Ankét
VÁLASZOK
1. Az első kérdést, nem találom eléggé pontosnak, legalábbis
az "állampolgárság" viszonylatában. Ha az
állampolgárság jogviszonyt feltételez, amint azt a kérdésben
megfogalmazták, akkor ebben az értelemben kellett volna
felmerülnie a kérdésnek Magyarország és a határon túli
magyarság viszonylatában is. Ha valóban jogviszonyról
beszélünk, akkor Magyarország és a határon túli magyarság
között ilyen viszony nem jöhet szóba a mai nemzetközi
államfilozófia állása szerint (még akkor sem, ha a magyar
államnak szuverén joga megadni az állampolgárságot a
kérelmezőnek, ha az nincs is összhangban az európai
alkotmány szellemiségével és joggyakorlattal). Más vonatkozásban
pedig (kulturális, gazdasági kapcsolatok, oktatásügy
stb. terén) nehezen állítható, hogy Magyarország és
a határon túli magyarság között "a viszony rendezetlen".
2. Íme, ez a kérdés újra és újra felmerül, anélkül,
hogy megnyugtató választ lehetne adni rá. Mert a nemzetiségi
hovatartozás egyéni választás kérdése, attól függetlenül,
hogy objektív kritériumokat is lehet esetleg támasztani
vele szemben. Véleményem szerint ez ugyanaz a csapdahelyzet,
mint a Státustörvény esetében amelyre nem létezik jó
válasz, hiszen ezt egyszerűen lehetetlen méltányosan
rendszabályozni. Ezért sokkal helyesebbnek tűnik a Státustörvény
azon módosítása, amely nem teszi függővé pld. az anyanyelvű
oktatási kedvezmények megadását a nemzetiségtől, vagy
a román állampolgársági törvény, amely nem köti nemzetiséghez
a román állampolgárság kedvezményes megadását "1989
december 22 előtti volt román állampolgárok, akik önhibájuk
és szándékuk ellenére veszítették el román állampolgárságukat,
valamint ezek másodfokig terjedő leszármazottai számára",
egyetlen kulturális jellegű követelmény a román nyelv
és a román kultúra és civilizáció elemeinek ismerete
lévén. Ennek ellenére nem tudok róla, hogy a moldvai
nem-románok tömegesen folyamodtak volna román állampolgárságért,
bár többségük feltehetően jól beszél románul és a román
kultúra és civilizáció egyes elemeit is képesek lettek
volna elsajátítani.
3. Kétségtelen, hogy a Státustörvény, amely utólag
kedvezménytörvénnyé szelídült, nem adott, mert nem is
adhatott az említett nemzetközi jogrendszer keretében
megoldást a törvényalkotónak arra a nyíltan be nem vallott
szándékára, hogy a Magyar igazolvány egyfajta "magyar
útlevél" szerepét vállalja fel. A "külhoni
állampolgárság" ezt a szerepet szeretné felvállalni.
4. Itt van a kutya eltemetve. Sem a magyarországi törvénykezdeményezők,
sem a határon túli magyarság vezetőinek zöme nem tűnik
felismerni, hogy alapvető ellentmondás húzódik a kettő
között. (Persze ha adják - a magyar állampolgárságot
- , bolond legyen valaki, hogy ne fogadja el, hiszen
az az útlevél nem kér enni, ki tudja nem veheti-e hasznát
az ember valamikor.) Miközben az autonómia követelése
feltételezi az illető állam politikai nemzetébe való
betagolódás elvi elfogadását az elvárt önkormányzati
hatáskörök megadása fejében, a "kettős állampolgárság",
azaz egy másik állam állampolgárságának igénylése elvileg
feltételezi az eredeti állampolgárság, és annak politikai
nemzetéhez való tartozás kielégítő voltának megkérdőjelezését
és tagadását. Így alapvető elvi ellentmondás húzódik
tulajdonképpen a két államjogi kategória között. A területi,
regionális autonómia az adott politikai nemzet keretei
között gondolkodik, végül is egy belpolitikai kérdés,
míg a kettős állampolgárság, azaz "a magyar állampolgárság
visszaadása" (Orbán Viktor) nemzetközi síkra tereli
a kérdést, olyan jogosítványokat követelvén egy másik
állam polgárai számára amelyekkel valójában a magyar
állam nem rendelkezik. Az állampolgárság egyértelműen
politikai és nem kulturális kategória, és ilyen értelemben
jogi, sőt nemzetközi jogi (és nem lélektani) értelmezést
kell nyernie.
5. A történelem nem zárul le az EU-ba való integráció
folytán. Ha a (kulturális) nemzeti identitás kérdése
fontos lesz a jövőben is, akkor az európai rendszeren
belül is meg fogja találni azokat az utakat amelyek
ennek megőrzéséhez és fejlődéséhez vezetnek. Mivelhogy
nemcsak magyar kérdésről van szó, a kulturális nemzeteknek
meg kell találniuk közösen a kulturális nemzeti értékek
megőrzéséhez nélkülözhetetlen intézményeket is. A "nemzetpolgárság"
gondolata és intézménye, távlatilag ilyen megoldás lehetne
ha megfelelő tartalmat kapna. Pillanatnyilag viszont
csupán poézis.
6. ???
7. Semmi esetre sem. A magyarországi munkaerő hiányt
ideig-óráig pótolni lehet a hagyományosan magyarlakta
régiók elnéptelenítésével, de e forrás kimerülésével
a folyamat folytatódik, a magyar gazdaság kénytelen
lesz megnyitnia kapuit az ázsiai, afrikai bevándorlás
előtt, miközben a 60-as-70-es évek német migrációs politikához
hasonlóan, előzőleg kiszipolyozza Erdély, Vajdaság,
Felvidék, Kárpátalja magyar önreprodukciós energiáit,
mely ezen térségekre nézve végzetes lehet.
8. ???
9. Sehogy.
10. Lehet, sőt egy felelős kormányzásnak kell is. Ami
nem jelenti azt, hogy a mérleg feltétlenül negatív lesz
a magyar állam számára. De az semmi esetre sem elfogadható,
hogy az egyik úrnak fizetem a tizedet és egy másiktól
követelem a jussomat. A jogaimat ott kell követelnem,
ahol az adót fizetem. Másrészt vitathatatlan, hogy a
határon túlra rekedt magyar közösségek önön hibájukon
kívül kerültek idegen állam hatalma alá, többek közt
azért is, mert államuk nem volt képes annak idején teljesíteni
törvényes kötelességét, hogy megvédje adófizető polgárait.
Ebből a logikából kiindulva feltehető, hogy az "anyaország"
felelőséggel tartozik volt állampolgáraival, és azok
leszármazottaival szemben. A kérdés csak az, hogy melyik
az az "anyaország"? Magyarország, Ausztria
vagy Ausztria-Magyarország? Lehet, hogy mindjárt "hármas
állampolgárságot" is kellene kérnünk, hiszen felmenőink
mindkét állam állampolgárai voltak?
11. ???
12. Is-is. Sajnos a belpolitikai vetülete hangsúlyosabb
a kelleténél. Úgy tűnik, hogy a többi ország ezt a kérdést
csendben, az asztal alatt rendezte, úgy ahogy, anélkül,
hogy megkérdezte volna saját népének véleményét.
13. A jövőképet igyekeztem már kifejteni az 5-ös kérdés
kapcsán. Felhívnám azonban a figyelmet arra, hogy bár
a jelenlegi Európai Unió a nemzetállamok szövetsége,
és ez szemmel láthatólag tükröződik politikusaink gondolkodásában
is, hiszen a legtöbben nem képesek kilépni a nemzetállami
sztereotípiákban való gondolkodásból, a jövő Európája
kétségtelenül a régiók és a (kultúr-) nemzetek Európája
lesz, amely egészen más összefüggésben fogja értelmezni
a "honpolgárság" fogalmát. Ezzel szemben a
mostani állampolgársági vita inkább a 19. sz. állampolitikai
mentalitását tükrözi mint a jövő Európáét.
14. ???
15. ???
16. Amint említettem, nem tartom elfogadhatónak, hogy
az egyik államnak fizetem az adót és egy másiktól várom
el a szociális támogatásokat és a politikai jogok gyakorlásának
lehetőségét. Ez nem csak illogikus, de erkölcstelen
is. Ennek értelmében nem jöhet szóba egy teljes értékű
állampolgárság megadása szociális támogatásokkal és
választójoggal egyetemben. A szomszédos országok joggyakorlatán
kívül, gyakran hivatkozunk öt különböző fajta brit állampolgárságra,
anélkül, hogy meghatároznánk ezek tartalmát. Ha léteznek
használható nyugat-európai precedensek, miért nem elemezzük
ki alkalmazhatóságukat?
17. Nem tudom. A jogászok megtalálhatják a megfelelő
megoldást. De nem lehet elvonatkoztatni a nemzetközi
közegtől, adott esetben a Velencei Bizottság értelmezésétől,
nem lehet ismét etnikai alapokra helyezni az állampolgárság
megadásának feltételét, belebonyolódni a "ki a
magyar?" című steril vitába, mint a Státustörvény
esetében. És itt nem konjunkturális félmegoldásokra
van szükség, mint Ausztria esetében a Státustörvény
kapcsán. Nem lehet külön törvényt hozni Szlovákia és
Szlovénia esetében, azért mert ezek már EU tagok, más
törvényt hozni Romániára és Horvátországra nézve, mert
ezek belátható időn belül EU tagok lesznek, és más törvényt
Szerbia és Ukrajna esetében, akik belátható időn belül
nem lesznek EU tagok. Véleményem szerint a magyar állampolgársági
törvény radikális megreformálása túl korai még és nem
képzelhető el az EU jogrendszerének alapvető módosítása
nélkül. Ha távlati megoldást keresünk, az Unió jogrendszerén
belül kell keresnünk azt.
18. Annak ellenére, hogy a legtöbb szomszédos ország
csendben végrehajtott már hasonló, de nem feltétlenül
azonos jogi reformokat, egyesek részéről hasonló reakciók
várhatók, mint a Státustörvény esetében. Ne ringassuk
magunkat abban a hitben, hogyha mások végrehajtották
is ezt a reformot, ugyanazt szó nélkül elfogadják majd
Magyarország részéről is.
19. Mivelhogy a kezdeményezés tartalma ismeretlen,
nem lehet megítélni, hogy alapvető szakítást jelentene-e
vagy sem. Az idő mindenesetre még nem érett meg egy
gyökeres európai állampolgársági reformra. Az európai
alkotmány nyomán létrejövő európai állampolgárság és
identitás fogalma meghatározó lehet a jövőre nézve.
Mostani erőltetése, véleményem szerint erősen belpolitikai
ízű és kontraproduktív.
Szokoly Elek |