlovákiában is, ahol a külhoni szlovák
igazolvány birtokosa előnyt élvez a honosítási eljárás
során. Mi lesz viszont azokkal a státusmagyarokkal,
akik egyben állampolgárok is lesznek? Ez a kérdés egyébként
többé-kevésbé kezelhető, mert a 2003. évi kedvezménytörvény
módosítás után az oktatási segélyezés már nem kötött
olyan szigorúan az igazolványhoz.
Mi indokolhatja mégis a kettős állampolgárság bevezetését?
Döntően a nemzeti és szociális szolidaritás, főleg azokkal
a nemzettársakkal szemben, akik területi elhelyezkedésük
és a kisebbségi sorsuk miatt többféle hátrányban szenvednek.
Senki sem tagadhatja, hogy az 1990-es években Ukrajnában
bekövetkezett általános gazdasági és szociális összeomlás
által sújtott kárpátaljai magyarok, akiknek belátható
időn belül esélyük sincs az európai integrációra, vagy
a délszláv háborúk által megviselt, meghurcolt és atrocitásoknak
kitett vajdasági magyarok rászorulnak az anyaországiak
segítségére. Hasonlóan segítette a második világháború
után megalakult Izrael Állam a világ zsidóságát, egyebek
mellett például az etiópiai falasa zsidókat vagy a rendszerváltás
idején Szovjetunióból emigráló zsidó tömegeket. Németországi
Szövetségi Köztársaság szintén segítette a keleten rekedt
vagy éppen onnan száműzött németeket. Ezeknek az akcióknak
alapvetően "humanitárius" jellege volt, bár
emellett egy kis nemzetépítés és egyesítés is folyt.
Ez a segítő és humánus szándék sokkal elfogadhatóbb
hivatkozási alap, mint a nemzeti reintegrációs rétorika,
amely főleg a Közép-Európában a szomszédok között, valamint
a nemzetközi szervezetek előtt sok problémát okozhat.
Ezen kívül erkölcsileg is sokkal tisztább és talán szimpatikusabb,
bár ez már az ízlés és a politikai meggyőződés dolga,
illetve függvénye.
Végül a "kettős állampolgárság" bevezetését
úgy is fel lehet fogni, mint a magyar nemzetpolitikai
palettát bővítő, tovább színesítő intézményt. Ebben
a "többpólusú" vagy "alternatív"
nemzetpolitikában az, aki "szülőföldön akar boldogulni"
támaszkodhat a státustörvényben biztosított kedvezményekre
és támogatásokra, aki pedig ki akar vándorolni a szülőföldjéről,
az megteheti azt a magyar állampolgárság segítségével.
4. Önmagában a magyar állampolgárság tömeges kiterjesztése
a határon túl élő magyarokra nem keresztezi a különböző
magyar regionális közösségépítő törekvéseket, feltéve
ha nem jár tömeges jellegű kivándorlással bizonyos területekről.
Ezzel számolni kell, de nem kell azt tragédiaként felfogni,
hiszen aki bevándorol Magyarországra, az nem vész el
sem a világ, sem a nemzete számára.
5. Az európai integráció természetesen új lehetőségekkel
is jár, főleg a gazdasági, kulturális és oktatási területen.
A népszavazási kampányban itt-ott emlegetett közös gazdasági
teret is főleg az európai integráció teremti meg, igaz,
nem a magyart, hanem az európait.
6. A kérdés talán nem a legjobb, illetve a legpontosabb
(ami talán előny is lehet a későbbi értelmezés szempontjából),
de az időzítése viszonylag érthető. Az európai uniós
csatlakozás és az európai vízumpolitika ugyanis a későbbiekben
(főleg 2007 után) a mainál komolyabb akadályokat gördíthet
a magyar-magyar mindennapi kapcsolatokba.
8. Egyelőre úgy tűnik, hogy nem teljesen tisztázottak
a céljai és eszközei, valamint sok ellentmondás rejlik
benne. Előbb-vagy utóbb ezekre a problémákra világosabb
válaszokat kell adni.
9. Ez két különböző dolog, amelyet nem kell feltétlenül
összekapcsolni. Kisebbségvédelmi politika alapvetően
a kisebbségi sorsot "választókat" érinti,
aki viszont meg akar "szabadulni" ettől a
helyzettől és a saját nemzetiségével azonos többségű
országot választja lakóhelyéül, azt már nem kell kisebbségi
védelemben részesíteni. Érdekes kérdés viszont az, mi
lesz azokkal, akik például a romániai "kisebbségi
sors" helyet nem a magyarországi "nemzeti
többségi sorsot", hanem a nyugati "diaszpóra-sorsot"
választják majd.
10. A felelős politika mindig mérlegel, tehát ebben
a kérdésben is természetesen lehet mérlegelni, csak
éppenséggel nem a demagóg formában. Ilyenkor azonban
a költségek mérlegelése mellett azt is mérlegelni lehet,
illetve kell, hogy az új bevándorlók milyen hasznot
és új impulzusokat fognak majd hozni.
11. Nehéz kérdés. Figyelembe kellene azonban venni
a következőket is: 1989 óta 15 év telt el. Ezek az évek
nem voltak könnyűek és problémamentesek, de mégis komoly
változásokra is sor került. Nem mindegyik határon túli
magyar közösség annyira "gyámolatlan" már,
mint amilyen korábban volt. A helyzet egyáltalán nem
problémamentes, de mégis léteznek már bíztató jelek
is, mint például a magyar többségű önkormányzatok (vannak
országok, ahol a közigazgatási reformok során a források
egyre nagyobb részéről a helyi önkormányzatok szintjén
döntenek már), nehézkesen és nem teljesen, de több helyen
sikerült visszaszerezni az egyházi és más közösségi
épületeket, létrejöttek a magyar egyetemek, továbbá
léteznek magyar miniszterek, milliárdosok, vállalkozók,
több országban megjelent magyarországi székhelyű tőke
stb. Jó lenne tehát az, ha az anyaországi-határontúli
viszonyt nemcsak a "patrónus-kliens" koordinátarendszerben
szemlélnénk. Bár valószínűleg mindkét részről lesznek
ezzel szemben ellenvetések, célszerű lenne a lehetőségekhez
képest inkább az önállóbb és öntudatosabb magyar közösségek
létrehozásán fáradozni, amelyek nemcsak Budapestről
várnának pénzt a különböző projektekhez, de például
az uniós pályázatokon is részt vennének, alaposabban
kihasználnának a szülőföldi kapcsolataikat és lehetőségeiket
stb. Természetesen ez csak differenciáltan lehetséges,
mert nagyon eltérő erejűek és helyzetűek az egyes magyar
közösségek (magyarországiak és határontúliak egyaránt).
12. Mindkettőról szól a vita. Részletesebben lásd a
választ az 1. kérdésre. Kiegészítésül csak annyi, hogy
ennek a vitának is van pozitív hozadéka. Magyarországon
már régen nem került sor olyan népszavazásra, amely
ennyire megmozgatta volna az emberek fantáziáját, érdeklődését
és felelősségérzését. (Csak az a kár, hogy a "kettős
állampolgárság" kérdése teljesen elhomályosítja
a kórházprivatizációról szóló vitát.) Az egész kérdésfeltevés
és alkalmazott vitamódszerek problematikusságától eltekintve,
az ilyen helyzetekben lehet tulajdonképpen átérezni
a "demokrácia esszenciáját". Szintén előny,
hogy sok felelős állampolgár (attól függetlenül, hogy
hogyan szavaz majd a szavazófülke magányában) komolyan
elgondolkodik olyan fogalmakon, mint a szolidaritás,
nemzet, migráció stb. Ezek nagyon fontos kérdések.
14. Nem számolni a nemzetközi visszhanggal naivitás.
A kettős állampolgárság intézménye ugyanakkor egyáltalán
nem ismeretlen jelenség a jogban. A nemzetközi gyakorlat
szerint az egyes államokra van bízva, hogy lehetővé
teszik ennek az intézménynek az "igénybevételét"
az állampolgáraik számára vagy nem. Korábban az államok
és a nemzetközi jog inkább akadályokat gördített az
útjába, de az utóbbi egy-két évtizedben (főleg az európai
integrációval és globalizációval kapcsolatosan) megváltozott
a trend - egyre engedékenyebé lett a gyakorlat. Az Európai
Unió teljesen a tagállamokra bízza ezt a kérdést. A
kettős állampolgárság létezésére számos példa létezik
Európa- és világszerte, de tisztában kell lenni azzal
is, hogy az egyes nemzeti példák létezése nem ró semmilyen
kötelezettségeket vagy nem keletkeztet semmilyen jogosultságokat
másokra nézve. Önmagában az, hogy a más államok hasonló
állampolgársági politikája nem váltott ki komolyabb
vitákat, nem jelenti azt, hogy most sem lesz erről komolyabb
vita.
16. Alternatív megoldásként talán még szóba jöhet a
státustörvény újragondolása és kibővítése, a vízumpolitika
rugalmasabbá tétele stb. A jelenlegi állampolgársági
törvény módosítása révén is orvosolhatók a problémák
és megvalósíthatók a kitűzött célok.
17. Lehetséges, hiszen Magyarországon eleve a legtöbb
politikai részvételi jog (szavazás) a bejelentett lakcímhez
kötött. Más kérdés az, hogy ez kijátszható-e vagy nem.
Miután a népszavazás a magyar állampolgárságról szól,
nem szerencsés olyan sajátos, néha egészen furcsa megoldásokon
gondolkodni, mint például a nemzetpolgárság. Ilyen kategóriák
nehezen értelmezhetők, nagyon képlékenyek és külföldön
is nehezen kommunikálhatók. Az sem lenne célszerű, ha
a különböző státusok nehezen áttekinthető kavalkádja
keletkezne - teljes állampolgárság, korlátozott állampolgárság,
nemzetpolgárság, a magyar igazolvány stb. (A nemzetpolgársággal
még az a gond, hogy mi lesz akkor, amikor valamelyik
politikai erő elkezdi szorgalmazni a "belföldi"
kiterjesztését, hiszen miért lehetnének a "magyar
nemzet polgárai" csak a határontúliak? Az ilyen
kezdeményezés elég rossz tendenciákat jelezne és nem
kívánatos trendeket indíthatna el.)
18. A nemzetközi visszhanggal és a szomszédos országok
bizonyos (valószínűleg eltérő intenzitású) reakcióival
célszerű számolni. Sok függ a mostani kampányban résztvevő
politikai erők rétorikájától, bölcsességétől, valamint
a sikeres népszavazás esetén előkészített törvénytervezet
konkrét tartalmától. A külföld valószínűleg kíváncsi
lesz a népszavazás belpolitikai következményeire is.
Halász Iván |