Bakk
Miklós válaszai
Tisztelt szerkesztők! Elfoglaltságaim miatt késve és
hiányosan tudtam csak a kérdésekre válaszolni. Néhány
kérdés, úgy éreztem, rendkívül bő kifejtést igényelt
volna - ezek megválaszolásába bele sem kezdtem, kihagytam
őket.
I. Elméleti keretek
1. A "kettős állampolgárság" kérdése
több elméleti keretben megközelíthető. Az állampolgárság
egy adott állam és adott egyén közötti jogviszonyt fejez
ki. Magyarország és a határon túli magyarság közötti
viszony mindezidáig rendezetlen. Ön milyen elméleti
keretben elemezné a "kettős állampolgárság"
körül kialakult vitát?
Ha tisztán elméleti kérdésnek tekintjük a "kettős
állampolgárság" kérdését, akkor jónéhány diszciplína
kínálhat értelmezési keretet. Lehet a nemzetközi jog
vagy a nemzetközi kapcsolatok elmélete felől vizsgálni.
Ha a kétoldalú kapcsolatok alakulását vizsgáljuk - hosszútávú
folyamatként -, azaz valamiféle "longue durée"-t
próbálunk az állampolgárság intézményében megpillantani,
akkor a kérdés az államelméletek, vagy a politikai szociológia
számára is releváns. Én mindazonáltal két fontos területet
említenék inkább, amelyek izgalmas kiindulópontokat
jelenthetnek a mostani magyar "kettős állampolgárság"-problematika
értelmezéséhez. Az egyik a nacionalizmuskutatás, a másik
a "modernitáselméletek" területe. S minthogy
a kettő összefügg, itt csupán egy-két olyan nézőpontra
utalnék, amely produktívnak bizonyulhat a vita heveny
politikai szakaszát követő elmélkedésekhez. Az egyik
a határokon túlnyúló "transzszuverenitás"
megteremtésére irányuló nemzetépítés kérdése (Csergő
Zsuzsa és James M. Goldgeier), amely alkalmas lehet
az etnikai határok folyamatos termelésére vonatkozó
elméletek (Barth) továbbépítésére. Úgy vélem ugyanis,
hogy a modern nemzetépítés egy többes határépítés, olyan
határoké, amelyek nem esnek egybe, a köztük levő különbség
folyamatos belső feszültségeknek is forrása, azonban
csak ezek a "nem egyértelmű" határok segítik
hatékonyan a "nemzeti helykeresést" a "globális
korban". A másik: a modernitás kérdése. Nem tudok
arról - például -, hogy kellően kiaknáztuk-e Schöpflin
Györgynek ama meglátását, miszerint a státustörvény
tulajdonképpen egy új magyar modernitásmodell keresésére
utal, amely a felválthatja mind a dualizmus korában
megalapozott, mind pedig a posztkádári korban legitimálódott
(kisállami) magyar modernitás-modelleket. Ha ugyanis
a nemzet a modernitás formája - azaz: annyi modernitás
van, ahány nemzet (Liah Greenfeld) - akkor lehetetlen
nem arra gondolni, hogy a kettős állampolgárság nagy
nemzeti vitája mögött egy új Magyarország kitalálása
is folyik.
2. Ki tekinthető határon túli magyarnak? Ki és
milyen kritériumok alapján jogosult dönteni erről a
kérdésről? Mennyire szabad, és hogyan lehet ezt jogszabályban
szabályozni?
Erre a válasz, elvi szinten, könnyen megadható: magyar
az, aki annak vallja magát (szabadon). Ha viszont ehhez
a hovatartozáshoz materiális természetű jogosultságokat
kapcsolunk - kiegyensúlyozandó a nemzetállamok által
a többség számára "naturális" módon létező
előnyöket -, akkor materiális természetű kritériumokat
is meg kell szabni. Jóllehet, ez az elv is legitim immár
(létező gyakorlatok vannak, amelyek feltörték a liberális
minimum normatív magvának burkát, s befészkelték oda
magukat), bevezetésük - egy adott helyzetben - meglehetősen
problematikussá tud válni, mivel status quo-kat borít
fel a stabilitáselvű Európában. Ilyenkor az egyébként
elfogadott gyakorlatok elvi alapját más elvekkel (például:
diszkriminációmentesség) kérdőjelezik meg.
A határon túli magyarok kettős állampolgársága esetében
azonban viszonylag könnyű ezt a kérdést szabályozni,
hiszen a materiális (azaz "objektíve" mérhető,
ellenőrízhető) ismérvek között lehetséges kettő, amelyet
világszerte létező állampolgárság-adományozási gyakorlat
legitimál: a) az igénylő vagy felmenői valamikoron magyar
állampolgárok voltak (itt, persze, meghatározandó, hogy
a leszármazás hányadfokú lehet); b) ismerje a magyar
nyelvet. E kettő kombinációjával felépíthető a "magyarság"
olyan kritériuma, amely nagyjából lefedi a határon túli
magyar etnikai tömböket, és "etnicizáló" szemléletnek
én csupán azt tekinteném, amely túlmegy ezen. Adott
- sajátos - esetben azonban még ilyen "etnicizáló"
kritériumok is indokoltak lehetnek (lásd például a kazahsztáni,
nyelvültől és neveiktől megfosztott németeket).
3. A határon túli magyarok milyen problémáira jelentett
megoldást a státustörvény és mire nem? A megoldatlanul
maradt kérdések közül, melyek kezelhetőek a "kettős
állampolgárság" eszközével?
Sem a kisebbségpolitikai alapon végzett intézményfejlesztés,
sem a határon túlról érkező támogatások rendszere önmagában
nem tudta orvosolni azt a helyzetet, melynek folytán
a magyar kultúra Erdélyben folyamatosan teret és presztízst
vesztett a román állam kis életvilágokat is elérő, kulturális
hegemóniáját az emberi intimitás határáig terjesztő
hatalmával szemben. E hegemónia ellensúlyozása a nagy
kérdés, és mindaddig, míg az ellensúlyok rendszere nem
teremtődik meg a román közjog garanciái mellett, szükség
van arra, hogy a magyar nyelv és kultúra presztízstöbbletét
a magyar állam a nyelv és kultúra használóinak közvetlenül,
egyéni jogosultságok alapján biztosított kedvezményekkel
növelje, mintegy részeltetvén őket - még ha nagyon kis
mértékben (szinte jelképesen) is - azokból a modernizációs
elônyökből, amelyeket e nyelv és kultúra ismerete Magyarország
civilizációs és integrációs (helyzeti) előnye mellett
biztosít.
Ez volt tehát a probléma, amelyre a státustörvény
megoldást javasolt. Emellett a törvény, legalábbis eredeti
koncepciója szerint, egy modernizációs kapocs szerepét
is betölthette volna. Általa ugyanis nemcsak presztízsjavak
lettek volna beszerezhetők, nemcsak minták honosodhattak
volna meg, hanem - szerencsés esetben - egy "tranzakciós
nyitottság" is létrejöhetett volna. Vagyis: a státustörvény
eszerint eszköz lehetett volna azoknak a "modernizációs
pufferzónáknak" a létrehozásában, amelyekkel a
majdani EU-tag Magyarország a környező térségek (a Kárpát-medence
jó része) fejlődését a magáéhoz igazíthatta volna. Ez
azonban nem valósult meg, mivel a státustörvény kezdeti
ambiciózus koncepciója elbukott.
A kettős állampolgárság elvben továbbviheti e programot,
de ugyanakkor tartalmazza azt a pótlólagos lehetőséget
is, hogy a felszámolja az előbb említett modernizációs
minta etnikai-nyelvi-kulturális bázisát. (Az említett
transzferek természetesen nem „etnikai” keretek közt
működnek és maradnak, itt a magyarsághoz való kötődés
csupán a közvetítés kitüntetett helyét és érdekét fejezi
ki.) Ez akkor következik be, ha a kettős állampolgárság
elsődlegesen a Magyarországra való bevándorlás lehetőségévé
és eszközévé válik. Hogy ez bekövetkezik-e, az szinte
teljesen független attól, hogy most milyen intenciók
és érvek alapján kerül sor - ha sor kerül - a törvénymódosításra.
4. Mennyiben összeegyeztethető a magyar állampolgárság
kiterjesztése a különböző magyar regionális kisebbségek
közösségépítő törekvéseivel (önálló oktatási, kulturális
intézményrendszer, kulturális, regionális autonómia)?
Az állampolgárság a klasszikus felfogás szerint státus
(jogok összessége) egy politikai közösségen belül és
lojalitás ehhez a közösséghez. E tekintetben - elvi
szinten - ellentmondás van a kettős állampolgárság (mely
a magyar - magyarországi - politikai közösségbe emeli
az erdélyi magyarokat) és a kulturális, regionális stb.
autonómiák között, amelyek viszont Románia politikai
közösségébe emelik be (sajátos közjogi intézményrendszeren
keresztül) a magyarokat mind a politikai (közösségi)
szabadságuk kiteljesítésével, mind pedig az állam iránti
lojalitásuk megteremtésével. Az autonómia intézményrendszere
ugyanis a magyar közösséget külön politikai közösségként
kapcsolja a román államhoz, így a helyi magyar politikai
közösség iránti lojalitás egyben a román állam iránti
lojalitás egyik formája.
A gyakorlatban azonban ez az elvi szembenállás elhalványul,
ugyanis a kettős állampolgárság némiképp abban a többes
kötődésű Európában intézményesül, amely egyébként a
politikai közösségek többszintű szervezésével (a többirányú
lojalitás kialakításával) van elfoglalva. Ebben a helyzetben
a kettős állampolgárságot inkább taktikai hátránynak
tartom az autonómiáért vívott politikai harcban: ugyanis
a román állam elutasítóbbá válhat e törekvésekkel szemben.
Egyébként pedig: az autonómiát sokkal fontosabbnak tartom,
mint a kettős állampolgárságot.
II. Demográfia és migráció
6. Miként ítéli meg a népszavazási kezdeményezés
időzítését és a népszavazásra föltett kérdés megfogalmazását?
Nem hiszem, hogy a kezdeményezés időzítése rossz lenne.
Pontosabban: olyan természetű és horderejű kérdésről
van szó, amelynek időzítését mindig kifogásolná valamelyik,
a vitában érintett fél. Az viszont nem véletlen - persze,
ha nem annyira aktuálpolitikai, mint inkább történelmi
nézőpontból vizsgáljuk az eseményeket -, hogy éppen
most merült fel ez. Magyarországnak az EU kapujában
új identitáskonstrukciókra van szüksége, önmaga új elgondolására,
és a mostani vitában tulajdonképpen ennek szükséglete
jelenik meg. (Az már külön kérdés, hogy miért nem tud
ezzel a problémával a magyar politikai elit megbírkózni,
és tehetségéből csupán annyira futja, hogy a kérdést
folyamatosan újrakontextualizálja a belpolitikai viták
igényei szerint.) Ugyanakkor sürgetővé vált annak eldöntése
is, hogy a magyarországi demográfiai trendek alapján
milyen "szerepet" kaphat a határon túli magyarság
e belső magyar probléma megoldásában. Vagyis: megszünteti-e
Magyarország azokat a trianoni maradékvilágokat, amelyek
a határon túli magyarok révén léteznek a számára.
7. A demográfiai adatok tanúsága szerint Magyarország
és a magyar kisebbségi közösségek népessége folyamatosan
csökken. Erre a kérdésre a magyar államnak és a magyar
kisebbségek politikai reprezentációjának valamilyen
megoldást kell találnia. Lehet-e a határon túli magyarok
Magyarországra telepedésével ezt a kérdést úgy kezelni,
hogy a Kárpát-medencei magyar anyanyelvű népesség csökkenése
megálljon vagy legalábbis lassuljon?
Talán lehetséges, de úgy látom, nem ebbe az irányba
mutatnak a folyamatok.
9. A magyar kormány hogyan egyeztetheti össze a
klasszikus kisebbségvédelmi politikát az egyéni életpályák
mobilitási-migrációs igényeivel?
Ha ezen a közösségként való megmaradás és az egyéni
életpályák szabadsága közötti ellentmondást értjük,
akkor a válasz rövid: nem volt és nincs erre kormányzati
koncepció.
10. Lehet-e, kell-e mérlegelni, "mennyibe
kerülnek" Magyarországnak a határon túli magyarok?
Milyen gazdasági következményei lehetnek az etnikai
jellegű migrációnak?
Mérlegelni lehet ugyan, hogy "mennyibe kerülnek"
és "mennyit hoznak" a határon túli magyarok,
a probléma viszont abból adódik, hogy e két dolog mérlegelése
teljesen különböző ismérvek szerint történik. Míg az
előbbi, a "mennyibe kerülnek" teljesen egy
költségvetési keretbe helyezhető, tehát kincstári módszertannal
el is végezhető, az utóbbi, a "mennyit hoznak"
inkább a nehezebben kvantifikálható előnyök felleltározását
és számszerűsítését jelenti. A kettő emiatt nehezen
vethető össze. Azaz, talán összevethető, de az összevetés
a szemléleti kiindulópontok szerint nagyon eltérő eredményeket
hoz. Ezt egyébként az elmúlt hetekben meg is tapasztaltuk.
A gazdasági következményekről a költségvetési szemlélet
miatt általában negatív képet festettek, de az utóbbi
időben megjelent néhány, nemzetközi példákra alapozó
elemzés, amely gazdasági szempontból pozitív fejleménynek
tekintené a határon túli magyarok migrációját, áttelepedését
Magyarországra. Úgy vélem, ez a megközelítés a megalapozottabb.
III. Politikai stratégiák és
jogi megoldások
12. A "kettős állampolgárság" körülötti
vita mennyiben szól a határokon kívül élő magyarokról,
és mennyiben vált belpolitikai kérdéssé?
Ma már elsődlegesen belpolitikai kérdés ez, s hogy
ez miért alakult így, azt részben kifejtettem az 1.
és a 6. kérdésre adott válaszomban. Magyarország új
helyét keresi az EU által átalakított térségben, új
"behelyezése" van folyamatban, s erről a politikai
elit csak így tud vitatkozni.
13. A "magyar kérdés" nincs végiggondolva
- állítja Kis János a Túl a nemzetállamon című tanulmányában.
Milyen jövőképekben lehet gondolkodni?
A jövőkép, amelyet hasznosnak tekintettem végiggondolni
két-három évvel ezelőtt egy olyan Magyarország távlatát
tartalmazta, amely egyfajta "kulturális föderációban"
működik a környező országokban létrejövő regionális
(területi) és kulturális autonómiákkal. Ennek lehetett
volna kulturális nemzetet erősítő "kötőszövete"
a státustörvény, míg a közjogilag létező régiók és autonómiák
politikailag (közösségekként) a szomszédos államba integrálták
volna az ottani magyar nemzetrészeket. A kulturális
föderáción belül pedig olyasvalami alakult volna ki,
ami a svájci franciák és németek számára létező valóság:
miközben a francia és német kultúra részeivé váltak
(azaz: kultúrájuk a nagy francia és német kulturális
nyilvánosság részeként működik), ők szilárd támaszai
a svájci politikai közösségnek. Ma már kevesebb esélyt
adok ennek az ideálnak.
14. Milyen nemzetközi visszhanggal, dokumentumokkal
(pl. az 1997-es ET állampolgársági egyezmény) kell számolni
a magyar állampolgárság kiterjesztésekor? Mennyire relevánsak
ezek a jelenlegi "kettős állampolgárságról"
szóló vitában?
Az Európai Állampolgársági Egyezmény elég világosan
megfogalmazza, hogy az állampolgárság az illető állam
szuverén döntési körébe tartozik, csupán az európai
szokásjogot illik betartani. Ezért nem gondolom, hogy
a státustörvény idején megtapasztalt európai értetlenkedés
fogadná az esetleges magyar törvénymódosítást.
15. Kérjük fejtse ki véleményét a népszavazás várható
eredményéről. Elemezze az alternatívák következményeit.
Viszonylag alacsony részvétel mellett elképzelhetőnek
tartom az "igen" szavazatok többségét.
17. Ön szerint lehetséges-e a magyar állampolgárságnak
a lakóhely szerinti korlátozott megadása például politikai
jogok nélkül? Lehetséges-e illetve milyen módon lehet
a kettős állampolgárok jogait korlátozni? Egy speciális
külhoni jogállás létrehozása elképzelhető-e a státustörvény
módosításával a "kettős állampolgárság" megadása
nélkül?
A politikai jogokat, úgy vélem, nem korlátozzák, csupán
gyakorlásukat kötik feltételekhez. A szavazati jog állandó
lakóhelyhez kötött gyakorlása lehetséges, erre vannak
példák. Speciális külhoni jogállás viszont, úgy vélem,
nem hozható létre állampolgárság nélkül, amennyiben
ez külföldi elismertségre is igényt tart. Enélkül a
státustörvény valamiféle továbbfejlesztéséről lehet
beszélni.
18. Véleménye szerint milyen reakciókat vált ki
a környező országok politikai elitjében a magyar állampolgárság
kedvezményes kitejesztése?
Tiltakozásokra, hevenynek tűnő reakciókra sor kerülhet,
ez azonban nem a törvénymódosítás ellen szól majd, inkább
instrumentalizált felhasználása lesz egy új politikai
kontextusnak.
Bakk Miklós |