Kettős
állampolgárság és a magyar gazdaság
A kereskedelmi és iparkamarák - tagságukon keresztül
- tömörítik és képviselik a magyar gazdaság valamennyi
vállalkozói csoportját. Mivel a kettős állampolgárság
bevezetése elsődlegesen nemzetpolitikai és csak részben
gazdasági kérdés, a kamarák nem kívánnak sem az "igen",
sem a "nem" mellett véleményt nyilvánítani.
A népszavazás nem előkészített, hatásairól, várható
következményeiről sem a közvéleményt, sem a vállalkozókat
nem tájékoztatták megfelelően, kiírását nem előzték
meg felmérések, elemzések.
A népszavazás nem előkészített, hatásairól, várható
következményeiről sem a közvéleményt, sem a vállalkozókat
nem tájékoztatták megfelelően, kiírását nem előzték
meg felmérések, elemzések. Teljességgel bizonytalan
és előre láthatatlan az Országgyűlés és a Kormány által
később, a szavazás után kialakítandó szabályozási környezet,
miként azok az emocionális elemek is, melyek a döntést
követik. Komoly veszélyeket rejt magában az a körülmény,
hogy a vállalkozói társadalom tagjai állampolgárként
egy nem kellően előkészített kérdésről lelkiismeretük
alapján, hiányos információkra alapozva kénytelenek
dönteni.
A kamarai tagok részéről számtalan jelzés érkezett
a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarához arra vonatkozóan,
hogy hozza nyilvánosságra az esetlegesen bevezetésre
kerülő kettős állampolgárság várható hatásairól készített
számításait. A tagok jogos elvárásai alapján ezt megtesszük,
de felhívjuk a figyelmet arra, hogy a meghatározó feltételek
ismerete nélkül a számok nagyon sok hipotézist tartalmaznak.
Tanulmányunk a mai szabályozó rendszerre alapul, feltételezéseinket
a lehető legnagyobb gonddal s legnagyobb objektivitással
állítottuk fel. Elemzésünk elsődleges célja az alapvető
gazdasági és költségvetési tendenciák, az irányok felvázolása.
A fejlett piacgazdaságok példája azt mutatja, hogy
a globalizálódás, a gazdasági fejlettség velejárója
a fő termelési tényező, a munkaerő mobilitása, a más
országokban való munkavállalás.
Európai Uniós felzárkózásunk alapfeltétele a GDP minél
gyorsabb, minél hatékonyabb növelése, ami kizárólag
versenyképességünk helyreállításával érhető el. Ennek
elengedhetetlen feltétele a szakképzett, költségeiben
is versenyképes munkaerő.
Magyarország is elérte azt a stádiumot, amikor két
vetületben is munkaerőgondjai vannak, egyrészt a strukturális
munkaerőhiány, másrészt az ezzel szorosan összefüggő
területi eloszlás miatt. Az MKIK évek óta figyelmeztet
arra, hogy az alacsony aktivitási ráta, a szakképzés
és a felsőoktatás, valamint a gazdaság igényei között
alig javul az összhang, a szakképzett, minőségi munkaerő
hiánya fékezi a gazdaság növekedését. Ezért a magyar
gazdaság növekedéséhez szükség van külföldi munkavállalókra,
Szerencsés helyzetben van a magyar gazdaság, hogy e
munkaerőhiányt nem idegen nyelvű és kultúrájú munkavállalókkal
kell pótolnia. Veszélyt jelent ugyanakkor, hogy a kettős
állampolgársággal a bevándorlás nem szakmai, képzettségi,
hanem attól független nemzetiségi szempontok alapján
nyitja meg a bevándorlás és a letelepedés kapuit.
Legfontosabb megállapításaink a vállalkozók
szempontjából a követezőek:
- Makrogazdasági összefüggésekben a kettős
állampolgárság esetleges bevezetése egyik oldalról
növelheti
- az államháztartás bevételeit
- a munkaerő-piaci kínálatot
- a legális foglalkoztatást
- egyes ágazatok túlélési esélyeit
- a magyar gazdaság versenyképességét
- a GDP növekedését.
- A kettős állampolgárság bevezetése egyúttal
növelheti
- az államháztartás kiadásait
- a munkanélküliséget
- a kiadások növekedése esetén az állami
elvonást, így az adókat
- Továbbá
- csökkentheti a bérnövekedési dinamikát
- nem kiszámítható terhet jelenthet a
magyar egészségügy és szociális ellátó rendszerre
- előre nem látható hatással lehet a fogyasztás
és beruházás szerkezetére
- Az előnyök és a hátrányok számbavétele és
összehasonlítása a rendelkezésre álló ismeretek alapján
nagy kockázatot rejt, és az egyenleg kellő pontossággal
ma nem kalkulálható.
- A gazdasági és társadalmi folyamatok időben
elhúzódottan, több esztendő alatt, fokozatosan jelennek
meg.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara megítélése szerint
higgadtan, a valós problémákra összpontosítva meg lehet,
és meg is kell találni a megfelelő kompromisszumokat
annak érdekében, hogy a társadalmi, politikai és gazdasági
célok összehangolhatóak és elérhetőek legyenek.
LETÖLTHETŐ
(SAJTÓ)ANYAGOK .PDF FORMÁTUMBAN: |
|
|
|
Budapest, 2004. november 29.
Forrás: http://www.pbkik.hu/showcikk.php?txt_cikkid=2049&txt_cegid=1 |