Válaszok
az
"Ankét a magyar állampolgárságnak
a külhoni magyarokra való kedvezményes kiterjesztéséről"
kérdéseire
2.
Mindazok, akik magukat magyarnak vallják, és magyarságukat
adott esetben nyilvánosan is kinyilvánítják, határon
túli magyaroknak tekinthetők. Ha ezen vallomásból társadalmi-politikai
elvárások fakadnak, akkor az illető személyeken kívül
az elvárások címzettjei is jogosultak erről a kérdésről
dönteni. Utóbbi esetben nem elegendő a szubjektív vallomást
alapul venni. Megfontolandó, hogy az objektív kritériumok
tekintetében mi vehető át a német gyakorlatból, amelyben
a német állampolgárság odaítélése az 1970-es évektől
pld. a kelet-európai "népi német" bevándorlók
esetében bizonyos mértékig a - tanúkkal bizonyítandó
- német etnikai származás/öntudat függvénye. A jogi
szabályozás elképzelhető egy másik objektív kritérium:
a nyelvtudás esetében, amennyiben pld. a magyarul nem
vagy csak gyatrán tudó, de önmagukat esetleg mégis magyarnak
valló és maguknak magyar állampolgárságot kérő személyeket
kötelezni kellene arra, hogy bizonyos határidőn belül
megfelelő szinten elsajátítsák a magyar nyelvet. Ez
persze anyagi és szervezési kérdés is.
3.
A magyar státustörvény talán erősíti a határon feletti
nemzeti összetartozás tudatát a magyar kisebbségekben.
Azonban aligha kínál választ arra a kérdésre, hogy a
területileg-államjogilag széttöredezett magyar nemzeten
belül miként táplálható-erősíthető folyamatosan a részek
szolidaritása a részek egyesülése nélkül. Vélhetően
a "kettős állampolgárság" sem lesz alkalmas
annak tudatosítására, hogy a magyar nemzet belső integrációjának
akkor is harmonikusnak kell lennie, ha bizonyos fokig
és szüntelenül diszharmonikus, minthogy nem élhet a
nemzeti önrendelkezés teljes jogával. Vagyis mivel nem
törekedhet arra, amely Németországban 1990-ben az "egység
a szabadságban" jegyében megvalósult.
Egy másik összefüggésben viszont némi előrelépéssel
kecsegtet a "kettős állampolgárság", amennyiben
a december 5-i népszavazási kérdést helyes úgy értelmezni,
hogy a "kettős állampolgárság" a magyar státustörvénnyel
ellentétben a nyugati magyarokra is vonatkozhat majd.
4.
Ha a budapesti Országgyűlés megalkotja, akkor a magyar
állampolgárság kiterjesztésének a törvénye centripetális
erőket fog mozgosítani a kárpát-medencei magyarságon
belül. Ezáltal félő, hogy gyengíteni fogja a magyar
regionális kisebbségek közösségépítő törekvéseit, amelyeknek
- a 3. kérdésnél jelzett okokból - a magyar nemzeten
belül bizonyos értelemben centrifugális irányúaknak
kell lenniük.
5.
Az európai integrációban meg kell győzni a nemzetközi
politika irányítóit arról, hogy a belső magyar diszharmónia
annál könnyebben fogadtatható el az érintettekkel, minél
nagyobb öntörvényűséggel létezhetnek és fejlődhetnek
a magyar kisebbségek az illető országok területén. Az
EU-nak ehhez az eddigieknél határozottabban kellene
ösztönöznie a legalsó szintek önszerveződését: azt,
hogy a kontinentális államszövetség és az egyes nemzetállamok
mellett az államokon belüli régiók is mérvadó alkotóelemei
legyenek az akkor majd hármas osztatú nemzetközi rendszernek.
7.
Nem látok okot arra, hogy a határon túli magyarok Magyarországra
való telepedésétől olyan hatásokat várjak, amelyek megállíthatják
vagy lelassíthatják a Kárpát-medencei magyar anyanyelvű
népesség csökkenését. Ezzel legfeljebb a magyar állam
területén belül számolhatunk. De ott sem biztos, hogy
az áttelepülésekkel megszűnnek a magyar népességcsökkenés
szerkezeti okai.
9.
A szabadságelvű politika jegyében senki sem kötelezhet
magyar kisebbségi egyéneket arra, hogy bízzanak a kisebbségvédelem
sikereiben, tehát hogy ne akarjanak Magyarországra áttelepülve
"többségivé" válni. Emiatt a "helybenmaradást"
ajánló magyar kormányoknak számolniuk kell a mobilitási-migrációs
opciókkal, amelyeket annál hatékonyabban védhetnek ki,
minél határozottabban képviselik nemzetközi és szomszédsági
szinten a magyar kisebbségek védelmét.
10.
Ahol jogot adnak, ott a megadott jog alapján pénzt
vagy pénzben kifejezhető juttatásokat szoktak kérni.
Ezért mérlegelni kell, hogy "mennyibe kerülnek"
a kettős állampolgársággal ellátott, illetve azzal Magyarországra
áttelepülő magyarok. Helytelen azonban ebből a mérlegelésből
kifelejteni azt a kérdést, hogy milyen anyagi hasznot
nyújthatnak az esetleg áttelepülő magyarok Magyarországnak?
11.
A magyar támogatás- ill. kedvezménypolitika keretében
elsősorban két "új" dologra lenne szükség:
a) több pénzre, és b) a pénzelosztó, ill. pénzkérelmező
helyszínek pártpolitikai és személyes érdekektől való
mentesítésére. Az egyik gazdasági, a másik szakmai kérdés.
12.
A "kettős állampolgárság" ügye többpárti
konszenszus hiányában legalább annyira szól a magyarországi
belpolitikáról, mint a határon túli magyarokról.
13.
Az 5. kérdésnél jelzett jövőképet ajánlom felvetésre-továbbgondolásra:
az EU államszövetségének, az egyes nemzetállamok és
a régiók pillérén nyugvó, tehát a háromszintű európai
integráció vízióját.
19.
A magyar állampolgárság esetleges kiterjesztése valószínűleg
tovább erősíti a központi magyar nemzet tudatát a többközpontú
magyar nemzettudattal szemben. Az államnemzeti tudat
és a regionális nemzettudat konfliktusa hagyományos
eleme a 20. századi magyar politika- és eszmetörténetnek.
A mostani népszavazás új színt visz az 1989-ig visszakövethető
kezelésébe azáltal, hogy a tulajdonképpeni kérdésen
túl a - nemzetpolitikai és kormányzati szinten továbbra
is irányadónak tálalt - „szülöföldön való maradás“ elvének
tartalmi ellentétéről is megszavaztatja a magyar állampolgárokat.
Ez a metakérdés egy részleges koncepcionális önrevíziót
sejtet. Akkor is, ha a népszavazás elbukik.
München, 2004. november 20.
Dr. K. Lengyel Zsolt
történész, politológus, szerkesztő, a Müncheni Magyar
Intézet igazgatója |