publicisztika

Almássy Kornél

Kikért aggódik Bauer Tamás?

Szomorúan olvastam Bauer Tamásnak, a Szabad Demokraták Országos Tanácsa tagjának az írását (Kettős kapituláció, január 8.). Bauer ugyanis számos hamis feltevésből kiindulva próbált levonni erőltetett és nem is helytálló következtetéseket. Nem fogadható el, ahogy Bauer a nemzetközi kapcsolatokat és a nemzeti érdekeket szembeállítja. A Magyar Demokrata Fórum számára is elsőrendű külpolitikai szempont a békés egymás mellett élés a szomszédos államokkal - amint a világ más államaival is -, de ezt a célt nem lehet szembeállítani nemzeti megmaradásunk és kibontakozásunk elősegítésével.

Az MDF csakis kölcsönösségi alapon tudja elképzelni a jószomszédi viszony fenntartását, melynek érthető feltétele, hogy Szlovákia, Szerbia és Románia is biztosítsa mindazon jogokat a területén élő magyar kisebbségeknek, amelyeket a nyugat-európai kisebbségek élveznek kollektív, nemzeti alapon. Éspedig: a teljes körű anyanyelvhasználatot az oktatás minden szintjén, a különböző szintű autonómiák rendszerét s egyéb önrendelkezési törekvéseik biztosítását.

Az MDF a határon túli politika fontos elemének tartja a több mint kétharmados többséggel megalkotott státustörvényt, annak szellemiségét, és megindult gyakorlati alkalmazását - annál is inkább, mert hazánknak még a 2002-es választások előtt sikerült megállapodnia a státustörvény gyakorlati alkalmazásáról az összes szomszédos országgal (!), az ellenállásban ekkor magára maradt Szlovákiát leszámítva! Ezzel szemben éppen a szocialisták és a szabad demokraták nagyhangú választási ígéretei a státustörvény várható felülvizsgálatáról kormányváltás esetén keltették fel a szomszédos népek elégedetlenségét, és vezettek a státustörvény szétzilálásához, annak nemzetközi kivéreztetéséhez.

Bauer Tamás kínosan ügyel arra, hogy a határon túli magyarság általa vélt véleményeivel igyekezzék alátámasztani saját állásfoglalását, ami - el kell ismerni - előrelépés az alapszerződések idején folytatott szocialista-szabad demokrata politikához képest. A baj csak az, hogy ezt tévesen teszi. Azt írja: "Ezért tartották távol magukat a kettős állampolgárság gondolatától az RMDSZ és a Magyar Koalíció Pártja vezetői, akik az integráció és emancipáció, az együttműködés és a kompromisszumok politikáját követik a konfrontáció helyett." Ezzel szemben 2000-ben a Markó Béla vezette RMDSZ aláírásgyűjtésbe kezdett az erdélyi magyarság körében az erdélyi magyarok számára biztosítandó külhoni magyar állampolgárság intézményének bevezetéséért. Éppen a Népszabadság számolt be 2003. augusztus 14-én Kettős állampolgárságot kérnek az erdélyiek is címmel arról, hogy "Markó Béla már tíz nappal ezelőtt közölte: az RMDSZ kész tárgyalásokat folytatni a határon túli magyarok kettős állampolgárságáról, de ebben az ügyben a magyar kormánynak kell döntenie. Az RMDSZ elnöke emlékeztetett rá, hogy a szövetség 2000-ben az ún. külhoni állampolgárság biztosításáért aláírásgyűjtést is szervezett, de az akkori kormány vezetői egyértelműen azt válaszolták, hogy a kettős állampolgárság felvetése nem időszerű." Téved tehát Bauer, amikor az erdélyiek "távolmaradásával" példálózik.

Elfogadhatatlan Bauer Tamás sajátos képzettársítása, amellyel indirekt módon ugyan, de mégis egyenlőségjelet tesz a magyar állampolgárság igénylése és az "elszigetelődés", a kisebbségi magyar közösségeknek a többségi nemzetektől való elkülönülése között. Egy-egy értékteremtő közösség csakis akkor gazdagíthatja magát, ha a lét bizonyos területein igenis megőrzi különbözőségét a többségi társadalmaktól. Etnikai közösség esetén: őrzi anyanyelvét, kultúráját, sajátos szokásait.

Ami a kettős állampolgárság nemzetközi vonatkozásait illeti: nyilvánvaló, hogy a magyar állampolgárság megadása a Magyar Köztársaság szuverén joga, és az marad hazánk európai uniós csatlakozása után is - noha tekintettel kell lennünk majd bizonyos uniós elvárásokra is. Mégis: Ukrajnát leszámítva a szomszédos országok jogrendje nem tiltja kifejezetten a kettős állampolgárság intézményét, és Európa nyugati felében is számos országban bevett gyakorlatnak számít, hogy az állampolgárok többes vagy kettős állampolgársággal rendelkezzenek. Az Európa Tanács 1997-ben megnyitott egyezménye, az állampolgárságról szóló európai egyezmény kifejezetten bátorítja az államokat a többes állampolgárság tolerálására, s előirányozza a többes állampolgárokkal szembeni esetleg még meglévő hátrányos eljárások felszámolását. Igaz, hogy a legtöbb nyugat-európai országban a bevándorlás az állampolgárság honosítással történő megszerzésének feltétele, de számos ország (Németország, Spanyolország, Görögország) tesz kivételt etnikai alapon, ad kedvezményeket földrajzi, nyelvi vagy kulturális alapon (Franciaország, Belgium). A kettős állampolgárságot a legtöbb nyugat-európai állam (Finnország, Franciaország, Hollandia, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Svédország) elismeri. Kifejezetten támogatja a kettős állampolgárságot és a kulturálisan a nemzethez kötődő, de külföldön élő nemzettársak állampolgárságát a román, a szerb és a horvát jog. Romániában a legújabb állampolgársági törvény (43/2003) szerint azok a román állampolgárok, akiknek román állampolgársága 1989. december 22-e előtt szűnt meg, kérésre visszakaphatják azt, s megkaphatják azt leszármazottaik is egészen a második generációig, emellett megtarthatják külföldi lakóhelyüket és másik állampolgárságukat. Gyakorlatilag a külföldön élő horvátok is megkaphatják a horvát állampolgárságot, ha viselkedésük (!) és nyilatkozatuk alapján kötődnek a horvát kultúrához. Tehát Bauer kijelentésével szemben a kettős állampolgárságnak az MDF által javasolt módja nem ellentétes a nemzetközi gyakorlattal és az uniós előírásokkal, amit egyébként nemzetközi tárgyalásokon uniós tisztségviselők is megerősítettek.

Meglepő, hogy az általában felkészült Bauer Tamás ennyi mindenben téved. Az pedig végképp nem érthető, hogy miért lenne elítélendő, ha a magyar állam erősíteni kívánja a határon túli magyar közösségek kötődését az anyaországhoz - legális, Európa-szerte elismert módszer révén, a kettős állampolgárság intézménye által? Bauer Tamás azt veti Csapody Miklós szemére, hogy egy nyilatkozatában "nem tekinti a kisebbségi magyarok hazájának az országot, melyben élnek, s szerinte nem is lehet elérni, hogy azzá legyen". Anélkül, hogy vizsgálnánk Csapody képviselő úr konkrét nyilatkozatát, nyugodtan kijelenthetjük, hogy Szlovákia, Románia és Szerbia nem úgy viselkedett a Trianon óta eltelt nyolcvannégy esztendőben, mint aki hazát szeretne biztosítani a területükön rekedt hárommillió magyar számára.

Azért apadhatott hatszázezerre az egykori egymillióról a Felvidék, több mint kétmillióról közel másfél millióra Erdély magyarsága, mert "hazát" biztosítottak volna számukra az új államhatalmak? S az elmúlt tíz esztendő román, szlovák, szerb politikája arra utal vajon, hogy gyökeresen megváltozik (javul) a határon túli magyarság helyzete a szomszédos államokban? Létesülnek az ott élő magyarok adójából finanszírozott állami egyetemek? Részt vehetnek az ottani magyar nemzetiségű polgárok a privatizációban? Méltó helyet és rangot kapnak a közigazgatásban, az államhatalom gépezetében, annak minden szintjén? S mire mindez valóra válik Romániában, Szlovákiában, Szerbiában addigra az ottani magyarság mekkora hányada olvad be, vándorol ki a "hazájából"? Megmaradnak ezek a magyarok magyarnak a szülőföldjükön, ha a magyar állam nem gyakorol irányukban legalább jelképes védő szerepet (mint Ausztria Dél-Tirol esetében)? Tegyük fel a legalapvetőbb kérdést: mi a magyar nemzeti érdek? A határon túli magyar közösségek "integrációja és emancipációja" a többségi társadalmakba, avagy e magyar közösségek megmaradása magyarként a határon túl? Az MDF szerint pillanatnyilag ez a kettő együttesen és teljeskörűen aligha valósulhat meg, de számunkra egyértelmű a fontossági sorrend: első helyen áll a megmaradás, a határon túli magyarság közösségként való fennmaradása, lehetőleg a szülőföldön. Nyugaton, ahol komoly alkotmányos garanciákat kaptak a kisebbségek (Dél-Tirol németjei, a finnországi svédek stb.) különbözőségük megőrzésére, ott érdemes és lehetséges beszélni a nemzeti közösségként, a szülőföldön való fennmaradásról és az egyidejű integrációról az adott társadalmakba. Mert ezekben a nyugati államokban az elmúlt 50 évben az integráció nem jelentett beolvasztást és erőszakos asszimilációt. Márpedig Szlovákiában, Romániában és Szerbiában sajnos még mindig ez folyik, hol nyíltan, hol burkoltan.

Bauer Tamás nem érti, "miféle biztonságérzetet" nyújthat a magyar állampolgárság a szerbiai, romániai, felvidéki magyaroknak, hiszen "a nemzetközi gyakorlat szerint a második állampolgárságot nyújtó állam mindenütt védelmet nyújthat polgárának, csak éppen annak az államnak a hatóságaival szemben nem, amelynek szintén állampolgára". Hogy milyen biztonságot? Lelki biztonságot. Merthogy ilyen is létezik. Ugyanis a határon túli nemzettársaink milliói már nem is egy alkalommal élték meg sajnos, hogy tegnap még magyar állampolgárok voltak, másnapra cseh, szlovák, román állampolgárok lettek, rosszabb esetben hontalanok, jogfosztottak, kitelepítettek, Magyarországra kergetettek a zajló Dunán át. Ezeknek a közösségeknek a génjeibe ivódott a tragikus tapasztalatok sorozata a huszadik század folyamán, így hát ők tudják, mekkora jelentősége van a magyar államhoz (is) tartozást jelképező magyar útlevélnek, melynek birtokában büszkén maradhatnak meg magyaroknak a szülőföldjükön.

S most beszéljünk arról, milyen megfontolások alapján kezdeményezett a kettős állampolgársággal kapcsolatban törvénymódosítást az MDF a magyar Országgyűlésben. Felelőtlenül jártunk volna el, ha nem vizsgáltuk volna mindennek hazai következményeit. Alapvető tapasztalata az elmúlt tizenhárom évnek, hogy a jelenlegi állampolgársági gyakorlat igenis erősíti az értelmiségiek és képzett személyek elszívását a határon túli területekről. A magyar állampolgárságot kérelmező magyarnak először be kell vándorolnia Magyarországra, letelepedési engedélyt kell szereznie, 1-3 évig életvitelszerű itt tartózkodnia, s azután kérelmezheti a magyar állampolgárságot. A letelepedés és bevándorlás engedélyezéséhez azonban szükséges igazolnia a lakhatás, a tisztes jövedelem feltételeit. Vagyis legalább két olyan típusú kötődést gerjeszt a mai joggyakorlat, ami itt maradásra ösztönzi a határon túli magyarokat. Aki sok utánajárással lakást és munkát teremtett magának itt, aligha fog visszatérni a többnyire sokkal rosszabb életkörülményeket biztosító szülőföldre. Éppen ezeket a kötődéseket látja kiküszöbölhetőnek, a tartós és végleges áttelepülések számát csökkenthetőnek az MDF azzal, ha biztosítjuk a kinti magyarságnak a jogot arra, hogy szükség esetén, vagy ha igényeik úgy kívánják, szabadon és ne külföldiként jöhessenek át Magyarországra, intézhessék hivatalos és magánügyeiket, tanulmányaikat, ápolhassák családi kapcsolataikat. Külön hangsúlyt fektettünk annak megvizsgálására, hogy a magyar adófizető állampolgárokat érné-e bármiféle szociális-anyagi hátrány, ha a határon túli magyarok közül sokan magyar állampolgárrá is válnának. Egyértelműen leszögezhetjük, hogy nem - hiszen nyugdíj, társadalombiztosítási ellátás csak annak jár, aki itt vállal munkát, itt fizet adót és szociális járulékokat. A határon túli magyarok tehát magyar állampolgárságuk ellenére sem részesülnének alanyi jogon egészségügyi ellátásban, nyugdíjban stb. Aki pedig sikeres munkavállaló, tehát járulékfizető lesz Magyarországon, miért ne élvezhetné ugyanazokat a jogokat és ellátási formákat, mint a mai járulékfizetők.

A határon túli magyarok szülőföldön való megmaradására, gyarapodására nem létezik egyetlen "tuti biztos" eszköz. Nem állíthatjuk, hogy a kettős állampolgárság megadása az egyetlen üdvözítő megoldás. Egy dolgot azonban nem tehetünk, azt, hogy olyan céltalanul és főképpen eredménytelenül politizáljunk a határon túli magyarok érdekében, mint ahogy tette azt a Medgyessy-kormány az eltelt másfél évben. A határon túli magyarok ügyét pillanatnyi belpolitikai sikerekért feláldozni pedig több mint felelőtlenség. Az európai uniós csatlakozásunk küszöbén végre ki kellene hogy alakuljon egy olyan nemzeti konszenzus, melyben nincsenek alapvető különbségek a határon túli magyarokkal kapcsolatos politikában, és amely lehetővé teszi nemzetközi viszonylatban is az egységes érdekképviseletet a magyar kisebbségek ügyében. Az MDF úgy látja, hogy sikeres és reális megoldást a tényleges kedvezményeket nyújtó és működő kedvezménytörvény, a magyarok számára biztosított területi és kulturális autonómia és a kettős állampolgárság hármas egysége jelenthet.

Almássy Kornél
az MDF elnökségi tagja

Népszabadság, 2004. január 29.

vissza | fel

főoldal | honlaptérkép | impresszum | kapcsolat