NKFIH interim kutatói workshop a szakmai közönség számára
Helyszín: MTA HTK, Jogtudományi Intézet Tárgyaló (T. ép. fszt. 25.)
3 éves kutatási projektünkben, aminek a kétharmadánál járunk, elsősorban arra keresünk választ, milyen különböző – az iskolai sikeresség révén elért - mobilitási utak azonosíthatók be az ún. első generációs diplomások esetében, illetve, hogy ezek a különböző mobilitási utak milyen eredményekkel és (ha egyáltalán) „rejtett költségekkel” járnak. Szisztematikusan elemezzük e mobilitási költségeket, azaz a társadalmi ugrás árát, és felfedjük azokat a faktorokat, amik együttállásával ez az ár minimálisra csökkenthető, egyfajta „reziliens mobilitási pálya” járható be. Az interszekcionalitás fogalmának segítségével elemezzük a társadalmi nem, az etnicitás és a kor (generáció) együttes, egymást erősítő hatását a mobilitás különféle típusú útjaira és árára. Mindemellett az iskolai mobilitás kimenetét is vizsgáljuk, különös tekintettel a foglalkozási státuszra, a munkaerőpiacon való integráltságra illetve a családi állapotra, gyerekvállalásra és a szubjektív jólét érzésére elsőgenerációs értelmiségi interjúalanyaink között.
A kutatás során vegyes módszertant használunk. A hangsúly a kvalitatív adatgyűjtésen van (összesen 120, narratív és félig strukturált mélyinterjút készítünk olyan, magukat valamely kisebbségi (roma, határon túli magyar, stb.), vagy a többségi csoporthoz tartozónak valló, felsőfokú végzettségű diplomással, aki nem diplomás szülők gyermekeként szerzett egyetemi vagy főiskolai végzettséget. Emellett esettanulmányokat készítünk a hátrányos helyzetű diákok mobilitását támogató programokról és intézményekről; arról, hogy ezek a kezdeményezések hogyan csökkent(het)ik (vagy épp akaratuktól függetlenül növelhetik) a támogatottjaik mobilitásának árát. Végül, nem lévén megbízható statisztikai adat e vizsgált rétegről, elindítottunk egy online kérdőíves kutatást, amelyben az elsőgenerációs diplomások életpályáját, munkaerőpiaci helyzetét, illetve a mobilitásuk árának jellemzőit és kiterjedtségét vizsgáljuk.
A kutatói workshop célja a projekt célkitűzésének, interim eredményeinek bemutatásán alapuló konstruktív, kritikai szakmai párbeszéd kezdeményezése, és a kritikák, javaslatok beépítése a projekt záró szakaszának munkájába.
PROGRAM
10:00 - 10:30 Durst Judit (TK KI) - Nyírő Zsanna (TK KI):
Társadalmi mobilitás alulnézetből. Kutatási kérdések, elméleti keretek, módszertani dilemmák és egy online kérdőíves kutatás első eredményei.
10:30 - 10:45: Bereményi Ábel (CEU):
Reziliens társadalmi mobilitás és jelentés-alkotás az akadémiailag sikeres Roma nők között
10:45 - 11:05: Felkért hozzászólók:
Neumann Eszter (TK KI) és Zolnay János (OR-ZSE)
11:05 - 11:20: Durst Judit (TK KI):
A mobilitás kisebbségi gyakorlatai
11:20 - 11:40: Felkért hozzászólók: Szalai Júlia (CEU) és Szelényi Iván
11:40 - 11:55: Papp Z Attila (TK KI):
Első generációs diplomások és politikai attitűd
11:55 - 12:05: Felkért hozzászóló:
Róbert Péter (TÁRKI)
12:05 - 12:20: Kérdések az 1. blokk előadásaihoz
12:20 - 13:00 Ebédszünet
13:00 - 13:15: Nyírő Zsanna (TK KI):
Mobilitást támogató programok és a közösségnek való visszaadás gyakorlata.
13:15 - 13:35: Felkért hozzászólók:
Németh Krisztina (KRTK RKI) és Kristóf Luca (TK SZI)
13:35 - 13:45: Boros Julianna (PTE):
Iskolai sikerességet támogató cigány/roma programok Magyarországon
13:45 - 13:55: Felkért hozzászóló: Havas Gábor
13:55 - 14:10: Dés Fanni (Corvinus Egyetem):
A társadalmi mobilitás költségei a (romantikus) párkapcsolatokról szóló narratívákban
14:10 - 14:20: Felkért hozzászóló: Acsády Judit (TK SZI)
14:20 - 14:35: Bogdán Péter (TK KI):
Kitörési pontok Borsodban: A Bhim Rao modell. Egy intézményi etnográfia körvonalai.
14:35 - 14:45: Felkért hozzászóló: Szuhay Péter
14:45 - 15:00: Kérdések a 2. blokk előadásaihoz