OKTATÁS HATÁRHELYZETBEN
Neveléstudományi konferencia Partiumi Keresztény Egyetem Bölcsészettudományi Kar Nevelés- és Kultúratudományi Tanszék
Nagyvárad, 2016. március 4.
PROGRAM
8.00–9.00: REGISZTRÁCIÓ
9.00 – 9.30: MEGNYITÓ (Bartók terem)
9.30 – 10.00: PLENÁRIS ELŐADÁS (Bartók terem)
PUSZTAI GABRIELLA: Az egyházi intézmények hozzájárulása az oktatási rendszerek teljesítményéhez
10.00 – 10.15: SZÜNET
10.15 – 11.30: PÁRHUZAMOS SZEKCIÓELŐADÁSOK
11.30-11.45: SZÜNET
11.45 – 13.00: PÁRHUZAMOS SZEKCIÓELŐADÁSOK
13.00-14.00: EBÉDSZÜNET
14.00 – 14.30: PLENÁRIS ELŐADÁS (Bartók terem)
BALÁZS GÉZA: Az emberi viselkedéskomplexum és a kommunikáció. A humán etológia és a nyelvészet kapcsolata
14.30 – 14.45: SZÜNET
14.45 – 16.15: PÁRHUZAMOS SZEKCIÓELŐADÁSOK
16.15 – 16.30: SZÜNET
16.30 – 17.45: PÁRHUZAMOS SZEKCIÓELŐADÁSOK
17.45 – 18.00: ÉRTÉKELÉS, KONFERENCIAZÁRÁS (Bartók terem)
OKTATÁS HATÁRHELYZETBEN 2016
RÉSZLETES PROGRAM
9.30 – 10.00: PLENÁRIS ELŐADÁS (Bartók terem)
PUSZTAI GABRIELLA: Az egyházi intézmények hozzájárulása az oktatási rendszerek teljesítményéhez
10.15 – 11.30: SZEKCIÓELŐADÁSOK
Alternatívák az oktatásban 1.
Elnök: Buda András
BARNUCZ NÓRA – LABANCZ IMRE: Az IKT-eszközök szerepe a felsőoktatásban
BUDA ANDRÁS: Tanítás az online-offline határán
CZÉKMÁN BALÁZS – AKNAI DÓRA ORSOLYA – FEHÉR PÉTER: Digitális történetmesélés „kiterjesztett valóság” (AR) alkalmazások segítségével
FEHÉR PÉTER – BÁTFAI ERIKA: E-könyvek és elektronikus szövegek az oktatásban
HEGYESI FRANCISKA – KÁRTYÁS GYULA: Az oktatás megújítása online elemekkel
Személyiség és társadalom 1.
Elnök: Bartha Krisztina
RÁKÓ ERZSÉBET: A szociálpedagógusok képzése és alkalmazásának lehetőségei Magyarországon
SZŰCS ENIKŐ: Szociális szakemberképzés helyzete
FIGULA ERIKA – PAUWLIK ZSUZSA ORSIKA – KÖREI LÁSZLÓ: Stressz és konfliktuskezelés a bölcsődei szakemberképzésben
PORNÓI IMRE: A szociális pedagógia és munka gondolata s gyakorlata a XX. századi Magyarországon a századfordulót követően
BELÉNYI EMESE: A szociális segítő szakmák lehetőségei a nemzeti kisebbségi helyzetű siket fiatalok identitástudatának megőrzésében
A művészeti oktatás jelenkori perspektívái 1.
Elnök: Horváth Gizella
HORVÁTH GIZELLA: Esztétikai nevelés – mi végre?
TAMUSNÉ MOLNÁR VIKTÓRIA: A művészeti nevelés kérdései Karácsony Sándor életművében
BRUGÓS ANIKÓ: Egy énekkar múltja, jelene és jövője
SZ. FODOR ADRIENNE: A kóruséneklés szerepe a különböző zenepedagógiai koncepciókban
TOKODI GÁBOR: Reneszánsz lantdarabok a modern gitár pedagógiájában
11.30-11.45: SZÜNET
11.45 – 13.00: SZEKCIÓELŐADÁSOK
Nevelésfilozófia
Elnök: Magyari Sára
MAGYARI SÁRA: A fegyelem képe a romániai magyar oktatásban
KISS LAJOS ANDRÁS: A racionális tekintélytől az életszeretetig. Erich Fromm humanista etikájának pedagógiai implikációi
FODOR LÁSZLÓ: Az iskolai intézmény humanizáltsága
JENEI TERÉZ: „Mesék az elfogadásról”
KÖREI LÁSZLÓ: A politikai szocializáció és a társadalmi működés logikájának megjelenése az oktatásban
OKTATÁS HATÁRHELYZETBEN 2016
Személyiség és társadalom 2.
Elnök: Veressné Gönczi Ibolya
TAKÁCS TAMARA: Életutak a gyermekvédelemből
KÁTAINÉ LUSZTIG ILONA KLÁRA: Gyermekvédelem Magyarországon – a nevelőszülői gondozás tükrében
SZÁNTÓ ILDIKÓ: A gyermekvédelem szerepe a gyermekbántalmazás megelőzésében, helyzetjelentés a Bihar megyei esetek tükrében
BEREI EMESE BEÁTA: Gyermekvédelmi gondoskodásban élő, romániai magyar tanulók támogatása a jogszabályok és a Bihar megyei civil szervezetek tükrében
HANYEC DEBELKA MÁRIA: A fogyatékossággal élő gyermekek társadalmi beilleszkedését elősegítő oktatási és szociális intézményi háttér fejlesztésének lehetőségei Bihar megyében
Pedagógusképzés, -továbbképzés, pedagóguskutatások 1.
Elnök: Stark Gabriella Mária
HOLLÓSI HAJNALKA ZSUZSANNA: Kik és miért tanulnak a Nyíregyházi Egyetemen?
DUSA ÁGNES RÉKA: Külföldi tanulás határhelyzetben. Partiumi pedagógushallgatók részvétele a nemzetközi hallgatói mobilitásban
DOMJÁN M. KATALIN: A tanár személyisége
GACSÁLYI VIKTÓRIA – ALMÁSSY ZSUZSANNA – PAPP GÁBOR – PÉTER-SZARKA SZILVIA: Pozitív pszichológiai konstruktumok, kiemelten a proaktív coping vizsgálata tanárszakos hallgatók körében
STARK GABRIELLA MÁRIA: PADI-s tanulási útvonalak
13.00-14.00: EBÉDSZÜNET
14.00 – 14.30: PLENÁRIS ELŐADÁS
BALÁZS GÉZA: Az emberi viselkedéskomplexum és a kommunikáció. A humán etológia és a nyelvészet kapcsolata
14.30 – 14.45: SZÜNET
14.45 – 16.15: SZEKCIÓELŐADÁSOK
Pedagógusképzés, -továbbképzés, pedagóguskutatások 2.
Elnök: Fodor László
GELENCSÉRNÉ BAKÓ MÁRTA: A (gyógy)pedagógus képzésben megjelenő integrációs lehetőségek a szakpedagógiai gyakorlat folyamatában
SZATMÁRI ÁGNES – ALMÁSSY ZSUZSANNA: A pedagógusképzés új perspektívája: a csecsemő- és kisgyermeknevelők és képzésük legújabb aspektusai
DRÁVICZKI SÁNDOR: A magyarnyelv-oktatás alakulása az 1867-1918 közötti időszakban a magyarországi nem magyar és vegyes tanítási nyelvű tanítóképzőkben
KISSNÉ DR. RUSVAI JULIANNA: Óvónőképzés a nyíregyházi Kálvineumban
JENEINÉ NOVÁK ERZSÉBET: Pedagógus-továbbképzési programok a magyar nemzetiségű, magyar anyanyelvű tanulók beilleszkedésének elősegítésére
KOVÁCSNÉ DURÓ ANDREA: Tanárjelöltek és gyakorló tanárok értékelési nézetei
A művészeti oktatás jelenkori perspektívái 2.
Elnök: Hausmann Alice
SZŰCS TÍMEA: Az alapfokú művészetoktatás jelenkori tendenciái
HAUSMANN ALICE: Perspektíva vagy zsákutca? A romániai zeneoktatás aktuális problémái a közoktatásban
OKTATÁS HATÁRHELYZETBEN 2016
HÉJJA BELLA: Családi háttér egy zeneművészeti szakközépiskola tükrében
MOLNÁR ÁGNES: Az ének-zene oktatás jelenkora és annak pozitív hatásai saját tanítási gyakorlatomban
VÁRADI JUDIT: A zenehallgatás élménye
Kétnyelvűség és nyelvi szocializáció, Oktatás és kisebbségi nyelvhasználat
Elnök: Tódor Erika
BÁN PIROSKA: Ablak Magyarországra! A külföldi országokból érkező, magyar nemzetiségű tanulók készség- és képességfejlesztése az Eötvös Gyakorlóiskolában
BARTHA KRISZTINA: A beszédhang-differenciálás részképessége kétnyelvű alsó tagozatos gyermekeknél
TÓDOR ERIKA MÁRIA: Nyelvi énkép és nyelvi tájkép. Avagy a kutatás és újítás (innováció) párbeszédének lehetőségei a tanórai munkában
FÓNAI MIHÁLY – BARNUCZ NÓRA: Osztálytermi inklúzió és integráció
LÉVAI ATTILA: Oktatás kettős kisebbségi létben - nyelvi és hitéleti képzések tekintetében
16.15 – 16.30: SZÜNET
16.30 – 17.45: SZEKCIÓELŐADÁSOK
Pedagógusképzés, -továbbképzés, pedagóguskutatások 3.
Elnök: Bordás Andrea
KOMÁROMI ISTVÁN: Kutatómunka és kutatótanári tevékenység, mint új elem és lehetőség a pedagógus életpályarendszerben az általános- és középiskolában Magyarországon
MENYHÁRT ÁGOTA: Tanulói motiváció és a tanári értékek, szerepek, módszerek megvalósulása a szakképzésben
MANDEL KINGA MAGDOLNA: Ellenállás a változással szemben. Az oktatás „elszenvedőinek” válasza egy hirtelen jött reformra
MORVAI TÜNDE: Az új szlovákiai magyar pedagógusgeneráció
BORDÁS ANDREA: Polifónia tükörcserepekben – pedagógusok hangjai a szakmai fejlődésről
Szakmódszertani kutatások
Elnök: Debrenti Edith
DEBRENTI EDITH – SITKUNÉ GÖRÖMBEI CECÍLIA: Tanítóképzős hallgatók geometriai ismereteinek összehasonlító vizsgálata
HUSZTI ANETT: A felsőoktatásba belépő hallgatók természettudományos problémamegoldásának módszertani háttérvizsgálata
SARKA LAJOS: Szeretem! - Nem szeretem! A kémiatanárok lehetőségei a kémia megszerettetésére
KAPOSI JÓZSEF: A képességfejlesztő feladatok és a történelmi gondolkodás fejlesztése
ALMÁSSY ZSUZSANNA – GYURCSÓ MARIANNA – KISS SÁRA – ALBERTH MÁRTA: Gyermekkori egészségfejlesztés: fejlődési szempontok és egy komplex iskolai program bemutatása
Alternatívák az oktatásban 2.
Elnök: Pásztor Rita Gizella
MOLNÁR GYÖRGY – SZŰTS ZOLTÁN: Közösségi média használati attitűdök a felsőoktatás bázisán
NAGY ÁGOTA: Az interkulturális kommunikáció oktatása a bölcsészképzésben
TANKÓ VERONICA-ZITA: Romániai tankönyvreform – A román nyelv oktatásának új lehetőségei?
INÁNTSY PAP ÁGNES: Az iskolaválasztási preferenciák hátterében álló társadalmi változók bemutatása a Görögkatolikus Egyház által fenntartott oktatási rendszerben
PÁSZTOR RITA GIZELLA: Az érmelléki magyar tanulók pályavásztási aspirációi
17.45 – 18.00: KONFERENCIAZÁRÁS