Az alábbiakban közzé
tesszük a Bakk Miklós által összeállított
kronológiát, mely a "kettős állampolgárság"
kérdést követi végig (illetve a népszavazásig).
A kettős állampolgárság kérdése
- kronológia 1996-2004
1996. június 13-18.
A Magyarok Világszövetségének (MVSZ) IV. világkongresszusa
ajánlást fogalmaz meg a magyar állampolgárság kiterjesztésére
vonatkozóan. Az ajánlás megalapozásához nemzetstratégiai
elemzések készültek.
1996. október 25-27.
Az MVSZ küldöttgyűlése alapszabály-módosítással is rögzíti
a magyar állampolgárság kiterjesztésére vonatkozó javaslatát.
1997. május 14.
Az Európa Tanács módosította az "Európai Konvenció
az állampolgárságról" című nemzetközi dokumentumot.
Az egyezmény 3. cikke szerint minden állam saját joga
határozza meg, hogy kik az ő állampolgárai, hogy ilyen
törvényt más államok kötelesek elfogadni (beleértve
a kettős állampolgárság tényét is) mindaddig, amíg ez
összhangban áll a nemzetközi joggal.
1997. október 2.
Aláírják az Európai Uniót új alapokra helyező Amszterdami
Szerződést, amelynek 17. cikke rögzíti: "...a Szerződés
bevezeti az uniós állampolgárságot. Az Unió állampolgára
minden tagállam állampolgára. Az uniós állampolgárság
a nemzeti állampolgárságot erősíti, kiegészíti de nem
lép a helyébe."
1998. április eleje
Az MVSZ választmánya politikai célként fogalmazza meg
a határon túli magyarok kettős állampolgárságát. A Világszövetség
elnöke sajtónyilatkozatában minden magyarnak követelte
az alanyi jogon járó magyar állampolgárságot.
1998. ősz
A Magyar Kisebbség című nemzetpolitikai szemle tematikus
számot szentel a kettős állampolgárság kérdésének.
1998. szeptember 12.
Az alsócsernátoni fórumon is hangsúlyosan felmerült
a kettős állampolgárság követelése.
1999. tavasz
Az MVSZ vezetőségében felmerül a külhoni állampolgárság
fogalma, mint a brit példa alkalmazása a határon túli
magyarok helyzetének kérdésében
1999. szeptember 28.
Patrubány Miklós, az MVSZ elnöke ismerteti a határon
túli magyarok külhoni állampolgárságára vonatkozó koncepciót
az EBESZ felülvizsgálati konferencián, Bécsben.
1999. november
Megjelenik a Magyar Kisebbség című nemzetpolitikai szemle
kettős állampolgárság kérdésének szentelt dupla száma,
mely európai kitekintésben elemzi a létező megoldásokat.
2000. április
Patrubány Miklós, az MVSZ elnöke tárgyalásokat kezdeményez
és folytat a magyarországi pártok vezetőivel a külhoni
állampolgárság kérdéséről.
2000. május 22-23.
Az MVSZ V. világkongresszusa határozatba foglalja a
külhoni magyar állampolgárság célját.
2000. augusztus 20.
A magyar állampolgárság kiterjesztéséről szóló tervezetet
az MVSZ vezetősége megküldi az ország legfőbb közjogi
méltóságainak (a tervezet szerzői: Borbély Imre, dr.
Géher József, dr. Váradi Vilmos és dr. Zétényi Zsolt)
2000. ősz
Az RMDSZ Frunda György elnökjelöltségéhez szükséges
aláírásgyűjtés során aláírásokat gyűjt a kettős állampolgárság
mellett is. Ez utóbbi aláírásgyűjtést a Világszövetség
Erdélyi Társasága kezdeményezte.
2000. október
Borbély Imre, az MVSZ elnökségének tagja az EBESZ varsói
konferenciáján ismerteti a külhoni magyar állampolgárság
törvénytervezetét.
2000. október 16.
Markó Béla RMDSZ-elnök bejelentette Orbán Viktor magyar
miniszterelnöknek, hogy összegyűlt több mint 80.000
aláírás a külhoni állampolgárság támogatása érdekében,
és személyes megbeszélést kért a külhoni, valamint a
kettős állampolgárság kérdéséről.
2000. október 19.
Markó Béla RMDSZ-elnök és Orbán Viktor miniszterelnök
budapesti találkozóján az RMDSZ elnöke hivatalosan közölte,
hogy az összegzett aláírások alapján az erdélyi magyarság
igényt tart a kettős állampolgárság valamilyen formájára.
A magyar kormány képviselői a megbeszélésen kifejtették,
ennek a kérdésnek a megoldása most nem időszerű, de
a státustörvénnyel együtt a 2000. decemberi MÁÉRT napirendjére
tűzték a külhoni, illetve kettős állampolgársággal kapcsolatos
problémák megtárgyalását is.
2000. november 18.
Duray Miklós a Magyar Nemzetben közzétett "Státustörvény,
kettős állampolgárság vagy külhoni állampolgárság"
című tanulmányában elutasítja a külhoni állampolgárság
intézményét a státustörvény javára.
2000. november 22.
Patrubány Miklós, az MVSZ elnöke az Országgyűlés Külügyi
bizottsága előtt ismerteti a külhoni magyar állampolgárság
jogintézményre vonatkozó tervezetet. Kifejti, hogy ennek
legnagyobb haszonélvezője Magyarország lenne, de a törvény
megalkotása jelentős lelki, gazdasági és politikai előnyt
jelentene az egész magyar nemzet számára.
2000. december 7.
Borbély Imre, az MVSZ Kárpát-medencei régióelnöke fogadta
az oroszországi Stratégiai Tanulmányok Intézetének aligazgatóját,
Larissza A. Juraszova asszonyt, aki a külhoni magyarokkal
kapcsolatos elgondolások - különösen a külhoni magyar
állampolgárság koncepciója - felől tájékozódott.
2000. december 14.
A román szenátus mandátumigazoló bizottsága igazolta
Ilie Ilascu mandátumát, jóllehet Ilascu moldovai és
román állampolgársággal is rendelkezik, és így - kettős
állampolgárként - nem tölthet be köztisztséget Romániában.
Ilascut november 26-án választották meg a román parlament
felsőházának tagjává a Nagy-Románia Párt listáján. Korábban
Dinu Zamfirescu (PNL) és Kincses Előd (RMDSZ) jelöltségét
kettős állampolgárságukra hivatkozva utasították el
a román hatóságok.
2001. március 13.
Moldova Köztársaságban a kormányon levő Kommunista Párt
bejelentette, hogy módosítani kívánja az ország alkotmányát
annak érdekében, hogy tegye lehetővé a kettős állampolgárságot.
2001. április 11-12.
A román és a moldvai külügyminisztérium jogi osztályai
megtárgyalták a kettős állampolgárság kérdését a két
ország kapcsolatában.
2001. április 12.
Dinu Zamfirescu liberális politikus bejelenti, hogy
pert indít a román állam ellen, mivel kettős - román
és francia - állampolgársága miatt korlátozták polgári
és politikai jogait.
2001. május 3.
Egy lejes kártérítést követel Kincses Előd a román államtól
a strasbourgi Európai Emberjogi Bíróságon indított perben,
mert a marosvásárhelyi bíróság és az ítélőtábla kettős
- román és magyar - állampolgársága okán megakadályozták
abban, hogy a 2000. novemberi parlamenti választásokon
részt vehessen. Kincses szerint a román választási törvény
alkotmányellenes, és előírásai öt nemzetközi jogszabállyal
is ellentétesek. Azzal is érvelt: a bíróság nem vette
figyelembe azt, hogy ő 2000. október 18-án lemondott
magyar állampolgárságáról.
2001. május
Orbán Viktor a Kossuth Rádió Vasárnapi Újság című műsorának
nyilatkozva kifejtette, nincs kifogás kormányán belül
a kettős állampolgársággal szemben, de nem elsősorban
Magyarországon múlik, hogy megadja-e ezt.
2001. október 5.
Patrubány Miklós, az MVSZ elnöke nyilatkozatban fejtette
ki, hogy a státustörvényt a Magyarok Világszövetsége
a kettős állampolgárság felé tett első lépésnek tekinti.
2002. július 1.
Svédországban életbe lépett az a törvénymódosítás, amelynek
alapján a svéd állampolgárok más állampolgárságot is
szerezhetnek anélkül, hogy lemondanának svéd állampolgárságukról.
Svédország az állampolgárságról szóló, 1963-as európai
konvenció alapján vezette be a kettős állampolgárság
tilalmát, és az európai konvenció módosulása nyomán
fogadta el a kettős állampolgárság lehetőségét.
2003. május
Sürgősségi kormányrendelettel módosították a román állampolgársági
törvényt. A törvény 10. cikkelye egyértelműen leszögezi,
kérésre akár romániai lakcímmel, akár más országban
lévő lakhellyel is megadható a román állampolgárság
azoknak a személyeknek, akik egykor már román állampolgárok
voltak. A kormányrendelet következő, most beiktatott
cikkelye úgy fogalmaz: “Azok a volt román állampolgárok,
és a másodfokig terjedő leszármazottjaik, akik 1989.
december 22. előtt nekik nem felróható okokból veszítették
el a román állampolgárságukat, vagy akaratukon kívül
vonták azt meg tőlük, kérésre visszakaphatják a román
állampolgárságot. Emellett megőrizhetik az idegen állampolgárságot,
és megőrizhetik külföldi állandó lakhelyüket, vagy áthelyezhetik
azt Romániába.” A fenti kategóriákba tartozó személyeket
a törvény mentesíti az állampolgárság visszaszerzésének
a költségeitől. A már Romániában élő egykori román állampolgárok
csak négy év itt-tartózkodás után kérvényezhetik az
állampolgárságot. A módosított változat immár a román
nyelv ismeretét is feltételként fogalmazza meg. A nyelvtudásról
a kérvényt átvevő hivatalnoknak kell meggyőződnie.
2003. június
Moldova Köztársaságban eltörölték a kettős állampolgárságra
vonatkozó alkotmányos tiltást.
2003. június 3.
Zorán Zsivkovics szerb miniszterelnök Medgyessy Péter
magyar miniszterelnökkel való szabadkai találkozóján
kijelentette, hogy a szerb politika nem zárkózik el
a kettős állampolgárság intézményétől.
2003. június 18.
A magyar belügyi hatóságok bejelentik, hogy készül a
magyar állampolgárságról szóló törvény módosítása. A
módosítások többek közt a magyar állampolgárság megszerzésének
eljárását kívánják egyszerűsíteni.
2003. július 22.
A vajdasági magyarok körében aláírásgyűjtés kezdődött
a kettős állampolgárságért, s a délvidéki magyar pártok
megállapodtak abban, hogy e cél érdekében közösen levélben
fordulnak Medgyessy Péter magyar miniszterelnökhöz.
A Vajdasági Magyar Demokrata Párt (VMDP) javaslatára
a délvidéki magyar pártok képviselői Temerinben egyeztettek
a kettős állampolgárság elnyeréséhez szükséges jövőbeni
teendők megtételéről.
2003. július 25.
A tusnádfürdői nyári diáktábor fórumán Orbán kijelentette:
a Medgyessy-kabinet ellenzi a vajdasági magyarok kettős
állampolgárságát, pedig ez az intézmény az EU-ban jogszerű,
és a szerb kormány is jelezte, kész róla tárgyalni.
“Nincs a világon olyan nemzet, amelynek kormánya hasonló
helyzetben így cselekedne. Ennél mélyebbre nehéz lenne
süllyedni”, mondta a Fidesz-MPSZ elnöke.
2003. július 28.
Tóth Tamás magyar külügyi szóvivő nyilatkozata szerint
a magyar diplomácia nem foglalkozik a kettős állampolgárság
kérdésével, figyelembe véve az európai realitásokat,
a közelgő EU-tagságot és azokat a tapasztalatokat, amelyeket
a kedvezménytörvénnyel szerzett. Úgy vélte, az Európai
Unióban nem találkozna egyetértéssel, ha Magyarország
foglalkozna a kettős állampolgárság kérdésével, mely
problémákat generálhatna, márpedig "a magyar külpolitika
a régió stabilitásának, nem pedig a problémák generálásának
irányába halad".
2003. augusztus
A román Belügyminisztérium adatai szerint közel százezer
moldovai állampolgár szerzett román állampolgárságot,
és közülük több mint 27 ezren román útlevelet is. A
román-moldovai állampolgárok közül 440-en fordultak
az utóbbi két évben nyugdíjkérelemmel a román nyugdíjbiztosítóhoz.
Valamennyi kettős állampolgár - még ha moldovai állandó
lakhelye van is - rendelkezik romániai szavazati joggal.
2003. augusztus 1.
- Bársony András magyar külügyi államtitkár szerint
az etnikai hovatartozás Magyarországon nem lehet az
állampolgárság kritériuma, ezt az érvényben lévő 1993-as
magyar állampolgársági törvény nem engedélyezi, és az
EU rendelkezései szintén nem ebbe az irányba mutatnak.
Kifejtette: "Önmagában nem lehet kizárni azt a
lehetőséget, hogy határon túli magyarok adott esetben
magyarságuk okán kaphassanak majd magyar állampolgárságot.
Ám ez is csak úgy képzelhető el, hogy ez a jogviszony
az adott ország valamennyi állampolgára számára hozzáférhető
legyen".
A Külügyminisztérium közölte: a határon túli magyarok
magyarságuk miatt egyelőre nem juthatnak kettős állampolgársághoz.
Ez a Szerbia-Montenegróval és Ukrajnával szembeni vízumkötelezettségen
azért sem segítene, mert a két ország jogszabálya nem
engedi a kettős állampolgárságot.
- A moldovai alkotmány módosításával a chisinăui parlament
törvényessé tette a kettős állampolgárságot a volt szovjet
tagköztársaságban. A törvényt kezdeményező Vladimir
Voronin államfő egyik tanácsadója szerint az intézkedésre
azért volt szükség, hogy a moldovaiaknak megkönnyítsék
a külföldön való munka és tanulás lehetőségét. Nem hivatalos
adatok szerint a 4 és félmilliós lélekszámú Moldovának
mintegy 500 ezer lakosa gyakorlatilag már most is kettős
állampolgárságú, mivel a kilencvenes években sokan kaptak
román állampolgárságot. A román hatóságok elzárkóznak
attól, hogy adatokat közöljenek a román állampolgárságot
szerzett moldovaiak számáról.
2003. augusztus 4.
Kovács a jelenlegi 15 EU-tagország és a Magyarország
melletti kilenc csatlakozó állam budapesti nagykövetségének
képviselőivel tett sétát a Szigeten. Kijelentette, hogy
bár a kérdés rendkívül bonyolult, Magyarország kész
szakértői tárgyalásokat folytatni a határon túli magyar
szervezetekkel, a szomszédos országok kormányaival és
az EU-val arról, hogy esetleg hogyan lehetnek kiterjeszteni
a kettős állampolgárságot "Az Európai Unióban nem
adnak kollektív alapon kettős állampolgárságot, csak
egyéni elbírálás alapján" - mondta a vajdasági
magyarok kezdeményezéséről. Közölte, hogy Magyarország
azt javasolja, hogy Szerbia-Montenegro és Ukrajna állampolgárai
kis költséggel, a lehető leggyorsabban, többszöri beutazást
és hosszabb magyarországi tartózkodást biztosító vízumhoz
jussanak.
2003. augusztus 5.
- Az RMDSZ szívesen tárgyal a határon túli magyaroknak
biztosítandó kettős állampolgárság kérdéséről, de ebben
az ügyben a döntés alapvetően a magyar kormányon múlik,
jelentette ki Markó Béla, az RMDSZ elnöke a kolozsvári
Szabadságnak adott interjújában. Emlékeztetett arra,
hogy a külhoni állampolgárságot támogató aláírások gyűjtésekor,
2000-ben, az akkori magyar kormány vezetői egyértelműen
leszögezték, hogy a kettős állampolgárság felvetése
nem időszerű. Kifejtette, ha az új magyar kormány az
EU-val és a szomszédos országokkal képes megfelelő megoldást
találni, azt az RMDSZ jó néven veszi.
- Kardos Gábor nemzetközi jogász, az ELTE Állam- és
Jogtudományi Kara nemzetközi jogi tanszékének oktatója
az MTI-nek nyilatkozva kifejtette: a vajdasági magyarok
kettős állampolgársága csak úgy képzelhető el, hogy
egyéni kérelemre, nem kollektív módon kapnának magyar
útlevelet. „Ha Magyarország úgy döntene, hogy kettős
állampolgárságot biztosít a vajdasági magyaroknak, akkor
a taggá válás után újra kellene nyitnia az EU-val a
csatlakozási tárgyalások során kötött megállapodást
a bel- és igazságügyi együttműködésről”. Kardos szerint
"erősen kérdéses", hogy az Unió mit szólna,
ha Magyarország előállna a kettős állampolgárság kiterjesztésére
vonatkozó kéréssel; könnyen elképzelhető, hogy az EU
azt mondaná, nem szeretné munkaerőpiacára korlátlanul
beengedni az így magyar állampolgársághoz jutó embereket.
2003. augusztus 7.
- A Magyarok Világszövetsége (MVSZ) szerint minden határon
túli magyar alanyi jogon kellene megkapja a kettős állampolgárságot.
Patrubány Miklós, az MVSZ elnöke szerint a magyar külügy
folyton kifogást keres a kettős állampolgársággal szemben.
- A Magyar Reformátusok Világszövetsége és a Magyar
Református Egyházak Tanácskozó Zsinata szorgalmazza
a kettős állampolgárság megadását a délvidéki magyaroknak.
2003. augusztus 13.
A Reform Mozgalom és a Magyar Polgári Egyesület állásfoglalást
adott ki a kettős állampolgárságról, melyben fenntartja
a magyar állampolgársághoz való jog kiterjesztésére
vonatkozó javaslatát a Kárpát - Medence magyarjai számára.
2003. augusztus 14.
Az Erdélyi Magyar Nemzeti Tanács (EMNT) Kezdeményező
Testülete csatlakozik a vajdasági és kárpátaljai magyar
szervezetekhez, és kéri a magyar kormányt, biztosítson
kettős állampolgárságot a romániai magyaroknak. Közleményt
bocsátott ki a Székely Nemzeti Tanács Kezdeményező Testülete
(SZNT KT), a nyilatkozatban felkérik a magyar törvényhozást
és kormányt: teremtse meg annak feltételeit, hogy a
határon túl élő magyarok alanyi jogon juthassanak magyar
állampolgársághoz. A Tulit Attila soros ügyvivő és Csapó
József szóvivő aláírásával ellátott és nyilvánosságra
hozott közlemény szerint alapvető emberi jog a nemzeti
önazonosság vállalása. A közlemény szerint az SZNT KT
a szülőföldjét elhagyni nem kívánó, de a magyar nemzethez
tartozást jogi kötelékkel megerősíteni óhajtó székelység
nevében fordul az anyaországi törvényhozáshoz és a magyar
kormányhoz.
2003. augusztus 15.
Kelemen Hunor, SZET elnök szerint a kettős állampolgárság
elsősorban a határon túli magyarok biztonságérzetét
növelné főként azokban az országokban, ahol Magyarország
EU-integrációja néhány évvel megelőzi a környező országokét.
A képviselő szerint a kettős állampolgárság nem összeegyeztethetetlen
az EU-s gyakorlattal, sőt olyan jogintézmény, amelynek
azonosíthatók egyes európai precedensei.
2003. augusztus 18.
- A Magyarok Világszövetsége (MVSZ) elnöksége ellenszavazat
nélkül úgy döntött, hogy népszavazást kezdeményez arról,
hogy a külhoni magyarok, kérelem alapján, magyar állampolgárságot
nyerhessenek. Patrubány Miklós, az MVSZ elnöke közölte,
a szervezet ismételten eljuttatja a közjogi méltóságokhoz
és a parlamenti pártokhoz a külhoni állampolgárságról
kidolgozott tervezetét, amely javasolja, hogy ne kössék
áttelepedéshez a magyar állampolgárság elnyerését.
2003. augusztus 20.
- Frunda György RMDSZ-szenátor irreálisnak nevezte a
Magyarok Világszövetsége (MVSZ) elképzelését, az általuk
elindított aláírás-gyűjtési akciót, amelynek célja a
kettős állampolgárság kérése az erdélyi magyarok számára.
Frunda szerint ezt ötletet Orbán Viktor volt miniszterelnök
indította útjára még a Fidesz hatalomra kerülése előtt.
- A Szerbia-Montenegróval és Ukrajnával szemben november
elsejétől bevezetett vízumkötelezettséggel egy időben
a magyar kormány kedvezményeket is kidolgoz az ezekben
az országokban élő magyarok számára, hogy könnyebben
juthassanak hozzá a beutazásra feljogosító okmányhoz,
jelentette ki Kovács László külügyminiszter Budapesten.
Az elképzelés szerint a schengeni vízumdíjnak mintegy
egyharmadát kérnék, azaz 10 eurót, ezekben a támogatott
kategóriákban szerepelne a családlátogatás, sírgondozás,
gazdasági kapcsolatok, kulturális együttműködés, ifjúsági
programok, tanulás.
2003. augusztus 25.
Mádl Ferenc köztársasági elnök konzultációt kezdett
neves jogtudósokkal a kettős állampolgársággal kapcsolatos
lehetőségek megvizsgálásáról. Az államfői hivatal közleménye
szerint "a nemzetközi és az európai jogot, valamint
az alkotmányjogot kiválóan ismerő jogtudósok" között
van Herczegh Géza, a hágai Nemzetközi Bíróság volt bírája,
Zlinszky János volt alkotmánybíró, Király Miklós, az
ELTE Nemzetközi Magánjogi és Európai Gazdasági Jogi
Tanszékének vezetője, valamint Martonyi János volt külügyminiszter.
A jogászok megvizsgálják a nemzetközi egyezményekből
és a nemzetközi szokásjogból eredő kötelezettségeket,
az európai közösségi jog vonatkozó szabályainak értelmezését,
a csatlakozási szerződéssel vállalt kötelezettségeket.
2003. augusztus 28.
Szabó Vilmos, a Miniszterelnöki Hivatal politikai államtitkára
Szabadkán tárgyalásokat folytatott Kasza Józseffel,
a Vajdasági Magyar Szövetség (VMSZ) elnökével a kettős
állampolgárság kérdéséről. Szabó kijelentette. a magyar
kormány azt szeretné elérni, hogy a vajdasági magyarok
által felvetett kettős állampolgárság kérdését a magyarországi
politikai körökben, a kormányoldalon és az ellenzékben
egyaránt mindenki egyfajta nemzeti ügyként kezelje,
s ezt ne terheljék belpolitikai viták és küzdelmek.
2003. augusztus 29.
Az RMDSZ a kettős állampolgárság kérdését vizsgáló szakbizottság
felállításáról döntött, melynek feladata, hogy megvizsgálja
és mérlegelje, milyen mértékben vezetne a szülőföldről
történő elvándorláshoz a magyar állampolgárság kiterjesztése.
Tagjai: Varga Attila, Tokay György és Székely István.
Markó Béla RMDSZ-elnök ennek kapcsán kifejtette, hogy
az ügynek dilemmatikus vetülete is van a romániai magyar
közösség szempontjából, hiszen nem tisztázott, hogy
e jog megszerzése a határon túl élő magyarok szülőföldön
való boldogulását vagy kivándorlását eredményezné.
2003. szeptember 1.
- A Krónikának nyújtott román belügyminisztériumi tájékoztatás
szerint az 1991/21-es törvény elfogadása óta 93.902
moldovai állampolgár folyamodott román állampolgárságért.
Közülük 93.342-en ezt meg is kapták. A fennmaradó 560
kérés többségét azért kellett elutasítani, mert az igénylők
"nem tudták igazolni román eredetüket", illetve
a kérvényezők nem jelentek meg az illetékes hivatalnál
kérvényüket fenntartani, helyzetüket tisztázni. A román
állampolgárságot szerzett Prúton túliak közül 27.253-an
szereztek román útlevelet is. Közülük 11.507-en állandó
romániai lakhellyel szerezték meg az úti okmányt, 15.746
moldovai polgár viszont megőrizte a moldovai állandó
lakcímét.
- Dávid Ibolya a Magyar Demokrata Fórum elnöke, az Országgyűlés
alelnöke korlátozott jogú kettős állampolgárságot javasol
annak érdekében, hogy megoldódjon az Ukrajnával és Szerbia-Montenegróval
szemben bevezetendő vízumkötelezettség okozta hátrányos
helyzet az illető ország magyarságára nézve.
2003. szeptember 2.
Szabó Vilmos, a magyar miniszterelnöki hivatal határon
túli és kisebbségi ügyekkel foglalkozó politikai államtitkára
szerint a kettős állampolgárság kérdése Magyarországon
politikai csatározások eszközévé vált. Az ügy ráadásul
"különböző mélyrétegeket érint, történelmi, politikai
és érzelmi hullámokat gerjeszt, ezért kell némi önkorlátozás
a kérdés kezelésekor".
2003. szeptember 7.
Bársony András külügyi államtitkár a Budapesti Nemzetközi
Vásáron tartott médiatalálkozón kijelentette: Brüsszel
meg szeretné előzni, hogy Magyarország a hátsó kapun
hozzon be több százezer embert az Európai Unióba. Az
államtitkára nyomatékosította, Magyarország nem tehet
olyan lépést, mellyel az Európai Unión kívüli országok
polgárai uniós állampolgárokká válnak. Hangsúlyozta,
Magyarország 2001-ben, a korábbi kormányzati ciklusban
zárta le azt az uniós csatlakozási tárgyalási fejezetet,
mely nem teszi lehetővé az állampolgárság kiterjesztését.
2003. szeptember 9.
- A Heti Válasz szeptember 9-i számában közölt interjúban
Szent-Iványi István kifejti: a brit nemzetközösségi
állampolgárságot tekinti az egyik lehetséges mintának,
és el tudja képzelni, hogy a vajdasági magyarok megkapják
a kettős állampolgárságot. Szerinte a határon túli magyaroknak
biztosított kettős állampolgárság nem etnikai diszkrimináció.
Ha ugyanis abból indulunk ki, hogy ők - származásuktól
függetlenül - csupán visszaszerzik azt a magyar állampolgárságot,
amelyet tőlük vagy felmenőiktől egykor elvettek, akkor
a kettős állampolgárságra vonatkozó kezdeményezés az
európai alapelvekkel összhangban áll. A magyar állampolgárság
megszerzésének feltételeként leteendő magyar nyelvű
vizsga némileg még szűkíti is az igénylők körét, "s
nem kell attól tartani, hogy boldog-boldogtalan korlátlan
számban magyar állampolgárságot szerez".
2003. szeptember 10.
- Az Országos Választási Bizottsághoz (OVB) elutasította
az MVSZ kettős állampolgárságról szóló népszavazási
kezdeményezését. Az OVB formai kifogásokat fogalmazott
meg: azt, hogy az aláíróíven feltüntették a kezdeményező
szervezet nevét és címét. Megjegyzendő, az OVB korábban
már jóváhagyta az állatkínzás bűncselekménnyé való nyilvánítását
kérő népi kezdeményezést, amelynek aláíróívén ugyancsak
fel volt tüntetve a kezdeményező állatvédő szervezet
neve.
- Bársony András magyar külügyi államtitkár a Krónikának
nyilatkozva elmondta: Magyarország csak 2004 májusától
vethetné fel az Európai Unióban az állampolgársági rendszer
megváltoztatását, addig nem időszerű a kérdés tárgyalása.
2003. szeptember 12.
Szent-Iványi István SZDSZ-es képviselő a brit nemzetközösségi
állampolgárságot tekinti az egyik lehetséges mintának
a kettős állampolgárság kérdésében. A Heti Válasz című
lapnak adott interjújában kifejtette: a határon túli
magyaroknak biztosított kettős állampolgárság nem etnikai
diszkrimináció. Ha ugyanis abból indulunk ki, hogy ők
- származásuktól függetlenül - csupán visszaszerzik
azt a magyar állampolgárságot, amelyet tőlük vagy felmenőiktől
egykor elvettek, akkor a kettős állampolgárságra vonatkozó
kezdeményezés az európai alapelvekkel összhangban áll.
A magyar állampolgárság megszerzésének feltételeként
leteendő magyar nyelvű vizsga némileg még szűkíti is
az igénylők körét, "s nem kell attól tartani, hogy
boldog-boldogtalan korlátlan számban magyar állampolgárságot
szerez".
2003. szeptember 12-13.
A határon túli magyar parlamenti képviselők budapesti
csúcstalálkozójára érkezett politikusok közül többen
is részt vettek az Országgyűlés külügyi bizottságának
ülésén. Németh Zsolt, a külügyi bizottság elnöke kijelentette:
egyeztetést kezdeményez a magyar-magyar parlamenti találkozók
rendszeressé tételéről, ezzel kapcsolatosan levelet
intézett Szili Katalin házelnökhöz. A kettős állampolgárságról
szólva Markó Béla RMDSZ-elnök hangsúlyozta: meg kell
vizsgálni, hogy annak bevezetése a szülőföldön maradást
vagy a kitelepülést szolgálja.
2003. szeptember 18.
Az Országos Választási Bizottsághoz (OVB) megtárgyalta
azt a beadványt, amelyet a Magyarok Világszövetsége
harmadszor nyújtott be a kettős állampolgárságról szóló
népszavazási kezdeményezésről, és egyhangú határozattal
hitelesítette a határon túli magyarok kettős állampolgárságának
megadását célzó népszavazási kezdeményezés aláírásgyűjtő
íveinek mintapéldányát. A Magyarok Világszövetségének
népszavazási kérdése a következő: "Akarja-e, hogy
az Országgyűlés törvényt alkosson arról, hogy kedvezményes
honosítással magyar állampolgárságot kapjon az a nem
Magyarországon lakó, nem magyar állampolgár, aki magyar
nemzetiségét a magyarigazolvánnyal vagy a megalkotandó
törvényben meghatározott egyéb módon igazolja?"
2003. szeptember 22.
Patrubány Miklós, az MVSZ elnöke bejelentette: október
23-án kezdődik az aláírásgyűjtési akció a kettős állampolgárságra
vonatkozó népszavazás támogatása érdekében. Az MVSZ
két hónap alatt 500 ezer aláírást akar összegyűjteni.
A Világszövetség elnöke nehezményezte az MDF által ugyanebben
a témában kezdeményezett aláírásgyűjtést, annak ugyanis
- mondta Patrubány - nincs közjogi hatálya, csupán szimpátiájukat
fejezik ki, akik az MDF íveit írják alá, viszont erre
már a párt nem hívja föl figyelmüket.
2003. szeptember 24.
- Balogh László (MDF) a parlamentben, napirend előtt
ismét sürgette a kormányt, hogy hozzon döntést a kettős
állampolgárság ügyében. "Nem halaszthatjuk el azt
a történelmi lehetőséget, amelyet a szerb kormány ajánlott
fel, miszerint a magyar kormány azonnal és egyoldalúan
megadhatja a délvidéki magyarok számára a magyar állampolgárságot"
— mondta Balogh. Bársony András külügyi államtitkár
válaszképpen kijelentette, a szerb kormány nem ajánlott
fel semmit a kettős állampolgársággal kapcsolatosan.
Hangsúlyozta, hogy az Európa Tanács határozata kimondja:
nem lehet etnikai alapon diszkriminációt alkalmazni
az állampolgárság esetében.
- Adrian Nastase a Krónikának nyilatkozva leszögezte:
"Az etnikai alapon biztosított kettős állampolgárságnak
nincs semmilyen megalapozottsága a nemzetközi jogrendszerben.
Az ilyen jellegű megoldás a román-magyar egyezményekkel
is ellentétes, és sem az Európa Tanács, sem az Európai
Unió rendelkezései nem pártolnak ilyen jellegű megoldásokat.
Ezeket a problémákat azonban nagyon gyorsan meg kell
oldanunk, nehogy ismét olyan huzavona alakulhasson ki,
mint a kedvezménytörvény kapcsán".
2003. szeptember 25.
- A vajdasági magyar pártok és a magyar kormány szakértői
tárgyalást folytattak a délvidéki magyarság kettős állampolgárságáról.
Kasza József, a Vajdasági Magyar Szövetség (VMSZ) elnöke,
Szerbia-Montenegró miniszterelnök-helyettese szerint
"olyan megoldást kell találnunk, amely Magyarország
EU-csatlakozása, vagyis a schengeni rendszerbe lépése
után is lehetővé teszi a zavartalan kapcsolattartást
a vajdasági magyarok és az anyaország között, ugyanakkor
a szülőföldön maradást is biztosítja". Hozzátette:
a skála széles; kettős állampolgárság jelenthet csak
utazási könnyítéseket, de lehet teljes körű is, szavazati
joggal, egészségügyi ellátással.
- Bársony András, a Külügyminisztérium politikai államtitkára
a Médiahajó 2003 című rendezvényen kijelentette: minden
ésszerű megoldásnak helye van a kettős állampolgárság
elérési lehetőségeinek esetleges kiszélesítése kérdésében,
de csak az Európai Unió jogrendszerét figyelembe véve.
Elmondta: "Hihetetlen feszültségeket jelentene
Magyarország és szomszédai együttélésében az EU-n belül
és azon kívül egyaránt, ha az európai intézményekkel
szerződésben vállalt jogi megoldásokat úgy kezelnénk,
mintha azokat szabadon, bármikor megváltoztathatnánk".
2003. szeptember 26.
Dávid Ibolya pártelnök sajtótájékoztatón közölte, hogy
a Magyar Demokrata Fórum parlamenti képviselőcsoportja
benyújtja az Országgyűlésnek az állampolgársági törvény
módosításáról szóló javaslatát, amely azt szolgálja,
hogy "jogrendszerünk befogadó legyen a kettős állampolgársággal
szemben”. A javaslat értelmében kimaradna az állampolgársági
törvényből az egyéves magyarországi lakhellyel való
rendelkezés, valamint a megélhetés és a lakhelybiztosítás
követelménye Magyarországon.
2003. szeptember 30.
Adrian Nastase román kormányfő az Európa Tanácsban Strasbourgban
részben angolul, részben franciául elmondott beszédében
elvetette az etnikai alapú kettős állampolgárságot.
A kormányfő két legfontosabb politikai üzenete: 1. a
készülő román alkotmány eleget tesz a kisebbségvédelem
európai normáinak, 2. Bukarest elveti az etnikai alapú,
automatikus kettős állampolgárságot. Nastase közölte:
ha Magyarország ilyen törvényt akarna elfogadni, Bukarest
ET-eljárást kezdeményez, vajon a jogszabály megfelel-e
az európai normáknak. "Arra biztatnék mindenkit,
hogy mostantól az európai állampolgárságra koncentráljon,
és ne akarjon visszatérni a 19. századba" - nyilatkozta
Nastase, aki szerint a két ország közötti megállapodás
egyébként is kizárja a kettős állampolgárságot.
2003. október 7.
Óvást nyújtottak be az Országos Választási Bizottságnál
az MVSZ kettős állampolgársággal kapcsolatos népszavazási
kezdeményezése ellen. Az MVSZ elnöksége szerint az óvás
Dávid Ibolyával, az MDF elnökével hozható összefüggésbe;
a párt országos elnöksége visszautasította a vádat.
2003. október 12.
Az MVSZ sajtótájékoztatón jelentette be, hogy több társadalmi
szervezet - köztük polgári körök - támogatják az MVSZ
által kezdeményezett népszavazást. A társult szervezetek
közös levelet írtak az Alkotmánybíróság elnökéhez, melyben
kérik, hogy az Alkotmánybíróság tárgyalja le soron kívüli
eljárással a népszavazási kezdeményezés ellen mondvacsinált
érvekkel benyújtott óvást. A levélben kifejtették: szeretnék
az aláírásgyűjtést október 23-án, a déli harangszó idején
elkezdeni.
2003.október 22.
Medgyessy Péter magyar és Zoran Zsivkovics szerb kormányfő
megállapodást írt alá Budapesten, mely szerint ingyenes
vízumhoz juthatnak majd a vajdasági magyarok a vízumkötelezettség
november elsejétől történő bevezetése után. Zoran Zsivkovics
úgy vélekedett, az etnikai alapon megítélendő kettős
állampolgárság ellentétes az európai normákkal.
2003. október 25.
A frissen megalakult Székely Nemzeti Tanács nyilatkozatot
fogadott el, amelyben 700 ezer székelyföldi lakos nevében
igényli a nemzetiségi alapon nyújtandó kettős állampolgárságot.
A nyilatkozatot az Erdélyben magánlátogató Mádl Ferenc
magyar államelnöknek fogják átadni, aki magánlátogatása
során Gyergyószentmiklósra és Udvarhelyre utazik.
2003. október 27.
A vajdasági magyar pártok jogi szakértői nem hívei annak,
hogy Magyarország és Szerbia-Montenengró kétoldalú egyezmény
révén szabályozza a kettős állampolgárság kérdését -
fejtette ki Miavecz Béla a vajdasági szakértő az újvidéki
Magyar Szó című lapnak. A lap azt is megfogalmazza,
hogy a magyar kormány nyomást gyakorolt a szerb vezetésre,
hogy az a vajdasági magyarok állampolgárságának ügyében
képviselt álláspontját megváltoztassa.
2003. október 30.
A Külügyminisztérium határozottan visszautasítja az
újvidéki Magyar Szó című napilapban megjelent cikk azon
állítását, amely szerint a magyar kormány nyomást gyakorolt
a szerb vezetésre, hogy az a vajdasági magyarok állampolgárságának
ügyében képviselt álláspontját megváltoztassa.
2003. november 1.
Életbe lépett a vízumkötelezettség Magyarország és Ukrajna,
illetve Magyarország és Szerbia-Montenegró között.
2003. november 5.
Ágoston András, a Vajdasági Magyar Demokrata Párt elnöke
Szabadkán bejelentette: pártja 20 ezer aláírást gyűjtött
össze július vége óta. A legnagyobb délvidéki magyar
párt, a Vajdasági Magyar Szövetség közel 30 ezer támogatást
kapott, tehát a közel ötvenezer aláírást gyűjtöttek
össze a vajdasági magyar pártok a magyar állampolgárságért.
2003. november 3.
A magyar Országgyűlés plenáris ülése elutasította az
MDF által benyújtott, az állampolgársági törvény módosítását
szolgáló javaslat tárgysorozatba vételét.
2003. november 6.
A Magyar Demokrata Fórum (MDF) országos elnöksége egyhangúlag
felkérte Dávid Ibolya pártelnököt, hogy kezdeményezzen
négypárti egyeztetést az állampolgársági törvény módosításával
kapcsolatban. A felkérésre azt követően került sor,
hogy az Országgyűlés elutasította az MDF által benyújtott,
az állampolgársági törvény módosítását szolgáló javaslat
tárgysorozatba vételét.
2003. november 18.
Takács Csaba, az RMDSZ ügyvezető elnöke a Krónika című
napilapnak elmondta: bár még egyszer sem ült össze,
de dolgozik az RMDSZ állampolgárság-bizottsága.
2003. november 27.
Második fordulójához érkezett a délvidéki magyarság
képviselői és a magyar kormány közötti tárgyalás a kettős
állampolgárság kérdésében. Kasza József szerbiai miniszterelnök-helyettes
korábban már bejelentette: a délvidékiek immár csakis
a teljes jogú magyar állampolgárságot tartják elfogadhatónak.
2003. december 1.
Mádl Ferenc magyar államfő a felkért szakértők véleménye
alapján kijelentette: a magyar állampolgárság megszerzésének
egyszerűsítése a szerbiai és horvátországi magyarok
számára nem ütközik kényszerítő jogi akadályba sem a
magyar Alkotmány, sem a nemzetközi jog, sem az európai
jog alapján. A jog szempontjából tehát nem kizárt az
állampolgárság kérelemre történő megadása magyarországi
letelepedési engedély és áttelepülés nélkül azoknak
a nem magyar állampolgároknak, akiknek a felmenője magyar
állampolgár volt, és alkotmányos alapismeretekből magyar
nyelven vizsgát tesznek. Mádl szerint az állampolgárság
megszerzésének megkönnyítéséről szóló döntés akkor lehet
helyes, ha az egyidejűleg szolgálja a szomszédos államokban
élő magyaroknak a magyar nemzethez való tartozását és
a szülőföldjükön való boldogulását, valamint erősíti
magyar nemzeti azonosságtudatukat.
A jogász szakértők a következők voltak: Herczegh Géza,
a hágai Nemzetközi Bíróság volt bírája, Király Miklós,
az ELTE Nemzetközi Magánjogi és Európai Gazdasági-jogi
Tanszékének vezetője, Martonyi János volt külügyminiszter
(maga is ügyvéd), valamint Zlinszky János volt alkotmánybíró.
2003. december 3.
Dávid Ibolya MDF-elnök nyilatkozata szerint egyetértés
van abban, hogy a négy parlamenti pártnak szándékában
áll a kettős állampolgárság érdekében egy minél szélesebb
körű elemző munka megkezdése. Dávid elmondta, az általa
kezdeményezett megbeszélés nyomán világossá vált, hogy
a parlamenti pártok képviselői egyetértettek azzal az
állásfoglalással, amelyet a köztársasági elnök fogalmazott
meg. Mádl Ferenc állásfoglalása szerint "a jog
szempontjából (...) nem kizárt az állampolgárság kérelemre
történő megadása, magyarországi letelepedési engedély
és áttelepülés nélkül, azoknak a nem magyar állampolgároknak,
akiknek a felmenője magyar állampolgár volt, és alkotmányos
alapismeretekből magyar nyelven vizsgát tesznek".
2003. december 8.
A kettős állampolgárság kérdéséről tanácskozott Bálint-Pataki
József, a Határon Túli Magyarok Hivatala (HTMH) elnöke
az RMDSZ vezetőivel Kolozsváron. Takács Csaba, az RMDSZ
ügyvezető elnöke kifejtette: mind a mai napig nincs
konkrét elképzelés a kettős állampolgársággal járó előnyökről
és hátrányokról, például nincs tisztázva, hogy jár-e
vele ingyenes egészségügyi ellátás vagy szavazati jog.
A kettős állampolgárság átgondolása azért is fontos,
mert a jelenlegi feltételrendszer elszakítja a kérvényezőt
hazájától.
2003. december 9.
Magyarországon 1870 óta létezik a kettős állampolgárság
intézménye, így nyitott kapukat dönget az, aki ennek
elismerését követeli - jelentette ki Brüsszelben Kovács
László magyar külügyminiszter.
2003. december 16.
A délvidéki magyar pártok vezetői a magyar kormány képviselőinek
átadták a magyar állampolgárság odaítélését támogató
ötvenezer aláírást.
2003. december 24.
Gedei József, a Magyar Szocialista Párt országgyűlési
képviselője, az Európa Tanács parlamenti közgyűlésének
tagja úgy véli, a kettős állampolgárság, az autonómia
és a kedvezménytörvény kérdéséről csakis egymás összefüggésében
lehet tárgyalni. A Krónikának nyilatkozó Gedei szerint
ugyanakkor az autonómia fontosabb, mint a kettős állampolgárság.
2004. március 1.
A magyar Alkotmánybíróság jóváhagyta az Országos Választási
Bizottság határozatát, amely elfogadta a Magyarok Világszövetsége
(MVSZ) által kezdeményezett, népszavazáson felteendő
kérdést. Eszerint arra kell válaszolni, hogy kedvezményes
honosítással kaphassanak-e magyar állampolgárságot azok,
akik magyar nemzetiségüket magyarigazolvánnyal, vagy
a megalkotandó törvényben meghatározott egyéb módon
igazolják.
2004. április 25.
Orbán Viktor a Kossuth Rádióban kifejtette: a határon
túli magyarok számára a továbbiakban nem a státusztörvény,
hanem a kettős állampolgárság jelenthet megoldást.
2004. június 14.
Patrubány Miklós, a Magyarok Világszövetségének (MVSZ)
elnöke közölte: eddig 160 ezer aláírás gyűlt össze,
és az MVSZ bízik abban, hogy a hátralévő két hétben
összegyűlik még a hiányzó 40 ezer is, ami szükséges
ahhoz, hogy az Országgyűlés kiírnja a kötelező ügydöntő
népszavazást.
2004. július 2.
A Magyarok Világszövetsége átadta az Országos Választási
Bizottságnak a kettős állampolgársági népszavazást támogató
320.858 magyar állampolgár aláírását.
2004. július 5.
Az Országos Választási Bizottság (OVB) elrendelte az
MVSZ által összegyűjtött aláírások ellenőrzését.
2004. július 6.
A Magyar Demokrata Fórum bejelentette: kezdeményezi
az állampolgársági törvény módosítását annak érdekében,
hogy egyszerűbbé váljon a honosítási eljárás a határon
túl élő magyar nemzetiségűek számára. A javaslat szerint
megszűnne az a kötelezettség, hogy az állampolgárságot
kérőknek magyarországi lakóhellyel, illetve a magyarországi
feltételeknek megfelelő jövedelemmel kell rendelkezniük.
A módosítás nem növelné a költségvetés terheit, és a
választásokon is csak a Magyarországon lakóhellyel rendelkezők
vehetnek részt.
2004. július 7.
Patrubány Miklós, a Magyarok Világszövetségének (MVSZ)
az elnöke politikai paktumot feltételez az MDF és az
MSZP között az MDF egy nappal korábbi bejelentése mögött,
amely szerint pártja törvényjavaslatot terjeszt be a
kettős állampolgárság ügyében.
2004. július 21.
Kövér László, a FIDESZ-MPSZ választmányának elnöke a
Bálványosi Nyári Szabadegyetemen a kettős állampolgársággal
kapcsolatosan a "hatástanulmányok" hiányát
emlegette, és az autonómiát nevezte elsődleges célnak.
2004. július 22.
Árus Zsolt, a Magyar Polgári Szövetség alelnöke 18 ezer,
Székelyföldön összegyűjtött aláírást nyújtott át a Magyar
Köztársaság kolozsvári főkonzulhelyettesének.
2004. augusztus 12.
Ficzere Lajos, az Országos Választási Bizottság (OVB)
elnöke bejelentette: az MVSZ által összegyűjtött 348
ezer aláírás közül legkevesebb 274.332 és legfeljebb
278.799 aláírás felel meg minden szempontból a feltételeknek.
2004. szeptember 13.
Az Országgyűlés egyhangú szavazással elrndelte az ügydöntő
népszavazást a kettős állampolgárság ügyében. A Magyarok
Világszövetsége (MVSZ) által kezdeményezett referendumon
arra a kérdésre kell válaszolni, hogy kedvezményes honosítással
kaphassanak-e magyar állampolgárságot azok, akik magyar
nemzetiségüket magyarigazolvánnyal vagy a megalkotandó
törvényben meghatározott más módon igazolják. A népszavazás
dátumáról a köztársasági elnöknek kell döntenie.
2004. szeptember 22.
Markó Béla, az RMDSZ államelnök-jelöltje sajtótájékoztatón
kijelentette: meg lehetne könnyíteni a magyar állampolgárság
megszerzését, de nem lehet egyetérteni a kettős állampolgárság
alanyi jogon való megadásával.
2004. október 20.
Patrubány Miklós, az MVSZ elnöke kolozsvári sajtótájékoztatóján
közölte: felkérte az egyházfőket, hogy támogassák az
MVSZ kezdeményezését, és az egyházfők ígéretet tettek,
minden tőlük telhetőt megtesznek az ügy támogatásáért.
2004. október 26.
A Magyarországi Református Egyház püspökei közös nyilatkozatban
foglaltak állást a kettős állampolgárság megszavazása
mellett.
2004. október 28.
Mádl Ferenc köztársasági elnök december 5-re kitűzte
a kettős állampolgársággal kapcsolatos népszavazást.
A köztársasági elnök korábban szintén december 5-re
tűzte ki az egészségügyi privatizációról szóló, ugyancsak
ügydöntő népszavazást.
2004. november 2.
Az MSZP vezetői több fórumon is bejelentették: a nemmel
való szavazást támogatják, mivel a kettős állampolgárság
megadása a szülőföldről való tömeges elvándorláshoz
vezetne.
2004. november 3.
- Somogyi Ferenc külügyminiszter bejelentette: a kormány
olyan csomag, koncepció kialakításán dolgozik, amely
a kettős állampolgárságról szóló népszavazás eredményétől
függetlenül szolgálja a határon túli magyarok szülőföldön
való boldogulását.
- A Magyar Polgári Szövetség (MPSZ) elítéli Markó Bélát,
az RMDSZ elnökét, amiért "korábbi, még a kampány
előtti nyilatkozataival a kettős állampolgárság elleni
állásfoglalásra késztette a magyar kormánypártokat".
2004. november 4.
A Népszabadság című lap kiszivárogtatta annak a hatástanulmánynak
a fontosabb becsléseit, melyet a kormány készíttetett
a kettős állampolgárságról. A tanulmány szerint mintegy
750 ezren rendelkeznek magyarigazolvánnyal, e személyek
áttelepülése 95 milliárd forintos szociális többletköltséget
okozna. Ez az összeg félmillió személy esetén 63 milliárd,
százezer ember esetén pedig 12 milliárd lenne.
2004. november 10.
- Hiller István kulturális miniszter, az MSZP elnöke
bejelentette: a kormány külhoni útlevéllel, szülőföldalappal
és munkahelyteremtési programmal kívánja támogatni a
határon túli magyarokat. A kormány elképzelései szerint
a határon túli magyarok egy úgynevezett külhoni útlevelet
kapnának, amely megkönnyítené belépésüket az országba.
Emellett szülőföldalappal és munkahelyteremtési programmal
kívánják támogatni a határon túli magyarokat.
- A Capital Research telefonos mintavételen alapuló
felmérése szerint kis többségű "igen"-t eredményez
a kettős állampolgárságról szóló népszavazás. A megkérdezettek
szavazási hajlandósága 49 százalékos volt, de ennél
valószínűleg kevesebben mennek el ténylegesen szavazni;
16 százalékukpedig biztosan nem menne el.
2004. november 11.
A Magyarok Világszövetségének (MVSZ) hatástanulmánya
szerint - melyet Prugberger Tamás egyetemi tanár készített
és Patrubány Miklós MVSZ-elnök mutatott be - ha ugyanazzal
a 800 ezer fővel (a magyar igazolványok birtokosaival)
számolunk, mint amivel a kormány korábban bemutatott
tanulmánya, akkor nem többletkiadás keletkezik, hanem
összességében "183 milliárd többletbevétele lesz
a magyar költségvetésnek".
2004. november 12.
- Magyar Állandó Értekezlet VIII. ülésén mondott beszédében
Mádl Ferenc köztársasági elnök úgy vélte: a kettős állampolgárság
megadását a külhoni magyar közösségek történelmi igazságtételnek
tekintik. A magyar államfő egyértelműen foglalt állást:
"felszólítom a magyarokat, hogy szavazatukkal vállaljanak
közösséget a határon túli magyarokkal".
- A MÁÉRT ülésén Markó Béla, az RMDSZ elnöke elmondta:
a kettős állampolgárság önmagában nem ad megoldást a
határon túli magyarok gondjaira, de segíti őket abban,
hogy otthon érezzék magukat Magyarországon is. Jogilag
azonban Romániában kell rendezni a helyzetet, az autonómiát
nem helyettesítheti semmilyen más megoldás, így a kettős
állampolgárság sem
- A MÁÉRT ülésén az MSZP elnöke, Hiller István a nemzetpolgárság
fogalmát javasolta, és arra sürgette a kormányt, hogy
mielőbb alkossa meg ennek jogi intézményét
- A MÁÉRT-en résztvevő pártok és szervezetek többsége
kettős állampolgárságot támogató nyilatkozatot fogadott
el, a dokumentumot azonban a Magyar Szocialista Párt
és a Szabad Demokraták Szövetsége nem írta alá.
2004. november 15.
Az MDF javaslatára négypárti egyeztetésre került sor
a kettős állampolgárság törvényéről. A szocialista párt
úgy nyilatkozott, támogatja a kormány javaslatát a határon
túli magyarok nemzetpolgárságáról - eszerint a kisebbségi
magyarok olyan speciális útiokmányhoz jutnának, mely
akadálytalan belépést tenne lehetővé Magyarországra
-, a Fidesz-MPSZ azt javasolja, hogy a parlament minél
előbb alkossa meg a nemzeti összetartozás törvényét,
amely a határon túli magyaroknak bevándorlás nélkül
biztosítana magyar állampolgárságot, a magyar útlevéllel
azonos útlevelet adna a határon túli magyaroknak, viszont
kizárólag a Magyarországon életvitelszerűen élő, TB-vel
rendelkezőknek adna lehetőséget a különböző költségvetési
juttatások igénybe vételére Az MSZP és az SZDSZ szerint
ez nem megoldás.
2004. november 16.
A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia felhívással fordult
a katolikus hívőkhöz, kérve őket: vegyenek részt a december
5-i népszavazáson és szavazzanak igennel.
2004. november 17.
A Kárpát-medencei Református Generális Konvent Elnöksége
döntése alapján mintegy ötszáz határon túli magyar református
lelkész hirdet igét november 28-án és december 5-én
a magyarországi templomokban a kettős állampolgárság
megszavazására buzdítva.
2004. november 18.
Az Index internetes lap szerint a Magyar Szocialista
Párt vezetői megosztottak a kettős állampolgárság kérdésében;
Újhelyi István alelnök és Szekeres Imre elnökhelyettes
is vitába szállt az elnökség többségi álláspontjával.
2004. november 19.
Az Erdélyi Múzeum Egyesület nyilatkozatban határozott
"igen" szavazatra buzdítja a december 5-i
népszavazás részvevőit.
2004. november 21.
Az SZDSZ szabad tanácskozás elnevezésű rendezvényén
Fodor Gábor országgyűlési képviselő kifejtette: a népszavazáson
"nem"-mel kell szavazni, az igen a nemzetállami
eszmét erősíti.
2004. november 22.
Patrubány Miklós, az MVSZ elnöke bejelentette: a Világszövetség
a Btk. 211 paragrafusára (választási bűncselekmény)
hivatkozva a rendőrségen és az ügyészségen feljelentést
tett ismeretlen tettes ellen azért a szórólapért, amelyet
az MSZP terjeszt ötmillió példányban, és amely félretájékoztató
jellegű.
2004. november 23.
- Gyurcsány Ferenc miniszterelnök kijelentette: sem
a kormány, sem ő nem kívánja befolyásolni, hogy az emberek
hogyan szavazzanak december 5-én a kettős állampolgárságról.
- Sikertelennek bizonyult a négypárti egyeztetés arról
az MDF által kezdeményezett politikai nyilatkozatról,
amely a december 5-ei népszavazáson való részvételre
buzdított volna. Az MSZP, az SZDSZ és az MDF támogatta
volna az eredeti javaslatot, a Fidesz viszont ki akarta
egészíteni a nyilatkozatot azzal, hogy mind a négy párt
igenre buzdít a népszavazáson.
- A kormány határozati javaslatot nyújtott be a parlamenthez,
kérvén alkossa meg a nemzetpolgárság intézményét, és
hatalmazza meg a kormányt a szülőföldalap létrehozásáról
szóló jogszabálytervezet elkészítésére. A szülőföldalapról
szóló törvényjavaslat szerint az állam először 2006.
évi költségvetésben irányoz elő támogatást.
2004. november 24.
Markó Béla RMDSZ-elnök szerint "a Románián kívül
tartózkodó erdélyi magyaroknak tudniuk kell, hogy november
28-ai választás népszavazás is lesz számukra a kettős
állampolgárságról". Markó az MTI-nek nyilatkozva
hangsúlyotva: nem elég ugyanis Magyarországon elfogadni
a kettős állampolgárságot, azt Romániában is el kell
fogadtatni, és erre csak egy erős parlamenti képviselettel
rendelkező RMDSZ képes.
2004. november 25.
A Medián közvéleménykutató intézet felmérése szerint
a népszavazáson biztosan részt vevők körében az igennel
szavazók aránya (48 százalék) magasabb a nemmel szavazókénál
(38 százalék), de a teljes népességet nézve a kettős
állampolgárságot ellenzők tábora nagyobb, mint a támogatóké.
2004. november 29.
Gyurcsány Ferenc magyar miniszterelnök rendkívüli sajtótájékoztatóján
azt javasolta a magyar állampolgároknak, hogy ne szavazzanak
igennel a december 5-ei népszavazáson feltett egyik
kérdésre sem.
2004. december 1.
Adrian Nastase román miniszterelnök Románia nemzeti
ünnepének napján, Gyulafehérváron kifejtette, nem normális,
hogy 2007-től egy Romániában élő személy három — román,
magyar és európai — állampolgársággal rendelkezzék.
A kormányfő magyarországi kampánytémának és "őrültségnek"
nevezte a kettős állampolgárságot.
2004. december 2.
- Frunda György, az RMDSZ Maros megyei szenátora elmondta:
a román kormányfőnek a romániai magyarok kettős állampolgársága
elfogadhatatlanságáról szóló kijelentései választási
propagandának tekinthetők.
- Tévévitát folytattak a pártok képviselői a kettős
állampolgárságról. A vita részvevői: Hiller István,
az MSZP elnöke, Áder János, a Fidesz frakcióvezetője,
Kuncze Gábor, az SZDSZ elnöke és Gémesi György, az MDF
alelnöke.
2004. december 3.
A kampánycsend előtt néhány órával határon túli magyarok
vezetők vitáztak Gyurcsány Ferenc miniszterelnökkel
a köztévék műsoraiban. Tőkés László, az Erdélyi Magyar
Nemzeti Tanács elnöke, Duray Miklós, a felvidéki Magyar
Koalíció Pártjának ügyvezető elnöke, valamint Ágoston
András a Vajdasági Magyar Demokrata Párt elnöke arra
kérte a magyar állampolgárokat, hogy vasárnapi voksukkal
fogadják be őket a "nemzettestbe". Gyurcsány
utolsó hozzászólásában - miután négyszer mondta ki,
hogy 15 millió magyarért felelős - kijelentette, "nem
a szavazásra, nem az igen szavazására, hanem az attól
való távolmaradásra biztatok, hogy ne erőszakkal próbáljuk
megoldani azt, amire nincsen még kész a magyar nemzet".
2004. december 5.
- Eredménytelen volt a kettős állampolgárságról szóló
népszavazás. Az urnákhoz járuló szavazók 51,55 százaléka
szavazott igennel, és 48,45 százaléka nemmel, azonban
az igen szavazatok aránya alig 18,9 százalék körüli
volt, és a szavazás csak akkor eredményes, ha a szavazók
fele, de az összes választópolgár legalább 25 százaléka
plusz egy fő azonos módon szavaz.
- Gyurcsány Ferenc miniszterelnök szerint a népszavazás
elbukott, a kezdeményezők kudarcot vallottak, a választók
a felelős hazafiságot választották
- Hiller István MSZP-elnök szerint: "Az MSZP felelős,
hazafias politikát folytat. A népszavazáson ez a felelősség
győzött".
- Orbán Viktor a Fidesz elnöke a Magyar Állandó Értekezlet
(MÁÉRT) összehívását kezdeményezte, ahol szerinte fel
kell állítani a kettős állampolgárságról szóló törvényt
előkészítő bizottságot.
- Dávid Ibolya, az MDF elnöke szerint a választók megerősítették,
hogy ezekben a kérdésekben a parlament és a kormány
nem háríthatja át a felelősséget a népre.
- A határon túli magyar pártok vezetői szerint a kormánynak
minél előbb meg kell oldania a kettős állampolgárság
kérdését. Markó Béla, az RMDSZ elnöke szerint a kormánypártok
miatt messze került a megoldás, de folytatni kell az
egyeztetéseket. Kasza József, a VMSZ elnöke kijelentette:
a kettős állampolgárság kérdését az igenek győzelme
után nem lehet megkerülni.
- Patrubány Miklós, a népszavazást kezdeményező Magyarok
Világszövetségének elnöke a Parlament előtti téren elmondta:
a negyven százalékot megközelítő részvételi arány óriási,
hiszen a kormányoldal a nemleges szavazásra, illetve
a távolmaradásra bíztatott.
2004. december 19.
Orbán Viktor, a Fidesz elnöke egy rádióműsorban kifejtette:
a határon túli magyar vezetőktől várja, hogy dolgozzák
ki a kettős állampolgárságról szóló törvény vázlatát
és részleteit. Hangsúlyozta, hogy a kettős állampolgárság
kérdése nem pártkérdés, ezért jobb lenne, ha ezt az
ügyet nem egy párt vállalná fel.
2004. december 20.
- Hiller István, az MSZP elnöke a közszolgálati televízióban
kifejtette, hogy a határon túli magyaroknak a magyar
állampolgárokéval azonos mozgáslehetőséget biztosító
útlevelet kellene kapniuk. Elmondta: "meg kell
tudni teremteni azt a kapcsolatot, amely a határon túli
magyarság számára a szülőföldön való boldogulás kérdése
mellett a szabad mozgás lehetőségét is megteremti".
- A határon túli magyar szervezetek közös nyilatkozatot
tettek közzé a népszavazás eredményéről. Aláírói szerint
a nagyarányú távolmaradás annak következménye, hogy
a kormánypártok a nem szavazatra buzdítással elbizonytalanították
a választókat. A nyilatkozat üdvözli a Szülőföld-programot,
de rámutat: az anyagi támogatás nem helyettesítheti
sem azt az erkölcsi jóvátételt, amelyet a határon túli
magyarok számára a kettős állampolgárság lehetősége
jelent, sem pedig az anyaországi és határon túli magyarok
közti zavartalan kapcsolattartást. Felkéri a magyar
kormányt és a parlamenti pártokat, hogy a nemzetközi
joggal összhangban alkossák meg azt a törvénymódosítást,
amely lehetővé teszi a határon túli magyarok számára,
hogy szülőföldjük elhagyása nélkül rendelkezhessenek
magyar állampolgársággal. A dokumentum aláírói: Bugár
Béla, az MKP elnöke, Markó Béla, az RMDSZ elnöke, Kasza
József, a VMSZ elnöke, Kovács Miklós (KMKSZ), Jakab
Sándor (Horvátországi Magyarok Demokratikus Közössége),
Juhász Sándor (Horvátországi Magyar Egyesületek Szövetsége),
Tomka György (Muravidéki Magyar Önkormányzati Nemzeti
Közösség), Hámos László (Magyar Emberi Jogok Alapítvány).
2004. december 21.
- A Kárpát-medencei Református Egyházak Generális Konventjének
elnöksége kolozsvári ülésén a kettős állampolgárságot
lehetővé tevő törvény mellett állt ki. A találkozón
döntés született arról, hogy 2005 böjtjén - március
két vasárnapján - 500 magyarországi lelkész látogat
a Kárpát-medence református településeire, ezzel viszonozva
annak a szintén félezer erdélyi lelkésznek a gesztusát,
akik a referendum előtt anyaországi gyülekezetekben
prédikáltak.
- A határon túli magyar szervezetek nyilatkozatára reagálva
Somogyi Ferenc magyar külügyminiszter kijelentette,
hogy a kormány a közeljövőben összehívja a MÁÉRT-et.
Kifejtette: belátható időn belül érdemi intézkedések
születhetnek a határon túli magyarok kérdéseinek megválaszolására.
2004. december 28.
- Ficzere Lajos, az Országos Választási Bizottság (OVB)
elnöke a Magyarok Világszövetsége delegáltjának kérésére
január 5-ére halasztotta a népszavazás eredményének
megállapítását.
2005. január 5.
- Gyurcsány Ferenc magyar kormányfő levélben tájékoztatta
a Magyar Állandó Értekezlet (Máért) tagjait a kormány
határon túli magyarok érdekében tett intézkedéseiről.
Egy hónappal ezelőtt újra bebizonyosodott, hogy a 15
milliós magyar nemzet érdekében összefogásra van szükség,
a kormány ezért egyeztetni kívánja javaslatát a parlamenti
pártokkal és a határon túli magyar politikai szervezetekkel
- írta a kormányfő.
2005. január 7.
- A Magyar Állandó Értekezlet (MÁÉRT) határon túli tagszervezeteinek
vezetői kétnapos szabadkai tanácskozásukon zárónyilatkozatot
fogadtak el, amelyben elítélték a magyarországi politikai
élet mindazon szereplőit, akik a népszavazás kampányában
félrevezették a magyarországi választópolgárokat, nemmel
való szavazásra vagy távolmaradásra biztatva őket, és
amely felszólítja az Országgyűlést, alkosson olyan törvényt,
amely lehetővé teszi a határon túli magyarok számára
a magyar állampolgárság megszerzését lakóhelyük elhagyása
nélkül.
- Gyurcsány Ferenc miniszterelnök öt pontos javaslatot
készített, melynek célja a határon túli magyarok helyzetének
javítása, a nemzetpolitika új megalapozása.
2005. január 11.
Gyurcsány Ferenc miniszterelnök rádióinterjúban kifejtette:
közjogi tartalmat kell adni a határon túli magyar fogalomnak,
és a kettős állampolgárság helyett az autonómia-törekvéseket
kell támogatnunk.
2005. január 12.
A magyar kormányfő Avarkeszi Dezső személyében kormánybiztost
nevezett ki, hogy március 31-ig előkészítse a határon
túli magyarokra vonatkozó jogszabályok és intézmények
sorozatos változtatását.
2005. január 14.
- Bugár Béla és Kasza József átadták Mádl Ferencnek
a határon túli magyar szervezetek egységes kérését,
hogy a köztársasági elnök terjesszen be törvényt a magyar
Országgyűléshez a kettős állampolgárság ügyének rendezése
érdekében.
- Gyurcsány Ferenc azt követően, hogy megbeszélést folytatott
Kasza József VMSZ-, valamint Bugár Béla MKP-elnökkel,
bejelentette: január végéig szakértői konzultációsorozat
kezdődik, amelyen a magyar kormány és a külmagyar szervezetek
képviselői megvitatják a meghirdetett, ötpontos program
részleteit.
- Eltérő véleményeket fogalmaztak meg az új nemzetpolitikáról
az MDF által kezdeményezett négypárti egyeztetetésen.
2005. január 18.
- Gyurcsány Ferenc miniszterelnök szerint a határon
túli magyar oktatási és kulturális intézmények működése
már egyfajta kulturális autonómiát jelent: "Fantasztikus
dolog például, hogy magyar nyelvű egyetem van, és az
például a kulturális autonómia egyik megnyilvánulása,
hogy magyar nyelvű középiskola (...) és általános iskola
van. Létezik magyar autonómia, kulturális autonómia,
ahol van egy magyar nyelvű színház is" - mondta
- Pomogáts Béla, az Illyés Közalapítvány elnöke egy
közművelődési konferencián elmondta: a Közalapítvány
az elmúlt évben egy milliárd forint helyett csak 800
milliót kapott, azonban az idén visszaáll az "egyensúly".
- A Magyar Helsinki Bizottság szerint a magyar kormány
kivitelezhetetlen álmegoldásokkal hitegeti a magyar
közvéleményt és a határon túli magyar szervezeteket.
2005. február 1.
A határon túli magyarok képviselőivel Budapesten ismertették
a Szülőföld-program pénzügyi alapjait. A tanácskozáson
jelen voltak a gazdasági támogatások végrehajtásában
érintett intézmények vezetői is: a magyar külügyi, belügyi,
gazdasági szaktárca képviselői, három fontos pénzintézet
- a Magyar Fejlesztési Bank, az Eximbank és a Magyar
Hitelbank - vezetői, illetve az ITD Hungary és a Corvinus
Befektetési Társaság irányítói. A határon túli magyar
szervezetek és a magyar kormány budapesti szakértőinek
konzultációján a nemzeti vízumról is tárgyaltak, amit
a román, ukrán, szerb útlevélbe kell majd bepecsételni.
2005. február 21.
A Magyarok Világszövetsége alkotmánysértőnek és alkalmatlannak
tartja a népszavazásról szóló törvényeket arra, hogy
demokratikus népszavazást lehessen lebonyolítani. Az
MVSZ egy 24 pontos módosító indítványt is kidolgozott
a törvényhez.
2005. március 4.
A határon túli magyarok képviselőivel folytatott konzultációk
nyomán részletezték a Szülőföld-programot. A Szülőföld-alap
évente egy milliárd forintos költségvetési támogatása,
a Magyar Állandó Értekezlet (Máért) tagszervezeteinek
beleszólási lehetősége az Alap tanácsának összetételébe,
valamint a határon túli magyar közösségek kapcsolattartásának
támogatása szerepel a módosító javaslatban.
2005. március 25.
Patrubány Miklós, az MVSZ elnöke úgy véli, 2006 elején
az MVSz alapos elemzést készít a népszavazás körülményeiről
és következményeiről, és újra kezdeményezni fogja az
ügydöntő népszavazás kiírását.
2005. március 30.
Az erdélyi magyar történelmi egyházak vezetői megkereséssel
fordultak Mádl Ferenc magyar köztársasági elnökhöz annak
érdekében, hogy nyújtson be törvénytervezetet az országon
kívül rekedt magyarok magyar állampolgárságának megadása
érdekében.
2005. április 14.
A Fidesz nem tudja majd támogatni a Szülőföld Alapról
szóló törvényt, mert nincs meggyőződve arról, hogy a
jogszabály valóban a határon túli magyarok szülőföldön
maradását szolgálja - írta Németh Zsolt határon túli
szervezetek vezetőinek. Kifejtette, hogy vannak olyan
paragrafusok a törvényben, amelyek lehetővé tennék,
hogy minden eddigi határon túli támogatást az Alapban
vonjon össze a kormány, amiből arra lehet következtetni,
hogy esetleg szándékában áll felszámolni a jelenlegi
alapítványi rendszert.
2005. április 28.
Gaudi-Nagy Tamás jogász, MVSZ elnökségi tag egy tanulmányában
kifejtette, hogy az 1941-ben élt délvidéki magyarok,
illetve ezen személyek leszármazottai a mai napig is
magyar állampolgárok, magyar állampolgárságukat nem
vesztették el, tehát joggal igényelhetik mindazon jogosítványokat
(pl. útlevél, konzuli védelem), amelyek a magyar állampolgárokat
megilletik.
2005. május 11.
MTA Kisebbségkutató Intézete és a Hidvégi Mikó Imre
Alapítvány tanácskozást szervezett a határon túli magyarok
támogatásának politikájáról. Ezen elhangzott, hogy az
elaprózott támogatáspolitika helyett közösségépítésre
kell koncentrálni, és hogy tekintetbe kell venni, egyes
határon túli magyar pártok kormányzati helyzetben vannak,
és így jóval nagyobb összegek felett diszponálnak, mint
a magyarországi támogatások.
Összeállította: Bakk Miklós
|