"Hogy a társadalmilag hasznos kutatásnak mekkora a becsülete a tudósok között, az tudományonként változik: aligha van orvos kutató, akit egy sikeres gyógyszeripari alkalmazás lehetõsége ne motiválna, de például a nyelvészek között vannak, akik csak a fejüket vakarnák arra a kérdésre, hogy mi is az õ tudományuk társadalmi haszna. Ebbe a kötetbe olyan tanulmányokat válogattam, amelyek a nyelvészeti kutatások hasznosíthatóságának kérdéseit járják körbe.
Az egyes írások különféle alkalmakból születtek: van évfordulós tanulmány (a magyar lingvicizmusról, és az Értelmezõ Szótár szépirodalmi cenzúrázásáról), van olyan írás, amit a közszolgálati rádió egyik határon túli magyarokat gúnyoló mûsora váltott ki belõlem, s vannak konferencia elõadások is, melyeket Révkomáromban, Újvidéken, Csíkszeredában, Kolozsváron vagy Budapesten tartottam.
Az írások témái is sokfélék: több szól a Trianon utáni magyar nyelvváltozatok kérdéseirõl, a nyelvpolitikáról, az anyanyelvi nevelés gondjairól, a nyelvi jogokról. Van olyan írás is, amelybõl megtudhatja az Olvasó, hogy a nyelvhez, úgy mint a focihoz, akár a politikusok is értenek."
(A szerzõ)
Figyelem! Könyvbemutató
Kontra Miklós legújabb könyvének bemutatójára kerül sor a Fórum Kisebbségkutató Intézet és a Zalabai Zsigmond Városi Könyvtár közös rendezésében Somorján a városi könyvtárban 2010. szeptember 10-én 17.30 órakor. A könyv megvásárolható a helyszínen, illetve megtalálható a www.foruminst.sk weboldalon. A kötetet bemutatja: Szabómihály Gizella (Gramma Nyelvi Iroda)
Részletek...
A kiadvány teljes terjedelemben letölthetõ a Fórum Kisebbségkutató Intézet honlapjáról.
Tartalomjegyzék
Hasznos nyelvészet? Mi fán terem, ha terem?
Szociolingvisztika
- 1. Nyelvi emberi jogi polémiák
- 1.1. Kultúra-, nyelv- és kontextus-specifikus jogok vagy egyetemes jogok?
- 1.2. Hozzáadó vagy felcserélõ kétnyelvûség?
- 1.3. A nyelvet kell megmenteni vagy a beszélõit?
- 1.4. A nyelvet beszélõi akarata ellenére is meg kell menteni?
- 1.5. Nyelv és identitás
- 1.6. Liberális nyelvpolitika?
- 1.7. Társadalmi mobilitás
- 1.8. Nyelvhalál vagy nyelvgyilkosság?
- 1.9. A politikusok józan paraszti esze
- 1.10. A nyelvészek dolga
- 2. Ki cenzúráz - A cenzúra nem (tört)?
- 2.1. A lektori jelentések szerzõjérõl
- 2.2. Az írókról s az irodalomról
- 2.3. Irodalmi idézetek az ÉrtSz-ban, melyek valószínûleg vagy részben túlélték az ideológiai lektorálást
- 2.4. Szócikkek, melyekbõl kimaradtak szépirodalmi idézetek
- 3. A társadalomtudományi kutatások néhány etikai vonatkozása
- 3.1. Zsuzsa kikosarazott
- 3.2. Éva büszke adatközlõi
- 3.3. Miért lenne jó titkos hangfelvételeket készíteni?
- 3.4. A kisajátítás két fajtája: gyarmatosítás és plágium
- 3.4.1. Gyarmatosítás
- 3.4.2. Plágium
Magyar anyanyelvi nevelés
- 4. Felcserélõ anyanyelvi nevelés vagy hozzáadó? (Papp István igaza)
- 5. Van mit tennünk, bõven
- 6. A magyar lingvicizmus és ami körülveszi
- 6.1. Bevezetés
- 6.2. A magyarok és a nyelvmûvelés
- 6.3. Egy országos reprezentatív vizsgálat néhány eredménye
- 6.4. Tanulhatóság
- 6.5. Többgenerációs feladat
- 6.6. Miként lehet legitimálni a társadalmi elõítéleteket?
- 6.7. A lingvicizmus legrosszabb fajtája
- 6.8. Konklúziók
- 6.9. Félreértések a magyar lingvicizmus körül
- 6.10. A lingvicizmust körülvevõ „jogos döbbenet”
- 6.11. Mit lehet akkor tenni?
Trianon utáni magyar nyelvváltozatok
- 7. A magyar nyelv a Kárpát-medencében a XX. század végén
- 8. Apropó „De azért egy értelmiséginek tudnia kell, hogy min ironizál”
- 8.1. Az egynyelvû szemlélet utóbbi negyedszázada
- 8.2. Emberi és szaktudományi vonatkozások
- 8.3. A szótárak határtalanításáról
- 9. A tankönyvek nyelve és a magyarigazolvány
- 9.1. Miért különböznek a vajdasági magyar szaknyelvek a magyarországiaktól?
- 9.2. Mit lehet tenni a szaknyelvi eltérések csökkentésére, netán kiküszöbölésére?
- 10. Az anyanyelvû felsõoktatás elõnyei és hátrányai, ahogy „a nép” látja
- 10.1. Óvodától az egyetemig magyarul
- 10.2. Miért kell az államnyelven is tanulni?
- 10.3. Társadalmi mobilitás, érvényesülés
- 10.4. Félelem a politikusainktól
- 10.5. Az informálás és az informálódás felelõssége
- 11. Ankét a kisebbségkutatás helyzetérõl
- 11.1. Válasz a Regio kérdéseire
Nyelvi jogok, nyelvpolitika
- 12. Magyar nyelvtudomány, társadalmi felelõsség, politika
- 12.1. Bevezetés
- 12.2. Mire jó a nyelvészet?
- 12.3. Két megjegyzés társadalmi felelõsségünkrõl
- 12.4. Nincs explicit magyar nyelvpolitika
- 13. Hasznos nyelvészet
- 13.1. Három említés Szépe Györgyrõl: Kiefer (1991), Szilágyi (2001), Skutnabb-Kangas (2001)
- 13.2. Milyen az a hasznos nyelvészet?
- 13.3. „Modernista fordulat”
- 13.4. Nyelv, politika, nyelvpolitika
- 14. Globalizáció, magyar nyelvi kisebbségekés nyelvpolitika
- 14.1. Elõzetes
- 14.2. Néhány megjegyzés a globalizációról
- 14.3. Néhány megjegyzés a magyar nyelvi kisebbségekrõl
- 14.4. Megjegyzések a kárpát-medencei magyar nyelvpolitikáról
- 15. Nyelvi genocídium az oktatásban a Kárpát-medencében
- 15.1. A nyelvi genocídium fogalma
- 15.2. Nyelvi genocídium az oktatásban
- 15.3. Három mai magyarországi példa
- 15.4. Környezõ országbeli példák
- 16. A focihoz és a pedagógiához mindenki ért, a nyelvhez még a politikus is
- 16.1. A politikusok eleget tudnak a nyelvrõl, nem kérdeznek meg nyelvész szakértõket
- 16.2. A nyelvi jogok kodifikálása Romániában és az RMDSZ
- 16.3. Angoltanulás Magyarországon - alanyi jogon
- 16.4. Egymást kioltó akciók
- 16.5. Félelem a politikusainktól
- 16.6. Nem hallatszik a nyelvészek szava
Összevont bibliográfia
Tárgymutató
Személynévmutató
Impressum