Az MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont Kisebbségkutató Intézete,
valamint a Kritikai Roma Tanulmányok Kutatócsoport tisztelettel meghívja Önt
Tudás/Hatalom
Új narratívák felé
című tudományos konferenciára
„A történelem szüntelenül arra oktat minket, hogy a diskurzus nemcsak egyszerűen tolmácsolja a küzdelmeket és az uralmi rendszereket, hanem érte folyik a harc, általa dúl a küzdelem; tehát a diskurzus az a hatalom, amelyet az emberek igyekeznek megkaparintani.” (Foucault, Michel (1991): A diskurzus rendje. (ford. Török Gábor) Holmi, II. évf., 7. szám. pp. 868-889. Idézett részlet: pp. 869-870.)
Folytatva az egy évvel ezelőtt megkezdett párbeszédünket, a Kritikai Roma Tanulmányok Kutatócsoport új konferenciára és közös gondolkodásra hív minden érdeklődőt.
Idén a Tudás/Hatalom témakörét értelmezzük – egyéni előadásokon és kerekasztal beszélgetéseken keresztül beszélünk arról a paradigmaváltó jelenségről, ami a romákról szóló tudományos gondolkodás folyamatában, valamint a hétköznapi tudástermelés gépezetében éppen történik, amit Kutatócsoportunk egyszerre tekint a roma emancipáció mérföldkövének, és a hazai társadalomértelmezés fordulópontjának is.
A társadalomról és társadalmi csoportokról való tudás, az identitásról való gondolkodás szabadsága elválaszthatatlan a hatalom természetétől és mértékétől. A társadalomtudományok konstruktivista paradigmája, és a hozzákapcsolódó, diskurzusokat azonosító és elemző kutatási szemlélet kialakításához és hiteles érvényesüléséhez elengedhetetlen a tudás roma dekolonializációja, vagyis az, hogy vizsgálatainkon, kutatásainkon keresztül értelmezzük, és ezzel a társadalmi diskurzus folyamatos részévé tegyük egy olyan társadalmi csoport nézőpontját, amely eddig nem érvényesülhetett önálló véleményalkotóként a nyilvánosság színterein. Azaz tudásuk és a róluk szóló tudás is csak a marginalizáltság diskurzusaiban létezett. A dekolonializáció és a dekonstrukció értelmezési kereteinek alkalmazásával láthatóvá válnak a különbségtétel érzékelése következtében kialakított, a társadalmon kívüli társadalmi létezést lehetővé tevő ellenállási stratégiák, ugyanakkor a sokféleség sztereotip érzékeléséből adódó felszínes, hiányos többségi tudások és az így kialakult bináris társadalmi felfogás valószerűtlensége is.
Bár mindannyian különböző területeken kutatunk, egyéni munkáink mozaikszerűen kapcsolódnak egymáshoz, külön-külön és együttesen is újraértelmezik, és formálják a hazai tudományos és hétköznapi gondolkodást. Erre a többrétegű kapcsolódásra törekedtünk a konferencia előadásokat követő kerekasztal beszélgetések összeállításánál is, amelyek bár sokszor elemelkednek a társadalomtudományos nézőponttól, mégis szorosan kapcsolódnak, és értelmezik azt a folyamatot, ahogyan a romák kívülről azonosított társadalmi csoportja elindul a szubjektummá válás útján egy zárt társadalomban. Az előadások és a beszélgetések alapvető kérdése, hogy milyen eszközei, eredményei és következményei lehetnek az ellenállásokkal, visszabeszéléssel kezdetét vevő folyamatnak a tudás/hatalom alakításában.
Megtisztelő jelenlétére feltétlenül számítunk!
2016. május 24., kedd, 9.30 – 16.30
RSVP: kisebbsegkutato@tk.mta.hu (2016. május 20.)
Helyszín: MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont, Jakobinus terem 1014 Budapest, Országház u. 30.
A rendezvény regisztrációköteles, amelyet megtehet
2016. május 20-ig a kisebbsegkutato@tk.mta.hu email címen.
PROGRAM
Megnyitó – Papp Z. Attila (MTA TK KI, igazgató) és Bogdán Mária
Előadások
10:00 – 10:15
Bogdán Péter:
Az állami oktatáspolitika és a civil oktatási kezdeményezések egymásra hatásai
10:15 – 10 :30
Máté Dezső:
Halmozottan a társadalom peremén - a Roma LMBTQ közösség szemszögéből
10:30 – 10:44
D. Magyari Imre:
Cigány értelmiségiek viszonya a hatalomhoz – Bari Károly és Lakatos Menyhért
10: 45 – 11:00
Dinók Henriett:
Gyűlölet-bűncselekmények megjelenése a magyar kormányzat kommunikációjában
11:00 – 11:15
Bogdán Mária:
A romák médiareprezentációja – Az idegen reprezentációja a médiában
11:15 – 11: 45
Kérdések és válaszok
11:55 – 13:00
I. Kerekasztal-beszélgetés:
A hétköznapiság diskurzusa – Identitás és reprezentáció
A beszélgetés résztvevői:
Orsós Zsuzsanna, Horváth József, Suri Szilvia, Síklaki István, Szuhay Péter
A beszélgetést vezeti: Bogdán Mária és Rövid Márton
13:00 – 14:00 Ebédszünet – Szendvicsebéd
Előadások
14:00 – 14:15
Junghaus Tímea:
A roma ellenállás újragondolása
14: 15 – 14:30
Boros Julianna:
Tudás és/vagy tanulás – cigány/roma felnőttek múltja és jelene
14: 30 – 14:45
Lakatos Szilvia:
A romani (lovári) nyelv a közoktatás tükrében
14:45 – 15: 00
Orsós Anna:
Ami a tankönyvben meg van írva…
15:00 – 15:30
Kérdések és válaszok
15: 30 – 16: 30
II. Kerekasztal-beszélgetés: Tudástermelés és oktatás
A beszélgetés résztvevői:
Csovcsics Erika, Daróczi Ágnes, Orsós Anna, Papp Z. Attila
A beszélgetést vezeti: Junghaus Tímea