ANKÉT
I. Elméleti keretek
1. A "kettős állampolgárság" kérdése
több elméleti keretben megközelíthető. Az állampolgárság
egy adott állam és adott egyén közötti jogviszonyt fejez
ki. Magyarország és a határon túli magyarság közötti
viszony mindezidáig rendezetlen. Ön milyen elméleti
keretben elemezné a "kettős állampolgárság"
körül kialakult vitát?
Vajon mikor volna "rendezett?" A kérdést
nem inkább "csak" kezelni lehet? Pontosabban
azt az alaphelyzetet, hogy - a döntően nemzetállamok
szervezte európai történeti terekben - a magyar nemzet
és a Magyarország határa nem esik egybe. De vajon általában
a határon túli magyarsággal vagy annak országonként
más-más adottságokkal bíró egyes közösségeivel kell
a kérdést tisztázni vagy a magát magyar nemzetiségűnek
valló nem magyar állampolgárokkal, mint egyénekkel?
A kettős állampolgárság ez utóbbi viszonyból indul ki.
A vita két egymástól eltérő szerkezetben folyik. Magyarországon
pártpolitikai erőtérben, a szomszédos országokban pedig
a helyi magyar nyilvánosságban. Ez utóbbiban egyértelműen
a kettős állampolgárság magyarországi biztosítása mellett
foglalnak állást, belevetítve minden probléma végső
okának, Trianonnak a felülírását. (Tehát ebben a nyilvánosságban
nem volt és ma sincs valódi vita a kérdésről.) Majd
az erre - a határon túli elvárás és hit rendszerre -
való hivatkozás kerül vissza Magyarországra.
A vita megközelítését két szintre lehet bontani. Az
egyik a nagy általános "elvi nemzetpolitikai"
logika a másik pedig a részletkérdések szakpolitikai
megközelítése. Ez utóbbiban a kisebbségi kérdés mint
strukturális probléma jelenik meg, tehát mint politikai
(magyarság-, kisebbség-, párt-), jogi (alkotmány-, nemzetközi-),
kulturális, biztonságpolitikai, szociológiai viszonyrendszerek
összessége.
A közbeszédben egyszerre van jelen a nemzetépítő,
az államszervezési és a kérdés jelen formában történő
feltevése elleni - a politikai elit rossz teljesítménye
következtében kialakult túszhelyzettel szembehelyezkedő
- tiltakozás logikája.
Az elemzésben egyrészt a pártpolitikai szempontokat,
másrészt a nemzetfogalom és a magyar állam magyarságpolitikai
tevékenységének átalakulását tartom kulcsfontosságúnak.
2. Ki tekinthető határon túli magyarnak? Ki és
milyen kritériumok alapján jogosult dönteni erről a
kérdésről? Mennyire szabad, és hogyan lehet ezt jogszabályban
szabályozni?
Pl. engem is annak lehet tekinteni, - bár Szabolcs-Szatmár
megyében születtem és most Pest megyében élek - ha Kolozsvárról
teszik fel a kérdést. Ezzel az idétlenkedéssel csak
arra akartam utalni, hogy már a kifejezéseink is behatárolják
nézőpontunkat.
Határon túli magyar a Magyarországgal szomszédos országokban
élő, magyar állampolgársággal nem rendelkező személy.
(A máshol élőket amerikai-, ausztráliai, nyugat-európai
magyaroknak nevezzük.) Történeti, politikai értelemben
magyar az aki annak vallja magát. Jogilag ez az önbevalláson
(vállalás) túl a származás révén és a kultúrán keresztül
azonosítható. A továbbiakat a vonatkozó jogszabályok
megalkotóinak kell eldönteniük a konkrét viszonyokból
kiindulva.
A kettős állampolgársággal ez a helyzet alapvetően
megváltozna, hiszen kialakulna a magyar igazolvánnyal
rendelkezők (státusmagyarok) mellett a nem Magyarországon
élő magyar állampolgárok köre. Törvénytervezet hiányában
nem tudni, hogy milyen volna a státusmagyarok és a szomszédos
országokban élő (persze nem használhatom a "honos"
kifejezést, miközben ez a genezis...) magyar állampolgárok
jogosultságainak viszonya. (Lehet-e egyszerre mindkettő
valaki? Ha nem akkor mi lesz a kedvezményekkel? Ha igen,
akkor mi van az állampolgári jogegyenlőséggel?) Nem
is beszélve a formalizáltság nélküli határon túli magyarok
és az előbbi két csoport társadalmi viszonyáról.
Évekkel ezelőtt Tóth Judit és Sík Endre migrációs
vizsgálata kapcsán Tamás Pállal keményem kritizáltuk
a határon túli magyarokra használt diaszpóra kifejezést.
Hiszen a szomszédos országok magyarsága nem bevándorló,
hanem őshonos mai településeiken. Akkor azt a választ
kaptuk, hogy "a határok migráltak". S mindenki
jót nevetett, hiszen tudtuk, hogy egy nemzetközi kutatás
terminológiai egységesítése miatt volt az egész. Vajon,
ha ma valaki azt mondaná, hogy az állam átlépett az
országhatáron (migrált egyet) kinevetnénk a posztmodern
vizíót?
A határon túli magyarok jogi megragadása törvényalkotási
feladat. Az azonban társadalomtudományi kérdés, hogy
a magyarországi magyaroknak és a határon túli magyarok
"haza" fogalma és ezzel geopolitikai látásmódja
mennyiben változott meg 86 év alatt? A magyar-magyar
viszonyrendszer alapadottsága, hogy míg a határon túliak
számára a haza mindazon tér, ahol magyarok élnek, addig
a magyarországi közgondolkodásban ez Magyarországra
korlátozódik. Tehát az előbbi - a kulturális közösség
révén össszekapcsolódó - csoport jóval szorosabban kötődik
a magyar történeti térhez (Kárpát-medence), mint a homogén
nemzetállamban élő, a magyarságukat "csak"
az egyik, kulturális meghatározottságuknak tekintő magyarországiak.
3. A határon túli magyarok milyen problémáira jelentett
megoldást a státustörvény és mire nem? A megoldatlanul
maradt kérdések közül, melyek kezelhetőek a "kettős
állampolgárság" eszközével?
A budapesti magyarságpolitika és a határon túli magyar
elitek kisebbségpolitikája némileg sarkítva, nem "az
emberek", hanem általánosabban a mindenkori "nemzet",
"közösség" problémáiból indult ki.
A határon túli igényekre eddig mindig Budapesten adták
meg egy-egy politikai döntéssel a választ. A tömegkommunikációs
kapcsolat hiányát a Budapestről szervezett, jórészt
repatriált határon túliak által működtetett Duna Tv
"oldotta meg". A magyar egyetem hiányát a
Budapestről elindított, az ottani politikai prioritások
meghatározta felsőoktatás fejlesztési programmal "oldották
meg". A kulturális autonómiához elengedhetetlen,
a határon túli magyarok jogi megragadhatóságát a státustörvénnyel
próbálták orvosolni. Tehát a nagy magyarságpolitikai
projektek esetében egy-egy hosszú időn át hangsúlyozott
intézmény- szükségletet, Budapestről elindítva, az ott
kiválasztott határon túli partnerekkel együtt valósították
meg. (Ezekben a programokban a határon túli megfontolások
a létrehozáskor alárendeltek voltak, mindig később a
határon túl Budapestről kiválasztott partnerek beépülésével
módosultak.)
A kettős állampolgárság ügye az első olyan projekt,
amely határon túlról jött MVSZ- Patrubány Miklós és
a vajdasági magyar politikai pártok kezdeményezése.
A kedvezménytörvény lényegében nem problémamegoldásra
készült, hanem kedvezmények biztosítására illetve a
magyarországi pozitív diszkriminációt szolgálta. Stratégiailag
mint egy-egy magyar közösség nemzeti autonómiájának
alapját és egy folyamatosan bővíthető keretrendszert,
valamint a nyelvország felé kialakított kapocsként képzelték
el teoretikus kezdeményezői (Duray Miklós, Lőrincz Csaba).
Létrejöttekor ott volt a 2-3 évente újra éledő Schengen
félelem is, amelyet a regionálisan megerősödő Magyarországnak
kezelnie kellett, hisz nem volt biztos Románia EU-s
vízummentessége. A státustörvénnyel megcélzott munkavállalási,
határátlépési, intézmény támogatási célokból az oktatási,
utazási kedvezmények és a diák és pedagógus igazolványok
maradtak meg. De ennél fontosabb három eredmény: egy
több száz főt foglalkoztató közép-európai irodahálózat
létrehozása (mára ügyfélforgalmuk mérséklődött, de senki
nem mer funkcióváltásról gondolkodni); a magyar diplomácia
a státustörvény kezdeményezéssel kilépett a eseménykövetésre
beszorított szomszédság és magyarságpolitikából. (A
kedvezménytörvény kiüresítése szerintem inkább a kormányváltáshoz
és nem az EU követelésekhez kapcsolódik. Lásd az Orbán
- Nastase paktum létrejöttét.) Harmadikként pedig a
Magyarországról érzelminek, szimbolikusnak tekintett
gesztus a határon túliak felé, amely azokban a kisebbségi
életvilágokban, amelyekben a magyarsághoz való tartozásnak
meghatározó szerepe van a Magyarországhoz való kapcsolat
manifesztálását - igazolvánnyal formalizálását - jelentette.
A kettős állampolgárságról nem tudjuk míg nincs törvény,
hogy mit is hozhat. Maga a népszavazás aktusa azonban
a határokon túl mint elengedhetetlen és mindent megoldó
döntés jelenik meg a magyar nyelvű nyilvánosságban.
A vajdaságban 2003 júliusától, Romániában 2004 nyár
végétől jelent meg a magyar nyilvánosságban erőteljesebben
a téma (a Magyar Kisebbség évekkel ezelőtti tematikus
számait leszámítva). A 2003 őszén a budapesti Külügyminisztériumban
tárgyaló vajdasági szakértői csoport és a MVSZ szakértőin
kívül a határon túl nem volt a közfigyelem előterében
a kérdés. Igazából 2004 szeptembere után vált hirtelen
kulcsfontosságúvá. Tehát miközben 1996 óta a magyar
útlevél illetve állampolgárság igény jelen volt csak
az utóbbi 2 hónapban tematizálódott sorskérdéssé az
ügy. Ehhez természetesen hozzájárult a kisebbségpolitikai
elit (elkerülhetetlen) felzárkózása a kettős állampolgárság
követeléséhez. Hasonlóan az eddigi nagy magyarságpolitikai
projektekhez ez a kezdeményezés is mint igény lapangava
volt jelen és hirtelen jött elő. Mégpedig úgy, hogy
kényszerhelyzetek és döntések sorába sodorta a magyarországi
és a kisebbségi politikai eliteket, amelyből megint
az ad hoc jellegű lépések és végig nem gondolt: a kívánatos,
a lehetséges és a valóságos tények egyensúlyát felborító
egyensúlytalan, össze-vissza kapdosó közbeszéd alakult
ki.
4. Mennyiben összeegyeztethető a magyar állampolgárság
kiterjesztése a különböző magyar regionális kisebbségek
közösségépítő törekvéseivel (önálló oktatási, kulturális
intézményrendszer, kulturális, regionális autonómia)?
Ma a határon túli politikusok mindezt összeegyeztethetőnek
látják. Sőt az autonómia, kedvezménytörvény, állampolgárság
hármas egységét hangsúlyozzák. Ki merne a mentőöv-álommal:
a kisebbségi sorshelyzet remélt felszámolásával szembeszállni?
Azonban míg az előbbi programok Magyarország és egy-egy
magyar kisebbségi közösség viszonyából indult ki, addig
az utóbbi a magyar állam és a határon túl élő magyar
egyének viszonyáról szól. Ezzel a kisebbségi töredéktársadalmakon
belül méginkább megerősödik a nyelvországhoz füződő
kapcsolat és tovább gyengül az államország iránti lojalitás.
Az adott ország magyarságpolitikájában pedig a kettős
állampolgárság méginkább ellene hat az integrációs törekvéseknek.
A másik állam iránti egyértelmű lojalitás a szomszédos
országok politikai elitjében tovább erősíti a magyar
kérdés biztonságpolitikai alapú kezelését. A területi
vagy kulturális autonómia ügyében az eddigi elzárkózás
mellett újabb, a többségi társadalomban jól kommunikálható
érvként jelenik meg az idegen állampolgárok területi
ill. intézményi autonómiájától való félelem valamint
a "forduljatok Budapesthez" rosszabb esetben
"menjetek Budapestre" a viszontválasz. Van-e
arra példa, hogy kulturális vagy területi autonómiát
bír egy adott államon belül egy szomszédos ország állampolgárságával
is rendelkezők komoly létszámú csoportja?
Ettől mentalitástörténetileg sokkal nagyobb gondnak
látom, hogy a Magyarországról kapott állampolgárság,
mint kedvezmény-eredmény újból eltereli a figyelmet
a kisebbségi magyar társadalmak belő szociális és értékválságáról.
Nevezetesen a helyi önszerveződés, a belső problémamegoldás
kényszeréről. A határon túli magyarság körében, de elsősorban
Kárpátalján és Erdélyben még mindig meghatározó a külső,
állami, politikai gondoskodás iránti elvárás. Az állam,
a párt, a magyar értelmiség, az magyar pártok után ez
az elvárásrendszer egyre inkább a magyar államra (illetve
képviselőire) tevődik át. Olyan helyi közösségek várják
a nemzeti szolidaritást, amelyek saját iskolájuk kifestésére,
saját útjaik rendbetételét, saját közintézményeik részbeni
fenntartására ... sem képesesek. Ez nem azt jelenti,
hogy ellenzem a szolidaritást és a segítségnyújtást,
hanem, hogy a teljesítmény nélküli támogatásokkal járó
önsorsrontó határon túli infantilizáció jelenségére
figyelmeztetek.
Ez a folyamat látszik a kilencvenes években kiépült
határon túli civil társadalmi szerkezetekben is. Mivel
ezek döntően a magyarországi támogatásokra jöttek létre,
amelyeket a kisebbségi politikai elitek osztottak tovább
egyrészt pártpolitikai függésbe kerültek, másrészt nem
működött a források multiplikációja (hatékony felhasználás
során keletkező többszöröződése). Ebből adódóan elszigetelődtek
saját országuk civil társadalmi önszerveződéseitől és
nem kapcsolódtak be a transznacionális kapcsolathálózatokba
sem. Ennek "köszönhető", hogy Szlovákiában
és Romániában a többségi civil társadalmi szerveződések
hatékonyságban messze lehagyták a kilencvenes évek elején
még példaértékűnek tekintett magyar önszerveződéseket.
Tehát nemzetpolitikai retorikában összeegyeztethető,
de szociológiai, a kisebbségi társadalmak működését
illetően nem erősíti a saját közösség problémamegoldó
képességét. Inkább a külső elvárásvilágot a "nekem
jár a segítség" mentalitást erősítheti. Ezt természetesen
magyarság és kisebbségpolitikai intézkedésekkel illetve
társadalompolitikai programokkal lehet kezelni. De ha
eddig nem volt erre szándék, honnan jöhet most ?
5. Milyen új perspektívákat kínál a magyar-magyar
kapcsolatokban az európai integráció, az EU bővítése?
Az egyik perspektíva, hogy a kisebbségi elitek méginkább
nem foglalkoznak a mindennapok jelenségeivel (a kis
emberek nagy problémái), hanem magukat egy tíz és fél
milliós kulturális közösség regionális csoportjának
tekintik (Csáky Pál).
A másik az elvárások rendszere. A határon túli tömbmagyar
területek regionális egységekbe való szervezésére tett
magyar kísérletek már csak azért zátonyra futnak, mert
Magyarország sem regionalizálta közigazgatását. Erről
a szomszéd országok számonkérésekor jó szokás Magyarországon
hallgatni.
Harmadrészt világossá kell tenni, hogy a határmenti
regionális együttműködési támogatásokon túl minden lényeges
támogatásban a nemzetállami központokban döntenek (lásd
Gyertyánfy András összefoglalóját erről a problémáról
a Regioban). Tehát itt erős pozíciókkal (pl. tudáskészlettel,
szakemberekkel) kell jelen lenni. A nyelvi jogok tekintetében
pedig az antidiszkrimináción túl inkább az emberi jogok
mentén lehet eredményeket elérni (Somsich Réka jogi
összefoglalása mellett nemzetközileg is fontosnak tartott
Andrássy György, Kontra Miklós és Szilágyi N. Sándor
képviselte megközelítése).
Egy teljesen más perspektívából nézve vajon ki írhatná
kisebbségi magyar részről azokat a várva várt EU-s pályázatokat?
Hiszen sem a nyelvtudással sem a szakértőkkel nem állunk
jól. Egyes becslések szerint Szlovákiában 7-8, Romániában
3-4, Vajdaságban 2-3 olyan magyar intézmény van, amely
képes egy ilyen pályázat menedzselésére.
Mikor a magyar kormányzati vezetők, szakértők részéről
arról esett szó, hogy a határmenti területeken a kistérségi
fejlesztési stratégiai terveket minden irányba, ottani
magyar szakembercsoportokkal el kellene előre készíteni,
a budapesti illetékeseket csak az érdekelte, hogy vajon
melyik magyarországi párt állhat a kezdeményezés mögött.
Mikor a határon túl működő ajánló irodák funkció keresése
került szakértői körökben szóba és elhangzott az a javaslat,
hogy ezek lehetnének a fő foglalkozásban EU pályázatok
menedzselésével foglakozó helyi központok, akkor ez
ellen két hathatós ellenérvet hoztak fel. Egyrészt azt,
hogy az ilyen Eu-s képzésekre a kisebbségi politikai
elitek klientúrája kerül és általában "égés a felkészültségük".
Másrészt az ajánló irodák állás ügyeit nem szabad bolygatni,
hisz azok a kisebbségi pártok háttérintézményei.
Persze a feltett kérdésre lehet abból a perspektívából
is válaszolni, hogy Szlovákia és Szlovénia már bent
van és Románia is rövidesen tagja lesz az EU-nak. Ez
azonban nem oldja meg a szomszédságpolitikában a problémákat
hisz a gazdaságpolitikai és magyarságpolitikai konfliktusok
folyamatos kezelésre szorulnak. A kettős állampolgárság
tekintetében inkább azért érdekes ez a kérdés, mert
Szlovákia belépése nem járt tömeges áttelepüléssel (nem
is várta senki), de rendkívül intenzív migrációs rendszer
alakult ki a két ország között. Vajon ebből kiindulva
nem kellene felkészülni Románia, Szerbia és Montenegró
valamint Ukrajna felé hasonló migrációs oda-vissza csatornák
kialakításával? (A jogi, infrastrukturális környezet
kedvezőbbé tételére gondolva.)
II. Demográfia és migráció
6. Miként ítéli meg a népszavazási kezdeményezés
időzítését és a népszavazásra föltett kérdés megfogalmazását?
A kettős állampolgárság követelése 1996-ban merült
fel az MVSZ IV. világkongresszusán. Ugyanazon az évben,
mikor kiderült, hogy a nemzeti autonómia jövőkép a határokon
túl évtizedes távlatban nem valósítható meg. A kisebbségpolitikai
elitek a kivárás és védekező, sérelmi pozíció helyett
a kormányzati részvétel mellett döntöttek. Magyarországon
pedig létrejött az első hivatalos összmagyar politikai
tanácskozás. Ez azért fordulópont, mert ettől kezdve
négy különböző jövőkép stratégi van jelen a külmagyar
ügyekben. A kisebbségi elitek a kormányzati pozícióból
létják leghatékonyabbnak az érdekérvényesítést; a budapesti
(MSZP-SZDSZ) kormányzat az alapszerződések politikáját,
az állam-állam megegyezést képviseli; a FIDESZ a schengeni
probléma kivédése érdekében illetve Magyarország megnövekedett
geopolitikai súlyát kihasználva a státustörvény koncepcióban
gondolkodott; a kettős állampolgárságot megvalósítandó
politikai célkitüzésként az MVSZ vezetése 1998-ban fogadta
el.
1998-tól 2000-ig tart a kérdés genezisének második
csomópontja. A kettős állampolgárságról 1998-ban, majd
1999-ben a Magyar Kisebbség tematikus számot jelentetett
meg. Borbély Imre pedig a német etnopolitikai hagyományokból
kiindulva, a brit példa lapján javaslatot tett a külhoni
magyar állampolgárság bevezetésére. A szélesebb nyilvánosság
elé 2000-ben került az ügy. Egyrészt azzal, hogy Patrubány
Miklós egyeztetéseket kezdett a kérdésről a magyarországi
pártok képviselőivel (április). Másrészt, az RMDSZ vezetése,
hogy kisebbségpolitikai ellenzéke kezéből kivegye a
kezdeményezést és a vele szembe helyezkedő Orbán- kormányt
is nyílt színvallásra kényszerítse, a Frunda György
elnökjelölt melletti aláírásgyűjtésben a kettős állampolgárságért
is aláírásokat gyűjtettek. Ettől a kezdeményezéstől
ekkor a státustörvény védelmében, Orbán Viktor és Duray
Miklós is elhatárolta magát (október 19., november 18.).
Ezzel Markónak sikerült a kisebbségi társadalomban osztatlan
népszerűségnek örvendő "megoldást" kizárni
az ellene folyó politikai harcból.
A harmadik csomópont 2003 júniusa, amikor Zoran Zsinkovics
egy a kettős állampolgárságot nem ellenző nyilatkozatot
tett. Ezt követően kezdődött a vajdasági magyar politikai
pártok aláírásgyűjtése, majd augusztus 18-án Patrubány
javaslata, hogy ne kössék áttelepedéshez az állampolgárság
megadását és két nappal később az MVSZ vezetése a népszavazási
kezdeményezés mellett döntött.
A negyedik csomópont 2003 november - december. Ekkor
folytak a Külügyminisztérium és a vajdasági szakértők
közti tárgyalások, ahova meghívták az RMDSZ képviselőjét
is, aki akkor az elvándorlás növekedését prognosztizálta.
Időközben az MDF a kérdést törvénymódosítással próbálta
megoldani, de a nagy pártok ellenállása miatt még tárgysorozatba
sem került a javaslat. Ez az a pont, ahol a kormányzat
deffenzivába került és a Külügyminisztérium mindenképpen
a probléma elaltatására törekedett. A pártpolitikában
pedig a kétpártosodás zárta el az MDF problémakezelő
javaslata előtt az utat.
Az ötödik csomópont 2004 március-június mikor az volt
a döntő kérdés, hogy a FIDESZ milyen álláspontot alakít
ki a népszavazással kapcsolatban. A párton belüli dilemmák,
nevezetesen egy sikertelen választás politikai vereség
lehet illetve a kettős állampolgárság keresztezi az
eddig követett autonómia stratégiát nyár elejére, az
EU választások utánra tisztázódtak. A FIDESZ vezetése
úgy döntött, hogy a jobboldal integrálása és egy számukra
mindenképp kedvező pártpolitikai konstelláció kiaknázása
érdekében érdemes vállalni, a kezelhetőnek gondolt veszélyeket.
Jelenleg egy politikai túszhelyzet állt elő, amikor
egy a kisebbségpolitikában periferizálódott csoport,
mint magyarországi társadalmi szervezett kezdeményezett
magyarországi népszavazást egy olyan kérdésben, amelyet
a pártok konszenzus hiányában, pártokon belüli egyetértés
hiányában illetve a szülőföldön való maradás elve (a
határon túli szlengben: maradj otthon kiskomám program)
alapján megkerültek. A szavazás nem egy törvényről,
hanem mivel ügydöntő, így egy "ügyről" szól.
Mivel az "ügy" önmagában sok mindent átfog,
különböző érvelések vannak arról, hogy eleve miről is
folyik a népszavazás.
Patrubány Miklós szerint: a gyors és automatikus honosított
állampolgárságra; Obán Viktor egyik megnyilatkozásában
arról, hogy az országgyűlés alkosson törvényt a letelepedés
nélküli állampolgárságról; más beszédeiben a kettős
állampolgárságról; megint máshol a letelepedés nélküli
magyar állampolgárságról beszél. Gyurcsány Ferenc a
határon túliak állampolgárságának megadását ellenzi
a népszavazási nem felhívásával; Csapody Miklós egyértelműen
olyan népszavazási igenről beszél, amely lehetőséget
teremt a letelepedés nélküli gyorsított honosítással
megteremthető magyar állampolgárság megszerzésére. A
társadalmi szervezetek reklámjaiban a határon túli magyarság
iránti szolidaritást kifejező, a történelmet egy x-el
felülíró szavazás jelenik meg. A napi közbeszédben és
vitákban pedig az MSZP illetve FIDESZ pártszimpátia
szavazás jelenik meg. Az előbbi párt esetében épp ez
szakította szét a választóit, hiszen közel harmaduk
a párvezetés "nem" szavazatával szemben a
népszavazási "igent" támogatja.
Mi vezetett a politikai sodródáshoz?
1. Az MVSZ képes volt a jobboldali szavazóbázisra,
retorikára támaszkodva tematizálni a magyar politikai
életet. Ezt azzal érhette el, hogy egy politikai konszenzussal
bíró kérdésben (maradás és nem evakuálás) szétbontotta
a határon túli magyarok helybenmaradása és a magyar
állampolgárság közti a magyar politikai gondolkodásban
eddig bevett kapcsolatot. Ennek a délvidéki aláírásgyűjtéssel
alátámasztott és Magyarországon folytatott tematizálásával
leelőzte a döntően a következő közvéleménykutatás illetve
parlamenti választás eredményéig és annak erőterében
gondolkodó magyarországi politikai osztályt.
Patrubány Miklóst és Borbély Imrét manapság a szélsőjobbhoz
sorolják. Lehet, hogy politikailag a MIÉP-hez közel
állnak. De ez a jelenség megértésében nem, csak az eltusolásában
segít. Azt gondolom, hogy az sem igaz, hogy ezek az
emberek a szerb vagy a román titkosszolgálat árménykodásának
köszönhetik sikerüket. S azt sem gondolom, hogy mániákus,
eszelős személyek volnának. Engem a Borbély Imrével,
Borbély Zsolttal, András Imrével folytatott komoly és
heves viták és beszélgetések mindig inspiráltak. Logikusan,
renszerben gondolkodó értékelvű embereknek ismertem
meg őket. Azt hiszem, hogy megértésükhöz Bibó István
"túlfeszült lényeglátó" kategóriája vihet
közelebb. Az életviláguk központi problémája: a kisebbségi
léthelyzet meghaladása/ a kulturális és emberi alávetettség
érzet felszámolása körül forog az életük. Az erdélyi,
kisebbségi harmincas években már kimondott "nem
lehet"-re próbálnak egyfajta posztmodern választ
adni. Patrubány habituális világát számomra pontosan
rögzítette az a fotó, amelyen székely harisnyába épp
mobil telefonon beszél valakivel egy színpad sarkán,
biztos a nemzet nagy ügyeiről. Történészként: vajon
nem ugyanilyen megszállottak voltak a XIX. század közép-európai
nemzetépítői? Csak épp a XXI. századi minták között
jelent ez teljesen mást.
A határon túli kisebbségi politikusok a kezdeményezésre
választóik elvárásai miatt sem mondhattak nemet vagy
nem kezdhettek nyilvános hezitálásba a szülőföldön maradásról
vagy az államország iránti lojalitásról stb. Az RMDSZ
a választási kampányban pedig nem engedhette meg magának,
hogy a kérdés ne első helyen szerepeljen, az autonómia-akarás
mellett. Ezzel mintegy elkerülhetetlenül belelavírozva
magát egy az új kormányzati részvétellel kialakuló hazug
helyzetbe. (S erről óhatatlanul Bibó kiegyezés kritikája
juthat eszünkbe.)
2. A magyar parlamentnek meg lett volna a lehetősége
a probléma kezelésére az MDF javaslat révén, de ez egyik
nagy párt érdekeit sem szolgálta volna. Ma úgy tesznek
mintha ez nem is létezett volna. Csapody Miklós így
lett egyszerre "nackós" és "kripto"
miközben a szakpolitikusok közül egyedül tette a dolgát.
3. A kormányzati apparátus is kudarcot vallott. Ennek
két része van. Az egyik a Külügyminisztérium, ahol nem
foglalkoztak komolyan sem a vízum probléma megoldásával
sem a vajdasági szakértők megoldási javaslataival. (Mindig
csak külső nyomásra dolgoztak ki alternatívákat. A helyzetre
jellemző, hogy társetgyeztetés során a konzervatívnak
tartott Belügyminisztérium sokkal poroblémaérzékenyebb
és konstruktívabb volt a kérdésben mint a KÜM és a HTMH
képviselői).
Az igazi apparátus gondot azonban a kormányzati magyarságpolitika
szakembergárdája jelenti. 2005 szeptemberében Kovács
László és Markó Béla megbeszélésein a magyar külügyminiszter
világosan megfogalmazta, hogy a határon túli támogatásokról
a határon túliaknak kell dönteniük. Ezzel azonban nem
csak a támogatások, hanem a budapesti magyarságpolitika
felügyelete is részben a kisebbségpolitikusok befolyása
került. Ezt a "részben"-t tovább növelte,
hogy sem az MSZP-nek sem az SZDSZ-nek nem volt az előző
ciklushoz hasonlóan markáns magyarságpolitikával foglalkozó
szakpolitikusa. Ezek (Tabajdi Csaba és Törzsök Erika)
hiányában azonban automatikusan a legbefolyásosabb határon
túli magyar politikus, Markó Béla lett a szakpolitika
legerősebb embere. A pártviszonyokba és a minisztériumi
apparátus viszonyrendszerbe való be nem ágyazottság
másik oldala, hogy az apparátusokban dolgozó erdélyieket
is "Markó embereinek" tekintették és így nem
tudtak hatékony nyomásgyakorló csoportként működni.
Ez vezetett el oda, hogy még a MAÉRT-en sem tudták rávenni
a miniszterelnököt és a pártelnököt álláspontjuk megváltoztatására.
Most tehát abban a paradox helyzetben vannak, hogy sem
az "otthoniak" sem az "itthoniak"
nem bíznak meg bennük és végrehajtói szintre szorultak.
Az MSZP és az apparátusok mentségére azonban fel kell
hívnom arra a tényre is a figyelmet, hogy Magyarországon
kormányváltás, az MSZP-ben vezetőváltás történt nyár
végén is ősszel. S ez fontosabb mint az apparátus ostorozásom.
4. Felelős a kisebbségkutatással foglalkozó magyarországi
szakmai közeg, jómagamat is beleértve. Pl. ezt az ankétot
sem most kellett volna elindítani, hanem szeptemberben.
Nem most kellene pénzért esedezni a politikusoknál,
hogy mérhessünk, hanem amikor az év során sorra buktuk
el a pályázatokat rétegződés, háztartási panel, társadalomtörténeti,
összehasonlító közvéleménykutatások stb. ügyben. Nem
a források eltékozlásáról kellett volna papolnom/nunk
(Gouzsdu Alapítvány 50 M,?; Szegedi és Nyíregyházi folyamat
125-125 M?), hanem közösen le kellett volna ülni és
megbeszélni, hogy mit tehetünk közösen és talán együtt
felhívhattuk volna a problémára a figyelmet.
Mindehhez hozzá kell tennem, hogy bármi is a véleményem
az időpontról és a kérdés szövegéről itt most a szavazás
szükséghelyzetéből kell kiindulni és azon belül lehet
az érvek és ellenérvek felülírhatóságát számbavenni
mindenki egyéni érzelmi-, érték- és tudáskészlete alapján.
7. A demográfiai adatok tanúsága szerint Magyarország
és a magyar kisebbségi közösségek népessége folyamatosan
csökken. Erre a kérdésre a magyar államnak és a magyar
kisebbségek politikai reprezentációjának valamilyen
megoldást kell találnia. Lehet-e a határon túli magyarok
Magyarországra telepedésével ezt a kérdést úgy kezelni,
hogy a Kárpát-medencei magyar anyanyelvű népesség csökkenése
megálljon vagy legalábbis lassuljon?
Nem tudok ilyen megoldásról. Pontosabban az egész
magyarországi gazdasági és társadalompolitikát átfogó
programokra lenne szükség a magyarországi népességfogyás
50-60 év múlva esetleg elérhető stabilizálására. A nagy
kérdés nem pusztán a népességfogyás, hanem a társadalombiztosítási
rendszer fenntarthatósága és az aktív keresők az EU
átlaghoz képest alacsony száma.
Alapelvekről és társadalomtörténeti folyamatokról
beszélhetünk.
1. A német németségpolitikához hasonlóan a magyar
politikai elitnek is világosan tisztáznia kell, hogy
a magyar állam elvesztett két világháborút ezért a magyar
nemzet egy része más államok polgára lett. Ezért a magyar
állam felelősséggel tartozik ezen személyek, leszármazottaik,
közösségeik iránt. Ennek egyik részeleme, hogy a volt
magyar állampolgárok és leszármazottaik számára biztosítsa,
egyéni kérés alapján a magyar állampolgárságot.
2. Mint Magyarországon született magyar állampolgár
nem érzem magam felhatalmazva arra, hogy bárkitől azt
várjam el, hogy nemzethűségből maradjon a lakóhelyén.
Amikor a magyar politikai elit határon túli származású
tagjai vagy az onnan házasodók illetve az áttelepedési
ügyekben eljáró/kijáró pozícionált személyek meghozták
a vonatkozó döntésüket akkor nem az etnikai szállásterület,
hanem az egyéni élethelyzet alapján gondolkoztak. Egy
demokrata nem várhatja el, hogy mások másként cselekedjenek.
3. A szülőföldön maradás jelszava kiüresedett és hiteltelen.
Egyrészt azért mert gyakran óhatatlanul olyanok beszélnek
róla akik már elvándoroltak. Másrészt az eddig ezen
a címen indított programok vagy a politikai-vállalkozói
érdekcsoportok támogatásában merült ki (pl. Kézfogás
Alapítvány; határon túli szlengben: új kézmosás) vagy
a magyar-magyar integrációban (Duna Tv; kedvezménytörvény).
Az ezen túli intézménytámogatásból pedig nagyon kevés
esetben alakultak ki indentitáspolitikai-, átfogó a
kisebbségi társadalom mindennapjainak mélyére lehatoló
programok. Ha végigtekintünk a kisebbségi szféra alrendszerein
(politikai érdekvédelem; önkormányzati poziciók; egyházak;
civil társadalom; nyilvánosság; kulturális és tudástermelő
intézmények;) nem látjuk azokat a mozgalmakat és aktív
közéleti csoportokat, amelyek a kisebbségi közösségi
élet intenzivitását folyamatosan erősítenék és modernizálnák.
4. A határon túli magyarsággal kapcsolatos társadalomtörténeti
folyamatokat nem lehet kormányciklusokhoz kötött intézkedésekkel
pozitív irányba, jelentősen befolyásolni. (A kettős
állampolgárság valamilyen formában való biztosítása
egyszeri lehetőség.) A magyar kultúra és nyelv és Magyarország
térségbeli felértékelődése lehet az egyik ilyen kapaszkodó.
A másik egy folyamatos migrációs rendszer kialakítása.
A harmadik egy a közösség azonosságtudatát, humán erőforrásait,
munkaerőpiaci pozícióit fejlesztő intézményrendszer
lehetne.
Azonban ez sem segít a természetesen létrejövő vegyesházasságok
(20-30%) következményein (a gyerekek 2/3-nak a többségi
nyelv lesz az anyanyelve) és a magyar intézmények nélkül
felnövő, többségi nemzethez tartozók kapcsolathálózataihoz
tartozók egy-két generáció alatti asszimilációján.
A középrétegek Magyarországra való áttelepülése nem
evakuációszerűen működik, hanem generációs életpályákon
keresztül. Nem a középrétegek: a vállalkozók, tanárok,
lelkészek, értelmiségiek hanem döntően ebből a társadalmi
rétegből származó fiatalok könnyebb (a kisebbségi pluszterhektől
mentesebb) életpályája nyílik meg Magyarországon. Ráadásul
a saját társadalmán belül nem is igen tudna olyan mobilitási
pályát megvalósítani mint a nyelvországban.
Göncz László a szlovéniai magyarság kulcsregényében
az "olvadó jégcsap" metaforát használja erre
a folyamatra.
5. Szembe kell nézni azzal, hogy az un. határon túli
magyar nemzetrészek a következő évtizedben alapvetően
átalakulnak. Az ausztriai és a nyugat-európai magyarság
jelentős része diaspóraként él, úgy, hogy Magyarországon
lakással, nyaralóval azaz visszavonulási lehetőséggel
bír. A szlovéniai és a horvátországi magyar közösségek
a kétnyelvűség utáni tömeges nyelvváltás révén egyre
inkább egyfajta etnoregionális csoport lesz. A kárpátaljai
és a vajdasági magyarság társadalomtörténeti értelemben
középosztály hiánya miatt válaszúthoz érkezett. Ha egy
évtizeden beül nem alakul ki olyan helyzet, hogy nagy
számú, közép és felsőfokú végzettséggel bíró személy
kerüljön be a közösségi intézményhálózakba, akkor ezekben
a régiókban kevés esély van a revitalizációra. Megmaradnak
egyre jobban magukba záruló nyelvi-kulturális közösségként.
A szlovákiai magyar társadalom a legkevésbé érintett
a magyarországi áttelepülésben, de itt a legnagyobb
az asszimilációs veszély (a magyar népesség 30 %-a).
A romániai magyarság körében pedig a nagy számokból
adódóan még nem égető kérdés a generációs utánpótlás,
de előre már látható néhány folyamat: a) a partiumi
jelentős munkaerő-elvándorás és magyarországi házassági
stratégia, b) a konvertálható felsőfokú végzettséggel
rendelkezők - szakmán és korosztályon belüli - tömeges
áttelepedése Magyarországra, c) a székelyföldi felemásan
képzett munkaerő, pótolhatatlan jelenléte a magyarországi
építőiparban (kb. 70.000 fő). d) a Magyarországon középiskolai
és felsőfokú tanulmányokat folytatók folyamatos jelenléte
és a magyarországi munkaerőpiacon való elhelyezkedése.
6. Ma a Magyarországra való áttelepülést nem a politikai
szólamok, nem a jogi nehézségek, hanem egyrészt az 1989
előtt felnőtt nemzedékek inmobilitása, másrészt a így-úgy,
de folyamatosan modernizálódó helyi társadalmi és gazdasági
életbe való integráció, harmadrészt pedig a szomszédos
országok átlagánál jóval drágább magyarországi lakáspiac
és a határon túlról konvertálható munkaerőpiaci pozíció
fogja vissza. Ha valaki az otthonmaradás érdekében szeretne
politikai lépéseket hozni akkor a második tényező, a
munkaerőpiaci pozíció a kulcskérdés.
8. Hogyan ítéli meg Magyarország jelenlegi migrációs
politikáját? Milyen alapelveket kell figyelembe venni
a magyar kormánynak az aktív migrációs politika kialakításakor?
Migráció kutató sem vagyok. Itt is behatárolja a válaszomat
a kisebbségtörténettel foglalkozó szaktörténész mivoltom.
A migráció kutatók évtizede kérik, követelik, hogy
ezt a kérdést szakítsák ki az idegenrendészeti megítélés
köréből. A legtöbb panasz a magyarországi ügyintézések
során az idegenrendészeti, bevándorlási hivatalok munkájára
vonatkozik. Ha pl. a Márton Áronban vagy a Transindexen
indítanának www.vandor.hu/ro
címen egy honlapot azzal, hogy mindenki írja meg esetét
és a korrupciós történeteit a "budafoki útról"
a "Madarász utcáról" a stb. valószínüleg a
nagy látogatottságon túl két dorog derülne ki. Egyrészt
az, hogy az egész hivatalos ügyintézést áthatja a felkészületlenség
és a korrupció. Ezért is érthető, hogy a magyarul kevésbé
beszélők vagy azok akik megengedhetik maguknak ügyvédi
irodákon keresztül intézik az egész procedurát a határon
túli magyar ügyfelek orra előtt és ezt ők mély sérelemként
élik meg. Másrészt mivel az egész hivatali működés a
magyar állampolgári kontroll nélkül működik a felkészületlen
tájékoztatástól, a hiánypótlásdzsungeleken, újrapecsételéseken
át semmi nem korlátozza az emberileg méltatlan ügyintézői
közszellemet. Tehát nem csak a magyarok, hanem minden
ügyfél méltóságát bántja a rendszer és alkalmazóik.
Ezeket a problémákat pedig kormányzati, belügyminisztériumi
hatáskörben tisztázni lehet. Ilyen helyzetekbe szoktam
arról ábrándozni, hogy egy-egy parlamenti képviselőt
elvinnék magammal a budafoki úti hivatalba, hogy szó
szerint végigállja a napot (hisz még szék sincs). Vagy
elvinném arra a két munkanapra míg egy sima létogató
vizumhoz szükséges befogadó nyilatkozathoz összeszedem
a tulajdoni lapot, adó és jövedelemigazolást és az idegenrendészeti
jóváhagyást. Kis emberek nagy problémái, nem sorskérdések,
de a magyar-magyar viszony előítéletrendszeréhez többek
között itt formálódnak az előzetes tapasztalatok.
Egy előző válaszomban már utaltam a migrációs rendszerek
és kapcsolathálók létrejöttére. Ezt nem akarom megismételni.
De eretnek gondolatként fel kell vetnem, hogy ha már
úgy is a határon túlról érkezik Magyarországra a szakmunkás,
technikus utánpótlás miért nem abba ruháznak be pl.
az Apaáczai Alapítványon keresztül - amelyet a Szakképzési
Alap támogat -, hogy magas színvonalú technikus és felnőttképzést
folytassanak a szomszédos országok magyarok lakta területein?
Szinte látom a jól működő romániai "magyar"
felnőttképzésben érintett szakembereket, akik erre a
javaslatra elhúzzák a szájukat: hisz épp azért tudták
ezt piaci alapon, hatékonyan kialakítani, mert nem kerültek
bele a a magyar támogatás- és kisebbségpolitikai televénybe.
9. A magyar kormány hogyan egyeztetheti össze
a klasszikus kisebbségvédelmi politikát az egyéni életpályák
mobilitási-migrációs igényeivel?
Nem tudom, hogy mennyiben tekinthető klasszikusnak
az általam fontosnak tartott kisebbségi társadalomépítés
a jogi és politikai érdekvédelem mellett? Ha a határon
túli humán erőforrásokat javítja a magyarságpolitika,
akkor az adott társadalmon belül és a magyarországi
munkaerőpiacon is javítja a határon túli magyarok munkaerőpiaci
pozícióit. Ha tegyük föl a határon túli magyarság átlagosan
kb. 50-60%-a nem funkcionális analfabéta (Magyarországon
ez 25%), ha a magyar középiskolát végzett fiatalok rendelkeznének
angol nyelvvizsgával (nem helyivel!), jogosítvánnyal,
számítógépes vizsgával (nem helyivel!) és rendbe van
téve a fogsoruk valamint rendszeresen átesnének egészségügyi
szűrővizsgálatokon nem tartanánk előrébb? Persze ehhez
magyarországi politikai szándék, a kisebbségpolitikában
pedig a korrupcióval, a nepotizmussal való kemény szembemenetelés
kellene. Ki vállalja a konfliktusokat mikor a Sapientia
Alapítvány gazdálkodásának felülvizsgálatához sincs
elegendő bátorsága a budapesti magyarságpolitikának?
10. Lehet-e, kell-e mérlegelni, "mennyibe
kerülnek" Magyarországnak a határon túli magyarok?
Milyen gazdasági következményei lehetnek az etnikai
jellegű migrációnak?
Nem mérlegelni kellene, hanem a határon túli támogatáspolitika
hatékonyságát kellene megvizsgálni, hisz az ilyen irányú
támogatás léte 14 éve költségvetési fejezetekben jelenik
meg. Erről több tanulmányban, erőmhöz mérten részletes
elemzést adtam. Legutóbb a határon túli könyvkiadás
támogatás támogatás 12 évéről készített elemzésemet
is csak egy zárt ülésen mondhattam el, "nemzetpolitikai
szempontok" miatt. A legutóbbi össz-támogatáspolitikai
nyilvántartási rendszer tesztelésekor sem találtam rá
az elszámolt/nem számolt el lehetőségre. Azt mondták,
hogy fejlesztés alatt illetve az egy másik hozzáféréssel
jár. Itt tartunk.
Teljesen más kérdés a népszavazási kampányban felmerült
számítások ügye, amely a feltételezett áttelepülésre
vonatkozik. A kormányzati számítások biztosan túlbecsülték
az áttelepülők számát és eleve nagy inaktív (háztartásbeli,
nyugdíjas, tanuló) aránnyal számoltak és alacsony jövedelmekkel.
Az MVSZ számításokban pedig eleve nagyszülőkkel áttelepülő
2 lakást vásárló kétgyerekes családokkal számoltak.
Magam is inkább ismerve a migrációs megoszlásokat az
inkább gazdasági előnyök felé hajlok. A tudományos igényű
megközelítés azonban az volna, ha az utóbbi évben bevándorlási,
tartózkodási engedéllyel bírók vagy az utóbbi évben
állampolgárságot kapott személyek adataiból indulunk
ki. A nyár folyamán mikor több illetékesnek felvetettem
ezt a kutatási elképzelést (engem igazából a letelepedési
engedélyhez írandó életrajzok és indoklások narratívája
érdekelt volna) adatvédelmi okokra hivatkozva utasítottak
el. Később megtudtam, hogy az adatkezelő intézmény munkatársait
a kutatásba bevonva, egy gáláns, az anonimizálásért
járó honoráriumot felajánlva lett volna esélyem a sikerre.
Ezt a szerkezeti költségvetési vizsgálatot azonban népszavazéástól
függetlenül, bármikor el lehet végezni.
11. Az eddigi támogatáspolitika és a kedvezmények
nyújtása mellett milyen új eszközökre lenne még szükség?
Évek óta vitatkozom arról a munkatársaimmal, hogy
hol végződik a kutatói és hol kezdődik a szakértői,
policy műfaja és szerepe. A következőkben kénytelen
vagyok átlépni ezt a határt.
A kormány népszavazási propagandája a racionalitást,
a felelős szakszerű döntést hangsúlyozta. Mintha ennek
nyomán hozta volna meg a "nem"-ről szóló döntést.
Majd folyamatosan visszakozni kényszerült a gazdasági
és migrációs számítások terén, a Nemzetpolgár fogalom
értelmezésében, a Szülőföld Alap és program költségvetési
tisztázatlanságai miatt. Kiderült, hogy a retorika mögött
ad hoc anyagok és nem átgondolt stratégia áll. Tehát
épp az a nyelv és megközelítés-rendszer járatódott le,
amelyet pl. most én szeretnék használni. Ehhez persze
hozzájárult a következmények végiggondolásának igényét
"szamárságnak" nevező Orbán kijelentés is.
Ezért a népszavazás eredményétől függetlenül a külmagyar
ügyekben, a sodródó egyensúlyát vesztett magyarságpolitika
és kisebbségpolitikák stabilizálása érdekében, kulcskérdés
a szakszerű és világos beszéd helyreállítása.
A rövid távú szerkezeti lépésként:
a) A MAÉRT résztvételi és működési rendjének tisztázása
az egyik első lépés.
b) A MAÉRT mellett a köztársasági elnök, a miniszterelnök
és az MTA elnökének kezdeményezésére pártoktól független
stratégia bizottság felállítása. Ez a bizottság integrálhatná,
közvetíthetné a hosszú távú magyarságpolitikai és kisebbségpolitikai
elképzeléseket, az egyes döntések várható következményeiről
elemzéseket adna valamint vállalná a szakpolitikai vitákat.
c) A MAÉRT melletti szakbizottságok rendszeres működtetése
( havonta - két havonta ülésezéssel, a szakminisztériumok
államtitkárainak vezetésével). A már régebben meglévő
intézmény működtetése a magyarországi pártok és a határon
túli pártok szakértőivel egyrészt kölcsönös konzultációs
lehetőséget biztosítana, másrészt az államtitkárokon
keresztül a minisztériumi közigazgatásban is megkerülhetetlenné
tenné a határon túli szakkérdésekkel való foglalkozást.
d) A támogatási rendszer refomjának beindítása: a
szülőföld program tisztázása illetve az eddigi támogatási
szerkezeteken belül is tisztázni kell a kuratóriumok
szerepét, a célprogramokat és azok megvalósulásának
eredményeit, és az elszámolási rendszert.
A középtávú (egy éves) szerkezetalakító lépéseket
a következőkben látom: a) A határon túli magyarság támogatására
szolgáló összeget, a pártpolitikai egymásra ígérgetés
megszüntetése érdekében az állami költségvetésben normatív
alapon lehetne meghatározni. 2006-ig a mai 0,18%-ról
- 0,4-05%-ig lehetne eljutni. (Itt számolni kell a határon
túli magyar intézményrendszer támogatás felvevőképességével
is, amely a hatékonysága már ma is korlátozott!) A támogatáspolitikán
belül a másik fontos lépés volna egy év alatt kialakítani
egy olyan határon túli szakmailag akkreditált intézményi
kört, amelynek a munkaprogramhoz kötött működtetése
(részben vagy teljes egészében) a támogatáspolitika
feladata volna. b) A migrációs politikában az idegenrendészeti
szemléket helyett társadalompolitikai megközelítés érvényesítése.
A vonatkozó jogszabályok deregulációját is végre kellene
hajtani. c) A kedvezménytörvény közigazgatási végrehajtása
során létrehozott ajánló irodák tevékenységi körét helyi
igényeknek megfelelően illetve EU-s felkészülés keretében
kívánatos volna módosítani.
Ha prioritásokat kellene kiemelni akkor négy elemre
hívnám fel a figyelmet: a) A támogatáspolitika és a
kedvezménytörvény hatékonységnövelő továbbfejlesztésére.
b) A magyar-magyar meglévő, kialakuló migrációs kapcsolatok
intézményesítésére, az oda-vissza kapcsolatok támogatására.
c) A nagy gazdasági támogatási programok (pl. munkahelyteremtés
vállalkozó támogatáson keresztül) helyett a meglévő
humán erőforrások, a határon túli magyar munkaerő pozíciójának
javításához szükséges programok Magyarországról vagy
külföldről történő bevitele a magyarok lakta régiókba.
d) A mérhető szakmai teljesítményhez köthető intézménytámogatás.
III. Politikai stratégiák és
jogi megoldások
12. A "kettős állampolgárság" körüli
vita mennyiben szól a határokon kívül élő magyarokról,
és mennyiben vált belpolitikai kérdéssé?
Magyarországon a népszavazás és a kettős állampolgárság
körüli viták pártpolitikai viszonyrendszerbe kerültek
azáltal, hogy a két nagy parlamenti pártnak mind ebben,
mind az egészségügyre vonatkozó kérdésben eltérő a véleménye.
Népszavazás körüli érvrendszerekben a jogi, gazdasági,
magyarságpolitikai érvek mellet hangsúlyosan szerepelnek
a pártviszonyokhoz köthető érvek és ellenérvek is. Ezeket
döntően az egymástól vagy a külső körülményektől való
félelem határozza meg. Én a következő érveléseket soroltam
a pártpolitikai érvek közzé:
- a kettős állampolgárság megadása esetén a FIDESZ
növelheti szavazói bázisát, amely a következő kormányzati
ciklusokban eldönthetné a választásokat... - a magyar
politikai élet a nacionalista zűrzavar, a szomszédok
és Európa támadása elé néz, ha az "igen" győz
a népszavazáson ...
- ha a FIDESZ-nek az EU-s választáskor 1,5 millió szavazót
sikerült mozgósítania és most 2 millió embert, akkor
nagy eséllyel indul a 2006-os parlamenti választásokon,
- a sikertelen vagy "nem"-mel végződő népszavazás
az MSZP-t erősítené meg
Ha a két nagy párt népszavazáshoz való viszonyát vizsgáljuk
a lényeges különbség az, hogy míg az MSZP törvényszöveg
hiányában a jogi megoldásról szeretne felvilágosítani
illetve a számára el nem fogadható kettős állampolgárságot
valamivel pótolni, addig a FIDESZ álláspontja két dimenzióban
mozog. Egyrészt a népszavazási igen vagy nem a kulcskérdés.
Ha ez megvan akkor kell majd a parlamentnek egy 2/3-os
törvényt az ügyben - számukra a letelepedés nélküli
magyar állampolgárság kérdésében - meghoznia. Ez az
érvelés működik a politikai vitákban. Másrészt az országos
kampányban már egyértelműen az állampolgárság, a letelepedés
nélküli magyar állampolgárság, Trianon meghaladása,
a nemzeti egység követelménye dominál. A két dimenzió
nincs egymással ellentmondásba, egy jól működő kommunikációs
stratégiáról van szó.
Pártonként követve az igen/nem logikákat és megfontolásokat
a következőket látjuk.
A FIDESZ számára a kampány lehetőség a Gyurcsány-kormány
tematizációs vezetésének a megtörésére, ez sikerült
is. A népszavazási kampányt sikerült úgy megoldania,
hogy a potenciális MIÉP szavazókat finoman integrálta,
anélkül, hogy Patrubánnyal vagy a magyarországi szélsőjobbal
közösen lépett volna fel. (Hasonló míves átkarolás történt
a kórházprivatitáció ügyében a baloldali, populista
szavazótábor felé.) Az ezekben a napokban elindult kampányban
sem az MVSZ, sem az MDF szerepe nem jön elő az Orbán
Viktor meghatározta kampányban. Az is világos, hogy
ebben a sodródó és soktényezős játszmában a FIDESZ lehet
a kezdeményező és az eseményeket irányító fél a Gyurcsány
által kimondott, majd a MÁÉRT-en Hiller István által
ráerőssített "nem" elhangzása óta. Ha a népszavazás
sikeres lesz és az igen győz akkor a FIDESZ keresztülviheti
elképzeléseit, ha az MSZP-is akar 2/3-os törvényt. Ha
az MSZP nem fogadja el a FIDESZ javaslatokat és ezért
nincs törvény akkor ezért az MSZP tehető felelőssé.
Ha nem sikeres a népszavazás ezért is a kormányzat tehető
felelőssé. Ha a "nem" győz, akkor a következő
két évben a FIDESZ a nemzetietlenséggel leharcolhatja
az MSZP vezetését. Azt a vezetést, amely a "nem"
állásponttal szavazóbázisának 1/3-val szembe került.
Tehát a következő két évben a kormányzatot kényszerpályán
tarthatja a FIDESZ.
Az MSZP számára a legfontosabb a csapdahelyzetből
való kitörés. A kormányzati kommunikációval nem sikerült
sem az MSZP választói bázisát a vezetés mögé állítani,
sem meggyőző ellen programot (nemzetpolgárság, útlevél,
szülőföld alap és program) felmutatni. Az állami, történelmi
felelősség propaganda sem jött át, hisz a 2002-es, idegenellenes,
23 millió román vendégmunkás riogatás után a közvélemény
nemigen adott hitelt a felvetéseknek. Ráadásul a balliberális
értelmiség is megosztott lett a munkahelyvesztés rémével
riogató idegenellenes retorika miatt. A párt számára
az érvénytelen szavazás lehetne a legjobb opció. Ebben
az esetben újra lehetne kezdeni a magyarságpolitika
végiggondolását és a FIDESZ tematizációs nyomása alól
is könnyebben szabadulhatna.
Az SZDSZ nem mutat különösebb érdeklődést a vita iránt.
A teljes állampolgársággal járó következményektől tartva
"nem" az álláspontja. A feltételezett áttelepüléssel
a szülőföld elhagyása miatt és a bevándorlás magyarországi
terhei miatt aggódik. Mint liberális szavazó nem is
tudom, hogy az SZDSZ álláspontjában egyáltalán melyik
elem egyeztethető össze a klasszikus liberális elvekkel
és felelősséggel?
Az MDF a népszavazás veszélye mellett beszorult a
nagy pártok versenyébe és technikai, közvetítő megoldási
javaslatai, szakpolitikai elkötelezettsége visszhangtalan
maradt.
13. A "magyar kérdés" nincs végiggondolva
- állítja Kis János a Túl a nemzetállamon című tanulmányában.
Milyen jövőképekben lehet gondolkodni?
A kérdésről írtam egy könyvet (Tény
és való. A budapesti kormányzatok magyarságpolitikája
és a határon túli magyarság kapcsolattörténete. Problémakatalógus.
Kalligram, Pozsony, 2004.), amely teljesen visszhangtalan
maradt.
Kesergés vagy poénkodás helyett inkább Lőrincz Csabát
idézem, aki azt szokta mondani, hogy a magyar kérdés
"sokszor végig van gondolva, de nincs eldöntve".
Lényegében a külmagyar ügyben a két szélső álláspont
a kárpát-medencei magyar stratégiai expanzió és a határon
túli magyarság nyelvországi migrációja. Ezzel szemben
azt gondolom, hogy a 7 országban élő kisebbségi magyarság
külön-külön kezelendő. Lesznek nemzetiből nyelvi-kulturális
vagy épp etnoregionális csoporttá alakuló közösségek
és lesznek évtizedek múlva is élő és mozgalmas közösségek
a mai tömbmagyar területeken. A budapesti magyarságpolitika
és a határon túli kisebbségpolitikáknak épp az lehetne
a közös célja, hogy régiónként kialakítsa azokat a mechanizmusokat,
amelyekben az életképes, modern közösségek a nyelvország
és az államország felé egyaránt integrálódnának és saját
társadalmukat is képesek úgy intézményesíteni, hogy
legyen esélyük kulturális identitásuk és társadalmi
pozicióik megőrzésére.
14. Milyen nemzetközi visszhanggal, dokumentumokkal
(pl. az 1997-es ET állampolgársági egyezmény) kell számolni
a magyar állampolgárság kiterjesztésekor? Mennyire relevánsak
ezek a jelenlegi "kettős állampolgárságról"
szóló vitában?
Nem vagyok jogász sem. Ellenben a hungarobalkanizmusokkal
és a magyar politikai közszellem gyengeségeivel sokat
foglalkozok. Én nem a nemzetközi szervezetektől, hanem
a pozsonyi és a bukaresti diplomácia geopolitikai ügyességétől
tartok a magyar diplomácia hagyományos nyegleségével
és fantáziátlanságával szemben. Valószínűleg a népszavazás
után kezdődik a kampány. Ebben azt látom kulcskérdésnek,
hogy mennyire lép fel aktív módon a magyar diplomácia
illetve ezeket a támadásokat mennyire fogja a FIDESZ
és az MSZP a maga álláspontjának igazolására felhasználni,
a hiszterizáláson keresztül tovább torzítva a magyar
közvélemény évtizedes geopolitikai és külpolitikai tájékozatlanságát.
15. Kérjük fejtse ki véleményét a népszavazás várható
eredményéről. Elemezze az alternatívák következményeit.
A népszavazási eredmények előre jelzése a közvéleménykutatások
feladata. Ezek szerint elégtelen lesz a részvétel, a
többségben lévő - de nem elegendő - igen érvényesítéséhez
(Meridian). A "nem" és az "igen"
estében is tartok attól, hogy a határon túli közvélemény
hangadó része "megsértődik Magyarországra"
illetve a nem és a "nem"-mel szavazókra és
méginkább elvárja a magyar-magyar viszonyban a feltételek
nélküli támogatást. Ezzel önmagát ebben a viszonyban
tovább infantilizálja. Az eliteket aki most a nyilvánosságban
vehemens "igen"-ért kiáltanak a magyarországi
támogatások növelésével pragmatikusan ki lehet elégíteni.
A most a kérdéssel látszólag nem foglalkozó "leneti",
a mindennapi világban azonban egy illúzió reményével
szegényebbek lesznek. Hogy ez milyen következményekkel
járhat az egyéni és a társadalmi közgondolkodásra nem
tudom.
16. Milyen jogi megoldás volna az állampolgárság
késésében a leghatékonyabb és a külhoni igényeket leginkább
kielégítő? Elégségesnek tartja-e a jelenlegi állampolgársági
törvény módosítását vagy más jogi megoldások is felmerülhetnek?
Ez egy törvényalkotási és jogi szakkérdés. Számomra
a Csapody Miklós képviselte törvénymódosítás tűnt eddig
a legpraktikusabb megoldásnak.
17. Ön szerint lehetséges-e a magyar állampolgárságnak
a lakóhely szerinti korlátozott megadása például politikai
jogok nélkül? Lehetséges-e illetve milyen módon lehet
a kettős állampolgárok jogait korlátozni? Egy speciális
külhoni jogállás létrehozása elképzelhető-e a státustörvény
módosításával a "kettős állampolgárság" megadása
nélkül?
Az állampolgári jogegyenlőség pártján állok. Eddig
nem találkoztam olyan jogi érveléssel, amely az állampolgárság
nélküli útlevél intézményének működését meggyőzően bizonyította
volna.
18. Véleménye szerint milyen reakciókat vált ki
a környező országok politikai elitjében a magyar állampolgárság
kedvezményes kiterjesztése?
A népszavazást követően valószínűleg a pozsonyi és
a bukaresti diplomácia nemzetközi akcióba lép. Már csak
azért is, hogy az adott országok magyar kisebbségi pártjainak
a politikai pozícióját gyengíthessék a kormányzati alkukon
belül. Itt a nagy kérdés, hogy a magyar diplomácia erre
milyen választ képes adni. Eseménykövető védekező magatartást
tanúsít vagy offenzívába lép. Ez utóbbiba nemigen hiszek,
hisz a kormányzat egyértelműen a kettős állampolgárság
ellen foglalt állást és egy esetleges népszavazási igen
után sem hiszem, hogy alapvetően változtatna a véleményén.
A sikertelen vagy "nemleges" szavazás esetén
azonban ez igazolásként jól jöhet: "no lám, mi
megmondtuk". Csakhogy akkor már kit érdekel ez
a kérdés?
Ennél sokkal fontosabb, hogy újból megerősítést nyert
a szomszédos országok államépítő elitjei számára, hogy
a magyarság idegen test a nemzetben és ezt az adottságot
a magyarságpolitikában a biztonságpolitikai-nemzetbiztonsági
szempontból nem lehet elég komolyan venni. Újabb igazolást
nyernek a többségi politikai eliteken belül azok a tényezők,
amelyek a magyar kisebbségek politikai és társadalmi
integrálása ellen, a politikai elszigetelődésük mellett
foglaltak állást. Ezek szemléleti és nem rövid távú
taktikai kérdések. Az ilyesféle beállítódások a politikában
nemzedéki tapasztalatokkal változnak. A magyar "nemzetegyesítő"
projektek tanulságaira minden bizonnyal a szomszédos
országok elemzői és politikusai is odafigyelnek.
19. Mennyiben jelent szakítást a magyar állampolgárság
kiterjesztése az eddigi magyar kisebbség-, illetve nemzetpolitika
eddigi gyakorlatával, alapelveivel kapcsolatosan, s
mennyiben tekinthető az 1989 óta kialakult gyakorlat
betetőzésének?
1. A magyar nemzetről való beszédmódban a kilencvenes
években két pólus alakult ki. Az egyik a nemzetegyesítésről,
tehát egy egységes politikai nemzet rekonstruálásáról
beszél, a másik pedig a magyar nemzeti-kulturális örökséghez
való viszonyt helyezi középpontba. Tehát részegységek
közösségéről van szó. A kilencvenes években országonként
a kisebbségi társadalom önmaga által megszervezendő
nemzeti autonómiája jelentette a politika jövőképet.
Ez a "státusmagyarság" létrehozásával együtt
a nemzetrészek regionális különállását és önálló entitását
is elismerte. A Borbély Imre és Duray Miklós külhoni-
illetve kettős állampolgárság koncepciójában azonban
már csak a magyar állam és a határon túli egyén viszonylatáról
van szó. Ez a magyar állam szerepét is megváltoztatja
a magyarságpolitikában. Itt már nem mint anyaország
hanem mint minden magyarok állama jelenik meg Magyarország.
Itt már az egyes országokban élő határon túli magyarság
(erdélyi, felvidéki, vajdasági, kárpátaljai stb.) nem
jelenik meg külön politikai és társadalmi entitásként.
2. Történetileg mindez azzal jár, hogy a kettős állampolgárságban
gondolkozó megközelítésben ezek a kényszerközösségek
a történeti Magyarország maradékközösségei és nem külön-külön
(töredék)társadalmak. A kettős állampolgárság koncepció
azzal, hogy tudomást sem vesz a Kántor Zoltán által
kisebbségi nemzetépítésnek nevezett folyamatról, a nyelvországhoz
való integráltság erősítésén túl, sem a saját társadalom
szervezéséről, sem a államországba való politikai-társadalmi
integrációról, sem a nemzetközi folyamatokhoz való viszonyról
nem tud mit mondani. Hisz valójában egy fontos emancipatórikus
technikáról van szó, amelyet a népszavazási vitában
mint a kisebbségi sors megoldását, mint Trianon felülírását
mutatták be. Ez azonban nem pótolhatja a kisebbségi
közösségeknek az integrációs és a modernizációs kihívásokra
adott válaszait. Pontosabban azoka a demokratikus szocializációt
ellátó intézményeket/szerkezeteket, amelyekben a kisebbségek
elitek kitermelik a saját társadalmuk problémáira vonatkozó
identitáspolitikai programokat.
Lesz ilyen: kettős állampolgárság, népszavazás ide
vagy oda?
Pilisszentiván, 2004. november 30.
Népszavazás - kettős állampolgárság
1. A htm állampolgársága körüli viták genezise 1996-2004.
2. A politikai túszhelyzet elemei
3. A sodródó politikai kényszerhelyzet érv-szerkezete
4. Társadalmi és gazdasági hatás
5. Politikai megközelítés
6. Történeti pozíció
7. Fogalmi értelmezés
8. A népszavazás eredménye
9. A problémakezelés lehetőségei
1. A genezis
Liberális javallat: 1989 TGM
1992 Végel-Konrád
1996:
- alapszerződések
- magyar kisebbségi pártok kormányzati lehetőségei
- MAÉRT
- a nemzeti autonómia jövőkép (állam az államban) zsákutcája
1998-2000:
- MVSZ külhoni állampolgárság koncepció kialakítása
- 2000: RMDSZ aláírásgyűjtés
2003:
- június 3. Zoran Zsinkovic nem ellenző nyilatkozata
- június 22. VMSZ-VMDP stb. aláírásgyűjtés
- augusztus 18. Patrubány: ne kössék áttelepedéshez
az államp.
- Augusztus 20. MVSZ népszavazási kezdeményezés mellett
dönt
2003 szeptember-december:
- MDF kezdeményezés: tv módosításra
- alkotmánybírósági határozat
- KÜM és a vajdasági szakértők tárgyalásai
2004 március-június
- aláírásgyűjtés
- a FIDESZ álláspont kialakulása
Magyarország és a határon túli magyarok viszonyának
intézményesítésére - 1996-2000 között - kialakított
elképzelések
1. Célstátus egy konkrét jogosultságrendszer számára
(státus/kedvezménytörvény; nemzetpolgárság)
2. Külön státus létrehozása, sarkalatos törvénnyel
(külhoni állampolgárság; letelepedés nélküli állampolgárság)
3. Honosított állampolgárság, a letelepedési feltételek
megőrzésével
(munkahely, megélhetés, magyar nyelvű állampolgársági
vizsga)
4. Alkotmánymódosítással minden magyarra kiterjesztett
teljes
körű állampolgárság
5. A politikai túszhelyzet
elemei
- nincs tv. szöveg, népszavazási kérdés és értelmezései
léteznek
MVSZ - a politikai tematizáció vezetése
A magyar parlament késlekedése és mulasztása
A kormányzat magyarságpolitikájának tehetetlensége:
támogatáspolitika//apparátus kudarca//szakágazat képviseletének
gyengesége
HTMH elitek - kényszer diskurzusváltása
MDF problémamegoldó javaslatok - pártpolitikai kiszorulása
A tudományos szakértői kutatások eltérő prioritásai
6. A politikai sodródás érv-szerkezete
Akarja-e, hogy az Országgyűlés törvényt alkosson arról,
hogy kedvezményes honosítással - kérelmére - magyar
állampolgárságot kapjon az a magát magyar nemzetiségűnek
valló, nem Magyarországon lakó, nem magyar állampolgár,
aki magyar nemzetiségét a 2001. évi LXII. Tv 19. szerint
"Magyar igazolvánnyal" vagy a megalkotandó
törvényben meghatározott egyéb módon igazolja?
Mire jó?
A népszavazás célja: a magyar állampolgárság kedvezményes
honosítás útján magyarországi lakhely és megélhetési
igazolás nélkül történő megszerzési lehetőségének biztosítása
a világ bármely táján élő nemzettársaink számára.
A trianoni békediktátum következtében elcsatolt magyar
nemzetrészeken élő magyaroktól erőszakkal elvett állampolgárság
visszaadását, egy több mint ezer éves természetes állapot
visszaállítását célozza meg.
Jogi érvek:
a. nem ellentétes a nemzetközi joggal
b. nem ellentétes az EU jogrendszerével
c. egyéni döntés eredménye és nem az adott állam akaratától
függ
d. csak elvi jellegű jogokat biztosít az állampolgárság
e. a szülőföldön maradók nem szólnak bele a mo-i választásokba
f. az eredménytelen nsz. nem akadályozza meg a nsz.
vagy tv-t.
Gazdasági érvek:
g. nem jár jelentős költségvetési többlettel
h. gazdasági előnyöket hoz
i. a nsz. költségei elenyészőek más kiadásokhoz és a
hozadékához
Magyarságpolitikai érvek:
j. a kettős állampolgárság lelki, érzelmi kapcsolatot,
biztonságot ad
k. a nem szavazás tragikussá tenné a magyar-magyarviszonyt
l. a magyar állampolgárság védelmet ad
m. a kettős állampolgárság nem ellentétes az autonómiával
n. csökkentheti az elvándorlást
Pártpolitikai érvek:
o. a FIDESZ tematizálhatja a politikai életet
p. nacionalista zűrzavar, nemzeti retorika és egymásra
igérgetés felé megy a politikai élet
q. szomszédságpolitikai konfliktusok lehetősége
r. a „nem” az MSZP-t erősíti
s. a htm pártok meggyengülése igen/nem esetén
t. a népszavazási intézmények devalválódása
Ki mire szavaz?
- a gyors és automatikus honosított állampolgárság
megadására
- a letelepedés nélküli magyar állampolgárságra
- a magyar állampolgárság megadására
- arra, hogy az OGY alkosson külön törvényt a letelepedés
nélküli állampolgárságról
- a htm melletti szolidaritás kifejezése
- MSZP/FIDESZ szimpátia-szavazás
- a magyarországi politikai osztály kritikájaként nem
szavaz
7. Társadalmi, gazdasági következmények
A) Demográfiai és migrációs kérdés
- mo-i népességcsökkenés 1980-2000: 600 e fő
- 1989 után 250 e fő jött Magyarországra
(tart.+ állampolg.)
-80% htm= 20% okt.,
15% felsőfokú végz.,
15% ipar-építőipar
20% mnk, htb, nyugd.,
i. évi cc. 10 e. fő
sajátosságok:
ii. pozícióőrző kapcsolatkeresés/mobilitásigény
- korosztályi, szakmai hálózatok
iii. migrációs rendszer kezdemények
iv. a státustörvény nem befolyásolta a tendenciákat
B) A költségek
I. kormányzati számítások
100e-800e fő
v. alacsony bevételi szám/minimálbéralap
14-35 MD
vi. magas nyugdíjas arányok: 30%
(27e jelenlegi=19MD)
vii. 25e munkahely -- mo-i munkanélküliség
viii. lakásvétellel nem számol
32 MD-502 MD teher
II. MVSZ számítások
1 cs., 10e cs., 100e cs., 800e fő
u. 10e cs.= 13,752 MD Ft bevétel
v. 6 fős család, nagyszülőkkel
w. 2 lakásvásárlással, 2 dolgozó szülővel
III. Lehetséges-e szakszerű számítás?
BM adatbázisai alapján a társtat adatokból lehet
képet kapni a mai költségekről.
8. Politikai megközelítések
Pártpolitika
- FIDESZ: népszavazási igen és nem a tv az elsődleges
igen: 2/3-os tv - saját koncepció/MSZP felelősség
nem: MSZP felelősség
- MSZP: a tematizáció visszaszorítása, sok bizonytalansági
tényező és a beszorítottság miatt: mindenképp „nem”;
helyettesítő: nemzetpolgárság/ Szülőföld program
- MDF: praktikus szakpolitikai problémamegoldás
Kispárt kiszorítás
- SZDSZ: egységes állampolgárság/ EU hit/
deetnicizálás
Magyarságpolitika
- 1918-1938: revíziós jövőkép
- 1938-1944: revitalizáció/ reciprocitás/ 1868-as tv.
- 1944-1946: elvi kisebbségvédelem
- 1947-1968: külföldi belügy
- 1968-1988: kettős kötődés/ lenini nemzetiségi politika
- 1988-1996: kulturális nemzetrész/ nemzeti-kulturális
autonómia jövőkép
- 1996- reintegráció
i. kedvezménytörvény
ii. állampolgárság/ útlevél/
államországi magyarságpolitikák: dezintegráció/
az integrációs politikai szándékok gyengülése
Kisebbségpolitika
- a kisebbségi elitek csapdahelyzete
- gyengül a regionális lojalitás társadalmi háttere
9. Történeti megközelítés
Etnoregionális csoportok/ nyelvi közösségek/ kisebbségi
töredéktársadalmak = kényszer-, maradékközösségek
Integrációs viszonyaik
1. Saját társadalom önszerveződése: kiszolgáltatott
a politikai elit ellenőrizte forráselosztásnak
alrendszerek:
politikai érdekvédelem
önkormányzati pozíciók
egyházak
nyilvánosság
civil társadalom
kulturális tudástermelő int.
2. A nyelvországhoz való viszony
Támpol: közösségi
egyéni kapcs. kedvezmény tv.
állampolgárság /kilépés a kisebbségi
léthelyzetből
Integrációs projektek:
Duna Tv
intézményműködtetés
felsőoktatás fejlesztés
kedvezmény tv
vízum/ útlevél
3. Az államországhoz való viszony
önálló identitás és regionális projektek hiánya
a belső regionális vonatkoztatási pontok gyérülése
4. Nemzetközi trendekhez való viszony
transznacionális kapcsolathálók hiánya
globalizáció-érzéketlenség
10. Fogalmi megközelítés
- a haza fogalmak geopolitikai mássága:
Magyarország
ahol magyarok élnek
magyar történeti tér
a szülőföld és a haza fogalmának
összekapcsolása/ szétválasztása
a terület vagy az etnikum szervezi az államot/nemzetképek
A htm mint politikai közösségek hova tartoznak? A
többségi politikai közösség - a nyelvországi politikai
nemzet között
- Magyarország - szomszédos országok magyarsága
- Magyarország - magyar nemzetrészek
- Anyaország-kinstate - magyar politikai élet - határon
túli magyar kulturális és politikai közösségek
- Magyarország: minden magyarok állama
- nemzetépítés - kisebbségvédelem/ kisebbségi nemzetépítés?
- töredéktársadalmak - önálló politikai, társadalmi
entitások?
8. Eredmények
97,97% érvényes szavazat
igen: 51,55% 1.519.850 fő 18,8% (választó népesség)
nem: 48,45% 1.428.358 fő 17,7%
Cap. Researc. 2004. nov. 11.
50%- os részvétel
Igen 55/56 Nem 33/32
A megkérdezettek szerint:
2/3 többletkiadással jár
50% ingyenes orvosi ellátással jár
40% sokan költöznének át
Medián
Igen 29%, Nem 17%
Kettős állampolgárság esetében adni kell:
- útlevelet 63%
- iskoláztatás 56%
- szavazójog 45%
- nyugdíj 21 %
9. A problémák kezelésének lehetőségeiről
- A népszavazás eredményétől függetlenül szerkezeti
lépések szükségesek az ad hoc, sodródó magyarságpolitika
és kisebbségpolitika stabilizálására. De legsürgősebbek
a kormányzati gesztusok és következetesség.
1. Sürgető, rövid távú szervezeti lépések:
MAÉRT független szakértői stratégiai bizottság létrehozása
MAÉRT szakbizottságok, rendszeres működtetése államtitkári
vezetéssel
Támogatási rendszer reformja: szülőföld program tisztázása:
kuratóriumok/ célprogramok/ elszámolási rendszer
2. Középtávú (éves) szerkezeti lépések:
Támogatáspolitika:
normativitás a költségvetésből 0,18% - 0,4-0,5%-ig (2006-ig)
normatív, akkreditált intézménytámogatási rendszer kialakítása
Migrációs politika:
idegenrendészet helyett társadalompolitikai kezelési
mód
Közigazgatás:
Magyar költségvetésből telepített irodák
(státus, Agora) funkciójának eu-konform átalakítása
3. Stratégiai prioritások:
A kedvezménytörvény továbbfejlesztése
Migrációs rendszerek működésének elősegítése, kialakítása
Munkaerőpiaci képzés (Magyarországról), a vállalkozótámogatás
helyett
Teljesítményhez kötött intézménytámogatás
Bárdi Nándor |